28.01.2024

№ 1540/3349/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 січня 2024 року

м. Київ

справа № 1540/3349/18

адміністративне провадження № К/9901/12884/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя - доповідач - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2019 (суддя - Соколенко О.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 (судді - Стас Л.В., Шеметенко Л.П., Турецька І.О.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, третя особа - Ігонін Володимир Костянтинович , про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправними дій.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви, просила:

- визнати протиправним та скасувати лист Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П в частині невідповідності затвердженій містобудівний документації розташування земельних ділянок, цільове призначення яких змінюються, а саме, земельної ділянки площею 120 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0005), земельної ділянки площею 143 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);

- визнати протиправним та скасувати лист Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П в частині можливості використання земельних ділянок площами 120 кв.м. (кадастровий номер №5110137500:14:002:0005) та 143 кв.м. (кадастровий номер № 51 10137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування житлового будинку.

- визнати дії Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо надання листом від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П інформації про невідповідність затвердженій містобудівний документації розташування земельних ділянок, цільове призначення яких змінюються, а саме, земельної ділянки площею 120 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0005), земельної ділянки площею 143 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) протиправними;

- визнати дії Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо надання листом від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П інформації про можливість використання земельних ділянок площами 120 кв.м (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0005) та 143 кв.м (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування житлового будинку протиправними.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що з кінця 2003 року власниками квартир під номерами НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , НОМЕР_8 ,НОМЕР_9 та нежилого підвального приміщення лицевого двоповерхового флігелю за адресою: АДРЕСА_1 є ОСОБА_2 та ОСОБА_1 ( ОСОБА_1 ) в рівних частинах кожний.

Розпорядженням Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 11.10.2004 року за №3431 "Про затвердження технічного висновку та присвоєння двоповерховій будівлі - квартирам НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 та підвальному приміщенню по АДРЕСА_1 статусу домоволодіння" (а.с.132 т.1), за розглядом заяв ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , зокрема, присвоєно двоповерховій будівлі, загальною площею 454,1 кв.м - кватирам НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 та підвальному приміщенню по АДРЕСА_1 статус самостійного домоволодіння і присвоєно самостійному домоволодінню поштову адресу - АДРЕСА_1 , а також, зазначено ОМБТІ та РОН видати ОСОБА_2 та ОСОБА_1 свідоцтва про право власності на вказане домоволодіння і зобов`язано ОСОБА_2 та ОСОБА_1 оформити правовстановлюючі документи на землекористування у встановленому законом порядку.

Згідно свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 від 19.10.2004 року (а.с.107 т.1), яке видане на підставі розпорядження Приморської районної адміністрації Одеської міської ради від 11.10.2004 №3431, замість 7-ми договорів купівлі-продажу, укладених у 2003 році, позивачу - ОСОБА_1 , яка в подальшому змінила власні ідентифікаційні дані на ОСОБА_1 та третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - ОСОБА_2 на праві спільної часткової власності в рівних частинах кожному належить домоволодіння, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 та яке в цілому складається з одного жилого будинку, загальною площею 454,1 кв. м., жилою площею 206,2 кв.м., відображеного у технічному паспорті від 27.09.2004.

Право власності на вищевказане домоволодіння зареєстровано в електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно 27.10.2004, про що свідчить відтиск відповідного штампу на зворотному боці свідоцтва про право власності серії НОМЕР_1 та витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно серії НОМЕР_2 від 27.10.2004.

Згідно вказаного витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно реєстраційний номер 8106589, тип об`єкта: домоволодіння, розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_1 на праві приватної спільної часткової власності належить 1/2 даного об`єкту, ОСОБА_2 на праві приватної спільної частково власності належить 1/2 даного об`єкту.

03.08.2006 року приватним нотаріусом Пачевою І.І. посвідчена заява ОСОБА_1 , ОСОБА_2 про відсутність заперечень щодо встановлення між ними порядку користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 263 кв.м., згідно схеми розподілу земельної ділянки (що додається) (а.с.134 т.1).

26.11.2009 року між ОСОБА_2 (Орендар) та Одеською міською радою (Орендодавець) укладено договір оренди землі серії ВМО №666051, який зареєстрований в Одеському міському відділі ОРФ ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.02.2010 за № 041050500011 (а.с.109-111 т.1).

Згідно умов п.1.1 вказаного Договору, орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №4665-V від 07.07.2009 надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 120 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування жилого будинку, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.

Відповідно до п.2.1 та п.2.2 вказаного Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 120 кв.м., у тому числі по угіддях: капітальна забудова - 120 кв.м. На земельній ділянці розташоване домоволодіння (фундамент бутовий, черепашникові стіни, крівля шиферна), 1/2 якого належить ОСОБА_2 на підставі свідоцтва про право власності на домоволодіння, виданого 19.10.2004 року Виконавчим комітетом Одеської міської ради, право власності на яку зареєстровано КП "ОМБТІ та РОН" 27.10.2004 за номером запису 41361 в книзі: 270-116.

Також судом встановлено, що 26.11.2009 року між ОСОБА_1 (Орендар) та Одеською міською радою (Орендодавець) укладено договір оренди землі, серії ВМО №666060, який зареєстрований в Одеському міському відділі ОРФ ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11.02.2010 року за № 041050500012 (а.с.112-114 т.1).

Згідно умов п.1.1 вказаного Договору, орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №4666-V від 07.07.2009 року надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку, площею 143 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування жилого будинку, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.

Відповідно до п.2.1 та п.2.2 вказаного Договору, в оренду передається земельна ділянка площею 143 кв.м., у тому числі по угіддях: капітальна забудова 143 кв.м. На земельній ділянці розташоване домоволодіння (фундамент бутовий, черепашникові стіни, крівля шиферна), 1/2 якого належить ОСОБА_1 на підставі Свідоцтва про право власності на домоволодіння, виданого 19.10.2004 року Виконавчим комітетом Одеської міської ради, право власності на яку зареєстровано КП "ОМБТІ та РОН " 27.10.2004 за номером запису 41361 в книзі: 270-116.

Згідно п.3.1 вказаних договорів оренди землі від 26.11.2009 року серії ВМО №666060 та серії ВМО №666051, вони укладені строком на 50 років, для обслуговування жилого будинку.

Згідно з п.5.2 Договорів категорія земель за цільовим призначенням - землі історико-культурного призначення.

Відповідно до п.8.1 цих Договорів у відповідності до вимог ч.ч.2.,3 ст.100 та ч.2 ст.111 Земельного кодексу України державна реєстрація прав земельних сервітутів та обмежень прав на вищевказану земельну ділянку відсутня, але на земельну ділянку, що є предметом договору, рекомендується встановити наступні обмеження: заборона на зміну цільового призначення земельної ділянки та будівництво об`єктів без погодженої у встановленому порядку проектної документації та розробки проекту землеустрою щодо відведення; умови додержання вимог охоронних пам`яток архітектури та містобудування (обмеження діють на всій площі земельної ділянки) - державна реєстрація відсутня.

В подальшому, ОСОБА_2 та ОСОБА_1 звернулися до Одеської міської ради з клопотанням від 07.08.2017 року № 31-Ко-669/3 (т.1 а.с.115-116), в якому відповідно до ст.123 Земельного кодексу України просили надати згоду на розробку проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється, а саме, земельної ділянки площею 120 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0005), земельної ділянки площею 143 кв.м. (кадастровий номер № 5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

06.09.2017 Департаментом комунальної власності Одеської міської ради на адресу ОСОБА_2 та представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 направлено лист №01-26/191 ( а.с.117-118 т.1), в якому, зокрема, зазначено, що за дорученням заступника міського голови Департаментом комунальної власності Одеської міської ради розглянуто клопотання ОСОБА_2 та ОСОБА_1 від 07.08.2017 за № 31-Ко-669/3 про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), які на теперішній час перебувають у ОСОБА_2 та ОСОБА_1 в оренді з цільовим призначенням - для обслуговування жилого будинку, та за № 31-Ко-669/4 стосовно внесення змін до договорів оренди землі, укладених між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 та Одеською міською радою.

Щодо порушеного у листі за № 31-Ко-669/4 питання зазначено, що ОСОБА_2 та ОСОБА_1 необхідно привести у відповідність одноосібне право оренди на земельні ділянки та спільну часткову власність на нерухоме майно, яке розташоване на цих земельних ділянках.

Як зазначено у вказаному листі від 06.09.2017 №01-26/191 стосовно питання про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), які на теперішній час перебувають у ОСОБА_2 та ОСОБА_1 в оренді з цільовим призначенням - для обслуговування жилого будинку, Департаментом направлено запит до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради стосовно надання інформації щодо відповідності місця розташування запитаних земельних ділянок плану зонування або детального плану території, затвердженого згідно з вимогами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

У листі також зазначено, що після отримання інформації, Департаментом буде підготовлено відповідний проект рішення та направлено до розгляду на сесію Одеської міської ради. Також, вказано, що остаточне рішення приймається Одеською міською радою в межах її повноважень.

16.08.2017 Департаментом комунальної власності Одеської міської ради на адресу начальника Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради Голованову О.Д. направлено лист №01-26/191, в якому зазначено, що в Департаменті комунальної власності Одеської міської ради знаходиться на розгляді звернення громадян ОСОБА_2 , ОСОБА_1 стосовно розгляду питання про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється, а саме, земельної ділянки площею 0,0120 га (кадастровий номер 5110137500:14:002:0005), земельної ділянки площею 0,0143 га (кадастровий номер 5110137500:14:002:0006), за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Також, у листі зазначено, що на теперішній час зазначені земельні ділянки перебувають в оренді гр. гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , з цільовим призначенням - для обслуговування жилого будинку.

Враховуючи вищевикладене, Департамент комунальної власності Одеської міської ради вказаним листом №01-26/191 просив розглянути питання стосовно можливості відведення земельних ділянок, розташованих за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням - для будівництва і і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та надати інформацію щодо відповідності місця розташування її плану зонування або детального плану території, затвердженого згідно з вимогам Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Вказаний запит (лист) отримано Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради 16.08.2017, що вбачається з вхідного штампу на копії даного листа.

Судом встановлено, що 30.08.2017 року Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради на адресу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради надано лист-відповідь №01-11/3747-122пз-П, в якому зазначено, що Управлінням архітектури та містобудування розглянуто лист від 16.08.2017 №01-26/191 з проханням надати інформацію щодо можливості відведення гр. гр. ОСОБА_2 , ОСОБА_1 земельних ділянок, площами 0,0120 га та 0,0143 га, цільове призначення яких змінюється, за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та відповідності місця розташування даних земельних ділянок плану зонування або детальному плану території.

Так, по даному питанню в листі повідомлено, що згідно з планом зонування території (зонінгом) м. Одеси, затвердженим рішенням Одеської міської ради №1316-VII від 19.10.2016 року, земельні ділянки за адресою: АДРЕСА_1 розташовані в громадській зоні ГІ-1 (зона загальноміського центру "Стара Одеса"), в історичному ареалі "Центральний історичний ареал", в зоні ІК-А (зона охорони археологічного культурного шару (об`єктів археологічної спадщини), в проектній водоохоронній зоні Чорного моря і лиманів. Одним із переважних видів використання території зони ГІ-1 є розташування багатоквартирних житлових будинків. Розташування земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва планувальними рішеннями даної зони не передбачено та не відповідає затвердженій містобудівній документації.

Враховуючи викладене, Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради в листі від 30.08.2017 №01-11/3747-122пз-П, який наданий у відповідь на лист-запит Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 16.08.2017 №01-26/191 зазначено, що можливо використання земельних ділянок, площами 0,0120 га та 0,0143 га, за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування житлових будинків, згідно договорам оренди землі від 26.11.2009 р. щодо відведення даних земельних ділянок на умовах оренди, терміном на 50 років.

Рішенням Одеської міської ради від 04.10.2017 № 2464-VІІ "Про надання дозволів громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок", згідно п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України", ст.ст.12 89 116 118 120 122 123 Земельного кодексу України, ст.ст.19,20 Закону України "Про землеустрій", за розглядом клопотань громадян, а також, інших доданих до них документів та графічних матеріалів, Одеська міська рада відмовила у наданні дозволу громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (пункт 3 рішення) (т.1 а.с.131).

Згідно додатку 2 до цього рішення, у п.37 зазначається, що відмовлено у наданні дозволів на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 та ОСОБА_1 з цільовим призначенням (використанням) земельної ділянки - для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), на підставі не відповідності містобудівної документації.

У графі "підстава" вказаного додатку №2 до рішення Одеської міської ради від 04.10.2017 року № 2464-VІІ, окрім підстави "не відповідає містобудівній документації ", зазначений лист УАМ від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П.

Згідно свідоцтва про зміну імені серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 змінила ім`я, про що 07.11.2017 року складено відповідний актовий запис №99 та прізвищем, власним її ім`ям по батькові після реєстрації змін є: ОСОБА_1 (а.с.124 т.1).

Вважаючи лист Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 30.08.2017 року № 01-11/3747-122пз-П протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а також вважаючи протиправними дії Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо надання цим листом інформації позивач звернулась до суду з позовною заявою..

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскаржуваний лист від 30.08.2017 №01-11/3747-22пз-П за своєю природою прямо не створює правових наслідків для позивача у сфері публічно-правових відносин, оскільки фактично є відповіддю на запит Департаменту комунальної власності Одеської міської ради щодо надання певної інформації йому як органу, який вирішує в межах своєї компетенції певні питання, носить інформаційний характер щодо функціонального призначення території відповідно до затвердженої у встановленому законом порядку містобудівної документації.

Суди дійшли висновку, що вказаний лист не носить владно-зобов`язуючий характер, позаяк не містять обов`язкових приписів, розпоряджень, що породжують юридичні наслідки для позивача, не є рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні положень ст.ст.4 5 245 КАС України, а отже, цей лист та його зміст не може бути предметом спору в даних спірних правовідносинах

Також суди виходили з того, що позивачем реалізовано своє право на звернення за поновленням її прав, які на її думку порушені, в тому числі наданням спірного листа від 30.08.2017 року № 01-11/3747-122пз-П, шляхом оскарження рішення Одеської міської ради від 04.10.2017 № 2464-VІІ "Про надання дозволів громадянам на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок" в частині відмови ОСОБА_2 , ОСОБА_1 в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у місті Одесі за адресою: пров. Воронцовський, 5-А " у справі № 522/22694/17, яка знаходиться в провадженні Приморського районного суду міста Одеси.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема позивач покликається на те, що оскаржуваний лист є актом суб`єкта владних повноважень, виданий на виконання владних управлінських функцій, стосується прав та інтересів позивача та третьої особи і його дія вичерпується його виконанням як підстава для прийняття відповідачем рішення від 04.10.2017 року № 2464-VІІ.

Також позивач покликається на те, що судами попередніх інстанцій не розглянуто позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо надання листом інформації.

Також позивач покликається на те, що наданий відповідачем висновок не відповідає як законодавству так і затвердженій містобудівній документації.

Також позивач покликається на те, що судами безпідставно враховано наявність справи № 522/22694/17, оскільки предмет оскарження у цій справі відрізняється від предмету оскарження у справі, яка розглядається.

Також позивач покликається на те, що судом апеляційної інстанції порушено її право на касаційне оскарження судового рішення, оскільки належним чином не роз`яснено право на касаційне оскарження.

Позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити рішення про задоволення позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу третя особа просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідач правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частин 1 і 2 статті 116 Земельного кодексу України, в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частини 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

За змістом наведених норм уповноваженим суб`єктом, до компетенції якого законом віднесено прийняття рішень про передачу у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб, є відповідний орган місцевого самоврядування.

Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач, будучи зацікавленою в одержанні у користування земельної ділянки із земель комунальної власності міста Одеси за проектом землеустрою щодо її відведення зі зміною цільового призначення, звернулась до Одеської міської ради з клопотанням про надання згоди на розробку проекту землеустрою відповідно до статті 123 Земельного кодексу України.

Таким чином, у спірних правовідносинах саме Одеська міська рада уповноважена законом на прийняття рішення про надання позивачу згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, цільове призначення якої змінюється.

Відповідно до пункту 2 статті 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Відповідно до пункту 7 статті 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

За змістом позовних вимог позивач оскаржує лист від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П та дії Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради щодо надання інформації про невідповідність затвердженій містобудівній документації розташування земельної ділянки, в отриманні якої вона зацікавлена.

Водночас, зазначеним листом питання надання позивачу згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не вирішувалось і надаючи зазначену у ньому інформацію відповідач публічно-владні управлінські функцій щодо позивача не здійснював.

Крім того, такий лист адресований не позивачу, не містить обов`язкових правил поведінки та безпосередньо не породжує правових наслідків для позивача, не обов`язковий для виконання, що спростовує доводи позивача про те, що оскаржуваний лист є індивідуальним актом суб`єкта владних повноважень.

За таких обставин, суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку про те, що оскаржувані лист та дії відповідача прав позивача не порушують та постановили рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Покликання позивача в обґрунтування касаційної скарги на те, що суди попередніх інстанцій не розглянули позовні вимоги щодо надання листом інформації також є безпідставним і висновки судів не спростовує, оскільки інформація, з якою не погоджується позивач викладена безпосередньо у надісланому на адресу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради листі і інших дій по наданню такої інформації відповідач не вчиняв.

Крім того, за наслідками розгляду звернення позивача, з урахуванням викладеної в листі від 30.08.2017 № 01-11/3747-122пз-П інформації, Одеська міська рада прийняла рішення від 04.10.2017 № 2464-VІІ, яким відмовила позивачу в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки.

Як встановлено судами попередніх інстанцій таке рішення міської ради позивачем оскаржено до суду у справі № 522/22694/17 і станом на час касаційного перегляду судові рішення у цій справі набрали законної сили.

Покликання позивача на необґрунтоване врахування судами попередніх інстанцій наявності зазначеної справи є безпідставним, оскільки у спірних правовідносинах саме оскарження органу місцевого самоврядування про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою і є належним способом захисту прав позивача у сфері земельних відносин.

Покликання позивача на те, що судом апеляційної інстанції належним чином не роз`яснено право на касаційне оскарження також є безпідставним, оскільки позивач правом касаційного оскарження скористалась і її касаційну скаргу розглянуто судом касаційної інстанції.

За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішень суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права, Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а судових рішень - без змін.

Керуючись статтями 341 343 349 350 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 11.01.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2019 у справі №1540/3349/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук