29.08.2024

№ 345/1145/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 березня 2020 року

Київ

справа №345/1145/17

адміністративне провадження №К/9901/33991/18 (К/9901/33993/18 )

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа - координаційна рада політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини, про визнання незаконним та скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційними скаргами координаційної ради політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини та Калуської міської ради Івано-Франківської області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.10.2017, прийняту у складі колегії суддів: Пліша М.А. (головуючий), Судової-Хомюк Н.М., Ільчишин Н.В.

І. Суть спору

1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області з позовом до Калуської міської ради Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору: координаційної ради політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини, в якому просив суд:

1.1. - визнати незаконним та скасувати рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 № 582 «Про перейменування вулиць» в частині перейменування вулиці Черняховського на вулицю Дмитра Паліїіва;

1.2. - визнати протиправною бездіяльність Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, Калуського міжрайонного відділу УСБУ у Івано-Франківській області в частині не виконання контролю щодо додержання законів усіма органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими особами та не вчинення заходів до усунення порушень закону.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що на розгляд сесії було винесено проект рішення про перейменування 3 вулиць, зокрема про перейменування вулиці Черняховського що в м.Калуш, а громадські слухання та з`ясування думки мешканців вулиці Черняховського не проводились, чим порушено вимоги статті 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 989 (далі - Порядок) в частині організації та проведення громадського обговорення перейменування вулиць та провулків міста.

3. Також зазначає, що приймаючи оскаржуване рішення Калуська міська рада порушила норми Конституції України та Закон України «Про захист суспільної моралі», оскільки перейменована вулиця Дмитра Паліїва є поширенням пропаганди та прославлення націоналізму та фашизму, через те , що Дмитро Паліїв приймав активну участь в дивізії «Галичина», яка була дивізією в системі німецьких військ СС. Зазначив, що Паліїв мав чин гауптштурмфюрера СС, який був товариш та побратим командувача 14-ї дивізії СС Бригадефюрера СС Фрица Фрайтага, про що свідчать дані на інтернет сайті.

4. Позивач уважає, що прийняте рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 №582, яким перейменовано вулицю Черняховського, повністю протирічить Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди символіки» та є поширенням пропаганди та прославлення націоналізму та фашизму та просить визнати незаконним та скасувати рішення Калуської міської ради від 24.11.2016 за №582 в частині перейменування вулиці Черняховського.

5. Зазначає, що вказане рішення є незаконним, оскільки воно прийняте з грубим порушенням вимог чинного законодавства України, яке регулює питання організації та здійснення місцевого самоврядування, законодавства про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки, і цим рішенням одночасно порушено охоронювані законом інтереси позивача.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 24.11.2016 на дев`ятнадцятій сесії сьомого демократичного скликання Калуської міської ради керуючись Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», статтей 25, 37, пункту 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 №989 «Про затвердження Порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які належать фізичним особам імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», а також враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань гуманітарної роботи та робочої групи з розробки заходів щодо засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки в м.Калуш, міська рада вирішила перейменувати вулицю Черняхівського на вул. Дмитра Палія та оприлюднити зазначене рішення на офіційному веб-сайті міської ради та в засобах масової інформації протягом одного тижня з дня його прийняття.

7. Пийняттю такого рішення передувало розпорядженням міського голови від 15.04.2016 №118-р, яким була створена група з розробки заходів щодо засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки в м. Калуш та затверджено її склад. Даною робочою групою було розглянуте звернення Координаційної ради політичних партій та громадських організацій демократичного спрямування Калущини щодо перейменування вулиць м.Калуша. Після розгляду звернення Координаційної ради пропозиції робочої групи були надані для підготовки проекту рішення відділу у справах архітектури та містобудівного кадастру міської ради і підготовлений проект рішення був розміщений на сайті міської ради з питань гуманітарної роботи, яке рекомендувала розглянути даний проект рішення на черговій сесії міської ради.

8. 17.11.2016 Комісія ухвалила рішення виставити на сайт Калуської міської ради пропозиції робочої групи щодо перейменування вулиць у м. Калуш винести на розгляд сесії, що підтверджується копією протоколу № 14-11.

9. 24.11.2016 управлінням містобудування та архітектури Калуської міської ради внесено подання про включення до порядку денного засідання сесії Калуської міської ради питання про перейменування вулиць м. Калуш і як уже зазначалося вище 24.11.2016 Калуська міська рада Івано-Франківської області з урахуванням доповнень та пропозицій депутатів прийняла рішення № 582 «Про перейменування вулиць в м. Калуші», яким було перейменовано три вулиці міста.

10. Не погоджуючись із перейменуванням вулиці з Черняховського на Дмитра Палія ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

11. Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області постановою від 08.06.2017 у задоволенні позову відмовив.

12. Ухвалюючи таке рішення суд першої інстанції виходив з того, що з урахуванням положень Європейської хартії місцевого самоврядування, прийнятої 15.10.1985 в м. Страсбург, ратифікованої Україною 15.07.1997, яка вступила в силу для України 01.01.1998 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Регламенту Калуської міської ради, і враховуючи, що обговорення питання про перейменування вулиці відбулося на пленарному засіданні місцевої ради, рішення прийнято в межах компетенції і більшістю від загального складу ради, суд дійшов висновку, що Калуська міська рада, приймаючи 24.11.2016 рішення № 582 «Про перейменування вулиць в м. Калуші» діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому відсутні підстави для скасування рішення. А крім того, відсутні порушення прав та інтересів позивача оспорюваним рішенням.

13. Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 30.10.2017 рішення суду першої інстанції скасував, позовні вимоги задовольнив частково: визнав протиправним та скасував рішення Калуської міської ради від 24.11.2017 № 582 «Про перейменуваття вулиць» в частині перейменування вулиці Черняховського на вулицю Дмитра Паліїва .

14. При цьому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вимоги позивача в цій частині є підставними.

IV. Касаційне оскарження

15. У касаційних скаргах Координаційна рада політичних партій та громадських організацій демократичного спрямування Калущини та Калулька міська рада Івано-Франківської області, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також невірної правової оцінки обставин у справі, просять скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 08.06.2017.

16. Заперечень на касаційні скарги не надійшло.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

19. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

20. 09.04.2015 Верховною Радою України прийнято Закон України № 317-VIII «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Закон № 317-VIII), яким, зокрема, засуджено комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначено правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлено порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

21. Строки та повноваження органів і посадових осіб місцевого самоврядування, місцевих державних адміністрацій щодо здійснення в установленому порядку перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, а також інших географічних об`єктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму встановлено пунктом 6 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 317-VIII.

22. Згідно з пунктом 6 статті 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 317-VIII Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам`ятників, пам`ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов`язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об`єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об`єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.

23. У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об`єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.

24. Відповідно до абзацу 4 пункту 6 статті 7 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 317-VIII у разі якщо протягом строку, зазначеного в абзаці другому цього пункту, сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об`єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке перейменування здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження). Голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) зобов`язаний прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.

25. Підстави та порядок присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій визначені Законом України від 24.05.2012 № 4865-VI «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» (далі - Закон № 4865-VI).

26. Відповідно до статті 5 Закону № 4865-VI питання про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій порушується суб`єктами, зазначеними у статті 7 цього Закону, шляхом підготовки ними подання про присвоєння імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій.

27. Пропозиції щодо присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій можуть також вноситися на розгляд суб`єктів, зазначених у статті 7 цього Закону, іншими державними органами, трудовими колективами, об`єднаннями громадян та окремими громадянами.

28. Згідно з пунктом 7 частини першої статті 7 Закону № 4865-VI подання про присвоєння юридичним особам та обєктам права власності імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події готується у разі присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам - сільським, селищним, міським головою.

29. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 8 Закону № 4865-VI імена фізичних осіб, ювілейні та святкові дати, назви і дати історичних подій юридичним особам та об`єктам права власності присвоює сільські, селищні, міські ради - юридичним особам, майно яких перебуває у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, та об`єктам права власності, які за ними закріплені, а також вулицям, провулкам, проспектам, площам, паркам, скверам, бульварам, узвозам, проїздам, майданам, набережним, мостам.

30. Порядок проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій врегульовано постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2012 № 989 (далі - Порядок № 989).

31. За змістом пункту 1, його дія поширюється на суб`єктів, що готують подання про присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, визначених статтею 7 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій».

32. Таким суб`єктом подання про присвоєння імені фізичної особи, ювілейної та святкової дати, назви і дати історичної події скверам, бульварам, вулицям, провулкам, узвозам, проїздам, проспектам, площам, майданам, набережним, мостам відповідно до пункту 7 частиною першою статті 7 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій» є сільський, селищний, міський голова.

33. Відповідно до пункту 2 громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення.

34. Згідно з пунктом 3 організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення (конференція, форум, громадські слухання, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація) виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.

35. Пунктом 4 визначено, що громадське обговорення передбачає:

35.1. оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення громадського обговорення, що містить відомості про: найменування організатора громадського обговорення; найменування юридичної особи, якій пропонується присвоїти ім`я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події; ім`я фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події, що пропонується присвоїти юридичній особі, та обґрунтування такої пропозиції; суб`єктів, що внесли пропозицію щодо присвоєння юридичній особі імені фізичної особи, ювілейної чи святкової дати, назви або дати історичної події; строк, місце, час проведення заходів з громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; поштову адресу та (або) адресу електронної пошти, номер телефону, строк і форму для подання пропозицій (зауважень); місцезнаходження та (або) адресу електронної пошти, номер телефону організатора громадського обговорення, за якими можна отримати консультації з питання, що винесено на громадське обговорення; прізвище та ім`я особи, визначеної відповідальною за проведення громадського обговорення; строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення; опрацювання організаторами громадського обговорення висловлених пропозицій (зауважень) щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та проведення аналізу поданих пропозицій (зауважень); узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення.

36. Відповідно до пункту 5 рішення про проведення громадського обговорення приймається його організатором з урахуванням вимог, установлених Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення, перелік заходів, які планується здійснити у рамках такого обговорення, та відповідальних осіб.

37. Строк проведення громадського обговорення обчислюється з дня оприлюднення відповідного інформаційного повідомлення і повинен становити не менш як два місяці.

38. Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення органами державної влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим оприлюднюється ними на власному офіційному веб-сайті.

39. Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення іншими суб`єктами оприлюднюється ними на власному офіційному веб-сайті або в інший прийнятний спосіб.

40. Згідно з пунктом 6 пропозиції (зауваження) учасників громадського обговорення подаються у письмовій чи усній формі, надсилаються електронною поштою із зазначенням прізвища, імені, по батькові та адреси особи, яка їх подає, у строк, передбачений в інформаційному повідомленні про проведення громадського обговорення, але не менш як протягом 30 днів з дати опублікування повідомлення про його проведення.

VI. Оцінка Верховного Суду

41. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.

42. Аналіз наведених норм, а саме Прикінцеві та перехідні положення Закону №317-VIII, дає підстави для висновку, що перейменування об`єктів топоніміки, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, є обов`язковим для органу місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку. У разі якщо протягом зазначеного строку таке рішення не прийняте, воно у формі розпорядження приймається головою відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого для органу місцевого самоврядування.

43. Оскільки Закон №317-VIII набрав чинності 21 травня 2015 року, встановлений для сільської, селищної, міської ради шестимісячний строк для перейменування об`єктів топоніміки припав на 22 листопада 2015 року, а кінцевим строком, наданим законом сільським, селищним, міським головам для перейменування, було 23 лютого 2016 року.

44. Судами попередніх інстанцій було встановлено, що у визначений Законом №317-VIII термін Калуською міською радою не було прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування вулиці Черняховського у місті Калуші.

45. Розпорядженням міського голови від 15.04.2016 № 118-р була створена група з розробки заходів щодо засудження комуністичного та націонал-соціолістичного (нацистського) тотальних режимів в Україні та заборони пропаганди їхньої символіки в м. Калуш та затверджено склад робочої групи (а.с. 41). Цією робочою групою було розглянуте звернення Координаційної ради політичних партій та громадських організацій демократичного спрямування Калущини щодо перейменування вулиць м.Калуша.

46. Після розгляду звернення Координаційної ради пропозиції робочої групи були надані для підготовки проекту рішення відділу у справах архітектури та містобудівного кадастру міської ради і підготовлений проект рішення був розміщений на сайті міської ради з питань гуманітарної роботи, яке рекомендувала розглянути даний проект рішення на черговій сесії міської ради.

47. 17.11.2016 Комісія ухвалила рішення виставити на сайт Калуської міської ради пропозиції робочої групи щодо перейменування вулиць у м. Калуш винести на розгляд сесії, що підтверджується копією протоколу № 14-11.

48. 24.11.2016 на сесії Калуської міської ради прийнято рішення № 582 «Про перейменування вулиць в м. Калуші», яким було перейменовано три вулиці міста.

49. Відповідно до абзаців 1, 2, 4 пункту 6 статті 7 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 317-VIII, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об`єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об`єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.

50. У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про таке перейменування, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту.

51. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної памяті.

52. У разі якщо протягом строку, зазначеного в абзаці другому цього пункту, сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення у формі розпорядження про перейменування, таке здійснюється розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження). Голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) зобов`язаний прийняти таке розпорядження у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом другим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної памяті.

53. Разом з тим, як свідчать матеріали справи та встановлено судом апеляційної інстанції, зазначені положення вказаного закону Калуська міська рада не виконала.

54. За змістом пункту 1 Порядку № 989, його дія поширюється на суб`єктів, що готують подання про присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій, визначених статтею 7 Закону України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій».

55. Відповідно до пункту 2 Порядку № 989 громадське обговорення проводиться з метою залучення представників громадськості до розгляду пропозицій щодо присвоєння юридичним особам імен фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій та врахування їх думки під час прийняття відповідного рішення.

56. Згідно з пунктом 3 Порядку № 989 організатори громадського обговорення самостійно визначають форми його проведення (конференція, форум, громадські слухання, засідання за круглим столом, збори, зустрічі, теле- або радіодебати, Інтернет-конференція, електронна консультація) виходячи з необхідності залучення якомога більшої кількості заінтересованих учасників та власних організаційних можливостей.

57. Відповідно до пункту 5 цього Порядку рішення про проведення громадського обговорення приймається його організатором з урахуванням вимог, установлених Законом України «Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій», і повинно містити питання, що виноситься на громадське обговорення, строк його проведення, перелік заходів, які планується здійснити у рамках такого обговорення, та відповідальних осіб.

58. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій громадські слухання у відповідності до вимог Порядку № 989 проведені не були, не оприлюднено інформаційного повідомлення про строк, місце, час проведення заходів з громадського обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників та чи зазначено строк і спосіб оприлюднення результатів громадського обговорення.

59. За таких обставин та правового регулювання Верховний Суд дійшов висновку, що процедура перейменування вулиці Черняховського була проведена всупереч вимог Закону № 4865-VI та Порядку № 989, а отже, висновки апеляційного суду про підставність позовних вимог є правильними.

60. Верховний Суд також зазначає, що ОСОБА_3 як житель вулиці Черняховського у місті Калуш причетний до подій, які в ньому відбуваються, і має право брати участь у прийнятті органами місцевого самоврядування рішень, які стосуються місцевого значення. Однак таке право він може реалізовувати у визначений спосіб і у встановленому порядку (як-то брати участь у громадських слуханнях).

61. Отже, Верховний Суд констатує, що рішення суду апеляційної інстанції ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, цей суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

62. Доводи касаційної скарги таких висновків не спростовують і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

63. Ураховуючи приписи пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 460-ІХ, а також те, що касаційні скарги на судові рішення в цій справі були подані до набрання чинності цим Законом і рогляд їх не закінчено до набрання чинності цим Законом, Верховний Суд розглядає їх у порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом. Отже, застосуванню підлягають положення КАС України (у редакції, чинній до 08.02.2020).

64. Таким чином, зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

VII. Судові витрати

65. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3 341 343 349 350 355 356 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в :

1. Касаційні скарги координаційної ради політичних та громадських організацій демократичного спрямування Калущини та Калуської міської ради Івано-Франківської області залишити без задоволення.

2. Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 жовтня 2017 року у справі № 345/1145/17 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий О.О. Шишов

Судді І.В. Дашутін

М.М. Яковенко