ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2023 року
м. Київ
справа №380/13428/22
адміністративне провадження № К/990/13085/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Бучик А.Ю., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції справу №380/13428/22
за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації (далі - Управління соцзахисту) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2022, ухвалене у складі головуючої судді Сидор Н.Т.
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2023, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Іщук Л. П., суддів Обрізка І. М., Шинкар Т.І.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 26.09.2022 ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, у якому просила:
визнати протиправною відмову Управління соцзахисту у нарахуванні та виплаті їй щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі -Закон № 3551-XII) в у редакції Закону України від 25.12.1998 № 367-ХІV «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон № 367-ХІV);
зобов`язати Управління соцзахисту здійснити нарахування та виплату їй щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з врахуванням виплачених сум.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначила, що відповідач безпідставно не здійснив їй виплату разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з огляду на наявність у неї права на отримання такої допомоги на підставі статті 12 Закону № 3551-ХІІ та відсутність у чинному законодавстві норми, якою б надавалось право Кабінету Міністрів України визначати розмір зазначеної грошової допомоги.
2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 22.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2023, відмовив у задоволенні позовних вимог.
3. 08.04.2023 ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2023, ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.
4. Верховний Суд ухвалою від 01.05.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 є учасницею бойових дій і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Позивачці у 2020 році нараховано Управлінням соцзахисту щорічну разову грошову допомогу до 5 травня як учасниці бойових дій у розмірі 1491, 00 грн, визначеному додатком до Порядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі - постанова № 540; Порядок № 540, відповідно) .
На звернення позивачки про здійснення нарахування і виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік відповідно до статті 12 Закону № 3551-ХІІ, відповідач листом від 21.09.2022 № І-243/01-11 повідомив ОСОБА_1 , що у 2022 році виплата зазначеної допомоги здійснювалась згідно із постановою № 540 у розмірі, визначеному у додатку до Порядку № 540 для учасників бойових дій - 1491, 00 грн та саме у цьому розмірі позивачці правомірно виплачено щорічну разову грошову допомогу до 5 травня і підстав для виплати такої допомоги в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком немає.
Вважаючи таку відмову відповідача щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги у розмірі, визначеному статті 12 Закону № 3551-ХІІ, ОСОБА_1 звернулась до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, пославшись на висновки Верховного Суду, сформовані у постанові від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, ухваленій у подібних правовідносинах, вказав на правомірність дій відповідача при виплаті позивачці щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в розмірах, визначених в додатку до Порядку №540.
7. В обґрунтування касаційної скарги позивачка вказала на те, що оскільки указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема, в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону № 3551-ХІІ, то до спірних правовідносин не підлягає застосуванню постанова №540 щодо визначення розміру такої допомоги.
Скаржниця послалась на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
8. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
9. У справі, яка розглядається, ключовим є питання визначення в умовах воєнного стану розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році для учасників бойових дій, яка передбачена положеннями статті 12 Закону № 3551-ХІІ.
10. Так, Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду постановою від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновків, викладених в раніше ухваленій постанові Верховного Суду у складі колегії суддів цієї самої палати від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону України від 12.05.2015 № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VІІІ), частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у правовідносинах нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та дійшов висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах у такий спосіб:
(1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;
(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;
(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;
(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;
(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:
I групи - десять мінімальних пенсій за віком;
II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;
III групи - сім мінімальних пенсій за віком.
11. Колегія суддів вважає застосовними наведені вище правові висновки Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається.
12. Так, згідно із додатком до Порядку № 540 разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році виплачується, зокрема учасникам бойових дій у розмірі 1491 гривня.
13. Натомість, положеннями статті 12 Закону № 3551-ХІІ в редакції Закону № 367-ХІV визначено, що щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
14. За таких обставин, колегія суддів констатує, що до спірних відносин у справі, яка розглядається при визначенні розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та постанова № 540), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 12 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.
15. При цьому, враховуючи те, що на момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення статті 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, та ієрархію нормативно-правових актів, застосуванню підлягають саме положення вказаного Закону № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.
16. Таким чином, оскільки на час виплати позивачці у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 12 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення у 2022 році розміру разової грошової допомоги особам, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини, слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.
17. З урахуванням наведеного, Верховний Суд приходить до висновку про те, що відмова Управління соцзахисту у перерахунку та виплаті позивачці щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону № 3551-XII в у редакції Закону № 367-ХІV, не відповідає критеріям, визначеним статтею 19 Конституції України та статтею 2 КАС України, у зв`язку із чим позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
18. Згідно з частинами першою, третьою статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
19. За таких обставин, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про те, що касаційна скарга підлягає задоволенню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 341 345 349 351 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22.12.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.03.2023 у справі №380/13428/22.
Ухвалити нове рішення. Задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.
Визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2022 року у розмірі, передбаченому статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції Закону України від 25.12.1998 № 367-ХІV «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», яка оформлена листом від 21.09.2022 № І-243/01-11.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Самбірської районної державної адміністрації здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченому статтею 12 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» у редакції Закону України від 25.12.1998 № 367-ХІV «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», з урахуванням виплаченої суми.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
...........................
...........................
...........................
А.І. Рибачук
А.Ю. Бучик
С.Г. Стеценко ,
Судді Верховного Суду