02.02.2023

№ 520/1567/19

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 вересня 2022 року

м. Київ

справа № 520/1567/19

адміністративне провадження № К/9901/20427/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Стеценка С.Г.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року у складі колегії суддів: Калиновського В.А. (головуючий), суддів: Донець Л.О., Калитки О.М. у справі за його позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - ГУ ПФУ в Харківській області), ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_3 щодо не включення у довідку від 27 березня 2018 року №ФХ 108974 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) відомостей про розмір грошового забезпечення із зазначенням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10 % від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50 % від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10 % від окладу за посадою);

1.2 визнати бездіяльність ГУ ПФУ в Харківській області щодо ненарахування відповідної пенсії з урахуванням вищевказаних щомісячних додаткових видів грошового забезпечення самостійно при наявності у них таких даних, протиправною;

1.3 зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_2 надати до ГУ ПФУ в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, видану на ім`я ОСОБА_1 для перерахунку розміру пенсії із зазначенням відомостей про відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою);

1.4 зобов`язати ГУ ПФУ в Харківській області після отримання довідки перерахувати і виплачувати ОСОБА_1 пенсію враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10 % від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50 % від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10 % від окладу за посадою) з 1 січня 2018 року;

1.5 здійснити виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої частини основного розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу з 1 січня 2018 року;

1.6 зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 та ГУ ПФУ в Харківській області подати протягом місяця, з дня набрання постановою законної сили, звіт про виконання судового рішення, що передбачено частиною першою статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України);

2. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 18 березня 2019 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не включення у довідку від 27 березня 2018 року №ФХ 108974 про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку пенсій, визначеному рішенням КМУ відомостей про розмір грошового забезпечення із зазначенням щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою).

Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_3 надати до ГУ ПФУ в Харківській області довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, видану на ім`я ОСОБА_1 для перерахунку розміру пенсії із зазначенням відомостей про відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою).

Зобов`язав ГУ ПФУ в Харківській області після отримання довідки перерахувати і виплатити ОСОБА_1 пенсію враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою) з 1 січня 2018 року.

Здійснити виплату ОСОБА_1 суми недоплаченої частини основного розміру пенсії з нарахуванням компенсації втрати частини доходу з 1 січня 2018 року.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

3. Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 червня 2019 року скасував рішення Харківського окружного адміністративного суду від 18 березня 2019 року в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Прийняв у цій частині нове рішення, яким відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 . У іншій частині рішення суду першої інстанції залишив без змін.

3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив із того, що оскільки на час виникнення спірних правовідносин, постанова КМУ від 21 лютого 2018 року №103 «Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - Постанова №103) була чинною, то ІНФОРМАЦІЯ_3 у спірних правовідносинах діяв у межах повноважень, на підставі та у спосіб, передбачені законодавством.

З приводу позовних вимог до ГУ ПФУ в Харківській області, апеляційний суд зазначив, що у пенсійного органу виник обов`язок прийняти рішення щодо перерахунку пенсії позивачу на підставі наявної довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 .

Ураховуючи наявність у розпорядженні ГУ ПФУ в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення позивача від 27 березня 2018 року №ФХ 108974, пенсійним органом правомірно здійснено перерахунок пенсії ОСОБА_1 на підставі зазначеної довідки.

4. Судами попередніх інстанцій встановлено:

4.1 27 вересня 2002 року ОСОБА_1 звільнений з військової служби наказом Головнокомандувача військово-повітряних сил Збройних сил України №0280 у запас за пунктом 67 підпунктом "Б" за станом здоров`я з правом носіння військової форми одягу.

4.2 Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 8 жовтня 2002 року №193 виключений із списків особового складу та усіх видів забезпечення.

4.3 З 16 жовтня 2002 року позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Харківській області.

4.4 З 1 січня 2018 року на підставі постанови №103 перераховано розмір пенсії позивача, виходячи з 50 % грошового забезпечення, що виплачується з 1 січня 2018 року без урахування надбавок, премій, які були враховані при призначенні пенсії, а саме: надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (1 % від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою).

4.5 У зв`язку з чим, позивач звернувся із заявами до ГУ ПФУ в Харківській області та ІНФОРМАЦІЯ_1 .

4.6 Відповідь на заяви позивача останнім не отримані, однак пенсійним фондом надано довідку від 29 січня 2019 року №624 про розмір пенсії.

4.7 Відповідно до довідки ІНФОРМАЦІЯ_3 від 27 березня 2018 року №ФХ 108974 про розмір грошового забезпечення що враховується для перерахунку пенсій, визначеному рішенням КМУ, яку військомат надав до ГУ ПФУ в Харківській області позивачу для перерахунку пенсії враховано: посадовий оклад 4510,00 грн, оклад за військовим званням 1340,00 грн, надбавка за вислугу років (45%) 2632,50 грн.

4.8 Не погоджуючись із не включенням до його грошового забезпечення надбавки за роботу з таємними виробами, носіями, документами, службу в умовах режимних обмежень (10% від посадового окладу), надбавки за виконання особливо важливих завдань (50% від посадового окладу, окладу з військового звання, надбавки вислуги років), премії (10% від окладу за посадою), ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

5.1 На її обґрунтування позивач зазначив, що всупереч наявності правових підстав для включення у довідку про розмір грошового забезпечення додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій, ІНФОРМАЦІЯ_3 відмовив у наданні оновленої довідки. Також позивач стверджує, що пенсійним органом обмежені його права на належне соціальне забезпечення шляхом невключення до основного розміру пенсії додаткових видів грошового забезпечення.

6. Відповідач відзив на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діяла до 8 лютого 2020 року), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.

9. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що для здійснення перерахунку пенсії позивача відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року №2262- XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-XII; у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) та Постанови №103, ІНФОРМАЦІЯ_4 складено довідку про грошове забезпечення та надіслано її до ГУ ПФУ у Харківській області.

Крім того, вказана довідка була оформлена відповідно до вимог Закону №2262- XII, постанови КМУ від 30 серпня 2017 року №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", Постанови №103, Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45; у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) та містить такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим званням та відсоткову надбавку за вислугу років.

Оскільки Постановою №103 та Порядком №45 при перерахунку пенсії не передбачалось включення інших видів грошового забезпечення, у тому числі тих, які отримував позивач на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, ІНФОРМАЦІЯ_3 правомірно та обґрунтовано не включив їх до довідки про розмір грошового забезпечення.

11. Колегія суддів Верховного Суду не погоджується із таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

12. Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

13. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

14. Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII (у редакції Закону України від 6 грудня 2016 року №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі - Закон №1774-VIII) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених КМУ. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

15. Частинами другою та третьою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

16. Перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

17. Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, затверджений Постановою №45.

18. 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №103, пунктом 1 якої зобов`язав перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом №2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із цим Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до Постанови № 704.

19. Відповідно до пункту 7 Постанови №103 Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ, Міністерству інфраструктури, Міністерству юстиції, Державній службі з надзвичайних ситуацій, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки, Адміністрації Державної прикордонної служби, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державній фіскальній службі, Національній гвардії, Управлінню державної охорони після набрання чинності цією постановою приписано забезпечити оформлення та подання до органів ПФУ довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку № 45.

20. Також Постановою №103 було внесено низку змін до Порядку №45, зокрема:

- пункт 5 викладено в новій редакції;

- додаток 2 викладено в новій редакції, відповідно до якої відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

21. Згідно з положеннями пунктів 1- 5 Порядку №45 зі змінами, внесеними згідно з Постановою №103 (у редакції, чинній на час перерахунку пенсії позивача), пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із цим Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених КМУ.

22. ПФУ після прийняття КМУ рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - головні управління ПФУ) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС (далі - державні органи). Головні управління ПФУ у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

23. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

24. Перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону №2262-XII. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

25. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 5 березня 2019 року, в адміністративній справі №826/3858/18 позов ОСОБА_2 до КМУ, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , про визнання постанови протиправною та нечинною в частині задовольнив: визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 до Порядку №45; зобов`язав КМУ невідкладно після набрання рішенням суду законної сили опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним і нечинним в окремій його частині у виданні, в якому було офіційно оприлюднено нормативно-правовий акт.

26. Відповідно до частини другої статті 255 КАС України рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року набрало законної сили 5 березня 2019 року.

27. Суд апеляційної інстанції зазначив, що позивачу здійснено перерахунок пенсії з 1 січня 2018 року на підставі Постанови №103.

При цьому, у довідці ІНФОРМАЦІЯ_3 №ФХ 108974 від 27 березня 2018 року містяться наступні складові: посадовий оклад, оклад за військовим званням, надбавка за вислугу років 45%, що передбачені пунктом 5 Порядку №45 та пунктом 1 постанови №103.

Пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45 втратили чинність з 5 березня 2019 року, як того вимагає частина друга статті 265 КАС. Тобто на момент виникнення спірних правовідносин Постанова №103 була чинною та не скасованою.

Отже, скасування пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45 не дає відповідачу додаткових або нових підстав для складення нової довідки про розмір грошового забезпечення та направлення її до пенсійного органу, оскільки ІНФОРМАЦІЯ_3 керувався чинними приписами Постанови №103 та Порядку №45 на момент надання довідки №ФХ 108974.

28. Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

29. Як уже зазначалось, 21 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №103, з преамбули якої вбачається постановлення останньої на виконання частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII.

30. Пунктом 1 Постанови №103 встановлено перерахування пенсій, призначених згідно із Законом №2262-XII до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року, відповідно до Постанови № 704.

31. Пунктом 2 Постанови №103 визначено, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом)) проводити з 1 січня 2018 року в таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 %; з 1 січня по 31 грудня 2019 року - 75%; з 1 січня 2020 року - 100 % суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

32. Постановою №103 внесено також зміни до Порядку №45, а саме:

- пункт 5 викладено в такій редакції: «Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням».

- додаток 2 до Порядку №45 викладено в новій редакції, в якій довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, не містить таких складових грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.

33. Статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому КМУ.

34. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону №2262-XII.

35. Перерахунок раніше призначених пенсій визначено частиною четвертою статті 63 цього Закону, за якою усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених КМУ. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

36. Отже, перерахунок раніше призначених пенсій визначено статтею 63 Закону №2262-XII. КМУ лише надано право на встановлення умов, порядку та розміру для перерахунку пенсій, передбачених указаною статтею.

37. При цьому обчислення пенсії встановлюється статтею 43 Закону №2262-XII, яка має загальний характер та визначає вихідні дані відносно визначення грошового забезпечення для встановлення розміру як призначуваних пенсій, так і для перерахунку останніх, що є однорідними правовідносинами виходячи зі змісту процитованого Закону.

38. Законодавець делегував уряду повноваження на встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб.

39. Так, «умовами» слід розуміти встановлення КМУ необхідних обставин, які роблять можливим здійснення перерахунку пенсії.

40. Під «порядком» розуміється, що КМУ має право на встановлення певної послідовності, черговості, способу виконання, методики здійснення перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.

41. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється КМУ в межах повноважень щодо визначення «розміру» перерахунку пенсій. При цьому орган виконавчої влади не уповноважений та не вправі змінювати визначений Законом перелік складових грошового забезпечення, які встановлені статтею 43 Закону № 2262-XII.

42. До повноважень КМУ не входить зміна структури грошового забезпечення, натомість приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого (а не його складові) може змінюватись КМУ.

43. Абзац 3 статті 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України від 9 липня 2003 року №1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

44. Конституційний Суд України у Рішенні від 13 травня 2015 року за №4-рп/2015 у справі за конституційним зверненням громадянина ОСОБА_6 щодо офіційного тлумачення положень частини третьої статті 63 Закону №2262-XII наголосив на тому, що виключно Верховна Рада України шляхом прийняття законів визначає види грошового забезпечення для обчислення та перерахунку пенсій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, а КМУ вживає заходів щодо забезпечення права осіб на пенсійне забезпечення, керуючись Конституцією та законами України.

45. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ).

46. Закон України від 2 червня 2016 року №1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» установлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

47. Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

48. Так, відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

49. Право на пенсію підпадає під сферу дії статті 1 Протоколу першого до Конвенції, якщо за національним законодавством особа має обґрунтоване право на отримання виплат в рамках національної системи соціального забезпечення та якщо відповідні умови дотримано, органи влади не можуть відмовити у таких виплатах доти, доки виплати передбачено законодавством.

50. Обмеження виплати пенсії, нарахованої особі в порядку, передбаченому Законом №2262-XII, не може бути встановлено постановою КМУ.

51. Відповідно до статті 7 КАС суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

52. Отже, з огляду на визначені в частині третій статті 7 КАС України загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45 є такими, що не відповідають правовим актам вищої юридичної сили.

53. Така правова позиція була в черговий раз підтримана Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 9 червня 2022 року у справі №520/2098/19 (провадження 11-325апп21).

54. Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі нормативно-правові акти не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12 березня 2019 року, 10 березня 2020 року справи №№913/204/18, 160/1088/19, відповідно).

55. Така ж правова позиція була неодноразово викладена й у постановах Верховного Суду України, зокрема у постанові від 10 лютого 2016 року у справі №537/5837/14-а, де суд зазначив, що, керуючись принципом законності та виходячи із визначених у частині четвертій статті 9 КАС (у редакції, чинній на час прийняття судових рішень) загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2014 році слід застосовувати не постанову КМУ, а закон.

56. Отже, з урахуванням вимог статті 7 КАС України, суди у період чинності цих норм постанови КМУ повинні застосовувати Закон №2262-ХІІ (безвідносно до того, чи скасовані ці норми судом), хоч ці норми й не були скасовані на момент спірних правовідносин.

57. Відповідно до пунктів 3 і 4 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право: скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині; скасувати постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишити в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині.

58. Враховуючи викладене, Колегія суддів не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що оскільки Постановою №103 та Порядком №45 при перерахунку пенсії не передбачалось включення інших видів грошового забезпечення, у тому числі тих, які отримував позивач на момент виникнення у нього права на призначення пенсії, ІНФОРМАЦІЯ_3 правомірно не включив їх до довідки про розмір грошового забезпечення.

Вказана Постанова була чинною на момент складення довідки та перерахунку пенсії, звернення позивача із заявою до відповідача, подання позовної заяви та не була скасована.

Оскільки на час виникнення спірних правовідносин, вказана постанова була чинною, то ІНФОРМАЦІЯ_3 у спірних правовідносинах діяв у межах повноважень, на підставі та у спосіб, передбачені законодавством.

59. Відносно визнання бездіяльності ГУ ПФУ в Харківській області щодо не нарахування відповідної пенсії з урахуванням вищевказаних щомісячних додаткових видів грошового забезпечення самостійно при наявності у них таких даних протиправною, то в цій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки пенсійний фонд здійснює перерахунок пенсії на підставі наданих йому довідок та останній керується тими показниками грошового забезпечення позивача, які надані уповноваженим органом, та не могло визначити та врахувати будь-які інші показники.

60. Відповідно до частин першої-четвертої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до ухвалення незаконного рішення.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

61. Оскільки у цій справі суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, та помилково скасував рішення суду першої інстанції, колегія суддів, уважає, що касаційна скарга ОСОБА_1 підлягає задоволенню, постанова Другого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року - підлягає скасуванню, а рішення суду першої інстанції - залишенню в силі з урахуванням мотивів викладених у цій постанові.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 139 341 345 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 18 червня 2019 року скасувати, а рішення Харківського окружного адміністративного суду від 18 березня 2019 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя-доповідач В.М. Шарапа

Судді: А.А. Єзеров С.Г. Стеценко