ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 травня 2023 року
м. Київ
справа №140/7691/21
адміністративне провадження № К/990/8828/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 (суддя - Ковальчук В.Д.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2022 (судді - Святецький В.В., Гудима Л.Я., Довгополов О.М. )
у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позов, в якому просив:
визнати протиправними дій ГУ ПФУ у Волинській області про відмову здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років відповідно до ст.50-1 Закону України Про прокуратуру від 05.11.1991 №1789-ХІІ, що діяла на час призначення пенсії, та ст.86 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-УІІ з 01.01.2021 з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою на підставі довідки Волинської обласної прокуратури №21-49 від 24.02.2021 без будь-якого обмеження суми пенсії максимальним розміром та з урахуванням раніше проведених виплат;
зобов`язати ГУ ПФУ у Волинській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за вислугу років відповідно до ст.50-1 Закону України Про прокуратуру від 05.11.1991 №1789-ХІІ, що діяла на час призначення пенсії, та ст.86 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 №1697-УІІ з 01.01.2021 з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою на підставі довідки Волинської обласної прокуратури №21-49 від 24.02.2021 без будь-якого обмеження суми пенсії максимальним розміром та з урахуванням раніше проведених виплат.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ у Волинській області, з жовтня 2002 року отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ (у редакції, що діяла на момент призначення пенсії), що підтверджується пенсійним посвідченням (а. с. 9).
24.02.2021 Волинська обласна прокуратура видала позивачу довідку за №21-49 вих-21 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій за відповідною (прирівняною) посадою ,,старший прокурор прокуратури (начальник відділу)" за нормами, чинним на 11.09.2020, усього в сумі 79251,20 грн (а. с. 13).
18.06.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії з 01.02.2021 на підставі вказаної довідки від 24.02.2021 вих. № 21-49 (а. с. 13-15).
Листом від 08.07.2021 відповідач повідомив позивача про недоцільність проведення перерахунку за вислугу років, оскільки її розмір, визначений з урахуванням статті 86 Закону №1697-VII, становитиме 17690,00 грн (1769,00 грн - прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність х 10), а розмір, який позивач отримує на даний час (18466,81 грн), є більшим (а. с. 16).
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач оскаржив їх до суду.
В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що має право на перерахунок пенсії з 01.01.2021 без будь-якого зниження розміру відсотків і без будь-якого обмеження суми пенсії максимальним розміром, в якому відповідачем протиправно відмовлено.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2021, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2022, позов задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку пенсії на підставі довідки Волинської обласної прокуратури від 24.02.2021 №21-49 вих-21, з розрахунку її розміру 90% від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області з 01 лютого 2021 року здійснити перерахунок ОСОБА_1 пенсії за вислугу років на підставі довідки Волинської обласної прокуратури від 24.02.2021 №21-49 вих-21, з розрахунку її розміру 90% від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач має право на перерахунок пенсії згідно довідки прокуратури про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсії виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної. При цьому при перерахунку пенсії прокурорів має застосовуватися норма, що визначає розмір місячного (чинного) заробітку у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а наступні зміни законодавства стосувалися зміни розміру відсотків при призначенні пенсії прокурорам.
Відмовляючи у задовленні позовних вимог про перерахунок пенсії без обмеження її максимальним розміром, суди виходили з того, що оскільки внаслідок перерахунку пенсії позивача її розмір перевищив максимальний, і таке перевищення стало результатом перерахунку в період дії загальної норми ч. 1 ст. 2 Закону України від 08.07.2011 №3668-УІ «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», а тому до регулювання спірних правовідносин слід застосовувати положення вказаної статті, яка встановлює обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, встановленими для осіб, які втратили працездатність.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги відповідач покликається на те, що суд апеляційної інстанції не врахував висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 21.12.2021 у справі №580/5962/20.
Просив рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просив касаційну скаргу залишити без задоволення. Крім того просив скасувати рішення судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про їх задоволення.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Статтею 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05.11.1991 №1789-ХІІ (Закон №1789-ХІІ) у редакції, чинній до 1 жовтня 2011 року, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.
15.07.2015 набрав чинності Закон №1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон №1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.
З набранням чинності Законом №1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.
Відповідно до частини двадцятої статті 86 Закону №1697-VІІ з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року №7-р(ІІ)/2019 призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.
У справі №560/2120/20 Верховний Суд дійшов висновку, що з 13 грудня 2019 року працівники органів прокуратури, яким пенсії призначені відповідно до Закону №1789-ХІІ або Закону №1697-VII, мають право на перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівників прокуратури.
У справі, яка роглядається, судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що пенсія позивачу призначена відповідно до Закону №1789-ХІІ і позивачу прокуратурою видано довідку для перерахунку пенсії.
За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо протиправності відмови відповідача у перерахунку пенсії позивачу та прийняли в цій частині рішення про задоволення позовних вимог
Водночас, правовідносини, щодо яких виник спір у цій справі, виникли у зв`язку з відмовою відповідача здійснити позивачу перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати працівникам органів прокуратури на підставі відповідної довідки.
Інші питання, пов`язані з перерахунком пенсії позивача, зокрема, її відсотковий розмір відповідачем не вирішувались і не були підставою для відмови у перерахунку пенсії.
У постанові від 29.11.2022 у справі № 420/1656/21 за подібних правовідносин Верховний Суд дійшов наступного висновку:
«…спору щодо відсоткового розміру заробітної плати для перерахунку пенсії і щодо обмеження пенсії максимальним розміром на час звернення позивача у цій справі до суду не існувало.
Також, відповідач ще не ухвалював рішення щодо перерахунку призначеної позивачу пенсії за вислугу років на виконання рішення суду, а тому відсутні підстави вважати, що права позивача у зазначеній частині при здійсненні такого перерахунку будуть порушені.
Оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому, у задоволенні цих позовних вимог судам слід було відмовити …».
За таких обставин рішення судів попередніх інстанцій про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок пенсії позивача в конкретному відсотковому розмірі є передчасними.
Відповідно до статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.
Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
Враховуючи викладене, рішення судів попередніх інстанцій підлягають зміни, шляхом виключення з абзаців другого та третього резолютивної частини рішення суду першої інстанції слів «з розрахунку її розміру 90 відсотків від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою», а в іншій частині рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають залишенню без змін.
Керуючись статтями 345 349 351 356 КАС України, суд,
постановив:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області задовольнити частково.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2022 змінити.
Виключити з абзаців другого та третього резолютивної частини рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 слова «з розрахунку її розміру 90 відсотків від суми місячної заробітної плати за відповідною посадою».
В іншій частині рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11.10.2021 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2022 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук