13.07.2024

№ 300/1695/19

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2020 року

м. Київ

Справа № 300/1695/19 (Пз/9901/19/19)

Провадження № 11-43заі20

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача ЗолотніковаО.С.,

суддів АнтонюкН.О., АнцуповоїТ.О., БакуліноїС.В., ВласоваЮ.Л., ГриціваМ.І., ГудимиД.А., ДанішевськоїВ.І., ЄленіноїЖ.М., КібенкоО.Р., КнязєваВ.С., ЛобойкаЛ.М., ЛященкоН.П., ПрокопенкаО.Б., РогачЛ.І., СитнікО.М., ТкачукаО.С., УркевичаВ.Ю., ЯновськоїО.Г.

розглянула в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09 грудня 2019 року (судді СтеценкоС.Г., СтародубО.П., СаприкінаІ.В., СтрелецьТ.Г., ЧиркінС.М.) у зразковій справі №300/1695/19 (Пз/9901/19/19) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, ПФУ відповідно) про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії та

ВСТАНОВИЛА:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. У серпні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Івано-Франківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, у якому просив:

визнати протиправними дії відповідача щодо зменшення з 05 січня 2018 року розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій;

зобов`язати ГУ ПФУ в Івано-Франківській області провести перерахунок пенсії з 05січня 2018року зі 100-відсотковим урахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії в розмірі 25відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене частиною четвертою статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі Закон №3551-XII); цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом України від 16 березня 2004 року №1603-ІV «Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Закон №1603-ІV), та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05 січня 2018 року.

Позивач також просив установити судовий контроль за виконанням рішення шляхом зобов`язання відповідача подати до суду протягом місяця з дня набрання рішенням законної сили звіт про його виконання.

2. На обґрунтування заявлених вимог ОСОБА_1 зазначив, що з 05 січня 2018року йому призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону України від 09квітня 1992 року №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Закон №2262-ХІІ). Проте у квітні 2019року позивач дізнався про те, що при проведенні перерахунку пенсії на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі Постанова №103) доплати, передбачені законодавством для учасників бойових дій, у 2018 році виплачувались у розмірі 50 відсотків. На думку ОСОБА_1 , з приписів пункту 2 Постанови №103 вбачається, що виплати, зокрема підвищення до пенсії та цільова грошова допомога на прожиття, повинні проводитися у повних розмірах, установлених спеціальними законами №3551-XII та №1603-ІV. На звернення позивачавід 18 травня 2019 року щодо відновлення порушеного права ГУ ПФУ в Івано-Франківській областілистом від 27 травня 2019 року №626/Ш-15 відмовило.Тим самим, на думку позивача, відповідач обмежив його конституційне право на пенсійне забезпечення.

Рух позовної заяви та короткий зміст рішення суду першої інстанції

3. Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду ухвалою від 16серпня 2019 року відкрив провадження в цій справі.

4. 17 вересня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в порядку статті 290 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) надійшло подання судді Івано-Франківського окружного адміністративного суду про розгляд Верховним Судом цієї типової справи як зразкової.

5. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду ухвалою від 27 вересня 2019 року відкрив провадження у зразковій адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області про визнання протиправними дій і зобов`язання вчинити певні дії.

6. Рішенням від 09 грудня 2019 року, ухваленим за результатами розгляду зразкової справи, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовив.

7. Висновки про безпідставність позовних вимог суд першої інстанції мотивував тим, що спірні підвищення до пенсії та допомога, що передбачені ОСОБА_1 як учаснику бойових дій, починаючи з 05 січня 2018 року нараховуються ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у повному обсязі, їх розмір відповідає установленому законом рівню, такі виплати жодним чином не обмежувались, не скасовувались і не припинялись, а відтак відповідач не порушив право позивача на перерахунок і виплату пенсії. Аргументи позивача стосовно того, що доплати, передбачені для учасників бойових дій, відповідач виплачував йому протягом 2018 року в розмірі 50відсотків від суми, що підлягала сплаті, спростовуються матеріалами пенсійної справи, а саме протоколами від 01 лютого, 01 квітня та 01 вересня 2018 року.

8. Водночас суд першої інстанціїзвернув увагу на наявність у ОСОБА_2 певних сумнівів стосовно розміру пенсії, що мав би бути йому призначений. Так, позивач у позовній заяві стверджував про те, що до перерахунку пенсії відповідно до Постанови 103 її розмір дорівнював 4644,37 грн, виплата надбавок йому як учаснику бойових дій була очевидною, а після зміни цією постановою правовідносин щодо перерахунку пенсій та порядку обчислення розміру пенсій військовослужбовцям складнішим є обчислення такого розміру та не є очевидним урахування спірного розміру надбавок у кінцевому розмірі пенсії. При цьому суд зазначив, що наявними у справі матеріалами, зокрема протоколами за пенсійною справою, неодноразово виготовленими відповідачем протягом 2018 року, підтверджується, що суми 363 грн (підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) та 40 грн (цільова грошова допомога на прожиття) як складові формування пенсії позивача протягом цього часу не змінювались. Вказане також є підставою для спростування позиції позивача, на думку якого належні йому доплати до пенсії як учаснику бойових дій з 05 січня 2018 року зменшили вдвічі.

9. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, ухвалюючи зазначене вище рішення за результатами розгляду зразкової справи, зазначив, що ознаками типової справи є:

1) позивачі особи, звільнені з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ, мають статус учасника бойових дій та їм у складі пенсії на підставі частини четвертої статті 12 Закону №3551-XIIта Закону №1603-ІVвиплачуютьсяпідвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а також цільова грошова допомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн;

2) відповідачі суб`єкти владних повноважень (територіальні органи ПФУ), на пенсійному обліку яких перебувають позивачі;

3) аналогічні підстави виникнення спору з відносин, що регулюються одними нормами права (у зв`язку з неперерахуванням та невиплатою (з урахуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05 січня 2018 року з урахуванням 100-відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом №1603-ІV);

4) аналогічні позовні вимоги (по-різному висловлені, але однакові по суті): визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату (з урахуванням раніше виплачених сум) пенсії позивачеві з 05 січня 2018 року з урахуванням 100-відсоткового розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошовоїдопомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом №1603-ІV.

10. Суд першої інстанції у своєму рішенні вказав, що висновки Верховного Суду в цій зразковій справі підлягають застосуванню в адміністративних справах щодо звернення до суду осіб, звільнених з військової служби, які отримують пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ та мають статус учасника бойових дій, з адміністративними позовами до територіальних органів ПФУ, на обліку яких перебувають позивачі, з позовними вимогами про: визнання протиправними дій щодо зменшення з 05 січня 2018 року розміру доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошової допомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом №1603-ІV; зобов'язання провести перерахунок пенсії з 05 січня 2018 року зі 100-відсотковим урахуванням та виплатою доплат, передбачених законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії в розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільової грошовоїдопомоги на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбаченої Законом №1603-ІV, і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії, починаючи з 05 січня 2018року.

11. Суд також зазначив, що зміна правового регулювання спірних правовідносин або визначення Кабінетом Міністрів України нових умов та порядку перерахунку пенсії, обчислення, нарахування і виплати підвищення до пенсії, встановленого частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII, цільової грошової допомогина прожиття учаснику бойових дій, передбаченої Законом №1603-ІV, є обставинами, які можуть впливати на інше застосування норм матеріального права, ніж у зразковій справі.

Короткий зміст та обґрунтування наведених в апеляційній скарзі вимог

12. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що суд неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права. Правові висновки суду не відповідають обставинам справи та судовій практиці Європейського суду з прав людини.

13. Позивачуказує на те, що суд першої інстанції, проігнорувавши його клопотання про витребування доказів, зокрема розрахунку пенсії з відображенням арифметичних дій з визначення розміру пенсії після її перерахунку відповідно до Постанови №103, та не перевіривши правильності нарахування відповідачем отримуваної пенсії, не встановив повно обставин справи, ухвалив необґрунтоване рішення.

14. Не погодившись із висновком суду про спростування його доводів щодо виплати відповідачем у 2018 році доплат, передбачених для учасників бойових дій, у розмірі 50 відсотків згідно з протоколами за пенсійною справою від 01 лютого, 01 квітня та 01вересня 2018 року, ОСОБА_3 зазначив, що протокол за пенсійною справою не є доказом повноти виплати спірних доплат, він є доказом урахування в повному розмірі спірних доплат при обчисленні пенсії, але він не відображає, які саме арифметичні дії із цифровими величинами доплат проводив відповідач.

15. Позивач зазначає, що зробив обчислення суми підвищення пенсії за 2018 рік, розрахувавши його як різницю між розміром пенсії, обчисленим відповідно до пункту1 Постанови №103, і отримуваною сумою пенсії до перерахунку за формулою: (5423,20 грн 4806,62 грн) х 0,5 = 308,29 грн, та з`ясував, що це підвищення збігається з проведеними відповідачем обчисленнями. При цьому в цифрові значення вказаних сум пенсії після і до її перерахунку увійшли спірні доплати в повному розмірі, а відтак ГУ ПФУ в Івано-Франківській області порушило право позивача на отримання в повному розмірі доплат до пенсії, належних йому як учаснику бойових дій. На думку ОСОБА_2 , відповідач, діючи відповідно до вимог законодавства, зобов`язаний був цифрові значення підвищення до пенсії (363 грн) та допомоги (40 грн) додати до обчисленого розміру пенсії, а не проводити інші арифметичні дії із вказаними цифровими значеннями.

16. З огляду на викладене скаржник просить скасувати оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду й прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги

17. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти її вимог і зазначає, що Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду повно і всебічно встановив фактичні обставини справи, надав їм належну правову оцінку, внаслідок чого дійшов правильного висновку про відмову в задоволенні позову.

18. На думку відповідача, твердження скаржника про скасування рішення суду першої інстанції з підстави невитребування від відповідача розрахунку пенсії та непроведення математичного обчислення розміру пенсії не заслуговують на увагу, оскільки ГУ ПФУ в Івано-Франківській області до відзиву на позовну заяву додано: протоколи за пенсійною справою від 22 січня 2018 року, 07 жовтня 2019 року та копію розпорядження про перерахунок пенсії від 13 серпня 2018 року, у яких вказано, зокрема, розміри складових грошового забезпечення для обчислення пенсії позивача, щомісячний розмір пенсії та розміри встановлених надбавок; інформаційну довідку, у якій наведено, як розраховувався та як змінювався розмір пенсійної виплати позивача на момент призначення пенсії та після її перерахунку відповідно до Постанови №103.

19. Відповідач також стверджує, що перерахунок пенсії був здійснений лише щодо основного її розміру, а тому він не вплинув на розміри встановлених позивачу підвищення до пенсії учаснику бойових дій та цільової грошової допомоги на прожиття. На думку відповідача, позивач фактично підміняє поняття виплати підвищення пенсії у розмірі 50 відсотків, розрахованого відповідно до Постанови №103, та виплати підвищення до пенсії учаснику бойових дій і цільової грошової допомоги на прожиття. При цьому питання виплати підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до Постанови №103, не було предметом розгляду у справі. Також позивач не враховує, що положення Постанови №103 були чинними на час виникнення спірних правовідносин. Відтак твердження ОСОБА_2 про недослідження судом розрахунків та необхідність здійснення відповідних математичних обчислень є суб`єктивним і не ґрунтується на фактичних обставинах справи, а позиція позивача про виплату підвищення до пенсії учаснику бойових дій та цільової грошової допомоги на прожиття у розмірі 50 відсотків є надуманою та безпідставною.

20. У відповіді на відзив відповідача ОСОБА_3 зазначає, що протокол за пенсійною справою не відображає обчислення розміру пенсії, а містить лише складові, які враховуються при такому обчисленні.

Рух апеляційної скарги

21. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 17 лютого 2020 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09грудня 2019 року, а ухвалою від 10 березня 2020 року призначила справу до розгляду в порядку письмового провадження без виклику її учасників згідно з пунктом 1 частини першої статті 311 КАС України, оскільки у справі відсутні клопотання від усіх учасників справи про її розгляд за їх участю, а також ураховуючи можливість вирішення справи на підставі наявних у ній доказів.

Обставини справи, установлені судом першої інстанції

22. Наказом командира 114 бригади тактичної авіації повітряного командування «Захід» Повітряних Сил Збройних Сил України (по особовому складу) від 27 грудня 2017 року № 27-РС прапорщик ОСОБА_1 звільнений з військової служби у запас з 04 січня 2018 року на підставі пункту «б» (за станом здоров`я) частини шостої статті26 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII «Про військовий обов`язок і військову службу».

23. Позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Івано-Франківській області. З 05 січня 2018 року ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ у розмірі 4644,37 грн.

24. Позивач має статус учасника бойових дій, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією посвідчення серії НОМЕР_1 , виданого 19 жовтня 2017року.

25. У 2018 році ОСОБА_1 виплачувались підвищення до пенсії в розмірі 25відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність (363 грн), що передбачено частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII, а також щомісячна цільова грошова допомога на прожиття (40 грн), встановлена статтею 1 Закону №1603-ІV.

26. 18 травня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням 100-відсоткового розміру вказаних вище соціальних виплат і виплату відповідної заборгованості.

27. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 27 травня 2019 року №6269/Ш-15 повідомило позивача про відсутність передбачених законом правових підстав для здійснення перерахунку пенсії, про що просив ОСОБА_3 , оскільки пенсія виплачується йому відповідно до вимог законодавства, в тому числі й у частині спірних підвищення до пенсії та щомісячної цільової грошової допомоги, виплата яких здійснюється у 100-відсотковому розмірі, який є незмінним з моменту призначення цих соціальних виплат.

28. Вважаючи такі дії ГУ ПФУ в Івано-Франківській області протиправними, позивач оскаржив їх до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка аргументів учасників справи та висновків суду, рішення якого переглядається

29. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

30. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом установлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

31. Відповідно до статті 15 Закону №2262-XII особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б» «д» статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом і які є ветеранами війни, та особам, на яких поширюється чинність Закону 3551-XII, пенсії за вислугу років підвищуються в порядку і на умовах, передбачених зазначеним Законом.

32. На підставі частини четвертої статті 12 Закону №3551-XII учасникам бойових дій пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються в розмірі 25 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

33. За змістом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 03 жовтня 2017 року №2148-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» (далі Закон №2148-VIII) з 01жовтня 2017 року до встановлення розміру прожиткового мінімуму, який буде більшим за розмір, установлений на 01 грудня 2017 року та збільшений на 79 гривень, при призначенні та перерахунку пенсій, надбавок, підвищень, інших пенсійних виплат, встановлених законодавством, використовується розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлений на 01 грудня 2017 року Законом України від 21 грудня 2016 року №1801-VIII «Про Державний бюджет України на 2017рік» (далі Закон №1801-VIII), збільшений на 79 грн.

34. Таким чином, призначене позивачу підвищення до пенсії за вислугу років як учаснику бойових дій, передбачене частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII,обчислювалося з прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, розмір якого установлений статтею 7 Закону №1801-VIIIстаном на 01 грудня 2017року, збільшений на 79 грн, а саме: 1373 грн + 79 грн = 1452 грн.

35. Відтак розмір підвищення до пенсії за вислугу років учасникам бойових дій згідно з указаними нормами чинного законодавства становить 363 грн (1452 грн х 25 % = 363грн).

36. Зміна розміру вказаного підвищення до пенсії здійснюється в разі зміни прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, з урахуванням особливостей, установлених пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №2148-VIII, а саме установлення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, більшого за 1452 грн.

37. Так, з 01 грудня 2018 року до 30 червня 2019 року прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, установлено в розмірі 1497 грн, з 01 липня 2019року 1564 грн, з 01 грудня 2019 року 1638 грн (закони України про Державний бюджет України на відповідні роки), а відтак розмір підвищення до пенсії за вислугу років учасникам бойових дій підлягав збільшенню.

38. Згідно з положеннями статті 1 Закону №1603-IV учасникам бойових дій здійснюється щомісячна виплата цільової грошової допомоги на прожиття у розмірі40 грн, незалежно від розміру пенсій та надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги та пенсії за особливі заслуги перед Україною.

39. Як установив суд першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, у межах спірних правовідносин жоден з учасників справи не ставить під сумнів наявність у позивача права на пенсійне забезпечення згідно із Законом №2262-XII, а також не оспорює дії пенсійного органу щодо обчислення розміру складових грошового забезпечення позивача, які враховувались ГУ ПФУ в Івано-Франківській області при призначенні та перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 .

40. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

41. Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

42. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 затверджений Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Порядок № 45).

43. 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 103, пунктом 1 якоїзобов`язав перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262-XII до 01 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 01 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі Постанова № 704).

44. Також Постановою № 103 було внесено низку змін до Порядку № 45, зокрема:

пункт 5 викладено в новій редакції;

додаток 2 викладено в новій редакції, відповідно до якої відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

45. Згідно з положеннями пунктів 1 5 Порядку № 45 зі змінами, внесеними згідно з Постановою № 103 (тут і далі у редакції, чинній на час перерахунку пенсії позивача), пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

ПФУ після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі головні управління ПФУ) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі державні органи). Головні управління ПФУ в десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону № 2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

46. Постанова № 704 набрала чинності 01 березня 2018 року.

47. Таким чином, у зв`язку зі змінами в грошовому забезпеченні військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, передбаченими Постановою № 704, та з огляду на зазначені вище положення частини другої статті51 Закону № 2262-XII у колишніх військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу виникло право на перерахунок пенсії з 01 квітня 2018 року.

48. На підставі пункту 2 Постанови № 103 виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) приписано проводити з 01січня 2018 року у таких розмірах: з 01 січня 2018 року 50 відсотків; з 01 січня по 31 грудня 2019 року 75 відсотків; з 01 січня 2020 року 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018 року.

49. Суд першої інстанції, аналізуючи норми Постанови № 103, положення якої були чинними на час виникнення спірних правовідносин, звернув увагу на ту обставину, що пункт 2 цього нормативно-правового акта виокремлює: доплати та підвищення, встановлені законодавством (доплата до попереднього розміру пенсії, підвищення, індексація та інші доплати до пенсії); підвищення, додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом.

50. При цьому Велика Палата Верховного Суду вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції щодо різного правового змісту таких складових: 1) доплата до попереднього розміру пенсії, підвищення, індексація та інші доплати до пенсії, встановлені законодавством; 2) підвищення, додаткова пенсія, цільова грошова допомога, пенсія за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом.

51. Зокрема, доплата до попереднього розміру пенсії, підвищення, індексація та інші доплати до пенсії, встановлені законодавством, відповідно до пункту 2 Постанови №103 ураховувались у відсотках при поетапному підвищенні пенсій (з 01 січня 2018року 50 відсотків; з 01 січня по 31 грудня 2019 року 75 відсотків; з 01 січня 2020 року 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01 березня 2018року). Натомість на підвищення, додаткову пенсію, цільову грошову допомогу, пенсію за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом, не поширювався регулюючий вплив пункту 2 Постанови №103. Відтак розміри підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом, не зазнали змін.

52. Як правильно установив суд першої інстанції, з 05 січня 2018 року ОСОБА_1 призначено пенсію за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ у розмірі 4644,37грн.

53. Призначена позивачу з 05 січня 2018 року пенсія у зазначеному вище розмірі обчислена з таких складових: основний розмір пенсії 3515,37 грн (65 % від суми грошового забезпечення в 5408,26 грн, з яких: посадовий оклад 760 грн; оклад за військовим званням 60 грн; процентна надбавка за вислугу років 328 грн; середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення за 24 останні місяці служби 4260,26 грн); підвищення учаснику бойових дій 363 грн; цільова грошова допомога на прожиття 40 грн; надбавка непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї (дочка) 726 грн, що підтверджується копією протоколу за пенсійною справою № 0901005825 від 22 січня 2018 року (а.с.28, 119, т.1).

54. На виконання Постанови № 103 Івано-Франківський обласний військовий комісаріат видав ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01 березня 2018 року, відповідно до якої грошове забезпечення для перерахунку пенсії становить 6315 грн, у тому числі: посадовий оклад 3260 грн; оклад за військовим званням (прапорщик) 950 грн; надбавка за вислугу років у розмірі 50% 2105 грн (а.с.122, т.1).

55. Після проведеного у квітні 2019 року перерахунку пенсії позивача відповідно до Постанови №103 її розмір становив 5233,75 грн, у тому числі: основний розмір пенсії 4104,75 грн (65 % від суми грошового забезпечення в 6315 грн); підвищення учаснику бойових дій 363 грн; цільова грошова допомога на прожиття 40 грн; надбавка непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї (дочка) 726 грн (а.с.40, т.1).

56. При цьому сума підвищення пенсії у зв`язку з перерахунком була визначена як різниця між основним розміром пенсії після її перерахунку та попереднім основним розміром пенсії у відсотковому співвідношенні на відповідний рік: (4104,75грн (основний розмір пенсії після перерахунку) 3515,37 грн (основний розмір пенсії до перерахунку)) х 50 % = 294,69 грн.

57. Відтак ОСОБА_1 з 01 квітня 2018 року внаслідок указаного вище перерахунку була призначена до виплати пенсія в розмірі 4939,06 грн (4644,37 грн + 294,69 грн = 4939,06 грн), де:

4644,37 грн розмір призначеної з 05 січня 2018 року суми пенсії, до складу якого, як зазначено вище, входили 100-відсоткові розміри доплат, передбачені законодавством для учасників бойових дій, а саме: 363 грн підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлене частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільова грошова допомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбачена Законом №1603-ІV;

294,69 грн підвищення пенсії, визначене відповідно до пункту 2 Постанови №103 (50 відсотків).

58. Листом від 16 квітня 2018 року № 11/523 Івано-Франківський обласний військовий комісаріат направив до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області копію розрахунку вислуги років ОСОБА_1 , згідно з яким його вислуга років збільшилася з 25 років 5 місяців 14 днів до 26 років 8 місяців 23 днів (а.с.124, 125, т.1), а відтак у відповідача виникла необхідність перерахувати пенсію позивача з дати її призначення виходячи із 68 % (замість раніше застосованих 65 %) грошового забезпечення.

59. Так, у травні 2018 року призначена позивачу з 05 січня 2018 року пенсія була перерахована у зв`язку зі збільшенням вислуги років та склала 4806,62 грн, у тому числі: основний розмір пенсії 3677,62 грн (68% від суми грошового забезпечення в 5408,26 грн на час призначення пенсії); підвищення учаснику бойових дій 363 грн; цільова грошова допомога на прожиття 40 грн; надбавка непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї (дочка) 726 грн.

60. Водночас відповідач здійснив і перерахунок пенсії ОСОБА_1 з 01 квітня 2018 року з урахуванням розміру пенсії у 68 % грошового забезпечення.

61. Відповідно до Постанови №103 розмір пенсії позивача склав 5423,20 грн, у тому числі: основний розмір пенсії 4294,20 грн (68 % від суми грошового забезпечення в 6315 грн); підвищення учаснику бойових дій 363 грн; цільова грошова допомога на прожиття 40 грн; надбавка непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї (дочка) 726 грн (а.с.123, т.1).

62. При цьому сума підвищення пенсії у зв`язку з її перерахунком була визначена як різниця між основним розміром пенсії після її перерахунку та попереднім основним розміром пенсії у відсотковому співвідношенні на відповідний рік: (4294,20 грн (основний розмір пенсії після перерахунку) 3677,62 грн (основний розмір пенсії до перерахунку)) х 50 % = 308,29 грн.

63. Відтак у зв`язку зі збільшенням розміру пенсії ОСОБА_1 з 65 до 68 відсотків від грошового забезпечення за відповідною посадою з 01 квітня 2018 року внаслідок указаного вище перерахунку позивачу була призначена до виплати сума пенсії у розмірі 5114,91 грн (4806,62 грн + 308,29 грн = 5114,91 грн), де:

4806,62 грн розмір призначеної з 05 січня 2018 року суми пенсії, до складу якого входили 100-відсоткові розміри доплат, передбачені законодавством для учасників бойових дій, а саме: 363 грн підвищення до пенсії у розмірі 25 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, установлене частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільова грошова допомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбачена Законом №1603-ІV;

308,29 грн підвищення пенсії відповідно до пункту 2 Постанови №103 (50 відсотків).

64. З 01 вересня 2018 року ОСОБА_1 було припинено виплату надбавки як непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї, у зв`язку з влаштуванням позивача на роботу, що зумовило зменшення розміру пенсії до 4388,91 грн (5114,91грн (розмір виплачуваної з 01 квітня 2018 року пенсії) 726 грн (розмір надбавки непрацюючому пенсіонеру, який має на своєму утриманні непрацездатного члена сім`ї) = 4388,91 грн) (а.с. 42, т.1).

65. Отже, всупереч доводам позивача, відмовляючи в задоволенні позову, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов правильного висновку про те, що за результатами проведеного відповідачем на підставі Постанови №103 перерахунку пенсії ОСОБА_1 доплати, передбачені законодавством для учасників бойових дій, а саме: підвищення до пенсії в розмірі 25відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене частиною четвертою статті 12 Закону №3551-XII; цільова грошовадопомога на прожиття учаснику бойових дій у розмірі 40 грн, передбачена Законом №1603-ІV, виплачувалися у складі пенсії в повному розмірі, що унеможливлює задоволення заявлених ОСОБА_1 позовних вимог.

66. При цьому Велика Палата Верховного Суду відхиляє доводи скаржника стосовно необґрунтованої відмови судом першої інстанції в задоволенні клопотання позивача про витребування доказів обчислення пенсії відповідно до Постанови №103, оскільки суд першої інстанції перевірив правомірність дій відповідача щодо належного перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі наявних у матеріалах справи протоколів за пенсійною справою, у яких указано, зокрема, розміри складових грошового забезпечення для обчислення пенсії позивача, щомісячний розмір пенсії та розміри встановлених надбавок, та на підставі інформаційної довідки відповідача, у якій наведено, як обчислювався та як змінювався розмір пенсійної виплати позивача на момент призначення пенсії та після її перерахунку.

67. З огляду на викладене висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 є правильним.

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги

68. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

69. На підставі статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

70. Оскільки суд першої інстанції ухвалив судове рішення з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, а наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують викладених у судовому рішенні цього суду висновків, то апеляційна скарга позивача задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 290, 308, 310, 315, 316 322 325 КАС України, Велика Палата Верховного Суду

ПОСТАНОВИЛА:

1. Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 09грудня 2019року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач О.С.Золотніков

Судді: Н.О.Антонюк В.С.Князєв

Т.О.Анцупова Л.М.Лобойко

С.В.Бакуліна Н.П.Лященко

Ю.Л.Власов О.Б.Прокопенко

М.І.Гриців Л.І.Рогач

Д.А.Гудима О.М.Ситнік

В.І.Данішевська О.С.Ткачук

Ж.М.Єленіна В.Ю.Уркевич

О.Р.Кібенко О.Г.Яновська