ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 320/10895/21
адміністративне провадження № К/990/26586/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Мороз Л.Л., Кравчука В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 320/10895/21
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області (далі - Борщагівська сільрада), Виконавчого комітету Борщагівської сільради про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Київського окружного адміністративного суду від 06.12.2021, ухвалене у складі головуючого судді Балаклицького А.І.
та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Ключковича В.Ю., суддів Беспалова О.О., Грибан І.О.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 06.09.2021 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом, у якому просили:
визнати протиправним та нечинним рішення Борщагівської сільради від 12.02.2021 №47-4-VІІІ «Про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області»;
визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Борщагівської сільради, яка полягала у невиконанні належним чином публічно-правових обов`язків у плануванні територій на місцевому рівні, зокрема, під час розроблення генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області.
В обґрунтування позовних вимог позивачки зазначили, що оскаржуване рішення про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області є незаконним, адже воно було прийнято з істотними процедурними порушеннями, оскільки відповідачі не приймали та не оприлюднювали рішення про розроблення генерального плану села; не оприлюднювали проект містобудівної документації; за наслідками проведення громадських слухань не оприлюднювали результати розгляду пропозицій та зауважень громадськості щодо генерального плану в місцевих засобах масової інформації та не розміщували затверджений генеральний план на офіційному веб-сайті виконавчого комітету. Також позивачки зазначили, що відповідачами не було забезпечено оприлюднення звіту про стратегічну екологічну оцінку на своєму офіційному сайті та у друкованих засобах масової інформації, не забезпечено оприлюднення заходів, передбачених для здійснення моніторингу наслідків виконання генерального плану, довідки про консультації та про громадське обговорення, а також відповідачі письмово не повідомили про опублікування цих документів Київську обласну державну адміністрацію (далі - Київська ОДА).
2. Київський окружний адміністративний суд ухвалою від 13.09.2021 відкрив провадження у справі та, зокрема, зобов`язав Борщагівську сільраду опублікувати оголошення про оскарження рішення Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області від 12.02.2021 №47-4-VІІІ «Про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області» у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений, докази чого надати суду.
3. Київський окружний адміністративний суд рішенням від 06.12.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022, відмовив у задоволенні позовних вимог.
4. 27.09.2022 ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022, а справу № 320/10895/21 - передати на новий розгляд до суду першої інстанції.
5. Верховний Суд ухвалою від 17.10.2022 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. У справі, яка розглядається суди встановили, що рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 05.04.2018 №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» вирішено:
1. Надати дозвіл Виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка.
2. Виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради:
- виступити замовником розроблення містобудівної документації місцевого рівня - генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, відповідно до Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2021 №290;
- визначити розробника та укласти з ним договір щодо виготовлення містобудівної документації;
- організувати оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації в місцевій газеті та на офіційному веб-сайті сільської ради;
- забезпечити проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 «Про затвердження проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні».
3. Відповідальною особою за забезпечення роботи з розгляду пропозицій громадськості призначити заступника сільського голови з виконавчої роботи.
4. Після розроблення та затвердження містобудівної документації, забезпечити оприлюднення матеріалів генерального плану села Петропавлівська Борщагівка шляхом розміщення їх на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування.
5. Рішення Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради від 08.10.2015 № 57 «Про надання дозволу на внесення змін до генерального плану села Петропавлівська Борщагівка» вважати таким, що втратило чинність.
Вказане рішення від 05.04.2018 №5 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» від 17.04.2018 №13(368).
Рішенням Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 19.03.2019 №131 «Про внесення змін до рішення від 05.04.2018 №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» вирішено:
1. Внести зміни до пункту 1 рішення від 05.04.2018 №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка», виклавши його в наступній редакції: «Надати дозвіл виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на розробку Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка та приведення містобудівної документації у відповідності до чинного законодавства та державних будівельних норм України».
2. Виконавчому комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради:
- виступити замовником розроблення містобудівної документації відповідно до Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2021 №290;
- визначити розробника та укласти з ним договір щодо виготовлення містобудівної документації, відповідно до ДБН Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану території»;
- організувати оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації в місцевій газеті;
- забезпечити проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проекті Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555 «Про затвердження проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні»;
- винести на розгляд сесії затвердження містобудівної документації - Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка.
3. Відповідальною особою за забезпечення роботи з розгляду пропозицій громадськості призначити начальника відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Т.І.
4. Фінансування робіт з розроблення Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка проводити за рахунок замовника будівництва - Виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради.
Вказане рішення від 19.03.2019 №131 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» від 06.04.2019 №6(397).
Згодом, сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради звернувся до в.о. директора Департаменту охорони здоров`я Київської ОДА з листом від 23.05.2019 №112/624, у якому просив надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.
У цей же день сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради звернувся до директора Департаменту екології та природних ресурсів Київської ОДА з листом від 23.05.2019 №112/623, у якому просив надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.
До вказаних заяв сільський голова Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради додав заяву про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.
В газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» від 03.08.2019 №16(407) та в газеті «Новий День» від 03.08.2019 №15(9389) опубліковані повідомлення про оприлюднення проекту документа державного планування та Звіту про стратегічну екологічну оцінку проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка такого змісту:
« 1. Повна назва документа державного планування: Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.
В Звіті про стратегічну екологічну оцінку Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області проведена оцінка впливу на складові довкілля (вплив на атмосферне повітря, воду, ґрунти, природні ресурси, флору і фауну), а також на стан здоров`я та добробут населення (небезпека для здоров`я населення, соціально-економічні наслідки, поводження з відходами, транспорт, розвиток інфраструктури, естетичні характеристики території, використання ландшафтів для рекреаційних цілей тощо).
Метою стратегічної екологічної оцінки є сприяння розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпеки життєдіяльності населення та охорони його здоров`я, інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затвердження основного документа державного планування на місцевому рівні - Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка.
2. Орган, що прийматиме рішення про затвердження документа державного планування: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада.
3. Передбачувана процедура громадського обговорення, у тому числі:
а) дата початку та строки здійснення процедури: громадське обговорення починається з 03.08.2019 та триває до 03.09.2019;
б) способи участі громадськості (надання письмових зауважень і пропозицій, громадські слухання тощо): зауваження і пропозиції громадськості надаються у письмовому та електронному вигляді;
в) дату, час і місце проведення запланованих громадських слухань (у разі проведення);
г) орган, від якого можна отримати інформацію та адресу, за якою можна ознайомитися з проектом документа державного планування, Звітом про стратегічну екологічну оцінку та екологічною інформацією, у тому числі пов`язаною зі здоров`ям населення, що стосується документа державного планування: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області: адреса: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а (каб. 106);
д) контактна особа: начальник відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Тетяна Іванівна;
е) орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, його поштова та електронна адреси та строки подання зауважень і пропозицій: Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області: адреса: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а (каб. 106); info@pbrada.gov.ua;
є) строк подання зауважень та пропозицій: до 03.09.2019 включно. Пропозиції та зауваження, подані після встановленого строку, не розглядаються.
4. Необхідність проведення транскордонних консультацій щодо проекту документа державного планування: відсутня.».
02.01.2020 в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №32(423) було опубліковано повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості щодо проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та оприлюднення Звіту про екологічну стратегічну оцінку такого змісту:
«Виконавчий комітет Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради на виконання прийнятого рішення 18-ої сесії VІІ-скликання Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» від 19.03.2019, відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 №555, оголошує про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості щодо містобудівної документації - Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка та оприлюднення Звіту про екологічну стратегічну оцінку.
1. Метою розробки Генерального плану є визначення основних принципів і напрямків планування організації та функціонального призначення території; організація вулично-дорожньої та транспортної мережі, інженерного обладнання, інженерної підготовки і благоустрою; організація цивільного захисту території та населення від небезпечних природних та техногенних процесів; визначення основних принципів охорони навколишнього природного середовища, охорони та збереження культурної спадщини; визначення послідовності реалізації рішень, у тому числі етапність освоєння території.
Склад містобудівної документації: графічні та текстові матеріали (пояснювальна записка з додатками).
Зміст містобудівної документації включає в пояснювальній записці: 1) Вступ; 2) аналітична частина; 3) обґрунтування та пропозиції; 4) основні показники Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка.
2. Основні техніко-економічні показники, зокрема, графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації - площа забудови території села Петропавлівська Борщагівка - 920, 6526 га.
3. Замовник проектної документації - Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада Києво-Святошинського району Київської області.
Проект Генерального плану розроблено Державним підприємством «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» на підставі рішення 18 сесії VІІ-скликання Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» від 19.03.2019; завдання на проектування та договору №25327.6 на виконання проектних робіт від 27.05.2019.
4. З матеріалами проекту містобудівної документації можна ознайомитися в приміщенні Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за адресою: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, з понеділка по п`ятницю з 10-17 год. (каб. 105, 106) та на офіційному сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за електронним посиланням: www.pbrada.gov.ua.
5. Відповідальна особа за організацію розгляду пропозицій громадськості - начальник відділу містобудування та архітектури виконавчого комітету Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради - Резванюк Тетяна Іванівна.
6. Пропозиції та зауваження подаються в письмовому вигляді на адресу Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради: 08129, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, та на електронну адресу: pbrada@ukr.net до 04.02.2020.
Дата, час та місце проведення громадських слухань з обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та заслуховування Звіту про екологічну стратегічну оцінку - 05.02.2020 о 14:00 за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а, в актовій залі сільської ради.
Пропозиції, подані після встановленого строку, залишаються без розгляду.».
До проекту містобудівної документації надійшло 27 письмових звернень, що підтверджено журналом реєстрації пропозицій та зауважень громадськості до проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області.
05.02.2020 в приміщенні актової зали сільської рад за адресою: Київська область, Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-а було проведено громадські слухання щодо врахування пропозицій громадськості в рамках обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку. Було заслухано доповідь начальника відділу містобудування та архітектури Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Резванюк Т.І., доповідь представника ДП «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» - головного розробника містобудівної документації - Бондар Ірини Анатоліївни . Було обговорено пропозиції та зауваження громадськості, зокрема, ОСОБА_8, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , за результатами яких головуючий проінформував учасників громадських слухань про порядок врахування пропозицій/зауважень громадськості, що надійшли.
На вказаних громадських слуханнях були присутні 85 осіб, що підтверджується журналом реєстрації учасників громадських слухань містобудівної документації.
Результати громадських слухань оформлені протоколом від 05.02.2020.
08.02.2020 в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №5(427) була опублікована стаття «Генеральний план - кроки у майбутнє», яка висвітила інформацію про проведенні громадські слухання щодо врахування пропозицій громадськості в рамках обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку, які відбулися 05.02.2020.
19.02.2020 в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №7(429) було опубліковано повідомлення про оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області та Звіту про екологічну стратегічну оцінку, які відбулися 05.02.2020. Зокрема, повідомлено, що до проекту містобудівної документації надійшло 27 письмових звернень з пропозиціями щодо врахування інтересів громадськості, які були передані розробнику для врахування або вмотивованої відмови щодо врахування, за результатами розгляду яких прийняті відповідні рішення.
Борщагівською сільрадою було розміщено на сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за посиланням www.pbrada.gov.ua в розділі «Про розробку генерального плата села Петропавлівська Борщагівка» ряд документів, а саме: проекти рішень; проект генерального плану; пояснювальна записка; звіт про стратегічну та екологічну оцінку; заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області; протокол громадських слухань; пропозиції громадськості; довідка про результати громадського обговорення; повідомлення про оприлюднення проекту генерального плану.
29.12.2020 Архітектурно-містобудівна рада при Департаменті містобудування та архітектури Київської ОДА провела засідання щодо розгляду та обговорення проекту Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, за результатами якого члени архітектурно-містобудівної ради надали свої пропозиції та рекомендації, що підтверджується протоколом від 20.12.2020 №21/20.
За результатами обговорення питання про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, враховуючи пропозиції представників депутатського корпусу Борщагівської сільради, керуючись Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI), Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР), Борщагівська сільрада рішенням від 12.02.2021 №45-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в частині планування житлового кварталу між вул. Ярослава Мудрого та вул. Княгині Ольги» вирішила доручити розробнику містобудівної документації Державному підприємству «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» в Генеральному плані с. Петропавлівська Борщагівка в кварталі між вулицями Ярослава Мудрого та Княгині Ольги запланувати індивідуальну садибну забудову, за виключенням ділянок за адресами: вул. Ярослава Мудрого, 54 та вул. Княгині Ольги, 53, де запланувати громадську забудову (для подальшого будівництва об`єктів соціально-культурного призначення) до 2 (двох) поверхів.
За результатами обговорення питання про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка, враховуючи пропозиції представників депутатського корпусу Борщагівської сільської ради, керуючись Законом № 3038-VI, Законом № 280/97-ВР, Борщагівська сільрада рішенням від 12.02.2021 №46-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в існуючій зеленій зоні рекреаційного призначення в районі вул. Островського в селі Петропавлівська Борщагівка» вирішила доручити розробнику містобудівної документації Державному підприємству «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛБУД» в Генеральному плані с. Петропавлівська Борщагівка в кварталі в районі вул. Островського в існуючій зеленій зоні рекреаційного призначення передбачити розміщення зон відпочинку та дозвілля для жителів Борщагівської громади.
Рішенням Борщагівської сільради від 12.02.2021 №47-4-VІІІ вирішено затвердити Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області (з внесеними правками).
Не погоджуючись із рішенням Борщагівської сільради від 12.02.2021 №47-4-VІІІ «Про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області» ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що оспорюване рішення Борщагівської сільради прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а дії відповідачів, які були вчинені під час розроблення генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Борщагівської сільради, є правомірними та відповідають вимогам чинного законодавства України.
8. Касаційна скарга ОСОБА_1 мотивована тим, що суди попередніх інстанцій не застосували положення статті 1 Закону України від 21.12.1993 № 3759-XII «Про телебачення і радіомовлення» (далі - Закон № 3759-XII), статей 1, 7 Закону України від 23.09.1997 № 539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» (далі - Закон № 539/97-ВР), статей 26, 59 Закону № 280/97-ВР, статті 15 Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі - Закон № 2939-VI), статті 21 Закону № 3038-VI, пунктів 3, 4 Порядку проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 (далі - Порядок № 555), які підлягали застосуванню, у зв`язку із чим вони прийшли до помилкових висновків про дотримання Борщагівською сільрадою процедури офіційного оприлюднення матеріалів містобудівної документації.
Також скаржниця вказує на те, що в частині внесення змін до проекту містобудівної документації, про правомірність затвердження якої виник спір у цій справі, суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували частини першу та тринадцяту - сімнадцяту статті 17 Закону № 3038-VI, а також пункти 1.1 та 1.4 Порядку розроблення містобудівної документації, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 № 290 (далі - Порядок № 290).
Окрім того, скаржниця зазначила, що судами першої та апеляційної інстанції допущено порушення норм процесуального права, зокрема: суди не дослідили зібрані у справі докази; суди необґрунтовано відхилили клопотання про виклик свідків, витребування доказів; суди встановили обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів виходить із такого.
10. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
11. Закон № 3038-VI встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, згідно із пунктом 2 частини першої статті 1 якого генеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.
12. Абзацом 1 частини першої статті 16 Закону № 3038-IV визначено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
13. Відповідно до частини першої статті 17 Закону 3038-IV генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.
Послідовність виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту та документації із землеустрою визначається будівельними нормами і правилами та завданням на розроблення (внесення змін, оновлення) містобудівної документації, яке складається і затверджується її замовником за погодженням з розробником.
У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
14. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Для населених пунктів з чисельністю населення до 50 тисяч осіб генеральні плани можуть поєднуватися з детальними планами всієї території таких населених пунктів (частина друга статті 17 Закону 3038-IV).
15. За правилами частин п`ятої - сьомої статті 17 Закону № 3038-VI виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації є замовниками, організовують розроблення, внесення змін та подання генерального плану населеного пункту на розгляд відповідної сільської, селищної, міської ради.
Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.
Виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в установлений строк:
1) подають пропозиції до проекту відповідного місцевого бюджету на наступний рік або про внесення змін до бюджету на поточний рік щодо потреби у розробленні містобудівної документації;
2) визначають в установленому законодавством порядку розробника генерального плану населеного пункту, встановлюють строки розроблення та джерела його фінансування;
3) звертаються до обласної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим (для міст обласного та республіканського Автономної Республіки Крим значення), центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (для міст Києва та Севастополя) щодо визначення державних інтересів для їх урахування під час розроблення генерального плану населеного пункту;
4) повідомляють через місцеві засоби масової інформації про початок розроблення генерального плану населеного пункту та визначають порядок і строк внесення пропозицій до нього фізичними та юридичними особами;
5) забезпечують попередній розгляд матеріалів щодо розроблення генерального плану населеного пункту архітектурно-містобудівними радами відповідного рівня;
6) узгоджують проект генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, з метою врегулювання питань планування територій у приміських зонах;
6-1) забезпечують розроблення проекту генерального плану населеного пункту з урахуванням обмежень використання приаеродромної території, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України;
7) забезпечують здійснення стратегічної екологічної оцінки.
16. Окрім того, механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях визначає Порядок № 290, пунктом 1.4 якого визначено, що організація розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї здійснюється шляхом забезпечення:
оприлюднення рішення про розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї;
визначення розробника містобудівної документації або внесення змін до неї та укладання договору з урахуванням положень, встановлених Законом України «Про публічні закупівлі»;
складання разом із розробником та затвердження проекту завдання на розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї;
надання розробнику вихідних даних, а також вимог щодо розміщення об`єктів державного й регіонального значення або доручення щодо їх збирання;
фінансування розроблення містобудівної документації або внесення змін до неї відповідно до укладеного договору;
надання розробнику оновленої картографічної основи, складеної відповідно до вимог законодавства;
здійснення контролю за розробленням або внесенням змін до містобудівної документації;
узгодження проекту містобудівної документації з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад, в частині врегулювання питань щодо територій спільних інтересів;
розгляду проекту містобудівної документації архітектурно-містобудівною радою згідно зі статтею 20 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
подання проекту містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України, містобудівної документації з планування територій на регіональному рівні, генерального плану міст експертній організації для проведення експертизи в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 548 «Про затвердження Порядку проведення експертизи містобудівної документації»;
подання на затвердження завершеного проекту містобудівної документації.
17. Згідно із частиною дев`ятою статті 17 Закону № 3038-VI зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років.
Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту. Питання про дострокове внесення змін до генерального плану населеного пункту може порушуватися за результатами містобудівного моніторингу перед відповідною сільською, селищною, міською радою відповідною місцевою державною адміністрацією.
У разі виникнення державної необхідності рішення щодо доцільності внесення змін до генерального плану населеного пункту приймається Кабінетом Міністрів України.
18. Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях протягом трьох місяців з дня їх подання (частина десята статті 17 Закону № 3038-VI).
19. Відповідно до частини одинадцятої статті 17 Закону № 3038-VI матеріали генерального плану населеного пункту не можуть містити інформацію з обмеженим доступом та бути обмеженими в доступі. Загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується відповідно до вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації» шляхом надання їх за запитом на інформацію, оприлюднення на веб-сайті органу місцевого самоврядування, у тому числі у формі відкритих даних, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, у місцевих періодичних друкованих засобах масової інформації, у загальнодоступному місці у приміщенні органу місцевого самоврядування.
20. За правилами частин першої та другої статті 21 Закону № 3038-VI громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, генеральні плани населених пунктів, без проведення якого забороняється затвердження на місцевому рівні містобудівної документації.
21. Згідно із частиною третьою статті 21 Закону № 3038-VI замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:
1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;
2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;
3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;
4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;
5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;
6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
22. Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації (частина четверта статті 21 Закону № 3038-VI).
23. За правилами частин п`ятої - сьомої статті 21 Закону № 3038-VI пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.
Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.
Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.
Для розгляду спірних питань, що виникають у процесі громадського обговорення, може утворюватися погоджувальна комісія.
Погоджувальна комісія протягом двох тижнів після її утворення розглядає спірні питання, зафіксовані у протоколі громадських слухань, та ухвалює рішення про врахування або мотивоване відхилення таких пропозицій (зауважень).
Засідання погоджувальної комісії є правомочним, якщо у ньому взяли участь не менш як дві третини її членів (з них не менше половини - представники громадськості).
Рішення погоджувальної комісії оформлюється протоколом.
У разі неможливості врегулювати спірні питання між сторонами погоджувальною комісією остаточне рішення приймає замовник містобудівної документації. Урегульовані погоджувальною комісією спірні питання між сторонами або прийняті замовником містобудівної документації рішення є підставою для внесення змін до проекту відповідної документації.
24. Оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні здійснюється у двотижневий строк з дня їх прийняття шляхом опублікування в засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення таких рішень на офіційних веб-сайтах замовників містобудівної документації.
Особи, які оприлюднюють проекти містобудівної документації на місцевому рівні, є відповідальними за їх автентичність (частина восьма статті 21 Закону № 3038-VI).
25. На реалізацію положень статті 21 Закону № 3038-VI Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 555, який визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.
26. Проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації із врахуванням вимог Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» (пункт 2 Порядку № 555).
27. З аналізу вказаних правових норм у їх сукупності слідує, що будь-яка містобудівна документація повинна розроблятися саме в інтересах мешканців територіальної громади. Чинним законодавством України передбачено право будь-якого зацікавленого члена громади зареєструватись і брати участь в громадських слуханнях. Як правило, зацікавленість полягає в тому, що рішення, яке приймається, певним чином може вплинути на права і інтереси особи, покращити або погіршити її становище.
Громадські слухання є формою діалогу між мешканцями села (міста), відповідною територіальною громадою та депутатами відповідної ради, посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть вносити пропозиції щодо питань місцевого значення.
Громадські слухання містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом: оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні; надання особам, яка мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій; безпосереднім поданням пропозицій громадськості до відповідного органу місцевого самоврядування; утворення погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
28. При цьому, відповідно до пункту 4 Порядку №555 оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
29. Зміст наведеної норми свідчить про те, що законодавством визначено два способи оприлюднення проектів містобудівної документації, які не є взаємовиключними, а саме: 1) через засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території; 2) шляхом розміщення інформації на офіційному веб-сайті замовника містобудівної документації.
30. При цьому, колегія суддів враховує правові висновки Верховного Суду, викладені у постановах від 21.06.2018 у справі №826/4504/17, від 03.04.2019 у справі №509/4722/16-а, від 13.03.2020 у справі №320/6466/18, згідно із якими розміщення замовником містобудівної документації інформації про дату, час та місце, де заінтересовані особи можуть ознайомитися з матеріалами проектів містобудівної документації є належним способом оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації та не становить порушень вимог пункту 4 Порядку №555.
31. У справі, яка розглядається суди встановили, що підставою для розроблення генерального плану села Петропавлівська Борщагівка були рішення Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області від 05.04.2018 №5 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка» та від 19.03.2019 №131 «Про внесення змін до Рішення №5 13-ої сесії VІІ-го скликання від 05.04.2018 «Про надання дозволу на розробку генерального плану поєднаного із детальними планами окремих частин села Петропавлівська Борщагівка».
При цьому рішення від 05.04.2018 №5 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» №13(368) від 17.04.2018, рішення від 19.03.2019 №131 було опубліковано в газеті «Трибуна Петропавлівської Борщагівки» від 06.04.2019 №6 (397).
32. Також суди встановили, що на сайті Петропавлівсько-Борщагівської сільської ради за посиланням www.pbrada.gov.ua в розділі «Про розробку генерального плану села Петропавлівська Борщагівка» було розміщено такі документи: проекти рішень; проект генерального плану; пояснювальна записка; звіт про стратегічну та екологічну оцінку; заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки генерального плану с. Петропавлівська Борщагівка Києво-Святошинського району Київської області; протокол громадських слухань; пропозиції громадськості; довідка про результати громадського обговорення; повідомлення про оприлюднення проекту генерального плану.
33. Вказане свідчить про те, що на цих етапах, в механізмі розроблення генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області, відповідачем була дотримана послідовність цього процесу у процедурі громадського обговорення щодо врахування громадських інтересів, у тому числі щодо опублікування рішень, проектів, пояснювальної записки, звіту про стратегічну екологічну оцінку; реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні; проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні; оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
34. Водночас, судами попередніх інстанцій встановлено, що до прийняття оспорюваного рішення від 12.02.2021 №47-4-VІІІ «Про затвердження Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області» Борщагівська сільрада ухвалила рішення від 12.02.2021 №45-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в частині планування житлового кварталу між вул. Ярослава Мудрого та вул. Княгині Ольги» та від 12.02.2021 №46-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в існуючій зеленій зоні рекреаційного призначення в районі вул. Островського в селі Петропавлівська Борщагівка».
35. Цими рішеннями від 12.02.2021 №45-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в частині планування житлового кварталу між вул. Ярослава Мудрого та вул. Княгині Ольги» та від 12.02.2021 №46-4-VІІІ «Про внесення пропозицій до Генерального плану села Петропавлівська Борщагівка в існуючій зеленій зоні рекреаційного призначення в районі вул. Островського в селі Петропавлівська Борщагівка» Борщагівська сільрада вирішила доручити розробнику містобудівної документації Державному підприємству «Український науково-дослідний і проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД» в Генеральному плані с. Петропавлівська Борщагівка в кварталі між вулицями Ярослава Мудрого та Княгині Ольги запланувати індивідуальну садибну забудову, за виключенням ділянок за адресами: вул. Ярослава Мудрого, 54 та вул. Княгині Ольги, 53, де запланувати громадську забудову (для подальшого будівництва об`єктів соціально-культурного призначення) до 2 (двох) поверхів, а також доручити вказаному розробнику містобудівної документації в Генеральному плані с. Петропавлівська Борщагівка в кварталі в районі вул. Островського в існуючій зеленій зоні рекреаційного призначення передбачити розміщення зон відпочинку та дозвілля для жителів Борщагівської громади.
36. При цьому, зазначеним вище рішенням від 12.02.2021 №47-4-VІІІ Борщагівською сільрадою вирішено затвердити Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області (з внесеними правками).
37. Так, позивачки обґрунтовуючи позовні вимоги порушенням відповідачем процедури затвердження містобудівної документації на місцевому рівні, серед іншого вказували на порушення законодавчо визначеної процедури внесення змін до проекту містобудівної документації через те, що Борщагівською сільрадою було затверджено генеральний план населеного пункту із двома правками (тобто зразу із змінами) без дотримання послідовності виконання робіт з розроблення генерального плану населеного пункту, визначеної у Порядку № 290 (чинному на момент виникнення спірних відносин) щодо розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації та завдання на розроблення (внесення змін, оновлення), яке складається і затверджується замовником за погодженням з розробником, в частині текстових і графічних матеріалів планування окремих частин цієї містобудівної документації, а також без здійснення діалогу між мешканцями села (міста), відповідною територіальною громадою та депутатами відповідної ради, посадовими особами місцевого самоврядування щодо вказаних пропозицій Борщагівської сільради, внесення яких вплинуло на зміст генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області.
38. Колегія суддів наголошує, що в силу вимог частин восьмої та дев`ятої статті 17 Закону № 3038-VI зміни до генерального плану вносяться після його затвердження, та здійснюються у тій самій послідовності відповідно до визначеної законодавством процедури розроблення містобудівної документації.
39. Правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.
40. Дотримання процедурних норм, є юридичною вимогою, згідно з якою держава, яка керується принципом верховенства права (мірило правовладдя), повинна поважати і враховувати права особи, а також визначати процедурні межі здійснення повноважень органами публічної влади.
41. Таким чином, встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень, які приймаються в інтересах мешканців територіальної громади.
42. Разом з цим, суди попередніх інстанцій не надали правової оцінки обставинам щодо дотримання відповідачем процедури прийняття оспорюваного у цій справі рішення відповідача, зокрема змісту правок, з якими оспорюваним рішенням було затверджено Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області, як вплинули на зміст цього генерального плану пропозиції депутатів Борщагівської сільради, та чи були такі зміни предметом громадського обговорення із дотриманням процедури із послідовністю виконання робіт з розроблення або внесення змін до генерального плану населеного пункту, визначеної у Порядку № 290 (чинному на момент виникнення спірних відносин) щодо розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації та завдання на розроблення (внесення змін, оновлення), яке складається і затверджується замовником за погодженням з розробником, в частині текстових і графічних матеріалів планування окремих частин цієї містобудівної документації як основного містобудівного документа, який визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту, у тому числі щодо оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації (внесення до неї змін) з прогнозованими екологічними наслідками, а також відповідних проектів, звітів, пропозицій, пояснювальних записок, тощо.
43. Окрім того, судами попередніх інстанцій не надано правової оцінки аргументам позивачок про те, що під час прийняття оспорюваного рішення, яким було затверджено генеральний план відповідного населеного пункту, депутатам Борщагівської сільради для голосування та затвердження генерального плану села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області було надано інший за змістом документ у порівнянні із додатком до оспорюваного рішення, оприлюдненим відповідачем.
44. Відповідно до пункту 4 частини першої статті 2 Закону №3038-VI планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.
45. Відтак, недотримання встановленого законодавством порядку розроблення та затвердження містобудівної документації не свідчить про взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій.
46. Верховний Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
47. При цьому, зазначений висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
48. Верховний Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява №65518/01; від 06.09.2005; пункт 89), «Проніна проти України» (заява №63566/00; 18.07.2006; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10.02.2010; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09.12.1994, пункт 29).
49. Відповідно до частини другої статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо, зокрема, суд не дослідив зібрані у справі докази.
50. З урахуванням вказаних обставин, рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
51. Під час розгляду справи судами необхідно врахувати висновки і мотиви, з яких скасовані рішення, та прийняти законні і обґрунтовані рішення з урахуванням надання правової оцінки дотримання процедури прийняття відповідачем оспорюваного рішення із правками, зокрема змісту правок, з якими оспорюваним рішенням було затверджено Генеральний план села Петропавлівська Борщагівка Бучанського району Київської області, як вплинули на зміст цього генерального плану пропозиції депутатів Борщагівської сільради, та чи були такі зміни предметом громадського обговорення із дотриманням процедури із послідовністю виконання робіт з розроблення або внесення змін до генерального плану населеного пункту, визначеної у Порядку № 290 (чинному на момент виникнення спірних відносин) щодо розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації та завдання на розроблення (внесення змін, оновлення), яке складається і затверджується замовником за погодженням з розробником, в частині текстових і графічних матеріалів планування окремих частин цієї містобудівної документації як основного містобудівного документа, який визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту, у тому числі щодо оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації (внесення до неї змін) з прогнозованими екологічними наслідками, а також відповідних проектів, звітів, пропозицій, пояснювальних записок, тощо.
Керуючись статтями 345 349 353 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Скасувати рішення Київського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.08.2022, а справу № 320/10895/21 за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, Виконавчого комітету Борщагівської сільради про визнання протиправним та скасування рішення, - направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
СуддіА.І. Рибачук Л.Л. Мороз В.М. Кравчук