17.08.2024

№ 300/2818/23

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2024 року

м. Київ

справа № 300/2818/23

провадження № К/990/6580/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Мацедонської В. Е., Уханенка С. А.

розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області, Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, поновлення на роботі, стягнення компенсації за час вимушеного прогулу та моральної шкоди, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року, ухваленого у складі головуючого судді Чуприни О. В., та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2024 року, прийнятої у складі колегії суддів: головуючого - Курильця А. Р., суддів: Мікули О. І., Пліша М. А.

І. Суть спору

1. У травні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (далі - міський голова), Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (далі - Долинська міська рада), в якому просить:

1.1. визнати протиправним та скасувати розпорядження Долинської міської ради від 24 квітня 2023 року № 168-К;

1.2. поновити ОСОБА_1 на посаді начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради;

1.3. стягнути з Долинської міської ради на користь позивача середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 26 квітня 2023 року до дати ухвалення судового рішення, з урахуванням належних до сплати податків та інших обов`язкових платежів;

1.4. стягнути з Долинської міської ради на користь позивача 50000,00 грн на відшкодування завданої моральної шкоди.

2. На обґрунтування позовних вимог зазначає, що, починаючи з 2015 року очолювала Центр надання адміністративних послуг Долинської районної державної адміністрації, а з 01 червня 2021 року обіймала посаду начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради. Рішенням Долинської міської ради від 09 лютого 2023 року за № 1972-28/2023 "Про структуру виконавчих органів Долинської міської ради" затверджено структуру виконавчих органів Долинської міської ради в новій редакції. Як слідує із додатку до цього рішення, в структурі виконавчих органів міській раді відбулося скорочення 2 посад управління надання адміністративних послуг/Управління "Центр надання адміністративних послуг" (далі також - управління, Центр надання адміністративних послуг), а саме: начальника управління - адміністратора управління та прибиральника службових приміщень. Розпорядженням міського голови від 10 лютого 2023 року за № 54-К "Про попередження працівника про заплановане звільнення", у зв`язку зі скороченням чисельності штату начальника управління - адміністратор управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради, доручено відділу кадрового забезпечення управління правового і кадрового забезпечення міської ради письмовим повідомленням попередити ОСОБА_1 про вивільнення 13 квітня 2023 року у зв`язку зі скороченням чисельності штату працівників.

Позивач вказує, що міський голова повідомив її про наступне звільнення з посади начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради на підставі пункту 1 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) та запропоновано посаду в структурі виконавчих органів Долинської міської ради - адміністратор відділу адміністрування управління надання адміністративних послуг (віддалене робоче місце в с. Велика Тур`я) на час перебування у відпустці без збереження заробітної плати на період воєнного стану основного працівника. Також 10 квітня 2023 року повідомленням за № 326/05-26/35 міський голова запропонував позивачу посаду соціального працівника відділу соціальної політики Долинської міської ради на час відпустки для догляду за дитиною основного працівника. З цим повідомленням позивач ознайомлена 11 квітня 2023 року.

Стверджує, що інших вакантних посад позивачу не пропонували, які з`явилися на підприємстві протягом усього періоду процедури скорочення й існували на день звільнення позивача.

Наголошує, що відповідачем не враховано переважне право ОСОБА_1 на залишення на роботі, а під час її звільнення з посади не було отримано попередньої згоди виборного органу (профспілкового представника), первинної профспілкової організації, членом якої являється позивач.

Вважаючи спірний наказ протиправним та таким, що підлягає скасуванню, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про його скасування, а також стягнення моральної шкоди в сумі 50 000,00 гривень, посилаючись на незаконне звільнення, що викликало моральні страждання.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. ОСОБА_1 з 01 червня 2021 року займала посаду начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради, що підтверджується записами у трудовій книжці позивача серії НОМЕР_1 від 08 жовтня 2007 року.

4. Рішенням Долинської міської ради восьмого скликання (двадцять восьма сесія) від 09 лютого 2023 року за № 1972-28/2023 "Про структуру виконавчих органів Долинської міської ради" вирішено, серед іншого, затвердити структуру виконавчих органів Долинської міської ради в новій редакції.

5. Відповідно до пункту 12.1 додатку до рішення Долинської міської ради від 09 лютого 2023 року за № 1972-28/2023 "Про структуру виконавчих органів Долинської міської ради", серед іншого, виведено одну штатну одиницю із структури виконавчих органів міської ради - посаду начальника управління-адміністратора управління надання адміністративних послуг.

6. Розпорядженням міського голови від 10 лютого 2023 року за № 54-К "Про попередження працівника про заплановане звільнення" доручено відділу кадрового забезпечення управління правового і кадрового забезпечення міської ради (К. Олійник) письмовим повідомленням попередити начальника управління-адміністратор управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради ОСОБА_1 про вивільнення 13 квітня 2023 року у зв`язку зі скороченням чисельності штату працівників.

7. На виконання вищевказаного розпорядження, повідомленням про заплановане вивільнення від 13 лютого 2023 року за № 137/05-26/35в начальник управління-адміністратор управління надання адміністративних послуг ОСОБА_1 повідомлена про наступне звільнення на підставі пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України, яке відбудеться 13 квітня 2023 року з виплатою вихідної допомоги в розмірі середнього місячного заробітку. Вказане повідомлення позивач отримала 13 лютого 2023 року, про що свідчить особистий підпис останньої.

8. Як свідчать пропозиції працевлаштування від 13 лютого 2023 року за № 143/05-26/35в ОСОБА_1 запропоновано зайняти посаду адміністратора відділу адміністрування (віддалене робоче місце с. Велика Тур`я) управління надання адміністративних послуг міської ради на час перебування у відпустці без збереження заробітної плати на період воєнного стану основного працівника. Повідомлення позивач отримала 13 лютого 2023 року, що засвідчується особистим підписом позивача.

9. В подальшому, згідно з пропозицією працевлаштування від 10 квітня 2023 року за № 326/05-26/35в через відсутність у штаті Долинської міської раді вакантної посади за профілем здобутої позивачем повної вищої освіти за спеціальністю "Банківська справа" і кваліфікації економіст, спеціаліст з банківської справи, але враховуючи досвід роботи у сфері надання послуг населенню, ОСОБА_1 запропоновано зайняти посаду соціального працівника відділу соціальної політики Долинської міської ради на час відпустки для догляду за дитиною основного працівника. Вказане повідомлення позивач отримала 11 квітня 2023 року, свідченням чого є її підпис.

10. 24 квітня 2023 року міським головою Долинської міської ради прийнято розпорядження № 168-К "Про фактичне звільнення ОСОБА_1 ", яким вирішено здійснити фактичне звільнення ОСОБА_1 із займаної посади 26 квітня 2023 року за пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України, у зв`язку зі скороченням чисельності штату -штатної посади начальник управління-адміністратор управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2024 року, позовні вимоги задоволено частково.

11.1. Визнано протиправним та скасовано розпорядження міського голови Долинської міської ради від 24 квітня 2023 року за № 168-К "Про фактичне звільнення ОСОБА_1 ".

11.2. Поновлено ОСОБА_1 з 27 квітня 2023 року на посаді начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради.

11.3. Стягнуто з Долинської міської ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 117797, 12 грн з утриманням з цієї суми податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

11.4. Стягнуто з Долинської міської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 3000,00 грн.

11.5. В решті позову - відмовлено.

12. Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції виходив з наявності на момент попередження про наступне звільнення посади начальника архівного відділу, а також провідного спеціаліста архівного відділу (том ІІ а.с.127).

Суд першої інстанції, здійснюючи порівняльний аналіз кваліфікаційних вимог, наявних у ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (в період процедури скорочення чисельності штату в структурі виконавчих органів міської ради), необхідних для заміщення посади начальника архівного відділу Долинської міської ради, дійшов висновку, що як ОСОБА_1 , так і ОСОБА_2 , мають вищу освіту, пов`язану з економічною спеціальністю (кваліфікація економіст), а також ступінь вищої освіти магістр за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування". І позивач, і ОСОБА_2 , мають стаж роботи на службі в органах місцевого самоврядування і на посадах державної служби, та досвід роботи на керівних посадах не менше 2 (двох) років.

Разом з цим суд першої інстанції, серед іншого, зазначив, що обставина з приводу попередження ОСОБА_1 про наступне вивільнення і початок дії гарантій, визначених частиною третьою статті 49-2 КЗпП України, виникли (розпочалися) з 13 лютого 2023 року, тобто раніше написання ОСОБА_2 заяви про призначення на посаду провідного спеціаліста архівного відділу міської ради у порядку переведення з посади головного спеціаліста архівного відділу Калуської районної державної адміністрації, тобто з іншої установи (том ІІ а.с. 133).

Таким чином, приймаючи ОСОБА_2 на посаду провідного спеціаліста, а надалі начальника архівного відділу Долинської міської ради у період процедури скорочення чисельності штату, за аналогічних умов для заміщення такої вакантної посади та однакової відповідності кваліфікаційним вимогам (окрім вищої освіти професійного спрямування), що й у ОСОБА_1 , відповідачами порушено принцип рівності перед законом.

13. Зазначена позиція підтримана Восьмим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

IV. Касаційне оскарження

14. Міський голова Долинської міської ради подав касаційну скаргу на вказані судові рішення з підстав, передбачених пунктом 1 частини четвертої, підпункту «а» пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким в позові відмовити.

15. Так, автор скарги зауважує на тому, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному рішенні не врахував висновків щодо застосування положень частини другої статті 40, статті 42, частини третьої статті 49-2 КЗпП України, викладених у постанові Верховного Суду України від 01 квітня 2015 року у справі № 6-40цс15, постанові Великої Палати Верхового Суду від 18 вересня 2018 року у справі № 800/538/17, постановах Верховного Суду від 21 грудня 2022 року у справі № 753/15508/20, від 30 серпня 2022 року у справі № 285/689/21, від 07 серпня 2019 року у справі № 367/3870/16-ц та від 27 вересня 2021 року у справі № 452/2056/18 у подібних правовідносинах.

16. Верховний Суд ухвалою від 11 березня 2024 року відкрив касаційне провадження за скаргою міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2024 року з підстави, передбаченої пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

17. Позивач подала відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

18. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

19. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. Однією із гарантій забезпечення права громадян на працю є передбачений у статті 5-1 КЗпП України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

21. Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

22. Відповідно до статті 2 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07 червня 2001 року № 2493-ІІІ у редакції, станом на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 2493-ІІІ) посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету. Дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

23. Згідно з частиною першою статті 20 Закону № 2493-III, крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», цим та іншими законами України, а також у разі:

порушення посадовою особою місцевого самоврядування Присяги, передбаченої статтею 11 цього Закону;

порушення умов реалізації права на службу в органах місцевого самоврядування (стаття 5 цього Закону);

виявлення або виникнення обставин, що перешкоджають перебуванню на службі, чи недотримання вимог, пов`язаних із проходженням служби в органах місцевого самоврядування (стаття 12 цього Закону);

досягнення посадовою особою місцевого самоврядування граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування (стаття 18 цього Закону).

24. Приписами пункту 4 частини першої статті 36 КЗпП України передбачено, що підставами припинення трудового договору, серед іншого, є розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу (статті 40, 41), або на вимогу профспілкового чи іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу (стаття 45).

25. Пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України установлено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадку змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

26. Частина друга статті 40 КЗпП України унормовує, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

27. За приписами частини першої статті 42 КЗпП України при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

28. Положеннями частин другої-третьої статті 42 КЗпП України обумовлено, що при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається:

1) сімейним - при наявності двох і більше утриманців;

2) особам, в сім`ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком;

3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації;

4) працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних учбових закладах без відриву від виробництва;

5) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності, особам з інвалідністю внаслідок війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а також особам, реабілітованим відповідно до Закону України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років", із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув`язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу;

6) авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій;

7) працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання;

8) особам з числа депортованих з України, протягом п`яти років з часу повернення на постійне місце проживання до України;

9) працівникам з числа колишніх військовослужбовців строкової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, військової служби за призовом осіб офіцерського складу та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, - протягом двох років з дня звільнення їх зі служби;

10) працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат;

11) працівникам, які є членами пожежно-рятувальних підрозділів для забезпечення добровільної пожежної охорони не менше року.

Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України.

29. За змістом частин першої-третьої статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.

При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно. У разі якщо вивільнення є масовим відповідно до статті 48 Закону України "Про зайнятість населення", власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, повідомляє державну службу зайнятості про заплановане вивільнення працівників. Повідомлення має містити інформацію про заплановане масове вивільнення працівників, визначену частиною другою статті 49-4 цього Кодексу, та проведення консультацій з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником). Повідомлення обов`язково подається виборному органу первинної профспілкової організації (профспілковому представнику). У разі наявності кількох первинних профспілкових організацій повідомлення надсилається спільному представницькому органу, утвореному ними на засадах пропорційного представництва, а за відсутності такого органу - виборному органу первинної профспілкової організації (профспілковому представнику), що об`єднує більшість працівників цього підприємства (установи, організації).

VI. Позиція Верховного Суду

30. У справі, що розглядається, позивача звільнено з посади начальника управління - адміністратора управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради відповідно до пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України.

31. Так, зі змісту пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України висновується, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані власником або уповноваженим ним органом лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

32. Таким чином, згідно з цією нормою самостійними підставами змін в організації виробництва та праці є скорочення чисельності працівників або скорочення штату працівників.

33. Чисельність працівників - це списковий склад працівників і скорочення чисельності працівників передбачає зменшення їхньої кількості. Штат працівників - це сукупність посад, установлених штатним розписом підприємства, установи, організації. Тому скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.

34. Факторами, якими може бути зумовлена потреба скорочення чисельності або штату працівників є, зокрема: наміри роботодавця матеріально стимулювати працівників для здійснення потрібного обсягу робіт меншою кількістю персоналу через суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваної роботи, для чого працівникам встановлюються відповідні доплати за рахунок утвореної економії фонду заробітної плати; вдосконалення виробництва за допомогою автоматизації виробничих процесів, упровадження яких зумовлює зменшення кількості працівників певних професій і спеціальностей, потрібних для виконання роботи; перепрофілювання підприємства; зменшення обсягу виробництва продукції; інші несприятливі фактори та кризові явища у соціально-економічному розвитку суспільства.

35. Скорочення чисельності працівників і скорочення штату підприємства, установи, організації - поняття не тотожні, оскільки зі скороченням чисельності майже завжди відбувається скорочення штату і зміна чисельності працівників відповідно відображається у штатному розписі. А при скороченні штату чисельність може не тільки не зменшитися, а інколи навіть збільшитися (постанови Верховного Суду від 21 лютого 2020 року у справі № 761/25605/17, від 28 вересня 2023 року у справі № 487/7770/21, від 23 листопада 2023 року у справі № 540/7633/21).

36. Варто зазначити, що Верховний Суд неодноразово повторював позицію стосовно того, що при розгляді спорів про звільнення за пунктом 1 частини першої статті 40 КЗпП України суди зобов`язані з`ясувати, чи дійсно у відповідача мали місце зміни в організації виробництва і праці, зокрема, ліквідація, реорганізація або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників, чи додержано власником або уповноваженим ним органом норм законодавства, що регулюють вивільнення працівника, які є докази щодо змін в організації виробництва і праці, про те, що працівник відмовився від переведення на іншу роботу або що власник або уповноважений ним орган не мав можливості перевести працівника з його згоди на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації.

Така правова позиція заснована на роз`ясненнях, викладених у пункті 19 постанови Пленуму Верховного Суду України №9 від 6 листопада 1992 року «Про практику розгляду судами трудових спорів», і є сталою у судовій практиці.

37. Як уже зазначалось вище, положеннями частини першої статті 42 КЗпП України передбачено, що при скороченні чисельності чи штату працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

38. Водночас, коли йдеться мова про кількісне скорочення посад (штатних одиниць) роботодавець також повинен з`ясувати хто з цих працівників має переважне право на залишення на роботі.

39. За правилами частин другої-третьої цієї ж статті Кодексу при рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається, поряд з іншим: 1) сімейним - при наявності двох і більше утриманців; 2) особам, в сім`ї яких немає інших працівників з самостійним заробітком; 3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації.

Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України.

40. При вирішенні питання про звільнення працівника роботодавець, здійснюючи перевірку кваліфікації і продуктивності праці, повинен досліджувати документи та інші відомості про освіту і присвоєння кваліфікаційних розрядів (класів, категорій, рангів), про підвищення кваліфікації, про навчання без відриву від виробництва, про винаходи і раціоналізаторські пропозиції, авторами яких є відповідні працівники, про тимчасове виконання обов`язків більш кваліфікованих працівників, про досвід трудової діяльності, про виконання норм виробітку, про розширення зони обслуговування, про збільшення обсягу виконуваної роботи, про суміщення професій тощо.

41. Продуктивність праці і кваліфікація працівника повинні оцінюватися окремо, але у підсумку роботодавець повинен визначити працівників, які мають більш високу кваліфікацію і продуктивність праці за сукупністю цих двох показників. При відсутності різниці у кваліфікації і продуктивності праці перевагу на залишення на роботі мають працівники, перелічені в частині другій статті 42 КЗпП України.

42. Наведене свідчить, що при вирішенні питання про звільнення працівника роботодавець зобов`язаний перевірити наявність у працівників, посади яких скорочуються, більш високої чи більш низької кваліфікації і продуктивності праці.

43. У справі, що розглядається, мало місце скорочення чисельності штату - штатної посади начальник управління - адміністратор управління надання адміністративних послуг Долинської міської ради.

44. Варто зазначити, що суди першої та апеляційної інстанцій встановили та дослідили питання наявності вакантних посад, які потенційно могли б бути одночасно з попередженням про звільнення запропоновані ОСОБА_1 відповідно до кваліфікації (за відповідною професією чи спеціальністю) для переведення за її згодою.

45. Так, судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджується, що міським головою Долинської міської ради на виконання вимог статті 49-2 КЗпП України повідомленнями від 13 лютого 2023 року та від 10 квітня 2023 року запропоновано ОСОБА_1 :

посаду адміністратора відділу адміністрування управління надання адміністративних послуг (віддалене робоче місце в с. Велика Тур`я) на час перебування у відпустці без збереження заробітної плати на період воєнного стану основного працівника;

посаду соціального працівника відділу соціальної політики Долинської міської ради - на час відпустки для догляду за дитиною основного працівника.

Водночас, виходячи зі змісту відповідей Долинської міської ради від 22 березня 2023 року за № ЛУ-28, станом на 13 лютого 2023 року та від 12 липня 2023 року за № 725/05-28/14в (том І а.с. 22-23; том ІІ а.с. 49-52), вакантними були такі посади:

провідний спеціаліст юридичного відділу управління кадрового забезпечення (кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Правознавство" не нижче ступеня бакалавр, вільне володіння державною мовою);

провідний спеціаліст відділу державного архітектурно-будівельного контролю - на період дії воєнного стану в Україні (кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Правознавство" не нижче ступеня бакалавр, вільне володіння державною мовою);

провідний спеціаліст відділу земельних ресурсів (кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Землеустрій та кадастр" не нижче ступеня бакалавр, вільне володіння державною мовою);

провідний спеціаліст відділу міжнародного співробітництва та проектної діяльності управління зовнішніх зв`язків та місцевого розвитку (кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії" не нижче ступеня спеціаліст, вільне володіння державною мовою, вільне володіння іноземною (англійською) мовою);

адміністратор відділу адміністрування (віддалене робоче місце с. Велика Тур`я) управління "Центр надання адміністративних послуг" - на період дії воєнного стану (кваліфікаційні вимоги: вища освіта не нижче ступеня магістр, вільне володіння державною мовою, стаж роботи на службі в органах місцевого самоврядування, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 1 року);

начальник архівного відділу (кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа" не нижче ступеня магістр, вільне володіння державною мовою, управління організації роботи, делегування повноважень, управління конфліктами, знання нормативно-правових актів, що регулюють питання архівної справи та діловодства; стаж роботи на службі в органах місцевого самоврядування, на посадах державної служби або досвід роботи на посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше 2 року);

провідний спеціаліст архівного відділу кваліфікаційні вимоги: вища освіта професійного спрямування "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа" не нижче ступеня бакалавр, вільне володіння державною мовою, управління організації роботи, делегування повноважень, управління конфліктами, знання нормативно-правових актів, що регулюють питання архівної справи та діловодства; вміння надавати пропозиції, аргументувати та презентувати їх, своєчасно виявляти і попереджати потенційно можливі проблемні ситуації).

З відповіді Долинської міської ради від 02 травня 2023 року за №ЛУ-46 (а.с.28 том І) слідує, що станом на 14 квітня 2023 року та на 24 квітня 2023 року в штаті Долинської міської ради вакантні посади:

провідний спеціаліст юридичного відділу управління правового і кадрового забезпечення - 1 посада;

провідний спеціаліст відділу земельних ресурсів - 1 посада;

провідний спеціаліст відділу міжнародного співробітництва та проектної діяльності управління зовнішніх зв`язків та місцевого розвитку - 1 посада;

провідний спеціаліст архівного відділу - 1 посада.

46. Судами попередніх інстанцій також встановлено, що ОСОБА_1 могла б погодитися у разі пропонування таких посад роботодавцем, як:

посада начальника архівного відділу;

посада провідного спеціаліста відділу міжнародного співробітництва та проектної діяльності управління зовнішніх зв`язків та місцевого розвитку.

Натомість згідно з розпорядженням Долинської міської ради від 20 лютого 2023 року за № 60-К (том ІІ а.с. 97) прийнято з 21 лютого 2023 року на посаду провідного спеціаліста архівного відділу Долинської міської ради - ОСОБА_2 , яка до прийняття на вказану посаду працювала головним спеціалістом архівного відділу Калуської районної державної адміністрації, згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_2 від 03 грудня 2002 року (том ІІ а.с. 102-104). В подальшому, за заявою ОСОБА_2 від 15 березня 2022 року (том ІІ а.с. 105), останню з 16 березня 2023 року розпорядженням від 15 березня 2023 року №115-К переведено на посаду начальника архівного відділу Долинської міської ради.

47. Таким чином, в період процедури скорочення чисельності штату, відповідачем прийнято 21 лютого 2023 року з іншої установи на посаду провідного спеціаліста архівного відділу Долинської міської ради ОСОБА_2 , яка в подальшому з 16 березня 2023 року переведена на посаду начальника архівного відділу Долинської міської ради.

48. Варто зазначити, що суди попередніх інстанцій, здійснивши порівняльний аналіз кваліфікаційних вимог, наявних у ОСОБА_1 і ОСОБА_2 (в період процедури скорочення чисельності штату в структурі виконавчих органів міської ради), необхідних для заміщення посади начальника архівного відділу Долинської міської ради, встановили, що як ОСОБА_1 , так і ОСОБА_2 , мають вищу освіту, пов`язану з економічною спеціальністю (кваліфікація економіст), а також ступінь вищої освіти магістр за спеціальністю "Публічне управління та адміністрування". І позивач, і ОСОБА_2 , мають стаж роботи на службі в органах місцевого самоврядування і на посадах державної служби та досвід роботи на керівних посадах не менше двох років.

49. Своєю чергою, відповідачі жодним чином не пояснили на яких законних підставах ОСОБА_2 призначено на посаду провідного спеціаліста архівного відділу Долинської міської ради з іншої установи, після чого переведено на посаду начальника архівного відділу Долинської міської ради, незважаючи на невідповідність вказаної особи одній із кваліфікаційних вимог, встановлених відповідачем для заміщення таких посад, а саме вищої освіти професійного спрямування - "Інформаційна, бібліотечна та архівна справа". Крім того, відповідачі також й не обґрунтували причини надання переважного права ОСОБА_2 у відношенні до позивача щодо заміщення коментованих посад, без врахування переваг/пільг, визначених статтею 49-2 КЗпП України.

50. Разом з цим обставина щодо попередження ОСОБА_1 про наступне вивільнення і початок дії гарантій, визначених частиною третьою статті 49-2 КЗпП України, виникла з 13 лютого 2023 року, тобто раніше написання ОСОБА_2 заяви про призначення на посаду провідного спеціаліста архівного відділу міської ради у порядку переведення з посади головного спеціаліста архівного відділу Калуської районної державної адміністрації.

51. Підсумовуючи, варто зазначити, що Верховний Суд неодноразово, зокрема у постановах від 11 березня 2020 року у справі № 813/1220/16, від 09 липня 2020 року у справі № 809/2894/13-a, від 16 грудня 2021 року у справі № 89/3078/16-а наголошував на тому, що однією з правових гарантій для працівників при скороченні чисельності або штату є обов`язок власника підприємства чи уповноваженого ним органу працевлаштувати працівника. При цьому, роботодавець вважається таким, що належно виконав вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо.

52. У випадку, який склався у цій справі, відповідачі не виконали вимоги частини другої статті 40, частини третьої статті 49-2 КЗпП України.

53. Таким чином, Верховний Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про протиправність спірного розпорядження щодо звільнення позивача із займаної посади.

54. Щодо позовної вимоги, яка стосується стягнення з відповідача моральної шкоди, варто вказати на підтвердження доводів щодо завдання такої шкоди ОСОБА_1 доказами, а саме випискою з історії хвороби стаціонарного хворого № 1639 (за період з 26.12.2022 по 05.01.2023) і № 429 (за період з 17.03.2023 по 07.04.2023), видані Комунальним некомерційним підприємством "Вигодська міська багатопрофільна лікарня" та консультативні висновки лікаря терапевта від 06 лютого 2023 року та від 12 січня 2023 року, згідно з якими діагноз позивача: ВСД Цефалгічний синдром, Астено-невротичний синдром (виникає при виснаженні нервової системи і характерний емоційною втомою, дратівливістю та нервовою збудливістю у комплексі з апатією), Синкопальні стани. Гострий радикуліт ПВХ, помірний больовий синдром. За наслідками обстеження призначено лікування та рекомендовано антистрес (том І а.с. 80).

55. Отже, суди попередніх інстанцій дійшли правильних висновків про необхідність стягнення на користь позивача моральної шкоди, заподіяної їй протиправним рішенням про звільнення з посади.

56. Варто зазначити, що застосування правових позицій Верховного Суду має здійснюватися на підставі ретельної оцінки обставин справи. Висновки ж Верховного Суду України, викладені у постанові від 01 квітня 2015 року у справі № 6-40цс15, постанові Великої Палати Верхового Суду від 18 вересня 2018 року у справі № 800/538/17, постановах Верховного Суду від 21 грудня 2022 року у справі № 753/15508/20, від 30 серпня 2022 року у справі № 285/689/21, від 07 серпня 2019 року у справі № 367/3870/16-ц та від 27 вересня 2021 року у справі № 452/2056/18, на які посилається автор касаційної скарги, не є релевантними для обставин справи, що розглядається, а відтак не підлягають застосуванню.

57. З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

58. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновки судів попередніх інстанцій і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

59. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VII. Судові витрати

60. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу міського голови Долинської міської ради Калуського району Івано-Франківської області залишити без задоволення.

2. Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2024 року у справі № 300/2818/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий М. І. Смокович

Судді В. Е. Мацедонська

С. А. Уханенко