Постанова

Іменем України

17 вересня 2020 року

м. Київ

справа № 161/5288/19

провадження № 61-19411св19

Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду: Бурлакова С. Ю. (суддя-доповідач), Коротуна В. М., Червинської М. Є.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідач - Регіональний центр з надання безоплатної правової допомоги у Волинській області,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 25 червня 2019 року у складі судді Пахолюка А. М.та постанову Волинського апеляційного суду від 01 жовтня 2019 рокув складі колегії суддів: Данилюк В. А., Киці С. І., Шевчук Л. Я.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Волинській області (далі - Центр) про визнання дій щодо відмови в укладенні контракту неправомірними та зобов`язання укласти договір.

Позов обґрунтовано тим, що ОСОБА_1 за результатами третього конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, був включений в Реєстр адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Відповідно до укладених контрактів з Центром з 2013 року по 2018 рік надавав за дорученням Центру безоплатну вторинну правову допомогу відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» у межах м. Луцька та Луцького району, а пізніше Ківерцівського та Рощиженського районів, а відповідач здійснював оплату наданих ним послуг та відшкодовував його витрати, пов`язані з наданням безоплатної вторинної правової допомоги.

21 грудня 2018 року, бажаючи надалі співпрацювати з Центром, він звернувся до директора з листом-пропозицією, в якій пропонував укласти з ним контракт на 2019 рік.

Відповідачем було запропоновано додатково до контракту надати певний перелік документів, та у зв`язку з тим, що лист був направлений йому не вчасно, весь перелік документів зміг надати лише 03 січня 2019 року.

Також вказував, що після ознайомлення з графіком чергування адвокатів безоплатної вторинної правової допомоги на січень 2019 року, дізнався про не включення його до числа адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Вважаючи відмову Центру в укладенні з ним контракту неправомірною, просив суд визнати дії відповідача щодо відмови йому в укладені на 2019 рік контракту як з адвокатом, який надає безоплатну правову допомогу на постійній основі, неправомірними, зобов`язати відповідача укласти з ним контракт як з адвокатом, який надає безоплатну правову допомогу на постійній основі, діючий в редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 110 від 11 березня 2015 року та який є Додатком 1 до Постанови Кабінету Міністрів України № 8 від 11 січня 2012 року.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Луцького міськрайонного суду Волинської області від 25 червня 2019 року, залишеним без змін постановою Волинського апеляційного суду від 01 жовтня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що Центр, здійснивши аналіз практики адвокатами безоплатної допомоги особам, визначеними в Законі України «Про безоплатну правову допомогу», необхідності залучення адвокатів для надання такої допомоги в певних адміністративно-територіальних одиницях, затвердив відповідні сектори, у яких залучаються адвокати для надання правової допомоги з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці у Волинській області на 2019 рік та уклав відповідні контракти з адвокатами, що звернулись із витребуваними документами у строк до 29 грудня 2019 року.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції, а також зазначив, що із чинним законодавством не покладено обов`язку на Центри укладати контракт лише з тих підстав, що адвокат пройшов конкурс і включений до Реєстру адвокатів на не узгоджених умовах із Центром та за відсутності обґрунтованої необхідності в укладенні договору на час надходження пропозиції від позивача.

Рух справи у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 11 листопада 2019 року відкрито касаційне провадження у справі № 161/5288/19, витребувано її з Луцького міськрайонного суду Волинської області.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 10 вересня 2020 року справу передано Бурлакову С. Ю.

Узагальнені доводи касаційної скарги

У жовтні 2019 року ОСОБА_1 подав касаційну скаргу до Верховного Суду, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Касаційна скарга мотивована тим, що суди залишили поза увагою, що саме норми статей 648 649 ЦК України не дозволяють представникам органів державної влади та їх посадовим особам зловживати своїми посадовими обов`язками, і на власний розсуд, без наявності на це вагомих підстав, відмовляти в укладені контракту, який укладається із адвокатом, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі.

Доводи інших учасників справи

У грудні 2019 року Центр подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому просив касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін. Указував, що відповідно до статей 627 631 638 ЦК України обов`язковою умовою при укладенні договору є згоду другої сторони укласти такий договір. Крім того, законом не покладено обов`язку на Центри укладати контракт з адвокатом лише з тих підстав, що адвокат пройшов конкурс і включений до реєстру адвокатів.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Суд установив, що адвокат Урин О. І. за результатами третього конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, який був проведений на підставі наказу Міністерства юстиції України № 190/5 від 31 січня 2013 року «Про проведення конкурсу з відбору адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги», був включений в Реєстр адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Відповідно до контрактів № 42 від 10 березня 2015 року, № 42 від 22 січня 2016 року, № 42 від 01 березня 2017 року, № 42 від 23 січня 2018 року, укладених між ОСОБА_1 та Регіональним центром, позивач протягом 2015-2018 року надавав за дорученням Центру безоплатну вторинну правову допомогу відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», а останній здійснював оплату наданих позивачем послуг та відшкодовував витрати, пов`язані з наданням безоплатної вторинної допомоги.

З метою в подальшому продовжувати співпрацю з Центром, позивач 21 грудня 2018 року звернувся до відповідача з пропозицією щодо укладення контракту на 2019 рік та долучив два примірники даного контракту із визначенням предмету контракту.

Із пояснень сторін, наданих у суді першої інстанції встановлено, що позивачем ОСОБА_1 у примірнику контрактів, доданих ним до заяви, самостійно визначено адміністративно-територіальні одиниці на населені пункти, де він має намір надавати правову допомогу, строк контракту, умови щодо суми, дати укладення контракту не були визначені.

На електронну адресу позивача відповідачем було надіслано лист з пропозицією у строк до 29 грудня 2019 року надати копії документів, що підтверджують особу, свідоцтва про заняття адвокатською діяльністю, про відсутність дисциплінарних стягнень протягом останнього року, документи необхідні для здійснення оплати за договором.

Однак, як убачається з додатку до пропозиції щодо укладення контракту, вищезазначені документи позивач направив 03 січня 2019 року, з пропущенням строку подання відповідних документів.

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини третьої статті 3 ЦПК України (в редакції, чинній на дату подання касаційної скарги) провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, вирішення справи.

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ». Частиною другою розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року № 460-ІХ «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» установлено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За таких обставин розгляд касаційної скарги здійснюється Верховним Судом у порядку та за правилами ЦПК України в редакції Закону від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII, що діяла до 08 лютого 2020 року.

Перевіривши доводи касаційної скарги, а також матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Мотиви і доводи, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України від 02 червня 2011 року № 3460-VI «Про безоплатну правову допомогу» (далі - Закон № 3460-VI) безоплатна правова допомога - правова допомога, що гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів та інших джерел.

Частиною першою статті 13 Закону № 3460-VI встановлено, що безоплатна вторинна правова допомога - це вид державної гарантії, що полягає у створенні рівних можливостей для доступу осіб до правосуддя.

Для реалізації такої державної гарантії, власне, й функціонують центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги та адвокати, включені до Реєстру адвокатів, які надають таку допомогу.

Згідно з частиною першою статті 15 Закону № 3460-VI суб`єктами надання безоплатної вторинної правової допомоги в Україні є: 1) центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги; 2) адвокати, включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Статтею 16 Закону № 3460-VI визначено, що Міністерство юстиції України утворює регіональні (республіканський (Автономної Республіки Крим), обласні, Київський та Севастопольський міські) та місцеві (районні, міжрайонні, міські, міськрайонні, міжрайонні та районні у містах) центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги є територіальними відділеннями Координаційного центру з надання правової допомоги і утворюються з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці та забезпечення доступу осіб до безоплатної вторинної правової допомоги. Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги є неприбутковими організаціями, користуються правами юридичної особи, мають власні бланки, печатку із своїм найменуванням. Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги фінансуються з Державного бюджету України, інших не заборонених законодавством джерел. Центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги забезпечують надання всіх видів правових послуг, передбачених частиною другою статті 13 цього Закону. Повноваження та порядок діяльності центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги встановлюються Положенням про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що затверджується Міністерством юстиції України. Під час виконання функцій з надання безоплатної вторинної правової допомоги центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги взаємодіють із судами, органами прокуратури та іншими правоохоронними органами, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування. Діяльність Центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги поширюється на територію відповідної адміністративно-територіальної одиниці.

Повноваження центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги передбачені статтею 17 Закону № 3460-VI згідно з якою центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: 1) приймає рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги або про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги; 2) забезпечує складення процесуальних документів за зверненням суб`єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу; 3) забезпечує участь захисника при здійсненні досудового розслідування та судового провадження у випадках, коли захисник відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України залучається слідчим, прокурором, слідчим суддею чи судом для здійснення захисту за призначенням або проведення окремої процесуальної дії; 4) забезпечує участь захисника у розгляді справи про адміністративне правопорушення; 5) забезпечує здійснення представництва інтересів суб`єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу в судах, інших органах державної влади, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; 6) укладає контракти з адвокатами, включеними до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, для надання такої допомоги на постійній основі; 7) укладає договори з адвокатами, включеними до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, для надання такої допомоги на тимчасовій основі (на підставі окремих договорів про надання послуг); 8) видає доручення для підтвердження повноважень захисника або повноважень адвоката для здійснення представництва інтересів особи в судах, органах державної влади, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; 9) приймає рішення про заміну адвоката відповідно до статті 24 цього Закону; 10) подає клопотання до Координаційного центру з надання правової допомоги про виключення адвоката з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, у випадках, передбачених пунктами 2 і 3 частини першої статті 24 цього Закону; 11) приймає рішення про припинення надання безоплатної вторинної правової допомоги; 12) подає Координаційному центру з надання правової допомоги звіти про свою діяльність; 13) виконує інші функції, передбачені Положенням про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Частиною першою статті 21 Закону № 3460-VI встановлено, що після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначає адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що оскільки позивач своєчасно не надав необхідні документи для укладення контракту, а тому його не було включено до затвердженого 29 грудня 2019 року графіку чергувань на січень 2019 року. Крім того, Центр, дослідивши необхідність залучення адвокатів для надання безоплатної допомоги в певних адміністративно-територіальних одиницях, затвердив відповідні сектори, у яких залучаються адвокати для надання правової допомоги з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці у Волинській області на 2019 рік та уклав відповідні контракти з адвокатами, що звернулись із витребуваними документами у строк до 29 грудня 2019 року.

Верховний Суд погоджується з таким висновком суді апеляційної інстанції з огляду на таке.

Згідно з частиною першою статті 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Частиною першою статті 627 ЦК України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

При цьому стаття 638 ЦК України передбачає, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

Отже, обов`язковою умовою при укладенні договору є згода другої сторони укласти такий договір.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, є самозайнятою особою. Адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, може відкривати рахунки в банках, мати печатку, штампи, бланки (у тому числі ордера) із зазначенням свого прізвища, імені та по батькові, номера і дати видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю.

Згідно з підпунктом 14 пункту 13 Положення про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженим наказом Міністерства юстиції від 02 липня 2012 року № 967/5 місцеві центри відповідно до покладених на них завдань укладають контракти/договори з адвокатами, включеними до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, відповідно до Порядку і умов № 1214.

Порядок і умови № 1214 визначають відповідно до Закону № 3460-VI механізм укладення регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги контрактів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, та договорів з адвокатами, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі.

Згідно з пунктом 3 Порядку і умов № 1214 контракти (договори) з адвокатами укладаються з урахуванням принципу незалежності адвокатської діяльності, положень Цивільного кодексу України, Законів України «Про безоплатну правову допомогу», «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», інших актів законодавства та цих Порядку і умов.

Пунктом 4-1 Порядку і умов № 1214 визначено, що контракт укладається з адвокатом за умови: обґрунтованої необхідності залучення адвоката для надання безоплатної вторинної правової допомоги на постійній основі з урахуванням потреб відповідної адміністративно-територіальної одиниці, забезпечення доступу осіб до безоплатної вторинної правової допомоги та постійного підвищення якості її надання; відсутності дисциплінарних стягнень в адвоката протягом року; участі адвоката у заходах з підвищення кваліфікації адвокатів, організованих протягом поточного або попереднього бюджетного періоду Координаційним центром з надання правової допомоги або центром (крім адвокатів, з якими контракт укладається вперше); відсутності обґрунтованих скарг на дії адвоката, що надійшли до центру і розглянуті ним відповідно до компетенції протягом року (крім адвокатів, з якими контракт укладається вперше).

Згідно з пунктом 5 Порядку і умов № 1214 контракт укладається з адвокатом, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі, за формою згідно з додатком 1, який, в свою чергу, містить «Примірний контракт з адвокатом, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі».

Аналіз наведених правових норм свідчить, що при укладенні контракту з адвокатом, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі необхідно, насамперед, проходження адвокатом конкурсного відбору та включення його до відповідних реєстрів; дотримання умов, передбачених пунктом 4-1 Порядку і умов № 1214, а також дотримання форми контракту, а саме Примірного контракту.

З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку, що аргументи касаційної скарги не спростовують висновки апеляційного суду, зводяться до незгоди заявника з ухваленим у справі судовим рішенням та переоцінки доказів і встановлених обставин справи, що згідно з положеннями статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку не допускається.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

Відповідно до частини першої статті 410 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Оскільки касаційна скарга залишається без задоволення, то відповідно до частини тринадцятої статті 141 ЦПК України в такому разі розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 400, 410, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Луцького міськрайонного суду Волинської області від 25 червня 2019 року та постанову Волинського апеляційного суду від 01 жовтня 2019 року залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді: С. Ю. Бурлаков

В. М. Коротун

М. Є. Червинська