22.08.2024

№ 812/732/17

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 березня 2020 року

Київ

справа №812/732/17

адміністративне провадження №К/9901/4380/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Калашнікової О.В.,

суддів: Білак М.В., Соколова В.М.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №812/732/17

за позовом приватного підприємства "Автолайн компані" до Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської облдержадміністрації військово-цивільної адміністрації, Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області, треті особи - приватне підприємство "Люксавто-СДК", приватне підприємство "Сєвєродонецьке Комфорт Авто", про визнання протиправними та скасування рішень, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою приватного підприємства "Автолайн компані" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року (прийняту у складі судді Кисельової Є.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року (прийняту у складі колегії суддів: судді-доповідача - Компанієць І.Д., суддів: Васильєвої І.А., Ястребової Л.В.)

У С Т А Н О В И В :

І. Суть спору

1. Приватне підприємство «Автолайн компані» (далі - ПП «Автолайн компані») звернулось до суду з позовом до Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської облдержадміністрації військово-цивільної адміністрації (далі - Департамент), Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області (далі - Конкурсний комітет), треті особи - приватне підприємство «Люксавто-СДК» (далі - ПП «Люксавто-СДК»), приватне підприємство «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» (далі- ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто»), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області, оформлене протоколом засідання від 18 травня 2017 року №145, в частині визнання переможцем конкурсу ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» по об`єкту конкурсу № 8 та в частині визнання переможцем ПП «Люксавто-СДК» по об`єкту конкурсу № 9;

1.2. визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської облдержадміністрації військово-цивільної адміністрації від 31 травня 2017 року № 33-0, яким введено в дію рішення конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області щодо визначення переможцями конкурсу ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» по об`єкту конкурсу № 8 та в частині визнання переможцем ПП «Люксавто-СДК» по об`єкту конкурсу № 9.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Конкурсним комітетом протиправно допущено до участі у конкурсі транспортні засоби, які не пройшли обов`язкового технічного огляду.

2.1. Конкурсним комітетом не прийнято до уваги наявність дорожньо-транспортної пригоди в березні 2017 році за участі одного з претендентів-перевізників (ПП «Люксавто-СДК»), що в свою чергу вплинуло на неправильний розрахунок балів серед перевізників-претендентів для визначення переможця конкурсу.

2.2. Рішенням Конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу 18 травня 2017 року введено в дію рішенням Департаменту №33-о від 31 травня 2017 року, яке з огляду на протиправність рішення Конкурсного комітету від 18 травня 2017 року також є протиправним.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. 26 квітня 2017 року в друкованому засобі - «Вісті Луганщини» № 08/14 оголошено конкурс з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути).

3.1. 18 травня 2017 року відбулося засідання Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області щодо визначення переможців конкурсів за запропонованими маршрутами, результати якого оформлені протоколом від 18 травня 2017 року № 145 (далі - Протокол № 145).

3.2. Листом Регіонального сервісного центру в Луганській області від 11 травня 2017 року № 31/12/10-1426 надано інформацію щодо проходження обов`язкового технічного контролю транспортними засобами, оглядом якого встановлено, що перелічені у зазначеному листі транспортні засоби на час надання зазначеної інформації не пройшли обов`язкового технічного контролю.

3.3. Управлінням Укртрансбезпеки у Луганській області 12 травня 2017 року № 677/28/4-17 з метою належної підготовки і проведення конкурсу з регулярного перевезення пасажирів на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування надано інформацію: про наявність у перевізників-претендентів матеріально-технічної бази, відомостей про транспортні засоби, інформацію про наявність несплачених штрафів. Оглядом зазначеної інформації встановлено адреси місць знаходження матеріально-технічних баз та відомості про транспортні засоби перевізників-претендентів.

3.4. Відповідно до змісту протоколу № 145 членам конкурсного комітету надана можливість ознайомитись з усіма матеріалами, що стосуються Конкурсу і проведення оцінки за бальною системою пропозицій перевізників-претендентів задавати питання, які в них виникають.

3.5. Провідним спеціалістом сектору технічного контролю та перевезення небезпечних вантажів транспортними засобами РЦС в Луганській області МВС України Іпатко Я.Ю. було повідомлено, що на транспортні засоби: РУТА СПВ-20 реєстраційний № НОМЕР_1 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_2 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_3 , MAN NL 202 реєстраційний № НОМЕР_4 , РУТА 20 ЗНГ реєстраційний № НОМЕР_5 відсутня інформація щодо проходження обов`язкового технічного контролю.

3.6. Заступником директора Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження облдержадміністрації Скажеником А.В. запропоновано врахувати до відома інформацію надану Регіональним сервісним центром в Луганській області та зобов`язати перевізників-переможців Конкурсу перед укладанням договорів на регулярні перевезення пасажирів з організатором перевезень надати копії протоколів щодо проходження обов`язкового контролю на транспортні засоби.

3.7. За результатами голосування Конкурсним комітетом прийняте рішення: підтримати пропозицію ОСОБА_1

3.8. При розгляді пропозицій по об`єкту № 8 Конкурсним комітетом повідомлено, що до участі у конкурсі надійшли заяви від 2-х претендентів: ПП «Автолайн Компані» та ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто».

3.9. ПП «Автолайн компані» запропоновано автобуси: РУТА А0482 реєстраційний № НОМЕР_6 , ПАЗ 3205 реєстраційний № НОМЕР_7 , ПАЗ 32054-07 реєстраційний № НОМЕР_8 , ПАЗ 32054-07 реєстраційний № НОМЕР_9 , РУТА 22 реєстраційний № НОМЕР_10 , ПАЗ 32054-07 реєстраційний № НОМЕР_11 та резервний ПАЗ 4234 реєстраційний номер НОМЕР_12 . Запропоновано транспортний засіб, з встановленим місцем для інвалідів РУТА 22 реєстраційний № НОМЕР_13 .

3.10. ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» запропоновано автобуси: РУТА 25 реєстраційний № НОМЕР_14 , РУТА А0483 реєстраційний № НОМЕР_15 , РУТА 20 реєстраційний № НОМЕР_16 , РУТА СПВ-17 реєстраційний № НОМЕР_17 , РУТА 20-СПВ реєстраційний № НОМЕР_18 , ПАЗ 3205 СПГ реєстраційний № НОМЕР_19 та резервний ПАЗ 32054 реєстраційний № НОМЕР_20 , СПВ 20 РУТА СПГ реєстраційний НОМЕР_21 . Запропоновано транспортний засіб, з встановленим місцем для інваліда на візку РУТА 20-СПВ реєстраційний № НОМЕР_18 .

3.11. За результатами голосування Конкурсним комітетом прийняте рішення: визнати переможцем конкурсу ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» (нараховано 31,25 балів) з вказаними вище автобусами та рекомендувати організатору перевезень укласти договір терміном дії на п`ять років, відповідно до статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт». ПП «Автолайн компані» зайняло друге місце (нараховано 29,28 балів).

3.12. При розгляді пропозицій по об`єкту № 9 Конкурсним комітетом повідомлено, що до участі у конкурсі надійшли заяви від 2-х претендентів: ПП «Автолайн Компані» та ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто».

3.13. ПП «Автолайн компані» запропоновано автобуси: ПАЗ 32054-07 реєстраційний № НОМЕР_22 , РУТА СПВ-20 реєстраційний № НОМЕР_23 , ПАЗ 4234 реєстраційний № НОМЕР_24 , ПАЗ 4234 реєстраційний № НОМЕР_25 , БОГДАН А09211 реєстраційний № НОМЕР_26 , ПАЗ 4234 реєстраційний № НОМЕР_27 , ПАЗ 32054 реєстраційний № НОМЕР_28 , РУТА 20 СПВ реєстраційний № НОМЕР_29 , РУТА 20 реєстраційний № НОМЕР_30 та резервний РУТА 20-СПВ реєстраційний № НОМЕР_31 . Запропоновано транспортний засіб, переобладнаний для перевезення інвалідів у калясці РУТА 20 СПВ реєстраційний № НОМЕР_32 .

3.14. ПП «Люксавто-СДК» запропоновано автобуси: ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_2 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_3 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_33 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_34 , ПАЗ 32050R реєстраційний № НОМЕР_35 , ПАЗ 32054 реєстраційний № НОМЕР_36 , MAN NL 202 реєстраційний № НОМЕР_4 , РУТА 17-СПВ реєстраційний № НОМЕР_37 , РУТА 20 реєстраційний № НОМЕР_5 та резервний ЗАЗ А07 реєстраційний № НОМЕР_38 . Запропоновано транспортний засіб, обладнаний місцем для перевезення пасажирів з обмеженими вадами MAN NL 202 реєстраційний № НОМЕР_4 .

3.15. За результатами голосування Конкурсним комітетом прийнято рішення: визнати переможцем конкурсу «Люксавто-СДК» (нараховано 29,2 балів) з вказаними вище автобусами та рекомендувати організатору перевезень укласти договір терміном дії на п`ять років, відповідно до статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт». ПП «Автолайн компані» зайняло друге місце (нараховано 29 балів).

3.16. 31 травня 2017 року наказом директора Департаменту регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження облдержадміністрації № 33-0 введено в дію рішення Конкурсного комітету з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області щодо визначення переможців конкурсів за маршрутами, які розглядалися на засіданні 18 травня 2017 року і оформлені протоколом від 18 травня 2017 року.

3.17. 09 червня 2017 року між Департаментом регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження облдержадміністрації та ПП «Люксавто-СДК» укладено договори на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

4. Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року, в задоволенні позову відмовлено.

4.1. Відмовляючи в задоволенні позову, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність порушень відповідачами вимог чинного законодавства України.

IV. Касаційне оскарження

5. У касаційній скарзі ПП «Автолайн компані», посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення та прийняти нову постанову про задоволення позову.

6. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що на момент проведення конкурсу і визначення переможців подані ПП "Люксавто-СДК" та ПП "Сєвєродонецьке Комфорт Авто" транспортні засоби не відповідали вимогам щодо їх експлуатації, а тому, одночасно з цим, фактично, в них були відсутні транспортні засоби придатні до обслуговування маршрутів за об`єктами конкурсів.

7. У відзивах на касаційну скаргу Департамент регіонального розвитку, промисловості, інфраструктури та енергозбереження Луганської облдержадміністрації військово-цивільної адміністрації, Конкурсний комітет з організації та проведення конкурсів на перевезення пасажирів автомобільним транспортом у Луганській області та ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» посилаються на те, що оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними та обґрунтованими, прийнятими з дотриманням норм процесуального права, на підставі повно та всебічно з`ясованих обставинах справи, а тому не підлягають скасуванню.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

8. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

10. Відповідно до статті 45 Закону України «Про автомобільний транспорт» у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.

10.1. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які:

- визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання;

- подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію;

- не відповідають вимогам статті 34 цього Закону;

- передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

11. Статтею 46 Закону України «Про автомобільний транспорт» встановлено, що для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи:

- заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент;

- відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником;

- відомості про додаткові умови обслуговування маршруту;

- документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.

12. Постановою КМУ від 03 грудня 2008 року №1081 затверджений Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - Порядок № 1081)

13. Відповідно до пункту 2 Порядку №1081 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) перевізник-претендент - це автомобільний перевізник, який в установленому порядку подав заяву та документи для участі в конкурсі.

14. Відповідно до пункту 12 Порядку №1081 Конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який:

1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію;

2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації;

3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт»;

4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення;

5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу);

6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України «Про автомобільний транспорт».

15. Згідно з пунктом 27 Порядку №1081 члени конкурсного комітету:

- беруть участь в обговоренні, розгляді оцінки за бальною системою та зіставленні конкурсних пропозицій перевізників-претендентів і забезпечують прийняття рішення про визначення переможця конкурсу;

- мають право на ознайомлення з усіма матеріалами, що стосуються проведення оцінки за бальною системою пропозицій перевізників-претендентів, а також на відображення своєї окремої думки у протоколі засідання комітету на підставі інформації, що підтверджена документально та врахування якої не порушуватиме процедуру проведення конкурсу;

- зобов`язані дотримуватися норм законодавства, цього Порядку, об`єктивно та неупереджено розглядати конкурсні пропозиції перевізників-претендентів.

16. Згідно з пунктом 28 Порядку №1081 організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації).

17. Пунктом 29 Порядку №1081 визначено, що для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об`єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і перелік документів, серед яких визначена анкета відповідно до пункту 32 цього Порядку.

18. Згідно з пунктом 32 Порядку до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.

19. Відповідно до пункту 42 Порядку №1081 у разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України "Про автомобільний транспорт".

Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом згідно з додатком 4, є підставою для визначення переможця конкурсу.

20. Пунктом 40 Порядку №1081 визначено, що під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за такими показниками:

- наявність достатньої кількості автобусів, які відповідають умовам конкурсу за класом та пасажиромісткістю (категорія, пасажиромісткість, наявність багажних відділень, додаткового обладнання);

- наявність, характеристика та кількість резерву автобусів для заміни рухомого складу в разі виходу техніки з ладу;

- наявність транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями;

- наявність свідоцтва відповідності автобуса параметрам комфортності (для міжміського перевезення);

- строк експлуатації автобусів (рік виготовлення, строк фактичної експлуатації);

наявність сертифіката відповідності послуг з перевезення пасажирів автобусами ліцензійним умовам;

- наявність та характеристика виробничої бази;

- умови підтримання належного технічного та санітарного стану рухомого складу;

- умови контролю технічного стану транспортних засобів перед виїздом;

- умови виконаних регламентних робіт з технічного обслуговування та ремонт транспортних засобів;

- досвід роботи перевізника-претендента;

- наявність та тяжкість порушень безпеки дорожнього руху транспортного законодавства, ліцензійних умов;

- якість роботи автомобільного перевізника на даному маршруті (у разі обслуговування на умовах договору (дозволу), укладеного (наданого) на підставі попереднього конкурсу;

- інвестиційний розвиток суб`єкта господарювання та соціальний ефект від його діяльності;

- умови контролю за станом здоров`я водіїв.

21. Відповідно до статті 21 Закону України «Про автомобільний транспорт» власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні забезпечувати їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони.

22. Статтею 34 цього Закону закріплено вимоги до автомобільного перевізника, який повинен:

- виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів;

- утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону;

- забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут;

- забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв;

- організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання до медичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод;

- забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства;

- забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;

- забезпечувати безпеку дорожнього руху;

- забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

23. На підставі статті 12 Закону України «Про дорожній рух» підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та господарювання розробляють і здійснюють заходи для забезпечення безпеки дорожнього руху, проводять у трудових колективах профілактичну роботу по дотриманню вимог законодавства про дорожній рух, за згодою з первинними профспілковими організаціями включають до колективних договорів вимоги щодо форм впливу на членів трудового колективу у разі порушення ними обов`язків учасників дорожнього руху, встановлених чинним законодавством про дорожній рух.

Посадові особи, які відповідають за експлуатацію і технічний стан транспортних засобів, зобов`язані:

забезпечувати добір, підвищення кваліфікації та професійного рівня водіїв, здійснювати контроль за станом їх здоров`я і дотриманням режиму праці та відпочинку;

забезпечувати належний технічний стан транспортних засобів та дотримання екологічних вимог їх експлуатації;

не допускати до керування транспортними засобами осіб, які не мають права на керування транспортним засобом відповідної категорії, не пройшли у встановлений строк медичного огляду, перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції;

не випускати на лінію транспортні засоби, технічний стан яких не відповідає вимогам державних стандартів, правил дорожнього руху, а також якщо вони не зареєстровані у встановленому порядку, переобладнані з порушенням вимог законодавства або не пройшли обов`язкового технічного контролю.

24. Відповідно до статті 23 Закону України «Про дорожній рух» контроль технічного стану транспортних засобів включає: обов`язковий технічний контроль транспортних засобів; перевірку технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, визначені відповідно до Закону України "Про дорожній рух" ( 3353-12 ) в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України.

25. Пунктом 3 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого постановою КМУ від 30 січня 2012 року № 137 (далі - Порядок №137) встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю.

25.1. Зокрема, для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації встановлено періодичність проходження обов`язкового технічного контролю - двічі на рік.

26. Відповідно до підпункту 5 пункту 2 Порядку №137 істотна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю небезпечного для дорожнього руху недоліку, який не може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу у застережному режимі під відповідальність водія.

27. Згідно з підпунктом 10 пункту 2 Порядку №137 незначна невідповідність - невідповідність технічного стану транспортного засобу, що характеризується наявністю недоліку, який може бути усунений замовником на місці перевірки, за якого допускається можливість руху транспортного засобу.

28. Відповідно до пункту 18 Порядку №137 у разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.

28.1. У протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу виконавець зазначає дату проведення наступного обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до пункту 3 цього Порядку.

VI. Позиція Верховного Суду

29. 08 лютого 2020 року набув чинності Закон України від 15 січня 2020 року N 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (далі - Закон N 460-IX).

30. Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону N 460-IX, касаційний розгляд справи буде здійснюватися в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

31. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

32. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).

33. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.

34. Як вбачається з вищенаведених правових норм, що власники (користувачі) автобусів, що використовуються для перевезення пасажирів на комерційній основі, повинні утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 Закону України «Про автомобільний транспорт», також забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.

35. Судами встановлено, що ПП «Люксавто-СДК» та ПП «Сєвєродонецьке комфорт авто» пройдено обов`язковий технічний огляд транспортних засобів: РУТА СПВ-20 реєстраційний № НОМЕР_1 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_2 , ПАЗ 3205-110 реєстраційний № НОМЕР_3 , MAN NL 202 реєстраційний № НОМЕР_4 , РУТА 20 ЗНГ реєстраційний № НОМЕР_5 , що підтверджено протоколами перевірки технічного стану транспортних засобів від 31 травня 2017 року, від 19 червня 2017 року та від 01 липня 2017 року.

36. Оскільки відповідно до Порядку №137 технічний огляд повинен проводитися двічі на рік, ПП «Люксавто-СДК» та ПП «Сєвєродонецьке Комфорт Авто» перед укладанням договорів на регулярні перевезення пасажирів на постійному приміському та міжміському (внутрішньообласному) автобусному маршруті загального користування підтвердили проходження обов`язкового технічного огляду транспортних засобів, в наявності підстави щодо забезпечення переможцями належного стану транспортних засобів заявлених до участі у конкурсі.

37. Також, з`ясуванню відповідно до вимог статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пункту 40 Порядку №1081 підлягають наявність або відсутність у ПП «Люксавто-СДК» та ПП «Сєвєродонецьке комфорт авто» умов належного обов`язкового технічного огляду перед виїздом на маршрут.

38. Тобто, від переможців на час проведення конкурсу необхідна була інформація не щодо проходження обов`язкового технічного огляду транспортних засобів у відповідності до Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, а щодо умов їх утримання (забезпечення їх зберігання у спеціально пристосованих для цього приміщеннях, гаражах, на майданчиках, стоянках, забезпечених засобами охорони) та забезпечення контролю технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут.

39. Законом України «Про автомобільний транспорт» та Постановою №1081 не визначено обов`язку учасника-претендента подавати інформацію щодо стану проходження транспортним засобом обов`язкового технічного контролю саме до участі у конкурсі.

40. З огляду на вищенаведене, колегія суддів Верховного Суду погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відсутність порушень відповідачами вимог чинного законодавства України щодо оскаржуваних рішень.

37. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень.

38. Згідно статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

39. З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

VIІ. Судові витрати

40. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 341 345 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу приватного підприємства "Автолайн компані" - залишити без задоволення.

2. Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 06 вересня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

О.В. Калашнікова

М.В. Білак ,

В.М. Соколов

Судді Верховного Суду