ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2024 року
м. Київ
справа № 320/3246/19
адміністративне провадження № К/9901/33618/21 К/9901/34026/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" та заступника керівника Київської обласної прокуратури на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 (суддя - Щавінський В.Р.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.07.2021 (судді - Собків Я.М., Глущенко Я.Б., Черпіцька Л.Т.)
у справі №320/3246/19 за позовом Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба", заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області до Ірпінської міської ради Київської області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору: Бучанська міська рада Київської області, про визнання протиправним та скасування рішення, визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" звернулась до Київського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила:
- визнати протиправним та нечинним рішення Ірпінської міської ради Київської області №4574-62-VІІ від 19.12.2018 "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" (далі - Рішення №4574-62-VІІ);
- визнати бездіяльність Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області - не забезпечення виконання вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" до дати прийняття рішення Ірпінської міської ради Київської області №4574-62-VІІ від 19.12.2018 "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області", протиправною;
- зобов`язати Виконавчий комітет Ірпінської міської ради Київської області оприлюднити документ державного планування - "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" у повному обсязі та організувати громадські обговорення документації "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" та Звіту про стратегічну екологічну оцінку документа державного планування - "Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" відповідно до пункту 1 статті 33 Статуту територіальної громади міста Ірпінь в порядку скликання зборів (конференції) представників громадян від відповідних територіальних утворень міста.
Заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом (справа №320/4682/19), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Ірпінської міської ради від 19.12.2018 №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області".
- визнати протиправними дії Ірпінської міської ради щодо прийняття рішення від 19.12.2018 №4574-62-VII.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду (справа №320/3246/19) від 04.10.2019 року адміністративні справи №320/3246/19 за позовом Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" до Ірпінської міської ради Київської області, Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області про визнання протиправним та скасування рішення та справа №320/4682/19 за позовом Заступника керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області до Ірпінської міської ради Київської області про визнання протиправними дій та скасування рішення об`єднано для спільного розгляду в об`єднаному провадженні.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" є громадською організацією, яка знаходиться за адресою: 08205, Київська область, м. Ірпінь, вулиця Чехова, 4-Н, кв. 15. Мета громадського об`єднання: задоволення та захист законних, соціальних, економічних та інших спільних інтересів своїх членів. Вказане підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію громадського об`єднання як громадської організації від 12.03.2016 №1455-485.
27.07.2017 Ірпінською міською радою Київської області прийнято рішення тридцять шостої сесії сьомого скликання "Про оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" №2531-36-VІІ.
На підставі вказаного рішення розпочато процедуру оновлення Генерального плану м. Ірпінь, Київської області та збору вихідних даних для оновлення містобудівної документації "Генеральний план міста Ірпінь Київської області".
01.11.2017 між Ірпінською міською радою Київської області (Замовник), Українським Державним науково-дослідним інститутом проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М. Білоконя (Виконавець), та Товариством з обмеженою відповідальністю "Спешн трейд" укладено Договір підряду на виконання проектно-вишукувальних робіт №1013-01-2017.
Згідно п.1.1 вказаного договору Замовник доручає, Платник сплачує, а Виконавець приймає на себе виконання наступних робіт: Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області.
Після виконання зазначених робіт 28.09.2018 на адресу виконавчого комітету Ірпінської міської ради надійшли від ДП Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю.М. Білоконя матеріали містобудівної документації "Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області".
У зв`язку з чим 29.11.2018 в.о. Ірпінського міського голови видала розпорядження "Про скликання шістдесят другої сесії Ірпінської міської ради" №303.
19.12.2018 відбулася шістдесят друга сесія Ірпінської міської ради Київської області. На вказаній сесії прийнято рішення №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області".
У преамбулі вказаного рішення зазначено, що з метою забезпечення міста Ірпінь містобудівною документацією, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови, раціонального використання земель та створення належних умов для життєзабезпечення міста, комплексного вирішення архітектурно-містобудівних проблем міста, інвестиційної діяльності фізичних та юридичних осіб, врахування законних приватних, громадських та державних інтересів під час проведення містобудівної діяльності, керуючись Конституцією України, Цивільним, Господарським і Земельним кодексами України, Законами України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність", "Про землеустрій" та "Про місцеве самоврядування в Україні", Ірпінська міська рада вирішила:
1. Затвердити оновлений Генеральний план міста Ірпінь Київської області, розроблений Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М.Білоконя.
2. Відділу інформаційного забезпечення виконавчого комітету Ірпінської міської ради оприлюднити дане рішення в офіційних місцевих засобах масової інформації в десятиденний термін з дати його затвердження.
3. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну депутатську комісію Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва та на заступника міського голови згідно розподілу обов`язків.
Також судами встановлено, що на вказаній сесії Ірпінської міської ради Київської області були присутні 33 депутати (із загальної чисельності 37 депутатів). За рішення "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" проголосували 29 депутатів. 4 депутати не голосували.
Зазначене Рішення №4574-62-VII є предметом звернення до суду, позивачі вважають його протиправними та просять скасувати, а також визнати протиправними дії Ірпінської міської ради щодо його прийняття.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.07.2019 відкрито провадження у справі та зобов`язано відповідача згідно з ст. 264 КАС України опублікувати оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі щодо оскарження Рішення Ірпінської міської ради від 19.12.2018 №4574-62-VII "Про затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області" у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений.
01.08.2019, на виконання ухвали Київського окружного адміністративного суду від 01.07.2019, відповідачем у газеті "Про Ірпінь" опубліковано відповідне оголошення.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.07.2021, позовні вимоги задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Ірпінської міської ради Київської області щодо належного оприлюднення документу державного планування "Оновлення Генерального плану міста Ірпінь Київської області" у повному обсязі.
Зобов`язано Ірпінську міську раду Київської області належним чином оприлюднити документ державного планування "Оновлення Генерального плану міста Ірпінь Київської області" у порядку встановленому законодавством.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачами належним чином дотримано нормативно визначеного порядку розроблення проекту містобудівної документації - «Оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області», проект містобудівної документації «Оновлення генерального плану міста Ірпінь, Київської області» оприлюднено у порядку та строки, визначені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», що підтверджено висновками судів у справах справах №320/6582/18, №320/6466/18, №320/6541/18.
Також суди виходили з того, що завдання на проектування Генерального плану м. Ірпінь не містило обов`язку розробника щодо підготовки звіту про стратегічну екологічну оцінку, так як такий обов`язок, на момент укладання договору, не був передбачений законодавством, а в подальшому генеральний план м. Ірпінь Київської області було відкореговано з врахуванням Звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Також суди виходили з того, що, загалом, наведені у позові зауваження були враховані у містобудівній документації, права постійних лісокористувачів при прийнятті оскаржуваного рішення порушено не було, а узгодження проекту генерального плану населеного пункту з органами місцевого самоврядування, що представляють інтереси суміжних територіальних громад є необхідним лише при наявності спірних питань планування територій у приміських зонах.
Також суди виходили з того, що перші десять цифр, кадастрових номерів всіх земельних ділянок, щодо яких спірним рішенням розроблено детальний план території забудови кварталу мiста Iрпiнь обмеженого вул. Маяковського, провул. Озерний, вул. Достоєвського та вул. Гайдара є саме - 3210900000, що означає розташування таких земельних ділянок саме в межах адміністративно-територіальної одиниці - міста обласного підпорядкування Київської області Iрпiнь.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
З рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодились позивачі, подали касаційні скарги.
В обґрунтування касаційної скарги Громадська організація "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" та заступник керівника Києво-Святошинської місцевої прокуратури Київської області покликаються на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликаються на те, що судами першої та апеляційної інстанції не враховано що відповідачем не забезпечено своєчасне оприлюднення проекту містобудівної документації та участь громадськості в його обговоренні, своєчасно не проведено її стратегічну екологічну оцінку з врахуванням думки громадськості, не погоджено проект генерального плану з уповноваженими державними органами та суміжними органами місцевого самоврядування.
Також покликаються на те, що судами не досліджено докази та не з?ясовано чи було затверджено у встановленому законом порядку межі міста Ірпінь, на які оскаржуваним рішенням затверджено містобудівну документацію, а також перебування усіх земельних ділянок в таких межах, що суперечить висновками Верховного Суду у справі №367/6388/16-а.
Просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.
У відзиві на касаційні скарги третя особа Бучанська міська рада Київської області просить відмовити у їх задоволенні, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо оприлюднення проекту генерального плану
Відповідно до статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, зазначеної у частині першій цієї статті, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.
Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:
1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;
2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу "Охорона навколишнього природного середовища" або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;
3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;
4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;
5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;
6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.
Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.
Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.
Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.
Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.
Порядок проведення громадських слухань проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначає Кабінет Міністрів України.
На виконання статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" Кабінет Міністрів України постановою від 25.05.2011 №555 затвердив Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні (далі також - Порядок), яким визначено механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі також - містобудівна документація).
Відповідно до пункту 3 Порядку (в редакції, на час виникнення спірних правовідносин) на сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи покладено обов`язок оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками; оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації; реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації; узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення); оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.
Відповідно до пункту 4 Порядку (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.
Судами попередніх інстанцій, в цій частині, встановлено, що проект генерального плану було належним чином оприлюднено в засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті відповідача та забезпечено його публічне громадське обговорення.
Такі обставини судами попередніх інстанцій встановлено на підставі зібраних та досліджених в судовому засіданні доказів, а також з врахуванням висновків судів, в т.ч. Верховного Суду, у справах №320/6582/18, №320/6466/18, №320/6541/18, у яких встановлено дотримання відповідачем процедури оприлюднення та громадського обговорення проекту генплану міста Ірпінь, який є предметом оскарження у цій справі.
За таких обставин, суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку щодо безпідставності доводів позивачів в цій частині.
Покликання позивачів на висновки суду у справі №320/6581/18 щодо протиправної бездіяльності відповідача в частині забезпечення підготовки та проведення громадських слухань проекту генерального плану міста Ірпінь є безпідставними і не можуть слугувати підставою для скасування судових рішень, оскільки висновки судів попередніх інстанцій в цій частині відповідають висновкам Верховного Суду, які, в силу приписів статті 242 КАС України, підлягають врахуванню при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин.
Щодо стратегічної екологічної оцінки
20.03.2018 було прийнято Закон України "Про стратегічну екологічну оцінку" (Закон №2354-VIII), який набрав чинності 12.04.2018, а введений в дію 12.10.2018.
Відповідно до статті 2 Закону №2354-VIII цей Закон регулює відносини у сфері оцінки наслідків для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, виконання документів державного планування та поширюється на документи державного планування, які стосуються сільського господарства, лісового господарства, рибного господарства, енергетики, промисловості, транспорту, поводження з відходами, використання водних ресурсів, охорони довкілля, телекомунікацій, туризму, містобудування або землеустрою (схеми) та виконання яких передбачатиме реалізацію видів діяльності (або які містять види діяльності та об`єкти), щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля, або які вимагають оцінки, зважаючи на ймовірні наслідки для територій та об`єктів природно-заповідного фонду та екологічної мережі (далі - території з природоохоронним статусом), крім тих, що стосуються створення або розширення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Підпунктом 5 пункту 3 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2354-VIII внесені зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зокрема, статтю 2 доповнено частиною четвертою, відповідно до якої містобудівна документація підлягає стратегічній екологічній оцінці в порядку, встановленому Законом України "Про стратегічну екологічну оцінку".
Розділ "Охорона навколишнього природного середовища", що розробляється у складі проекту містобудівної документації, одночасно є звітом про стратегічну екологічну оцінку, який має відповідати вимогам Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".
За правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові Верховного Суду від 26.09.2023 у справі №320/2015/22, обов`язок щодо дотримання процедур стратегічної екологічної оцінки, визначених вказаним законом, має застосовуватися після 12.10.2018.
Вирішуючи питання застосування у часі положень Закону №2354-VIII Верховний Суд у постанові від 15.07.2021 у справі №1.380.2019.004556 дійшов висновку, що у разі подання позивачем проектів детальних планів на затвердження до 12.10.2018, вимоги Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» не потрібно було застосовувати, а подання таких проектів 19.10.2018 вже вимагало дотримання вимог вказаного Закону.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що матеріали містобудівної документації "Оновлення генерального плану м. Ірпінь Київської області" надійшли до виконкому Ірпінської міської ради 28.09.2018, проект містобудівної документації "Оновлення генерального плану міста Ірпінь, Київської області" оприлюднено 26.10.2018 та на 30.11.2018 призначено громадські обговорення.
Розпорядженням в.о. Ірпінського міського голови від 29.11.2018 №303 скликано сесію Ірпінської міської ради, на якій заплановано розгляд питання затвердження містобудівної документації - оновлення Генерального плану м. Ірпінь Київської області.
Таким чином, проект містобудівної документації був оприлюднений та затверджений після 12.10.2018 - під час дії Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», однак судами попередніх інстанцій встановлено лише дату, коли матеріали містобудівної документації надійшли до виконкому Ірпінської міської ради, однак дату коли проект генерального плану надійшов саме на затвердження до Ірпінської мської ради судами встановлено не було.
Від з`ясування таких обставин залежатиме висновок про те чи поширюються на оспорювану у цій справі містобудівну документацію положення Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що ще до затвердження містобудівної документації, 18.12.2018 відповідачем було укладено договір, на підставі якого було розроблено Звіт про стратегічну екологічну оцінку містобудівної документації - Оновлення Генерального плану м. Ірпінь, з дотриманням норм і положень Закону №2354-VIII, проходженням процедур громадських слухань та обговорень, проходженням відповідної експертизи, з врахуванням якого було відкореговано "Оновлений генеральний план м. Ірпінь Київської області". Такі обставини суди розцінили як усунення відповідачем недоліків розгляду проекту генерального плану в цій частині.
Водночас, судами попередніх інстанцій не з?ясовано на підставі належних та допустимих доказів чи забезпечено відповідачем своєчасне оприлюднення Звіту про стратегічну екологічну оцінку містобудівної документації, чи забезпечено участь громадськості під час його обговорення та чи враховано зауваження громадськості та інших суб?єктів, якщо такі були, в рамках корегування генерального плану.
Щодо меж населеного пункту
Відповідно до статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», в редакції, станом на час виникнення спірних правовідносин (Закон №3038-VI), генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту.
Територія - частина земної поверхні з повітряним простором та розташованими під нею надрами у визначених межах (кордонах), що має певне географічне положення, природні та створені в результаті діяльності людей умови і ресурси.
Відповідно до статті 17 Закону №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Матеріали генерального плану населеного пункту не можуть містити інформацію з обмеженим доступом та бути обмеженими в доступі. Загальна доступність матеріалів генерального плану населеного пункту забезпечується відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" шляхом надання їх за запитом на інформацію, оприлюднення на веб-сайті органу місцевого самоврядування, у тому числі у формі відкритих даних, на єдиному державному веб-порталі відкритих даних, у місцевих періодичних друкованих засобах масової інформації, у загальнодоступному місці у приміщенні органу місцевого самоврядування.
За змістом наведених норм генеральний план населеного пункту розробляється виключно на територію відповідного населеного пункту.
Одним з аргументів позивачів та доводів касаційних скарг є те, що квартал міста Ірпінь, обмежений вул. Маяковського, провул. Озерним, вул. Достоєвського та вул. Гайдара, на який оскаржуваним рішенням розроблено Генеральний план, розташований поза межами міста Ірпінь.
Вважаючи такі доводи позивачів безпідставними, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що перші десять цифр, кадастрових номерів всіх земельних ділянок зазначеного кварталу є - 3210900000, що відповідає їх розташуванню саме в межах адміністративно-територіальної одиниці - міста обласного підпорядкування Київської області Iрпiнь.
Водночас, питання розташування земельних ділянок зазначеного кварталу в межах міста Ірпінь уже поставало у судовій практиці, в т.ч. Верховного Суду.
Так, у постанові від 03.03.2020 у справі №367/6388/16-а Верховний Суд дійшов наступних висновків:
«Державний кадастровий реєстратор не наділений повноваженнями встановлювати межі населених пунктів або визначати належність певної земельної ділянки до території населеного пункту. А тому, присвоєння державним кадастровим реєстратором земельним ділянкам кадастрових номерів, у яких перші десять цифр свідчать розташування в межах міста Ірпінь, не є безспірним свідченням розташування цих ділянок в межах міста Ірпінь.
Суд зауважує, що питання щодо належності спірних земельних ділянок до території міста Ірпеня є визначальним у цьому спорі, а тому потребує з`ясування на підставі належних, допустимих, достовірних, достатніх доказів.
…чином, законом регламентований порядок встановлення меж населених пунктів. Судам необхідно встановити, чи були встановлені межі населених пунктів у встановленому законом порядку, після чого з`ясувати, у межах якого з них перебуває спірна земельна ділянка.
Водночас, у разі якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Так, відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж.
Проте, судами попередніх інстанцій не було з`ясовано на підставі належних та допустимих доказів питання, в межах якого населеного пункту розташовані спірні земельні ділянки.
З`ясування цих обставин на підставі належних та допустимих доказів має визначальне значення для правильного вирішення справи, а тому ухвалення судами рішень без їх з`ясування та належної оцінки є помилковим.».
За наслідками розгляду справи №367/6388/16-а рішення судів попередніх інстанцій скасовано і справу направлено на новий судовий розгляд, однак станом на даний час зазначена справа не розглянута.
Незважаючи на зазначені висновки Верховного Суду, у справі, яка розглядається, судами попередніх інстанцій застосовано аналогічний підхід у визначенні місця розташування зазначених земельних, внаслідок чого доводи позивачів в цій частині залишились неспростованими.
В порушення вимог статті 242 КАС України щодо законності та обґрунтованості судового рішення судами попередніх інстанцій факт затвердження у встановленому порядку меж міста Ірпінь, дійсне місце розташування зазначених земельних ділянок та перебування їх в межах міста Ірпінь чи за їх межами не з?ясовано і належних доказів на підтвердження чи спростування таких обставин з врахуванням висновків Верховного Суду у справі №367/6388/16-а не досліджено.
Крім того, відповідно до пункту 29 частини першої статті 85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить утворення і ліквідація районів, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів.
Відповідно статті 173 Земельного Кодексу України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.
Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Відповідно до статті 174 Земельного Кодексу України рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Київської обласної ради двадцять третього скликання від 15.06.2000 №211-12-ХХІІІ «Про погодження проекту встановлення меж міста обласного значення Ірпінь Київської області» погоджено проект встановлення меж міста, затверджено його площу у розмірі 3705,1 га та вирішено просити Верховну Раду України затвердити такі межі, включивши додатково в межі міста 1981,1 га земель.
Позивачі в цій частині також покликаються на наявну в матеріалах справи довідку додаток до рішення від 15.06.2000 №211-12-ХХІІІ, згідно якої проект встановлення меж міста Ірпінь передбачає збільшення площі міста з 1724,0 га до 3705,1 га.
Позивачі в обґрунтування своїх доводів, як в судах попередніх інстанцій, так і в касаційних скаргах стверджують, що такі межі міста Ірпінь у встановленому законом порядку Верховною Радою України затверджені не були, однак судами попередніх інстанцій такі доводи не спростовані, наявність чи відсутність відповідного рішення Верховної Ради України не встановлена.
При цьому, саме по собі затвердження оновленого генерального плану міста Ірпінь в тих же межах, що і попередня його редакція, не дає відповідь на зазначене питання, а лише підтверджує, що обидві редакції генплану розроблялись в одних і тих же межах.
Такі недоліки судового розгляду є суттєвими, їх усунення потребує додаткового з?ясування фактичних обставин справи та дослідження додаткових доказів, відтак, в силу визначених статтею 341 КАС України меж касаційного перегляду та повноважень суду касаційної інстанції, не можуть бути усунуті на стадії касаційного перегляду справи.
При цьому, без з?ясування таких обставин суд касаційної інстанції позбавлений можливості належним чином оцінити інші доводи касаційних скарг, які стосуються інших стадій погодження проекту генерального плану.
Відповідно до пункту 1 частини 2 статті 353 КАС України підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 328 цього Кодексу.
За таких обставин рішення судів першої та апеляційної інстанцій підлягають скасуванню з направленням справи на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Під час нового розгляду справи судам необхідно з?ясувати питання встановлення меж міста Ірпінь та його площі, перебування усіх земельних ділянок, на які розроблено генеральний план, в його межах, участь громадськості в обговоренні Звіту про стратегічну екологічну оцінку містобудівної документації, надати оцінку усім обставинам та доводам учасників справи і постановити рішення з дотриманням вимог статті 242 КАС України.
Керуючись ст. 345 349 353 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ :
Касаційні скарги Громадської організації "Захист навколишнього природного середовища "Дружба" та заступника керівника Київської обласної прокуратури - задовольнити частково.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 04.12.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.07.2021 скасувати, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук