17.06.2023

№ 160/14039/22

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 червня 2023 року

м. Київ

справа № 160/14039/22

адміністративне провадження № К/990/12515/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 160/14039/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне»

до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області

про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування витягу, зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року (головуючий суддя: Прудник С. В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року (колегія у складі: головуючого судді: Олефіренко Н. А., суддів: Білак С. В., Шальєвої В. А.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» (далі - ТОВ «ФГ Підгірне») звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо формування та видачі товариству з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 20 червня 2022 року № 10722/303-22;

- визнати протиправним та скасувати витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 20 червня 2022 року № 10722/303-22;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філософська, 39-А, м. Дніпро, код ЄДРПОУ 39835428) видати ТОВ «ФГ Підгірне» (вул. Мічуріна, 5, смт. Слобожанське, Дніпровський район, Дніпропетровської області, код ЄДРПОУ 30260743) новий витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 - із застосуванням нормативу капіталізованого рентного доходу 26 432,63 гривні за гектар з урахуванням індексації;

- в порядку ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України встановити контроль за виконанням судового рішення та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (пр. Олександра Поля, 2, м. Дніпро, 49004, код ЄДРПОУ 39835428) подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення протягом 10 (десяти) днів з моменту набрання рішенням законної сили.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що 13 січня 2022 року ТОВ «ФГ Підгірне» отримало витяг з Державного земельного кадастру № НВ-9900083672022 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004, в якому в експлікації земельних угідь зазначено «Землі під господарським будівлями з дворами», тобто це є землі сільськогосподарського призначення, але несільськогосподарського використання.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13 січня 2022 року № НВ-9900083672022 земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 має нормативно грошову оцінку у розмірі 444 986,63 грн. Вказаний витяг було створено за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру та отримано ТОВ «ФГ Підгірне» через електронні сервіси Держгеокадастру.

Проте, замовивши відомості про НГО зазначеної ділянки у вигляді витягу з НГО позивач отримав витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 20 червня 2022 року за вих. № 10722/303-22, сформований головним спеціалістом відділу Снісар К. Ю., відповідно до якого зазначена земельна ділянка оцінюється в 28 634 646, 27 грн. Тобто одночасно у офіційних відомостях Державного земельного кадастру містяться дві різних нормативних грошових оцінок однієї ділянки.

За таких обставин, позивач вважає, що такі дії відповідача є протиправними, та такими що суперечать нормам чинного законодавства і порушують права позивача, та спричиняють матеріальні збитки у вигляді переплати орендної плати за землю.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 16 листопада 2022 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року у задоволенні позову відмовив.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська селищна рада, смт. Слобожанське, вул. Мічуріна, 7, сформований із діючої, розробленої відповідно до вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в смт. Слобожанське, Дніпровського району, Дніпропетровської області, яка затверджена та введена в дію рішенням Слобожанської селищної ради від 20 серпня 2020 року № 2796-48/VІІ та відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Також судами зазначено, що видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це адміністративна послуга, яку надає Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області через центр надання адміністративних послуг відповідно до вимог Закону України «Про адміністративні послуги», постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2011 року № 835 «Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».

Отже, як зазначили суди, відповідач надає адміністративну послугу у вигляді видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, без будь-якого втручання у визначення нормативної грошової оцінки земель, затвердженої відповідним органом місцевого самоврядування.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 10 квітня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, судами при розгляді справи не враховано правові висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20.

Також, судами попередніх інстанцій порушено норми процесуального права, а саме: судами не досліджено зібрані у справі докази.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 10 квітня 2023 року вказану касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: головуючий суддя (суддя-доповідач): Стеценко С. Г., суддів: Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 25 квітня 2023 року відкрито провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року.

9. 12 травня 2023 року на адресу Верховного Суду від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшов відзив на касаційну скаргу позивача, в якому відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, оскаржувані судові рішення без змін.

10. Ухвалою Верховного Суду від 13 червня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 14 червня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 28 березня 2017 року між Слобожанською сільською радою (Виконавець) та ТОВ «ФГ Підгірне» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до якого в оренду передана земельна ділянка загальною площею 16,8347 га, у тому числі: під господарськими будівлями і дворами - 16,8347 га. Кадастровий номер 1221455800:02:023:0004. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: тваринницький комплекс (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09 липня 2015 року за № 40372006). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 26 336 812,14 гривень (п. 5 розділу «Об`єкт оренди). Договір оренди землі від 28 березня 2017 року укладено терміном на 5 (п`ять) років.

12. Відповідно до п. 9 та п. 10 розділу «Оренда плата» означеного договору, орендна плата вноситься орендарем формі та розмірі: 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 790 104,36 гривень на рік. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Так, цільовим призначенням земельної ділянки є: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (КВЦПЗ 01.01) п. 15 розділу «Умови використання земельної ділянки» договору оренди землі від 28 березня 2017 року.

13. ТОВ «ФГ Підгірне» отримало витяг з Державного земельного кадастру № НВ-9900083672022 стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004, в якому зазначено землі під господарськими будівлями в дворами, тобто це є землі сільськогосподарського призначення, але несільськогосподарського використання.

14. Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13 січня 2022 року № НВ-9900083672022 земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 має нормативно грошову оцінку у розмірі 444 986,63 гривень. Вказаний витяг було створено за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру та отримано ТОВ «ФГ Підгірне» через електронні сервіси Держгеокадастру.

15. Замовивши відомості про НГО зазначеної ділянки у вигляді витягу з нормативної грошової оцінки, позивач отримав витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 20 червня 2022 року за вих. № 10722/303-22, сформований головним спеціалістом відділу, відповідно до якого зазначена земельна ділянка оцінюється в 28 634 646, 27 грн.

16. 06 липня 2022 року за вих. № 86 ТОВ «ФГ Підгірне» направило листа до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) з проханням надати відповіді стосовно розбіжностей в нормативній грошовій оцінці однієї й тієї ж земельної ділянки.

17. 19 серпня 2022 року листом № 22-28-0.222-5298/2-22 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в межах компетенції розглянула лист ТОВ «ФГ Підгірне» від 06 липня 2022 року № 86 та повідомила наступне. Для земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, відомості про оцінку яких внесено до Державного земельного кадастру, здійснюється автоматичний розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за допомогою функціоналу програмного забезпечення Державного земельного кадастру. Відомості про межі адміністративно-територіального утворення смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області внесено до Державного земельного кадастру 29 вересня 2020 року. До моменту внесення відомостей про межі адміністративно-територіального утворення витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 було сформовано відповідно до технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення. Станом на сьогодні, відповідно до зазначених відомостей Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 розташована в межах населеного пункту, а отже, витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки формується і надається як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області. Щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області, розробленої Приватним експертно-виробничим підприємством «ЗЕМПРОЕКТ», проведено обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації (висновок від 30 січня 2020 року № 39-20). Зазначену технічну документацію затверджено рішенням Слобожанської селищної ради Дніпровського району Дніпропетровської області від 20 серпня 2020 року № 2796-48/VІІ. Коригування нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативно-правовими актами, що регулюють проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, не передбачено. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, після 01 січня 2017 року здійснювалась відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (на момент чинності цієї методики), та Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (Порядок № 1), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777. Додатком до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення встановлено нормативи капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та Севастополя. Відповідно до згаданого додатка норматив капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських угідь Дніпропетровської області становить 24 936, 44 гривні за гектар, а з урахуванням коефіцієнта індексації для несільськогосподарських угідь за 2016 рік, який становить 1,06 - 26 432, 63 гривні за гектар. З огляду на зазначене Держгеокадастр доручив Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 та забезпечити видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.

18. Також, 06 липня 2022 року за вих. № 87 ТОВ «ФГ Підгірне» звернулося за наданням роз`яснень до розробника технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області - Приватного експертно-виробничого підприємства «ЗЕМПРОЕКТ».

19. У своїй відповіді від 17 серпня 2022 року № 264 Приватне експертно-виробниче підприємство «ЗЕМПРОЕКТ» повідомило, що вартість земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 831 (що була чинна на момент проведення оцінки). Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається в розрахунку за 1 гектар. В додатку до вказаної методики наведені Нормативи капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та Севастополя у якому наведені всі нормативи у розрізі всіх областей України та у розрізі всіх сільськогосподарських угідь, у тому числі несільськогосподарських угідь (категорія земель сільськогосподарського призначення але несільськогосподарського використання, до яких і належить земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004). Наразі норматив капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських угідь Дніпропетровської області становить 24 936, 44 гривні за гектар, а з урахуванням коефіцієнта індексації для несільськогосподарських угідь за 2016 рік, який становить 1,06 - 26 432, 63 гривні за гектар. У рамках розроблення Технічної документації з нормативно грошової оцінки земель населеного пункту (смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області) була розрахована базова вартість землі на рівні 154, 63 грн. кв.м. Базова вартість застосовується для розрахунку вартості окремих земельних ділянок лише несільськогосподарського призначення.

Також, у вказаному листі зроблено висновок, що величина нормативно грошової оцінки, що вказана у витягу з Державного земельного кадастру у розмірі 444 986, 63 грн. є вірною. Відповідно до даних із затвердженої документації із землеустрою, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 площею 16,8347 га, у тому числі: під господарськими будівлями і дворами - 16,8347 га, має складати 444 985,40 грн (16,8347 га X 26 432, 63 грн = 444 985,40 грн.), що повністю відповідає витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.01.2022 року № НВ- 9900083672022 і повністю відповідає нормам законодавства, що діяло на момент проведення оцінки. У Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 (номер Витягу НВ-9900083672022 від 13.01.2022 року), окрім іншої інформації, вказана величина нормативної грошової оцінки земельної ділянки та дату проведення нормативної грошової оцінки. Нормативна грошова оцінка, згідно Витягу становить 444 986,63 грн. Витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі відсутності в Державному земельному кадастрі відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що унеможливлює автоматичну видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру, такий витяг оформляється протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви із наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов`язків якого належить надання зазначених витягів. Таким чином, надання Витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок належить виключно до компетенції територіальних органів Держгеокадастру, які формують дані витяги та несуть відповідальність за достовірність даних при їх формування.

20. Вважаючи, що витяг наданий відповідачем, складено з порушенням вимог чинного законодавства, ТОВ «ФГ Підгірне» звернулось до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

21. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

22. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Відповідно до ст. 1, 5 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV) у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

24. Згідно зі ст. 15, 18 Закону № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

25. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

26. За приписами ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

27. Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

28. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок № 489).

29. Згідно з приписами розділу ІІІ Порядку № 489 за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

З метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

30. Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 січня 2015 року № 15 (далі - Положення про Держгеокадастр) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

31. Підпунктом 48 пункту 4 Положення про Держгеокадастр визначено, що останній відповідно до покладених на нього завдань веде поземельні книги та видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

32. Велика Палата Верховного Суду у справі № 823/902/17 вказала, що у правовідносинах, пов`язаних з оцінкою земель та земельних ділянок, Держгеокадастр і його територіальні органи здійснюють публічно-владні управлінські функції. Тому перевірка законності їх дій (бездіяльності), рішень, зокрема під час формування даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, оформлення таких даних у вигляді витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, має здійснюватися адміністративним судом.

33. Таким чином, у цій справі Порядок № 489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

34. Пунктом 3 Порядку № 489 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

35. Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок в межах населених пунктів та порядок оформлення витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки регламентується Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213.

36. Згідно з пунктом 21 Методики, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту. Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

37. У пункті 10 розділу II Порядку №489 передбачено, що значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей.

У разі розташування земельних ділянок у межах кількох оціночних районів та/або адміністративно-територіальних одиниць, та/або категорій лісів нормативна грошова оцінка таких земельних ділянок визначається як сума нормативних грошових оцінок їх частин, що розташовані у відповідних землеоціночних районах та/або адміністративно-територіальних одиницях, та/або категоріях лісів.

38. Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

39. Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

40. У постанові від 24 листопада 2021 року у справі № 817/1780/17 Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.

41. Суд звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку № 489.

42. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004: розташована в межах населеного пункту: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська селищна рада, смт Слобожанське, вул. Мічуріна, 7; площа - 16,8347; цільове призначення земельної ділянки - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (обслуговування будівель та споруд тваринницького комплексу); категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (несільськогосподарські угіддя - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами - 16,8347 га). Власник земельної ділянки - Слобожанська селищна рада Дніпровського району Дніпропетровської області. Державна реєстрація земельної ділянки 14 березня 2014 року. Земельна ділянка передана у користування ТОВ «ФГ Підгірне» на умовах оренди строком на 5 років згідно договору оренди землі між Слобожанською селищною радою Дніпровського району Дніпропетровської області та ТОВ «ФГ Підгірне» від 28 березня 2017 року - державна реєстрація речового права 30 березня 2017 року.

43. Згідно договору оренди землі між Слобожанською селищною радою та ТОВ «ФГ Підгірне» від 28 березня 2017 року, земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 передана в строкове платне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (обслуговування будівель і споруд тваринницького комплексу) та відповідно до п. 5 Договору оренди землі нормативна грошова оцінка становить 26 336 812,14 гривень.

Для розрахунку нормативної грошової оцінки була використана на той час діюча Технічна документація з коригування нормативної грошової оцінки селища Ювілейне Дніпропетровського району Дніпропетровської області (2012), яка була розроблена ДП «Дніпропетровським науково-дослідним та проектним інститутом землеустрою» та пройшла обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації (висновок державної експертизи землевпорядної документації від 21 листопада 2012 року № 346), затверджена рішенням Ювілейної селищної ради від 26 грудня 2012 року № 856-20/VІ та введена в дію з 01 січня 2013 року.

44. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області, яка була розроблена у 2019 році Приватним експертно-виробничим підприємством «ЗЕМПРОЕКТ» (ЄДРПОУ 373441797), пройшла обов`язкову державну експертизу землевпорядної документації (висновок державної експертизи землевпорядної документації від 30 січня 2020 року № 39-20 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру) та затверджена рішенням Слобожанської селищної ради № 2796-48/VІІ від 20 серпня 2020 року.

45. У відповідності до частини 2 рішення Слобожанської селищної ради від 20 серпня 2020 року № 2796-48/VІІ, нормативна грошова оцінка земель смт. Слобожанське вводиться в дію з 01 січня 2022 року.

На теперішній час вищевказана Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області, яка була розроблена у 2019 році - є чинною.

46. На момент формування «Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку на земельну ділянку» вих. № 10722/0/303-22 від 20 червня 2022 року, у розрахунках були використані відомості Державного земельного кадастру про земельну ділянку та обов`язковий додаток Ж 5 (розрахунок грошової оцінки 1 м. кв. земель сільського населеного пункту) чинної Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області. Згідно картографічних матеріалів цієї Технічної документації - схеми економіко-планувального зонування смт Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області, земельна ділянка з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 розташована у 3-й зоні 3-му оцінюваному районі. Так як згідно до обов`язкового Додатку Ж 5, на сторінці 84, у колонці 3-го оцінюваного району за категорією земель за функцією використання земельної ділянки - 01.01 Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, вартість 1 м. кв. нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 154,63 грн, розрахунок нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки з кадастровим номером 1221455800:02:023:0004 складає 28 634 646,27 грн., з урахуванням коефіцієнта індексації для несільськогосподарських угідь за 2021 рік, який становить 1,1 (154,63 грн х 168347 м. кв. х 1,1).

47. Також, судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ТОВ «ФГ Підгірне» неодноразово подавались заяви про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів), а саме: 03 січня 2020 року; 16 серпня 2021 року; 16 грудня 2021 року; 16 грудня 2021 року; 18 лютня 2022 року; 16 червня 2022 року; 21 червня 2022 року, але після внесення до Державного земельного кадастру відомості про межі адміністративно-територіального утворення смт. Слобожанське Дніпровського району Дніпропетровської області 29 вересня 2020 року висвічується «критична помилка»: земельна ділянка перетинає межі населеного пункту.

48. Враховуючи вищенаведене, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про те, що витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська селищна рада, смт. Слобожанське, вул. Мічуріна, 7, сформований із діючої, розробленої відповідно до вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в смт. Слобожанське, Дніпровського району, Дніпропетровської області, яка затверджена та введена в дію рішенням Слобожанської селищної ради №2796-48/VІІ від 20 серпня 2020 року та відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

49. Посилання скаржника на те, що судами при розгляді справи не враховано правові висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20 є необґрунтованими та безпідставними, оскільки правовідносини у цій справі та у справі № 905/1680/20 не є подібними.

50. Інші доводи касаційної скарги не спростовують вищенаведені висновки судів попередніх інстанцій.

51. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

52. Закон України «Про судоустрій і статус суддів» встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

53. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

54. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

55. Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).и повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» № 33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» № 48939/99, «Moskal v. Poland» № 10373/05).

56. Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

57. З огляду на вказане, колегія суддів вважає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскаржуваних судових рішеннях повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

58. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись ст. ст. 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ Підгірне» залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій