31.03.2023

№ 340/4494/21

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2023 року

м. Київ

справа №340/4494/21

адміністративне провадження № К/990/34491/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №340/4494/21

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області

третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 (головуючий суддя: Кравчук О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 (колегія у складі: головуючого судді Прокопчук Т.С., суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, в якому позивач просив:

- визнати протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області щодо відмови ОСОБА_1 у включенні до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019, додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливо важливі завдання - 50% та премії - 63,36%, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХИ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

- зобов`язати Головне управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області включити до довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , що враховується для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019, додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливо важливі завдання - 50% та премію - 63,36%, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.12.2021 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області щодо відмови ОСОБА_1 у включенні до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019, додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за особливо важливі завдання - 50% та премії - 63,36%, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХИ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Зобов`язано Головне управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області видати оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , врахувавши для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавку за особливо важливі завдання - 50% та премію - 63,36%, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб».

3. У червні 2022 року позивач звернувся до суду із заявою про заміну боржника у справі Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області правонаступником - Головним управлінням Державної податкової служби у Кіровоградській області (далі - ГУ ДПС у Кіровоградській області), як відокремленого підрозділу ДПС України до відкриття виконавчого провадження.

4. Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 заяву задоволено, у виконавчому листі №340/4494/21, виданому Кіровоградським окружним адміністративним судом, здійснена заміна боржника - ГУ ДФС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39393501) на його правонаступника - ГУ ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43995486), як відокремлений підрозділ ДПС України.

5. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 залишено без змін.

6. Приймаючи рішення про здійснення заміни боржника, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що згідно загальновідомої інформації реорганізація ГУ ДФС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 39393501) шляхом приєднання відповідача по справі до ГУ ДПС у Кіровоградській області ( код ЄДРПОУ 43142606) підтверджена документально. В свою чергу, ГУ ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43142606) ліквідовано, правонаступником майна, прав та обов`язків якого є ГУ ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43995486 ) як відокремлений підрозділ ДПС України, що є підставою у контексті приписів статті 379 КАС України для заміни сторони ГУ ДФС у Кіровоградській області правонаступником ГУ ДПС у Кіровоградській області як відокремленим підрозділом (код ЄДРПОУ 43995486) .

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погодившись із такими судовими рішеннями, Головне управління Державної податкової служби в Кіровоградській області звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій скаржник просить скасувати ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022.

8. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає, що з прийняттям наказу від 28.08.2019 № 36 ГУ ДПС у Кіровоградській області розпочало виконувати функції та повноваження ГУ ДФС у Кіровоградській області, однак саме в частині переданих функцій і повноважень з реалізації державної податкової політики, як це передбачено пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 537.

Боржником у виконавчому листі, який виданий на підставі рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.12.2021, зазначено ГУ ДФС у Кіровоградській області, яке виступало відповідачем у справі за позовом ОСОБА_1 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

З наведеного, на думку скаржника, слідує, що примусове виконання рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.12.2021 не передбачає вчинення Головним управлінням ДФС у Кіровоградській області дій, пов`язаних із реалізацією державної податкової політики чи державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а тому заміна боржника ГУ ДФС у Кіровоградській області на його правонаступника - ГУ ДПС у Кіровоградській області судами здійснена протиправно.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. 07.12.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

10. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

11. Ухвалою Верховного Суду від 12.12.2022 касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 залишено без руху, надано скаржнику строк протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали шляхом надання документа на підтвердження сплати судового збору.

12. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 12.12.2022 скаржник надіслав до суду документ про сплату судового збору.

13. Ухвалою Верховного Суду від 10.01.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 у справі за вищевказаним позовом.

14. Ухвалою Верховного Суду від 27.03.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

16. Згідно з частинами першою та другою статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

17. Відповідно до положень статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.

18. Так, статтею 52 КАС України передбачено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

19. Відповідно до частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

20. Такі ж підстави для заміни сторони виконавчого провадження її правонаступником визначені частиною 5 статті 15 Закону України «Про виконавче провадження».

21. Згідно з частиною четвертою статті 379 КАС України положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

22. Так, постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - Порядок № 1074).

23. Згідно з пунктами 5, 6 Порядку № 1074, орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Права та обов`язки органів виконавчої влади переходять: у разі злиття органів виконавчої влади до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.

24. Пунктом 8 Порядку № 1074 встановлено, що внаслідок реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) органів виконавчої влади припиняється той орган виконавчої влади, майнові права та обов`язки якого переходять його правонаступникам.

25. 18.12.2018 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України», відповідно до якої утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

26. Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» та додатком 1 до вказаної постанови були утворені територіальні органи Державної податкової служби як юридичні особи публічного права, зокрема і Головне управління ДПС у Кіровоградській області.

27. Одночасно, пунктом 2 та додатком 2 до зазначеної постанови було вирішено реорганізувати деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби, зокрема Головне управління ДФС у Кіровоградській області було реорганізоване шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Кіровоградській області.

28. Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 537 територіальні органи Державної фіскальної служби, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

29. У свою чергу, пунктом 4 вказаної постанови було визначено, що територіальні органи Державної податкової служби є правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.

30. Розпорядженням від 21.08.2019 № 682-р «Питання Державної податкової служби» Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства фінансів України щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою України покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

31. У подальшому 30.09.2020 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби», якою вирішено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, зокрема, Головне управління ДПС у Кіровоградській області.

32. Пунктом 2 зазначеної Постанови встановлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій. Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.

33. Наказом ДПС України від 30.09.2020 №529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» вирішено утворити як відокремлені підрозділи ДПС України територіальні органи за переліком згідно з додатком, до якого, зокрема, включено Головне управління ДПС у Кіровоградській області.

34. Наказом ДПС України від 24.12.2020 №755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» розпочато з 01 січня 2021 року здійснення територіальними органами ДПС України, утвореними як її відокремлені підрозділи, повноважень і функцій територіальних органів ДПС України, що ліквідуються відповідно до пункту 1 Постанови № 893.

35. Згідно з абзацом 3 частини 1 Положення про Головне управління ДПС у Кіровоградській області, затвердженого наказом ДПС від 12.11.2020 за №643, Головне управління ДПС у Кіровоградській області як відокремлений структурний підрозділ ДПС України є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідача як юридичної особи публічного права, що ліквідується.

36. Відповідно до пункту 1 Наказу Державної податкової служби України №36 від 28.08.2019, Державна податкова служба України (далі - ДПС) розпочала виконання функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється.

37. Основні завдання та повноваження ДПС визначені в Положенні про ДПС (далі - Положення), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227.

38. Відповідно до пункту 7 Положення, ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи.

39. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби, реорганізувавши деякі територіальні органи Державної фіскальної служби України шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів ДПС.

40. За наказом ДПС України від 28.08.2019 № 36 було вирішено розпочати виконання Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області функцій і повноважень Головного управління ДФС у Кіровоградській області.

41. Разом з тим Головне управління ДФС у Кіровоградській області, згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, не припинене як юридична особа.

42. Таким чином, постанова Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 №682-р свідчать про компетенційне адміністративне (публічне) правонаступництво ДПС України, тобто про перехід до ДПС України функцій ДФС України у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску.

43. Суди попередніх інстанцій не врахували, що спір у цій справі виник у зв`язку з протиправними діями Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області щодо відмови ОСОБА_1 у включенні до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, станом на 05.03.2019, додаткових видів грошового забезпечення, отже спір не стосується публічно-владних функцій у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску чи інших функцій, що були передані Державній податковій службі України відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1200 та від 30.09.2020 № 893 і розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 682-р.

44. З огляду на вказане, заміна ГУ ДФС у Кіровоградській області як боржника (відповідача) може мати місце виключно у випадку фактичного її вибуття унаслідок припинення.

45. Відповідно до частин першої, п`ятої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

46. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

47. Ураховуючи, що суть спору у цій справі не стосується публічно-владних функцій, що були передані ДПС України, і на момент вирішення судами питання про заміну відповідача до Реєстру не був унесений запис про припинення ДФС України (ГУ ДФС у Кіровоградській області), висновок судів попередніх інстанцій про вибуття ГУ ДФС у Кіровоградській області і наявність підстав для її заміни на ГУ ДПС у Кіровоградській області є передчасним.

48. Аналогічна за своєю суттю правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 11.02.2021 у справі № 826/9815/18, від 13.10.2021 у справі № 803/130/16, від 15.12.2022 у справі № 826/8906/15, від 24.01.2023 у справі № 300/7605/21, від 31.01.2023 у справі № 380/4967/22, від 01.03.2023 у справі №120/14457/21-а.

49. Тож, Верховний Суд констатує, що оскільки предмет спору у цій справі не стосується публічно-владних функцій, переданих Головному управління ДПС у Кіровоградській області, як відокремленому підрозділу ДПС, і на момент вирішення судами питання про заміну боржника у справі до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не був унесений запис про припинення Головного управління ДФС у Кіровоградській області, висновки судів попередніх інстанцій щодо наявності підстав для заміни боржника (відповідача) у справі правонаступником є помилковими.

50. За таких обставин доводи скаржника про неправильне застосуваннями судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права є обґрунтованими та знайшли своє підтвердження під час касаційного перегляду оскаржуваних судових рішень.

51. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

52. На підставі викладеного Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування ухвали Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 з ухваленням нового судового рішення про відмову в задоволенні заяви про заміну боржника у справі Головного управління ДФС у Кіровоградській області його правонаступником Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області.

53. З огляду на результат касаційного розгляду, витрати понесені у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції не розподіляються.

Керуючись статтями 341 345 349 351 355 356 359 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області задовольнити.

Ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2022 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.11.2022 скасувати.

У задоволенні заяви ОСОБА_1 про заміну боржника у справі Головного управління Державної фіскальної служби у Кіровоградській області правонаступником - Головним управлінням Державної податкової служби у Кіровоградській області - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

С.Г. Стеценко

Л.В. Тацій

Т.Г. Стрелець ,

Судді Верховного Суду