ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2024 року

м. Київ

справа № 160/22400/23

адміністративне провадження № К/990/11404/24

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 160/22400/23

за позовом ОСОБА_1

до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерства оборони України,

третя особа: ОСОБА_2

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення певних дій,

за касаційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року (головуючий суддя: Юрков Е.О.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року (колегія у складі: головуючого судді Чепурнова Д.В., суддів: Сафронової С.В., Коршуна А.О.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У вересні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач 1, ІНФОРМАЦІЯ_1 ), Міністерства оборони України (далі - відповідач 2, МО України), в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 та МО України щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), надісланої 23 червня 2023 року до відповідача 1, на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 ), з яким заявник проживала однією сім`єю як чоловік та жінка без реєстрації шлюбу з вересня 2011 року до дня загибелі (смерті) останнього - ІНФОРМАЦІЯ_4 ;

- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 та МО України розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), надіслану 23 червня 2023 року до відповідача 1, на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця ОСОБА_3 , з яким заявник проживала однією сім`єю як чоловік та жінка без реєстрації шлюбу з вересня 2011 року до дня загибелі (смерті) останнього - 30 жовтня 2022 року.

2. Обґрунтовуючи позов, вказувала, що 23 червня 2023 року звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, у якій просила виплатити одноразову грошову допомогу у зв`язку із загибеллю (смертю) ІНФОРМАЦІЯ_4 старшого солдата ОСОБА_3 , з яким вони проживали однією сім`єю як чоловік та дружина без реєстрації шлюбу у розмірі, установленому пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова №168); вказану заяву отримано одержувачем 28 червня 2023 року, однак жодної відповіді стосовно розгляду заяви ОСОБА_1 станом на дату подання позову не надано. Наведене, на її думку, свідчить про протиправність бездіяльності відповідача щодо нерозгляду її заяви у порядку, встановленому законодавством, що й зумовило звернення до суду із цим позовом.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року позов задоволено частково; визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 , надісланої 23 червня 2023 року до відповідача 1, на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 ), з яким заявник проживала однією сім`єю як чоловік та жінка без реєстрації шлюбу з вересня 2011 року до дня загибелі (смерті) останнього - ІНФОРМАЦІЯ_4 ; зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 розглянути заяву ОСОБА_1 , надіслану 23 червня 2023 року до відповідача 1, на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця ОСОБА_3 , з яким заявник проживала однією сім`єю як чоловік та жінка без реєстрації шлюбу з вересня 2011 року до дня загибелі (смерті) останнього - ІНФОРМАЦІЯ_4 ; у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

4. Ухвалюючи рішення, вказаний суд виходив з того, що позивач звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, у якій просила виплатити установлений пунктом 2 Постанови №168 розмір одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) ІНФОРМАЦІЯ_4 старшого солдата ОСОБА_3 , з яким вони проживали однією сім`єю як чоловік та дружина без реєстрації шлюбу, однак відповідачем 1 жодних дій по розгляду такого звернення вчинено не було, чим допущено протиправну бездіяльність. Водночас, за висновком суду, позовні вимоги в частині визнання протиправної бездіяльності МО України задоволенню не підлягають, оскільки заява позивача від 23 червня 2023 року направлялась лише на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 , відтак відповідач 2 не мав підстав для її розгляду.

5. Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 13 лютого 2024 року рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року залишив без змін, зваживши на його позицію.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, третя особа: ОСОБА_2 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати, та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

7. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, вказує на помилковість висновків судів попередніх інстанцій, неправильне застосування ними норм матеріального права та порушення процесуальних норм, неврахування в контексті спірних правовідносин висновків Великої Палати Верховного Суду, наведених у постанові від 18 січня 2024 року у справі №560/17953/21, щодо права на призначення та отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон №2011-XII), яка виплачується у разі загибелі військовослужбовця, особі, яка вважає себе членом сім`ї такого військовослужбовця, проте не перебувала з ним у зареєстрованому шлюбі, а також не відноситься до інших груп осіб, яким законом надано таке право (батьків загиблого (померлого) військовослужбовця або утриманців загиблого (померлого) військовослужбовця).

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. 25 березня 2024 року в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

9. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 березня 2024 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 05 червня 2024 року відкрито касаційне провадження за означеною касаційною скаргою.

11. 24 червня 2024 року на адресу Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому представник позивача просить відмовити у задоволенні касаційної скарги третьої особи та залишити рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року без змін.

12. Ухвалою Верховного Суду від 01 жовтня 2024 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 23 червня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, у якій просила виплатити одноразову грошову допомогу у зв`язку із загибеллю (смертю) ІНФОРМАЦІЯ_4 старшого солдата ОСОБА_3 , з яким, як стверджується у заяві, вони проживали однією сім`єю як чоловік та дружина без реєстрації шлюбу. Заяву отримано одержувачем 28 червня 2023 року.

14. Оскільки жодної відповіді стосовно розгляду її заяви ОСОБА_1 не отримала, вважаючи наведене проявом протиправної бездіяльності, позивач звернулася до суду із цим позовом за захистом своїх прав.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального права у спірних правовідносинах й дотримання процесуальних норм, виходить з наступного.

16. Як установлено положеннями частини першої, пункту 1 частини другої статті 16 Закону №2011-XII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин), одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) військовослужбовців - це гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання. Зокрема, одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби.

17. За змістом частини першої статті 16-1 Закону №2011-XII (у відповідній редакції) у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

18. Відповідно до частин першої, шостої, восьмої та дев`ятої статті 16-3 Закону №2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників.

Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами.

Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.

Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.

19. Механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності (далі - одноразова грошова допомога) військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві визначає Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року №975 (далі - Порядок №975 в редакції, чинній на час спірних відносин).

20. Відповідно до пункту 3 Порядку №975 у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть.

21. Як встановлено пунктом 10 Порядку №975, члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), яким призначається та виплачується одноразова грошова допомога, подають за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноваженим структурним підрозділам державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважений орган), такі документи: заяву кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого (померлого), які мають право на отримання допомоги, а у разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги; витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста із списків особового складу військової частини (підрозділу, органу); витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, призваного на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

22. За змістом пункту 2-1 Постанови №168, яка прийнята на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та №69 «Про загальну мобілізацію» й пунктом 2 якої (у редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) установлена виплата сім`ям загиблих осіб одноразова грошова допомога в розмірі 15000000 грн., яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону №2011-XII, керівники відповідних міністерств та державних органів визначають, зокрема, порядок і умови виплати одноразової грошової допомоги.

23. Так, відповідно до Закону №2011-XII та пункту 2 Постанови №168 наказом Міністерства оборони України від 25 січня 2023 року №45 затверджено порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану (далі - Порядок №45 у редакції, чинній на момент подання позивачем заяви до ІНФОРМАЦІЯ_1 ).

24. Згідно пункту 1.9 Порядку №45 одноразова грошова допомога (далі - ОГД) призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. Заява (додаток 1) подається до ІНФОРМАЦІЯ_1 незалежно від місця реєстрації заявника.

25. Розділом IV Порядку №45 визначено алгоритм опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД.

26. У відповідності до пунктів 4.1, 4.2 Порядку №45 члени сім`ї звертаються до районного (міського) ІНФОРМАЦІЯ_1 незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ІНФОРМАЦІЯ_1 приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ІНФОРМАЦІЯ_1 за підпорядкуванням.

27. В подальшому, як установлено пунктом 4.3 Порядку №45, обласний (Київський міський) ІНФОРМАЦІЯ_1 перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД, а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи (додаток 2). На підставі витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (далі - ДРАЦСГ) перевіряє документи, що підтверджують родинні зв`язки загиблого (померлого) з заявниками, в тому числі щодо зміни прізвища, імені, по батькові, встановлення батьківства, усиновлення, наявності запису відомостей про батька за вказівкою матері (стаття 135 Сімейного кодексу України). Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ІНФОРМАЦІЯ_1 зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки).

28. Пунктом 4.4 Порядку №45 передбачено, що Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ІНФОРМАЦІЯ_1 документів (додаток 6), надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції №280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану. Після отримання підтвердження Кадрового центру Збройних Сил України щодо віднесення загиблого військовослужбовця до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану Департамент соціального забезпечення доводить до обласних (Київського міського) ІНФОРМАЦІЯ_1 результати попереднього опрацювання документів для їх перевірки щодо відповідності чинному законодавству та впродовж 3-х робочих днів опрацьовує отримані від них пропозиції. В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

29. Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до ІНФОРМАЦІЯ_2 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ІНФОРМАЦІЯ_1, та, у разі її призначення,- готує проекти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ІНФОРМАЦІЯ_1 (пункт 4.5 Порядку №45).

30. За змістом пунктів 4.6, 4.8 Порядку №45 районні (міські) ІНФОРМАЦІЯ_1, які здійснювали оформлення документів для призначення ОГД, повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про прийняте головним розпорядником коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання). Виплата ОГД здійснюється обласним (Київським міським) ІНФОРМАЦІЯ_1 на підставі наказу (додаток 7) не пізніше 5 робочих днів з дня відкриття асигнувань шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений отримувачем допомоги у своїй заяві.

31. Зміст наведених положень свідчить про те, що районний (міський) ІНФОРМАЦІЯ_1 приймає від заявника документи і надсилає їх обласному (Київському міському) ІНФОРМАЦІЯ_1 за підпорядкуванням, в свою чергу останній перевіряє отримані документи і результати опрацювання документів зазначаються у його висновку та доповіді, які разом з іншими документами надсилаються до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України (через Управління соціальної підтримки). В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення Міністерства оборони України не пізніше 3 робочих днів доводить його до ІНФОРМАЦІЯ_2 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ІНФОРМАЦІЯ_1 та, у разі її призначення, - готує проекти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ІНФОРМАЦІЯ_1.

32. Тобто, законодавством встановлено відповідний порядок дій районного (міського) ІНФОРМАЦІЯ_1, які він зобов`язаний вчинити після надходження до нього заяви про призначення та виплату одноразової грошової допомоги із доданими до неї документами.

33. Як вже згадувалося вище у цій постанові, судами встановлено, що 23 червня 2023 року ОСОБА_1 за допомогою засобів поштового зв`язку звернулася до ІНФОРМАЦІЯ_1 із заявою, у якій просила виплатити одноразову грошову допомогу у зв`язку із загибеллю (смертю) ІНФОРМАЦІЯ_4 старшого солдата ОСОБА_3 , з яким, як стверджується у заяві, вони проживали однією сім`єю як чоловік та дружина без реєстрації шлюбу. Заяву із додатками отримано одержувачем 28 червня 2023 року, докази чого наявні в матеріалах справи.

34. У той же час в ході судового розгляду ІНФОРМАЦІЯ_1 не надано, а судами не встановлено належних доказів, які б підтверджували вчинення відповідачем 1 установленого законодавством алгоритму дій, віднесених до його компетенції та які були об`єктивно необхідними для розгляду та реалізації поданої позивачем заяви про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця.

35. При цьому суди надали оцінку посиланням ІНФОРМАЦІЯ_1 про направлення ОСОБА_1 письмової відповіді на подану нею заяву, проте визнали такі твердження необґрунтованими й такими, що не підтверджуються документально. Доводи ж касаційної скарги з приводу цього зводяться лише до переоцінки установлених обставин, що, в свою чергу, не відноситься до повноважень суду касаційної інстанції.

36. У контексті спірних у даному спорі відносин Верховний Суд зазначає, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

37. За наведеного слід погодитися із висновком судів попередніх інстанцій про те, що невчинення ІНФОРМАЦІЯ_1 визначених законодавством дій є протиправною бездіяльністю, яка призвела до порушення прав позивача як особи, що звернулася із заявою про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю (смертю) військовослужбовця, та обґрунтованість заявлених вимог до відповідача 1.

38. Посилання ж ОСОБА_2 на висновок Великої Палати Верховного Суду щодо застосування норм права при визначенні предметної юрисдикції справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, викладений у постанові від 18 січня 2024 року у справі №560/17953/21, не можуть бути прийнятними у даній конкретній ситуації, адже в основі правозастосування суду у вказаній справі лежать відмінні із цією справою фактичні обставини, які зумовили відповідне трактування і застосування зазначених норм права, відповідно, такі висновки не є релевантними до цієї справи. Зокрема, предметом розгляду у справі №560/17953/21 було рішення комісії Міністерства оборони України щодо відмови позивачу як особі, яка вважала себе членом сім`ї загиблого військовослужбовця, проте не перебувала з ним у зареєстрованому шлюбі, у призначенні одноразової грошової допомоги саме з підстав невстановлення такого факту у судовому порядку. У даному ж випадку, як вже зазначалося вище, суди перевіряли обставини допущення/недопущення суб`єктом владних повноважень бездіяльності щодо розгляду поданої позивачем заяви і позовні вимоги не пов`язані із встановленням факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу. Ототожнення цих різних ситуацій є помилковим.

39. Суд ураховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява №65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява №63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява №4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29) і повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (рішення у справах «Beyeler v. Italy» №33202/96, «Oneryildiz v. Turkey» №48939/99, «Moskal v. Poland» №10373/05).

40. Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

41. Враховуючи, що обставини неправильного застосування судами норм матеріального права або ж порушення процесуальних норм не підтвердилися, тому підстави для задоволення касаційної скарги третьої особи відсутні.

42. Водночас щодо позовних вимог до МО України, рішення про відмову у задоволенні яких прийнято судом першої інстанції, яке підтримано апеляційним судом, то в цій частині, враховуючи положення частини першої статті 341 КАС України, судові рішення касаційним судом не переглядаються.

Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2024 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій