ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 340/4915/22

адміністративне провадження № К/990/27136/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №340/4915/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії та стягнення матеріальної шкоди, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 (постановлену у складі головуючого судді Дегтярьової С.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Божко Л.А., суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.),-

у с т а н о в и в:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У жовтні 2022 року ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області (далі-відповідач, ГУ ПФУ в Житомирській області), в якому позивач просив визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Кіровоградській області, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправними та неконституційними дії відповідача, які полягають у невиплаті пенсії військового пенсіонера з 24.11.2005 - часу призначення пенсії по 04.11.2022 за страховий стаж 25 років 50% і за кожний повний рік стажу понад 25 років 1% відповідних сум грошового забезпечення: з 24.11.2005 - 54% належної пенсії за трудовий та страховий стаж 29 років; з 2006 року за трудовий та страховий стаж 30 років 55% пенсії; з 2007 року за трудовий та страховий стаж 31 рік 56% пенсії; з 2008 року за страховий та трудовий стаж 32 роки 57% пенсії; з 2009 року за страховий та трудовий стаж 33 роки 58% пенсії; з 2010 року за страховий та трудовий стаж 34 роки 59% пенсії; з 2010 року по 18.06.2020 за трудовий та страховий стаж 34 роки 59% пенсії; з 18.06.2020 по 31.08.2021 за 35 років трудового та страхового стажу 60% пенсії; з 31.08.2021 по 04.11.2022 за 35 років трудового та страхового стажу 60% пенсії йому, військовому пенсіонеру з 24.11.2005;

- стягнути з відповідача на його користь матеріальну шкоду в розмірі 279 641 грн. 23 коп. з 24.11.2005 - часу призначення пенсії по 04.11.2022 - 60 % пенсії за трудовий та страховий стаж більш ніж 35 повних календарних років, у відповідності до статті 22 ЦК України, нанесену йому як особі, яка понесла збитки в результаті порушення прав неправомірними діями ГУ ПФУ в Кіровоградській області, що полягли у не нарахуванні та не сплаті йому починаючи з 24.11.2005 - часу призначення пенсії по 04.11.2022 1% відповідних сум грошового забезпечення відповідно до пункту "б" статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» № 2262-ХІІ, пенсії за вислугу років, як особі офіцерського складу, яка має право на пенсію за цим Законом маючи страховий стаж 25 років і більше, з яких не менше 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба, служба в органах внутрішніх справ (пункт "б" статті 12): за страховий стаж 25 років - 50% і за кожний повний рік стажу понад 25 років - 1% відповідних сум грошового забезпечення за відпрацьований трудовий та страховий стаж понад 35 календарних років у розмірі 60% з відшкодуванням, як потерпілому збитків у повному обсязі всієї вартості усіх видів збитків передбачених законом.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.02.2023, яка залишена без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023, позов ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Кіровоградській області в частині позовних вимог про визнання протиправними дій, які полягають у невиплаті пенсії з 24.11.2005 по 31.03.2019 та про стягнення з ГУ ПФУ в Кіровоградській області на його користь матеріальної шкоди в сумі 122919,72 грн. за період з 24.11.2005 по 31.03.2019 залишено без розгляду.

Постановляючи ухвалу про залишення позову без розгляду, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що строк на звернення до суду пропущений, а причини причини пропускуцього строку, які наведені заявником, є неповажними.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та процесуальні дії у справі

ОСОБА_1 , не погодившись з вказаними рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023, і ухвалити нове судове рішення або змінити судове рішення, задовольнивши позов в частині позовних вимог про визнання протиправними дій, які полягають у невиплаті пенсії з 24.11.2005 по 31.03.2019 та про стягнення з Головного управління Пенсійного Фонду України в Кіровоградській області на його користь матеріальної шкоди в сумі 122919,72 грн за період з 24.11.2005 по 31.03.2019.

В касаційній скарзі заявник покликається на те, що суди попередніх інстанцій помилково застосували строкове обмеження стосовно виплати пенсії у визначеному законодавством розмірі за минулий час, яку позивач, на його переконання, не отримував з вини пенсійного органу з моменту призначення пенсії-з 2005 року.

Ухвалою Верховного Суду від 21.08.2023 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

Від ГУ ПФУ в Кіровоградській області до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, відповідно до якого відповідач заперечує проти її задоволення. Наполягає на тому, що заборгованість у пенсійного органу перед позивачем відсутня

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає КАС України, частиною першою статті 5 якого визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

У статті 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на пенсії, інші види соціальних виплат і допомоги.

Право на соціальний захист належить до основоположних прав і свобод, які гарантуються державною і за жодних умов не можуть бути скасовані, а їх обмеження не допускається, крім випадків, передбачених статтями 22 64 Конституції України.

Водночас право на судовий захист гарантується статтями 55 124 Конституції України.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Кіровоградській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби».

Позовні вимоги про визнання протиправними дій, які полягають у невиплаті пенсії з 24.11.2005 по 31.03.2019 та про стягнення з ГУ ПФУ в Кіровоградській області на його користь матеріальної шкоди в сумі 122919,72 грн за період з 24.11.2005 по 31.03.2019 залишено без розгляду.

Розглядаючи питання застосування строку звернення до суду у правовідносинах щодо перерахунку пенсії у зв`язку із зміною розміру видів грошового забезпечення, Верховний Суд у рішенні від 15.02.2018 у зразковій справі № 820/6514/17 зробив висновок, що КАС України є загальним законом, яким урегульовано строки звернення до адміністративного суду за захистом прав. Натомість спеціальним законом, яким урегульовано правовідносини щодо пенсійного забезпечення осіб, звільнених із військової служби та строки перерахунку пенсії, є Закон № 2262-ХІІ.

Частина перша статті 118 КАС України визначає, що процесуальні строки - це встановлені законом або судом строки, у межах яких вчиняються процесуальні дії. Процесуальні строки встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені, - встановлюються судом.

Відповідно до частин першої, другої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Згідно із частиною третьою статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Водночас, строки перерахунку пенсій регламентуються положеннями статті 51 Закону № 2262-ХІІ, частинами другою, третьою якої визначено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Отже, для визначення строку звернення до суду. Який підлягає застосуванню у спірних правовідносинах, перевірці та встановленню підлягають предмет та підстави заявлених позовних вимог.

Так, судами встановлено, що ОСОБА_1 оскаржує бездіяльність ГУ ПФУ в Кіровоградській області, пов`язану із тим, що пенсійний орган, на переконання позивача, не здійснив перерахунок його пенсії за кожний повний рік стажу понад 25 років - 1 процент відповідних сум у відповідності до пункту б) статті 13 Закону № 2262-ХІІ, починаючи з дати призначення пенсії - 24.11.2005.

Пунктом б) статті 13 Закону № 2262-ХІІ передбачено пенсії за вислугу років призначаються в таких розмірах особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають страховий стаж 25 років і більше, з яких не менше 12 календарних років і 6 місяців становить військова служба, служба в органах внутрішніх справ, поліції, Національному антикорупційному бюро України, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції, Бюро економічної безпеки України чи Державній кримінально-виконавчій службі України (пункт "б" статті 12): за страховий стаж 25 років - 50 процентів і за кожний повний рік стажу понад 25 років - 1 процент відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43).

Порядок перерахунку раніше призначених пенсій встановлений у статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Так, частинами 1, 2 статті 63 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку (ч. 1 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ).

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону (ч. 2 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ).

Отже, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано або шляхом повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади або шляхом звернення пенсіонера з відповідною заявою та доданими до неї документами.

Крім того, підставою для перерахунку пенсії за Законом № 2262-ХІІ є інші обставини, які дають право на подальше підвищення пенсії.

Питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює і Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Порядок № 3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 цього Порядку про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Отже, у першому випадку (збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ) перерахунок раніше призначених пенсій проводиться пенсійним органом автоматично після отримання шляхом реалізації централізованого механізму повідомлень від органів влади про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії. Такий перерахунок може бути здійснено без додаткового звернення пенсіонера та подання ним довідки. Разом з цим, відповідну довідку про розмір грошового забезпечення може подати і пенсіонер самостійно, що також буде підставою для проведення перерахунку пенсії.

У такому випадку, в залежності від того, на якому етапі (формування та/або направлення довідки або невчинення дій після отримання довідки) допущено протиправну бездіяльність, існує фактор вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії.

За наявності вини вказаних органів у нездійсненні перерахунку пенсії особі, яка набула на це право, застосуванню підлягає спеціальна норма щодо строків звернення до суду - частина третя статті 51 Закону № 2262-ХІІ, яка передбачає, що порушене право підлягає відновленню з дати виникнення підстав для перерахунку пенсії та без обмеження строком.

Проте, як слідує з матеріалів справи, позивач звернувся до суду з цим позовом у жовтні 2022 року за захистом свого права на перерахунок пенсії за період з 2005 року, що не пов`язано з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ. ОСОБА_1 у спірному випадку вважає порушеним право на перерахунок пенсії у зв`язку зі збільшенням страхового стажу, що на переконання позивача, є підставою для збільшення відсоткового відношення пенсії до грошового забезпечення за кожний повний рік стажу понад 25 років на 1 процент відповідних сум грошового забезпечення.

Такий випадок не передбачає автоматичне перерахування пенсійним органом розміру пенсії, без відповідного звернення особи, у якої виникло таке право. За таких умов, вина пенсійного органу виникає у разі допущення бездіяльності після звернення пенсіонера з відповідною заявою та надання до такого звернення необхідних документів, які можуть слугувати підставою для проведення перерахунку пенсії.

Слід звернути увагу на те, що частиною другою статті 63 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

З урахуванням викладеного, визначальним для вирішення питання дотримання строків звернення з цим позовом до суду є з`ясування обставин та дати звернення позивача до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії.

У позовній заяві ОСОБА_1 посилався на те, що систематично протягом 2005-2022 років звертався до відповідача з приводу відсоткового перерахунку пенсії.

Такі обставини не були предметом перевірки у судах попередніх інстанцій, через що колегія суддів вважає передчасними висновки судів про наявність підстав для залишення позовної заяви без розгляду.

З приводу посилання заявника касаційної скарги на те, що строки звернення до суду не підлягають застосуванню до спірних правовідносин, виходячи з положень статті 55 Закону № 2262-ХІІ, колегія суддів зазначає наступне.

Так, відповідно до частини другої статті 55 Закону № 2262-ХІІ нараховані суми пенсії, не отримані пенсіонером з вини органу Пенсійного фонду України, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Однак, позивачем не наведено доказів та матеріали справи не містять відомостей про те, що розмір пенсії за спірний період йому був перерахований, а суми різниці пенсії фактично нараховані пенсійним органом, але не виплачені.

Крім того, колегія суддів вважає за потрібне звернути увагу на безпідставність посилання судів попередніх інстанцій на судове рішення у справі № 340/5635/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області, яким позов ОСОБА_1 залишено без розгляду в частині вимоги про зобов`язання перерахувати пенсію і сплатити кошти за період з 2005 року до 31.03.2019.

Слід зазначити, що відповідно до частини четвертої статті 240 КАС України особа, позов якої залишено без розгляду, після усунення підстав, з яких позов було залишено без розгляду, має право звернутися до адміністративного суду в загальному порядку.

Це означає, що по-перше залишення позову без розгляду не перешкоджає повторному зверненню до суду з тим самим позовом, за умови усунення підстав, з яких його залишено без розгляду, а по-друге, що обставини, які наведені у позові, в даному випадку, на підтвердження поважності причин пропуску строку, мають оцінюватись судом при повторному зверненні самостійно, без застосування преюдиції у вирішенні цього питання.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про передчасність постановлених судами рішень про залишення позову ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фронду України в Кіровоградській області в частині позовних вимог про визнання протиправними дій, які полягають у невиплаті пенсії з 24.11.2005 по 31.03.2019 та про стягнення з Головного управління Пенсійного Фонду України в Кіровоградській області на його користь матеріальної шкоди в сумі 122919,72 грн. за період з 24.11.2005 по 31.03.2019 без розгляду.

Відповідно до частин 1, 4 статті 353 КАС України підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанції і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.

Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.

За таких обставин ухвала Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 та постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 підлягають скасуванню, а справа направленню до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Керуючись статтями 248 341 345 349 353 355 359 КАС України, Верховний Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Ухвалу Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 та постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 у справі № 340/4915/22 - скасувати.

Справу направити до Кіровоградського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Головуючий Л.В. Тацій

Судді С.Г. Стеценко

Т.Г. Стрелець