13.01.2024

№ 826/6853/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2024 року

м. Київ

справа № 826/6853/18

вне провадження № К/9901/67819/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Пасічник С.С., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.11.2017 (суддя - Кузьменко А.І.) та на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 (головуючий суддя - Ганечко О.М., судді - Федотова І.В., Коротких А.Ю.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» (далі по тексту - позивач, ТОВ «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА») звернулось до суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (далі по тексту - відповідач, Головне управління ДФС у м. Києві), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 23.11.2017 №0045501207, винесене Головним управлінням Державної фіскальної служби України в місті Києві.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що ТОВ «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» не повинно нести відповідальність за невчасну реєстрацію податкової накладної відповідачем у зв`язку із великим навантаженням серверу Державної фіскальної служби України і вимушену черговість документів на реєстрацію або будь-які інші причини не залежні від позивача. При цьому, податкова накладна Державною фіскальною службою України з невідомих причин не була прийнята у день її подання 15.08.2017, а тому позивач виконав всі дії, які від нього залежали, спрямовані на своєчасну реєстрацію податкової накладної від 21.07.2017 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.11.2017, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди дійшли висновку, що позивачем не дотримано строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, податкова накладна від 21.07.2017 №3 зареєстрована лише 17.08.2017, що є порушенням строку реєстрації встановленої Податковим кодексом України. Доказів того, що вказана податкова накладна була зареєстрована ЄРПН позивачем надано не було.

Позивач, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив їх скасувати.

У доводах касаційної скарги позивач наводить норми матеріального права та вказує на їх неправильне застосування судами, вказує на порушення норм процесуального права, що полягає у неврахуванні судами попередніх інстанцій всіх обставин справи, зокрема бездіяльність відповідача щодо реєстрації податкової накладної від 21.07.2017 № 3, вказуючи, при цьому, на те, що фактично оскаржувану податкову накладну для реєстрації позивачем направлено 15.08.2017 о 14:37, тобто в межах строку, визначеного Податковим кодексом України та в межах операційного дня.

Відповідач не реалізував процесуальне право подати відзив на касаційну скаргу.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 14.12.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою позивача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 09.01.2024 визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 10.01.2024.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що позивачем складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 21.07.2017 №3, яка зареєстрована відповідачем 17.08.2017.

Надалі, Головним управлінням Державної фіскальної служби України у місті Києві здійснено камеральну перевірку з питань дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платником податку на додану вартість, за результатами якої складено відповідний акт перевірки від 06.11.2017 №12763/26-15-12-07-20/37936657.

На підставі висновків акта перевірки податковим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 23.11.2017 №0045501207, яким на Товариство з обмеженою відповідальністю «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» накладено штраф у розмірі 60 579,17 грн за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної від 21.07.2017 №3.

Не погодившись із діями відповідача, ТОВ «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» звернулось до суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві.

Відповідно до абзаців першого, другого пункту 201.10 статті 201 ПК (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин, далі - так само) на дату виникнення при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; - для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (абзаци чотирнадцятий, п`ятнадцятий пункту 201.10).

Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: - 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; - 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; - 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; - 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; - 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Системний аналіз норм пункту 201.1 статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК дає підстави для висновку, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до нього штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної), що не надається отримувачу (покупцю) товарів/послуг та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

У випадку встановлення факту вчинення платником податку порушення граничного терміну реєстрації податкових накладних контролюючий орган відповідно до пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України (визначає підстави, порядок оформлення та вручення податкового повідомлення-рішення) та положень пункту 2 розділу II Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції 22.01.2016 № 124/28254, складає податкове повідомлення-рішення за формою «Н» - за порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 Податкового кодексу України (додаток 13 до зазначеного Порядку).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї (далі - податкова накладна та/або розрахунок коригування), до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр), звіряння даних, що містяться у виданих платникам податку на додану вартість - отримувачам (покупцям) товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок).

Пунктом 2 Порядку визначено, що внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру (далі - реєстрація) здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФС здійснюється їх розшифрування, перевіряється електронний цифровий підпис, визначається відповідність електронного документа формату (стандарту), затвердженому в установленому порядку, та у разі відсутності причин для відмови проводиться їх реєстрація (п. 7 Порядку).

Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (п. 9 Порядку).

Згідно п. 1 Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв`язку, затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації України 10.04.2008 №233 платник податків здійснює формування та подання податкових документів в електронному вигляді відповідно до законодавства із застосуванням спеціалізованого програмного забезпечення формування податкових документів, засобу КЗІ, керуючись цією Інструкцією та договором.

Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, законодавством чітко визначено порядок оформлення, подачі, прийняття та реєстрації податкових накладних. При цьому, ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, а саме ДФС України, на яку покладено обов`язок прийняття, реєстрації та обробки податкових накладних, поданих в електронному вигляді платником податків. Підставою для відмови у прийнятті податкових накладних в електронному вигляді може бути лише порушення їх формування у відповідності до податкового законодавства України.

Як свідчать матеріали справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, що оскільки податкова накладна №3 складена 21.07.2017, відтак, граничним строком реєстрації податкової накладної є 15.08.2017.

Під час судового розгляду справи позивач стверджував, що саме 15.08.2017 ТОВ «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» направлено на реєстрацію податкову накладну від 21.07.2017 №3, однак вказана податкова накладна Державною фіскальною службою України не прийнята у день її подання (надсилання).

Водночас, колегія суддів Верховного Суду погоджується із висновками судів попередніх інстанцій, що позивачем не надано належних доказів надіслання податкової накладної від 21.07.2017 №3 15.08.2017, оскільки як вбачається з матеріалів справи - чек про відправку, начебто податкової накладної від 21.07.2017 №3, який надав позивач, дійсно не містить жодної інформації щодо відправки зазначеної податкової накладної, а також у матеріалах справи взагалі відсутні належні докази доставлення такої податкової накладної до Державної фіскальної служби України в цей день, відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних.

При цьому, судами встановлено, що матеріали справи містять квитанцію від 17.08.2017 №1, якою підтверджується факт реєстрації податкової накладної від 21.07.2017 №3 відповідачем 17.08.2017 о 15:24:10, тобто через 2 календарні дні з моменту настання граничного строку такої реєстрації.

Верховний Суд погоджується із судами у позиції щодо критичного ставлення до роздруківки, наданої позивачем у якості доказу направлення саме податкової накладної від 21.07.2017 №3, оскільки суди вірно вважають, що ця роздруківка не може бути визнана належним доказом факту направлення вказаної податкової накладної для реєстрації саме 15.08.2017.

Відповідно до частини першої статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись статтями 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «МІНЕРАЛ ТРАНС УКРАЇНА» залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 23.11.2017 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіЛ.І. Бившева С.С. Пасічник В.В. Хохуляк