30.07.2024

№ 140/1321/19

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 березня 2020 року

Київ

справа №140/1321/19

адміністративне провадження №К/9901/32246/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Губської О.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 140/1321/19

за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії,

за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Гудима Л.Я., суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,)

І РУХ СПРАВИ

1. У квітні 2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до РСЦ МВС у Волинській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене пунктом 2 висновку про результати перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу №31/3-3280 від 21.11.2018 року, та зобов`язати відповідача відновити державну реєстрацію транспортного засобу MAN SU220 , кузов № НОМЕР_2 , державний номерний знак НОМЕР_3 .

2. В обґрунтування своїх позовних вимог посилався на те, що, скасовуючи реєстрацію транспортного засобу марки MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 , відповідач помилково прийшов до висновку про фіктивність чи підробку сертифікату відповідності UAI.050.0032686-16, виданого ДП "ІНПОМТ". Докази того, що вказаний сертифікат є фіктивним чи підробленим у відповідача відсутні, а відтак скасування реєстрації вказаного транспортного засобу є протиправним.

3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

4. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року вирішено скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити. Визнати протиправним та скасувати рішення Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області оформлене пунктом 2 висновку за результатами перевірки законності державної реєстрації транспортного засобу від 21.11.2018 року №31/3-3280.

Зобов`язати Регіональний сервісний центру МВС у Волинській області відновити державну реєстрацію транспортного засобу MAN SU220 , кузов № НОМЕР_2 , державний номерний знак НОМЕР_3 , який належить ОСОБА_1 .

5. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Регіональний сервісний центр МВС у Волинській області звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.

6. Верховний Суд ухвалою від 27 листопада 2019 року відкрив провадження за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року у справі №140/1321/19 за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії.

7. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

II ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Відповідно до договору купівлі-продажу №61/11/16 від 18.11.2016 року продавцем ПП "Акрос Груп" передано у власність покупця ТзОВ "Преміум-Сервіс ЛТД" транспортний засіб марки MAN SU220, кузов № НОМЕР_2 , тип - автобус пасажирський, рік випуску 2001 (а.с. 86, 87).

9. Даний транспортний засіб було ввезено на територію України згідно ВМД №2/204050003/2016/008004 від 17.06.2016 року (а. с.84).

10. Згідно заяви від 18.11.2016 року №106228301 про проведення первинної реєстрації транспортного засобу вбачається, що об`єктом реєстрації є транспортний засіб марки MAN SL 202, кузов № НОМЕР_2 , тип - автобус пасажирський, рік випуску 2001 (а.с. 83)

11. В подальшому, транспортний засіб - автобус марки MАN SU220 кузов № НОМЕР_2 , державний реєстраційний номер НОМЕР_3 був придбаний ОСОБА_1 , що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію серії НОМЕР_4 від 11.08.2017 року, згідно якого позивач є власником транспортного засобу - автобуса марки MАN SU220 кузов № НОМЕР_2 , державний реєстраційний номер НОМЕР_3 (а.с. 19).

12. При цьому, 18.11.2016 року проведено первинну реєстрацію транспортного засобу марки MAN SL 202, кузов № НОМЕР_2 , тип - автобус пасажирський, рік випуску 2001 , що підтверджується копією свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_6 (а.с. 74).

13. Реєстрація вказаного транспортного засобу була проведена на підставі сертифікату відповідності UAI.050.0032686-16, виданого ДП "ІНПОМТ", яке входить до державної системи сертифікації "УкрСепро".

14. 06.12.2016 року працівниками Територіального сервісного центру 0742 РСЦ МВС у Волинській області було проведено перереєстрацію транспортного засобу, в результаті чого було видано свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу MАN SU220 кузов № НОМЕР_2 , державний реєстраційний номер НОМЕР_3 НОМЕР_7 (а. с. 75).

15. Крім того, 11.08.2017 року працівниками Територіального сервісного центру 0741 РСЦ МВС у Волинській області проведено перереєстрацію транспортного засобу - автобуса марки MАN SU220 кузов № НОМЕР_2 , в ході якої видано державний номерний знак НОМЕР_3 та свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_9 .

16. Однак, висновком Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області від 21.11.2018 року №31/3-3280 було скасовано реєстрацію транспортного засобу MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 за ОСОБА_1 на підставі пункту 40 Постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 "Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", через подання заявником під час реєстрації автомобіля сертифікату відповідності UAI.050.0032686-16, виданого ДП "ІНПОМТ", яке входить до державної системи сертифікації "УкрСепро", згідно якого рівень екологічної норми ЄВРО 5 (а.с. 17-19).

17. Скасовуючи державну реєстрацію належного позивачу автомобіля, РСЦ МВС у Волинській області взято до уваги лист ТзОВ "МАН Трак енд Бас Юкрейн" від 17.10.2018 року №31/3-2745, який є офіційним дилером MAN в Україні, у якому зазначено, що згідно заводської бази MAN, транспортний засіб за VIN-кодом № НОМЕР_2 відповідає стандарту екологічних норм - Євро 2, а відтак відповідач доручив територіальному сервісному центру 0742 РСЦ МВС у Волинській області скасувати державну реєстрацію автомобіля MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 (а. с. 13).

ІIІ . ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

18. Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що реєстрація транспортного засобу MAN SL 202 (SU 220) кузов № НОМЕР_2 проводилась на підставі сертифікату відповідності не встановленого зразка, який не може бути використаний для цілей митного оформлення.

19. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи постанову суду першої інстанції дійшов висновку, що на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення від 21 листопада 2018 року №31/3-3280 в частині скасування державної реєстрації транспортного засобу марки MAN SU 220, кузов № НОМЕР_2 були відсутні належні докази того, що вказаний транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

20. У касаційній скарзі касатор вказав, що 18.11.2016 у Територіальному сервісному центрі 0742 (на правах відділу м. Ковель) РСЦ МВС (далі - ТСЦ 0742) зареєстровано транспортний засіб марки MAN SL 202, VIN-код № НОМЕР_2 , 2001 року випуску, присвоєно номерний знак НОМЕР_11 , видано свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_6 на ТзОВ «ПРЕМІУМ-СЕРВІС ЛТД», яке зареєстроване за адресою: вул . Дубнівська, 15, кв . 61, м. Луцьк, Волинська область.

В подальшому 06.12.2016 при здійсненні операції «перереєстрація при заміні свідоцтва про реєстрацію», працівниками ТСЦ 0742 виправлено помилку, допущену при первинній державній реєстрації в графі модель транспортного засобу з «SL 202» на «SU220», при цьому VIN код та інші дані не змінювались та видано свідоцтво НОМЕР_7.

11.08.2017 здійснено перереєстрацію транспортного засобу MAN SU220 , VIN-код № НОМЕР_2 за договором купівлі-продажу, видано номерний знак НОМЕР_3 та свідоцтво НОМЕР_9 , власник - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання якого зареєстровано за адресою: АДРЕСА_3 .

До матеріалів первинної реєстрації даного транспортного засобу долучено сертифікат відповідності №UA1.050.0032686-16, термін дії з 03.08.2016 до 16.06.2017, виданий ДП «ІНПОМТ» (державна система сертифікації «УкрСЕПРО»), згідно якого рівень екологічної норми - ЄВРО 5. Орган сертифікації ДП «ІНПОМТ» (державна система сертифікації «УкрСЕПРО») з 01.01.2016 не входить в перелік органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання, відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 №521.

Тому для перевірки відповідності транспортного засобу MAN SU220 , VIN-код № НОМЕР_2 рівню екологічних норм, надіслано запит до ТОВ «МАН Трак енд Бас Юкрейн» від 17.10.2018 №31/3-2745, який є офіційним дилером MAN в Україні, у відповіді якого від 31.10.2018 вих. №111, зазначено, що згідно заводської бази MAN, транспортний засіб за VIN-кодом № НОМЕР_2 відповідає стандарту екологічних норм - Євро 2. В Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, держателем якого є МВС, відсутні будь-які відомості щодо переобладнання вищевказаного транспортного засобу.

21. Касатор вказує, що вищевказаний транспортний засіб було зареєстровано на території України всупереч Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та реєстрацію транспортних засобів» від 06.07.2005 №2739-IV (зі змінами) та постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» від 09.06.2017 №738, оскільки реєстрація транспортних засобів нових і таких, що були у користуванні, здійснюється за умови відповідності екологічним нормам з 01.01.2016 - не нижче Євро 5, а даний транспортний засіб відповідає стандарту екологічних норм - Євро 2.

22. Заявник наголошує, що сертифікат відповідності №UA1.050.0032686-16, термін дії з 03.08.2016 до 16.06.2017, виданий не уповноваженим органом - державна система сертифікації «УкрСЕПРО», який з 01.01.2016 позбавлений права видавати сертифікати, що можуть бути використані для цілей митного оформлення та першої державної реєстрації транспортних засобів у сервісних центрах МВС.

23. Відтак, на думку касатора, зазначений транспортний засіб був ввезений та зареєстрований всупереч діючому законодавству України. Таким чином, 23.11.2018 на підставі висновку РСЦ МВС у Волинській області від 21.11.2018 №31/3-3280 було скасовано державну реєстрацію транспортного засобу, що належить позивачу, яка здійснена незаконно та цього ж дня направлено матеріали до органу досудового розслідування.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

25. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

26. Частиною другою статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно форм власності та господарювання урегульовано Законом України від 30 червня 1993 року № 3353-XII «Про дорожній рух» (далі - Закон № 3353-XII).

28. Згідно з положеннями статті 30 Закону № 3353-XII, конструкція транспортних засобів повинна відповідати вимогам сучасних правил, нормативів і стандартів, встановленим рівням викидів забруднюючих речовин в атмосферу, а нормативно-технічна документація має бути узгоджена з відповідними уповноваженими державними органами. Перед початком серійного виробництва транспортних засобів або їх складових частин проводяться спеціальні випробування і за їх позитивними наслідками видається сертифікат встановленої форми.

29. Відповідно до статті 31 зазначеного Закону транспортні засоби, їх складові частини і комплектуючі вироби, що ввозяться на територію України, підлягають перевірці на відповідність діючим стандартам або повинні мати сертифікат, виданий уповноваженим на це Секретаріатом ЄЕК ГЮН Адміністративним органом по сертифікації дорожніх транспортних засобів.

30. У статті 34 Закону № 3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

31. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

32. Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

33. Процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлена Порядком № 1388.

34. Згідно з пунктом 3 Порядку № 1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.

35. Відповідно до пункту 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

36. Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку: договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою і скріплені печаткою; свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати; рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів особами, уповноваженими управляти таким майном; рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність; копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин; довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску; акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу конкретного одержувача; митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане митним органом посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери; договір фінансового лізингу; акт про проведений аукціон або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби; інші засвідчені та оформлені в установленому порядку документи, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на транспортний засіб відповідно до закону.

37. У разі митного оформлення транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, які ввозяться на митну територію України, за електронною митною декларацією така декларація, засвідчена електронним цифровим підписом відповідальної посадової особи митного органу, передається за допомогою засобів інформаційно- телекомунікаційних систем органам МВС.

38. З системного аналізу наведених правових норм чинного законодавства слідує, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів).

39. Судами попередніх інстанцій встановлено, Висновком Регіонального сервісного центру МВС України у Волинській області від 21.11.2018 року №31/3-3280 було скасовано реєстрацію транспортного засобу MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 за ОСОБА_1 на підставі пункту 40 Постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 "Про затвердження Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", через подання заявником під час реєстрації автомобіля сертифікату відповідності UAI.050.0032686-16, виданого ДП "ІНПОМТ", яке входить до державної системи сертифікації "УкрСепро", згідно якого рівень екологічної норми ЄВРО 5 (а.с. 17-19).

40. Вказаний орган сертифікації з 01.01.2016 не входить до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 №521.

41. Скасовуючи державну реєстрацію належного позивачу автомобіля, РСЦ МВС у Волинській області взято до уваги лист ТзОВ "МАН Трак енд Бас Юкрейн" від 17.10.2018 року №31/3-2745, який є офіційним дилером MAN в Україні, у якому зазначено, що згідно заводської бази MAN, транспортний засіб за VIN-кодом № НОМЕР_2 відповідає стандарту екологічних норм - Євро 2, а відтак відповідач доручив територіальному сервісному центру 0742 РСЦ МВС у Волинській області скасувати державну реєстрацію автомобіля MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 (а. с. 13).

42. З цього приводу колегія суддів звертає увагу, що за пунктом 40 Порядку № 1388 у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.

43. Відповідно до пункту 5.7 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 серпня 2010 року №379 (далі - Інструкція № 379), на підставі документів, що підтверджують встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, виявлення ТЗ, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в Центрі, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, або інформацію про реєстрацію яких несанкціоновано внесено до автоматизованої бази даних АІС «Автомобіль» та (або) Єдиного державного реєстру Державтоінспекції, працівники Центру оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку ТЗ і передають усі відповідні документи до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

44. З наведеного вище слідує висновок, що уповноважені особи сервісних центрів МВС скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію) у разі виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами, і передають усі відповідні документи до відповідного органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

45. Тобто, на момент прийняття рішення про скасування державної реєстрації транспортного засобу у розпорядженні уповноваженої особи сервісного центру МВС повинні бути беззаперечні документальні докази того, що транспортний засіб був зареєстрований (перереєстрований) за фіктивними чи підробленими документами.

46. Беручи до уваги обставини первинної державної реєстрації транспортного засобу марки MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 , зокрема подання заявником під час реєстрації автомобіля сертифікату відповідності UAI.050.0032686-16, виданого ДП "ІНПОМТ", згідно якого рівень екологічної норми ЄВРО 5, в той час як за інформацією офіційного дилера MAN в Україні ТзОВ "МАН Трак енд Бас Юкрейн" дана модель відповідає стандарту екологічних норм - Євро 2, Верховний Суд приходить до висновку про правомірність оскаржуваного рішення відповідача про скасування держаної реєстрації вказаного транспортного засобу.

47. При цьому, колегія суддів вважає необґрунтованими висновки суду апеляційної інстанції, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе лише у разі підтвердження судовим рішенням у кримінальному провадженні фіктивності чи підробки документів, за якими проводилася реєстрація, оскільки пункт 40 Порядку №1388 чітко вказує на необхідність скасування реєстрації транспортного засобу у разі виявлення факту його реєстрації за фіктивними (підробленими) документами та передачу відповідних документів до органу досудового розслідування для подальшого проведення перевірки.

48. Крім вище зазначеного, за результатами перевірки також було встановлено, що сертифікат відповідності транспортного засобу UAI.050.0032686-16 виданий неуповноваженим органом із сертифікації.

49. Вимогами пункту 10 Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.

50. Статтею 13 Декрету Кабінету Міністрів України від 10 травня 1993 року № 46-93 «Про стандартизацію і сертифікацію» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Декрет) передбачено, що сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на обов`язкову та добровільну. Сертифікація продукції в державній системі сертифікації здійснюється призначеними на те органами з сертифікації - підприємствами, установами і організаціями з метою: запобігання реалізації продукції, небезпечної для життя, здоров`я та майна громадян і навколишнього природного середовища; сприяння споживачеві в компетентному виборі продукції; створення умов для участі суб`єктів підприємницької діяльності в міжнародному економічному, науково-технічному співробітництві та міжнародній торгівлі.

51. Відповідно до статті 15 зазначеного Декрету обов`язкова сертифікація на відповідність вимогам нормативних документів проводиться органами з сертифікації незалежно від форми власності виключно в державній системі сертифікації. Обов`язкова сертифікація в усіх випадках повинна включати перевірку та випробування продукції для визначення її характеристик і подальший державний технічний нагляд за сертифікованою продукцією.

52. Згідно з статтею 16 Декрету, під час проведення сертифікації та у разі позитивного рішення органу з сертифікації заявникові видається сертифікат та право маркувати продукцію спеціальним знаком відповідності.

53. Підпунктом 22 пункту 3 розділу X Прикінцеві та перехідні положення Закону України від 15 січня 2015 року № 124-VIII «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», який набрав чинності 10 лютого 2016 року внесено зміни до Декрету, зокрема з 01 січня 2016 року виключено абзац другий статті 27 Декрету, яким було передбачено, що нові і такі, що були у користуванні, транспортні засоби, а також вузли, агрегати та частини до них, що ввозяться на митну територію України суб`єктами підприємницької діяльності або фізичними особами, підлягають обов`язковій сертифікації відповідно до чинного законодавства.

54. Отже, сертифікат відповідності дорожнього транспортного засобу, виданий в державній системі сертифікації (УкрСЕПРО) може бути підставою для проведення державної реєстрації транспортного засобу за умови його видачі до 01 січня 2016 року та дійсності на час проведення реєстраційних дій.

55. Разом із тим, 10 лютого 2000 року Україна приєдналася до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та/або використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі приписів від 20 березня 1958 року (далі - Женевська Угода 1958 року).

56. З метою виконання цієї Угоди з поправками 1995 року та до законодавчого врегулювання і адаптації законодавства України у сфері забезпечення безпеки експлуатації транспортних засобів до законодавства Європейського Союзу, Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Деякі питання сертифікації транспортних засобів, їх частин та обладнання» від 09 червня 2011 року № 738 (далі - Постанова № 738).

57. Пунктом 1 Постанови № 738 визначено, що пропуск колісного транспортного засобу, який підлягає державній реєстрації в територіальному органі з надання сервісних послуг МВС (далі - транспортний засіб), предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені на транспортному засобі та/або використані для його оснащення (далі - обладнання), на митну територію України з метою вільного обігу, а також перша державна реєстрація транспортного засобу, введення в обіг обладнання здійснюється за наявності сертифіката відповідності, виданого згідно з порядком затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання.

58. Відповідно до пункту 3 Постанови № 738 сертифікат відповідності видається:

- виробником або його уповноваженим представником - резидентом України (далі - виробник) на кожний транспортний засіб або партію обладнання, тип яких відповідає вимогам єдиних технічних приписів, що підтверджується сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання;

- уповноваженими органами або органами із сертифікації, акредитованими відповідно до законодавства, призначеними Міністерством інфраструктури, на кожний новий транспортний засіб або партію обладнання, які відповідають вимогам єдиних технічних приписів, але відповідність типу яких не підтверджена сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання, а також на ті, що були у користуванні.

59. На виконання Постанови № 738 наказом Міністерства інфраструктури України від 17 серпня 2012 року № 521 установлений «Порядок затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання» та «Порядок ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів та обладнання».

60. Тож єдиною законодавчо передбаченою процедурою видачі сертифікатів на транспортні засоби та їхньої частини є оцінка їх відповідності згідно з положеннями «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання» та «Порядку ведення реєстру сертифікатів типу транспортних засобів та обладнання і виданих виробниками сертифікатів відповідності транспортних засобів або обладнання», затвердженого наказом Мінінфраструктури України № 521 від 17 серпня 2012 року.

61. До органів із сертифікації, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання та органів із сертифікації, призначених на виконання робіт з індивідуального затвердження колісних транспортних засобів відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання відносяться: Державне підприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут» (наказ Мінінфраструктури від 01 березня 2013 року № 126); Державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (наказ Мінінфраструктури від 29 березня 2016 року № 121); Державне підприємство «Запорізький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 209); Державне підприємство «Львівський науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212); Державне підприємство «Науково-дослідний інститут метрології вимірювальних і управляючих систем» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212); Державне підприємство «Український центр з питань сертифікації та захисту прав споживачів» (наказ Міністерства економічного розвитку від 09 лютого 2016 року № 212), ТзОВ «Рівнестандарт» м. Рівне (наказ Мінінфраструктури від 06 вересня 2016 року № 306); Державне підприємство «Харківстандартметрологія» м. Харків (наказ Міністерства інфраструктури від 22 вересня 2016 року № 322). Перелік органів з сертифікації, які видають вищенаведені сертифікати відповідності, оприлюднений на сайті Міністерства інфраструктури у розділі «Діяльність Комісії Міністерства інфраструктури України з питань забезпечення виконання Женевської Угоди 1958 року».

62. У свою чергу, сертифікат відповідності термін дії з 03.08.2016 року по 16.06.2017 року, виданого ДП "ІНПОМТ" виданий не органом з сертифікації, що входить до переліку органів, які уповноважені на виконання робіт із затвердження типу та індивідуального затвердження колісних транспортних засобів, їх частин та обладнання відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 17 серпня 2012 року №521.

63. Відтак, поданий при першій реєстрації транспортного засобу сертифікат відповідності є неналежним сертифікатом відповідності відповідно до Порядку № 521.

64. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11 червня 2019 року у справі № 803/1457/16, від 04 липня 2019 року у справі № 803/1496/16, від 31 січня 2020 року у справі № 140/2101/18 за аналогічних обставин.

65. Таким чином, встановивши факт підробки сертифікату відповідності, на підставі якого була здійснена реєстрація ТЗ, та встановивши невідповідність рівню токсичності «Євро 5», що підтверджується листами уповноважених органів, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками суду першої інстанції, що відповідач правомірно прийняв оскаржуваний висновок про скасування реєстрації транспортного засобу MАN SL 202, кузов № НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 , що належить позивачу, з правом подальшого надіслання таких документів до правоохоронних органів.

66. Частиною першою статті 352 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

67. З огляду на викладене, колегія суддів вважає за необхідне скасувати оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.

68. Керуючись статтями 341 345 349 352 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду,-

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу Регіонального сервісного центру МВС у Волинській області - задовольнити.

2. Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 жовтня 2019 року по справі №140/1321/19 - скасувати, залишивши в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 05 червня 2019 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

О.В. Калашнікова

М.В. Білак

О.А. Губська ,

Судді Верховного Суду