ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2021 року

м. Київ

справа № 200/7774/19-а

адміністративне провадження № К/9901/34242/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 200/7774/19-а

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації

про визнання дій неправомірними

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року (головуючий суддя Олішевська В.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року (колегія у складі: головуючого судді Казначеєва Е.Г., суддів: Гайдара А.В., Компанієць І.Д.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У червні 2019 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся з позовом до Міністерства соціальної політики України (далі по тексту відповідач 1), Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації (далі по тексту відповідач 2), в якому, з урахуванням уточнень, просив:

- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 1, Міністерства соціальної політики України, які полягають в неотриманні від Державної казначейської Служби України субвенції на виконання бюджетної програми 2511190 на 2019 рік та неперерахуванні грошових коштів на рахунок Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації, що передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" з метою подальшої виплати коштів ОСОБА_1 ;

- зобов`язати відповідача 1, Міністерство соціальної політики України, вчинити дії, а саме - отримати від Державної казначейської служби України субвенції на виконання бюджетної програми 2511190 на 2019 рік та перерахувати грошові кошти на рахунок Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, отримавши інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік від ДСЗН Донецької ОДА;

- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, яка полягає в ненаданні (неподанні) інформації щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 01.03.2019 року по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік по Донецькій області до Міністерства соціальної політики, що передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України", а саме п. 24 Порядку виплати грошової компенсації;

- зобов`язати відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації вчинити дії, а саме надати інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 01.03.2019 року по бюджетній програмі 2511190 на 2019 рік по Донецькій області до Міністерства соціальної політики, згідно п. 24 Порядку виплати грошової компенсації;

- визнати неправомірними діями бездіяльність відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, а саме - неперерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м. Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн.;

- зобов`язати відповідача 2, Департамент соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації, вчинити дії щодо перерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м. Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн. негайно після отримання грошових коштів від Міністерства соціальної політики України за бюджетною програмою 2511190 на 2019 рік.

2. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що бездіяльність відповідачів завдала шкоди його соціальним правам в сфері забезпечення житла у першочерговому порядку як учаснику бойових дій та інваліду внаслідок війни, а саме шляхом невиконання норм Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та постанови КМ України №280 «Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.

4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідачем-2 дотримано вимоги Постанови № 280 щодо надання інформації щодо потреби в наданні грошової компенсації за формою згідно з додатком, яка подається до Мінсоцполітики станом на 1 березня поточного року, а відповідачем-1 дотримано вимоги Постанови № 280 та Бюджетного кодексу України щодо розподілу субвенції на виплату грошової компенсації, з урахуванням рівня обов`язкового видатку на одного отримувача у повному обсязі. Оскільки виплати грошової компенсації проводяться в порядку черговості взяття на квартирний облік, позивач отримає грошову компенсацію після отримання зазначеної компенсації особами, які взяті на облік раніше ніж позивач. Виплата грошових коштів не в порядку черговості може порушити права, свободи та інтереси інших осіб, які перебувають на обліку попереду позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. У грудні 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року, в якій скаржник просить скасувати вказані рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю або направити справу на новий розгляд у новому складі суду.

6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що судами не надано оцінки бездіяльності Відповідача 1 щодо невиконання обов`язків головного розпорядника державних коштів. Бюджетним кодексом України передбачено, що розподілу коштів повинна передувати робота щодо розробки проектів, з`ясування обсягу потреб у коштах на пільгове забезпечення житлом, а не тільки пасивне отримання Міністерством соціальної політики України інформації про потреби у коштах станом на 01 березня 2019 року та розподіл коштів між Департаментами соціального захисту населення регіонального рівня. Крім того, суди не звернули увагу на широкий спектр обов`язків Відповідача 2 , наданих Бюджетним кодексом України щодо планування, проектування, фактичного виконання дій, направлених на виконання вимог Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII та Постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. №280 «Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України», якими встановлений чіткий порядок освоєння коштів державної субвенції за бюджетною програмою 2511190. Обов`язок відповідача-2 полягає не лише у пасивному отриманні списків пільговиків та сум, оскільки орган створювався для дієвого виконання законодавства України, а і пропонувати, вимагати від вищих органів соціального захисту населення докладати зусилля для реалізації бюджетної програми.

Також скаржник звертає увагу на порушення судами процесуальних норм, а саме щодо вирішення справи в суді першої інстанції неповноважним судом, а також те, що суддею протягом судового розгляду справи порушувалось право позивача бути присутнім у відкритому судовому засіданні, оскільки декілька клопотань про розгляд справи у режимі відеоконференції були безпідставно та нелогічно відхилені.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. 09 грудня 2019 року в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 грудня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного суду від 11 грудня 2019 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року у справі №200/7774/19-а за позовом ОСОБА_1 до Міністерства соціальної політики України, Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації про визнання неправомірними діями.

10. Ухвалою Верховного Суду від 01 березня 2021 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 02 березня 2021 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

11. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, взятий на облік як особа, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, а саме: з АДРЕСА_1 (том 1, а.с. 9,13).

12. Рішенням комісії Міністерства внутрішніх справ України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (учасниками війни) № 3/І/V/5 від 26 лютого 2016 року ОСОБА_1 встановлено статус учасника бойових дій (том 1, а.с. 11).

13. Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_2 , виданого Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради 02 травня 2019 року, ОСОБА_1 встановлена 3 група інвалідності та вказано, що він має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни (том 1, а.с. 12).

14. Згідно посвідчення серія НОМЕР_3 , виданого Головним управління Національної поліції в Донецькій області 12 травня 2016 року, ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій (том 1, а.с. 10).

15. Позивач звернувся до відповідача з пакетом документів для прийняття на квартирний облік за місцем проживання для отримання державного житла.

16. Департамент по роботі з активами управління міської ради Маріупольської міської ради листом від 23 січня 2019 року № 36/2763/146 повідомив позивача про те, що його документи з питань прийняття на квартирний облік за місцем мешкання для отримання державного житла було розглянуто. Після розгляду документів з висновками комісії було винесено на чергове засідання виконкому міської ради. Згідно прийнятого виконкомом рішення від 16 січня 2019 року № 9, ОСОБА_1 прийнято на квартирний облік з правом першочергового отримання житлової площі державного житлового фонду, як учасника бойових дій у зв`язку з проведенням АТО, зі складом родини - 4 особи (том 1, а.с. 14).

17. Рішенням № 137 комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 14 лютого 2019 року комісія вирішила призначити ОСОБА_1 , внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередньо участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, забезпечення її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнаної учасником бойових дій відповідно до пункту 19 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 99,82 кв.м. з урахуванням членів його родини: дружини - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , малолітньої доньки - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , малолітнього сина - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , що проживають сумісно із заявником. ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов (рішення виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 16 січня 2019 року № 9) зі складом родини - 4 особи, номер облікової справи - 5029, номер черги у загальному списку першочерговиків - 2491. Призначено та затверджено ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 863 539,58 грн.(том 1, а.с. 15).

18. Позивачем з Публічним акціонерним товариством "Державний ощадний банк України" укладений договір № 19426358306 про відкриття та обслуговування спеціального поточного рахунку для зарахування грошової компенсації за належні для отримання жиле приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України або брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей від 14 лютого 2019 року, відповідно до якого банк, для обліку коштів та здійснення операцій відповідно до вимог чинного законодавство України та нормативних актів Національного банк України, відкриває вкладнику поточний рахунок № НОМЕР_1 в рамках реалізації порядку: виплата грошової компенсації за належні до отримання жилі приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 719 - якщо відкриття спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього порядку; або виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 214 - якщо відкриття спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього порядку; або виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 жовтня 2018 року № 280 - якщо відкриття Спеціалізованого рахунку здійснюється в рамках реалізації цього Порядку (том 1, а.с. 16-19).

19. 04 березня 2019 року представником позивача до Департаменту соціального захисту населення Маріупольської міської ради направлено адвокатський запит від 04 березня 2019 року, відповідно до якого останній просив повідомити який по черзі знаходиться ОСОБА_1 на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для ВПО, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; чи відомо коли планується виконання Постанови №280 (том 1, а.с. 20).

20. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 11 березня 2019 року № 56.4-6196-56.1 зокрема повідомив представника позивача, що за результатами розгляду прийнятих комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації при виконкомі Маріупольської міської ради станом на 11 березня 2019 року рішення щодо призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року № 280 "Питання забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України" ОСОБА_1 у загальному списку осіб, яким призначена грошова компенсація, значиться за № 197. Відповідно до п. 20 Порядку № 280, копія пакету документів ОСОБА_1 разом із копіями протоколу та рішення комісії № 137 15 березня 2019 року Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради були направлені до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації для подальшого вирішення питання згідно з чинним законодавством. Також зазначено, що на теперішній час до моменту надходження субвенції з державного бюджету місцевому бюджету для надання ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради виконав свої функції згідно із зазначеною Постановою в повному обсязі (том 1, а.с. 21-22).

21. 07.03.2019 позивач звернувся до Міністерства соціальної політики України з заявою, в якій просив повідомити, коли перерахують на спеціальний рахунок грошову компенсацію для придбання житла у розмірі 1863539,58 грн. (том 1, а.с. 25).

22. Міністерство соціальної політики України листом від 20 березня 2019 року №236/0/243-19 повідомило позивача, що спрямування субвенції з державного бюджету на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України буде здійснено в установленому законом Порядку та в межах коштів передбачених в державному бюджеті (том 1, а.с. 26).

23. 08 квітня 2019 року позивач звернувся до заступника директора департаменту - начальника управління фінансових ресурсів департаменту Коробка І.О. з заявою, в якій просив повідомити коли перерахують на спеціальний рахунок грошову компенсацію для придбання житла у розмірі 1863539,58 грн. (том 1, а.с. 23).

24. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 12 квітня 2019 року № Г-6270-11-1.1.2 повідомив, що позивач станом на 12 квітня 2019 року перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов з правом першочергового отримання державного житла як учасник бойових дій у зв`язку з проведення АТО. Відповідно до п. 3 Порядку № 280 грошова компенсація виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Згідно п. 2 Порядку головним розпорядником субвенції (грошової компенсації) та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики. Відповідно до п. 20 Порядку 15 лютого 2019 року копія пакету документів разом із копіями протоколу № 5 від 14 лютого 2019 року та рішення № 137 Департаментом соціального захисту населення міської ради були направлені до Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації для подальшого вирішення питання згідно з чинним законодавством. Таким чином, на теперішній час до моменту надходження субвенції з державного бюджету місцевому бюджету для надання грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради виконав свої функції згідно з Постановою в повному обсязі (том 1, а.с. 24).

25. Позивач, не погоджуючись з бездіяльністю відповідачів та не отриманням на теперішній час, шляхом перерахування на спеціальний поточний рахунок № НОМЕР_1 , відкритий в установі ПАТ "Державний Ощадбанк України" м.Маріуполь, на ім`я ОСОБА_1 грошових коштів у сумі 1863539,58 грн., звернувся до суду з відповідним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

27. Внутрішньо переміщеною особою у розумінні статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706) є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

28. Відповідно до частин 2, 3 статті 7 Закону № 1706, Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

29. Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення (ч. ч. 1, 2 ст. 4 Закону № 1706).

30. Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі по тексту - Закон № 3551) визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

31. Статтею 1 Закону № 3551 визначено, що закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я та активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

32. Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 12 Закону № 3551, учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.

Учасники бойових дій, які дістали поранення, контузію або каліцтво під час участі в бойових діях чи при виконанні обов`язків військової служби, забезпечуються жилою площею, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій, - протягом двох років з дня взяття на квартирний облік.

33. Статтею 48-1 Житлового кодексу УРСР встановлено, що порядок та розмір надання громадянам грошової компенсації за належні їм для отримання жилі приміщення визначаються Кабінетом Міністрів України.

34. За положенням ч. 2 ст. 97 Бюджетного кодексу України, порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України.

35. Кабінет Міністрів України Постановою від 18 квітня 2018 року №280 затвердив: Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України Постанови № 280 (далі - Порядок та умови надання субвенції Постанови № 280) та Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - Порядок виплати грошової компенсації Постанови № 280).

36. Відповідно до п. 1 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280 порядок виплати грошової компенсації визначає умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п. 11 - 14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п. 19 і п. 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) відповідно до Житлового кодексу УРСР та перебувають протягом року на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб (далі - база даних).

37. Згідно з п. 2 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280, право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають внутрішньо переміщені особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до п.п. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19 і 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (далі - квартирний облік).

38. Грошова компенсація внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни III групи відповідно до п.п. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19 і 20 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (п. 3 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280).

39. Отже, нормами вищезазначеного порядку передбачена виплата грошової компенсації в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації.

40. Пунктом 4, 6, 9, 11, 20 Порядку виплати грошової компенсації Постанови № 280 встановлено, що для розгляду подання про виплату грошової компенсації утворюються за поданням структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, міських, районних у містах (крім м. Києва) рад (далі - органи соціального захисту населення) за рішенням виконавчого комітету міської, районної в місті (в разі її утворення) ради або за розпорядженням голови районної, районної в м. Києві держадміністрації комісії щодо розгляду заяв внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України (далі - комісія).

До повноважень комісії належить, серед іншого, перевірка перебування внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на обліку в базі даних та наявності статусу учасника бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини 1 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; складу сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України; факту проживання за місцем перебування протягом року на обліку в базі даних; наявності документів про взяття на квартирний облік внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членів сім`ї.

Заяву про призначення грошової компенсації внутрішньо переміщена особа або її законний представник особисто подає органу соціального захисту населення за місцем перебування на квартирному обліку.

Орган соціального захисту населення не пізніше ніж через п`ять робочих днів з дати прийняття заяви з усіма необхідними документами обстежує матеріально-побутові умови внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, про що складає акт за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Комісія протягом п`яти робочих днів з дати надходження подання розглядає його по суті та у присутності внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, або її законного представника приймає рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації.

Не пізніше ніж через три робочих дні з дати прийняття рішення про призначення грошової компенсації комісія надсилає його копію внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також структурному підрозділу з питань соціального захисту населення обласної, Київської міської держадміністрації.

41. Як вбачається з матеріалів справи, позивач перебуває на обліку у Департаменті соціального захисту населення Маріупольської міської ради, як громадянин, який потребує поліпшення житлових умов з правом першочергового отримання житла як учасник бойових дій у зв`язку з проведенням АТО.

42. Департаментом соціального захисту населення Маріупольської міської ради направлено до Департаменту соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації протокол засідання комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 14 лютого 2019 року № 5, рішення комісії від 14 лютого 2019 року № 130-162 щодо призначення виплати грошової компенсації, а також розрахунок суми додаткової потреби коштів компенсації за зазначеними рішеннями, зокрема у відношенні позивача, який у загальному списку осіб, яким призначена грошова компенсація, значиться за № 197 (том 1, а.с. 21-22, 90).

43. За положенням п. 1 Порядку та умов надання субвенції Постанови № 280, ці Порядок та умови визначають механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11 - 14 частини 2 статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини 6 статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - субвенція) і перебувають протягом року на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

44. Відповідно до п. 2, 3-6, 9-11 вказаного Порядку, головним розпорядником субвенції та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінсоцполітики.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є: структурні підрозділи з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення); структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчі органи міських, районних у містах (крім м. Києва) рад.

Субвенція спрямовується на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення у прийнятих в експлуатацію житлових будинках на первинному та вторинному ринку нерухомості або на інвестування в об`єкти житлового будівництва відповідно до Законів України "Про інвестиційну діяльність" і "Про кооперацію" шляхом призначення та виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення внутрішньо переміщеним особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пунктів 11 - 14 частини другої статті 7 або учасниками бойових дій відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", які потребують поліпшення житлових умов та перебувають протягом року на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.

Розподіл субвенції між обласними бюджетами і міським бюджетом м. Києва проводиться Мінсоцполітики на підставі інформації регіональних органів соціального захисту населення щодо потреби в наданні грошової компенсації за формою згідно з додатком, яка подається до Мінсоцполітики станом на 1 березня поточного року.

Регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (крім м. Києва) рад пропорційно кількості внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, відповідно до потреби в наданні грошової компенсації.

Під час розподілу субвенції регіональними органами соціального захисту населення враховується обов`язкова виплата грошової компенсації на одного отримувача у повному обсязі, визначеному пунктом 18 Порядку виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 року N 280.

Казначейство подає щомісяця Мінфіну та Мінсоцполітики інформацію про перераховані суми коштів у розрізі бюджетів областей, м. Києва, районів і міст обласного значення та зведену інформацію в розрізі бюджетів областей та міського бюджету м. Києва.

Погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Казначейства, за бюджетними зобов`язаннями минулих років проводиться в установленому законодавством порядку.

Мінсоцполітики подає щокварталу до 20 числа наступного місяця Мінфіну зведений звіт про використання бюджетних коштів.

Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про виконання бюджетної програми та використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.

45. Вказаними нормами передбачено розподіл субвенцій спрямованих на виплату грошової компенсації між обласними бюджетами і міським бюджетом на підставі інформації, яка надіслана регіональними органами соціального захисту населення щодо потреби в наданні грошової компенсації. Регіональні органи соціального захисту населення розподіляють субвенцію між структурними підрозділами пропорційно.

46. При цьому, положення Постанови не вимагають розподілу субвенції відповідно до усієї кількості внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України та які потребують грошової компенсації, а встановлює пропорційний розподіл з обов`язковою виплатою регіональними органами соціального захисту населення на одного отримувача у повному обсязі.

47. Так, Департаментом соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації на адресу Міністерства соціальної політики України надіслано інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 1 березня поточного року, за встановленою формою, в черзі на виплату грошової компенсації по Донецькій області позивач перебуває під № 319 (том 1, а.с. 91-94).

48. Також, в матеріалах справи міститься лист звернення відповідача-2 до відповідача-1 щодо збільшення фінансування субвенції на забезпечення житлом учасників бойових дій АТО/ООС, які є внутрішньо переміщеними особами.

49. Отже, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що відповідачем-2 дотримано вимоги вищезазначеної Постанови № 280 щодо надання інформації щодо потреби в наданні грошової компенсації за формою згідно з додатком, яка подається до Мінсоцполітики станом на 1 березня поточного року.

50. У п. 8 ст.7 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетна система України ґрунтується на таких принципах, зокрема, принцип цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями.

51. Згідно з п. 3 ч. 5 ст. 22 Бюджетного кодексу України головний розпорядник бюджетних коштів отримує бюджетні призначення шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет); приймає рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджетних коштів, розподіляє та доводить до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань.

52. Додатком N 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2019 рік» до Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" Мінсоцполітики за бюджетною програмою 2511190 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, та визнані інвалідами війни III групи відповідно до п.п. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19-20 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та які потребують поліпшення житлових умов» передбачено видатки у розмірі 25000,0 тис. грн.

53. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2019 № 418-р «Про затвердження розподілу деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству соціальної політики на 2019 рік» затверджено розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни III групи відповідно до пп. 11-14 ч. 2 ст. 7 або учасниками бойових дій відповідно до п.п. 19-20 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, та які потребують поліпшення житлових умов, на 2019 рік», згідно з яким Донецькою областю отримано субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції в обсязі 1422018 грн.

54. Тобто, вказаний обсяг видатків відповідно до цього Закону та Розпорядження розподілений між усіма місцевими бюджетами, інших додаткових видатків Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" не передбачено.

55. Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно прийнятого виконкомом рішення від 16 січня 2019 року № 9, ОСОБА_1 прийнято на квартирний облік з правом першочергового отримання житлової площі державного житлового фонду, як учасника бойових дій у зв`язку з проведенням АТО, зі складом родини - 4 особи (том 1, а.с. 14).

56. Рішенням № 137 комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації від 14 лютого 2019 року комісія вирішила призначити ОСОБА_1 виплату грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення площею 99,82 кв.м. Призначено та затверджено ОСОБА_1 суму грошової компенсації за належне для отримання жиле приміщення у розмірі 1 863 539,58 грн.(том 1, а.с. 15).

57. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 11 березня 2019 року № 56.4-6196-56.1 зокрема повідомив представника позивача, що ОСОБА_1 у загальному списку осіб, яким призначена грошова компенсація, значиться за № 197

58. 05.03.2019 Департаментом соціального захисту населення Донецької обласної державної адміністрації на адресу Міністерства соціальної політики України листом «Про надання інформації» від 05 березня 2019 року № 01-16/1085/0/201-19 було надіслано інформацію щодо потреби в наданні грошової компенсації станом на 1 березня поточного року, за встановленою формою.

59. Потребу в наданні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення надано на 334 особи на загальну суму 383 936 697,65грн. Вказану потребу надано з урахуванням розміру призначеної позивачеві грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, яка склала 1116271,35 грн.

60. У додатку до листа Департаменту, позивач по Донецькій області зазначено, що ОСОБА_5 перебуває в черзі на виплату грошової компенсації під № 51. Черга № 51 визначена з урахуванням дати прийняття рішенням виконавчого комітету Слов`янської міської ради про взяття позивача на квартирний облік 19 вересня 2018 року.

61. Департамент соціального захисту населення Маріупольської міської ради листом від 12 квітня 2019 року № Г-6270-11-1.1.2 повідомив позивача, що відповідно до п. 3 Порядку № 280 грошова компенсація виплачується у повному обсязі в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету в порядку черговості взяття на квартирний облік за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.

62. За приписами п. 10 Порядку №280 погашення кредиторської заборгованості, зареєстрованої органами Казначейства, за бюджетними зобов`язаннями минулих років проводиться в установленому законодавством порядку.

63. Колегія суддів вважає, що з урахуванням положень законодавства, наведених вище, суди попередніх інстанцій зробили законний і обґрунтований висновок про те, що компенсація виплачується в порядку черговості взяття на квартирний облік лише за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації, обсяг яких залежить від бюджетних коштів на відповідну бюджетну програму. Оскільки виплати грошової компенсації проводяться в порядку черговості взяття на квартирний облік, позивач отримає грошову компенсацію після отримання зазначеної компенсації особами, які взяті на облік раніше ніж позивач. Виплата грошових коштів не в порядку черговості, як вірно зазначили суди, може порушити права, свободи та інтереси інших осіб, які перебувають на обліку по переду позивача.

64. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 11 грудня 2020 року у справі № 200/5680/19.

65. Також, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції проте, що посилання апелянта на положення п. 24 Порядку виплати грошової компенсації, яким визначено, що орган соціального захисту населення після отримання від внутрішньо переміщеної особи, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, реквізитів його спеціального рахунка перераховує на нього кошти в сумі, визначеній у рішенні комісії, про що повідомляє внутрішньо переміщеній особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, не пізніше ніж через три робочих дні з дати переказу коштів на її спеціальний рахунок, є безпідставними, оскільки вказана норма визначає порядок та строки повідомлення особи про перерахування грошової компенсації, питання фінансування та розподілу субвенції на виплату такої компенсації визначається іншими нормами Постанови № 280.

66. Доводи позивача про не здійснення відповідачем-1 обов`язків та дій передбачених бюджетним кодексом України спрямованих на отримання субвенції на виплату грошової компенсації є безпідставними, оскільки, як свідчить матеріали справи, остаточний обсяг видатків на реалізацію Бюджетної програми Мінсоцполітики 2511190 на 2019 рік визначено Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" та відповідач-1 здійснював фінансування в межах визначених цим Законом.

67. Стосовно доводів касаційної скарги про вирішення справи в суді першої інстанції неповноважним судом, колегія суддів звертає увагу на наступне.

68. Статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, гарантовано кожному право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

69. Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини існування безсторонності суду для цілей пункту 1 статті 6 Конвенції повинно встановлюватися згідно з: (і) суб`єктивним критерієм, врахувавши особисті переконання та поведінку конкретного судді, тобто чи мав суддя особисту упередженість або чи був він об`єктивним у цій справі, та (іі) об`єктивним критерієм, іншими словами, шляхом встановлення того, чи забезпечував сам суд та, серед інших аспектів, його склад, достатні гарантії для того, щоб виключити будь-який обґрунтований сумнів у його безсторонності.

70. Особиста безсторонність суду презюмується, поки не надано доказів протилежного.

71. При визначенні наявності у відповідній справі законних підстав сумніватися в безсторонності певного судді позиція особи, про яку йдеться, має важливе, але не вирішальне значення. Вирішальне значення при цьому матиме можливість вважати такі сумніви об`єктивно обґрунтованими, іншими словами, "має не лише здійснюватися правосуддя - ще має бути видно, що воно здійснюється". Адже йдеться про необхідність забезпечення довіри, яку суди в демократичному суспільстві повинні вселяти у громадськість (Рішення ЄСПЛ у справі "Мироненко і Мартенко проти України", "Олександр Волков проти України").

72. У висновку N 3 (2002) КРЄС для Комітету Міністрів Ради Європи підкреслюється, що мета, для досягнення якої повноваження надані суддям, - дати їм можливість здійснювати правосуддя шляхом застосування закону, забезпечуючи право кожної людини реалізовувати належні йому права та/або законні інтереси, яких вона була або може бути несправедливо позбавлена.

73. Дійсно, право на подання заяви про відвід судді є однією з гарантій законності здійснення правосуддя і об`єктивності та неупередженості розгляду справи, оскільки статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини закріплено основні процесуальні гарантії, якими може скористатися особа при розгляді її позову в національному суді і до яких належить розгляд справи незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

74. При цьому, не можуть бути підставами для відводу колегії суддів заяви, які містять лише припущення про існування відповідних обставин, не підтверджених належними і допустимими доказами.

75. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07 травня 2020 року у справі №826/12191/18.

76. У клопотанні про відвід судді першої інстанції ОСОБА_6 позивач посилався на ч. 5 п. 3 ст. 36 та ч. 5 ст. 37 КАС України.

77. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29 серпня 2019 року відмовлено в задоволенні клопотання ОСОБА_1 про відвід судді Олішевської В.В.

78. Постановлюючи таку ухвалу, суд зазначив, що не приймає посилання позивача на ч. 5 ст. 37 КАС України, оскільки дана норма Закону стосується випадків при вирішенні справи суддею по суті з винесенням остаточного судового рішення; посилання позивача на ч. 5 п. 3 ст. 36 КАС України також не приймаються, оскільки дана норма в чинній редакції Кодексу адміністративного судочинства України відсутня.

79. За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що вказані обставини, зазначені позивачем у клопотанні про відвід судді Олішевської В.В., не доводять та не можуть свідчити про існування обставин, що викликають сумніви в неупередженості та об`єктивності вказаного судді, а інших підстав, які б викликали сумніви у неупередженості або об`єктивності судді при здійсненні правосуддя у даній справі, позивачем не наведено та не встановлено таких обставин і під час розгляду даного клопотання.

80. Стосовно доводів касаційної скарги про те, що суддею першої інстанції протягом судового розгляду справи порушувалось право позивача бути присутнім у відкритому судовому засіданні, оскільки декілька клопотань про розгляд справи у режимі відеоконференції були безпідставно та нелогічно відхилені, колегія суддів зазначає наступне.

81. Відповідно до ч.ч. 1, 6 статті 195 КАС України учасники справи мають право брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за умови наявності у суді відповідної технічної можливості, про яку суд зазначає в ухвалі про відкриття провадження у справі, крім випадків, коли явка цього учасника справи в судове засідання визнана судом обов`язковою. Суд може постановити ухвалу про участь учасника справи у судовому засіданні в режимі відеоконференції в приміщенні суду, визначеному судом.

82. Як вбачається з матеріалів справи судом першої інстанції були розглянуті клопотання позивача про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції та постановлено за результатами їх розгляду ухвали, якими відмолено в задоволенні таких клопотань у зв`язку з тим, що встановлена відсутність технічної можливості провести судове засідання по справі у режимі відеоконференції у зв`язку із завантаженістю залів судових засідань обладнаних засобами відеоконференції у Донецькому окружному адміністративному суді.

83. Натомість, судом призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні та у встановленому процесуальним законом порядку здійснено виклик позивача в судове засідання. Однак, в день слухання справи до початку розгляду справи по суті надійшло клопотання позивача, в якому останній просив розглянути справу без участі позивача та його представника.

84. Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає в діях суду першої інстанції порушення права позивача бути присутнім у відкритому судовому засіданні, а тому вказані доводи касаційної скарги є необґрунтованими та відхиляються судом касаційної інстанції.

85. За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів попередніх інстанцій у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

86. Суд касаційної інстанції при прийнятті даного рішення також застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії», заява № 303-A, п. 29).

87. Оцінюючи наведені сторонами аргументи, Верховний Суд виходить з такого, що всі аргументи скаржника, наведені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судами першої та апеляційної інстанцій, та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не зазначено.

88. У відповідності до частини першої статті 350 КАС України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Керуючись ст.ст. 345 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 09 вересня 2019 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 05 листопада 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л. В. Тацій