10.12.2024

№ 906/365/17

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 лютого 2020 року

м. Київ

Справа № 906/365/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Огородніка К.М.- (головуючого), Жукова С.В., Ткаченко Н.Г.,

за участю секретаря судового засідання - Ксензової Г.Є.;

за участю представників:

КП "Теплосервіс" - адвокат Вівчарівський В.П. (ордер ЛВ № 177015), ліквідатор арбітражний керуючий Коляда В.І. (особисто),

Коростишівська міська рада - Коваленко В.В. (дов. від 03.02.2020), Окушко О.В. (дов. від 07.01.2020),

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" та ліквідатора Комунального підприємства «Теплосервіс» арбітражного керуючого Коляди В.

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019

та ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019

у справі №906/365/17

за позовом Комунального підприємства "Теплосервіс"

до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та речових прав на нерухоме майно Коростишівської міської ради в особі Коростишівської міської ради

про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за Коростишівською міською радою; визнання за Комунальним підприємством "Теплосервіс" права господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3 (загальною площею 205,3 м. кв.)

у межах справи №906/365/17

за заявою Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"

до Комунального підприємства "Теплосервіс"

про визнання банкрутом, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Господарського суду Житомирської області від 10.10.2017 у справі №906/365/17 Комунальне підприємство "Теплосервіс" (далі - КП "Теплосервіс", боржник, позивач) визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.

17.05.2018 до Господарського суду Житомирської області від КП "Теплосервіс" надійшла позовна заява до Відділу державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та речових прав на нерухоме майно Коростишівської міської ради в особі Коростишівської міської ради (з урахуванням клопотання №1/06-2018 від 15.06.2018), в якій боржник просив скасувати рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою (код ЄДРПОУ 04053660) та визнати за КП "Теплосервіс" право господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул. Миру, 3 (загальною площею 205,3 м.кв.) (згідно заяви про уточнення позовних вимог від 26.02.2019).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виключно з майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), сформовано статутний фонд КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн. До зазначеного Переліку основних засобів, що передані на баланс КП "Теплосервіс" було включено і спірне майно - адміністративне приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299.

Відповідно до п.4.1 статуту, майно підприємства становить оборотні кошти, основні засоби, а також інші цінності, вартість яких визначається в самостійному балансі підприємства. Розмір статутного фонду підприємства становить 1485807,45 грн.

Згідно п. 4.4 Статуту джерелами формування майна підприємства є: матеріальні та грошові внески Засновника; доходи, одержані від господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджету; придбання майна іншого підприємства; безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, громадян; інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.

Рішенням Коростишівської міської ради №752 від 07.11.2008 було вирішено поповнити статутний фонд КП "Теплосервіс" з бюджету розвитку в сумі 400 000 грн з подальшим перерахуванням коштів на рахунок КП "Теплосервіс".

Позивач зазначав, що за відсутності доказів поповнення статутного фонду КП "Теплосервіс" грошовими коштами, зазначене є доказом передачі до статутного фонду КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), яке було закріплено за підприємством на праві господарського відання.

Коростишівська міська рада Коростишівського району Житомирської області повідомила про відсутність в архівних матеріалах Коростишівської міської ради доказів формування статутного фонду КП "Теплосервіс" з переданого на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383) майна, а також, відсутність будь-яких рішень Коростишівської міської ради стосовно передачі спірного майна КП "Теплосервіс" у повне господарське відання.

Обставини встановлені судами

Коростишівське Комунальне підприємство "Теплосервіс" створено рішенням Коростишівської міської ради від 24.06.2004.

Рішенням Коростишівської міської ради від 30.09.2004 затверджено уточнений статут Комунального підприємства "Теплосервіс".

Відповідно до п.1.1 Статуту, Комунальне підприємство "Теплосервіс", що надалі іменується "Підприємство", є комунальним унітарним підприємством, що знаходиться у комунальній власності територіальної громади Коростишівської міської ради, згідно законодавства України, що надає послуги населенню, організаціям бюджетної сфери та іншим споживачам з теплопостачання, гарячого водопостачання, ремонту і обслуговування котельного обладнання, будівельних конструкцій, споруд теплових мереж та інших послуг.

Засновником і власником підприємства є територіальна громада Коростишівська міська рада, яка є власником майна підприємства (основних фондів) (п.1.2 Статуту).

Управління підприємством здійснюється на основі поєднання прав власника щодо господарського використання свого майна і принципів самоврядування трудового колективу (п.3.1 Статуту).

Виключно на пленарних засіданнях сесії Коростишівської міської ради вирішуються питання щодо, зокрема, розпорядження майном підприємства, що було надано на праві повного господарського відання (п. 3.3 Статуту).

Відповідно до п.4.1 статуту, майно підприємства становить оборотні кошти, основні засоби, а також інші цінності, вартість яких визначається в самостійному балансі підприємства.

Розмір статутного фонду підприємства становить 1485807,45 грн.

Відповідно до п. 4.2 Статуту, майно підприємства належить йому на праві повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається майном на свій розсуд, вчиняючи до нього будь - які дії, що не суперечать статуту підприємства.

Згідно п. 4.4 Статуту джерелами формування майна підприємства є: матеріальні та грошові внески Засновника; доходи, одержані від господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджету; придбання майна іншого підприємства; безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, громадян; інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.

Згідно з рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс МКП "Теплосервіс" (Комунальному підприємству "Теплосервіс") передано котельні, теплові мережі (згідно з додатком).

Рішенням б/н від 11.11.2004 надано дозвіл МКП "Тепломережа" на передачу підприємству КП "Теплосервіс" на баланс малоцінного інвентаря та матеріалів згідно переліку.

Рішенням Коростишівської міської ради №719 від 07.08.2008 було затверджено майно, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева згідно додатків.

У додатках до вищезазначеного рішення міститься перелік майна, що перебуває у власності територіальної громади м. Коростишева, які знаходяться на балансі КП "Теплосервіс", у якому зазначено адміністративне приміщення балансовою вартістю 50413,14 грн.

Як було з`ясовано судами попередніх інстанцій та підтверджено представниками сторін, спірне майно - адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3, згідно Додатку до рішення №383 виконкому Коростишівської міської ради від 15.09.2004 та Додатку до рішення №719 від 07.08.2008 має інвентарний номер №299, балансова вартість 50 413,14 грн. Будь - якого іншого адміністративного приміщення на баланс КП "Теплосервіс" не передавалось.

Звертаючись з позовом, ліквідатор КП "Теплосервіс" вказував, що 05.12.2017 державним реєстратором - приватним нотаріусом Житомирського районного нотаріального округу Павленком П.П. на підставі рішень Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 та б/н від 11.11.2004, технічного паспорту: серія та номер 633/ю/376, виданого 30.11.2017, за КП «Теплосервіс» було зареєстровано право власності на спірне майно - адмінприміщення.

Проте, в подальшому, 02.03.2018 державним реєстратором Коростишівської міської ради Чернявською І.В. було прийнято рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно - адміністративного приміщення загальної площі 205,3 м.кв., адреса: Житомирська область, Коростишівський район, м.Коростишів, вул. Миру, 3 за Коростишівською міською радою.

Зазначаючи, що статутний фонд КП "Теплосервіс" на загальну суму 1485807,45 грн. було сформовано виключно з майна відповідно до Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), до якого включено і спірне майно - адміністративне приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299, а статутний фонд належить до власного капіталу підприємства, ліквідатор банкрута з посиланням на положення ч.8 ст. 42 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», звернувся з позовом про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради від 02.03.2018.

Короткий зміст ухвали суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 відмовлено КП "Теплосервіс" у задоволенні заяви (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.02.2019) про скасування рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області Чернявської І.В. від 02.03.2018 індексний номер рішення 39954949 про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м. Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою (код ЄДРПОУ 04053660) та визнання за Комунальним підприємством "Теплосервіс" права господарського відання на адміністративне приміщення, що знаходиться за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул.Миру, 3 (загальною площею 205,3 м. кв.) у справі №906/365/17.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 у справі №906/365/17 залишено без змін.

Судові рішення обґрунтовані тим, що за наявності чинного рішення Коростишівської міської ради Коростишівського району Житомирської області №719 від 07.08.2008 (про затвердження майна, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева), реєстраційні дії щодо державної реєстрації права власності на нерухоме майно (адміністративне приміщення загальною площею 205,3 м.кв. за адресою: Житомирська область, м.Коростишів, вул. Миру, 3) за Коростишівською міською радою були вчинені з дотриманням Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015.

При цьому зазначено, що рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004, Переліком основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс" (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383), підтверджується передача адміністративного приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299 Комунальному підприємству "Теплосервіс" на баланс.

Співпадіння розміру статутного фонду КП "Теплосервіс" та залишкової вартості майна згідно Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП "Теплосервіс", на думку судів, не є беззаперечним доказом передачі власником зазначеного майна КП "Теплосервіс" на праві господарського відання.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

До Верховного Суду з касаційними скаргами звернулися:

1) Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" (далі - ДК «Газ України»), яка просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 повністю та передати справу на новий розгляд до Північно-західного апеляційного господарського суду.

В обґрунтування посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, а саме ст.282 ГПК України, оскільки суд розглянув лише доводи КП "Теплосервіс" та залишив поза увагою доводи ДК "Газ України";

2) ліквідатор КП «Теплосервіс» арбітражний керуючий Коляда В., який просить скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 та ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019, ухвалити нове рішення, яким скасувати рішення державного реєстратора Коростишівської міської ради Житомирської області про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за Коростишівською міською радою та визнати за КП «Теплосервіс» право господарського відання на спірне адміністративне приміщення.

Касаційну скаргу обґрунтовано порушенням ст.ст. 86 236 ГПК України, оскільки суди не дослідили обставини безоплатної передачі майна засновником та не надали їм відповідної правової оцінки, не встановили правовий режим володіння комунальним підприємством майном комунальної власності, що призвело до неправильного застосування положень ч. 8 ст. 42 Закону про банкрутство та не застосуванням до спірних правовідносин ст.ст. 24 55 63 78 133 Господарського кодексу України.

Доводи інших учасників справи

Коростишівська міська рада подала відзиви на касаційні скарги ДК «Газ України» та КП «Теплосервіс», в яких просить залишити їх без задоволення, оскаржувані судові рішення залишити без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

З урахуванням меж розгляду справи судом касаційної інстанції, визначених статтею 300 ГПК України, не можуть бути взяті до уваги аргументи скаржника про необхідність встановлення обставин справи, про достовірність чи недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Згідно з компетенцією, визначеною законом, Верховний Суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

Положеннями ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч.ч. 1, 2, 3 ст.78 Господарського кодексу України (далі - ГК України) комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Орган, до сфери управління якого входить комунальне унітарне підприємство, є представником власника відповідної територіальної громади і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності ї закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

В ч. 10 ст. 78 ГК України закріплено, що особливості господарської діяльності комунальних унітарних підприємств визначаються відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом щодо діяльності державних комерційних або казенних підприємств, а також інших вимог, передбачених законом.

Основу правового режиму майна суб`єктів господарювання, на якій базується їх господарська діяльність, становлять право власності та інші речові права - право господарського відання, право оперативного управління (ст. 133 ГК України).

Право господарського відання є речовим правом суб`єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним майном), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим кодексом та іншими законами (ч.1 ст.136 ГК України).

В оскаржуваних судових рішеннях зазначено, що рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004, Переліком основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП «Теплосервіс» (Додаток до рішення виконкому міської ради від 15.09.2004 №383) підтверджується передача адміністративного приміщення з інвентарним номером згідно Переліку - №299 КП «Теплосервіс» на баланс.

Судами встановлено, що рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс МКП "Теплосервіс" (КП "Теплосервіс") передано котельні, теплові мережі (згідно з додатком).

Рішенням б/н від 11.11.2004 надано дозвіл МКП "Тепломережа" на передачу підприємству КП "Теплосервіс" на баланс малоцінного інвентаря та матеріалів згідно переліку.

Відповідно до п.4.1 Статуту КП «Теплосервіс», майно підприємства становить оборотні кошти, основні засоби, а також інші цінності, вартість яких визначається в самостійному балансі підприємства. Розмір статутного фонду підприємства становить 1485807,45 грн.

Відповідно до п.4.2 Статуту, майно підприємства належить йому на праві повного господарського відання. Здійснюючи право повного господарського відання, підприємство володіє, користується та розпоряджається майном на свій розсуд, вчиняючи до нього будь - які дії, що не суперечать статуту підприємства.

Згідно з п. 4.4 Статуту КП «Теплосервіс», джерелами формування майна підприємства є: матеріальні та грошові внески Засновника; доходи, одержані від господарської діяльності; доходи від цінних паперів; кредити банків та інших кредиторів; капітальні вкладення та дотації з бюджету; придбання майна іншого підприємства; безоплатні або благодійні внески, пожертвування організацій, підприємств, громадян; інші джерела, не заборонені законодавчими актами України.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що адміністративне приміщення балансовою вартістю 50 413,14 грн є у переліку основних засобів, що знаходяться на балансі КП «Теплосервіс» станом на 01.07.2017, з посиланням на рішення Коростишівської міської ради №719 від 07.08.2008, яким було затверджено майно, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева. У додатках до вищезазначеного рішення міститься перелік майна, що перебуває у власності територіальної громади м. Коростишева, які знаходяться на балансі КП "Теплосервіс", зокрема і спірне майно - адміністративне приміщення балансовою вартістю 50413,14 грн.

Судами аргументовано, що перебування майна, у тому числі споруд, будинків на балансі підприємства (організацій) ще не є його безспірною ознакою його права власності (господарського відання). Одним з основних критеріїв визначення законності володіння майном і відображення його на балансі підприємства є джерела фінансування (централізоване або власні кошти підприємства), передача підприємству у володіння майна безпосередньо власником (уповноваженим ним органом) чи підприємством, яке володіє майном на праві повного господарського відання.

Згідно доповнень до статуту Комунального підприємства «Теплосервіс» станом на 07.10.2010, засновником і власником підприємства є територіальна громада Коростишівська міська рада, яка є власником майна підприємства (основних фондів).

Співпадіння розміру статутного фонду КП «Теплосервіс» та залишкової вартості майна згідно Переліку основних засобів, що передані згідно рішення Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП «Теплосервіс», не визнано судами беззаперечним доказом передачі власником зазначеного майна Комунальному підприємству «Теплосервіс» на праві господарського відання.

Колегіє суддів зазначає, що передача майна на баланс комунального підприємства, що відбулася на підставі прийнятого в межах повноважень рішення органу місцевого самоврядування, який діє від імені та в інтересах територіальної громади відповідно до закону здійснює правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, є майновою дією власника щодо розпорядження майном.

Майнові дії власника - це вид юридичних дій, як-то вчинки, що здійснені власником або від імені власника і мають матеріальний вираз у формі документу будь-якого правочину (угоди, договору), розпорядчого документу, акта, пов`язаного з волевиявленням власника як суб`єкта правовідносин, зокрема, на зміну правового режиму майнових активів власника.

Однак, суди попередніх інстанцій належним чином не дослідили обставини щодо здійснених органом місцевого самоврядування відповідних майнових дій щодо передачі майна на баланс комунального підприємства, не з`ясували чи майно, що передавалось на баланс КП «Теплосервіс» відповідно до рішення Коростишівської міської ради, входить до статутного фонду цього підприємства з огляду на вказане вище рішення Коростишівської міської ради про передачу на баланс підприємства майна, вартість якого співпадає з розміром статутного капіталу.

Посилаючись виключно на рішення Коростишівської міської ради №719 від 07.08.2008, яким було затверджено майно, що перебуває у власності територіальної громади міста Коростишева, суди залишили поза увагою той факт, що згідно з відомостями Єдиного державного реєстру формування статутного фонду КП «Теплосервіс» на підставі рішення Коростишівської міської ради від 30.09.2004 закінчено 31.12.2004.

Надані позивачем банківські виписки щодо руху коштів по єдиному у 2004 році поточному рахунку КП «Теплосервіс» не були досліджені судами попередніх інстанцій на предмет встановлення, за рахунок чого було сформовано статутний фонд позивача, суди не з`ясували обставин щодо співпадіння розміру статутного фонду КП «Теплосервіс» та залишкової вартості майна згідно Переліку основних засобів, що передані рішенням Коростишівської міської ради №383 від 15.09.2004 на баланс КП «Теплосервіс».

Стверджуючи, що спірне майно перебуває у власності територіальної громади м.Коростишева, що не заперечує й позивач, суди не спростували його доводів щодо факту вчинення ним дій при здійсненні права повного господарського відання відносно цього майна.

За таких обставин, колегія суддів Касаційного господарського суду вважає, що висновки судів першої та апеляційної інстанцій здійснені без належного дослідження та об`єктивного аналізу всіх обставин справи щодо визначення правового режиму майна підприємства (позивача), переданого останньому власником, встановлення правових підстав володіння спірним майном, без належної правової оцінки доводам та запереченням сторін, з урахуванням обставин справи на підставі актуальних та фактичних відомостей, що впливає на встановлення наявності підстав для застосування положень ч. 8 ст. 42 Закону про банкрутство, на яку посилався позивач.

Таким чином, судами порушено принцип повноти оцінки доказів та їх відображення у судовому рішенні, яким вирішувався спір по суті, а Верховний Суд, діючи в межах повноважень, встановлених ст. 300 ГПК України, не може встановлювати обставини, збирати й перевіряти докази та надавати їм оцінку, що позбавляє його можливості ухвалити нове рішення у справі.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу повністю або частково на новий розгляд, зокрема за встановленою підсудністю або для продовження розгляду.

Відповідно до п. 1 та п. 2 ч. 3 ст. 310 ГПК України, підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є, зокрема, порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для вирішення справи, якщо: суд не дослідив зібрані у справі докази, або суд необґрунтовано відхилив клопотання про витребування дослідження або огляд доказів, або інше клопотання (заяву) учасника справи щодо встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення справи.

В частині 4 даної статті закріплено, що справа направляється на новий розгляд до суду апеляційної інстанції, якщо порушення норм процесуального права допущені тільки цим судом. У всіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

Зважаючи на встановлені законом межі компетенції суду касаційної інстанції, Верховний Суд дійшов висновку про необхідність скасування постанови Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 та ухвали Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 у справі №906/365/17, з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи місцевому суду слід установити й дослідити фактичні обставини справи, які мають значення для її правильного вирішення, а також надати їм належну правову оцінку з урахуванням викладеного в цій постанові та на підставі вказаних норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.

Судові витрати

Оскільки справа направляється на новий розгляд до суду першої інстанції, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється.

Керуючись статтями 240 300 301 308 310 314 315 317 ГПК України, Верховний Суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" задовольнити частково.

2. Касаційну скаргу ліквідатора Комунального підприємства «Теплосервіс» арбітражного керуючого Коляди В. задовольнити частково.

3. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.11.2019 та ухвалу Господарського суду Житомирської області від 17.09.2019 у справі №906/365/17 скасувати.

4. Справу №906/365/17 в скасованій частині передати на новий розгляд до Господарського суду Житомирської області.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та не підлягає оскарженню.

Головуючий, суддя Огороднік К.М.

Судді Жуков С.В.

Ткаченко Н.Г.