21.12.2023

№ 160/3142/21

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 160/3142/21

провадження № К/9901/43275/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 (колегія суддів у складі головуючого судді Семененка Я.В., суддів Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.)

у справі №160/3142/21

за позовом ОСОБА_1

до Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. У березні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області, у якому просив:

а) визнати протиправними дії Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області щодо відмови у виготовленні та наданні довідок про грошове забезпечення для обчислення позивачу розмірів посадового окладу та окладу за військовим званням з урахуванням 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01.01.2018 згідно з положеннями постанови Кабінету Міністрів України № 704 (Додатки 1, 14, 16); зменшенню відсоткового нарахування додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливості проходження військової служби до 35% та премії до 10%, що є нижчим ніж обчислювалося до 01.03.2018, а також скасування надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення у розмірі 50% від посадового окладу, яка сплачувалася до 01.03.2018, для перерахунку пенсії з 01.04.2019;

б) зобов`язати Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області виготовити та відправити до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та на адресу позивача довідки про грошове забезпечення за посадою, з якої його було звільнено, для проведення перерахунку пенсії згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб" щодо здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Постанова №704) з:

- 01.01.2018 по 31.03.2019 з урахуванням 50% розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня 2018 року;

- 01 квітня 2019 з урахуванням 50% розміру мінімальної заробітної плати із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення у відсотковому рівні не менше ніж було до 01.03.2018, а саме: - надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцям на рівні 100% від посадового окладу, військового звання та вислуги років; - надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення у розмірі 50% від посадового окладу; - премії у 41% від посадового окладу.

2. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.07.2021 позовну заяву задоволено частково:

- визнано протиправними дії Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області щодо відмови у виготовленні та наданні довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 у зменшенні відсоткового нарахування додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливості проходження військової служби до 35% та премії до 10%, що є нижчим ніж обчислювалося до 01.03.2018 та скасування надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення у розмірі 50% від посадового окладу, яка сплачувалася до 01.03.2018, для перерахунку пенсії з 01.04.2019;

- зобов`язано Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області виготовити та відправити до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області та на адресу ОСОБА_1 довідку про грошове забезпечення за посадою, з якої його було звільнено, для проведення перерахунку пенсії згідно із Постановою №704 із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення у відсотковому рівні не менше ніж було до 01.03.2018, а саме: надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцям на рівні 100% від посадового окладу, військового звання та вислуги років; надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення у розмірі 50% від посадового окладу; премії у 41% від посадового окладу.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

3. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 апеляційну скаргу Управління Служби безпеки України у Дніпропетровській області - задоволено.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.07.2021 в частині задоволених позовних вимог - скасовано та в цій частині заявлених вимог прийнято нову постанову про відмову в задоволенні позову.

В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.07.2021 - залишено без змін.

4. До Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021, у якій скаржник просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач перебуває на обліку у відповідача як отримувач пенсії, призначеної на умовах Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб».

6. 25.06.2020 позивач звернувся до відповідача з заявою про надання довідки про грошове забезпечення станом на 05.03.2019 для перерахунку раніш призначеної пенсії.

7. 26.08.2020 відповідачем надано позивачу довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії від 26.08.2020 № 55/11/Л-469/577.

8. У наданій довідці, на думку позивача, відповідачем безпідставно зменшено розмір додаткових видів грошового забезпечення у відсотковому значенні (надбавка за особливості проходження служби та премія), а також скасовано надбавку за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність інформаційно-аналітичне забезпечення оперативно-розшукову діяльності у порівняні з тим, що позивач отримував до 01.03.2018.

9. У зв`язку з непогодженням позивача із зменшенням відсотків додаткових видів грошового забезпечення, 07.12.2020 позивач повторно звернувся до управління Служби Безпеки України з заявою про надання довідки про перерахунок пенсії від 18.05.2012 та від 26.09.2019.

10. Листом від 28.12.2021 № 55/11/202-493 позивачу надана відповідь, що відповідно до п. 5 ч. 5 Порядку № 45 інші щомісячні надбавки, доплати, підвищення та щомісячна премія враховується для перерахунку пенсії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникне право на перерахунок пенсії за відповідною посадою у тому органі, звідки особа звільнилась.

11. 05.01.2021 позивачем направлено до відповідача, у якості доказів, судову практику та останній просив надати довідку про грошове забезпечення із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення у відсоткових розмірах не менше тих, з яких обчислювався розмір пенсії позивача до 01.03.2018.

12. Листом від 14.01.2021 № 55/11/Л-2/577 надано аналогічну відповідь відповідно до листа від 28.12.2021 № 55/11/202-493.

13. Не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови у виготовлені та наданні довідки про грошове забезпечення з усіма складовими, яка виплачувалась позивачу до 01.03.2018 для перерахунку пенсії з 01.04.2019, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції надаючи оцінку тим складовим грошового забезпечення, які відображенні у довідці від 26.08.2020, на предмет їх співвідношення із складовими грошового забезпечення, які були враховані позивачу при призначенні пенсії з яких фактично розраховувалася пенсія до 01.03.2018, дійшов висновку про неправомірність зменшення відповідачем розміру додаткових видів грошового забезпечення у відсотковому значенні (надбавки за виконання особливих завдань під час проходження військової служби та премії) та скасування додаткових видів грошового забезпечення (надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення).

15. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що відповідач, станом на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, був зобов`язаний видати довідку про грошове забезпечення, виходячи із його встановленого розміру за відповідною посадою (саме на час виникнення права на перерахунок пенсії), а не виходячи із розмірів видів грошового забезпечення (у їх відсотковому значенні), які приймалися до уваги при призначенні позивачу пенсії. При цьому, відповідач був зобов`язаний вказати у довідці лише ті види грошового забезпечення, які на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії були передбачені нормативно-правовими актами та які фактично виплачувалися військовослужбовцям за відповідною посадою.

16. Такий вид грошового забезпечення як надбавка за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення Постановою №704 не передбачена. Фактично така надбавка на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії військовослужбовцям не виплачується, а отже відповідачем правомірно, враховуючи положення п. 5 Порядку проведення перерахунку пенсії, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого постановою уряду від 13.02.2008 №45 (із змінами та доповненнями, далі - Порядок №45), не було включено таку надбавку у довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії позивачу.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

17. У своїй касаційній скарзі позивач зазначає, що суд апеляційної інстанції помилково оцінив обставини справи.

18. Наголошує, що апеляційний суд дійшов помилкових висновків щодо наявності/відсутності у позивача права на включення до довідки про грошове забезпечення надбавки за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення. Зазначена надбавка була зазначена в попередніх довідках, виданих позивачу. Також, на переконання позивача, виплата такої надбавки прямо передбачена Постановою №704.

19. Окремо зазначає, що відсотковий розмір врахованих відповідачем надбавок (надбавки за виконання особливих завдань під час проходження військової служби та премії) теж визначено (а фактично зменшено) останнім не вірно, на що апеляційний суд уваги не звернув. На підтвердження власної позиції посилається на ряд судових рішень у подібних правовідносинах.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

20. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

21. Спеціальним законом, який визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, є Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

22. Відповідно до статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

23. Механізм проведення перерахунку пенсії, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», визначено Порядком №45.

24. Згідно із п.5 Порядку №45 (до змін внесених постановою КМУ №103, які скасовані у судовому порядку) для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів:

посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням;

надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі;

щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок;

інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію;

щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 року для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

25. Отже, відповідно до вказаної норми Порядку №45, по-перше: для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), якою, відповідно до п. 6 Порядку №45 вважається посада, яка за класифікаційними характеристиками, зокрема назвою, розміром посадового окладу, функціональністю та організаційним рівнем підрозділу у структурі органу (організації, установи, військової частини тощо) прирівнюється до посади, з якої особа була звільнена. По-друге, при перерахунку пенсії не враховуються додаткові види грошового забезпечення та премії, які скасовані чи такі що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

26. Таким чином, відповідач, станом на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії, був зобов`язаний видати довідку про грошове забезпечення, виходячи із його встановленого розміру за відповідною посадою (саме на час виникнення права на перерахунок пенсії), а не виходячи із розмірів видів грошового забезпечення (у їх відсотковому значенні), які приймалися до уваги при призначенні позивачу пенсії. При цьому, відповідач був зобов`язаний вказати у довідці лише ті види грошового забезпечення, які на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії були передбачені нормативно-правовими актами та які фактично виплачувалися військовослужбовцям за відповідною посадою.

27. Позивач не посилається на жодні нормативно-правові акти, які б свідчили, що станом на час виникнення спірних правовідносин діючі працівники СБУ отримували надбавку за контррозвідувальну, оперативно-розшукову діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення. Не встановленого такого і судом апеляційної інстанції.

28. Той факт, що така надбавка фігурує у довідці, виданій позивачу у 2012 році, на спірні правовідносини жодним чином не впливає, з огляду на зазначені вище положення Порядку №45.

29. Також колегія суддів звертає увагу, що конкретний відсотковий розмір видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, які враховуються під час перерахунку пенсії, підлягають визначенню відповідачем (СБУ) на підставі відповідних відомостей.

30. Позивачем не спростовано, що відображені у довідці розміри видів грошового забезпечення (у відсотковому значенні) відповідали фактичним розмірам таких видів грошового забезпечення, які отримували діючі військовослужбовці за відповідною посадою на час виникнення у позивача права на перерахунок пенсії.

31. Посилання позивача на ряд адміністративних справ (здебільшого рішення судів першої інстанції), у яких зобов`язано СБУ видати довідки із зазначенням конкретних відсоткових розмірів надбавки за виконання особливих завдань під час проходження військової служби та премії, колегія суддів до уваги не приймає, з огляду на відмінні фактичні обставини у зазначених справах.

32. Окремо колегія суддів звертає увагу, що після перерахунку пенсії позивача на підставі оновленої довідки (щодо складових якої фактично виник спір у цій справі) розмір пенсії позивача не зменшився, а навпаки виріс. Жодних звужень прав позивача внаслідок такого перерахунку не відбулось.

33. Відповідно до статті 24 КАС України Верховний Суд переглядає судові рішення місцевих та апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.

34. Як зазначено у ч. 4 статті 328 КАС України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.

35. Відповідно до ч. 1 статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

36. До повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.

37. Касаційна скарга зводиться до переоцінки встановлених судами обставин, а її доводи не дозволяють вважати, що справа апеляційним судом вирішена невірно. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову.

38. Враховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваного судового рішення і погоджується з висновками суду апеляційної інстанції.

39. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 341 350 356 КАС України, Суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 12.10.2021 у справі №160/3142/21 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб