12.06.2023

№ 826/5494/16

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 грудня 2021 року

м. Київ

справа № 826/5494/16

адміністративне провадження № К/9901/38999/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №826/5494/16

за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про скасування наказу та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 грудня 2016 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Огурцова О.П., суддів: Арсірія Р.О., Кузьменка В.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2017 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Мєзєнцева Є.І., суддів: Файдюка В.В., Шелест С.Б.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2016 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Міністерства юстиції України, в якому просила:

1.1. скасувати наказ Міністерства юстиції України від 23.02.2016 №521/5 «Про відмову в реєстрації політичної партії «НАРОДНА ІНІЦІАТИВА»;

1.2. зобов`язання повторно розглянути заяву позивача від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії.

2. Позовна заява мотивована тим, що наказ від 23.02.2016 №521/5, яким було відмовлено в реєстрації політичної партії «НАРОДНА ІНІЦІАТИВА» є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки до Міністерства юстиції України для реєстрації політичної партії були надані всі необхідні документи, які відповідають вимогам чинного законодавства.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 16 грудня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2017 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства юстиції України від 23.02.2016 №521/5 "Про відмову в реєстрації політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА".

Зобов`язано Міністерство юстиції України повторно розглянути подану 28.12.2015 №б/н заяву ОСОБА_1 про реєстрацію політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" та додані до неї документи, в тому числі зібрані підписи на підтримку реєстрації партії відповідно до вимог законодавства України.

4. Рішення судів мотивовані тим, що оскаржуване рішення відповідача прийняте з порушенням норм чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Міністерство юстиції України звернулося до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

6. В обґрунтування касаційної скарги зазначив, що подані позивачем документи для реєстрації політичної партії не відповідають вимогам чинного законодавства. Зокрема, партією зібрано 10530 підписів на підтримку рішення про створення політичної партії, однак при розгляді документів позивача були враховані лише 9733 підписів, в той час, як законодавством передбачена кількість підписів не менше 10 тис. громадян України.

Касатор стверджує, що форма списків підписів не відповідає вимогам наказу Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5, а положення статуту партії не відповідають вимогам законодавства.

7. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 03 квітня 2017 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою.

8. 15.12.2017 набрав чинності Закон України від 03.10.2017 року № 2147-VІІІ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" (далі - Закон № 2147-VІІІ). З цієї дати набула чинності нова редакція КАС.

Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

9. Відповідно до автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.03.2018 визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Анцупова Т.О., судді: Стародуб О.П., Кравчук В.М.

10. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 11.06.2019 № 679/0/78-19, у зв`язку з обранням до Великої Палати Верховного Суду судді Анцупової Т.О. (Рішення зборів суддів Верховного Суду в Касаційному адміністративному суді від 20.05.2019 №13), призначений повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційних скарг сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачука А.І., Тацій Л.В.

11. Позивач заперечення на касаційну скаргу не надавала.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. 28.12.2015 голова політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" ОСОБА_1 подала до Міністерства юстиції України заяву та установчі документи для реєстрації політичної партії.

13. Відповідно до правового висновку Міністерства юстиції України щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на реєстрацію політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", установчі документи Партії не відповідають чинному законодавству та містять певні неузгодженості, у зв`язку з чим запропоновано привести установчі документи Партії до вимог чинного законодавства та сформульовано наступний висновок: "може бути відмовлено у реєстрації політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" на підставі статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні".

14. Наказом Міністерства юстиції України від 23.02.2016 №521/5 "Про відмову в реєстрації політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" у реєстрації політичної партії було відмовлено.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

16. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

17. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

18. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

19. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) від 5 квітня 2001 року №2365-III (далі - Закон №2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Відповідно до статті 10 Закону №2365-III рішення про створення політичної партії приймається на її установчому з`їзді (конференції, зборах). Це рішення має бути підтримано підписами не менше десяти тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим.

На установчому з`їзді (конференції, зборах) політичної партії затверджуються статут і програма політичної партії, обираються її керівні і контрольно-ревізійні органи.

Діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних партій.

Згідно із статтею 11 Закону №2365-III реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Для реєстрації політичної партії до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, разом з заявою подаються:

1) статут і програма політичної партії;

2) протокол установчого з`їзду (конференції, зборів) політичної партії із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії;

3) підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог цього Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи;

4) відомості про склад керівних органів політичної партії;

5) платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору;

6) назва та адреса банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, здійснює реєстрацію політичної партії після перевірки поданих матеріалів.

У реєстрації політичної партії може бути відмовлено, якщо документи, подані для реєстрації політичної партії, не відповідають Конституції, цьому та іншим законам України.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що підставою для відмови у реєстрації політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" стали наступні обставини:

- рішення про створення політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", оформлене протоколом №1 Установчого з`їзду Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" від 10.10.2015, не підтримане підписами не менше 10 тисяч громадян України, які відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах, зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у двох третинах районів Автономної Республіки Крим;

- форма списків підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", не відповідає вимогам наказу Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5, оскільки не містить на кожній сторінці назву списку та прізвище особи, яка збирала списки;

- положення статуту партії не відповідають вимогам законодавства, а саме - у пп. 6.4 статуту партії зазначено, що Вища рада Партії має повноваження для заснування засобів масової інформації, хоча відповідно до законодавства України саме партія як юридична особа має право на заснування засобів масової інформації.

20. Стосовно твердження Міністерства юстиції України про те, що рішення про створення політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" не підтримане необхідною кількістю підписів громадян України суди встановили, що партією зібрано 10530 підписів на підтримку рішення про створення політичної партії.

При розгляді документів позивача відповідачем були враховані лише 9733 підписів. 797 підписів не зараховано, оскільки в Чернігівській області Варванський район відсутній Таким чином, відповідач дійшов висновку, що партією не зібрано в 15-ти районах вищенаведеної області підписів, а лише в 14-ти районах, що є меншим 2/3 районів такої області.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем до заяви від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії було додано Список підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" по Варванському району Чернігівської області.

Суди встановили, що адміністративний поділ Чернігівської області складається із 22 адміністративних районів, одним з яких є Варвинський район, а Варванський район відсутній.

Список підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" по Варванському району Чернігівської області містить місце проживання осіб, які підтримали рішення про створення політичної партії.

Зокрема, в графі "Місце проживання" зазначено "м. Варва", яке являється адміністративним центром саме Варвинського району Чернігівської області.

Таким чином, суди дійшли обґрунтованого висновку, що в назві Списку підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" по Варванському району Чернігівської області міститься технічна описка (помилка).

Відтак, відповідач мав можливість ідентифікувати, що 797 підписів громадян, які проживають у м.Варва, зібрані саме у Варвинському районі Чернігівської області. А тому вказані голоси мали бути зараховані при розгляді поданих позивачем документів.

21. Стосовно твердження відповідача про невідповідність форми списків підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", вимогам наказу Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5, колегія суддів зазначає наступне.

Наказом Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5 на виконання статті 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" для забезпечення якісної перевірки поданих на реєстрацію політичної партії матеріалів затверджено форму Списку підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії, який є додатком до даного наказу.

Такий список складається із назви "Список підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення політичної партії (назва) по області, району (АР Крим, міст Києва, Севастополя)", таблиці, яка містить наступні відомості: "№ п/п, Прізвище, ім`я, по батькові, Місце проживання, Дата народження (день, місяць, рік), Особистий підпис громадянина" та скріплюється підписом особи, яка збирала підписи із розшифровкою (прізвище, ім`я, по батькові, день, місяць, рік народження, місце проживання) та датою його складання.

Суди попередніх інстанцій правильно зазначили, що в наказі Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5 відсутні положення стосовно того, що вищезазначений список повинен містити на кожній сторінці назву списку та прізвище особи, яка збирала списки.

Відтак, доводи касатора про те, що форма списків підписів громадян України, зібраних на підтримку рішення про створення Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", не відповідає вимогам наказу Міністерства юстиції України від 20.10.2004 №119/5, оскільки не містить на кожній сторінці назву списку та прізвище особи, яка збирала списки, є необґрунтованими.

22. Стосовно доводів касатора про те, що пп. 6.4 статуту партії не відповідає вимогам законодавства, колегія суддів зазначає наступне.

У касаційній скарзі заявник вказує, що згідно пп. 6.4 статуту політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" Вища рада Партії має повноваження для заснування засобів масової інформації, хоча відповідно до законодавства України саме партія як юридична особа має право на заснування засобів масової інформації.

Згідно із пунктом 3 частини першої статті 12 Закону №2365-III політичні партії, зокрема, мають право використовувати державні засоби масової інформації, а також засновувати власні засоби масової інформації, як передбачено відповідними законами України.

Відповідно до статті 8 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" право на заснування друкованого засобу масової інформації належить: громадянам України, громадянам інших держав та особам без громадянства, не обмеженим у цивільній правоздатності та цивільній дієздатності; юридичним особам України та інших держав; трудовим колективам підприємств, установ і організацій на підставі відповідного рішення загальних зборів (конференції). Особа, яка заснувала друкований засіб масової інформації, є його засновником. Особи, які об`єдналися з метою спільного заснування видання, вважаються його співзасновниками.

Згідно із статтею 11 Закону №2365-III після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи.

Статтею 10 Закону №2365-III встановлено, що діяльність політичної партії здійснюється її керівними і контрольно-ревізійними органами, які обираються на установчому з`їзді (конференції, зборах) політичної партії разом із затвердженням статуту і програми політичної партії.

Суди встановили, що установчим з`їздом Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА", оформленим протоколом №1 від 10.10.2015 було затверджено Статут Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА".

У пунктах 6.1 та 6.2 Статут Політичної партії "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" зазначено, що керівними органами Партії є З`їзд Партії, Вища рада Партії. З`їзд Партії скликається не менше одного разу на чотири роки Вищою радою Партії, яка визначає дату скликання та місце проведення З`їзду, встановлює норму представництва делегатів від регіональних парторганізацій.

У період між З`їздами центральним керівним органом Партії є Вища рада Партії. До складу Вищої ради Партії входять: Голова Партії, заступники Голови Партії, інші члени, що обираються З`їздом Партії, а також за посадою голови регіональних партійних організацій.

Відповідно до пункту 6.4 даного Статут до повноважень Вищої ради Партії, зокрема, належить заснування засобів масової інформації та затвердження кандидатури на посаду головного редактора.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, що Вища рада Партії як керівний орган Партії має право та повноваження на заснування засобів масової інформації.

Таким чином, суди дійшли правильного висновку, що наказ Міністерства юстиції України від 23.02.2016 №521/5 "Про відмову в реєстрації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "НАРОДНА ІНІЦІАТИВА" прийнятий з порушенням норм чинного законодавства та підлягає скасуванню.

Оскільки позовна вимога про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву від 28.12.2015 про реєстрацію політичної партії є похідною від позовної вимоги про скасування наказу Міністерства юстиції України від 23.02.2016 №521/5, позов підлягає задоволенню повністю.

23. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

24. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

25. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

26. Керуючись статтями 341 345 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Міністерства юстиції України - залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 грудня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2017 року по справі №826/5494/16 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г.Стрелець

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій