16.02.2024

№ 826/5761/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 січня 2021 року

м. Київ

справа № 826/5761/17

адміністративне провадження № К/9901/47337/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.11.2017 у складі судді Федорчука А.Б. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018 у складі колегії суддів: Губської О.А. (головуючий суддя), Парінова А.Б., Беспалова О.О. у справі №826/5761/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Софарма Україна» до Київської міської митниці Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У травні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Софарма Україна» (далі - ТОВ «Софарма Україна», позивач) звернулося до адміністративного суду з позовом до Київської міської митниці Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення від 29.12.2016 №КТ-100000000-0202-2016.

2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року, позов задоволено.

2.1. Визнано протиправним та скасовано рішення відділу класифікації товарів Київської міської митниці ДФС України від 29.12.2016 №КТ-100000000-0202-2016.

2.2. Стягнуто з Київської міської митниці ДФС України за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «Софарма Україна» судові витрати в сумі 1600,00 грн.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. У листопаді 2016 року з метою імпортування та ввезення на територію України медичного препарату «Трібестан», ТОВ «Софарма Україна» звернулось до Київської міської митниці Державної фіскальної служби України з митною декларацією від 13.12.2016 №100250008/2016/229325.

3.2. Рішенням відділу класифікації товарів Київської міської митниці Державної фіскальної служби України про визначення коду товару від 29.12.2016 №КТ-100000000-0202-2016 замість зазначеного ТОВ «Софарма Україна» коду препарату «Трібестан» 3004900000, що відповідає товарній позиції 3004 «лікарські засоби», визначено код 2106909200, який визначає цей товар, як харчові продукти.

3.3. Уважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернувся до суду з вищезазначеним позовом.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем необґрунтовано віднесено спірний товар до товарної позиції 2106909200, до якої згідно з УКТЗЕД віднесено харчові продукти, тому рішення про визначення коду товару від 29.12.2016 року №КТ-100000000-0202-2016 є протиправним та підлягає скасуванню.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Київська міська митниця Державної фіскальної служби України, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.

5.1. Відповідач наводить доводи аналогічні доводам апеляційної скарги, здійснює виклад обставин та надає їм відповідну оцінку, цитує норми процесуального та матеріального права, а також висловлює свою незгоду із оскаржуваними судовими рішеннями, а тому повторному зазначенню не потребують.

6. Позивачем до суду подано відзив на касаційну скаргу, в якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - залишити без змін.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 4 Митного кодексу України, митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

8. Згідно зі статтею 67 Митного кодексу України, Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десяти знакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

9. Частиною 1 статті 69 Митного кодексу України врегульовано, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

10. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД (частина 2 статті 69 Митного кодексу України).

11. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів орган доходів і зборів має право самостійно класифікувати такі товари (частина 4 статті 69 Митного кодексу України).

12. Відповідно до частини 7 статті 69 Митного кодексу України, рішення органів доходів і зборів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням органу доходів і зборів щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

13. Отже, з огляду на положення статті 69 Митного кодексу України, митні органи наділені повноваженнями щодо здійснення контролю правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

14. Згідно з пунктами 1-3 розділу ІІІ Порядку №650, декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТ ЗЕД при їх декларуванні відповідно до статті 69 Кодексу.

15. Посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками.

16. Рішення приймається за результатами класифікації товарів згідно з УКТЗЕД у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТЗЕД, у тому числі за результатами спрацювання автоматизованої системи аналізу та управління ризиками у складних випадках митних формальностей.

17. Класифікація товарів згідно з УКТЗЕД провадиться з урахуванням визначальних характеристик товару та Основних правил інтерпретації класифікації товарів та пояснень до УКТЗЕД.

18. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивачем було вказано в митній декларації за кодом товару 3004900000, як ліки для людей, розфасовані для роздрібної торгівлі, що містять вітаміни - таблетки "Трібестан" виробництва фірми АТ "Софарма" (Болгарія), торгівельна марка "Sopharma".

19. Пунктами 1, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД передбачено, що назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в УКТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого. Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються. Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень, положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

20. Відповідно до статті 2 Закону України №123/96-ВР від 04.04.1996 «Про лікарські засоби» лікарські засоби - речовини або їх суміші природного, синтетичного чи біотехнологічного походження, які застосовуються для запобігання вагітності, профілактики, діагностики та лікування захворювань людей або зміни стану і функцій організму.

21. До лікарських засобів належать: діючі речовини (субстанції); готові лікарські засоби (лікарські препарати, ліки, медикаменти); гомеопатичні засоби; засоби, які використовуються для виявлення збудників хвороб, а також боротьби із збудниками хвороб або паразитами; лікарські косметичні засоби та лікарські домішки до харчових продуктів.

22. Відповідно до групи 30 «Фармацевтична продукція» Закону України «Про митний тариф України», у товарних позиціях 3003 і 3004 та примітці 4 (d) до цієї групи слід розуміти: (a) як незмішані продукти: (1) незмішані продукти, розчинені у воді; (2) усі товари групи 28 або 29; та (3) прості рослинні екстракти товарної позиції 1302, стандартизовані або розчинені у будь-якому розчиннику; (b) як змішані продукти: (1) колоїдні розчини та суспензії (крім колоїдної сірки); (2) рослинні екстракти, одержані шляхом оброблення сумішей рослинної сировини; та (3) солі та концентрати, одержані шляхом випаровування природних мінеральних вод.

23. Додатковою приміткою передбачено, що товарна позиція 3004 включає лікарські засоби, виготовлені на основі рослинної сировини, та препарати, виготовлені на основі таких активних речовин, як вітаміни, мінеральні речовини, незамінні амінокислоти або жирні кислоти, в упаковках для роздрібної торгівлі. Ці препарати класифікують у товарній позиції 3004, якщо вони мають на етикетці, упаковці або в інструкції для користувачів відповідні вказівки: (a) специфічні недуги, хвороби або їх ознаки, для лікування яких цей продукт повинен використовуватися; (b) концентрація активної речовини або речовин; (c) дозування; та (d) спосіб застосування.

24. Ця товарна позиція включає гомеопатичні лікарські препарати, якщо виконуються умови, зазначені в пунктах (a), (c) і (d).

25. Якщо препарати виготовлені на основі вітамінів, мінеральних речовин, компонентів амінокислот або жирних кислот, рівень вмісту однієї з цих речовин у рекомендованій середньодобовій нормі вживання, яка зазначена в інструкції для користувачів, повинна бути значно більшою, ніж рекомендована середньодобова норма вживання з метою збереження загального стану здоров`я або доброго самопочуття.

26. При цьому, приміткою 1(а) до товарної групи 30, до неї не включаються харчові продукти або напої (такі як дієтичні, діабетичні або загачені поживними добавками харчові продукти, харчові добавки, тонізуючі напої та мінеральні води), крім поживних препаратів для внутрішньовенного введення.

27. Разом із цим згідно зі статтею 9 Закону України «Про лікарські засоби» лікарські засоби допускаються до застосування в Україні після їх державної реєстрації, крім випадків, передбачених цим Законом.

28. Постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2005 року №376 затверджений Порядок державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, який, відповідно до пункту 1, встановлює механізм проведення державної реєстрації (перереєстрації) лікарських засобів, визначених статтею 2 Закону України «Про лікарські засоби», застосування яких в Україні допускається тільки після такої реєстрації.

29. Пунктом 2 цього Порядку передбачено, що державну реєстрацію (перереєстрацію) лікарського засобу здійснює МОЗ на підставі результатів експертизи реєстраційних матеріалів (реєстраційного досьє) на такий засіб та контролю його якості, проведених Державним фармакологічним центром МОЗ (далі - Центр).

30. Відповідно до пункту 6 Порядку реєстраційне посвідчення із зазначенням строку, протягом якого дозволяється застосування лікарського засобу в Україні, видається Центром у десятиденний строк після реєстрації лікарського засобу.

31. Форму реєстраційного посвідчення та порядок його видачі визначає МОЗ.

32. Лікарський засіб може застосовуватися в Україні протягом п`яти років з дня його державної реєстрації, якщо у разі виявлення невідомих раніше небезпечних властивостей МОЗ не прийме рішення про повну або тимчасову заборону його застосування.

33. Водночас, як встановлено судами попередніх інстанцій, на вищевказаний медичний препарат «Трібестан» Міністерством охорони здоров`я України 25.05.2015 видано реєстраційне посвідчення як на лікарський засіб №UA/4050/01/01, згідно з яким таблетки «Трібестан», вкриті оболонкою, по 250 мг, перереєстровано в Україні терміном на 5 років. Реєстраційне посвідчення діє на всій території України до 21.05.2020. Активною речовиною в 1 таблетці лікарського засобу є якірці сланкі трави екстракт сухий (35-45:1) 250 мг (не менше 112,5 мг фуростанолових сапонінів).

34. Тобто, на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення ввезений позивачем товар мав державну реєстрацію у встановленому законом порядку саме як лікарський засіб.

35. Крім того, згідно з реєстраційним посвідченням на лікарський засіб, виданим Міністерством охорони здоров`я України 07 вересня 2010 року № UA/4050/01/01, таблетки «Трібестан», вкриті оболонкою, по 250 мг перереєстровано в Україні терміном на 5 років. Реєстраційне посвідчення діє на всій території України до 04 серпня 2015 року.

36. Поряд із цим судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що за інформацією про лікарський засіб, внесеною до Реєстраційного посвідчення, «Трібестан» показаний до застосування для профілактики та лікування статевих розладів у чоловіків і жінок; при еректильній дисфункції чоловікам для посилення лібідо, сили і тривалості ерекції; як монотерапія або у комплексній терапії певних форм безпліддя у чоловіків; безпліддя при відсутності поліпшення спермальних показників протягом одного року після операції з приводу варикоцеле; імунологічно зумовлене безпліддя; жінкам з клімактеричним і посткастраційним синдромом з виявленими нейровегетативними і нейропсихічними проявами; при ендокринному яєчниковому безплідді; при порушенні жирового обміну для зниження загального холестерину і ЛНЩ.

37. З урахуванням викладеного, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що препарат «Трібестан» має ознаки лікарських засобів, визначених додатковою приміткою до Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності до групи 30 «Фармацевтична продукція», оскільки виконуються умови щодо наявності в інструкції для користувачів ознак, передбачених пунктами додаткової примітки.

38. За таких умов суди правильно вважали оскаржуване рішення відповідача необґрунтованим, оскільки правильність класифікації позивачем препарату «Трібестан» за кодом УКТЗЕТ 3004401000 підтверджена його державною реєстрацією у Міністерстві охорони здоров`я України, як лікарського засобу, у відповідності до вимог Закону України «Про лікарські засоби» та інших нормативно-правових актів (реєстраційне посвідчення №UA/4050/01/01 від 21 травня 2015 року).

39. Таким чином, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обгрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позову.

40. Зважаючи на викладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, колегія суддів дійшла висновку, що доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та зводяться до переоцінки встановлених судом апеляційної інстанції обставин.

41. Частиною 1 статті 350 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

42. З огляду на наведене, касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судові рішення суду першої та апеляційної інстанцій - залишенню без змін.

43. Керуючись статтями 341 345 349 350 356 359 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

44. Касаційну скаргу Київської міської митниці Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.

45. Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.11.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2018 у справі №826/5761/17 - залишити без змін.

46. Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді` О.О. Шишов

М.М. Яковенко