19.10.2023

№ 560/3312/22

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 560/3312/22

адміністративне провадження № К/990/18364/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 560/3312/22

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року (головуючий суддя: Матущак В. В.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді Курка О. П., суддів: Шидловського В. Б., Боровицького О. А.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

ВСТУП

Позивач, пенсію якому призначено згідно Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», який упродовж 1992-1994 років був народним депутатом України, звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило у вказаному перерахунку посилаючись на те, що підстави для перерахунку пенсії відсутні, у зв`язку з відсутністю механізму проведення перерахунку пенсій народному депутату, відсутні й підстави для збільшення розміру пенсії за наявною довідкою про заробітну плату.

Суди першої та апеляційної інстанцій відмовили у задоволенні позовних вимог.

ОСОБА_1 звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду.

Вирішуючи даний правовий спір, Верховний Суд надавав відповіді на наступні питання:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;

- чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»?;

- чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якому просив:

- визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, викладену у листі від 14 січня 2022 року № 597-17555/02-03/8-2200/22 у проведенні ОСОБА_1 перерахунку пенсії по заробітній платі народного депутата України на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України 01 грудня 2021 року;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплатити ОСОБА_1 пенсію без встановлення обмежень на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України 01 грудня 2021 року, із збереженням проценту нарахування пенсії на момент її призначення у розмірі 90 % заробітної плати народного депутата України з 20 грудня 2021 року.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався та не, що відповідачем протиправно та в порушення вимог чинного законодавства відмовлено у перерахунку пенсії.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Хмельницький окружний адміністративний суд рішенням від 11 квітня 2022 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у задоволенні позову відмовив повністю.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідач, відмовляючи у проведенні перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно довідки від 01 грудня 2021 року № 9/1-12/1362, виданої Відділом бухгалтерського обліку, фінансів та планування Управління справами Апарату Верховної Ради України, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 18 липня 2022 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, з точки зору ОСОБА_1 , судами попередніх інстанцій правильно встановлено право позивача на перерахунок раніше призначеної пенсії відповідно до ч. 6 ст. 20 Закону України «Про статус народного депутата України», у редакції від 30 липня 2005 року, проте через неправильне тлумачення положень закону, судами зроблено неправильні висновки щодо відсутності підстав для задоволення позову через відсутність механізму проведення перерахунку пенсії.

Зокрема, як стверджує позивач, відсутність механізму проведення перерахунку пенсій народним депутатам, не може бути підставою для позбавлення позивача права на проведення перерахунку призначеної йому пенсії.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 липня 2022 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 27 липня 2022 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року.

9. 18 серпня 2022 року на адресу Верховного Суду від Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить у задоволенні касаційної скарги відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

10. Ухвалою Верховного Суду від 04 вересня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 05 вересня 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, з 01 грудня 2005 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Пенсію обчислено в розмірі 90 % заробітку працюючого народного депутата (17 425,20 грн) згідно довідки від 10 листопада 2005 року № 9-1-12/2708, згідно якої: посадовий оклад - 6 109 грн, оклад по коефіцієнту 1 рану державного службовця - 160 грн, надбавка за особливий характер роботи та інтенсивність праці - 6 269 грн, премія - 4887,20 грн. Розмір пенсії складав 15 682,68 грн.

12. У зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України, ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з метою перерахунку раніше призначеної пенсії та надав довідку Апарату Верховної Ради України від 01 грудня 2021 року № 9/1-12/1362, згідно якої заробітна плата працюючого народного депутата України діючого скликання станом на 01 грудня 2021 року становить: посадовий оклад - 22 700 грн; надбавка за інтенсивність праці - 100% - 22 700 грн; доплата за науковий ступінь кандидата наук, доктора філософії - 15 %; доплата за науковий ступінь доктора наук - 25 %, надбавка за почесне звання «народний» - 40 %, надбавка за почесне звання «заслужений» - 20 %, компенсація у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці - від 10 до 20 % залежно від ступеня секретності інформації.

13. За результатом розгляду вказаної заяви, відповідач зазначив, що підстави для перерахунку пенсії відсутні, оскільки нормативно-правових актів щодо визначення умов, порядку та розмірів, які передбачають проведення перерахунку пенсій народним депутатам України, призначених згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» не приймалося.

14. Не погоджуючись з такими діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

16. Ключовим правовим питанням у цій справі є право позивача, який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

17. Для вирішення вищезазначеного правового питання Суд, як зазначалося у вступі, вважає за необхідне здійснити правовий аналіз наступного:

- базові організаційно-правові характеристики пенсійного забезпечення народних депутатів України;

- чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»?;

- чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання?

18. Щодо першого питання - базових організаційно-правових характеристик пенсійного забезпечення народних депутатів України.

19. Статтею 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбчачено види державних пенсій. За цим Законом призначаються: а) трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

20. Нормативно-правовим актом, який визначає статус (права, обов`язки і відповідальність) народного депутата України у Верховній Раді України та за її межами, встановлює правові і соціальні гарантії здійснення народним депутатом України своїх депутатських повноважень, є Закон України «Про статус народного депутата України».

21. Статтею 20 Закону України від 17 листопада 1992 року № 2790-XII «Про статус народного депутата України» (далі - Закон № 2790-XII) передбачено, що час роботи народного депутата у Верховній Раді України зараховується до стажу державної служби, а також зараховується до його загального і безперервного стажу роботи, стажу роботи (служби) за спеціальністю, стажу роботи, який дає право на встановлення процентних надбавок до заробітної плати та одержання одноразової винагороди за вислугу років (за стаж роботи за спеціальністю на даному підприємстві), процентної надбавки за вислугу років, виплату винагороди за підсумками роботи.

Народний депутат, який є військовослужбовцем, атестованим працівником органів Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, органів і установ виконання покарань, інших правоохоронних органів, на строк виконання депутатських повноважень прикомандировується до Верховної Ради України із залишенням на строк виконання депутатських повноважень на службі в зазначених органах і установах. Після закінчення повноважень народного депутата він направляється в установленому порядку в розпорядження відповідних органів і установ для подальшого проходження служби на попередній або, за його згодою, на іншій, не нижчій ніж попередня, посаді.

Час роботи у Верховній Раді України поширюється на строки присвоєння військових та спеціальних звань.

При досягненні народним депутатом під час строку його депутатських повноважень віку або вислуги років, встановлених законом про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, він має право на пенсію, що обчислюється виходячи із заробітку працюючого народного депутата.

При досягненні встановленого законом пенсійного віку за наявності трудового стажу для чоловіків - не менше 25 років, для жінок - не менше 20 років, а також у разі визнання інвалідом I або II групи народному депутату призначається пенсія в розмірі 80 відсотків місячної заробітної плати нині працюючого народного депутата з урахуванням всіх доплат та надбавок до посадового окладу. Нарахування пенсій здійснюється із суми, що складається з посадового окладу з урахуванням всіх доплат та надбавок працюючого народного депутата на момент призначення пенсії. За кожний повний рік роботи понад 25 років для чоловіків і 20 років для жінок пенсія за віком та по інвалідності збільшується на один відсоток наведеного вище заробітку, але не більше ніж до 90 (включно) відсотків зазначеного заробітку, без обмеження граничного розміру пенсії.

Пенсія народному депутату виплачується в повному розмірі незалежно від його заробітку (прибутку), одержуваного після виходу на пенсію. У разі виходу на пенсію народному депутату виплачується грошова допомога в розмірі 12 місячних посадових окладів працюючого народного депутата за рахунок бюджетних призначень на забезпечення діяльності Верховної Ради України.

Після закінчення строку депутатських повноважень народному депутату, який має трудовий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, за його бажанням може бути достроково призначено пенсію, але не раніше ніж за два роки до встановленого законом пенсійного віку.

У разі зміни розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій. Перерахунок пенсій здійснюється із суми, що складається з посадового окладу з урахуванням всіх доплат та надбавок працюючого народного депутата на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали зазначені обставини.

22. З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», згідно з яким абзац 11 частини дванадцятої статті 20 Закону № 2790-XII викладено у такій редакції: «Умови та порядок перерахунку призначених пенсій народним депутатам України визначаються Кабінетом Міністрів України».

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Закону України від 02 березня 2015 року № 213-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення», у разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу», Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.

23. Законом України від 30 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» внесено зміни у частину 12 та встановлено, що пенсійне забезпечення народних депутатів здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

24. Згідно п. 13 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (у редакції, яка набрала чинності з 11 жовтня 2017 року та застосовується з 01 жовтня 2017 року) у разі якщо особі призначено пенсію відповідно до, зокрема, Закону України «Про статус народного депутата України», її виплата продовжується до переведення за бажанням особи на пенсію на інших підставах або за бажанням особи поновлюється у розмірі, який було встановлено до переведення. До такого переведення розмір пенсії, встановлений до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій», не переглядається та пенсія не індексується. Різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до зазначених законодавчих актів, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до цього Закону фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України.

25. Аналізуючи наведені правові норми, слід зазначити, що пенсія народного депутата України є видом пенсії, яка призначається за спеціальним законом, зокрема відповідно до Закону України «Про статус народного депутата» (станом на момент призначення позивачу пенсії - грудень 2005 року).

Пенсія народному депутату України може бути призначена за віком, вислугу років та у разі визнання особи інвалідом.

Між, тим станом на сьогодні, пенсійне забезпечення народних депутатів здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», це визначено Законом України від 30 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій».

26. Колегія суддів наголошує, що у цій справі правовідносини виникли у зв`язку із відмовою Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області у проведенні ОСОБА_1 , який є колишнім народним депутатом України, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунку пенсії, у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючого народного депутата України.

27. Отже, вищенаведені правові норми - Закон України «Про статус народного депутата України», Закон України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (в контексті пенсійного забезпечення) не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки так, ОСОБА_1 є колишнім народним депутатом України, проте отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Пенсія позивачу була призначена після звільнення його зі служби в органах внутрішніх справ України (2005 рік), не під час строку його депутатських повноважень (1992-1994 роки).

Іншими словами, ОСОБА_1 отримує пенсію як працівник органів внутрішніх справ, тому звертатись за перерахунком пенсії як народному депутату України у нього підстав немає.

Питання про перерахунок пенсії колишньому народному депутату України можна ставити у разі, якщо пенсія була призначена відповідно до Закону України «Про статус народного депутата України».

28. Щодо другого питання - чи мав право позивач на вибір пенсії згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» чи пенсії, як народного депутата України у 2005 році, звільняючись з органів внутрішніх справ та оформляючи пенсію за вислугу років на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», слід зазначити наступне.

29. Статтею 22 Загальної декларації прав людини встановлено, що кожна людина, як член суспільства, має право на соціальне забезпечення.

30. Відповідно до ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

31. За приписами п. 6 ч. 1ст. 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

32. Статтями 4, 6 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членів їх сімей встановлюються Законом України про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Їм надається також право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом, незалежно від місця проходження військової служби. При цьому всі види грошового забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ враховуються нарівні із заробітною платою робітників і службовців.

Особам, які мають одночасно право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором, за винятком пенсій інвалідам внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, що їх вони дістали при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби, або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи з виконанням інтернаціонального обов`язку.

33. За приписами ст. 10 Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

34. Таким чином, законодавством передбачається, що у разі, якщо особа одночасно має право на декілька видів пенсій, то вона має право обрати та отримувати лише один вид пенсії, тобто діє принцип права вибору пенсійного забезпечення.

35. Така правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 23 серпня 2023 року у справі № 380/17897/21.

36. Частиною третьою статті 45 Закону №1058-IV переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду. При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Отже, ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-ІV регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший.

37. Відповідно до пункту 1.1 Порядку подання та оформлення документів для перерахунку пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1(далі - Порядок № 22-1) зокрема, заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший, подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію) через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Пунктом 1.9 Порядку № 22-1 особам, які одержують пенсію, призначену органами Пенсійного фонду за іншими законами, або допомогу, призначену органами соціального захисту населення, пенсія призначається з дати виникнення права на неї з урахуванням пункту 1.8 цього розділу.

38. З аналізу зазначених вище норм законодавства вбачається, що частиною третьою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» установлюється порядок переведення з одного виду пенсії, призначеної саме за цим Законом, на інший. Отже, показник середньої заробітної плати при переведенні на інший вид пенсії має бути незмінним, тобто таким, яким він був на час призначення пенсії, передбаченої Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

У випадку переведення на інший вид пенсії за іншим законом, має враховуватись показник середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року призначення нового виду пенсії.

39. Такі висновки викладені у постанові Верховного Суду від 27 червня 2023 року у справі № 500/4392/22.

40. Відповідно до частини першої статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу.

41. Зі змісту наявної в матеріалах справи заяви ОСОБА_1 про призначення пенсії від 30 листопада 2005 року вбачається, що позивач просив призначити пенсію за вислугою років, у зв`язку із звільненням зі служби (а.с. 17).

До вказаної заяви позивач додав, зокрема, розрахунок вислуги років на пенсію працівника органів внутрішніх справ та грошовий атестат № 299 Національної академії внутрішніх справ.

42. Слід звернути увагу, що станом на момент призначення ОСОБА_1 пенсії 01 грудня 2005 року, у останнього були відсутні підстави для призначення йому пенсії, як народному депутату України. Тобто, права на пенсію як народного депутату України у ОСОБА_1 в 2005 році не було.

За таких обставин, можна дійти висновку, що у позивача було відсутнє право вибору пенсії у 2005 році. Єдиним варіантом призначення позивачу пенсії у цей період - була пенсія за вислугу років на підставі до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

43. Між тим, Суд акцентує увагу, що станом на сьогодні ОСОБА_1 (1951 року народження) має право на призначення пенсії за віком відповідно до Закону № 1058-IV.

44. Надаючи відповідь на питання - чи має на сьогодні право позивач, пенсія якому призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на перерахунок пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання, слід зазначити таке.

45. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 30 листопада 2005 року ОСОБА_1 був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ України, що підтверджується відомостями з трудової книжки (а. с. 31).

46. З 01 грудня 2005 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

47. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

48. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

49. Частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

50. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V «Обчислення пенсії», тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

51. У разі, якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).

52. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII «Порядок перерахунку пенсій» Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

53. Частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону № 2262-ХІІ).

54. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

55. Згідно зі ст. 51 Закону № 2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

56. За приписами п. 1-3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок № 45) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру грошового забезпечення Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені зі служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками, а у разі їх відсутності або перейменування (відсутності) посад - у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики України.

57. Пунктом 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1, та пункту 2 Порядку № 45, перерахунок раніше призначених відповідно до вказаного Закону пенсій, пов`язаний із зміною розміру грошового забезпечення, здійснюється органами Пенсійного фонду України винятково на підставі документів, наданих уповноваженими структурними підрозділами міністерств та відомств.

58. Пунктом 3 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06 квітня 2016 року № 260 (далі - Порядок № 260) передбачено, що грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання. До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

59. Розділом ІІ Порядку № 260 установлено такі додаткові види грошового забезпечення: надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (пункт 4); надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі (пункт 5); надбавка за виконання функцій державного експерта з питань таємниць (пункт 6); надбавка за службу в умовах режимних обмежень (пункт 7); надбавка за почесне звання «заслужений» (пункт 8); доплата за науковий ступінь з відповідної спеціальності (пункт 9); доплата за учене звання (пункт 10); доплата за службу в нічний час (пункт 11).

60. Згідно з пунктом 5 Порядку № 45 під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

61. Верховний Суд України у постанові від 05 квітня 2016 року № 2а/461/110/14, дійшов висновку, що, обираючи вид пенсійного забезпечення на власний розсуд, особа віддає перевагу тій складовій правового статусу, яку вважає більш вагомою, а відтак в подальшому стосовно цієї особи реалізуються правові наслідки, що виникають у зв`язку зі змінами у законодавстві щодо обраного виду пенсійного забезпечення.

62. Враховуючи вищенаведені положення, колегія суддів вважає, що оскільки ОСОБА_1 було призначено пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», то і в подальшому стосовно позивача реалізуються правові наслідки, що виникають у зв`язку зі змінами у законодавстві щодо обраного виду пенсійного забезпечення.

Тобто, позивач має право на перерахунок пенсії, у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських.

63. Поряд з цим, колегія суддів звертає увагу, що для перерахунку пенсії позивач не має права обирати на підставі якого грошового забезпечення здійснювати перерахунок - на підставі грошового забезпечення поліцейських чи заробітної плати народного депутата України.

Так, складові грошового забезпечення поліцейських та складові заробітної плати народних депутатів України за своєю правовою природою є різними поняттями, оскільки є відмінними за правовим регулюванням, порядком, способом здійсненням цих виплат, призначаються та виплачуються за різних умов.

64. Крім того, слід звернути увагу, що зі змісту наявної в матеріалах справи заяви ОСОБА_1 від 20 грудня 2021 року про перерахунок пенсії та надання публічної інформації вбачається, що позивач просив перерахувати пенсію відповідно до довідки Апарату Верховної ради України № 9/1-12/1362 від 01 грудня 2021 року на підставі ст. 43,51 та ч. 1 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (а.с. 12).

65. Колегія суддів наголошує, що оскільки пенсію ОСОБА_1 було призначено відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відтак у відповідача відсутні підстави для здійснення позивачу перерахунку пенсії на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання.

66. Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перерахунок пенсії не проводився, оскільки посадовий оклад згідно довідки від 10 листопада 2005 року, виданої Управлінням справами апарату Верховної Ради України, становив 6 109 грн, між тим, згідно довідки від 23 березня 2018 року, виданої управлінням Міністерства внутрішніх справ України Хмельницької області, посадовий оклад становить 2 800 грн, що є меншим за попередній.

67. З огляду на вказане, колегія суддів вважає вірними висновки судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для визнання протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області у проведенні ОСОБА_1 перерахунку пенсії по заробітній платі народного депутата України на підставі довідки про заробітну плату народного депутата України діючого скликання № 9/1-12/1362 та зобов`язання відповідача вчинити певні дії.

68. Доводи скаржника про те, що відсутність механізму проведення перерахунку пенсій народним депутатам не може бути підставою для позбавлення позивача права на проведення перерахунку призначеної йому пенсії є безпідставними, необґрунтованими та спростовуються вищенаведеними висновками.

Так, аналізуючи вищенаведені правові норми, колегія суддів дійшла висновку щодо відсутності підстав та механізму перерахунку пенсії, призначеної відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», на підставі довідки про заробітну плату діючого народного депутату України. Перерахунок пенсій колишнім працівникам органів внутрішніх справ відбувається у разі зміни грошового забезпечення поліцейських, а не заробітної плати народних депутатів України.

69. Колегія суддів критично ставиться до посилань ОСОБА_1 на те, що він має право на перерахунок пенсії не у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а у зв`язку зі зміною розміру заробітної плати працюючим народним депутатам України на підставі Закону України «Про статус народного депутата України», оскільки, Суд щє раз наголошує, пенсія позивачу була призначена на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а відповідно і перерахунок її має здійснюватись в межах норм вказаного законодавчого акту.

70. Стосовно доводів скаржника про те, що суди попередніх інстанцій неправильно зазначили, що позивач був звільнений за наказом Міністра оборони України, слід зазначити таке.

Так, судами першої та апеляційної інстанцій помилково зазначено, що позивач звільнений з військової служби наказом Міністерства оборони України, проте, вказане не відповідає матеріалам справи. 30 листопада 2005 року ОСОБА_1 був звільнений зі служби в органах внутрішніх справ України.

Слід звернути увагу, що пенсійне забезпечення військовослужбовців та поліцейських регулюються положеннями одного Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Отже, невірно зазначення судами попередніх інстанцій вищевказаних обставин, не впливає на результат розгляду справи.

71. Інші доводи, які наводяться ОСОБА_1 в касаційній скарзі, не свідчать про порушення судами норм процесуального або матеріального права при прийнятті оскаржуваних рішень, а зводяться лише до переоцінки доказів у справі.

72. Європейським судом з прав людини напрацьована практика за якою пенсія включається в поняття «майно» в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції. Концепція «майна» в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися «правом власності», а відтак і «майном». Отже, при з`ясуванні змісту поняття «майно» недостатньо керуватися національним законодавством держав-учасниць Конвенції.

73. Так, у рішенні ЄСПЛ від 07 листопада 2013 року у справі «Пічкур проти України» (заява № 10441/06, пункти 41- 43, 52) Суд акцентував увагу на тому, що: якщо в Договірній державі є чинне законодавство, яким передбачено право на соціальні виплати, обумовлені або не обумовлені попередньою сплатою внесків, це законодавство має вважатися таким, що породжує майновий інтерес, який підпадає під дію статті 1 Першого протоколу, для осіб, що відповідають вимогам такого законодавства.

74. Водночас юридична природа соціальних виплат, у тому числі пенсій, розглядається ЄСПЛ не лише з позицій права власності, але й пов`язує з ними принцип захисту «законних очікувань» (reasonable expectations) та принцип правової визначеності (legal certainty), що є невід`ємними елементами принципу правової держави та верховенства права.

75. Так, у справі «Суханов та Ільченко проти України» ЄСПЛ зазначив, якщо суть вимоги особи пов`язана з майновим правом, особа, якій воно надане, може вважатися такою, що має «законне сподівання», якщо для такого права у національному законодавстві існує достатнє підґрунтя - наприклад, коли є чинний Закон, який передбачає таке право, або є усталена практика національних судів, якою підтверджується його існування (Заява № 68385/10 та №71378/10, пункт 35).

76. Отже, у контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції об`єктами права власності можуть бути у тому числі «легітимні очікування» та «майнові права» (Pine Valley Developments Ltd and Others v. Ireland), заява №12742/87; ухвала ЄСПЛ від 13 грудня 1984 року щодо прийнятності заяви S. v. the United Kingdom, № 10741/84).

77. Тобто коли соціальна чи інша подібна виплата закріплена законом, вона має виплачуватися на основі чітких і об`єктивних критеріїв і, якщо людина очевидно підходить під ці критерії, це породжує у такої людини виправдане очікування в розумінні статті 1 Першого протоколу.

78. Окрім того, Конституційний Суд України у Рішенні від 23 грудня 2022 року № 3-р/2022 звернув увагу на те, як витлумачено поняття юридичної визначеності в міжнародних актах та документах, згідно з якими, зокрема, „юридична визначеність вимагає, щоб юридичні норми були зрозумілими й точними, а також, щоб їхньою метою було забезпечення передбачності ситуацій та правовідносин; юридична визначеність також означає, що держава загалом повинна додержувати взятих на себе зобов`язань щодо людей або виконувати їм обіцяне [поняття „виправданого (леґітимного) очікування"]" [Доповідь про правовладдя, ухвалена Європейською Комісією „За демократію через право" (Венеційська Комісія) на її 86-му пленарному засіданні (Венеція, 25-26 березня 2011 року), перше речення § 46, § 48]; принцип правомірних (легітимних) очікувань, за тлумаченням Венеційської Комісії, виражає ідею, що „органи публічної влади повинні не лише додержуватися приписів актів права, а й своїх обіцянок та пробуджених [у особи] очікувань" [спеціальне Дослідження Венеційської Комісії „Мірило правовладдя", CDL-AD(2016)007, пункт II.B.5.61]. Отже, юридичну визначеність в аспекті поняття правомірних (легітимних) очікувань слід розуміти не лише як право особи розраховувати на розумну та передбачну стабільність приписів актів права, чітке розуміння юридичних наслідків застосування таких приписів, а також як право особи на розумні очікування щодо послідовності та цілісності законотворчої діяльності Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади в Україні.

79. Колегія суддів вважає, що суди дійшли обгрунтованого висновку щодо наявності підстав для відмови у задоволенні позовних вимог.

80. Статтею 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права

81. Аналіз зазначених обставин справи та наведених правових норм дають підстави для висновку Суду, що суди першої та апеляційної інстанцій правильно та повно встановили всі обставини справи, правильно застосували норми матеріального права, не допустили порушень норм процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

82. Таким чином, керуючись зазначеними вище мотивами при розгляду цієї справи, Верховний Суд формулює наступний правовий висновок:

«За умови, якщо особа була народним депутатом України та їй була призначена пенсія як працівнику органів внутрішніх справ відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок пенсії можливий у разі відвищення грошового забезпечення відповідних категорій поліцейських на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України».

83. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій