10.02.2025

№ 820/2945/18

ПОСТАНОВА

Іменем України

23 січня 2020 року

Київ

справа №820/2945/18

адміністративне провадження №К/9901/69197/18 (К/9901/68364/18 )

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенко М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Управління державної міграційної служби України в Луганській області, Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві, третя особа - Окремий контрольно-пропускний пункт «Київ», про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційними скаргами Управління державної міграційної служби України в Луганській області та Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2018, прийняту у складі колегії суддів: Подобайло З.Г. (головуючий), Лях О.П., Григорова А.М.

І. Суть спору

1. У квітні 2018 року до Харківського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Управління державної міграційної служби України в Луганській області (далі - Управління ДМС України в Луганській області), Головного управління Державної міграційної служби України в м. Києві (далі - ГУ ДМС України в м.Києві), третя особа - Окремий контрольно-пропускний пункт «Київ», в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив суд:

1.1. - визнати протиправним та скасувати рішення Управління ДМС України в Луганській області від 16.02.2018 про скасування рішення ГУ МВС України в Луганський області від 03.05.2012 про оформлення набуття громадянства України громадянину Республіки Азербайджан ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

1.2. - зобов`язати Управління ДМС України в Луганській області поновити стан дійсності паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 , виданий Лисичанським МВ ГУМВС України в Луганській області 08.05.2012 на ім`я позивача;

1.3. - зобов`язати ГУ ДМС України в м. Києві поновити позивачу паспорт громадянина України для виїзду за кордон шляхом видачі нового.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що спірне рішення є незаконним та необґрунтованим, а тому - підлягає скасуванню, зважаючи на той факт, що з дня прийняття рішення про припинення громадянства України 16.02.2018 і до дня вилучення закордонного паспорту 08.03.2018 Управління ДМС України в Луганській області - не повідомляло позивача про службову перевірку щодо законності набуття ним громадянства України, не викликало його для надання особистих пояснень та не вручало рішення та довідку про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України, рішення про визнання паспорту громадянина України недійним. Такі документи не були надані також на адвокатський запит в рамках надання позивачеві правничої допомоги.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

3. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , народився в м. Гянджа Республіки Азербайджан.

4. 03.05.2012 рішенням ГУ МВС України в Луганський області позивачу оформлено набуття громадянства України на підставі частини першої статті 8 Закону України «Про громадянство України» за територіальним походженням.

5. 03.05.2012 ВГІРФО ГУМСВ України в Луганський області видало позивачу довідку про реєстрацію особи громадянином України № 10167, згідно якою позивач є громадянином України з 03.05.2012.

6. 08.05.2012 Лисичанським МВ ГУМВС України в Луганській області видано позивачу паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 .

7. 16.06.2012 Лисичанським МВ ГУМВС України в Луганській області позивача зареєстровано за адресою:

АДРЕСА_1 . 26.06.2012 позивача документовано паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 (орган видачі 6390).

9. 12.06.2017 позивача документовано паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 (орган видачі 8030).

10. Управлінням ДМС України в Луганській області було проведено службову перевірку щодо законності набуття громадянства України за територіальним походженням ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 на підставі листа ДМС України від 24.01.2018 № 6.3/242-18.

11. Перевіркою установлено, що згідно відповіді Консульського відділу Посольства Азербайджанської Республіки в Україні від 11.12.2017 № ИК/40/17 ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина Республіки Азербайджан від 22.09.2009 під номером НОМЕР_4 , у зв`язку із наповненістю сторінок був документований 03.10.2014 паспортом громадянина Азербайджану № НОМЕР_5 строком дії до 02.10.2024. Консульський відділ Посольства Азербайджанської Республіки надав інформацію відповідно до даних Головного Управління Паспорту, Реєстрації та Міграції Міністерства Внутрішніх Справ Азербайджанської Республіки. (а.с. 73 том 1).

12. За результатами службової перевірки спеціалістами Лисичанського МВ УДМС України в Луганській області складено подання №2 про скасуванням рішення про оформлення набуття громадянства України від 08.02.2018, за результатами розгляду якого прийнято рішення УДМС України в Луганській області від 16.02.2018 про скасування рішення ГУ МВС України в Луганській області від 03.05.2012 про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 та складено довідку №2 про припинення громадянства ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 .

13. Листами Управління ДМС України в Луганській області від 20.02.2018 №4401.3.2-6022/44.1-18 та ДМС України від 21.02.2018 № 6.3.-2000/6-18 довели до відома Державної прикордонної служби України недійсність та необхідність вилучення паспорта громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 на ім`я ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку із скасуванням рішення про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням. (а.с. 125-126 том 1).

14. 08.03.2018 СЗПН 4-го відділу прикордонної служби «Бориспіль (термінал D)» капітаном Поворозніком А.В. прийнято рішення про відмову у перетинанні Державного кордону на виїзд з України громадянину України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , закордонний паспорт серії НОМЕР_3 .

15. Крім того, 08.03.2018 СЗПН 4-го відділу прикордонної служби «Бориспіль (термінал D)» капітаном Поворозніком А.В. вилучено паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 , виданий на ім`я ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 .

16. Позивачу надано копію Протоколу вилучення (затримання) документу від 08.03.2018 та рішення «Про відмову у перетинанні Державного кордону громадянину України» від 08.03.2018 прийнятого СЗПН 4-го відділом прикордонної служби «Бориспіль (термінал D)» капітаном Поворозніком А.В. У вказаному рішенні зазначено, що рішення прийнято з причин того що у гр. України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , закордонний паспорт серії НОМЕР_3 , відсутній дійсний паспортний документ. У Протоколі вилучення (затримання) документу від 08.03.2018 зазначено, що паспорт громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 , виданий на ім`я позивача вилучено у зв`язку з тим що він перебуває на обліку втрачених, викрадених , оголошених не дійсними паспортних документів та підлягає вилученню.

17. Не погодившись з рішенням суб`єкта владних повноважень про скасування рішення про набуття громадянства України та вилученням паспортів, позивач звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

18. Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 09.08.2018 у задоволенні позову відмовив.

19. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того , що підставами для прийняття спірного рішення, слугували обставини встановлення неправдивих відомостей, повідомлених позивачем під час подання документів про надання громадянства України за територіальним походженням, не виконання зобов`язань повернути паспорт громадянина Азербайджану до уповноважених органів цієї держави, не користуватися правами і не виконувати обов`язки громадянина Азербайджану.

20. Цей суд дійшов висновку про те, що знайшов своє підтвердження факт реалізації прав громадянина Азербайджану після набуття громадянства України шляхом отримання 03.10.2014 паспорту громадянина Республіки Азербайджан № С00687133 строком дії до 02.10.2024.

21. Харківський апеляційний адміністративний суд постановою від 22.11.2018 рішення суду першої інстанції скасував, позовні вимоги задовольнив повністю.

22. Ухвалюючи таке рішення суд апеляційної інстанції виходив із тлумачення положень статті 21 Закону України «Про громадянство України» вказавши, що обов`язок щось здійснити не є «відомостями», у разі надання громадянином особистих зобов`язань щось виконати під час оформлення громадянства України, але, в подальшому не вчинення таких дій без поважних причин, може розцінюватися як обман, що є іншою підставою для скасування рішення про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням відповідно до вимог статті 21 цього Закону.

23. Таким чином, колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що у відповідача були відсутні підстави для скасування рішення про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням згідно зі статею 21 Закону України «Про громадянство України» саме з підстав надання позивачем свідомо неправдивих відомостей.

IV. Касаційне оскарження

24. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції Управління ДМС України в Луганській області та ГУ ДМС України в м.Києві подали до суду касаційні скарги, в яких просять скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

25. У доводах касаційних скарг відповідачі зазначають, що оскаржувана постанова Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.11.2018 є свідченням грубого порушення та неправильного застосування цим судом норм матеріального та процесуального права, що спричинило прийняття незаконного необґрунтованого та несправедливого судового рішення. Єдиною підставою для скасування рішення суду першої інстанції є факт невірного застосування судом апеляційної інстанції словосполучення «надання свідомо неправдивих відомостей» замість слова «обман», що, на думку міграційної служби, є порушенням норм процесуального права.

26. Відповідачі також вказують, що ОСОБА_1 порушено вимоги статті 1 та частини п`ятої статті 8 Закону України «Про громадянство України», за порушення яких законодавством передбачено вжиття заходів, регламентованих статтею 21 означеного Закону.

27. Щодо зобов`язання поновити позивачу паспорт громадянина України для виїзду за кордон шляхом видачі нового ГУ ДМС України в м.Києві зазначає, що видача територіальними органами таких паспортів здійснюється у відповідності до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 № 152, а не на підставі рішення суду.

28. У відзиві на касаційну скару представник позивача зазначає, що суд апеляційної інстанції ухвалив обґрунтоване рішення, норми матеріального та процесуального права цим судом застосовані правильно, обставини спірних правовідносин з`ясовані повно і всебічно. Натомість, доводи касаційної скарги висновки суду апеляційної інстанції не спростовують.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

29. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що відповідно до частини 1 статті 341 КАС України, Суд переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

30. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч. 2 ст. 341 КАС України).

31. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

32. Відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

33. Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України від 18.01.2001 № 2235-III «Про громадянство України» (далі - Закон № 2235-III).

34. Відповідно до статті 1 означеного Закону громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках.

35. Законодавство України про громадянство ґрунтується, зокрема, на принципі єдиного громадянства - громадянства держави Україна (пункт 1 частини першої статті 2 Закону № 2235-III).

36. Згідно з положеннями статті 1 Закону № 2235-III іноземець в разі набуття громадянства України зобов`язаний припинити іноземне громадянство подавши письмову заяву та протягом двох років повинен надати документ про припинення громадянства іншої держави.

37. У разі наявності у іноземця незалежних від нього причин неотримання документа про припинення іноземного громадянства, останній подає декларацію про відмову від іноземного громадянства

38. Відповідно до частини першої статті 8 Закону № 2235-ІІІ особа, яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України «Про правонаступництво України», або яка сама чи хоча б один з її батьків, дід чи баба, рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), і є особою без громадянства або іноземцем, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, та подала заяву про набуття громадянства України, а також її неповнолітні діти реєструються громадянами України. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Іноземці, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства. Іноземці із числа осіб, зазначених у частині двадцятій статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», замість зобов`язання припинити іноземне громадянство подають декларацію про відмову від іноземного громадянства особи, яка отримала посвідку на тимчасове проживання на підставі частини двадцятої статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства».

39. Згідно з положенням статті 17 вказаного Закону громадянство України припиняється: 1) внаслідок виходу з громадянства України; 2) внаслідок втрати громадянства України; 3) за підставами, передбаченими міжнародними договорами України.

40. За приписами статті 19 Закону № 2235-ІІІ підставами для втрати громадянства України є: добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття; набуття особою громадянства України на підставі статті 9 цього Закону внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей або фальшивих документів; добровільний вступ на військову службу іншої держави, яка відповідно до законодавства цієї держави не є військовим обов`язком чи альтернативною (невійськовою) службою.

41. Відповідно до статті 21 Закону № 2235-ІІІ рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується, якщо особа набула громадянство України відповідно до статей 8 та 10 цього Закону шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

42. Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України визначено Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27.03.2001 № 215 (далі - Порядок № 215).

43. Відповідно до пункту 24 Порядку № 215 (в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням особа, яка народилася до 24 серпня 1991 року на території, що стала територією України відповідно до Закону України «Про правонаступництво України», або на інших територіях, що входили на момент народження особи до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР) (частина перша статті 8 Закону), подає: а) заяву про набуття громадянства України за територіальним походженням; б) дві фотокартки (розміром 35 x 45 мм); в) один із таких документів:

43.1. - декларацію про відсутність іноземного громадянства - для осіб без громадянства;

43.2. - зобов`язання припинити іноземне громадянство - для іноземців. Іноземці, які є громадянами (підданими) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство всіх цих держав. Подання зобов`язання припинити іноземне громадянство не вимагається від іноземців, які є громадянами (підданими) держав, законодавство яких передбачає автоматичне припинення особами громадянства (підданства) цих держав одночасно з набуттям громадянства іншої держави, або якщо міжнародні договори України з іншими державами, громадянами яких є іноземці, передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України;

43.3. - декларацію про відмову особи, якій надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні, від іноземного громадянства разом із документом, що підтверджує надання особі статусу біженця чи притулку в Україні, - для іноземців, яким надано статус біженця в Україні чи притулок в Україні;

43.4. - заяву про зміну громадянства - для іноземців, які є громадянами держав, міжнародні договори України з якими передбачають припинення особами громадянства цих держав одночасно з набуттям громадянства України;

43.5. г) копію свідоцтва про народження або інший документ, що підтверджує факт народження особи на територіях, зазначених у абзаці першому цього пункту.

44. Відповідно до пункту 88 Порядку № 215 (в редакції, чинній на момент скасування рішення про набуття позивачем громадянства України) для скасування рішень про оформлення набуття громадянства України відповідно до статті 21 Закону органами міграційної служби, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України готуються такі документи:

44.1. а) подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України;

44.2. б) документи, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням (стаття 8 Закону) або була поновлена у громадянстві України (стаття 10 Закону) шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянства України (довідка органу міграційної служби, дипломатичного представництва чи консульської установи про те, що іноземець, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, не подав документ про припинення цього громадянства, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації його громадянином України, а незалежні від особи причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства не існують (частина п`ята статті 8 та частина друга статті 10 Закону); інформація органу міграційної служби про те, що іноземець, який подав декларацію про відмову від іноземного громадянства, не повернув паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави (частина восьма статті 8 та частина сьома статті 10); інформація про те, що на момент реєстрації громадянином України існували підстави, за наявності яких особа не поновлюється у громадянстві України (частини перша та друга статті 10 з урахуванням частини п`ятої статті 9 Закону; частина п`ята статті 10 Закону); інформація про інші неправдиві відомості та фальшиві документи, які були подані для набуття громадянства України відповідно до статей 8 та 10 Закону, або інформація про приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України відповідно до статей 8 та 10 Закону.

45. За пунктом 92 Порядку № 215 до повноважень органів міграційної служби також належить скасування прийнятих ними рішень про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 Закону №2235-ІІІ.

46. Пунктом 96 Порядку № 215 (в редакції, чинній на момент скасування рішення про набуття позивачем громадянства України) передбачено, що подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 Закону, стосовно особи, яка проживає в Україні, готується управлінням, відділом (сектором) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, до якого цією особою подавалися документи щодо оформлення набуття громадянства України.

47. Подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України разом із документами, передбаченими підпунктом «б» пункту 88 цього Порядку, надсилається до головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі.

48. Згідно з пунктом 97 Порядку № 215 (в редакції, чинній на момент скасування рішення про набуття позивачем громадянства України) рішення про оформлення набуття громадянства України скасовується начальником головного управління (управління) міграційної служби в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі або його заступником.

49. Повідомлення про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України у тижневий строк надсилається до управління, відділу (сектору) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, яким було внесено подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України.

50. Управління, відділ (сектор) міграційної служби в районі, районі у місті, місті обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення не пізніш як у тижневий строк з дня одержання повідомлення про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України повідомляє про це відповідну особу у письмовій формі із зазначенням причин скасування такого рішення.

51. Відповідно до пункту 10.4. Порядку оформлення і видачі паспорта громадянина України, затвердженого наказом МВС України від 13.04.2012 №320, погашаються, вважаються недійсними та знищуються паспорти, зокрема, осіб, громадянство яких припинено та, які оформлені з порушенням вимог чинного законодавства України. У разі оформлення паспорта з порушенням вимог чинного законодавства керівником територіального органу (територіального підрозділу) проводиться службове розслідування, за результатами якого складається висновок у двох примірниках, який надсилається до Державної міграційної служби України (далі - ДМС України) для затвердження керівником відповідного структурного підрозділу ДМС України. Перший примірник затвердженого висновку зберігається в ДМС України, другий - у територіальному органі (підрозділі).

VI. Оцінка Верховного Суду

52. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.

53. Суть спору полягає у визначенні правомірності скасування відповідачем рішення про набуття позивачем громадянства України за територіальним походженням.

54. Як установлено судами попередніх інстанцій, 03.05.2012 рішенням ГУ МВС України в Луганський області позивачу оформлено набуття громадянства України на підставі частини першої статті 8 Закону № 2235-III за територіальним походженням.

55. Згідно з положеннями статті 1 Закону № 2235-III іноземець в разі набуття громадянства України зобов`язаний припинити іноземне громадянство подавши письмову заяву та протягом двох років повинен надати документ про припинення громадянства іншої держави.

56. У разі наявності у іноземця незалежних від нього причин неотримання документа про припинення іноземного громадянства, останній подає декларацію про відмову від іноземного громадянства

57. Незалежною від особи причина неотримання документа про припинення іноземного громадянства може бути обставина, за якої вартість оформлення припинення іноземного громадянства (підданства) перевищує половину розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом в Україні на момент, коли особа набула громадянство України.

58. Під час оформлення паспорта громадянина України ОСОБА_1 подав декларацію про відмову від іноземного громадянства, в якій надав зобов`язання повернути паспорт громадянина Азербайджану до уповноважених органів цієї держави, не користуватися правами громадянина Азербайджану і не виконувати обов`язків, передбачених законодавством для громадян Азербайджану. Крім того, ОСОБА_1 був ознайомлений, що в разі невиконання ним поданого зобов`язання, громадянство України буде скасовано на підставі статті 21 Закону № 2235-III.

59. 08.05.2012 Лисичанським МВ ГУМВС України в Луганській області видано позивачу паспорт громадянина України серії НОМЕР_1 .

60. 26.06.2012 позивача документовано паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_2 (орган видачі 6390).

61. 12.06.2017 позивача документовано паспортом громадянина України для виїзду за кордон серії НОМЕР_3 (орган видачі 8030).

62. 24.01.2018 на адресу Управління ДМС у Луганській області надійшов лист ДМС України від 24.01.2018 №6.3/242-18 про проведення службової перевірки щодо законності набуття громадянства України за територіальним походженням ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

63. Відповідно до вказаного листа встановлено, що на запит ДМС України з Консульського відділу Посольства Азербайджанської Республіки в Україні 02.01.2018 надійшла відповідь від 11.12.2017 №ИК/40/17, з якої убачається, що громадянин Азербайджану ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 був документований 03.10.2014 паспортом громадянина Азербайджану № НОМЕР_5 , строком дії до 02.10.2024, у зв`язку з обміном паспорта громадянина Азербайджану № НОМЕР_4 , виданого 26.09.2009 МВС Азербайджану, до якого було видано довідку про реєстрацію ОСОБА_1 громадянином України.

64. Відповідно до пункту 88 Порядку № 215 (в редакції, чинній на момент скасування рішення про набуття позивачем громадянства України) для скасування рішень про оформлення набуття громадянства України відповідно до статті 21 Закону органами міграційної служби, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України готуються такі документи:

64.1. а) подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України;

64.2. б) документи, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням (стаття 8 Закону) або була поновлена у громадянстві України (стаття 10 Закону) шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянства України (довідка органу міграційної служби, дипломатичного представництва чи консульської установи про те, що іноземець, який подав зобов`язання припинити іноземне громадянство, не подав документ про припинення цього громадянства, виданий уповноваженим органом відповідної держави, до уповноваженого органу України протягом двох років з моменту реєстрації його громадянином України, а незалежні від особи причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства не існують (частина п`ята статті 8 та частина друга статті 10 Закону); інформація органу міграційної служби про те, що іноземець, який подав декларацію про відмову від іноземного громадянства, не повернув паспорт іноземної держави до уповноважених органів цієї держави (частина восьма статті 8 та частина сьома статті 10); інформація про те, що на момент реєстрації громадянином України існували підстави, за наявності яких особа не поновлюється у громадянстві України (частини перша та друга статті 10 з урахуванням частини п`ятої статті 9 Закону; частина п`ята статті 10 Закону); інформація про інші неправдиві відомості та фальшиві документи, які були подані для набуття громадянства України відповідно до статей 8 та 10 Закону, або інформація про приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України відповідно до статей 8 та 10 Закону.

65. За пунктом 92 Порядку № 215 до повноважень органів міграційної служби також належить скасування прийнятих ними рішень про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 Закону №2235-ІІІ.

66. З аналізу наведених норм права убачається, що скасування рішення про оформлення набуття громадянства відбувається на підставі подання органів міграційної служби, дипломатичними представництвами чи консульськими установами України та на підставі документів, які підтверджують, що особа набула громадянство України за територіальним походженням шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

67. Тобто, необхідною та обов`язковою умовою для скасування рішення про оформлення набуття громадянства України, відповідно до статті 21 Закону України «Про громадянство України», є встановлення центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства, факту набуття особою громадянства України шляхом обману, внаслідок подання свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів, приховування будь-якого суттєвого факту, за наявності якого особа не може набути громадянство України.

68. Вказані обставини повинні бути підтверджені відповідними документами, які свідчать, зокрема, про факт подання особою свідомо неправдивих відомостей або фальшивих документів.

69. Крім того, встановленню підлягають також факти, підтверджуючі провину або злочинний намір, подачу завідомо хибних відомостей, обман заявника при отриманні ним паспорта громадянина України.

70. Матеріали справи свідчать, що до подання про скасування рішення про оформлення набуття громадянства України відповідачем було додано лист Консульського відділу Посольства Азербайджанської Республіки в Україні 02.01.2018 (а.с. 73 Том 1), з якого слідує, що ОСОБА_1 зобов`язання щодо повернення паспорта громадянина Азербайджану не виконав, більш того, 03.10.2014 обміняв паспорт громадянина Азербайджану на новий із строком дії до 2024 року, а отже продовжує користуватися правами громадянина Азербайджану.

71. Відповідно до статті 4 Конституції України в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

72. Відповідно до статті 1 Закону № 2235-III громадянство України - правовий зв`язок між фізичною особою і Україною, що знаходить свій вияв у їх взаємних правах та обов`язках.

73. Законодавство України про громадянство ґрунтується на принципі єдиного громадянства - громадянства держави Україна (пункт 1 частини першої статті 2 Закону № 2235-III).

74. За таких обставин та правового регулювання, Верховний Суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності належних доказів та підстав прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, так як на підтвердження факту користування ОСОБА_1 правами громадянина Азербайджану надано лист Консульського відділу Посольства Азербайджанської Республіки в Україні 02.01.2018, а отже існують законні підстави, передбачені статтею 21 Закону № 2235-ІІІ для скасування рішення про оформлення громадянства.

75. Відповідно до пункту 121 Порядку 215, у разі припинення особою громадянства України або скасування рішення про оформлення набуття особою громадянства України управління, відділи (сектори) міграційної служби в районі, районі у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, дипломатичні представництва чи консульські установи України вживають заходів до вилучення у цих осіб документів, які підтверджують громадянство України.

76. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 № 152 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 р. № 1001) затверджений Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон.

77. Згідно з положеннями пункту 1, 84 Порядку 152 паспорт громадянина України для виїзду за кордон (далі - паспорт для виїзду за кордон) є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на ім`я якої він оформлений, і дає право такій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну; Особа, стосовно якої громадянство України припинено відповідно до Закону України «Про громадянство України», або її законний представник зобов`язані у порядку, встановленому законодавством про громадянство України, повернути паспорт для виїзду за кордон територіальному органу/територіальному підрозділу ДМС, що його оформив, а якщо така особа проживає за кордоном, - закордонній дипломатичній установі.

78. Пунктами 89, 93 Порядку 152 передбачено, що паспорт для виїзду за кордон визнається недійсним, вилучається, анулюється та знищується, зокрема, у разі припинення особою громадянства України.

79. У зв`язку з наведеним суд першої інстанції вірно вказав на відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог позивача про поновлення дійсності паспорту громадянина України та паспорту громадянина України для виїзду за кордон.

80. Отже, Верховний Суд констатує, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, цей суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

81. Суд апеляційної інстанції помилково дійшов висновку про наявність підстав про скасування рішення Управління ДМС України в Луганській області від 16.02.2018 про скасування рішення ГУ МВС України в Луганський області від 03.05.2012 про оформлення набуття громадянства України громадянину Республіки Азербайджан ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 у зв`язку з відсутністю ознак надання позивачем неправдивих відомостей.

82. Згідно з частиною першою статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

83. Відповідно до частини першої статті 352 КАС суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

84. З урахуванням наведеного, колегія суддів дійшла висновку, що постанова суду першої інстанції відповідає вимогам закону, а суд апеляційної інстанції скасував її помилково.

VII. Судові витрати

85. З огляду на результат касаційного розгляду судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 3 341 343 349 352 355 356 359 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

1. Касаційні скарги Управління державної міграційної служби України в Луганській області та Головного управління Державної міграційної служби України задовольнити.

2. Постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2018 року скасувати і залишити в силі рішення Харківського окружного адміністративного суду від 9 серпня 2018 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не може бути оскаржена.

Головуючий О.О. Шишов

Судді І.В. Дашутін

М.М. Яковенко