ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2023 року

м. Київ

справа № 140/73/19

адміністративне провадження № К/9901/27128/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Стеценка С.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 140/73/19

за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Луцької міської ради Волинської області, Головного управління Державної фіскальної служби у Волинській області, Державної фіскальної служби України про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії та стягнення моральної шкоди, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 (головуючий Андрусенко О.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2019 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Пліша М.А., суддів: Шинкар Т.І., Святецького В.В.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У січні 2019 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту соціальної політики Луцької міської ради (далі - відповідач 1), в якому з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

визнати протиправною бездіяльність Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо відсутності своєчасних дій у зв`язку із поданням заяви про призначення субсидій;

визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо включення до складу доходу для розрахунку житлової субсидії суми валового доходу 72150,80 грн, отриманого позивачем при здійсненні господарської діяльності як підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування;

визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо включення до складу доходу для розрахунку житлової субсидії суми 67594,52 грн. без вирахування податку з доходів фізичних осіб;

визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо призначення житлової субсидії для оплати житлово-комунальних послуг у розмірі нуль гривень та встановлення обов`язкового платежу у розмірі 42,32 % від суми доходу як такі, що суперечать статті 48 Конституції України;

визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Луцької міської ради щодо здійснення розрахунку розміру субсидії, який суперечить законодавству України, та не ґрунтується на об`єктивних даних;

визнати протиправними дії Головного управління ДФС у Волинській області щодо надання Департаменту соціальної політики Луцької міської ради з метою включення до складу доходів для призначення житлової субсидії відомостей про отримані позивачем валові доходи при здійсненні ним господарської діяльності як підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування, а також щодо надання недостовірних відомостей та ненадання Департаменту соціальної політики Луцької міської ради відомостей про сплачені податки з цих доходів;

зобов`язати Департамент соціальної політики Луцької міської ради здійснити перерахунок розміру наданої субсидії;

стягнути з Департаменту соціальної політики Луцької міської ради та Головного управління ДФС у Волинській області на користь позивача солідарно 1 000 000,00 грн. на відшкодування завданої моральної шкоди. Крім того у даній заяві вказує, що валові доходи, одержані ним під час здійснення господарської діяльності, безпосередньо не підлягають оподаткуванню, а тому включення їх Департаментом до складу доходів при здійсненні розрахунку є незаконним.

Ухвалою суду від 15.03.2019 залучено до участі у справі співвідповідача - Головне управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волинській області, відповідач 2).

Ухвалою суду від 05.04.2019 року залучено до участі у справі відповідача - Державну фіскальну службу України (далі - ДФС України, відповідач 3).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2019, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2019, у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що при призначенні субсидії до сукупного доходу фізичної особи-підприємця, який обрав загальну систему оподаткування, має враховуватись дохід, що надається ДФС з ознакою доходу « 157»», а тому правомірно враховано Департаментом соціального захисту населення Луцької міської ради суму доходу отриманого позивачем при здійсненні господарської діяльності як підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування в розмірі 72150,80 грн.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У вересні 2019 року позивач, не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2019 скасувати, ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

У касаційній скарзі заявник висловив незгоду з висновками судів про правомірність врахування при вирішенні питання про призначення субсидії сукупного доходу сім`ї та валового доходу фізичної особи-підприємця, який перебуває на загальній системі оподаткування.

Відповідач-1 та відповідач-2 надіслали відзиви на касаційну скаргу, відповідно до яких заперечують проти її задоволення.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.09.2019 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Саприкіна І.В. - головуючий суддя, судді: Єзеров А.А., Чиркін С.М.

Ухвалою Верховного Суду від 10.10.2019 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

У зв`язку із звільненням судді ОСОБА_2 (рішення Вищої ради правосуддя від 09.04.2020 № 923/0/15-20 «Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку»), розпорядженням в.о. заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 24.04.2020 призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.04.2020 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Мороз Л.Л. - головуючий суддя, судді: Бучик А.Ю., Рибачук А.І.

У зв`язку із звільненням судді ОСОБА_3 (рішення Вищої ради правосуддя від 08.06.2023 № 622/0/15-23 «Про звільнення ОСОБА_3 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку»), розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 13.06.2023 призначено повторний автоматизований розподіл справи.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 14.06.2023 вказану справу передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Тацій Л.В. - головуючий суддя, судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що 16.10.2018 ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку надіслав на адресу відповідача-1 заяву про призначення житлової субсидії від 15.10.2018 разом з декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 15.10.2018.

19.11.2018 позивач додатково повідомив відповідача про те, які доходи отримують громадяни, що зазначені у декларації від 15.10.2018, на що отримав лист від Департаменту соціального захисту населення Луцької міської ради, що дана інформація буде взята до уваги при розгляді звернення про призначення житлової субсидії.

У зв`язку з відсутністю будь-яких дій, 18.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до відповідача-1 з листом, в якому просив повідомити про причини відсутності належних дій.

28.12.2018 соціальним інспектором Ліхторовичем О.С. складено акт № 6660 обстеження матеріально-побутових умов сім`ї ОСОБА_1 , яким підтверджено факт проживання за адресою позивача трьох осіб із зареєстрованих п`яти та відсутність двох осіб (синів позивача).

Листом від 29.12.2018 Департамент соціального захисту населення Луцької міської ради повідомив позивача, що згідно поданих позивачем документів за його адресою зареєстровано п`ятеро осіб, а проживає троє, тому заява позивача буде розглянута на засіданні комісії з питань призначення державних соціальних допомог після складання акту обстеження матеріально-побутових умов.

08.01.2019 відповідач-1 звернувся із запитом до органу фіскальної служби щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про суми доходів членів сім`ї ОСОБА_1 , на який отримав відповідь від 08.01.2019.

22.01.2019 на комісії з питань призначення субсидії прийнято рішення про надання субсидії ОСОБА_1 .

Згідно протоколу про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива та скрапленого газу, який автоматично вибивається програмою у вигляді квитанції після прийняття рішення комісією з питань призначення державних соціальних допомог і підписується представником Місцевого обчислювального центру, начальником та спеціалістами сектору з прийняття рішень щодо надання житлових субсидій, субсидію призначено на період жовтень - квітень 2019 року включно в сумі нуль гривень.

У вказаному протоколі також відображено, що сукупний дохід сім`ї позивача складає 30083,29 грн., обов`язковий платіж становить 42,32% (12731,25 грн. від суми доходу).

Вважаючи таке рішення протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 09.11.2017 № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги» (далі-Закон №2189-VIII).

Згідно із пунктом 7 частини першої статті 4 цього Закону до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, вбачається, що єдиним органом який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.

Такий висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 25.06.2020 у справі № 520/3363/19.

Умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначає Положення № 848.

Колегія суддів зазначає, що на момент звернення позивача за призначенням житлової субсидії на опалювальний сезон 2018 - 2019 роки (15.10.2018), Положення № 848 діяло в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 17.10.2018 № 841.

Згідно із приписами пункту 2 цього Положення право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

У пункті 3 Положення № 848 визначено, що призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Згідно із пунктом 8 Положення № 848 житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку).

Приписами пункту 9 цього Положення визначено, що житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

У разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому випадку приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці одинадцятому пункту 7 цього Положення.

Судами встановлено, що за адресою позивача зареєстровано п`ять осіб, фактично проживало троє. Крім того, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснено купівлю, оплату послуг або набуття права власності на суму більше 50 тисяч. З урахуванням цього призначення субсидії ОСОБА_1 здійснювалось не на загальних підставах, а через розгляд зібраних матеріалів комісією з питань призначення державних соціальних допомог після складання акту обстеження матеріально-побутових умов.

Відповідно до положень абзацу 11 пункту 7 № 848 житлову субсидію за рішенням комісії не може бути призначено у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім`ї особи із складу домогосподарства доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 6 цього Положення, і такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадку, зазначеного в абзаці четвертому пункту 7 цього Положення, а також якщо працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики). До 60-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами.

За вимогами пункту 13 Положення № 848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява); декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. У таких відомостях зазначається: розмір платежів за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування; розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування; сума простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком; інформація про доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування - Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Фондом та Мінсоцполітики; інформація про доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрав спрощену систему оподаткування, - ДФС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном; інформація про перетин державного кордону особами - Держприкордонслужбою; інформація про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС; реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України, - ДМС .

Відомості, зазначені в цьому пункті, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо.

У разі коли кількість осіб, зазначених у відомостях про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, відрізняється від кількості осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, внески/платежі об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком для призначення житлової субсидії використовуються дані, зазначені у відомостях про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб.

У разі неподання органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами відомостей про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб у строки, встановлені цим Положенням, а також відсутності таких відомостей рішення про кількість членів домогосподарства, на яких призначається житлова субсидія, приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

У разі коли документи, передбачені пунктом 13 цього Положення, подано не в повному обсязі, житлова субсидія призначається за умови надходження документів, яких не подано одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви.

Структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про: призначення житлової субсидії; відмову в призначенні житлової субсидії; подання документів на розгляд комісії.

У разі прийняття рішення про призначення житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення самостійно обирає форму такого повідомлення (в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді або смс-повідомлення).

У разі прийняття рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення надсилає таке повідомлення заявнику в паперовому вигляді рекомендованим листом із зазначенням підстав для подання таких документів на розгляд комісії і порядку оскарження відповідного рішення.

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може прийняти рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії у разі наявності підстав, визначених цим Положенням.

Заявник має право оскаржити до комісії або до суду рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішення щодо подання документів на розгляд комісії.

Для забезпечення об`єктивного, неупередженого і всебічного розгляду комісією справи по суті структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати заявнику подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для прийняття рішення. Заявник має право самостійно подати додаткові документи навіть у разі, коли структурний підрозділ з питань соціального захисту населення не пропонував подати такі документи для розгляду комісією.

Рішення про призначення або відмову в призначенні житлової субсидії приймається комісією протягом 30 календарних днів з дня прийняття структурним підрозділом з питань соціального захисту населення рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії (пункт 14 Положення № 848).

Судами у цій справі встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований як суб`єкт підприємницької діяльності, перебуває на загальній системі оподаткування.

Для розрахунку житлової субсидії за І-ІІ квартал 2018 року, Департаментом соціального захисту населення Луцької міської ради при розрахунку розміру субсидії взято дохід ОСОБА_1 в розмірі 80862,80 грн., що складається з доходу, виплаченого самозайнятій особі в розмірі 72150,80 та пенсії в розмірі 8712,00 грн. Вказані доходи були відображені у довідці ДФС, отриманої Департаментом на запит.

Суди попередніх інстанцій врахували, що відповідно до пункту 14 Положення № 848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, зокрема, інформація про доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрав спрощену систему оподаткування, - ДФС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном.

Порядок надання ДФС України інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про доходи фізичних осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України від 20.04.2015 року № 431/477, регламентує обмін інформацією між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад та Державною фіскальною службою України, правила складання та подання органами соціального захисту населення запитів на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про доходи фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії.

Розділом ІІ даного Порядку встановлено, що органи соціального захисту населення надають запити, а ДФС надає відповідь на запит органам соціального захисту населення виключно в електронній формі з використанням засобів технічного та криптографічного захисту інформації відповідно до вимог законодавства з питань захисту інформації. Органи соціального захисту населення та ДФС реєструють запити та відповіді на запити у журналах обліку запитів та відповідей на запит. На запит та відповідь накладається електронний цифровий підпис уповноваженою особою органу, який надає такий запит або відповідь. Уповноважені особи визначаються наказами керівників відповідних органів соціального захисту населення та/або наказом керівника ДФС.

На виконання пункту 13 Положення № 848, відповідно до пункту 3 Порядку надання ДФС України інформації з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про доходи фізичних осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій, Міністерство соціальної політики України з однієї сторони, та ДФС України, з іншої погодили Протокол №1 про порядок обміну інформацією, терміни, структуру та формат файлів-запитів та файлів-відповідей між ДФС України та Міністерством соціальної політики України.

Відповідно до пункту 22 Переліку ознак доходів, за якими надається інформація про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, які звернулися за призначенням субсидії (Додаток 5 до Протоколу №1), враховується зокрема дохід, виплачений самозайнятій особі (ознака доходу « 157»).

Крім того, пунктом 12 Положення № 848 для фізичних осіб-підприємців, що обрали спрощену систему оподаткування чітко визначено порядок обчислення сум доходів, що враховуються при розрахунку розміру субсидії, що ж стосується фізичних осіб-підприємців, що перебувають на загальній системі оподаткування, то в такому випадку, при розрахунку розміру субсидії, враховуються усі доходи отримані таким підприємцем, які надаються органу соціального захисту населення у відповідь на запит.

Згідно відповіді на запит від 08.01.2019 № 3368 ОСОБА_4 (рядки 464-465) за І-ІІ квартал 2018 року отримав дохід самозайнятої особи (код 157) у розмірі 82432,35 грн., податок з доходів фізичних осіб склав 14837,83 грн. Таким чином, заробітна плата, яка мала бути врахована Департаментом соціального захисту населення Луцької міської ради при розрахунку субсидії складає 67594,52 грн.

Суди дійшли висновку, що при призначенні субсидії до сукупного доходу фізичної особи-підприємця, який обрав загальну систему оподаткування, має враховуватись дохід, що надається ДФС з ознакою доходу « 157»», а тому висновувались із правомірності врахування Департаментом соціального захисту населення Луцької міської ради суми доходу отриманого позивачем при здійсненні господарської діяльності як підприємця, що перебуває на загальній системі оподаткування в розмірі 72150,80 грн.

Загальний розрахунок проведений з урахуванням положень Постанови Кабінету Міністрів України «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії» від 27.07.1998 № 1156 обов`язковий відсоток платежу розраховується для кожного домогосподарства окремо. А саме, середньомісячний дохід сім`ї ділиться на кількість осіб, які входять до домогосподарства, далі ділиться на прожитковий мінімум і на базовий коефіцієнт 2, після чого множиться на базовий коефіцієнт 15.

Таким чином, Департамент врахував, що згідно інформації про доходи за І-ІІ квартал 2018 року, наданої органами фіскальної служби та пенсійного фонду, середньомісячний сукупний дохід домогосподарства сім`ї заявника ОСОБА_1 становить 30083,29 грн., зокрема, дохід ОСОБА_1 складає 80862,80 грн. (з них 8712,00 грн. - пенсія та 72150,80 грн. - дохід від господарської діяльності підприємця); дохід ОСОБА_4 - 81838,58 грн. (з них 14244,06 грн. пенсія та 67594,52 грн. заробітна плата); дохід ОСОБА_5 - 17798,34 грн. (пенсія). Таким чином, 80862,80 (дохід ОСОБА_1 ) + 81838,58 грн. (дохід ОСОБА_4 ) + 17798,34 грн. (дохід ОСОБА_5 )=180499,72/6 (кількість місяців за які враховуються доходи членів сім`ї ОСОБА_1 ) = 30083,29 грн.

Відповідач-1 вказав, що згідно формули, визначеної Постановою № 1156, обов`язковий відсоток платежу складає 42,32%, зокрема, 30083,29 грн. (середньомісячний сукупний дохід домогосподарства сім`ї заявника ОСОБА_1 )/3 (кількість осіб, які беруться в розрахунок для надання субсидії)/1777,00 грн. (середній прожитковий мінімум станом на 01.10.2018, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»)/2 (базовий коефіцієнт) х 15 (базовий коефіцієнт) = 42,32%. Обов`язковий платіж в гривнях становить 12731,25 грн. (30083,29 грн.х42,32%).

При цьому враховано, що соціальна норма житла, в межах якої держава надає громадянам субсидії, а також соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування установлюються та застосовуються згідно Постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» від 06.08.2014 № 409. На час звернення ОСОБА_1 з заявою про призначення субсидії, розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами і розмір субсидій визначалися окремо на кожний вид послуг.

Виходячи з того, що нарахування в межах соціальних норм менші ніж обов`язковий платіж, Департамент дійшов висновку, що субсидія з жовтня по квітень 2019 року становить нуль гривень (12731,25 грн (обов`язковий платіж) > 2919,19 грн. (розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальної норми).

З такими висновками погодились і суди попередніх інстанцій.

Колегія суддів також погоджується з такими висновками судів попередніх та зазначає, що судами попередніх інстанцій правильно враховано, що до спірних правовідносин не підлягає застосуванню пункт 12 Положення № 848, яким передбачено, що для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування і є платниками єдиного податку першої - третьої груп, не враховується дохід, отриманий самозайнятою особою, та дохід від провадження підприємницької діяльності, інформацію про які подано ДФС на запит структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, через те, що позивач є підприємцем і перебуває на загальній системі оподаткування.

Крім того, доводи касаційної скарги про те, що Положенням №848 передбачений вичерпний перелік видів доходів, які включаються до розрахунку при призначенні субсидії, через що, на переконання позивача, його дохід як підприємця, що є валовим доходом, не мав включатись до розрахунку Департаментом, є безпідставними, виходячи з такого.

Так у пункті 10 Положення 848 визначений перелік доходів, які враховуються під час призначення житлової субсидії: заробітна плата після сплати податку на доходи фізичних осіб; пенсія; стипендія; соціальні виплати, які призначаються структурним підрозділом з питань соціального захисту населення; допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування; грошові перекази, отримані із-за кордону; інші доходи. І такий перелік не є вичерпним, оскільки містить пункт про врахування інших доходів.

Водночас, у пункті 10 Положення 848 міститься перелік доходів, які не включаються до сукупного доходу домогосподарства при призначенні субсидії.

Так, до сукупного доходу домогосподарства не включаються такі соціальні виплати: частина допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово; частина допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово; одноразова винагорода жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня"; державна соціальна допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування; щомісячна адресна допомога внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

До сукупного доходу також не враховуються: аліменти, отримані на дітей; сплачені аліменти (за умови документального підтвердження фактичної сплати); спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб; доходи від розміщення депозитів; оплата праці членів виборчих комісій, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів; допомога громадських та благодійних організацій; допомога на поховання; одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності; вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, технічних та інших засобів реабілітації, в тому числі грошова компенсація вартості за самостійно придбані технічні засоби реабілітації; суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров`я, що пов`язане з виконанням ним трудових обов`язків.

Отже, загальні правила для осіб (крім спеціальних правил для певних категорій, наприклад, учасників АТО тощо) передбачають виключний перелік доходів, які не враховуються при розрахунку субсидії при її призначенні. Доходи від підприємницької діяльності, отримані підприємцем, що перебуває на загальній системі оподаткування до переліку таких доходів не відносяться.

Не спростовуються доводами касаційної скарги і висновки судів попередніх інстанцій про належність довідки податкового органу та відомостей, які вона містить.

Відповідно до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 №822 державний реєстр створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які зобов`язані сплачувати податки, збори у порядку та на умовах, що визначаються Податковим кодексом України та іншими нормативно-правовими актами України, з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з Розділом ІІ Положення № 822 усі фізичні особи - платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру у порядку, визначеному цим Положенням.

Облік фізичних осіб - платників податків ведеться у Державному реєстрі за реєстраційними номерами облікової картки платника податків, а осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться в окремому реєстрі Державного реєстру за прізвищем, ім`ям, по батькові (за наявності), серією та/або номером діючого паспорта громадянина України без використання реєстраційного номера облікової картки платника податків (до паспортів зазначених осіб вноситься відмітка, яка свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та/або номером паспорта).

Розділом ІV Положення № 822 передбачено, що Державний реєстр формується на основі Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів. Крім того, Державний реєстр формується з інформації, що надходить від територіальних органів ДФС та від інших державних органів відповідно до законодавства.

Відповідно до Розділу V Положення № 822 до Державного реєстру включаються: 1) інформація з Облікових карток, Повідомлень, Заяв про внесення змін; 2) дані про фізичних осіб, а саме: джерела отримання доходів; об`єкти оподаткування; сума нарахованих та/або отриманих доходів; сума нарахованих та/або сплачених податків; інформація про податкову знижку та податкові пільги платника податків; 3) відомості про державну реєстрацію, реєстрацію і взяття на облік фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме: дати, номери записів, свідоцтв та інших документів, а також підстави державної реєстрації, реєстрації та взяття на облік, припинення підприємницької чи незалежної професійної діяльності, інші реєстраційні дані; інформація про державну реєстрацію, реєстрацію та взяття на облік змін у даних про особу, заміну чи продовження дії довідок про взяття на облік; місце провадження діяльності, телефони та інша додаткова інформація для зв`язку з фізичною особою - підприємцем чи особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність; види діяльності; громадянство та номер, що використовується під час оподаткування в країні громадянства, - для іноземців; системи оподаткування із зазначенням періодів її дії.

Крім того, статтею 70 Податкового кодексу України передбачено, що до інформаційної бази Державного реєстру включаються такі дані про фізичних осіб, зокрема, сума нарахованих та/або отриманих доходів; сума нарахованих та/або сплачених податків.

З урахуванням наведеного, колегія погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відмову у задоволенні позовних вимог.

Доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на невірному трактуванні фактичних обставин та норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини. Отже касаційна скарга позивача не містить належних міркувань і доводів, які б спростовували викладені в оскаржуваних судових рішеннях висновки й давали б підстави для їх скасування.

Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

З урахуванням наведеного висновки судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ґрунтуються на правильному правозастосуванні, у зв`язку із чим рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2019 у справі №140/73/19 слід залишити без змін. Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів першої та апеляційної інстанцій, то відповідно до статті 139 КАС України судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись статтями 343 349 350 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22.05.2019 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2019 залишити без змін

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття є остаточною і її не може бути оскаржено.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді : Т.Г. Стрелець

С.Г. Стеценко