ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2022 року

м. Київ

справа № 200/13878/18-а

адміністративне провадження № К/9901/21757/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Виконавчого комітету Світлодарської міської ради

третя особа: Публічне акціонерне товариство «Центренерго»,

провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20.02.2019 (головуючий суддя - Логойда Т.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019 (головуючий суддя - Ястребова Л.В., судді - Компанієць І.Д., Казначеєв Е.Г.),

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив суд визнати рішення №22 від 28.03.2018 виконавчого комітету Світлодарської міської ради Бахмутського району Донецької області протиправним та нечинним з моменту його прийняття, тобто з 28.03.2018.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішення прийнято за межами повноважень відповідача, є неправомірним втручанням у майно позивача, а при прийнятті рішення відповідачем не враховувалися якісні показники існуючих тарифів. Позивач вважав, що оскаржуване рішення є немотивованим та таким, що прийнято необґрунтовано, тобто без врахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а саме, без встановлення та врахування критеріїв якості послуг.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Донецького окружного адміністративною суду від 20.02.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.

4. Рішення судів попередніх інстанцій мотивовано тим, що відповідачем при винесенні спірного рішення правомірно застосовані відповідні положення законодавства. Виконавчим комітетом міської ради проведено відповідний контроль за дотриманням суб`єктом господарювання, що надає відповідні комунальні послуги, порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності; дотримано процедуру прийняття рішення.

5. Суди першої та апеляційної інстанцій відхилили доводи позивача про відсутність у відповідача повноважень через закінчення строку повноважень. Так, судами зазначено, що чергові вибори мали відбутися у 2015 році, однак у зв`язку з неможливістю проведення у місті Світлодарську чергових виборів, що проводилися на підставі постанови Верховної Ради України №645-VIII від 17.07.2015 «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році», про що Центральною виборчою комісією було прийнято відповідну постанову, у місті Світлодарську залишилися повноважними міський голова, Світлодарська міська рада та обраний нею виконавчий комітет. Суди дійшли висновку про те, що Виконавчий комітет Світлодарської міської ради є виконавчим органом вказаної міської ради, який виходячи з вимог ч. 3 ст. 140, ч. 4 ст. 141 Конституції України, ч. 1 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування» зобов`язаний виконувати свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

6. Крім того, судом апеляційної інстанції відхилено доводи позивача про недослідження судом першої інстанції питання поліпшення якості послуг, оскільки при встановленні тарифів було враховано економічно обґрунтовані витрати на їх виробництво, що відповідає вимогам законодавства.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

7. Не погоджуючись з прийнятими судовими рішеннями, у серпні 2019 року ОСОБА_1 звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить зазначені судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

8. В касаційній скарзі позивач, посилаючись на ст. 141 Конституції України, вказує, що повноваження Світлодарської міської ради закінчилися ще 01.01.2016, а тому спірне рішення відповідача було прийнято поза межами його повноважень. Вважає, що суди попередніх інстанцій помилково застосували постанову Центральної виборчої комісії №207 від 29.08.2015, та зазначає, що вказаною постановою не було продовжено конституційних повноважень Світлодарської міської ради.

9. На думку позивача, Виконавчий комітет може бути наділено повноваженнями лише на строк повноважень Ради, встановлений Конституцією України, який не може перевищувати п`ять років.

10. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій не надали оцінки доводам позовної заяви в частині поліпшення якості послуг. Так, позивач вважає, що спірне рішення відповідача було необґрунтовано прийнято без врахування якісних показників послуг, адже, оскільки рішення було прийнято з метою поліпшення якості послуг, для його прийняття була наявна необхідність розгляду показників якості послуг із зазначенням, які критерії якості зміняться залежно від підвищення ціни та яким показникам будуть відповідати. Зазначає також, що показник економічної обґрунтованості витрат на виробництво послуг не вказує на якісну характеристику цих послуг.

11. Відзиву на касаційну скаргу у встановлений судом строк від учасників справи не надходило.

Рух адміністративної справи y суді касаційної інстанції

12. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.08.2019 для розгляду справи №200/13878/18-а визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя: Стеценко С.Г., судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г.

13. Ухвалою Верховного Суду від 11.09.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 та встановлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу.

14. Ухвалою Верховного Суду від 04.02.2020 задоволено заяви про самовідвід суддів Верховного Суду Стеценка С.Г., Рибачука А.І., Стрелець Т.Г. у справі №200/13878/18-а.

15. Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.02.2020 для розгляду справи №200/13878/18-а визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя: Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

16. Ухвалою Верховного Суду від 30.05.2022 справу прийнято до провадження визначеною колегією суддів та призначено до судового розгляду у попередньому судовому засіданні.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

17. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 проживає в місті Світлодарську Бахмутського р-ну Донецької обл., є споживачем послуг, які надаються населенню відокремленим підрозділом Публічного акціонерного товариства «Центренерго» - Вуглегірською тепловою електричною станцією Публічного акціонерного товариства «Центренерго», яка є виконавцем комунальних послуг з централізованого опалення, холодного водопостачання, гарячого водопостачання та водовідведення на підставі рішення Світлодарської міської ради від 25.09.2014 №VI/73-3 «Про визначення виконавців житлово-комунальних послуг для населення і підприємств м. Світлодарська».

18. Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2718 від 05.11.2015 Публічному акціонерному товариству «Центренерго» були установлені тарифи:

- на централізоване водопостачання - 4,95 грн. за 1 куб. м (без ПДВ);

- на централізоване водовідведення - 3,71 грн. за 1 куб. м (без ПДВ).

19. Також установлено структуру тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення згідно з додатками 1, 2.

20. Вказані тарифи діяли з 01.01.2016 і поширювалися на споживачів послуг, що проживали у м. Світлодарську Бахмутського р-ну Донецької обл., зокрема на позивача.

21. 28 листопада 2017 року, посилаючись на набранням чинності вказаною Постановою та на те, що господарська діяльність Вуглегірської ТЕС ПАТ`Центренерго» вже не підпадає під ліцензування Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг тому, що сукупна чисельність населення міста Світлодарська становить менше ніж сто тисяч осіб, Вуглегірська ТЕС ПАТ «Центренерго» звернулася до відповідача з листом від 28.11.2017 №05/4248, яким надіслала на розгляд та затвердження розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення та тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води та послуги з водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем (всього 6 папок).

22. Серед поданих документів були, зокрема обґрунтування необхідності встановлення нових тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, послугу постачання холодної води та водовідведення в використанням внутрішньо будинкових систем, які надаються Вуглегірською ТЕС. В обґрунтуванні містилося посилання на те, що надання вказаних комунальних послуг залишається збитковим, оскільки з 01.01.2016 значно зросли ціни на матеріали, тарифи на електроенергію, на послуги, збільшився розмір податків, підвищилася мінімальна заробітна плата, крім того, з 01.01.2018 зросте вартість послуг КП «Вода Донбасу» з 0,323 грн (без ПДВ) за 1 куб.м до 3,46 грн за 1 куб.м (без ПДВ), тому тарифи, які діють з 01.01.2016, вже не відповідають реальним витратам на виробництво послуг. Підприємством виконані розрахунки тарифів на підставі Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (розрахунки містяться в обґрунтуванні).

23. Наприкінці грудня 2017 року на виконання вимог Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, що затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.07.2012 №390, обґрунтування необхідності встановлення нових тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, послугу постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем, які надаються Вуглегірською ТЕС, Вуглегірською ТЕС ПАТ «Центренерго» опубліковані на офіційному сайті ПАТ «Центренерго» http://www.centrenergo.com/ в підрозд. «Теплопостачання» розд. «Діяльність» (а саме: http://www.centrenergo.com/activity/heat_supply/).

24. В опублікованих обґрунтуваннях містилася інформація, зокрема, про загальний розмір планованого тарифу, поданого Виконкому Світлодарської міської ради; його структуру (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливо-мастильних матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо).

25. В опублікованих обґрунтуваннях Вуглегірська ТЕС ПАТ «Центренерго» встановила термін - до 14.01.2018, протягом якого вона приймає від юридичних та фізичних осіб, їх об`єднань зауваження та пропозиції до запропонованих тарифів.

26. Інформація про заплановану зміну тарифів була також опублікована на сайті Вуглегірської ТЕС ПАТ «Центренерго» та в газеті Вуглегірської ТЕС - «Енергетик», що сторонами не заперечується.

27. Про вказані обставини Вуглегірська ТЕС ПАТ «Центренерго» повідомила відповідача листом від 26.01.2018 №05/402, в якому також зазначала, що зауважень та пропозицій від споживачів послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, послуг з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем не надходило.

28. 08 лютого 2018 року відповідач надіслав на адресу Вуглегірської ТЕС ПАТ «Центренерго» лист від 08.02.2018 №02/23/ж-0165 «Про розгляд тарифів», в якому повідомив, що в процесі розгляду наданих Вуглегірською ТЕС розрахунків тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, послуги постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньобудинкових систем, на засіданні постійної комісії з питань планування, бюджету, екології, торгівлі, побуту, землекористування та житлово-комунального господарства, виникли питання щодо різниці в тарифі на централізоване водопостачання та тарифі на послугу постачання холодної води з використанням внутрішньобудинкових систем. У зв`язку з цим відповідач просив провести детальний аналіз витрат по послугам постачання холодної води мешканцям багатоквартирних будинків та перерозподілити частину витрат між видами діяльності: централізоване водопостачання та послуга постачання холодної води з використанням внутрішньобудинкових систем. Також просив звернути увагу та переглянути такі статті як: витрати на оплату праці, перерахувати відповідно до чинного законодавства, з урахуванням графіків роботи 2018 року; амортизаційні відрахування перерахувати з урахуванням фактичної залишкової вартості основних засобів станом на 01.01.2018 за податковим обліком.

29. Листом від 26.02.2018 №05/858 Вуглегірська ТЕС ПАТ «Центренерго» повідомила відповідача, що провела детальний аналіз, та надіслала відкориговані розрахунки тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення та тарифів на послугу з централізованого водопостачання та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем, які виконані з урахуванням пропозицій та зауважень, що викладені в листі відповідача від 08.02.2018 №02/23/ж-0165. Просила розглянути надані розрахунки та затвердити тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення та тарифи на послугу з централізованого водопостачання та водовідведення з використанням внутрішньобудинкових систем.

30. Одночасно Вуглегірська ТЕС ПАТ «Центренерго» надіслала до відповідача пояснення щодо корегування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, послуги на централізоване постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), зі складовими тарифів, відповідно до яких порівняння скоригованих тарифів з тарифами, що були надані на встановлення, виглядає наступним чином:

- централізоване водопостачання: у тарифах, що були направлені до відповідача, - 15,79 грн за 1 куб. м (без ПДВ), у скорегованих тарифах - 14,27 грн за 1 куб. м (без ПДВ);

- централізоване водовідведення: у тарифах, що були направлені до відповідача, - 5,93 грн за 1 куб. м (без ПДВ), у скорегованих тарифах - 5,51 грн за 1 куб. м (без ПДВ);

- послуга постачання холодної води (з використанням внутрішньобудинкових систем): у тарифах, що були направлені до відповідача, - 17,08 грн за 1 куб. м (без ПДВ), у скорегованих тарифах - 14,83 грн за 1 куб. м (без ПДВ);

- послуга водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем): у тарифах, що були направлені до відповідача, - 6,31 грн за 1 куб. м (без ПДВ), у скорегованих тарифах - 5,86 грн за 1 куб. м (без ПДВ).

31. Одночасно надіслала, зокрема, розрахунки повної собівартості та середньозваженого тарифу; порівняння витрат на централізоване водопостачання, централізоване водовідведення, на послугу постачання холодної води (з використанням внутрішньобудинкових систем) і на послугу водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) у скорегованому тарифі з витратами у тарифах, що направлені на встановлення до міськвиконкому та фактичних 2017 року (чотири додатка до розрахунків), в яких детально розписано з яких витрат складається кожний із запропонованих тарифів.

32. 27 березня 2018 року відбулося засідання громадської ради при Виконавчому комітеті Світлодарської міської ради, на якому обговорено проект рішення «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого во допостачання та водовідведення, послуг з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем, які надаються Вуглегірською ТЕС для населення і підприємств».

33. 28 березня 2018 року відбулося засідання Виконавчого комітету Світлодарської міської ради, на якому розглядалося вказане питання, про що складено протокол №4 від 28.03.2018 (питання №6).

34. Рішенням Виконавчого комітету Світлодарської міської ради №22 від 28.03.2018 «Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуг з постачання холодної води та водовідведення з використанням внутрішньо будинкових систем, які надаються Вуглегірською ТЕС для населення і підприємств» на підставі листів Вуглегірської ТЕС ПАТ «Центренерго» №05/4248 від 28.11.2017, №05/402 від 26.01.2018, №05/858 від 26.02.2018, згідно з постановою Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №307 від 22.03.2017 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення», ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою поліпшення якості послуг встановлені тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з постачання холодної води та водовідведення, з використанням внутрішньобудинкових систем, які надаються, публічним акціонерним товариством «Центренерго» в особі Вуглегірської ТЕС для населення і підприємств (додаток №2 до рішення).

35. Відповідно до додатку №2 до Рішення тарифи збільшені та становили:

- централізоване водопостачання міста Світлодарська - 14,27 грн за 1 куб. м (без ПДВ) (замість діючого тарифу 4,95 грн);

- централізоване водопостачання з використанням внутрішньобудинкових систем міста Світлодарська - 14,83 грн за 1 куб. м (без ПДВ) (замість діючого тарифу 4,95 грн);

- централізоване водовідведення м. Світлодарська - 5,51 грн за 1 куб. м (без ПДВ) (замість діючого тарифу 3,71 грн);

- централізоване водовідведення з використанням внутрішньобудинкових систем міста Світлодарська - 5,86 грн за 1 куб. м (без ПДВ) (замість діючого тарифу 3,71 грн).

36. Пунктами 2 та 4 Рішення наказано дане рішення оприлюднити в газеті трудового колективу Вуглегірської ТЕС - «Енергетик». Рекомендовано Вуглегірській ТЕС ПАТ «Центренерго» в найближчому номері газети «Енергетик» опублікувати роз`яснення щодо підвищення вказаних тарифів.

37. Відповідно до п. 3 Рішення воно вступає в силу через 30 днів з моменту оприлюднення тарифів.

38. 11 квітня 2018 року інформація про тарифи, що затверджені рішенням Виконавчого комітету Світлодарської міської ради №22 від 28.03.2018, з урахуванням ПДВ (тариф на централізоване водопостачання з використанням внутрішньобудинкових систем міста Світлодарська - 17,8 грн за 1 куб. м з ПДВ, що відповідало 14,83 грн без ПДВ, та тариф на централізоване водовідведення з використанням внутрішньобудинкових систем міста Світлодарська - 7,03 грн за 1 куб. м з ПДВ, що відповідало 5,86 грн без ПДВ), оприлюднені в газеті трудового колективу Вуглегірської ТЕС - «Енергетик» №6 (1418).

39. Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації серії ДЦ №739, що видано Державним комітетом України у справах видавництв, поліграфії та книгорозповсюдження 10.02.1994, газета «Енергетик» є офіційним друкованим засобом масової інформації; виходить 1 раз на тиждень; засновник - трудовий колектив Вуглегірської ДРЕС; програмні цілі (основні принципи) або тематична спрямованість: висвітлення питань, пов`язаних з діяльністю підприємства, селищної ради, розповсюдження об`єктивної інформації про політичне і культурне життя; сфера розповсюдження газети та категорії читачів: місцева, трудящі підприємства, мешканці Світлодарська.

40. Судами також встановлено, що рішенням Світлодарської міської ради VI скликання №VI-1-6 23.11.2010 утворений Виконавчий комітет Світлодарської міської ради.

41. Персональний склад Виконавчого комітету Світлодарської міської ради затверджений рішенням вказаної Ради №VI-1-7 від 23.11.2010 та змінювався рішеннями Ради №VI/18-2 від 27.10.2011, №VI/32-2 від 06.09.2012, №VI/59-2 від 10.12.2013, №VI/81-3 від 15.04.2015, №VI/122-14 від 02.02.2018.

42. У зв`язку з неможливістю проведення у місті Світлодарську чергових виборів, що проводилися на підставі постанови Верховної Ради України №645-VIII від 17.07.2015 «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році», про що Центральною виборчою комісією було прийнято постанову №207 від 29.08.2015 «Про неможливість проведення чергових виборів депутатів окремих районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Донецької області та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року», у місті Світлодарську залишилися повноважними міський голова, Світлодарська міська рада та обраний нею виконавчий комітет.

ІІІ. Позиція Верховного Суду

43. За приписами ч. 1 ст. 341 КАС України (в редакції, чинній на дату подання касаційної скарги) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

44. Оцінюючи обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

45. В касаційній скарзі позивач зазначає про те, що відповідач не був повноважний приймати спірне рішення, оскільки його повноваження на момент прийняття рішення закінчилися. Колегія суддів Верховного Суду не погоджується з такими твердженнями з огляду на наступне.

46. За змістом статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п`ять років.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

47. Початок перебігу строку повноважень міського голови та міської ради, а також підстави і порядок закінчення строку таких повноважень визначений Законами України «Про статус депутатів місцевих рад» та «Про місцеве самоврядування в Україні».

48. Як встановлено судами попередніх інстанцій, виконавчий комітет був утворений Світлодарською міською радою VI скликання (рішення Ради №VI-1-6 від 23.11.2010), що була обрана на п`ять років 31.10.2010 у відповідності до постанови Верховної Ради України «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2010 році». Наступні вибори мали відбутися у 2015 році.

48. Відповідно до п. 30 ч. 1 ст. 85 Конституції України вирішення питання щодо призначення чергових та позачергових виборів до органів місцевого самоврядування віднесено до повноважень Верховної Ради України.

49. Верховною Радою України була прийнята постанова №645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році», відповідно до пункту 1 якої були призначені чергові вибори депутатів місцевих рад та міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2015 року.

50. Згідно з п. 4 зазначеної постанови у разі неможливості організувати та підготувати відповідно до положень закону проведення місцевих виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей у зв`язку із здійсненням Російською Федерацією збройної агресії проти України, неможливістю дотримання стандартів проведення виборів Організації з безпеки і співробітництва в Європі, уникнення терористичної загрози, необхідністю забезпечення безпеки громадян України Центральна виборча комісія приймає рішення про неможливість проведення виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів. Таке рішення невідкладно після його прийняття подається Центральною виборчою комісією до Верховної Ради України для затвердження.

51. На виконання пункту 4 зазначеної постанови Центральна виборча комісія прийняла Постанову №207 від 29.08.2015 «Про неможливість проведення чергових виборів депутатів окремих районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Донецької області та відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року», якою встановлена неможливість проведення відповідно до положень Закону України «Про місцеві вибори» чергових виборів депутатів районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад Донецької області та відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2015 згідно з переліком, до пункту 1 якого включена Світлодарська міська рада.

52. На переконання Верховного Суду, прийняттям зазначеної постанови №645-VIII від 17.07.2015 законодавець фактично тимчасово продовжив повноваження Світлодарської міської ради та міського голови, які повинні були переобратись, але не переобрались, на невизначений строк.

53. Також колегія суддів Верховного Суду зауважує, що система організації місцевого самоврядування в Україні передбачає безперервність діяльності органів місцевого самоврядування та не передбачає інакшої можливості припинення повноважень органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, окрім зміни їхнього складу внаслідок місцевих виборів.

54. Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

55. Таким чином, оскільки новий склад ради не було сформовано через об`єктивні чинники, а саме у зв`язку із здійсненням Російською Федерацією збройної агресії проти України та необхідністю забезпечення безпеки громадян України, повноваження Світлодарської міської ради та міського голови на час розгляду справи судами попередніх інстанцій не закінчилися, та в силу положень ч. 1 ст. 51 вказаного Закону відповідач є таким, що на час прийняття спірного рішення здійснював свої повноваження відповідно до закону.

56. Так, підпунктом 2 пункту «а» частини 1 статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, зокрема встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення.

57. Отже, відповідач, приймаючи спірне рішення, діяв в межах повноважень, наданих йому законом, і ці повноваження не були закінчені на дату прийняття ним рішення, як помилково вважає позивач, а тому відповідні доводи касаційної скарги Верховним Судом відхиляються.

58. Щодо доводів позивача про те, що відповідачем при прийнятті рішення мали враховуватися якісні показники послуг, адже метою прийняття рішення було поліпшення якості послуг, колегія суддів зазначає таке.

59. На час винесення відповідачем спірного рішення порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги був врегульований ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» №1875-IV від 24.06.2004.

60. Відповідно до ч. 2 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

61. Частинами 3 та 4 ст. 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

У разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов`язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг.

62. Відповідно до ч. 7 ст. 31 цього Закону встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

63. Частиною 1 ст. 31 вказаного Закону було встановлено, що порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (п. 2 ч. 1 ст. 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України.

64. Постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 затверджено, зокрема Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, Порядок формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

65. Пунктом 3 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення визначено, що тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення - вартість одиниці (1 куб. метр) централізованого водопостачання чи водовідведення відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку.

66. Відповідно до п. 10 цього Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, економічно обґрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних та галузевих нормативів витрат ресурсів, у тому числі галузевих технологічних нормативів використання питної води на підприємствах водопровідно-каналізаційного господарства з урахуванням основних особливостей технологічних процесів конкретного виробництва, техніко-економічних розрахунків, кошторисів з урахуванням ставок податків і зборів, цін на матеріальні ресурси та послуги у планованому періоді.

67. Також, пунктом 3 Порядку формування тарифів на послуги визначено, що тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення - вартість надання одиниці (1 куб. метр) послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення, розрахована на основі економічно обґрунтованих планових витрат, витрат на відшкодування втрат, планового прибутку.

68. Згідно з п. 8 цього Порядку формування тарифів на послуги виконавцями здійснюється на підставі річних планів надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення, економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів та цін на матеріальні ресурси та послуги у плановому періоді.

68. Отже, вирішальним при формуванні тарифів на центральне водопостачання та водовідведення є визначення економічно обґрунтованого рівня вказаних комунальних послуг.

69. Судами попередніх інстанцій встановлено, що розрахунки тарифів виконані підставі Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011, і ці розрахунки містяться в матеріалах справи. Отже, спірним рішенням відповідача тарифи встановлені в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання), що відповідало вимогам законодавства.

70. Верховний Суд не бере до уваги твердження позивача про те, що оскільки спірне рішення приймалося з метою поліпшення якості послуг, то воно мало враховувати якісні показники послуг, та відповідачем мало бути обґрунтовано, які критерії якості зміняться залежно від підвищення ціни. Колегія суддів зазначає, що вказані твердження позивача не ґрунтуються на положеннях чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, оскільки законодавством не передбачено обов`язкове одночасне підвищення вимог щодо якості послуг разом з підвищенням тарифу на централізоване водопостачання та водовідведення.

71. Крім того, колегія суддів звертає увагу, що посилаючись на відсутність поліпшення якісних характеристик житлово-комунальних послуг, позивач не зазначає про те, що отримує послуги з централізованого постачання та водовідведення неналежної якості.

72. Колегія суддів зазначає, що спірне рішення відповідача містить посилання на нормативні акти та документи, а саме: на листи Вуглегірської ТЕС ПАТ «Центренерго» та на постанову Національної комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, а тому твердження позивача що єдиною метою прийняття рішення є поліпшення якості послуг є помилковими. Як встановлено судами попередніх інстанцій, підставою для прийняття спірного рішення слугували збитковість надання вказаних комунальних послуг та невідповідність тарифів реальним витратам на виробництво цих послуг.

73. За таких обставин і такого правового врегулювання Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що спірне рішення прийнято відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, а тому підставі для його скасування відсутні. Доводи ж касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій і зводяться до переоцінки встановлених судами обставин справи.

74. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20.02.2019 та постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019 відсутні.

75. Згідно зі ст. 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

76. Зважаючи на приписи статті 350 КАС України, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

46. З огляду на результат касаційного перегляду справи перерозподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 341 343 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 25 червня 2019 року у справі № 200/13878/18-а залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.

СуддіА.В. Жук Н.М. Мартинюк Ж.М. Мельник-Томенко