20.02.2024

№ 814/850/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 січня 2021 року

м. Київ

справа №814/850/18

адміністративне провадження №К/9901/10016/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О. В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.

розглянув у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу №814/850/18

за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Миколаївської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою виконавчого комітету Миколаївської міської ради на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шляхтицького О.І., суддів Потапчука В.О., Семенюка Г.В.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо демонтажу пам`ятного знака Ленінському комсомолу 1918-1978 років, який встановлений у місті Миколаєві, у парку «Юність» та зобов`язати відповідача демонтувати вказаний пам`ятний знак.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у м. Миколаєві, в парку "Юність", недалеко від його будинку, стоїть пам`ятник ленінському комсомолу, який є символом тоталітарного минулого. Даний пам`ятник викликає у позивача нервування, погіршення сну, оскільки він був репресований радянською владою, підданий примусовому лікуванню у психіатричній в`язниці. Вважаючи, що відповідач не забезпечив виконання Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", чим проявив протиправну бездіяльність щодо демонтажу пам`ятника Ленінському комсомолу 1918-1978 років, що порушує законні інтереси позивача як особи, яка була репресована комуністичним режимом, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що матеріали справи не містять жодних доказів, які б свідчили про порушення відповідачем прав та інтересів позивача.

5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року скасовано рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2018 року, прийнято нове судове рішення про задоволення позовних вимог: визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Миколаївської міської ради щодо демонтажу пам`ятного знака Ленінському комсомолу 1918-1978 років, який встановлений у місті Миколаєві, у парку «Юність» просп. Богоявленський; зобов`язано Виконавчий комітет Миколаївської міської ради в місячний термін вирішити питання щодо демонтажу пам`ятного знаку Ленінському комсомолу 1918-1978 років, який встановлений у місті Миколаєві, у парку «Юність» просп. Богоявленський.

6. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з наявності протиправної бездіяльності відповідача щодо непроведення демонтажу пам`ятного знаку Ленінському комсомолу 1918-1978 років.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційних скарг

7. Не погоджуючись із постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, виконавчий комітет Миколаївської міської ради подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначене судове рішення суду апеляційної інстанції.

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що підпунктом 4 пункту 3 статті 4 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" заборона не поширюється на випадки символіки комуністичного тоталітарного режиму, символіки націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму у творах мистецтва, яким і є пам`ятний знак Ленінського комсомолу, оскільки він не виключений зі списків пам`яток культури. Також матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про наявність у позивача порушення його прав та інтересів відповідачем.

IV. Короткий зміст відзиву на касаційні скарги

9. Позивач правом на подання до суду відзиву на касаційну скаргу не скористався.

V. Рух справи в суді касаційної інстанції

10. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 20 травня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою виконавчого комітету Миколаївської міської ради на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року.

11. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 26 листопада 2020 року задоволено заяву про самовідвід суддів Верховного Суду Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Желєзного І.В. у справі №814/850/18. Відведено суддів Коваленко Н.В., Берназюка Я.О., Желєзного І.В. від участі у розгляді справи №814/850/18.

12. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано 02 грудня 2020 року для розгляду колегії суддів у складі: Кашпур О.В. (головуючому судді), Радишевській О.Р., Уханенку С.А. на підставі розпорядження в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Є.Дзігори від 02 грудня 2020 року №2378/0/78-20.

13. Ухвалою Верховного Суду в складі Касаційного адміністративного суду від 18 січня 2021 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні за наявними у справі матеріалами на 20 січня 2021 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

14. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 позивач є реабілітованою особою та має право на пільги, передбачені Законом України "Про реабілітацію жертв політичний репресій в Україні (чинна назва - Закон України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років").

15. На виконання вимог пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" Миколаївською облдержадміністрацією було прийнято розпорядження від 21 травня 2016 року №197-р "Про перейменування об`єктів топоніміки та демонтаж пам`ятників та пам`ятних знаків" пунктом 4 якого передбачено демонтувати пам`ятні знаки, розташовані на території населених пунктів Миколаївської області згідно з переліком (додаток 2), до якого відноситься і пам`ятний знак Ленінському комсомолу 1918-1978 років.

16. Пунктом 5 вказаного розпорядження запропоновано виконавчим органам міських рад, до якого відноситься і відповідач, забезпечити до 24 серпня 2016 року демонтаж пам`ятників та пам`ятних знаків, зазначених у додатку 2 до цього розпорядження.

17. Додатком 2 до вказаного розпорядження визначено перелік пам`ятників та пам`ятних знаків, розташованих на території населених пунктів Миколаївської області, що демонтуються, серед яких вказано м. Миколаїв, парк «Юність» (проспект Богоявленський) - Пам`ятний знак Ленінському комсомолу 1918-1978 рр.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

18. Конституція України від 28 червня1996 року №254к/96-ВР

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Кодекс адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент звернення до суду з цим позовом, далі - КАС України)

Частина друга статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Преамбулою Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" від 9 квітня 2015 року №317-VIII передбачено, що Верховна Рада України від імені Українського народу приймає цей Закон, яким засуджує комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

За змістом пункту 6 Прикінцевих та перехідних положень вказаного закону вбачається, що Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом в установленому порядку здійснити демонтаж пам`ятників, пам`ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов`язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, а також в установленому порядку перейменувати райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти, площі, майдани, набережні, мости, інші об`єкти топоніміки населених пунктів, а також інші географічні об`єкти, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму.

У разі якщо протягом зазначеного в абзаці першому цього пункту строку сільською, селищною, міською радою в установленому цим Законом порядку не прийнято рішення про перейменування районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів чи інших об`єктів топоніміки населених пунктів, назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму, таке рішення у формі розпорядження приймається відповідним сільським, селищним, міським головою (або особою, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) у тримісячний строк, що обчислюється з моменту закінчення строку, встановленого абзацом першим цього пункту. Таке розпорядження приймається з урахуванням вимог, встановлених цим Законом, статтею 3 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", пропозицій громадськості, науковців та рекомендацій Українського інституту національної пам`яті.

У разі якщо протягом зазначеного в абзаці п`ятому цього пункту строку не здійснено демонтаж пам`ятників, пам`ятних знаків, присвячених особам, причетним до організації та здійснення Голодомору 1932-1933 років в Україні, політичних репресій, особам, які обіймали керівні посади у комуністичній партії, вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних та автономних радянських республік (крім осіб, діяльність яких була значною мірою пов`язана з розвитком української науки та культури), працівникам радянських органів державної безпеки, подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, такий демонтаж здійснюється за розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації (або особи, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження). Голова обласної державної адміністрації (або особа, яка відповідно до законодавства здійснює його повноваження) зобов`язаний прийняти таке розпорядження про демонтаж у тримісячний строк, який обчислюється з моменту закінчення строку, визначеного абзацом п`ятим цього пункту.

21. Положеннями статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.

VІІІ.ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

23. Аналізуючи наведені положення законодавства та обставини справи, Суд вважає обґрунтованим посилання суду апеляційної інстанції на те, що чинним законодавством України делеговано головам обласних державних адміністрацій (або особам, які відповідно до законодавства здійснюють їх повноваження) право приймати розпорядження про демонтаж пам`ятних знаків, присвячених подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії в разі якщо протягом шестимісячного строку з дня набрання чинності Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" від 9 квітня 2015 року №317-VIII не здійснено їх демонтаж.

24. Враховуючи викладене та з урахуванням факту наявності у голови Миколаївської облдержадміністрації повноважень видавати обов`язкові до виконання всіма установами, в тому числі і органами місцевого самоврядування, розпорядження щодо демонтажу відповідних пам`ятних знаків, Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про наявність протиправної бездіяльності у відповідача, щодо не проведення демонтажу пам`ятного знаку Ленінському комсомолу 1918-1978 років.

25. Посилання касатора на те, що пам`ятний знак Ленінського комсомолу не виключений зі списків пам`яток культури, а тому відповідно до підпункту 4 пункту 3 статті 4 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" заборона використання та пропаганди символіки комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів не поширюється на цей випадок, колегія суддів Верховного Суду вважає необґрунтованими, оскільки відповідних доказів відповідачем не надано до суду

26. Частиною 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

27. З матеріалів справи, а саме посвідчення реабілітованого (а.с.5), вбачається, що позивач є реабілітованою особою (як зазначено в позові був підданий примусовому психіатричному лікуванню) та має право на пільги передбачені Законом України "Про реабілітацію жертв політичний репресій в Україні (чинна назва - Закон України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років).

28. Законом України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" передбачено, зокрема, демонтаж пам`ятних знаків, присвячених подіям, пов`язаним з діяльністю комуністичної партії.

29. Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" регулює відповідні суспільні відносини, учасником яких є також і позивач, як громадянин України та реабілітована особа, що склались, в даному випадку, навколо засудження комуністичного режиму в Україні, заборони пропаганди його символіки та щодо ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

30. Суд погоджується з висновками суду апеляційної інстанції та вважає безпідставними твердження касатора про відсутності порушення відповідачем прав та інтересів позивача.

31. Інші доводи касатора не впливають на правильне вирішення цієї справи по суті судом апеляційної інстанції.

32. З урахуванням викладеного колегія суддів Верховного Суду не встановила неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права під час ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.

33. У зв`язку з цим, відповідно до статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

ІХ. Судові витрати

34. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати не розподіляються.

Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу виконавчого комітету Миколаївської міської ради залишити без задоволення.

2. Постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року в справі №814/850/18 залишити без змін.

3. Судові витрати не розподіляються.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий: О. В. Кашпур

Судді: О.Р.Радишевська

С.А. Уханенко