26.08.2023

№ 380/17897/21

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 серпня 2023 року

м. Київ

справа №380/17897/21

адміністративне провадження № К/990/16216/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 380/17897/21

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1

про зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року (головуючий суддя: Гулкевич І. З.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді Довгополова О. М., суддів: Гудима Л. Я., Святецького В. В.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Позивач, який є військовим пенсіонером, звернувся до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК СП) з проханням оформити на направити до Головного управління Пенсійного фонду України довідки про розмір його грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, з урахуванням розміру посадового окладу заступника голови місцевого суду (на підставі наданої довідки Територіального управління Державної судової адміністрації(далі -далі ТУ ДСА).

ТЦК СП відмовив у задоволенні вищевказаного прохання, зазначивши у довідці посадовий оклад військовослужбовця, а не судді.

Суди першої та апеляційної інстанцій задовольнили позовні вимоги військового пенсіонера, зобов`язавши ТЦК СП скласти на направити вищевказану довідку з урахуванням посадового окладу судді, зазначеного у довідці ТУ ДСА.

ТЦК СП звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду.

Вирішуючи даний правовий спір, Верховний Суд надавав відповіді на наступні питання:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення суддів військових судів;

- чи мав право позивач на вибір пенсії військовослужбовця чи щомісячного довічного грошового утримання судді на час звільнення з військової служби у 2010 році?

- чи має сьогодні право позивач на вибір складових грошового забезпечення, зокрема посадового окладу, який враховується при формуванні довідки про розмір грошового забезпечення, що готує ТЦК СП?

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, в якому просив:

- визнати дії відповідача щодо відмови йому у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням відомостей про розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду, підготовленої Територіальним управлінням Державної судової адміністрації у Львівській області - протиправними;

- зобов`язати відповідача скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області довідки про розмір його грошового забезпечення на підставі наданої Територіальним управління Державної судової адміністрації у Львівській області довідки в частині посадового окладу за посадою заступника голови місцевого районного суду, з урахуванням наступних видів грошового забезпечення: окладу за військове звання (підполковник), відсоткової надбавки за вислугу років - 45%, надбавки за особливості проходження служби - 65 %, надбавка за службу в умовах режимних обмежень - 15 %, премії - 41 %, а саме: з 05 березня 2019 року по 31 грудня 2019 року включно виходячи з посадового окладу - 57630,00 грн, окладу за військове звання (підполковник) - 1410,00 грн, надбавки за вислугу років (45%) - 26658,00 грн, надбавки за особливості проходження служби (65%) - 55703,70 грн, надбавки за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 8644,50 грн, премії (41%) - 23628.30 грн, а всього - 173674,50 грн, з 01 січня 2020 року по теперішній час, виходячи з посадового окладу 75672,00 грн, окладу за військове звання (полковник юстиції) - 1410,00 грн, відсоткової надбавки за вислугу років (45%) - 34686,90 грн, надбавки за особливості проходження служби (65%) - 72649,79 грн, надбавки за службу в умовах режимних обмежень (15%) - 11350,80 грн, премії (41%) - 31025.52 грн, а всього - 226795,01 грн.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався на те, що розмір посадового окладу, визначений Львівським обласним центром комплектування та соціальної підтримки у спірній довідці, не є відповідним до посади, з якої позивача звільнено з військової служби.

Позивач вказав, що у період здійснення ним правосуддя на посаді заступника голови військового суду особливості статусу військових суддів визначались Законом України від 07 лютого 2002 року № 3018-ІІІ «Про судоустрій України», згідно зі ст.63 якого судді військових судів перебувають на військовій службі і входять до штатної чисельності Збройних Сил України. Оскільки специфіка правового статусу суддів військових судів полягає в тому, що цей правовий статус включає і статус військовослужбовця, і судді одночасно, а ч.4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пов`язує перерахунок призначеної пенсії з фактичною зміною видів грошового забезпечення, введення в дію з 01 березня 2018 року Постанови Кабінету Міністрів України № 103 та прийняття Закону України від 15 травня 2018 року №2415-VІІІ «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав», на думку позивача, є підставою для перерахунку пенсії, виходячи з посадового окладу судді місцевого суду.

Отже, як вважає ОСОБА_1 , при складанні довідки про розмір грошового забезпечення посади, яку позивач обіймав перед звільненням з військової служби, повинно бути враховано розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду, визначений в довідці Територіального управління Державної судової адміністрації у Львівській області від 19 липня 2021 року № 02-1585/21 та скеровано до ГУ ПФУ у Львівській області для проведення перерахунку пенсійного забезпечення позивача.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 09 грудня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року, позов задовольнив повністю.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач протиправно не склав та не надав до відповідного Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії останнього на підставі отриманих відомостей від ТУ ДСА у Львівській області про посадовий оклад судді.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 28 червня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, судом першої та апеляційної інстанцій не враховано, що позивач не є суддею у відставці, а є військовим пенсіонером, а тому відсутні підстави для перерахунку його пенсії із розрахунку суддівської винагороди.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 червня 2022 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів Тацій Л. В., Стрелець Т. Г.

8. Ухвалою Верховного Суду від 11 липня 2022 року касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року залишено без руху. Надано скаржнику строк у десять днів з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліків касаційної скарги шляхом надання до суду документа про сплату судового збору та шляхом належного обґрунтування підстав касаційного оскарження судових рішень відповідно до положень частини четвертої статті 328 КАС України.

9. Від скаржника надійшла заява про усунення недоліків касаційної скарги, в якій щодо підстав касаційного оскарження судових рішень попередніх інстанцій наведено обґрунтування по пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України. Також скаржник надав документ про сплату судового збору.

10. Ухвалою Верховного Суду від 12 вересня 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ІНФОРМАЦІЯ_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року.

11. 06 жовтня 2022 року на адресу Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

12. 13 жовтня 2022 року на адресу Верховного Суду від ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшла відповідь на відзив.

13. Ухвалою Верховного Суду від 22 серпня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 23 серпня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

14. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_1 з 01 серпня 1988 року проходив військову службу у Збройних Силах України.

15. Наказом Міністра оборони України (по особовому складу) від 29 червня 1999 року № 344 позивача було зараховано у розпорядження голови військового суду Західного регіону. З 12 червня 2003 року позивач - суддя військового місцевого суду Львівського гарнізону.

16. Наказом Міністра оборони України від 25 жовтня 2010 року № 1142 ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» звільнено з військової служби в запас за пунктом «г» ч. 7 ст. 26 (у звязку із проведенням організаційних заходів) з правом носіння військової форми одягу.

17. З 30 листопада 2010 року ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу військового місцевого суду Львівського гарнізону та направлено на військовий облік до Галицько-Франківського ОРВК м. Львова (наказ голови суду від 30 листопада 2010 року № 27к).

18. З 01 грудня 2010 року позивачу призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

19. В 2018 році, у відповідності до ч. 4 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», ОСОБА_1 набув право на проведення перерахунку пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим особам».

20. 30 серпня 2021 позивач звернувся до Львівського обласного центру комплектування та соціальної підтримки із заявою про видачу та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області довідки про розмір грошового забезпечення з врахуванням довідки ТУ ДСА України у Львівській області від 19 липня 2021 року № 02-1585/21 в частині посадового окладу, з врахуванням наступних видів грошового забезпечення: військового звання «підполковник», відсоткову надбавку за вислугу років - 35%, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством.

21. Згідно з вказаною довідкою Територіального управління ДСА у Львівській області від 19 липня 2021 року № 02-1585/21 розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду станом на 01 січня 2019 року становить 57 630,00 грн, станом на 01 січня 2020 року - 75 672,00 грн, станом на 01 січня 2021 року - 75 672,00 грн.

22. Листом від 08 вересня 2021 року № 8698 Львівський обласний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки видав позивачу довідку про розмір грошового забезпечення від 07 вересня 2021 року № 8653 з урахуванням посадового окладу заступника начальника штабу окремого батальйону. Також повідомлено, що посадові оклади суддів не визначаються Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб». Міністерство оборони України при визначенні розмірів грошового забезпечення не застосовує Закон України «Про судоустрій і статус суддів», тому уповноважені органи Міністерства не складають довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за нормами даного Закону.

23. Вважаючи такі дії відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

25. Ключовим правовим питанням у цій справі є право позивача, який отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії військовослужбовця, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, з використанням для вказаного перерахунку посадового окладу заступника голови місцевого суду.

26. Для вирішення вищезазначеного правового питання Суд, як зазначалося у вступі, вважає за необхідне здійснити правовий аналіз наступного:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення суддів військових судів;

- чи мав право позивач на вибір пенсії військовослужбовця чи щомісячного довічного грошового утримання судді на час звільнення з військової служби у 2010 році?

- чи має сьогодні право позивач на вибір складових грошового забезпечення, зокрема посадового окладу, який враховується при формуванні довідки про розмір грошового забезпечення, що готує Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки?

27. Щодо першого питання - базових організаційно-правових характеристик пенсійного забезпечення суддів військових суддів, слід зазначити таке.

28. Положеннями ст. 63 Закону України від 07 лютого 2002 року № 3018-III «Про судоустрій України» передбачено, що судді військових судів перебувають на військовій службі і входять до штатної чисельності Збройних Сил України.

Військові звання суддям військових судів присвоюються Президентом України за поданням Голови Верховного Суду України, якщо інше не встановлено законом. Строки та порядок присвоєння військових звань, порядок звільнення з військової служби суддів визначаються законом.

Військовий суддя крім здійснення правосуддя не може залучатися до виконання інших обов`язків військової служби.

29. Положеннями п. 4 Перехідних положень Закону України «Про судоустрій та стутус суддів» (в редакції чинній на момент звільнення позивача з військової служби) передбачено, що військові суди ліквідуються з 15 вересня 2010 року. Після набрання чинності цим Законом військові суди гарнізонів, апеляційні військові суди регіонів, апеляційний суд Військово-Морських Сил розглядають лише ті справи, провадження в яких було відкрито. Розгляд таких справ здійснюється в терміни, визначені відповідним процесуальним кодексом, але не пізніше 15 вересня 2010 року.

Судді військових судів гарнізонів, апеляційних військових судів регіонів, апеляційного суду Військово-Морських Сил переводяться за їх згодою до місцевих або апеляційних судів, крім спеціалізованих, на підставі заяви про переведення за рішенням органу, який їх обрав чи призначив, зі звільненням їх з військової служби. Такі судді за їх згодою також можуть бути звільнені в установленому порядку з посади судді і направлені для подальшого проходження військової служби до Збройних Сил України, інших військових формувань.

Суддям військових судів гарнізонів, апеляційних військових судів регіонів, апеляційного суду Військово-Морських Сил, Військової судової колегії Верховного Суду України:

які звільнені з військової служби, виплачується грошова допомога при звільненні з військової служби в порядку і розмірі, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»;

які звільнені з посади судді і направлені для дальшого проходження військової служби до Збройних Сил України, інших військових формувань, виплачується вихідна допомога при виході судді у відставку в порядку і розмірі, встановлених цим Законом;

які звільнені з військової служби при одночасному виході у відставку з посади судді, на їх вибір виплачується грошова допомога при звільненні з військової служби в порядку і розмірі, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», чи вихідна допомога при виході судді у відставку в порядку і розмірі, встановлених цим Законом.

30. Згідно постанови Верховної Ради України від 02 грудня 2010 року № 2757-VI «Про обрання суддів» постановлено обрати суддів, раніше обраних безстроково, на посади суддів, зокрема, ОСОБА_1 на посаду судді Апеляційного суду Львівської області.

Указом Президента України «Про переведення суддів» від 28 вересня 2018 року № 297/2018, ОСОБА_1 переведений на посаду судді Львівського апеляційного суду.

31. Таким чином, ОСОБА_1 у 2010 році скористався своїм правом і був обраний суддею Апеляційного суду Львівської області, зі звільненням з військової служби.

Іншими словами, ОСОБА_1 у 2010 році набув статусу військового пенсіонера і продовжував здійснювати правосуддя у якості судді.

Позивач на час касаційного перегляду цієї справи є суддею Львівського апеляційного суду.

32. Пунктом «а» частини 1 статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (в редакції станом на момент призначення позивачу пенсії) передбачено, що пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д" статті 1-2 цього Закону, незалежно від віку в разі, якщо вони мають на день звільнення зі служби вислугу 20 років і більше, за винятком осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону.

33. Відповідно до п. «ж» статті 17 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д» статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються: час роботи в судових органах та органах прокуратури осіб, які працювали на посадах суддів, прокурорів, слідчих і перебувають на військовій службі або службі в органах і військових формуваннях Служби безпеки України, службі в органах внутрішніх справ, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України на посадах офіцерського та начальницького складу.

34. ОСОБА_1 до вислуги років для призначення пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» було зараховано, в тому числі, час його роботи на посаді судді військового місцевого суду Львівського гарнізону.

35. Своєю чергою, статтею 138 Закону України «Про судоустрій і стутус суддів» (в редакції станом на момент призначення позивачу пенсії) передбачено, що судді, який вийшов у відставку, при досягненні пенсійного віку виплачується пенсія на умовах, передбачених статтею 37 Закону України «Про державну службу» або, за його вибором, щомісячне довічне грошове утримання.

Суддя у відставці, який не досяг пенсійного віку, отримує неоподатковуване щомісячне довічне грошове утримання. При досягненні таким суддею пенсійного віку за ним зберігається право на одержання щомісячного довічного грошового утримання або, за його вибором, призначається пенсія на умовах, передбачених статтею 37 Закону України «Про державну службу».

36. Щомісячне довічне грошове утримання виплачується судді у розмірі 80 відсотків грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на два відсотки заробітку, але не більше ніж 90 відсотків заробітної плати судді, без обмеження граничного розміру щомісячного довічного грошового утримання.

Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), одержуваного суддею після виходу у відставку. Довічне грошове утримання виплачується за останнім місцем роботи.

37. Частинами четвертою та п`ятою статті 142 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (в редакціїї чинні на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у разі зміни розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді, здійснюється перерахунок раніше призначеного щомісячного довічного грошового утримання.

Пенсія або щомісячне довічне грошове утримання судді виплачується незалежно від заробітку (прибутку), отримуваного суддею після виходу у відставку. Щомісячне довічне грошове утримання суддям виплачується органами Пенсійного фонду України за рахунок коштів Державного бюджету України.

38. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів звертає увагу, що ОСОБА_1 , як військовий суддя, перебував на військовій службі і входив до штатної чисельності Збройних Сил України, а тому при наявності стажу військової служби більше 20 років та у зв`язку з проведенням організаційних заходів, у 2010 році, був звільнений у запас та почав отримувати пенсію згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». При цьому, він скористався своїм правом та залишився суддею (згідно постанови Верховної Ради України від 02 грудня 2010 року № 2757-VI «Про обрання суддів», його обрано суддею Апеляційного суду Львівської області).

39. Щодо другого питання - чи мав право позивач на вибір пенсії військовослужбовця чи щомісячного довічного грошового утримання судді на час звільнення з військової служби у 2010 році Суд зазначає наступне.

40. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

41. Статтями 4, 6 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членів їх сімей встановлюються Законом України про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Їм надається також право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом, незалежно від місця проходження військової служби. При цьому всі види грошового забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ враховуються нарівні із заробітною платою робітників і службовців.

Особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором, за винятком пенсій інвалідам внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби, або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи з виконанням інтернаціонального обов`язку.

42. За приписами ст. 10 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Особі, яка має право на довічну пенсію, призначається один з видів довічної пенсії за її вибором.

43. Отже, законодавством передбачається, що у разі, якщо особа одночасно має право на декілька видів пенсій, то вона має право обрати та отримувати лише один вид пенсії, тобто діє принцип права вибору пенсійного забезпечення.

44. Верховний Суд у постановах від 30 травня 2019 року у справі № 308/13559/16-а та від 06 лютого 2020 року у справі № 751/11477/16-а зазначив, що стаж роботи на посаді судді, який дає право на відставку та призначення щомісячного довічного грошового утримання, є єдиним, обраховується та встановлюється (з`ясовується) Вищою радою правосуддя при розгляді заяви про відставку (прийнятті рішення про звільнення) і застосовується як для прийняття рішення про відставку, так і для встановлення щомісячного довічного грошового утримання та визначення його розміру.

Виплата довічного грошового утримання нерозривно пов`язана з конституційно визначеним статусом професійного судді, не є видом пенсії в розумінні законодавства, а тому її розмір не може бути базовою величиною при розрахунку розміру пенсії у зв`язку з втратою годувальника, у разі призначення такої пенсійної виплати непрацездатним членам сім`ї судді.

45. Колегія суддів звертає увагу, що пенсії осіб, звільнених з військової служби та щомісячне довічне грошове утримання суддів є різними поняттями та обчислюються по-різному.

46. Крім того, вони по-різному формуються. Пенсії осіб, звільнених з військової служби формуються зі страхових внесків, а щомісячне довічне грошове утримання суддів - з державного бюджету.

47. Пенсії осіб, звільнених з військової служби та щомісячне довічне грошове утримання судді по-різному призначаються. Особа має право на пенсію за вислугу років згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» при наявності вислуги років на військовій службі, а право на щомісячне довічне грошове утримання судді виникає у особи, яка має необхідний стаж роботи на посаді судді.

Також, при наявності підстав для перерахунку пенсії, як військовослужбовців так і суддів, довідки, на підставі яких пенсійний орган здійснює такий перерахунок, формуються різними органами.

48. Верховний Суд України у постанові від 05 квітня 2016 року № 2а/461/110/14, дійшов висновку, що, обираючи вид пенсійного забезпечення на власний розсуд, особа віддає перевагу тій складовій правового статусу, яку вважає більш вагомою, а відтак в подальшому стосовно цієї особи реалізуються правові наслідки, що виникають у зв`язку зі змінами у законодавстві щодо обраного виду пенсійного забезпечення.

49. Так, з 01 грудня 2010 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Львівській області та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

50. Поряд з цим, слід звернути увагу, що позивач станом на 2010 рік не мав права на відставку та призначення щомісячного довічного грошового утримання судді, оскільки, як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 став суддею 12 червня 2003 року.

51. Таким чином, у ОСОБА_1 у 2010 році не було права вибору пенсії чи щомісячного довічного грошового утримання і він, зважаючи на вимоги чинного законодавства стосовно ліквідації військових судів, був звільнений з військової служби, йому було призначено військову пенсію і відповідно до постанови Верховної Ради України від 02 грудня 2010 року № 2757-VI «Про обрання суддів» позивач продовжував здійснювати правосуддя на посаді судді Апеляційного суду Львівської області.

52. Відповідаючи на питання - чи має сьогодні право позивач на вибір складових грошового забезпечення, зокрема посадового окладу, який враховується при формуванні довідки про розмір грошового забезпечення, що готує Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, слід зазначити таке.

53. Законом України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-XII) держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

54. Статтею 5 Закону № 2262-XII передбачено, що особам, звільненим з військової служби, іншим особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей може призначатися (за їх бажанням) пенсія на умовах і в порядку, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». При цьому для обчислення пенсій враховуються всі види грошового забезпечення, що отримували зазначені особи, які мають право на пенсію за цим Законом, перед звільненням зі служби.

55. За приписами ч. 3, 18 ст. 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

56. У разі, якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

57. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

58. Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова № 103) Кабінет Міністрів України прийняв рішення перерахувати пенсії, призначені згідно з Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі - Постанова № 704).

59. За приписами пункту 4 Постанови № 704 розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму, працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.

60. Верховний Суд, здійснивши у рамках розгляду цієї справи системне тлумачення норм права, які врегульовують питання щодо посадового окладу як складової грошового забезпечення військовослужбовців та складової щомісячного довічного грошового утримання суддів, дійшов таких висновків.

61. Щодо розуміння посадового окладу в контексті справи, що розглядається, Суд акцентує увагу на тій обставині, що, мова у Постанові Кабінету Міністрів України № 704 йде саме про посадові оклади військовослужбовців, підтвердженням чого є формулювання пункту 1 вказаної постанови, яким затверджено «тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу згідно з додатком 1». Ще раз: посадові оклади військовослужбовців. Не посадові оклади суддів.

62. Іншими словами: постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 «Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», положення якої стали підставою для перерахунку пенсії відповідним категоріям осіб, в тому числі і ОСОБА_1 , оперує терміном «посадовий оклад», що визначений відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704, де йдеться саме про «посадові оклади військовослужбовців».

63. Згідно з пунктом 5 Порядку № 45 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

64. Колегія суддів звертає увагу, що складові грошового забезпечення військовослужбовців та складові грошового утримання суддів за своєю правовою природою є різними поняттями, оскільки є відмінними за правовим регулюванням, порядком, способом здійсненням цих виплат, призначаються та виплачуються за різних умов та різними суб`єктами.

65. Так, частинами другою - четвертою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон № 2011-XII) установлено, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять:

- посадовий оклад;

- оклад за військовим званням;

- щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

- одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.

66. Своєю чергою, статтею 135 Закону України від 2 червня 2016 року

№ 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» (в редакції станом на час звернення позивача за перерахунком пенсії) визначено, що суддівська винагорода регулюється цим Законом та не може визначатися іншими нормативно-правовими актами. Суддівська винагорода виплачується судді з дня зарахування його до штату відповідного суду, якщо інше не встановлено цим Законом. Суддівська винагорода складається з посадового окладу та доплат за:1) вислугу років; 2) перебування на адміністративній посаді в суді; 3) науковий ступінь; 4) роботу, що передбачає доступ до державної таємниці.

67. Суд звертає увагу, що чинне законодавство визначає, що суддівська винагорода не може визначатися іншими нормативно-правовими актами, вона визначається виключно Законом № 1402-VIII. Відтак логічним є те, що посадовий оклад судді, як складова його суддівської винагороди, теж визначається тільки Законом № 1402-VIII.

68. Позивачу у справі, що розглядається, призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Відтак і про посадовий оклад, як складову грошового забезпечення, необхідно говорити виключно у розумінні посадового окладу військовослужбовця. Про посадовий оклад судді можна вести мову тільки у контексті Закону України від 2 червня 2016 року

№ 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів».

69. ОСОБА_1 не є суддею у відставці, він є військовим пенсіонером, тому посадовий оклад, про який мова йде у питанні перерахунку його пенсії, має тлумачитись саме як посадовий оклад військовослужбовця, а не посадовий оклад судді. Закон № 2262-XII не може оперувати посадовим окладом судді, оскільки останній визначається виключно Законом № 1402-VIII.

70. Підставими для перерахунку пенсії військовослужбовця є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або введеня для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством.

71. Поряд з цим, підставами для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання судді є зміна розміру складових суддівської винагороди судді, який працює на відповідній посаді.

72. До складових грошового забезпечення військовослужбовців входить посадовий оклад військовослужбовців, а до складових щомісячного довічного грошового утримання судді - посадовий оклад судді.

73. Право вибору пенсії особи не носить абсолютного характеру, воно обмежене вимогами чинного законодавства та юридичними фактами, з якими пов`язується виникнення, зміна чи припинення певних суспільних відносин. Це право, якщо воно виникає у особи на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», не включає право вибору складових грошового забезпечення.

74. Суд акцентує увагу, що у судді військового суду при звільненні з військової служби та при наявності законних підстав і обранні пенсії військовослужбовця, у разі подальшого перерахунку пенсії буде використовуватись посадовий оклад саме військовослужбовця. У разі ж наявності визначених законом підстав, при відставці як судді така особа отримуватиме щомісячне довічне грошове утримання судді - тоді у разі його перерахунку буде використовуватись посадовий оклад судді.

75. Між тим, складові пенсії військовослужбовця та щомісячного довічного грошового утримання судді не є такими, які можуть бути довільно обрані та змінені при перерахунку.

76. А тому, у контексті справи, що розглядається, відсутні підстави використовувати складові грошового утримання судді, зокрема, посадового окладу, при складанні довідки про розмір грошового забезпечення військовослужбовця.

77. Чинним законодавством не передбачена можливість отримувати пенсію військовослужбовця, а для її перерахунку використовувати посадовий оклад судді.

78. ОСОБА_1 не є суддею у відставці, він продовжує бути суддею, відтак при перерахунку його пенсії як військовослужбовця, не може бути враховано посадовий оклад судді.

79. З огляду на вказане, колегія суддів дійшла висновку, що у позивача відсутнє право на вибір складових грошового забезпечення (зокрема, посадового окладу), у довідці про розмір грошового забезпечення, що готує Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки і який враховується для перерахунку пенсій, враховуючи те, що він отримує пенсію згідно Закону № 2262-XII.

80. Відповідно до ст. 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

81. Положеннями частин 1, 2, 4 статті 63 Закону №2262-ХІІ передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

82. Суд акцентує увагу, що у контексті справи, що розглядається, мова йде про можливість перерахунку пенсії не суддів, а військовослужбовців, саме у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.

83. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року №45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393» затвердив Порядок №45 (далі - Порядок № 45).

84. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

85. Слід звернути увагу, що наказом Міністерства оборони України від 01 березня 2018 року № 90 встановлено тарифні розряди за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України (далі - Наказ № 90).

86. У додатках 1-22 до Наказу № 90 визначені основні типові посади та основні посади осіб офіцерського складу Збройних Сил України, до відповідних тарифних розрядів за посадами осіб офіцерського складу Збройних Сил України.

87. Між тим, у цих додатках відсутня посада заступника голови військового місцевого суду.

88. У постанові від 27 червня 2018 року Верховний Суд України у справі № 522/23421/14-а зробив висновок: «Таким чином, право на перерахунок пенсії виникає у військових суддів, які обрали пенсійне забезпечення за Законом № 2262-ХІІ, у тому випадку, коли за рішенням суб`єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців, змінюється розмір хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень).».

89. Такий підхід базується на правовій позиції, викладеній, своєючергою, у постанові Верховного Суду України від 05 квітня 2016 року № 2а/461/110/14.

90. Аналізуючи вищенаведений висновок у контексті цієї справи, слід зазначити таке. Як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 з 01 серпня 1988 року проходив військову службу у Збройних Силах.

91. Як зазначалось раніше, позивача наказом Міністра оборони України (по особовому складу) від 29 червня 1999 року № 344 було відряджено у розпорядження голови військового суду Західного регіону.

92. Остання займана посада позивача перед отриманням юридичної освіти в якості слухача відділення військової підготовки при Київському університеті ім. Т. Г. Шевченка (наказ Міністра оборони України від 20 серпня 1996 року № 338) і подальшим зарахуванням в розпорядження голови військового суду Західного регіону України (наказ Міністра оборони України (по особовому складу) від 29 червня 1999 року № 344) була заступник начальника штабу 69 окремого інженерно-технічного батальйону Прикарпатського військового округу, що підтверджується записами в послужному списку ОСОБА_1 (особистий номер Т-794708).

93. Наказом Міністра оборони України від 25 жовтня 2010 року № 1142 ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» звільнено з військової служби в запас за пунктом «г» ч. 7 ст. 26 (у звязку із проведенням організаційних заходів) з правом носіння військової форми одягу.

94. З 30 листопада 2010 року ОСОБА_1 виключено зі списків особового складу військового місцевого суду Львівського гарнізону та направлено на військовий облік до Галицько-Франківського ОРВК м. Львова (наказ голови суду від 30 листопада 2010 року № 27к).

95. З 01 грудня 2010 року позивачу призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

96. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що оскільки ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону № 2262-XII, то при підготовці та наданні оновленої довідки про розмір грошового забезпечення слід використовувати відомості щодо посади - заступника начальника штабу 69 окремого інженерно-технічного батальйону Прикарпатського військового округу.

97. Поряд з цим, слід звернути увагу, що перерахунок пенсії позивачу повинен здійснюватись у разі зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців, або у зв`язку із введенням для зазначеної категорії осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень).

98. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів вважає, що оскільки позивач не є суддею у відставці, а є військовим пенсіонером, підстави для перерахунку пенсії із врахуванням посадового окладу заступника голови місцевого суду відсутні.

99. Верховний Суд вважає за доцільне у якості додаткового обгрунтування своєї позиції у цій справі зазначити про необхідність дотримання принципу рівності як складової верховенства права. Мова йде про рівний підхід до військовослужбовців, яким, як і позивачеві, призначено пенсію за вислугу років на підставі Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Рівність у даному випадку проявляється у тому, що при виникненні у військових пенсіонерів права на перерахунок пенсії, підхід ТЦКСП до підготовки та надання до Головних управлінь Пенсійного фонду України оновлених довідок про розмір грошового забезпечення, з урахуванням відомостей про розмір посадового окладу, буде однаковим.

Одним із проявів рівності, як стверджують автори видання «Мірило верховенства права (правовладдя) національного рівня» є рівноправність, яка, насамперед означає забезпечення суб`єктам однакового ставлення до них із боку інших суб`єктів, передусім органів публічної влади… Основа цього поняття - забезпечення однакових можливостей для суб`єктів, які звертаються до органів публічної влади з певних питань [Мірило верховенства права (правовладдя) національного рівня: практика України / за заг. ред. ОСОБА_2 . Центр дослідження проблем верховенства права та його втілення в національну практику України Національного університету «Києво-Могилянська академія». Київ, 2020.С.64].

100. За таких обставин, колегія судддів дійшла висновку, що відсутні підстави для підготовки та надання ТЦКСП до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням відомостей про розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду, підготовленої Територіальним управлінням Державної судової адміністрації у Львівській області.

101. Отже, на думку колегії суддів, ОСОБА_1 у задоволенні позову до ІНФОРМАЦІЯ_1 про зобов`язання вчинити певні дії - слід відмовити.

102. Суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права при ухваленні судових рішень щодо задоволення позовних вимог.

103. Доводи позивача про те, що при складанні довідки про розмір грошового забезпечення посади, яку позивач обіймав перед звільненням з військової служби, повинно бути враховано розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду, визначений в довідці Територіального управління Державної судової адміністрації у Львівській області від 19 липня 2021 року №02-1585/21, спростовуються вищенаведеними висновками.

104. Рішенням Конституційного Суду України від 15 квітня 2020 року № 2-р(ІІ)/2020 визначено, що однією з гарантій незалежності суддів, які здійснюють правосуддя, та суддів у відставці є їх належне матеріальне та соціальне забезпечення, яке має гарантувати здійснення справедливого, незалежного, безстороннього правосуддя, а також, що гарантії незалежності судді, включаючи заходи щодо його матеріального і соціального забезпечення, поширюються на всіх суддів і не можуть бути скасовані чи зменшені іншими нормативними актами.

105. Європейським судом з прав людини напрацьована практика за якою пенсія включається в поняття «майно» в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції. Концепція «майна» в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися «правом власності», а відтак і «майном». Отже, при з`ясуванні змісту поняття «майно» недостатньо керуватися національним законодавством держав-учасниць Конвенції.

106. Так, у рішенні ЄСПЛ від 07 листопада 2013 року у справі «Пічкур проти України» (заява № 10441/06, пункти 41- 43, 52) Суд акцентував увагу на тому, що: якщо в Договірній державі є чинне законодавство, яким передбачено право на соціальні виплати, обумовлені або не обумовлені попередньою сплатою внесків, це законодавство має вважатися таким, що породжує майновий інтерес, який підпадає під дію статті 1 Першого протоколу, для осіб, що відповідають вимогам такого законодавства.

107. Водночас юридична природа соціальних виплат, у тому числі пенсій, розглядається ЄСПЛ не лише з позицій права власності, але й пов`язує з ними принцип захисту «законних очікувань» (reasonable expectations) та принцип правової визначеності (legal certainty), що є невід`ємними елементами принципу правової держави та верховенства права.

108. Так, у справі «Суханов та Ільченко проти України» ЄСПЛ зазначив, якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є чинний Закон, який передбачає таке право, або є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (Заява № 68385/10 та №71378/10, пункт 35).

109. Отже, у контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції об`єктами права власності можуть бути у тому числі «легітимні очікування» та «майнові права» (Pine Valley Developments Ltd and Others v. Ireland), заява №12742/87; ухвала ЄСПЛ від 13 грудня 1984 року щодо прийнятності заяви S. v. the United Kingdom, № 10741/84).

110. Тобто коли соціальна чи інша подібна виплата закріплена законом, вона має виплачуватися на основі чітких і об`єктивних критеріїв і, якщо людина очевидно підходить під ці критерії, це породжує у такої людини виправдане очікування в розумінні статті 1 Першого протоколу.

111. За таких обставин, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для визнання протиправними дій відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення з урахуванням відомостей про розмір посадового окладу заступника голови місцевого суду, підготовленої Територіальним управлінням Державної судової адміністрації у Львівській області.

112. Відповідно до ч. 1, 3 ст. 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

113. Враховуючи вищенаведене, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про те, що касаційна скарга підлягає задоволенню, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.

114. Таким чином, керуючись зазначеними вище мотивами при розгляду цієї справи, Верховний Суд формулює наступний правовий висновок щодо застосування ч.4 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у сукупності з положеннями Порядку № 45 у контексті спірних правовідносин у цій справі:

«У разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» у особи, яка під час проходження служби обіймала посаду судді військового суду, при такому перерахунку необхідно використовувати посадовий оклад військовослужбовця».

115. Оскільки рішення суду ухвалюється на користь суб`єкта владних повноважень, підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

116. 17.02.2023 на адресу Верховного Суду надійшло клопотання позивача, в якому останній просить закрити касаційне провадження у справі, однак, колегія суддів звертає увагу, що питання відповідності касаційної скарги вимогам КАС України було перевірено Судом під час відкриття касаційного провадження.

Керуючись статтями 341 345 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 09 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 травня 2022 року скасувати.

Прийняти нову постанову.

В задоволенні позову ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

С.Г. Стеценко

Л.В. Тацій

Т.Г. Стрелець ,

Судді Верховного Суду