21.02.2024

№ 826/7382/18

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

20 січня 2021 року

справа № 826/7382/18

адміністративне провадження № К/9901/34609/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф.(суддя-доповідач),

суддів: Гончарової І. А., Олендера І. Я.,

розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ»

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2020 року у складі судді Шрамко Ю. Т.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у складі суддів Бабенка К. А., Сорочка Є. О., Степанюка А. Г.,

у справі № 826/7382/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ»

до Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Полтавській області

про скасування податкового повідомлення-рішення, -

УСТАНОВИВ:

РУХ СПРАВИ

У травні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ» (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Полтавській області (далі - податковий орган, відповідач у справі), у якій просить скасувати податкове повідомлення-рішення від 17 квітня 2018 року №0021101211, яким до Товариства застосовано штраф у розмірі 10% з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у сумі 378 495,78 грн, з мотивів безпідставності його прийняття.

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 29 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року, в задоволенні адміністративного позову відмовив.

Відмовляючи в задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанції дійшли висновку про наявність складу податкового правопорушення в діях Товариства, а саме несвоєчасної сплати грошового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу.

15 грудня 2020 року Товариство звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі № 826/7382/18.

16 грудня 2020 року ухвалою Верховного Суду відкрито провадження за касаційною скаргою позивача на підставі пункту 4 частини четвертої статті 328 КАС України.

14 січня 2021 року справа № 826/7382/18 надійшла до Верховного Суду.

ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Підставою для відкриття касаційного провадження у справі № 826/7382/18 є пункт 4 частини четвертої статті 328 КАС України, зокрема скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій постановили рішення:

- не дослідивши зібрані у справі докази та встановивши обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів;

- безпідставно визнавши наявність - за їх відсутності - підстав для притягнення Товариства до відповідальності, встановленої пунктом 126.1 статті 126 Податкового кодексу України, а саме: штрафу у розмірі 10 % у сумі 378 495,78 грн за порушення граничного строку сплати самостійно визначеної рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у сумі З784957,80 грн;

- не прийнявши до уваги факту подання Товариством уточнюючого розрахунку з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини за 4 квартал 2015 року 07 квітня 2016 року до Лохвицької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області за реєстраційним №9276642800 (що підтверджується квитанцією №2 з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводної сировини за 4 квартал 2015 року);

- з ігноруванням правової позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 822/2198/17 - згідно якої, «якщо платником податків самостійно виявлено помилку в поданій ним податковій звітності і подано до податкового органу уточнюючий розрахунок з виправленням помилок з урахуванням вимог статті 50 Податкового кодексу України, у податкового органу відсутні підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених пунктом 126.1 статті 126 Податкового кодексу України, оскільки, з поданням уточнюючого розрахунку податкова звітність є виправленою і нівелює правові наслідки помилки, допущеної при її поданні»;

- безпідставно ухилившись від дослідження та оцінки такого доказу як Висновок експерта №15 за результатами проведення судово-економічної експертизи від 19 грудня 2018 року щодо відсутності документального підтвердження висновків акта перевірки №2890/16-31-12-11-30/31511844 від 26 березня 2018 року як підстави застосування до Товариства штрафу згідно пункту 126.1 статті 126 Податкового кодексу України, у розмірі 10 % у сумі 378 495,78 грн за порушення граничного строку сплати самостійно визначеної рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у сумі 3 784 957,80 грн;

- та з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Позивач просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі №826/7382/18, направити справу на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

11 січня 2021 року до Суду від податкового органу надійшов відзив на касаційну скаргу Товариства, відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Верховний Суд, переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, вбачає підстави для задоволення касаційної скарги.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З урахуванням змін до КАС України, які набрали чинності 8 лютого 2020 року, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що податковим органом на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75, статті 76 Податкового кодексу України проведено камеральну перевірку позивача з питань дотримання граничних строків сплати, визначених чинним податковим законодавством, узгоджених сум податкових зобов`язань по рентній платі за користування надрами для видобування природного газу та газового конденсату за період з 20 лютого 2016 року по 24 січня 2018 року, за результатами якої складено акт перевірки №2890/16-31-12-11-30/31511844 від 26 березня 2018 року (далі - акт перевірки).

В акті перевірки зафіксовано факти несвоєчасної сплати позивачем рентної плати за користування надрами для видобування природного газу:

- по терміну сплати 19 лютого 2016 року нараховано суми авансових внесків по строку сплати 19 лютого 2016 року в сумі 2 604 247,91 грн згідно податкового розрахунку з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 3 квартал 2015 року (вх. №9226710205 від 05 листопада 2015 року та відповідно до додатку 2 до нього (вх. №9226710199 від 05 листопада 2015 року), з яких погашено без порушення термінів сплати, а саме: частково в сумі 1 252 834,06 грн сплачено із затримкою у 6 днів платіжним дорученням №493 від 25 лютого 2016 року. Частково у сумі 1 000 000,00 грн сплачено із затримкою у 7 днів платіжним дорученням №266 від 26 лютого 2016 року. Залишок в сумі 347 167,80 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою у 21 день платіжним дорученням №616 від 11 березня 2016 року на загальну суму 591 928,97 грн;

- по терміну сплати 19 лютого 2016 року нараховано податкових зобов`язань по декларації з рентної плати за 4-ий квартал 2015 року (вх. №9275173959 від 09 лютого 2016 року) та додаток №2 до неї (розрахунки з рентної плати за користування надрами №9275536670) в сумі 7465577,79 грн, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 244 761,1 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою у 21 день платіжним дорученням №616 від 11 березня 2016 року. Частково в сумі 350 000,00 грн сплачено 29 березня 2016 року із затримкою у 39 днів платіжним дорученням №856 від 29 березня 2016 року. Залишок в сумі 6 780 816,65 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою у 48 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань по уточнюючій декларації за 4 квартал 2015 року (вх. №9276642800 від 07 квітня 2016 року відповідно до додатку 2 до нього (вх. №9276642799), по якому загальна сума зменшення податкових зобов`язань по рентній платі за видобування природного газу - 7 812 743,73 грн;

- по строку сплати 03 березня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 1 060 265,64 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за січень 2016 року (№9018163242 від 16 лютого 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9018163110 від 16 лютого 2016 року), які сплачено з порушенням граничних термінів сплати, а саме: частково у сумі 941 927,10 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою у 35 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань по уточнюючій декларації за 4 квартал 2015 року (вх. №9276642800 від 07 квітня 2016 року та додатку №2 до неї (вх. ?№9276642799); залишок в сумі 118 338,55 грн погашено 28 квітня 2016 року із затримкою у 56 днів шляхом сплати коштів згідно платіжних доручень №1126 від 28 квітня 2016 року на загальну суму 1 940,35 грн та №559 від 28 квітня 2016 року на загальну суму 710 265,64 грн, з яких зараховано в погашення недоїмки по строку сплати 03 березня 2016 року 116 398,19 грн;

- по строку сплати 31 березня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 891 940,37 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за лютий 2016 року (№9037928617 від 17 березня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9037928645 від 17 березня 2016 року), які сплачено з порушенням граничних термінів сплати, а саме: частково в сумі 1 938,50 грн погашено 28 квітня 2016 року із затримкою у 28 днів шляхом сплати коштів по платіжному дорученню №559 від 28 квітня 2016 року, частково в сумі 890 000,00 грн. сплачено 29 квітня 2016 року платіжним дорученням №1121 від 29 квітня 2016 року із затримкою у 29 днів; залишок в сумі 1,89 грн погашено 27 травня 2016 року платіжним дорученням №1443 від 27 травня 2016 року на загальну суму 1623,68 грн із затримкою у 57 днів;

- по строку сплати 30 квітня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 991 623,68 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за березень 2016 року (№9060914122 від 20 квітня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9060914058 від 20 квітня 2016 року), які сплачено з порушенням граничних термінів сплати, а саме: частково в сумі 181 717,75 грн погашено 31 травня 2016 року із затримкою у 31 день шляхом сплати коштів по платіжному дорученню №87 від 31 травня 2016 року на загальну суму 199 309,40 грн, частково в сумі 3 760,4 грн погашено 30 червня 2016 року із затримкою у 61 день шляхом сплати коштів по платіжному дорученню №1785 від 30 червня 2016 року; залишок в сумі 15 454,90 грн погашено 28 липня 2016 року із затримкою у 89 днів шляхом сплати коштів по платіжному дорученню №2086 від 28 липня 2016 року на загальну суму 67 471,62 грн;

- по строку сплати 30 травня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 873 760,42 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за квітень 2016 року (№9081127985 від 19 травня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх.№9081127771 від 19 травня 2016 року), які сплачено 28 липня 2016 року із затримкою у 59 днів шляхом сплати коштів: частково в сумі 52016,70 грн по платіжному дорученню від 28 липня 2016 року та залишок в сумі 821 743,70 грн - платіжним дорученням №1768 від 28 липня 2016 року на загальну суму 870 000,00 грн;

- по строку сплати 01 липня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 867 471,62 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за травень 2016 року (№9101264480 від 17 червня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх.№9101264463 від 17 червня 2016 року), які сплачено 28 липня 2016 року із затримкою у 27 днів платіжним дорученням №1768 від 28 липня 2016 року, частково в сумі 500 000,00 грн сплачено платіжним дорученням №2661 від 23 вересня 2016 року із затримкою у 84 дні; частково в сумі 300 000,00 грн сплачено платіжним дорученням №2087 від 26 вересня 2016 року із затримкою у 87 днів, частково в сумі 3 693,30 грн сплачено платіжним дорученням №2754 від 29 вересня 2016 року із затримкою у 90 днів; залишок в сумі 15 522,05 грн сплачено платіжним дорученням №245 від 27 жовтня 2016 року із затримкою у 118 днів;

- по строку сплати 30 липня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 843 693,28 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за червень 2016 року (№9124010464 від 19 липня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9124010072 від 19 липня 2016 року), які сплачено 27 жовтня 2016 року із затримкою у 89 днів шляхом сплати коштів: частково в сумі 824 477,95 грн - платіжним дорученням №245 від 27 жовтня 2016 року та залишок в сумі 19 215,30 грн по платіжному дорученню №249 від 27 жовтня 2016 року на загальну суму 97 079,37 грн;

- по строку сплати 01 вересня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 997 079,37 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за липень 2016 року (№9143048037 від 11 серпня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9143048086 від 11 серпня 2016 року), які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 77 864,05 грн із затримкою у 56 днів шляхом сплати коштів платіжним дорученням №249 від 27 жовтня 2016 року; частково в сумі 900 000, 00 грн. сплачено 29 грудня 2016 року по платіжному дорученню №3419 від 29 грудня 2016 року із затримкою у 119 днів; залишок в сумі 19 215,32 грн сплачено платіжним дорученням №190 від 30 січня 2017 року на загальну суму 938 686,45 грн із затримкою у 151 день;

- по строку сплати 30 вересня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 938 686,45 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за серпень 2016 року (№9170219738 від 16 вересня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9170219656 від 16 вересня 2016 року), які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 919 471,15 грн сплачено 30 січня 2017 року із затримкою у 122 дні шляхом сплати коштів платіжним дорученням №190 від 30 січня 2017 року, залишок в сумі 19 215,32 грн сплачено 31 січня 2017 року із затримкою у 182 дні платіжним дорученням №698 від 31 березня 2017 року на загальну суму 288 592,45 грн;

- по строку сплати 30 жовтня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 947 427,99 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за вересень 2016 року (№919687947 від 19 жовтня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9196877935 від 19 жовтня 2016 року, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме : частково в сумі 269 171,00 грн сплачено 31 березня 2017 року платіжним дорученням №698 від 31 березня 2017 року із затримкою у 152 днів, частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 24 квітня 2017 року із затримкою у 176 днів, частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 29 травня 2017 року із затримкою у 211 днів з платіжним дорученням №1216 від 29 травня 2017 року; залишок у сумі 101 072,05 грн сплачено 27 червня 2017 року із затримкою у 240 днів платіжним дорученням №1442 від 27 червня 2017 року на загальну суму 288 592,45 грн;

- по строку сплати 01 грудня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 854 966,17 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за жовтень 2016 року (№9220668966 від 17 листопада 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9220669086 від 17 листопада 2016 року), які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 187 520,40 грн сплачено 27 червня 2017 року із затримкою у 208 днів платіжним дорученням №1442 від 27 червня 2017 року; частково в сумі 286 260,38 грн сплачено 14 липня 2017 року платіжним дорученням №489 від 14 липня 2017 року із затримкою у 225 днів; частково в сумі 288 592,45 грн сплачено 31 липня 2017 року; частково в сумі 34 858,70 грн сплачено 31 липня 2017 року із затримкою у 242 дні платіжним дорученням №496 від 31 липня 2017 року, частково в сумі 22 480,30 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою у 272 дні платіжним дорученням №525 від 30 серпня 2017 року; залишок в сумі 35253,95 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою у 272 днів платіжним дорученням №524 від 30 серпня 2017 року на загальну суму 288 592,45 грн;

- по строку сплати 30 грудня 2016 року нараховано податкових зобов`язань з рентної плати за видобування природного газу в сумі 795 208,96 грн згідно податкової декларації з рентної плати за видобування корисних копалин за листопад 2016 року (№9246051090 від 19 грудня 2016 року та відповідно додатку 2 до неї (вх. №9246050920 від 19 грудня 2016 року), які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 241 771,30 грн сплачено 30 серпня 2017 року із затримкою у 243 дні платіжним дорученням №524 від 30 серпня 2017 року; частково в сумі 288592,45 грн сплачено 26 вересня 2017 року із затримкою у 270 днів платіжним дорученням №2108 від 26 вересня 2017 року; частково в сумі 21 724,53 грн 28 вересня 2017 року із затримкою у 272 дні платіжним дорученням №570 від 28 вересня 2017 року, залишок в сумі 243 120,68 грн сплачено 24 жовтня 2017 року із затримкою у 298 днів платіжним дорученням №2265 від 24 жовтня 2017 року.

Висновками акта перевірки встановлено порушення позивачем пунктів 257.4, 257.5 статті 257 Податкового кодексу України в частині сплати узгоджених податкових зобов`язань по сплаті за користування надрами для видобування корисних копалин та рентній платі за видобутий природний газ, нарахованих відповідно до:

- поданих податкових розрахунків з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 3 квартал 2015 року, авансових внесків терміном сплати по строку 19 лютого 2016 року в сумі 347167,80 грн - 21 день затримки сплати, 1252834,10 грн - 6 днів затримки сплати, 1000000 грн - 7 днів затримки сплати;

- поданих податкових розрахунках з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за 4 квартал 2015 року по строку сплати 19 лютого 2016 року в сумі 244761,10 грн - 21 день затримки сплати;

- по податковій декларації з рентної плати за лютий 2016 року по строку сплати 31 березня 2016 pоку в сумі 1938,50 грн - 28 днів затримки сплати, 890000,00 грн - 29 днів затримки сплати;

- по податковій декларації з рентної плати за травень 2016 року по строку сплати 01 липня 2016 pоку в сумі 48256,30 грн - 27 днів затримки сплати.

17 квітня 2018 року на підставі акта перевірки керівник податкового органу прийняв податкове повідомлення-рішення №0021101211, яким до Товариства за затримку на 29, 28, 27, 21, 21, 7, 6 календарних днів сплати грошового зобов`язання з рентної плати за користування надрами для видобування природного газу у розмірі 3784957,80 грн застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 378495,78 грн.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

Підпункт 14.1.39. пункту 14.1 статті 14.

Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Підпункт 14.1.156. пункту 14.1 статті 14.

Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Підпункт 14.1.175 пункту 14.1 статті 14.

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.

Підпункт 14.1.217 пункту 14.1 статті 14.

Рентна плата - загальнодержавний податок, який справляється за користування надрами для видобування корисних копалин; за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; за користування радіочастотним ресурсом України; за спеціальне використання води; за спеціальне використання лісових ресурсів; за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України.

Пункт 46.1 статті 46.

Податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Додатки до податкової декларації є її невід`ємною частиною.

Пункт 50.1. статті 50.

У разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Пункт 57.1 статті 57.

Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Пункт 126.1 статті 126.

У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Пункт 257.1 статті 257.

Базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу, а для рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за видобування нафти, конденсату, природного газу, у тому числі газу, розчиненого у нафті (нафтового (попутного) газу), етану, пропану, бутану, рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України та рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами аміаку територією України, дорівнює календарному місяцю.

Пункт 257.2 статті 257.

Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов`язань з рентної плати.

Пункт 257.5 статті 257.

Сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Підпункт 258.1.1. пункту 258.1 статті 258.

На платника рентної плати покладається відповідальність за правильність обчислення, повноту і своєчасність її внесення до бюджету, а також за своєчасність подання контролюючим органам відповідних податкових декларацій згідно із нормами цього Кодексу та інших законодавчих актів.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

На платника податків покладено обов`язок здійснити у встановлені строки сплату узгодженого грошового зобов`язання.

Сума податкових зобов`язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за податковий (звітний) період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації.

Несплачене у встановлений законом строк узгоджене грошове зобов`язання визначається сумою податкового боргу платника податків.

За несвоєчасну сплату платником податків узгодженої суми грошового зобов`язання, такий притягується до відповідальності у вигляді штрафу у розмірах визначених Податковим кодексом України.

Платник податків може скористатися своїм правом на виправлення значень податкових зобов`язань у разі самостійного виявлення помилки шляхом відображення відповідних сум в податковій декларації за звітний податковий період або внесення змін до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 ПК України.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

Суди попередніх інстанцій прийняли позицію податкового органу, зокрема суд першої інстанції в описовій частині рішення відобразив висновки акта перевірки щодо порушення позивачем строків сплати узгодженого податкового зобов`язання, визначеного платником податків у поданих податкових деклараціях, без врахування уточнюючих розрахунків з рентної плати за користування надрами для видобування вуглеводневої сировини за 4 квартал 2015 року, поданих 10 лютого 2016 року, 31 березня 2016 року, 5 квітня 2016 року, 7 квітня 2016 року, які долучені до матеріалів справи (том 1, а. с. 83 - 109), але які не досліджувалися і не оцінювалися судами попередніх інстанцій, а також неправильно враховані податковим органом при проведенні камеральної перевірки та застосуванні штрафу, який в свою чергу визначається у відсотках від погашеної суми податкового боргу. Зменшення податкового зобов`язання шляхом подання уточнюючого розрахунку відповідно впливає на суму податкового боргу та суму штрафної (фінансової) санкції, яка застосовується за затримку сплати суми грошового зобов`язання.

Як встановили суди попередніх інстанцій податковим органом в акті перевірки зазначено, що по терміну сплати 19 лютого 2016 року нараховано податкових зобов`язань по декларації з рентної плати за 4-ий квартал 2015 року (вх. №9275173959 від 09 лютого 2016 року) та додаток №2 до неї (розрахунки з рентної плати за користування надрами №9275536670) в сумі 7465577,79 грн, які сплачено з порушенням термінів сплати, а саме: частково в сумі 244 761,1 грн сплачено 11 березня 2016 року із затримкою у 21 день платіжним дорученням №616 від 11 березня 2016 року. Частково в сумі 350 000,00 грн сплачено 29 березня 2016 року із затримкою у 39 днів платіжним дорученням №856 від 29 березня 2016 року. Залишок в сумі 6 780 816,65 грн погашено 07 квітня 2016 року із затримкою у 48 днів за рахунок зменшення нарахованих сум податкових зобов`язань по уточнюючій декларації за 4 квартал 2015 року (вх. №9276642800 від 07 квітня 2016 року відповідно до додатку 2 до нього (вх. №9276642799), по якому загальна сума зменшення податкових зобов`язань по рентній платі за видобування природного газу - 7 812 743,73 грн.

Отже контролюючий орган при проведенні камеральної перевірки використав дані уточнюючого розрахунку виключно як факт погашення залишку податкових зобов`язань по декларації з рентної плати за 4-ий квартал 2015 року. Суд зазначає, що Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, що подання уточнюючої податкової декларації, якою зменшується податкове зобов`язання з певного податку, виключає об`єкт застосування штрафної санкції, передбаченої статтею 126 Податкового кодексу України, оскільки подання уточнюючої декларації зі зменшеним податковим зобов`язанням не є сплатою узгодженої суми податкового зобов`язання.

У податкового органу відсутні підстави для розрахунку штрафних санкцій, виходячи з суми податкового зобов`язання без врахування уточнюючих показників, оскільки з поданням уточнюючого розрахунку податкова звітність є виправленою і нівелює правові наслідки помилки допущеної при її поданні.

Суд також визнає передчасним висновок суду першої інстанції щодо не прийняття як належного та допустимого доказу висновку експерта від 19 грудня 2018 року № 15, з підстав відсутності у ньому відомостей про те, що висновок підготовлений для подання до суду на виконання частини шостої статті 104 КАС України.

За правилами статті 104 КАС України проведення експертизи може бути здійснене на замовлення учасників справи, з самого висновку експерта № 15 видно, що судово-економічну експертизу проведено судовим експертом на замовлення Товариства від 6 червня 2018 року, тобто під час здійснення провадження у справі № 826/7382/18, в основу дослідження покладені висновки акта камеральної перевірки від 26 березня 2018 року № 2890/16-31-12-11-30/31511844, а також зазначено, що судовий експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за надання завідомо неправдивого висновку за статтею 384 Кримінального кодексу України.

Окремо Суд звертає увагу на те, що постанова суду апеляційної інстанції є необґрунтованою, оскільки не містить жодного висновку щодо спростування доводів заявника апеляційної скарги.

За змістом частини четвертої статті 9 КАС України суд повинен: визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі позовних вимог та заперечень; з`ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів, і вжити заходів для виявлення та витребування доказів.

Принцип всебічного, повного та об`єктивного дослідження доказів судом при розгляді адміністративної справи закріплений частиною першою статті 90 КАС України. Зазначений принцип передбачає, зокрема, всебічну перевірку доводів сторін, на які вони посилаються в підтвердження своїх позовних вимог чи заперечень на позов.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (частина друга статті 73 КАС України).

Вказані вище обставини справи досліджені в неповному обсязі, тому для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу та їх сукупності, які міститься в матеріалах справи або витребовується, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому відповідні норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

За правилами частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.

Суд дійшов висновку про те, що судами першої та апеляційної інстанції порушено принцип офіційного з`ясування всіх обставин справи, що призвело до ухвалення рішень, які не відповідають вимогам щодо законності і обґрунтованості, а тому такі рішення підлягають скасуванню, а справа відповідно до правил статті 353 КАС України - направленню на новий розгляд до суду першої інстанції.

Керуючись статтями 341 345 349 353 355 356 359 КАС України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Арабський Енергетичний Альянс ЮЕЙ» задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року скасувати, справу №826/7382/18 направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Р. Ф. Ханова

Судді: І. А. Гончарова

І. Я. Олендер