ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2023 року
м. Київ
справа № 0540/8008/18-а
адміністративне провадження № К/9901/32230/21, К/9901/32310/21
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» до Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання дій протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито за касаційними скаргами Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» та Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021 (суддя - Лазарєв В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 (головуючий суддя - Геращенко І.В., судді: Казначеєв Е.Г., Міронова Г.М.) у справі №0540/8008/18-а.
встановив:
Публічне акціонерне товариство «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» (далі - ПАТ «Донецькоблгаз») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд:
визнати протиправними дії Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків про визнання (далі - Північне МГУ ДПС) щодо нарахування пені за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» в сумі 851955,71 грн.;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 851955,71 грн.;
визнати протиправними дії щодо розподілу сплачених грошових коштів в інтегрованій картці позивача за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» в сумі 820037,30 грн. на оплату (зарахування) на погашення (оплату) пені;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» шляхом розподілу, а саме: виключення (зменшення) зарахованих в рахунок оплати пені грошових коштів в сумі 820037,3 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів в сумі 820037,30 грн. в рахунок оплати податкових зобов`язань;
визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування пені за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» в сумі 77939,66 грн.;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені в сумі 77939,66 грн;
визнати протиправними дії відповідача щодо розподілу сплачених грошових коштів в інтегрованій картці позивача за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» в сумі 54507,97 грн. на оплату (зарахування на погашення (оплату)) пені;
зобов`язати відповідача здійснити коригування в інтегрованій картці позивача за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» шляхом розподілу, а саме: виключення (зменшення) зарахованих в рахунок оплати пені грошових коштів в сумі 54507,97 грн. та зарахування (збільшення) вказаних коштів в сумі 54507,97 грн. в рахунок оплати податкових зобов`язань;
визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 16.05.2018 № 0042501200, № 0041501200, від 08.06.2018 № 0053501200, № 0052501200, № 0051501200.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021, позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Північного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо нарахування пені за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» в сумі 141608,68 грн., за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» в сумі 9164,53 грн.
Зобов`язано Північне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків здійснити коригування в інтегрованій картці ПАТ «Донецькоблгаз» за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00» в сумі 141608,68 грн., за платежем «Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00» в сумі 9164,53 грн. шляхом виключення (зменшення) нарахованої пені
У задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ПАТ «Донецькоблгаз» звернулося із касаційною скаргою до суду касаційної інстанції, в якій просить скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021, постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 в частині відмови в позові та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
В обґрунтування своїх доводів ПАТ «Донецькоблгаз» посилається на неврахування судом апеляційної інстанції доводів про те, що дії відповідача щодо зарахування коштів, сплачених на виконання постанови Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016, в рахунок погашення інших грошових зобов`язань суперечать закріпленому статтею 124 Конституції України принципу обов`язковості виконання рішення суду, а застосування до нього фінансової відповідальності у вигляді пені при сплаті у встановлені судовим рішенням строки розстрочених сум податкового боргу є безпідставним. Недотримання контролюючим органом вимог Податкового кодекс України щодо нарахування пені та недоведення нарахованої пені платнику податків для вирішення ним питання щодо сплати та/або оскарження позбавляє права контролюючий орган здійснювати розподіл сплачених платником податків грошових коштів у рахунок сплати пені.
Північне МГУ ДПС також звернулось з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позову та прийняти нову постанову, якою відмовити в позові повністю.
У доводах касаційної скарги відповідач зазначає, що судами неправильно застосовано положення статті 129 Податкового кодексу України. Також вказує, що розстрочення є лише формою розрахунків платника з бюджетом шляхом зміни строків платежу, яка може застосовуватись в тому числі і у процедурі примусового стягнення податкового боргу, а тому застосовуються положення статті 100 Податкового кодексу України. Рішення суду про розстрочення сплати податкового боргу є лише процесуальним рішенням, що визначає спосіб виконання судового рішення про стягнення податкового боргу.
У відзиві на касаційну скаргу позивача Північне МГУ ДПС зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині відмови в позові постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, відповідач просить залишити касаційну скаргу позивача без задоволення, а оскаржувані судові рішенні - без змін.
ПАТ «Донецькоблгаз» у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині задоволення позову відповідають обставинам справи та ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційних скарг, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційні скарги задоволенню не підлягають з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС була проведена камеральна перевірка ПАТ «Донецькоблгаз» щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість згідно податкових повідомлень-рішень форми «Ш» №0025501200 від 26.03.2018, форми «Н» №0028501200 від 04.04.2018, форми «Ш» №0056501200 від 12.05.2017, форми «Ш» №0057501200 від 12.05.2017 та податкової декларації з ПДВ згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу.
За результатами перевірки складено акт від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075, згідно якого податковий орган дійшов висновку, що дані камеральної перевірки свідчать про несвоєчасну сплату ПАТ «Донецькоблгаз» узгоджених сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість:
згідно податкової декларації з податку на додану вартість, погашення грошового зобов`язання з якою проводиться за постановою та ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 та від 29.08.2016 відповідно по справі № 805/1605/16-а, у сумі 53704,07 грн.;
за штрафом 1148,72 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми «Ш» № 0025501200 від 26.03.2018;
за штрафом 0,06 грн. згідно додаткового повідомлення-рішення форми «Н» № 0028501200 від 04.04.2018;
за штрафом 64526,88 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми «Ш» № 0056501200 від 12.05.20174;
за штрафом 218136,09 грн. згідно податкового повідомлення-рішення форми «Ш» № 0057501200 від 12.05.2017, протягом строків, визначених Податковим кодексом України № 2755-VІ від 02.12.2010 р., чим порушено вимоги пунктів 57.1 та 57.3 статті 57 Податкового кодексу України.
16.05.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0042501200, яким за затримку на 727 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ «Донецькоблгаз» сплатити штраф у розмірі 20% з податку на додану вартість у сумі 53118,32 грн.
16.05.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 03.05.2018 №239/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0041501200, яким за затримку на 26 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ «Донецькоблгаз» сплатити штраф у розмірі 10% з податку на додану вартість у сумі 7168,21 грн.
29.05.2018 Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС проведена камеральна перевірка ПАТ «Донецькоблгаз» щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності згідно податкового повідомлення-рішення форми «Ш» №0058501200 від 12.05.2017 та «Податкової декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності» згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу.
За результатами перевірки 29.05.2018 складено акт №293/28-10-50-12-08/03361075, згідно якого податковий орган дійшов висновку, що дані камеральної перевірки свідчать про несвоєчасну сплату ПАТ «Донецькоблгаз» узгоджених сум податкових зобов`язань зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності згідно:
податкової декларації зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності за звітний місяць жовтень 2015 року, погашення грошового зобов`язання якою проводиться за постановою та ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 та від 29.08.2016 відповідно по справі № 805/1605/16-а, у сумі 4001,14 грн.;
податкового повідомлення-рішення форми «Ш» № 0058501200 від 12.05.2017 у сумі 18821,70 грн., протягом строків, визначених Податковим кодексом України, чим порушено вимоги пунктів 57.1 та 57.3 статті 57 Податкового кодексу України.
08.06.2018 Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби на підставі акту перевірки від 29.05.2018 №293/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0051501200, яким за затримку на 892 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ «Донецькоблгаз» сплатити штраф у розмірі 20% зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності у сумі 4564,58 грн.
30.05.2018 Харківським управлінням Офісу великих платників податків ДФС проведена камеральна перевірка ПАТ «Донецькоблгаз» щодо своєчасності сплати узгоджених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість згідно податкового повідомлення-рішення форми «Н» №0037501200 від 03.05.2018 та податкової декларації з ПДВ згідно рішення суду про розстрочення податкового боргу, за результатами якої був складений акт №296/28-10-50-12-08/03361075.
08.06.2018 контролюючим органом на підставі акту перевірки від 30.05.2018 №296/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0053501200, яким за затримку на 757 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ «Донецькоблгаз» сплатити штраф у розмірі 20% з податку на додану вартість у сумі 42359,17 грн.
08.06.2018 контролюючим органом на підставі акту перевірки від 30.05.2018 №296/28-10-50-12-08/03361075 прийнято податкове повідомлення-рішення №0052501200, яким за затримку на 5 календарних дні сплати (перерахування) відповідно до статті 126 Податкового кодексу України, зобов`язано ПАТ «Донецькоблгаз» сплатити штраф у розмірі 10% з податку на додану вартість у сумі 1,14 грн.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з пунктами 36.1 - 36.3 статті 36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Підпунктом 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов`язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.
Положеннями підпунктів 14.1.152, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом; погашення податкового боргу - це зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом.
Згідно з пунктом 87.9 статті 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Тобто, вказаною нормою обумовлено обов`язок контролюючого органу зарахувати усі платежі на погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. При цьому податковий борг погашається попередньо погашенню податкових зобов`язань, які не є податковим боргом, у порядку календарної черговості його виникнення.
За приписами пункту 131.2 статті 131 Податкового кодексу України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.
Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.
Аналіз вказаних норм свідчить на користь висновку, що Податковим кодексом України імперативно встановлено обов`язок контролюючого органу здійснювати зарахування коштів, що сплачує платник податків, у рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків, а платнику податків встановлено заборону спрямовувати кошти на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 05.03.2020 у справі № 826/12529/18.
Відповідно до пункту 36.5 статті 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених Кодексом або законами з питань митної справи.
За правилами пункту 126.1 статті 126 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім випадків, передбачених пунктом 126.2 цієї статті) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.
Згідно з підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми податкового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання.
На суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення у його сплаті, включаючи день погашення, із розрахунку 100 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день (абз.2 пункту 129.4 статті 129 Податкового кодексу України).
Нараховані контролюючим органом суми пені самостійно сплачуються платником податків (пункт 131.1 статті 131 Податкового кодексу України).
Таким чином, податкове законодавство пов`язує право контролюючого органу нарахувати штраф за несвоєчасну сплату узгодженого грошового зобов`язання лише з фактом такого порушення, що не залежить від способу, в який здійснювалося погашення податкового боргу.
Судами встановлено, постановою Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 по справі № 805/1605/16-а задоволено позовні вимоги Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м. Донецьку Міжрегіонального Головного управління ДФС до ПАТ «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» про стягнення коштів з рахунків у банках платника податку на суму податкового боргу у загальній сумі 23838625,52 грн., та з розрахункових рахунків ПАТ «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» на користь Державного бюджету присуджено до стягнення кошти на погашення податкового боргу з податку на додану вартість в сумі 22166351,61 грн., та зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності в сумі 1672273,91 грн.
Зазначена постанова суду набрала законної сили 23.08.2016.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29.08.2016 у справі № 805/1605/16-а розстрочено виконання постанови Донецького окружного адміністративного суду від 08.08.2016 в адміністративній справі № 805/1605/16-а за позовом Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників податків у м. Донецьку Міжрегіонального Головного управління ДФС до Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» про стягнення коштів з рахунків у банках платника податку на суму податкового боргу у загальній сумі 23838625,52 грн. строком на 60 місяців, шляхом погашення відповідачем податкового боргу з податку на додану вартість у сумі 22166351,61 грн. протягом 60 місяців відповідно до узгодженого між сторонами графіку, у період з серпня 2016 року по червень 2021 року у сумі по 369439,19 грн. щомісячно та у липні 2021 року у сумі 369439,40 грн., та погашення відповідачем податкового боргу зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності у сумі 1672273,91 грн. протягом 60 місяців відповідно до узгодженого між сторонами графіку, у період з серпня 2016 року по червень 2021 року у сумі по 27871,23 грн. щомісячно та у липні 2021 року у сумі 27871,34 грн.
За даними інтегрованої картки ПАТ «Донецькоблгаз» за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00 відповідачем за період з 26.09.20170 по 31.05.2018 нарахована пеня у сумі 847155,31 грн.
Крім того, згідно графіка розстрочення позивачу нараховано пеню в сумі 1790,40 грн. а саме: 30.09.2017 - 223,80 грн., 30.10.2017 - 223,80 грн., 30.11.2017 - 223,80 грн., 30.12.2017 - 223,80 грн., 30.01.2018 - 223,80 грн., 28.02.2018 - 223,80 грн., 30.03.2018 - 233,80 грн., 30.04.2018 - 223,80 грн., 30.05.2018 - 223,80 грн.
У період з 26.09.2017 по 31.05.2018 позивачем за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00 сплачено (перераховано) грошові кошти у загальній сумі 3307984.4 грн., в т.ч.: в жовтні 2017 року - 369439,19 грн., в листопаді 2017 року - 369439,19 грн., в грудні - 2017 року - 369439,19 грн., в січні 2018 року - 369439,19 грн., в лютому 2018 року - 721910,07 грн., в березні 2018 року - 369439,19 грн., в квітні 2018 року - 369439,19 грн., в травні 2015 року - 369439,19 грн.
Згідно даних інтегрованої картки позивача за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), код платежу 30 14010100 00, відповідачем в період з 26.09.2017 по 31.05.2018 здійснено розподіл сплачених позивачем грошових коштів в рахунок погашення (сплати) пені у загальній сумі 820037,30 грн., в т.ч.: в жовтні 2017 року - 35390,88 грн., в листопаді і 2017 року - 70744,78 грн., в грудні 2017 року - 67239,48 грн., в січні 2018 року - 70446,71 грн., в лютому 2018 року - 73573,24 грн., в березні 2018 року - 160858,65 грн., в квітні 2018 року - 231823,39 грн., в травні 2018 року -109 960,17 грн.
За даними інтегрованої картки ПАТ «Донецькоблгаз» за платежем збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00 відповідачем за період з 26.09.2017 по 31.05.2018, нарахована пеня у загальній у загальній сумі 68158,65 грн.,
Крім того, згідно графіка розстрочення позивачу нараховано пеню в сумі 9781,02 грн. а саме: 30.09.2017 - 1086,78 грн., 30.10.2017 - 1086,78 грн., 30.11.2017 - 1086,78 грн., 30.12.2017 - 1086,78 грн., 30.01.2018 - 1 086,78 грн., 28.02.2018 - 1 086,78 грн., 30.03.2018 - 1086,78 грн., 30.04.2018 - 1086,78 грн., 30.05.2018 - 1086,78 грн.
У період з 26.09.2017 по 31.05.2018 позивачем за платежем збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00 сплачено (перераховано) грошові кошти у загальній сумі 267953,56 грн., в т.ч.: в жовтні 2017 року - 27871,23 грн., в листопаді - 2017 року 27871,23 грн., в грудні 2017 року - 27871,23 грн., в січні 2018 року - 27871,23 грн., в лютому 2018 року - 27871,23 грн., в березні 2018 року - 27871,23 грн., в квітні 2018 року - 27871,23 грн., в травні 2018 року - 72854,95 грн.,
Згідно даних інтегрованої картки позивача за платежем збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів, код платежу 30 17060100 00, відповідачем в період з 26.09.2017 по 31.05.2018 здійснено розподіл сплачених позивачем грошових коштів в рахунок погашення (сплати) пені у загальній сумі 54507,97 грн., в т.ч.: в жовтні 2017 року - 2492,27 грн., в листопаді 2017 року - 6443,67 грн., в грудні 2017 року - 5533,99 грн., в січні 2018 року - 7 754,11 грн., в лютому 2018 року - 8 276,75 грн., в березні 2018 року - 817,86 грн., в квітні 2018 року - 2 835,64 грн., в травні 2018 року - 13 353,68 грн.
Згідно з частиною першою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вчинення окремої процесуальної дії) за наявності обставин, що ускладнюють виконання судового рішення (відсутність коштів на рахунку, відсутність присудженого майна в натурі, стихійне лихо тощо), особа, яка бере участь у справі, та сторона виконавчого провадження можуть звернутися до адміністративного суду першої інстанції (незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий лист) із заявою про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення.
Пунктом 100.1 статті 100 Податкового кодексу України встановлено, що розстроченням, відстроченням грошових зобов`язань або податкового боргу є перенесення строків сплати платником податків його грошових зобов`язань або податкового боргу під проценти, розмір яких дорівнює розміру 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день прийняття контролюючим органом рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу.
Якщо до складу розстроченої (відстроченої) суми входить пеня, то для розрахунку процентів береться сума за вирахуванням суми пені.
Отже, розстрочення сплати податкового боргу, тобто перенесення строків сплати платником податків його узгоджених грошових зобов`язань, може відбуватися як за рішенням контролюючого органу, так і за судовим рішенням.
У свою чергу, відповідно до пункту 31.1 статті 31 Податкового кодексу України строком сплати податку та збору визначається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Згідно з пунктом 38.1 статті 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Разом з тим, за правилами статті 32 Податкового кодексу України зміна строку сплати податку та збору здійснюється шляхом перенесення встановленого податковим законодавством строку сплати податку та збору або його частини на більш пізній строк. Зміна строку сплати податку здійснюється у формі: відстрочки; розстрочки. Зміна строку сплати податку не скасовує діючого і не створює нового податкового обов`язку.
Таким чином, відстрочення/розстрочення є законодавчо передбаченою формою розрахунків платника з бюджетом шляхом зміни строків платежу. Розстрочення може застосовуватися в тому числі і в процедурі примусового стягнення податкового боргу.
Рішення суду про розстрочення сплати податкового боргу є процесуальним рішенням, що визначає спосіб виконання судового рішення про стягнення податкового боргу.
Наведене узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 20.02.2020 у справі № 819/441/16.
Отже, при розстроченні сплати податкового боргу фактично відбувається перенесення строку виконання платником податків податкового обов`язку.
Положеннями розділу VІ Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок № 422), передбачено порядок, умови та особливості відображення в інтегрованій картці платника (далі - ІКП) сум погашення податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиного внеску, розстрочення (відстрочення) зобов`язань (боргів), а також списання податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиного внеску.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 Розділу VI Порядку № 422 надання розстрочок (відстрочок) грошових зобов`язань (податкового боргу) відображається в ІКП як зменшення суми грошових зобов`язань (податкового боргу) за датою укладання договору про розстрочення (відстрочення).
Відображення в ІКП чергової суми розстрочення (відстрочення) здійснюється шляхом використання облікових показників (операцій) щодо нарахування платежу згідно з графіком погашення розстрочених (відстрочених) сум, передбаченим договором про розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу) (спеціальним законом або рішенням суду).
Погашення суми розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу) здійснюється у загальному порядку погашення згідно з черговістю виникнення.
Таким чином, при розстроченні сплати податкових зобов`язань відбувається зміна граничних термінів сплати відповідних сум і, як наслідок, установленим строком сплати таких сум зобов`язань є саме строк, визначений рішенням про розстрочення.
Крім того, у випадку перенаправлення контролюючим органом коштів на оплату поточних податкових зобов`язань у рахунок погашення податкового боргу, що виник раніше, у такого платника податків виникає недоїмка за податковими зобов`язаннями за поточні податкові періоди, яка погашається в порядку, визначеному пунктом 87.9 статті 87 Податкового кодексу України, та у випадку несвоєчасного погашення якої контролюючий орган нараховує штраф у розмірах, установлених статтею 126 Податкового кодексу України, в залежності від терміну затримки.
Наведене правозастосування відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній, зокрема, в постановах від 11.09.2018 у справі № 809/165/17, від 05.03.2020 у справі № 826/12529/18.
За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що податковий орган, спрямовуючи кошти, які сплачує платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків діяв в межах повноважень та у спосіб передбачений Податковим кодексом України.
Поряд з цим судами з`ясовано, що сума нарахованої пені з порушенням пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України становить: 9164,53 грн. за платежем збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності, який справляється за поставлений природний газ споживачам на підставі укладених з ними договорів та 141608,68 грн. за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), що також підтверджується розрахунком пені за несвоєчасну сплату за період з 26.09.2017 по 31.05.2018.
Таким чином, пеня у розмірі 150773,21 грн. нарахована протиправно та підлягає виключенню з ІКП позивача.
Згідно з підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час проведення перевірки) камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій(розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах».
Пунктом 76.3 статті 76 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня у разі проведення перевірки контрольованої операції відповідно до статті 39 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку (пункт 102.1 статті 102 Податкового кодексу України).
Предметом камеральних перевірок 03.05.2018, 29.05.2018 та 30.05.2018 становила перевірка своєчасності сплати узгоджених сум податкових зобов`язань, що виникли в межах 1095 днів.
Таким чином, суди дійшли вірного висновку, що податкові повідомлення-рішення від 16.05.2018 № 0042501200, № 0041501200, від 08.06.2018 № 0053501200, № 0052501200, № 0051501200 прийнято податковим органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття відповідного рішення.
За правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Як встановлено пунктом 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Касаційні скарги Публічного акціонерного товариства «По газопостачанню та газифікації «Донецькоблгаз» та Північного міжрегіонального управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 16.03.2021 та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 01.07.2021 у справі №0540/8008/18-а - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
СуддіВ.В. Хохуляк І.Я.Олендер Р.Ф. Ханова