ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 липня 2025 року
м. Київ
справа № 300/2613/24
адміністративне провадження № К/990/12159/25
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Чиркіна С.М. та Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання до вчинення дій,
за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області
на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року (прийняту у складі колегії: головуючої судді Ільчишин Н.В. суддів Гуляка В.В., Коваля Р.Й.),
У С Т А Н О В И В :
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2024 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - Управління, відповідач, скаржник), в якій просив:
- визнати протиправними дій щодо ненарахування та невиплати з 01 листопада 2023 року доплати до пенсії у розмірі 2000 грн згідно постанови Кабінету Міністрів України "Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб" від 14 липня 2021 року №713 (далі - постанова КМУ №713);
- зобов`язати провести нарахування та здійснити щомісячну доплату до пенсії в розмірі 2000 грн відповідно до постанови КМУ №713, починаючи з 01 листопада 2023 року, з урахуванням раніше виплачених сум.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що відповідач здійснив перерахунок його пенсії з 01 квітня 2019 року на виконання рішення суду від 25 травня 2021 року в справі №300/1760/21. Однак, не нараховував та не виплачував з 01 липня 2021 року щомісячну доплату до пенсії згідно постанови КМУ №713 в розмірі 2000 грн. У зв`язку із цим ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про нарахування та виплату вказаної доплати, однак відповідач відмовив в задоволенні такої заяви.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року відмовлено у задоволенні позову.
4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що перерахунок пенсії позивача, проведений на виконання рішення суду від 30 серпня 2023 року в справі №300/4850/23, з метою усунення порушеного права на належний розмір пенсії, право на отримання якої виникло з 01 лютого 2021 року є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, і внаслідок такого перерахунку досягнута мета прийняття постанови КМУ №713 - пенсія позивача збільшилася понад 2000 грн, внаслідок збільшення розміру грошового забезпечення відповідних категорій осіб.
Вказане виключає нарахування передбаченої постановою КМУ № 713 доплати, у зв`язку із чим суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах діяв в межах своїх повноважень, на підставі та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України.
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року і ухвалено нове рішення, яким позов задоволено.
Визнано протиправними дії Управління щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 з 01 листопада 2023 року доплати до пенсії, передбаченої постановою КМУ №713.
Зобов`язано Управління нарахувати та виплатити ОСОБА_1 з 01 листопада 2023 року доплату до пенсії, передбачену положеннями постанови КМУ №713, у розмірі 2000 грн з урахуванням раніше виплачених сум.
6. Ухвалюючи таке рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що, перерахунок пенсії позивача, проведений пенсійним органом на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01 березня 2018, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а тому позивач має право на щомісячну доплату до пенсії відповідно до постанови КМУ №713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття постанови КМУ №713 - поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01 березня 2018 року.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Управління, звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить касаційну скаргу задовольнити повністю, скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року залишити без змін.
8. На обґрунтування касаційної скарги скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував положення постанови КМУ №713, а також не врахував висновок Верховного Суду, викладений у рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі №400/6254/24.
9. У касаційній скарзі відповідач не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що перерахунок пенсії позивача, проведений пенсійним органом на виконання судового рішення з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, а тому позивач має право на щомісячну доплату до пенсії відповідно до постанови КМУ №713, яка має виплачуватись для досягнення мети прийняття постанови КМУ №713 поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 01 березня 2018 року.
10. Зазначає, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 18 березня 2024 року у справі №300/1070/24 вже були захищені права позивача на здійснення перерахунку пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії станом 01 січня 2023 року, які обумовлені підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб на відповідних рік, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» від 03 листопада 2022 року №2710-IX.
11. Вказаний перерахунок пенсії позивача здійснено у зв`язку з підвищенням з 01 січня 2023 року грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі - Закон №2262-ХІІ), внаслідок збільшення прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
12. Відповідач наводить висновок Верховного Суду, викладений у рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі №400/6254/24, у якому зазначено, що перерахунок пенсії військовослужбовця, на підставі рішення суду, з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01 січня 2021 року, 01 січня 2022 року, 01 січня 2023 року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704, є таким перерахунком пенсії з підвищенням, який відповідно до абзацу третього пункту 1 постанови КМУ №713, постанови Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році" від 16 лютого 2022 року №118 та постанови Кабінету Міністрів України "Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році" від 24 лютого 2023 року №168, є правомірною підставою для невиплати доплати до пенсії 2000,00 грн та індексації за 2022, 2023 роки.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
13. Касаційна скарга надійшла до Суду 21 березня 2025 року.
14. Ухвалою Верховного Суду від 20 травня 2025 року відкрито касаційне провадження у справі №300/2613/24, витребувано адміністративну справу та запропоновано учасникам справи надати відзив на касаційну скаргу.
15. Ухвалою Верховного Суду від 22 липня 2025 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 23 липня 2025 року.
16. При розгляді цієї справи у касаційній скарзі скаржником заявлено клопотання про зупинення виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року, у задоволенні якого було відмовлено ухвалою Верховного Суду від 22 липня 2025 року
Позиція інших учасників справи
17. 12 червня 2025 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу Управління, в якому зазначається, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 постанови КМУ №713 є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн до пенсії, має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-XII на підставі нормативно-правового акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка слугувала підставою для ухвалення постанови КМУ №713, а саме, зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, визначених на законних підставах. Натомість, перерахунок пенсії, проведений позивачу на виконання судового рішення з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на отримання якої у особи виникло до 01 березня 2018 року, не є перерахунком пенсії у зв?язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії.
Обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій
18. Суди попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні та отримує пенсію за вислугу років згідно із Законом № 2262-XII.
19. В період з 01 січня 2018 року позивачу виплачувалася пенсія за вислугу років, обчислена із врахуванням складових грошового забезпечення, встановлених постановою Кабінету Міністрів України № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - постанова КМУ № 103), що сторонами не заперечується.
20. Зважаючи на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №826/12704/18 (щодо визнання нечинним пункту 3 постанови КМУ №103) та рішення Верховного Суду у зразковій справі №160/8324/19 (щодо необхідності надання оновлених довідок про розмір грошового забезпечення із врахуванням щомісячних додаткових його видів за показниками станом на 05 березня 2019 року для перерахунку пенсії з 01 квітня 2019 року) за зверненням позивача уповноважений орган в інтересах позивача видав нову довідку за показниками станом на березень 2019 року.
21. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 в справі №300/1760/21, яке набрало законної сили 25 червня 2021 року, зокрема, зобов`язано Управління на підставі оновленої довідки, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 здійснити, починаючи з 01 квітня 2019 року, перерахунок і виплату пенсії ОСОБА_1 , з урахуванням проведених платежів, однією сумою.
22. На виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року в справі №300/1760/21 Управлінням здійснено перерахунок позивачу пенсії із врахуванням таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 3440 грн., оклад за військовим званням - 1020,00 грн., надбавка за вислугу років 45% - 2007,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення становить 8056,35 грн. Загальна сума грошового забезпечення складає 14523,35 грн. Основний розмір пенсії визначений у розмірі 56% грошового забезпечення та становив 8133,08 грн.
23. Виконання вказаного судового рішення проведено відповідачем 01 серпня 2021 року, що підтверджується розпорядження про перерахунок пенсії.
24. З 01 липня 2021 року пенсійний орган здійснив перерахунок пенсії позивача на виконання постанови КМУ №713, внаслідок чого основний розмір пенсії становив 8133,08 грн., що підтверджується розпорядженням про перерахунок пенсії позивача з 01 серпня 2021 року.
25. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2023 року в справі №300/4850/23, яке набрало законної сили 13 листопада 2023, визнано протиправними дії Управління щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з 01 лютого 2021 року, згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 за № 8/1/2877 від 07 червня 2023 року про розмір грошового забезпечення, станом на 01 січня 2021 року. Зобов`язано Управління перерахувати та виплатити з 01 лютого 2021 року пенсію ОСОБА_1 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 за № 8/1/2877 від 07 червня 2023 року про розмір грошового забезпечення, станом на 01 січня 2021 року, з урахуванням проведених платежів.
26. На виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2023 року в справі №300/4950/23 Управлінням здійснено перерахунок позивачу пенсії із врахуванням таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 4430,00 грн., оклад за військовим званням - 1230,00 грн., надбавка за вислугу років 45% - 2547,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення 10296,15 грн. Загальна сума грошового забезпечення складає 18503,15 грн. Основний розмір пенсії визначений у розмірі 56% грошового забезпечення (16912,00 грн.) та з урахуванням індексації за 2022 рік (1450,65 грн.), індексації за 2023 рік (1500,00 грн.), становить 13312,41 грн.
27. Виконання вказаного судового рішення проведено відповідачем 01 грудня 2023 року, що підтверджується розпорядженням про перерахунок пенсії.
28. ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою від 05 березня 2024 року про нарахування та виплату доплати до пенсії, передбаченої постановою КМУ №713 у розмірі 2000гривень.
29. Управління листом від 28 березня 2024 року за №3364-2191/Ш-02/8-0900/24 повідомило позивача про те, що на виконання рішення суду від 25 травня 2021 року в справі №300/1760/21 проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1 . Внаслідок проведеного перерахунку розмір пенсії ОСОБА_1 збільшився більше ніж на 2000 грн., тому він втратив право на встановлення щомісячної доплати відповідно до абзацу 1 і 2 пункту 1 постанови КМУ №713.
30. Позивач вважаючи, такі дії відповідача протиправними, звернувся до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи
31. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
32. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
33. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
34. Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме - бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
35. Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року не відповідає, а викладені у касаційній скарзі доводи є обґрунтованими з огляду на таке.
36. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
37. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
38. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
39. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.
40. Водночас суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
41. Стаття 3 Конституції України проголошує, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
42. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
43. Ця норма є об`єктивним продовженням задекларованого в статті 1 Конституції України її статусу як соціальної та правової держави.
44. Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
45. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
46. Так, пенсійне забезпечення окремих категорій громадян регулюється спеціальними законами з урахуванням особливостей умов праці, характеру, складності і значущості виконуваної роботи, ступеня відповідальності, певних обмежень конституційних прав і свобод тощо.
47. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію, визначає Закон № 2262-XII.
48. Згідно із частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
49. Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2023 року в справі №300/4950/23 визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови ОСОБА_1 у перерахунку пенсії з 01 лютого 2021 року, згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 за № 8/1/2877 від 07 червня 2023 року про розмір грошового забезпечення, станом на 01 січня 2021 року.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області перерахувати та виплатити з 01 лютого 2021 року пенсію позивачу на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_2 за № 8/1/2877 від 07 червня 2023 року про розмір грошового забезпечення, станом на 01 січня 2021 року, з урахуванням проведених платежів.
50. На виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2023 року в справі №300/4950/23 Управлінням здійснено перерахунок позивачу пенсії із врахуванням таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад - 4430,00 грн., оклад за військовим званням - 1230,00 грн., надбавка за вислугу років 45% - 2547,00 грн., середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення 10296,15 грн. Загальна сума грошового забезпечення складає 18503,15 грн. Основний розмір пенсії визначений у розмірі 56% грошового забезпечення (16912,00 грн.) та з урахуванням індексації за 2022 рік (1450,65 грн.), індексації за 2023 рік (1500,00 грн.), становить 13312,41 грн.
51. Однак, після проведеного перерахунку пенсії позивача на виконання цього рішення суду відповідачем припинено нарахування та виплату доплати, передбаченої постановою КМУ № 713.
52. Ухвалюючи оскаржуване Управлінням судове рішення, суд апеляційної інстанції виходив з наявності іншого судового рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року в справі №300/1760/21, на виконання якого відповідачем здійснено перерахунок позивачу пенсії із врахуванням таких сум грошового забезпечення: посадовий оклад 3440 грн, оклад за військовим званням 1020,00 грн, надбавка за вислугу років 45% - 2007,00 грн, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення становить 8056,35 грн. Суд апеляційної інстанції вказав, що оскільки такий перерахунок здійснений з метою усунення порушеного його права на належний розмір пенсії, право на отримання якого у нього виникло до 01 березня 2018, останній не є перерахунком пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення чи інших показників основного розміру пенсії, тому позивач має право на щомісячну доплату до пенсії у розмірі 2000 грн відповідно до Постанови КМУ №713.
53. Водночас, звертаючись з касаційною скаргою, Управління наголошує, що перерахунок пенсії позивача здійснено у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ, внаслідок збільшення прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Вказане, згідно позиції Верховного Суду, викладеної у рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі №400/6254/24, є правомірною підставою для ненарахування індексації, розмір якої передбачений вищенаведеними постановами КМУ.
54. Аналізуючи наведені доводи касаційної скарги в контексті обставин, що виникли у цій справі, Суд зазначає таке.
55. Згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
56. Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
57. Крім того, згідно з частинами другою, третьою статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
58. Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів ПФУ та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком (частина третя статті 52 Закону № 2262-ХІІ).
59. Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ визначений Порядком № 45, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393», згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
60. Згідно з пунктами 2, 3 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
61. Тобто на уповноважені органи покладено функції зі складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством після надходження від територіального пенсійного органу списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку за формою згідно із додатком 1 до Порядку № 45.
62. Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.
Аналогічна позиція щодо тлумачення положень Закону № 2262-ХІІ у взаємозв`язку із приписами Порядку № 45 викладена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 07 вересня 2018 року у справі № 806/1472/16, від 01 червня 2022 року у справі № 814/659/18, від 24 січня 2024 року у справі № 200/613/23, від 28 березня 2024 року у справі № 160/3235/23, від 04 квітня 2024 року у справі № 380/859/23 та від 21 листопада 2024 року справі № 620/18699/23
63. Суд бере до уваги також те, що Закон України від 5 жовтня 2000 року № 2017-III «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (далі - Закон № 2017-III) визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України а законами України основних соціальних гарантій. Згідно з положеннями статті 1 цього Закону державні соціальні стандарти - це встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій.
64. У свою чергу базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону № 2017-III).
65. Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється Кабінетом Міністрів України в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.
66. При цьому 30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 704.
67. Пунктом 2 постанови КМУ № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
68. Додатком 1 до постанови КМУ № 704 визначено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців із числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.
69. Пунктом 4 постанови КМУ № 704 (у первинній редакції) передбачалось, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
70. Пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі - постанова КМУ № 103), внесено зміни до постанови КМУ № 704, внаслідок яких пункт 4 Постанови № 704 викладено у новій редакції, а саме: « 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».
71. При цьому зміни до додатків 1, 12, 13 і 14 не вносилися.
72. Отже, станом на 1 січня 2018 року та 1 січня 2019 року пункт 4 постанови КМУ № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник, як «розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року».
73. Водночас Суд зазначає, що постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови КМУ № 103, яким були внесені зміни до пункту 4 Постанови КМУ № 704.
74. Указаною постановою скасовано зміни, зокрема, до пункту 4 Постанови КМУ № 704 та відновлено його попередню редакцію (станом на 30 липня 2018 року), згідно з якою розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Тобто оскільки зміни, внесені постановою КМУ № 103, зокрема, до пункту 4 постанови КМУ № 704, визнані у судовому порядку нечинними, то з 29 січня 2020 року діє редакція пункту 4 постанови КМУ № 704, яка діяла до зазначених змін і в якій передбачено, що для визначення посадового окладу та окладу за військовим званням застосовується прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, а не прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня 2018 року.
75. Отже, колегія суддів зазначає, що через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом України про Державний бюджет на певний рік, на 1 січня календарного року в осіб із числа військовослужбовців виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII.
76. При цьому колегія суддів виходить з того, що поняття "підвищення грошового забезпечення" у контексті статті 63 Закону № 2262-XII та відповідних постанов Уряду охоплює не лише випадки, коли Уряд приймає окреме рішення про зміну певних надбавок, доплат чи премій, але й ситуації, коли внаслідок дії інших нормативно-правових актів (зокрема, Постанови КМУ № 704 у взаємозв`язку із законом про Держбюджет, що встановлює розмір прожиткового мінімуму на відповідний рік) об`єктивно зростає розмір основних складових грошового забезпечення (посадового окладу, окладу за званням), що слугують базою для обчислення пенсії.
77. Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 2 серпня 2022 року у справі № 440/6017/21.
Щодо обґрунтованості припинення виплати передбаченої положеннями постанови КМУ № 713 доплати до пенсії у розмірі 2000 грн.
78. З метою поетапного зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам, та до прийняття Верховною Радою України законодавчих актів щодо пенсійного забезпечення військовослужбовців і деяких інших осіб Кабінет Міністрів України 14 липня 2021 року прийняв Постанову № 713.
79. За змістом пункту 1 постанови КМУ № 713 з 1 липня 2021 року особам, яким призначено пенсію до 1 березня 2018 року відповідно до Закону № 2262-XII (крім військовослужбовців строкової служби), до розмірів їх пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII станом на 1 березня 2018 року, установлено щомісячну доплату в сумі 2000 гривень, яка враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII.
80. Особам, яким призначено (поновлено) пенсію після 1 березня 2018 року, розмір якої обчислено відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-XII (крім військовослужбовців строкової служби) з грошового забезпечення, визначеного станом на 1 березня 2018 року або до цієї дати, встановлюється щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту.
81. Особам, зазначеним в абзацах першому і другому цього пункту, пенсії яких переглядалися (перераховувалися) після 1 березня 2018 року (крім перерахунку пенсій на виконання Закону України від 24 березня 2022 року № 2146-IX «Про внесення змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» щодо пенсій в разі втрати годувальника»), щомісячна доплата, встановлена абзацами першим і другим цього пункту, не виплачується, крім випадків, коли розмір пенсії після такого перегляду (перерахунку) збільшився менше ніж на 2000 гривень. Якщо сума збільшення пенсії під час її перегляду (перерахування) не досягала 2000 гривень, щомісячна доплата, передбачена абзацом першим цього пункту, встановлюється у сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
82. Суд також зазначає, що відповідно до пояснювальної записки до проєкту постанови КМУ № 713 метою її ухвалення зазначено поетапне зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, призначених до 1 березня 2018 року, які мають місце після перерахунку пенсії.
83. Прийняття постанови зумовлено тим, що в червні 2021 року в осіб, яким пенсію призначено відповідно до Закону № 2262-ХІІ, завершується період виплати частини коштів компенсації підвищеного розміру пенсії за 2016-2017 роки і підвищення розмірів пенсій з 2016 року для цієї категорії пенсіонерів не відбувалося. Сумарна виплата пенсії з цією доплатою з 1 липня 2021 року зменшилася до місячного розміру пенсії та середній розмір цієї виплати складає близько 2000,00 грн. Крім того, після перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям Збройних Сил України у 2018 році їхні пенсії не індексувалися через відсутність відповідного механізму, а диспропорція у розмірах пенсій залежно від часу їх призначення складає більше 70 відсотків. Мінімальні пенсійні виплати для військовослужбовців, зокрема, складають близько 2000,00-2700,00 грн.
84. Таким чином, внаслідок ухвалення вказаного нормативно-правового акта Кабінету Міністрів України з 1 липня 2021 року особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-ХІІ до 1 березня 2018 року, було установлено щомісячну доплату в сумі 2000,00 грн, виплата якої не здійснюється у разі, коли пенсія відповідним особам переглядалася (перераховувалася) після 1 березня 2018 року. Тобто такі доплати є тимчасовими.
85. Отже, аналіз наведених норм права, а також мети прийняття Кабінетом Міністрів України Постанови КМУ № 713 свідчить про те, що перерахунок пенсії, проведення якого згідно з абзацом третім пункту 1 цієї Постанови є обставиною, що виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн до розмірів пенсій, визначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону № 2262-ХІІ, має бути обумовлений підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ на підставі нормативно-правого акта компетентного органу, оскільки в такий спосіб досягається мета, яка була підставою для ухвалення Постанови № 713, а саме зменшення диспропорцій у розмірах пенсій, визначених на законних підставах.
86. Іншими словами, доплати до пенсій (розмір яких обчислювався з прожиткового мінімуму станом на 1 березня 2018 року), передбачені Постановою КМУ № 713, здійснювалися тимчасово до перерахунку відповідних пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення військовослужбовців (посадового окладу), зокрема через підвищення прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом України про Державний бюджет на відповідний рік відповідно до пункту 4 Постанови № 704 в редакції з 29 січня 2020 року.
87. За аналогічних правовідносин, здійснивши аналіз пункту 1 Постанови № 713 у сукупності з приписами статті 63 Закону № 2262-XII, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду в рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі № 400/6254/24, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13 березня 2025 року, дійшов таких висновків:
з 01 липня 2021 року колишнім військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та іншим особам, пенсії яким призначено за нормами Закону № 2262-XII до 01 березня 2018 року (і до розміру пенсії на вказану дату) або пенсія яким призначено (поновлена) після 01 березня 2018 року (з грошового забезпечення, визначеного станом на 01 березня 2018 року або до цієї дати), було установлено щомісячну доплату в розмірі 2000,00 грн;
доплата, визначена цією Постановою, враховується під час подальших підвищень розмірів пенсій, що здійснюються у зв`язку з прийняттям після 01 березня 2018 року уповноваженим органом нормативно-правого акта, який став правовою підставою для перегляду (перерахування) пенсії. Тобто таке підвищення (перерахунок пенсії) повинне відповідати порядку, передбаченому статтею 63 Закону № 2262-XII, та обов`язково мало здійснюватися після 01 березня 2018 року, при цьому не має значення, чи такий нормативно-правовий акт був прийнятий до 01 березня 2018 року або після, оскільки визначальним є саме момент підвищення після 01 березня 2018 року;
метою установлення такої доплати є поетапне зменшення диспропорцій в розмірах пенсій, призначених військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), поліцейським та деяким іншим особам;
виплата щомісячної доплати в розмірі 2000,00 грн не здійснюється у разі, коли пенсія особам, зазначеним в абзацах першому і другому пункту 1 цієї Постанови, переглядалася (перераховувалася) саме після 01 березня 2018 року відповідно до процедури, передбаченої статтею 63 Закону № 2262-XII, і такий перегляд (перерахунок) перевищив розмір доплати;
якщо перегляд пенсії (перерахунок) здійснювався до 01 березня 2018 року або після цієї дати, однак на виконання рішення суду з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на який в особи виникло до 01 березня 2018 року, то такий перегляд (перерахунок) не є підставою для нездійснення виплати у розмірі 2000,00 грн чи її припинення;
водночас, якщо перегляд пенсії (перерахунок) здійснювався після 01 березня 2018 року на виконання рішення суду з метою усунення порушеного права особи на належний розмір пенсії, право на який в особи виникло після 01 березня 2018 року, то такий перегляд (перерахунок), проведений відповідно до статей 43, 63 Закону № 2262-XII (підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом), є підставою для нездійснення виплати у розмірі 2000 грн чи її зменшення (в залежності від розміру збільшення пенсії після перерахунку).
88. Велика Палата Верховного Суду, погодившись з такими висновками, також вказала, що перерахунок пенсії позивача на підставі рішення суду у справі вважається таким, що виник на підставі, встановленій нормативно-правовим актом, а саме через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом України про Державний бюджет на певний рік, що має наслідком зміну розміру грошового забезпечення військовослужбовців (посадового окладу) та є підставою для перерахунку пенсії колишнім військовослужбовцям відповідно до статті 43, 63 Закону № 2262-XII.
89. Тобто у цьому випадку не має значення, що перерахунок пенсії здійснено на виконання рішення суду чи/або одразу на підставі безпосередньо поданої уповноваженим органом довідки до пенсійного органу. Ключовим фактором для визначення пенсій, які переглядалися (перераховувалися) після 1 березня 2018 року в розумінні постанови КМУ № 713 як підстави для припинення або зміни доплати, передбаченої цією постановою, є саме підвищення пенсії після її перерахунку у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення військовослужбовців, а саме прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, як розрахункової величини для визначення посадових окладів військовослужбовців.
90. Повертаючись до вирішення спірних правовідносин, колегія суддів наголошує, що ухвалюючи оскаржуване рішення, суд апеляційної інстанції виходив виключно з наявності судового рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25 травня 2021 року у справі №300/1760/21, та не врахував, що згодом ухвалено нове судове рішення в справі №300/4950/23 від 30 серпня 2023 року, на виконання якого позивачу здійснено новий перерахунок пенсії у зв`язку із зміною складових грошового забезпечення, зокрема через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом України про Державний бюджет на певний рік. Такий характер перерахунку, згідно позиції Верховного Суду, викладеної у рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі № 400/6254/24, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13 березня 2025 року, виключає можливість нарахування щомісячної доплати у розмірі 2000 грн, передбаченої постановою КМУ №713.
91. На цій підставі Суд зазначає, що висновки суду апеляційної інстанції про те, що позивач має право на отримання доплати, передбаченої положеннями постанови КМУ № 713 не відповідають вимогам матеріального права. Натомість висновки суду першої інстанції про те, що підстав для встановлення та виплати позивачу спірної доплати з 01 листопада 2023 року немає, оскільки проведений перерахунок пенсії позивача з 01 лютого 2021 року, пов`язаний саме зі зростанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2021 року зокрема, згідно із Законом України Про Державний бюджет України на 2021 рік, є законними й обґрунтованими. Зазначене свідчить про необхідність скасування оскаржуваної постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року із залишенням в силі рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року.
92. За таких обставин, колегія суддів зазначає, що доводи Управління, зазначені в обґрунтування касаційної скарги, про неправильне застосування положень постанови КМУ №713, а також не врахування висновку Верховного Суду, викладеного у рішенні від 16 грудня 2024 року у зразковій справі №400/6254/24, знайшли своє підтвердження під час касаційного перегляду оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції.
93. Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
94. Відповідно до статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
95. Враховуючи викладене вище, Суд вважає, що висновки суду апеляційної інстанції є помилковими, тоді як висновки суду першої інстанції є законними та обґрунтованими.
96. У зв`язку із чим суд доходить висновку, що рішенням суду апеляційної інстанції було скасоване рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, тому постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року необхідно скасувати, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року - залишити в силі.
Висновки щодо розподілу судових витрат
97. Відповідно до частини шостої статті 139 КАС України, якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
98. Оскільки Верховний Суд не змінює судове рішення та не ухвалює нове, а також враховуючи те, що рішення суду приймається на користь суб`єкта владних повноважень, підстави для розподілу судових витрат, відповідно до статті 139 КАС України, відсутні.
Керуючись статтями 341 345 349 352 355 356 359 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області задовольнити.
Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27 січня 2025 року скасувати.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2024 року залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її ухвалення, є остаточною та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач Я.О. Берназюк
Судді С.М. Чиркін
В.М. Шарапа