ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2024 року
м. Київ
справа № 200/4681/23
адміністративне провадження № К/990/40448/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Коваленко Н.В., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №200/4681/23
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області
про визнання протиправними дій, стягнення коштів,
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на ухвалу Першого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року (колегія у складі: головуючого судді Гайдара А.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д.),-
В С Т А Н О В И В:
1. У серпні 2023 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - відповідач, Управління), в якому просив:
- визнати протиправними дії Управління щодо нарахування та виплати щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності за 2023 рік у меншому розмірі, ніж у розмірі 8 (восьми) мінімальних пенсій за віком, передбаченому статтею 13 Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- стягнути недоплачену суму щорічної допомоги до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі 13844,00 грн.
2. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 25 вересня 2023 року позов задоволено у повному обсязі.
3. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Управління подало апеляційну скаргу до Першого апеляційного адміністративного суду, у якій просило його скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.
4. 30 жовтня 2023 року до Першого апеляційного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 із клопотанням про повернення апеляційної скарги відповідача на підставі пункту 1 частини четвертої статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), посилаючись на те, що апеляційна скарга підписана особою за відсутності відповідних повноважень на це.
5. Перший апеляційний адміністративний суд ухвалою від 01 листопада 2023 року клопотання ОСОБА_1 задовольнив, повернувши апеляційну скаргу Управління на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 26 вересня 2023 року у справі №200/4681/23 на підставі пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України.
6. Ухвалюючи таке рішення, апеляційний суд зазначив, що право підписанта апеляційної скарги Михайлішиної С.В. діяти в межах повноважень від імені Управління, передбачених інститутом самопредставництва, при перевірці апеляційної скарги не підтверджено, а саме у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДРПОУ) містяться обмеження у діях, повноваженнях та процесуальних правах Михайлішиної С.В. в частині відмови, зміни, відкликання, визнання позову, відмови від апеляційних, касаційних скарг, укладення мирової угоди, тому остання не може вважатися особою, що здійснює самопредставництво Управління.
7. Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, 30 листопада 2023 року відповідач через підсистему «Електронний суд» надіслав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення процесуальних норм та неврахування правової позиції, викладеної у постановах Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2019 року у справі №826/5500/18, Верховного Суду від 28 листопада 2022 року у справі №910/8619/19 та ухвалі Великої Палати Верховного Суду від 08 червня 2022 року у справі №303/4297/20, просить скасувати ухвалу Першого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року та направити справу до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
8. У доводах касаційної скарги вказує на помилковість позиції згаданого суду щодо наявності підстав для повернення апеляційної скарги Управління і обґрунтовує це положеннями статті 55 КАС України, згідно з якими для визнання особи такою, що діє в порядку самопредставництва, необхідно, щоб у відповідному законі, статуті, положенні чи трудовому договорі (контракті) було визначене її право діяти від імені такої юридичної особи (суб`єкта владних повноважень без права юридичної особи) без додаткового уповноваження. Враховуючи те, що в посадовій інструкції заступника начальника управління - начальника відділу представництва інтересів в судах та інших органах №1 юридичного управління, затвердженій наказом начальника Управління від 26 жовтня 2022 року, та ЄДРПОУ міститься інформація про Михайлішину С.В. як уповноважену на представлення (захист) інтересів у судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів та підписанта від Управління й про її повноваження діяти виключно в судах України без окремого доручення керівника, ця особа вважає, що є уповноваженою на підписання апеляційної скарги.
9. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 листопада 2023 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Коваленко Н.В., Тацій Л.В.
10. Ухвалою Верховного Суду від 27 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Управління на ухвалу Першого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року.
11. Позивач не скористався своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу.
12. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування апеляційним судом норм процесуального права, виходить з наступного.
13. Так, відповідно до статті 1 КАС України цей кодекс визначає юрисдикцію та повноваження адміністративних судів, встановлює порядок здійснення судочинства в адміністративних судах.
14. Частинами першою, третьою статті 3 КАС України визначено, що порядок здійснення адміністративного судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
15. Відповідно до частини першої статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
16. Забезпечення права на апеляційний перегляд справи є однією з основних засад судочинства (пункт 8 статті 129 Конституції України).
17. Процедура апеляційного оскарження рішення суду має проводитися з урахуванням принципу верховенства права і базуватися на справедливих судових процедурах, передбачених приписами законодавства, які регулюють вирішення відповідних процесуальних питань.
18. Частиною першою статті 293 КАС України передбачено, що учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
19. За змістом статті 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника, крім випадку, встановленого частиною дев`ятою статті 266 цього Кодексу.
Особиста участь у справі особи не позбавляє її права мати в цій справі представника.
Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.
Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через відповідний орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування), або через представника.
20. Отже, зміст статті 55 КАС України свідчить про те, що:
1) учасники справи та особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, можуть брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника;
2) юридична особа, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу (прим. тільки для юридичних осіб, в яких створений такий орган), іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту);
3) юридична особа, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада можуть брати участь у справі також через представника.
21. Повноваження представника підтверджуються документами, визначеними статтею 59 КАС України, а саме: 1) довіреністю фізичної або юридичної особи; 2) свідоцтвом про народження дитини або рішенням про призначення опікуном, піклувальником чи охоронцем спадкового майна.
22. У тих випадках, коли законом для деякої категорії справ передбачено участь лише адвоката як представника, то його повноваження підтверджуються одним з таких документів: 1) довіреністю; 2) ордером, виданим відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»; 3) дорученням органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правничої допомоги, виданим відповідно до Закону України «Про безоплатну правничу допомогу» (частина четверта статті 59 КАС України).
23. Таким чином КАС України надано можливість учасникам справи брати участь у судовому процесі через самопредставництво або через представника та чітко визначено перелік документів, які необхідно подати для підтвердження такої участі.
24. З огляду на імперативні вимоги статей 1 3 КАС України про те, що процесуальні повноваження суду та порядок здійснення судочинства встановлюється Конституцією України, цим Кодексом та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, вбачається, що адміністративний суд, для підтвердження повноважень особи на участь в судовому процесі через самопредставництво або через представника, має право вимагати тільки ті документи, які визначені статтею 55 КАС України (для підтвердження повноважень по самопредставництву) або статтею 59 КАС України (для підтвердження повноважень представника).
25. Проте суд не має права відмовляти у доступі до правосуддя, якщо із поданих учасником справи або його представником документів можна установити вид участі в судовому процесі та повноваження такої особи.
26. Водночас пункт 13 частини другої статті 9 Закону України від 15 травня 2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі - Закон №755-IV) передбачає, що в ЄДРПОУ містяться відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема, про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта, інформація для здійснення зв`язку з керівником юридичної особи (телефон та/або адреса електронної пошти)), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.
27. При цьому, згідно з частиною першою статті 10 Закону №755-IV, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до ЄДРПОУ, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
28. Об`єднана палата Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у постанові від 11 вересня 2024 року у справі №440/14831/23 (адміністративне провадження №К/990/12289/24), вирішуючи питання чи нівелює можливість діяти в порядку самопредставництва юридичної особи наявність у витягу з ЄДРПОУ даних щодо відповідної особи про обмеження повноважень (в частині права відмови, відкликання, визнання позову, відмови, відкликання апеляційних, касаційних скарг), відступила від висновку, викладеного Верховним Судом у складі колегії суддів судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 11 грудня 2023 року у справі №200/658/21-а та у інших справах, у яких Верховний Суд вказував, що за умови обмеження в ЄДРПОУ певних повноважень особа (працівник), яка вчиняє дії від імені юридичної особи, не може уважатися такою, що діє в порядку самопредставництва юридичної особи, та сформувала правову позицію, згідно якої обмеження повноважень в ЄДРПОУ (зокрема щодо права відмови, відкликання, визнання позову, відмови, відкликання апеляційних, касаційних скарг тощо) особи (працівника), яка вчиняє дії від імені юридичної особи, не спростовує можливості діяти такій особі в порядку самопредставництва від імені юридичної особи (суб`єкта владних повноважень).
29. Відтак, об`єднана палата Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у згаданій вище справі підсумувала, що наявність певних обмежень щодо обсягу дій під час самопредставництва юридичної особи (наприклад, права на укладення мирової угоди, яке може бути зарезервоване виключно за керівником юридичної особи) не позбавляє можливості здійснювати самопредставництво юридичної особи належно уповноваженою особою [членом керівного органу чи працівником, якому статутом, положенням чи іншим нормативним (не разовим) документом надано постійне повноваження представляти юридичну особу у зовнішніх відносинах].
30. Як установлено частиною третьою статті 341 КАС України, суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, зокрема, у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
31. У справі, яка розглядається, судом апеляційної інстанції встановлено, що апеляційна скарга від імені Управління підписана його представником - Михайлішиною С.В., яка на підтвердження своїх повноважень надала до апеляційної скарги витяг з ЄДРПОУ, відповідно до якого Михайлішина С.В. має повноваження вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори тощо (діє виключно в судах України без окремого доручення керівника з правом посвідчення копій документів щодо повноважень, без права відмови, зміни, відкликання, визнання позову, відмови від апеляційних скарг, укладення мирової угоди).
32. За наведеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що підписант апеляційної скарги - Михайлішина С.В. , діяла в інтересах Управління не в порядку самопредставництва, оскільки її повноваження обмежені в частині права відмови, відкликання, визнання позову, відмови, відкликання апеляційних скарг, укладення мирової угоди. Тобто, на думку суду апеляційної інстанції, право цієї особи діяти в межах повноважень, передбачених інститутом самопредставництва, не підтверджено.
33. Натомість матеріали справи свідчать, що на підтвердження своїх повноважень підписантом апеляційної скарги подано копії наказу від 31 травня 2021 року №264-О, відповідно до якого Михайлішину С.В. переведено на посаду начальника управління - начальника відділу представництва інтересів в судах та інших органах №1 юридичного управління з 01 червня 2021 року, посадової інструкції заступника начальника управління - начальника відділу представництва інтересів в судах та інших органах №1 юридичного управління, затвердженої наказом начальника Управління від 26 жовтня 2022 року, сформованих за допомогою системи «Електронний суд» довіреностей та витягу з ЄДРПОУ.
34. Відповідно до посадової інструкції заступника начальника управління - начальника відділу представництва інтересів в судах та інших органах №1 юридичного управління, затвердженої наказом начальника Управління від 26 жовтня 2022 року, до посадових обов`язків Михайлішиної С.В. віднесено організацію ведення позовної роботи, представлення (захист) інтересів у судах та інших органах під час розгляду правових питань і спорів.
35. За змістом частини третьої статті 44 КАС України учасники справи мають право: 1) ознайомлюватися з матеріалами справи, робити з них витяги, копії, одержувати копії судових рішень; 2) подавати докази; брати участь у судових засіданнях, якщо інше не визначено законом; брати участь у дослідженні доказів; ставити питання іншим учасникам справи, а також свідкам, експертам, спеціалістам; 3) подавати заяви та клопотання, надавати пояснення суду, наводити свої доводи, міркування щодо питань, які виникають під час судового розгляду, і заперечення проти заяв, клопотань, доводів і міркувань інших осіб; 4) ознайомлюватися з протоколом судового засідання, записом фіксування судового засідання технічними засобами, робити з них копії, подавати письмові зауваження з приводу їх неправильності чи неповноти; 5) оскаржувати судові рішення у визначених законом випадках; 6) користуватися іншими визначеними законом процесуальними правами.
36. З огляду на викладене, а також враховуючи висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 11 вересня 2024 року у справі №440/14831/23 (адміністративне провадження №К/990/12289/24), Суд вважає, що наведені норми та обставини справи свідчать про достатність доказів на підтвердження повноважень Михайлішиної С.В. представляти Управління в адміністративному судочинстві, підписувати процесуальні документи, зокрема апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції у цій справі в порядку самопредставництва.
37. Вказане у сукупності свідчить про помилковість висновку суду апеляційної інстанції щодо наявності підстав для повернення апеляційної скарги відповідача на підставі пункту 1 частини четвертої статті 298 КАС України, що призвело до постановлення незаконної ухвали, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
38. Пунктом другим частини першої статті 349 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і передати справу для продовження розгляду.
39. Враховуючи наведене, ухвала Першого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року на підставі статті 353 КАС України підлягає скасуванню з направленням справи до цього ж суду для продовження апеляційного розгляду (вирішення питання про відкриття апеляційного провадження у справі).
Керуючись статтями 341 345 349 353 355 359 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області задовольнити.
Ухвалу Першого апеляційного адміністративного суду від 01 листопада 2023 року - скасувати.
Справу №200/4681/23 направити до Першого апеляційного адміністративного суду для продовження апеляційного розгляду (вирішення питання про відкриття апеляційного провадження у справі).
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко Н.В. Коваленко Л.В. Тацій