09.01.2024

№ 160/1728/19

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2021 року

м. Київ

справа № 160/1728/19

адміністративне провадження № К/9901/11185/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача -Радишевської О.Р.,

суддів - Шевцової Н.В., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу №160/1728/19

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального некомерційного підприємства «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, за участю третьої особи - Жовтоводської міської ради - про застосування заходів реагування, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Жовтоводської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, ухвалене в складі головуючого судді: Захарчук-Борисенко Н.В., і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року, ухвалену в складі: головуючого судді Панченко О.М., суддів Іванова С.М.,Чередниченка В.Є.,

УСТАНОВИВ:

І. Обставини справи

1. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДСНС у Дніпропетровській області) звернулося до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради (далі - КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради), за участю третьої особи - Жовтоводської міської ради, у якому просило:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі (терапевтичного відділення, фізіотерапевтичного відділення, відділення переливання крові) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (приймального відділення, рентген відділення, клінічної лабораторії, хірургічного відділення, реанімаційного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі інфекційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення патологічної анатомії за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі туберкульозного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (відділення невідкладної швидкої допомоги, орендованих приміщень комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; окремо розташованих гаражних боксів (орендованих комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; адміністративної будівлі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний,1; будівлі (складів та пральні) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (адміністративних приміщень та гаражних боксів) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складу ліків на 1-му поверсі колишнього гінекологічного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення для приготування їжі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі поліклініки №1 за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі центрального стерилізаційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (відділення дитячої поліклініки, відділення дитячої лікарні, відділення денного стаціонару) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі акушерсько-гінекологічного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі жіночої консультації за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (орендованої Приватним підприємством «Здоров`я» під відділення магнітно-резонансної томографії) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі адміністративно-господарчого відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; орендованих приміщень під кабінет амбулаторії загальної практики сімейної медицини (вбудованих приміщень в будівлю комунального закладу освіти навчально-виховного комплексу «Родина») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Лісна, 6 А; будівлі відділення відновлювального лікування та функціональної діагностики за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Маяковського, 63, КНК «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, до повного усунення порушень;

- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі (терапевтичного відділення, фізіотерапевтичного відділення, відділення переливання крові) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (приймального відділення, рентген відділення, клінічної лабораторії, хірургічного відділення, реанімаційного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі інфекційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення патологічної анатомії за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі туберкульозного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (відділення невідкладної швидкої допомоги, орендованих приміщень комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; окремо розташованих гаражних боксів (орендованих комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; адміністративної будівлі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний,1; будівлі (складів та пральні) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (адміністративних приміщень та гаражних боксів) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складу ліків на 1-му поверсі колишнього гінекологічного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення для приготування їжі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі поліклініки №1 за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі центрального стерилізаційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (відділення дитячої поліклініки, відділення дитячої лікарні, відділення денного стаціонару) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі акушерсько-гінекологічного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі жіночої консультації за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (орендованої Приватним підприємством «Здоров`я» під відділення магнітно-резонансної томографії) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі адміністративно-господарчого відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; орендованих приміщень під кабінет амбулаторії загальної практики сімейної медицини (вбудованих приміщень в будівлю комунального закладу освіти навчально-виховного комплексу «Родина») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Лісна, 6 А; будівлі відділення відновлювального лікування та функціональної діагностики за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Маяковського, 63, КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, до повного усунення порушень.

2. Позовні вимоги мотивовані тим, що під час здійснення перевірки додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки встановлено, що експлуатація приміщень зазначеного об`єкту здійснюється з порушенням правил і норм пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю й здоров`ю людей.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. У період із 13 листопада 2018 року по 16 листопада 2018 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України), Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877-V) ГУ ДСНС у Дніпропетровській області проведено планову перевірку Державного закладу «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 Міністерства охорони здоров`я України» (далі - ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України», правонаступником якого є КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1, вулиця Кропоткіна, 16, вулиця Лісна, 6А, вулиця Маяковського, 63, за результатом якої складено акт №88 від 16 листопада 2018 року.

4. Перевіркою виявлено такі порушення:

1) будівля (терапевтичне відділення, фізіотерапевтичне відділення, відділення переливання крові) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний,1:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у терапевтичному відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у терапевтичному відділенні;

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яни: елементів горищних покриттів (крокви, лати засобами вогнезахисту, які забезпечують І груп) вогнезахисної ефективності у терапевтичному відділенні;

- вихід на горище будівлі не обладнаний протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості, а саме: під час експлуатування об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах у терапевтичному відділенні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у фізіотерапевтичному відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у фізіотерапевтичному відділенні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у відділенні переливання крові;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту, в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у відділенні переливання крові;

2) будівля (приймальне відділення, рентген відділення, клінічна лабораторія, хірургічне відділення, реанімаційне відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у терапевтичному відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у приймальному відділенні;

- пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати у них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцятах шаф, у яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цветасигнальные и знаки безопасности" у рентген відділенні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у рентген відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у рентген відділенні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у клінічній лабораторії;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у клінічній лабораторії;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у хірургічному відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку з закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у хірургічному відділенні;

- не відремонтовано дах, оскільки допускається вплив атмосферних опадів на силову та освітлювальну електромережу у хірургічному відділенні;

- не демонтовано підвісну горючу стелю у коридорі реанімаційного відділення;

- не виконано заміну з`єднувальних головок пожежного рукава типу «РОТ» на «Богданова» у реанімаційному відділенні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у реанімаційному відділенні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації.

3) будівля інфекційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний,1:

- двері, що відокремлюють коридор другого поверху від сходової клітини, не встановлено у напрямку виходу з будівлі;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

- допущено експлуатацію дверей сходових кліток 2-го поверху без пристроїв для самозачинення;

4) будівля відділення патологічної анатомії за адресою: Дніпропетровська область,місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

5) будівля туберкульозного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації.

6) будівля (орендовані приміщення Комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР» (далі - КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР»), відділення невідкладної швидкої допомоги) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не забезпечено приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з нормами належності (1 вогнегасник типу ВП (ВВ) - 5 додатково) у КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР»;

- не виконано заміри опору ізоляції електромережі з складанням протоколу замірів у КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР»;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту, в зв`язку з закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації (1-й поверх будівлі) у КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР»;

- не виконано технічне обслуговування вогнегасників відповідно до Правил експлуатації вогнегасників у КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР»;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у відділенні невідкладної швидкої допомоги;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації ІІ-й поверх будівлі у відділенні невідкладної швидкої допомоги;

7) окремо розташовані гаражні бокси (орендовані КЗ «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР» за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не обладнано приміщення боксів для зберігання автомобілів системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 2-го типу;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у відділенні невідкладної швидкої допомоги.

8) адміністративна будівля за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не обладнано приміщення адміністративної будівлі системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 3-го типу;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- вихід на горище будівлі не обладнано протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості, а саме: під час експлуатування об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.

9) будівля (склади, пральня) за адресою: Дніпропетровська область, м. Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яних елементів горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пральня);

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами (склади);

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами (пральня);

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту в зв`язку з закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації (склади);

10) будівля (адміністративні приміщення, гаражні бокси) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не обладнано приміщення гаражних боксів для зберігання автомобілів системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 3-го типу;

- не забезпечено пожежні крани пожежними рукавами, стволами та важелями для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними (гаражні бокси);

- пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати у них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, у яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки «Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цветасигнальные и знаки безопасности" (гаражні бокси);

- не прийнято заходи щодо заміни електромереж в приміщеннях гаражів в зв`язку з закінченням терміну її експлуатації відповідно до нормативних документів(гаражні бокси);

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами (адміністративні приміщення);

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами (гаражні бокси);

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту, в зв`язку з закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації (адміністративні приміщення);

- не проведено технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (необхідно не рідше одного разу на рік) (гаражні бокси).

11) будівля (склад ліків на 1-му поверсі колишнього гінекологічного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не обладнано приміщення складу системою протипожежного захисту та системою оповіщенні про пожежу 2-го типу;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробка: виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- в матеріальному складі не передбачено встановлення апаратів відключення (вимикачів поза межами (ззовні) вказаних приміщень; негорючих стінах (перегородках) або на окремих опорах. Спільні апарати відключення (вимикачі слід розташовувати у ящиках з негорючих матеріалів або в нішах, які мають пристосування для пломбування та замикання на замок;

- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементі заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме : частини приміщень різного призначення повинні розділятися між собою протипожежним: перешкодами (дверима) тобто відсутні протипожежні двері з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30;

12) будівля відділення для приготування їжі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1:

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБН В. 1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва";

- не виконано вогнезахисну обробку елементів горищних покриттів вогнезахисту, які забезпечують вогнезахисну ефективність;

13) будівля поліклініки №1 за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиці Кропоткіна, 16:

- допущено оздоблення шляхів евакуації першого поверху горючими матеріалами;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробка виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку з закінченням терміну її служб відповідно до нормативно-технічної документації;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової, яка знаходиться у підвалі, не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБ1В. 1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єкті будівництва. Загальні вимоги»;

- не відокремлено архівосховище рентгенівської плівки на 1-му поверсі протипожежними стінами та перекриттями 1-го типу;

- з метою забезпечення безпечного евакуювання та надання інформації щодо правил поведінки в умовах обмеженої видимості або повної темряви: (аварійного відключення освітлення) при загрозі виникнення надзвичайної ситуації (пожежі, аварії, стихійного лиха, катастрофи, загрози здійснення терористичного акту тощо) системи евакуаційні фотолюмінісцентні не розроблені для поліклініки відповідно до ДСТУ 7313:2013. Плани евакуації т позначення шляхів евакуації не виконано на основі фотолюмінісцентних матеріалів;

14) будівля центрального стерилізаційного відділення (ЦСВ) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не обладнано приміщення ЦСВ системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 2-го типу.

15) будівля (відділення дитячої поліклініки, відділення дитячої лікарні, відділення денного стаціонару) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у відділенні дитячої поліклініки;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно у відділенні дитячої поліклініки;

- вихід на горище будівлі не обладнано протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості, а саме: під час експлуатування об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах у відділенні дитячої поліклініки;

- не забезпечено пожежні крани пожежними рукавами, стволами та важелями для полегшення відкривання вентиля (ПК №№3,4) у відділенні дитячої лікарні;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами у відділенні дитячої лікарні;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи проти-пожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації у відділенні дитячої лікарні;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової, яка знаходиться на 1-му поверсі, не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБН В. 1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги» у відділенні дитячої лікарні;

- не проведено технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (необхідно не рідше одного разу на рік)у відділенні дитячої лікарні;

- не забезпечено приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно з нормами належності (2 вогнегасника типу ВП (ВВ) - 5 додатково) відділення денного стаціонару;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами відділення денного стаціонару;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації відділення денного стаціонару;

- не проведено технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (необхідно не рідше одного разу на рік відділення денного стаціонару;

- вихід на горище будівлі не обладнаний протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості, а саме: під час експлуатування об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів) протипожежних перешкодах у відділенні денного стаціонару.

16) будівля акушерсько-гінекологічного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16:

- пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання. При виготовленні шаф рекомендується передбачати у них місце для зберігання двох вогнегасників. На дверцята шаф, у яких знаходяться вогнегасники, мають буті нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISC 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОС 12.4.026-76 "ССБТ. Цветасигнальные и знаю безопасности";

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробка виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

- не забезпечено пожежні кран №№8,7,10,7А,5,12,17,18,19,15, пожежним рукавами, стволами та важелями для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитових, які знаходиться на І,ІІ,ІІІ-му поверхах не відділено протипожежним перешкодами (протипожежними дверимамінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБН В. 1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги»;

- не проведено технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (необхідно не рідше одного разу на рік);

- з метою забезпечення безпечного евакуювання та надання інформації щодо правил поведінки в умовах обмеженої видимості або повної темряви (аварійного відключення освітлення) при загрозі виникнення надзвичайної ситуації (пожежі, аварії, стихійного лиха, катастрофи, загрози здійснення терористичного акту тощо) системи евакуаційні фотолюмінісцентні не розроблені для АГВ відповідно до ДСТУ 7313:2013. Плани евакуації та позначення шляхів евакуації не виконано на основі фотолюмінісцентних матеріалів;

17) будівля жіночої консультації за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16:

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитових, які знаходиться на І,ІІ-му поверхах, не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги»;

18) будівля (орендована Приватним підприємством "Здоров`я" під відділення магнітно-резонансної томографії (МРТ) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16:

- не обладнано приміщення МРТ системою протипожежного захисту та системою оповіщення про пожежу 2-го типу;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

19) будівля адміністративно-господарчого відділення (АГВ) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16;

- забороняється влаштовувати незаповнені отвори у протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової, яка знаходиться в одноповерховій будівлі АГВ, не відділено протипожежними перешкодами (протипожежними дверима з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30) відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги»;

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку із закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації;

- не відремонтовано дах АГВ, так як допускається вплив атмосферних опадів на силову та освітлювальну електромережу;

20) орендовані приміщення під кабінет амбулаторії загальної практики сімейної медицини (вбудовані приміщення в будівлю комунального закладу освіти навчально-виховного комплексу "Родина") за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Лісна, 6А:

- приміщення амбулаторії не обладнано системою протипожежного захисту та системою оповіщення ІІ-го типу;

- не виведено сигнал про спрацювання системи протипожежного захисту на пульт централізованого спостереження;

- не укладено угоду на технічне обслуговування системи протипожежного захисту;

- не відокремлено приміщення амбулаторії від приміщень навчального закладу глухою протипожежною стіною 1-го типу;

- відповідальна особа за протипожежний стан не пройшла навчання з питань пожежної безпеки із здачею заліку та отриманням відповідного посвідчення;

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників;

21) відділення відновлювального лікування та функціональної діагностики за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Маяковського, 63;

- не прийнято заходи щодо заміни несертифікованої апаратури і обладнання системи протипожежного захисту у зв`язку з закінченням терміну її служби відповідно до нормативно-технічної документації (спальний корпус, лікарняний корпус, їдальня);

- не виконано вогнезахисну обробку дерев`яни: елементів горищних покриттів (крокви, лати засобами вогнезахисту, які забезпечують І груп; вогнезахисної ефективності (спальний корпус лікарняний корпус);

- з`єднання жил проводів в розподільчих коробках виконано не за допомогою пайки, опресовки або затискачами (спальний корпус, лікарняний корпус їдальня);

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників, (спальний корпус, лікарняний корпус, їдальня);

- не виконано заміри опору ізоляції електромережі складанням протоколу замірів (спальний корпус лікарняний корпус, їдальня);

- не відремонтовано дах, оскільки допускається вплив атмосферних опадів на силову та освітлювальну електромережу (спальний корпус, лікарняний корпус);

- вихід на горище будівлі не обладнаний протипожежними люками з відповідною межею вогнестійкості, а саме: під час експлуатування об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів протипожежних перешкодах (спальний корпус лікарняний корпус).

22) загальні заходи:

- посадовими особами та працівниками підприємств не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 2 червня 2013 року № 444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям надзвичайних ситуаціях»;

- цивільний захист і техногенна безпека:

- не забезпечено готовність до використання з призначенням захисних споруд цивільного захисту);

- не забезпечено документацією захисні споруди, як підтверджує їх відповідність вимогам техногенне безпеки та цивільного захисту: паспорт захисної споруди; опис обладнання та майна; схеми зовнішніх і внутрішніх інженерних мереж: з вказівкою вимикаючих пристроїв; план приведення захисної споруди у готовність відповідно до Інструкції з експлуатації фільтровентиляційного та іншого інженерного обладнання; правила користування приладами (копіюються або використовуються формуляри приладів); журнал експлуатації фільтровентиляційного обладнання; журнал результатів оглядів та контрольних перевірок фільтрів-поглиначів ФП, фільтрів ФГ-70, приладів регенерації і підпору повітря; формуляр фільтровентиляційного агрегату; щорічний акт огляду санепідстанцією ємностей для питної води; експлуатаційні схеми систем життєзабезпечення (вентиляції, водопостачання і каналізації, електропостачання) з вказівкою вимикаючих пристроїв; щоквартальна довідка про перевірку захисної споруди на герметичність; список особового складу формування з обслуговування споруди, його функціональні обов`язки і дії за сигналами і командами цивільної оборони; проектна документація пристосування захисної споруди для використання у господарських, культурних та побутових потребах; не забезпечено весь працюючий персонал засобами індивідуального захисту.

5. Посилаючись на те, що об`єкти, які перевірялися, експлуатуються КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки, що створює реальну загрозу життю й здоров`ю людей, ГУ ДСНСУ у Дніпропетровській області звернулося до суду із цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

6. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року, позов задоволено:

- застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі (терапевтичного відділення, фізіотерапевтичного відділення, відділення переливання крові) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (приймального відділення, рентген відділення, клінічної лабораторії, хірургічного відділення, реанімаційного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі інфекційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення патологічної анатомії за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі туберкульозного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (відділення невідкладної швидкої допомоги, орендованих приміщень комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; окремо розташованих гаражних боксів (орендованих комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; адміністративної будівлі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний,1; будівлі (складів та пральні) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складів та пральні) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (адміністративних приміщень та гаражних боксів) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складу ліків на 1-му поверсі колишнього гінекологічного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення для приготування їжі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі поліклініки №1 за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі центрального стерилізаційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (відділення дитячої поліклініки, відділення дитячої лікарні, відділення денного стаціонару) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі акушерсько-гінекологічного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16;будівлі жіночої консультації за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (орендованої Приватним підприємством «Здоров`я» під відділення магнітно-резонансної томографії) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі адміністративно-господарчого відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; орендованих приміщень під кабінет амбулаторії загальної практики сімейної медицини (вбудованих приміщень в будівлю комунального закладу освіти навчально-виховного комплексу «Родина») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Лісна, 6 А; будівлі відділення відновлювального лікування та функціональної діагностики за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Маяковського, 63, КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, до повного усунення порушень;

- зобов`язано КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі (терапевтичного відділення, фізіотерапевтичного відділення, відділення переливання крові) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (приймального відділення, рентген відділення, клінічної лабораторії, хірургічного відділення, реанімаційного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі інфекційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення патологічної анатомії за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі туберкульозного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (відділення невідкладної швидкої допомоги, орендованих приміщень комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; окремо розташованих гаражних боксів (орендованих комунальним закладом «Криворізька станція швидкої медичної допомоги ДОР») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; адміністративної будівлі за адресою:Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складів та пральні) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (адміністративних приміщень та гаражних боксів) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі (складу ліків на 1-му поверсі колишнього гінекологічного відділення) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі відділення для приготування їжі за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, провулок Капітальний, 1; будівлі поліклініки №1 за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі центрального стерилізаційного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (відділення дитячої поліклініки, відділення дитячої лікарні, відділення денного стаціонару) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі акушерсько-гінекологічного відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі жіночої консультації за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі (орендованої Приватним підприємством «Здоров`я» під відділення магнітно-резонансної томографії) за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; будівлі адміністративно-господарчого відділення за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Кропоткіна, 16; орендованих приміщень під кабінет амбулаторії загальної практики сімейної медицини (вбудованих приміщень в будівлю комунального закладу освіти навчально-виховного комплексу «Родина») за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Лісна, 6 А; будівлі відділення відновлювального лікування та функціональної діагностики за адресою: Дніпропетровська область, місто Жовті Води, вулиця Маяковського, 63, КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, до повного усунення порушень.

7. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, керувався відсутністю (станом на час розгляду справи) доказів на підтвердження усунення КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради виявлених перевіркою порушень, які можуть створити загрозу життю та здоров`ю людей.

8. З урахуванням викладеного суди попередніх інстанцій погодились з доводами ГУ ДСНС у Дніпропетровській області про наявність правових підстав для застосування до КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації об`єктів до повного усунення порушень.

9. Додатково судом апеляційної інстанції зазначено про дотримання позивачем порядку проведення перевірки.

ІV. Провадження в суді касаційної інстанції

10. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Жовтоводська міська рада подала касаційну скаргу.

11. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Радишевської О.Р., суддів: Уханенка С.А., Шевцової Н.В.

12. Ухвалою Верховного Суду від 27 квітня 2020 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Жовтоводської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04.03.2020.

13. У касаційній скарзі Жовтоводська міська рада, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права та недотримання норм процесуального права, просить скасувати судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

14. Касаційну скаргу скаржник мотивує тим, що підставою для звернення до суду із цим позовом були порушення, зафіксовані ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, в акті, складеного внаслідок проведеної перевірки ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України».

15. Водночас зауважує, що позов було подано до КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, яке не було включено Державною службою України з надзвичайних ситуацій у річний план здійснення заходів щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на 2018-2019 роки. Жодної перевірки з цього питання щодо підприємства позивачем у 2018 році не проводилося.

16. Суди попередніх інстанцій не взяли до уваги те, що приміщення, які перевірялись, були збудовані та введені в експлуатацію до 2014 року, тобто до прийняття ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а також ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва", порушення яких зафіксовано у акті перевірки.

17. Указує на те, що, застосовуючи захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, судами має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

18. На його переконання відсутні правові підстави для зупинення експлуатації єдиного медичного закладу, що зачіпатиме права та інтереси мешканців міста Жовті Води, зокрема, зважаючи на поширення на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

19. Зазначає, що умови, які склались у будівлях і приміщеннях, що перевірялись, не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

20. Звертає увагу на вжиття заходів для забезпечення пожежної безпеки, проведення роботи для усунення виявлених порушень, створення умов для недопущення виникнення надзвичайних ситуацій та впровадження заходів до їх ліквідації у разі виникнення.

21. Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

V. Джерела права та акти їхнього застосування

22. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

23. Згідно з пунктами 1, 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади та здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

24. ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

25. Частиною четвертою статті 4 Закону №877-V передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.

26. Згідно з частинами шостою та сьомою статті7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.

27. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

28. За змістом статті 20 КЦЗ України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить,зокрема: забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням.

29. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 КЦЗ України).

30. Статтею 66 КЦЗ України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

31. У пункті 12 частини першої статті 67 КЦЗ України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

32. Відповідно до частини другої статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

33. Пунктами 1, 2 частини першої та частиною другою статті 70 КЦЗ України установлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

34. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

35. Відповідно до пункту 4 розділу І ППБ України пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

VI. Позиція Верховного Суду

36. Аналіз наведених норм чинного законодавства дає підстави уважати, що центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, надано повноваження звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів у разі недотримання вимог пожежної безпеки.

37. Водночас на час розгляду справи в судах першої та апеляційної інстанцій доказів, які б свідчили про усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, надано не було.

38. Відповідно до пункту 26 статті 2 КЦЗ України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

39. Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

40. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

41. Суд наголошує на тому, що при обранні виключного заходу реагування у вигляді повного зупинення діяльності відповідача судом має враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

42. Поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

43. Надаючи оцінку виявленим під час контролюючого заходу та відображеним у акті перевірки порушенням, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про те, що допущені відповідачем порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, оскільки можуть призвести до займання та розповсюдження вогню у приміщеннях вказаного закладу та невідворотних негативних наслідків.

44. За наведених обставин суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку щодо наявності підстав для застосовування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.

45. У частині першій статті 5 Закону №877-V визначено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 01 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

46. Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 01 січня по 31 грудня планового року.

47. Із матеріалів справи убачається, що до річного плану здійснення заходів щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на 2018 рік, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №627 від 24 листопада 2017 року (зі змінами, внесеними наказом №698 від 22 грудня 2017 року), було включено ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України».

48. Перевірка указаного закладу була проведена ГУ ДСНС у Дніпропетровській області у період із 13 листопада 2018 року по 16 листопада 2018 року.

49. Водночас 26 грудня 2018 року Жовтоводською міською радою прийнято рішення №2500-48/VII «Про припинення ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України» та створення КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради», яким, зокрема вирішено:

- затвердити передавальний акт майна, прав та зобов`язань до КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради, яке є правонаступником реорганізованого ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України» (додаток 1);

- припинити юридичну особу - ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України» (код ЄДРПОУ 14280960) в результаті реорганізації шляхом перетворення в КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради.

50. За змістом частини першої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

51. Отже, звертаючись 21 лютого 2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із цим позовом, ГУ ДСНС у Дніпропетровській області обґрунтовано пред`явило свої вимоги до КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради як правонаступника ДЗ «Спеціалізована медико-санітарна частина №9 МОЗ України».

52. Таким чином спростовуються доводи скаржника про те, що КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради не є належним відповідачем у справі.

53. Щодо аргументу, викладеного в касаційній скарзі, про те, що приміщення, які перевірялись, були збудовані та введені в експлуатацію до 2014 року, тобто до прийняття ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а також ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва", порушення яких зафіксовано у акті перевірки, слід зазначити таке.

54. Згідно з пунктом 1.1 ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту» (у редакції, чинній на час спірних правовідносин) вимоги цих будівельних норм поширюються на проектування, монтування, перевірку відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту.

55. Відповідно до пункту 1.1 ДБН В.1.1-7-2016 «Пожежна безпека об`єктів будівництва» ці будівельні норми встановлюють загальні вимоги пожежної безпеки до будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, що спрямовані на обмеження поширення пожежі між будинками, обмеження поширення пожежі в будинках; забезпечення безпечної евакуації людей; забезпечення гасіння пожежі та проведення рятування людей під час пожежі; застосування систем протипожежного захисту.

56. Отже, указані вимоги державних будівельних норм застосовуються також і до будівель, які експлуатуються.

57. Постановою Кабінету Міністрів України №211 від 11 березня 2020 року "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", з урахуванням постанови Кабінету Міністрів України №392 від 20 травня 2020 року "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" у чинній редакції, з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-1 з 12 березня 2020 року по 28 лютого 2021 року (в редакції останніх змін) на всій території України встановлено карантин.

58. Однак Суд зауважує, що перевірка суб`єкта господарювання була проведена у листопаді 2018 року, а із цим позовом до суду позивач звернувся у лютому 2020 року.

59. Отже, КНП «Жовтоводська міська лікарня» Жовтоводської міської ради мало достатній час для належного усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки № 88 від 16 листопада 2018 року.

60. Крім того, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

61. Доводи та аргументи скаржника зводяться до переоцінки доказів, не спростовують висновків судів попередніх інстанцій і свідчать про незгоду скаржника із правовою оцінкою судами обставин справи, встановлених у процесі її розгляду.

62. З урахуванням викладеного Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права під час ухвалення судами першої та апеляційної інстанцій і погоджується з їхніми висновками про обґрунтованість позовних вимог.

63. Положеннями частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

64. Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

65. Переглянувши оскаржувані судові рішення в межах заявлених вимог касаційної скарги, Суд уважає, що висновки судів попередніх інстанцій у цій справі є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для їхнього скасування чи зміни відсутні.

VII. Судові витрати

66. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, Суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

67. Керуючись статтями 3 341 343 349 350 355 356 359 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

68. Касаційну скаргу Жовтоводської міської ради залишити без задоволення.

69. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27 червня 2019 року і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 04 березня 2020 року залишити без змін.

70. Судові витрати не розподіляються.

71. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач: О.Р. Радишевська

Судді: С.А. Уханенко

Н.В. Шевцова