ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 лютого 2024 року

м. Київ

справа №360/1865/22

адміністративне провадження № К/990/14198/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу 360/1865/22

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року (прийняте у складі головуючого судді Борзаниці С.В.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2023 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді - Сіваченка І.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Блохіна А.А.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У жовтні 2022 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду із адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - ГУ ПФУ в Луганській області, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Луганській області щодо не нарахування та невиплати у повному обсязі позивачу щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком;

- зобов`язати ГУ ПФУ в Луганській області нарахувати і виплатити позивачу щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після прийняття Конституційним Судом України рішення № 3-р/2020 від 27 лютого 2020 року ОСОБА_1 набув право на допомогу до 05 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченої статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон № 3551-XII). Проте, відповідач виплатив зазначену домогу у меншому розмірі. Позивач звернувся до відповідача із заявою про нарахування та виплату недоплаченої щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік як учаснику бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Однак відповідачем вищевказаного перерахунку не здійснено.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року, яке залишене без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2023 року у задоволенні позову відмовлено повністю.

4. Судові рішення ґрунтуються на висновках Верховного Суду зроблених в постанові від 01 грудня 2022 року по справі № 580/2869/22, що враховуючи положення статті 64 Конституції України, статті 20 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VІІІ (далі - Закон № 389-VІІІ), частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України, а також введення в Україні воєнного стану, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року №540 "Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова № 540).

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 20 квітня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2023 року.

Касаційна скарга обґрунтована неправильним застосуванням судами норм матеріального права та необхідністю відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22.

Підстави для відступу обґрунтовані тим, що указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 не введено обмежень прав і свобод громадян України, зокрема, в частині розміру одноразової грошової допомоги до 5 травня, яка передбачена статтями 12-16 Закону №3551-XII. Крім того позивач зазначив, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, при цьому вказав, що судом у межах розгляду справи № 640/8186/22 визнано протиправною постанову Уряду № 540 в частині осіб, які віднесені до учасників бойових дій.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02 травня 2023 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Рибачука А.І., Бучик А.Ю.

7. Ухвалою Верховного Суду від 10 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

При відкритті касаційного провадження колегією суддів КАС ВС враховано, що ухвалою Верховного Суду від 06 березня 2023 року справу № 560/8064/22, у подібних правовідносинах, передано на розгляд Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав. У цій справі колегія суддів вважала за необхідне відступити від висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 щодо нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному вказаним Порядком.

8. Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаного судового рішення.

9. Верховний Суд ухвалою від 26 лютого 2024 року закінчив підготовку справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження з 27 лютого 2024 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій та перебуває на обліку у відповідача, як отримувач пенсії за вислугу років.

У 2022 рік позивачу виплачена разова грошова допомога до 5 травня за 2022 рік в розмірі 1491,00 грн, що підтверджується інформаційною довідкою ГУ ПФУ в Луганській області від 03 листопада 2022 року № 1200-0505-8/24491.

Відповідач у листі від 07 вересня 2022 року повідомив ОСОБА_1 , що виплата грошової допомоги до 5 травня здійснено у розмірі, що визначений постановою Кабінету Міністрів України від 07 травня 2022 року № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

Не погодившись з розміром виплаченої разової грошової допомоги до 5 травня, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

В силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як вбачається з матеріалів справи, ключовим питанням при її розгляді є визначення розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році особі, яка має статус учасника бойових дій, в умовах воєнного стану.

Подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.

Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13 червня 2023 року у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01 грудня 2022 року у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:

" 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;

(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;

(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;

(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;

(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:

I групи - десять мінімальних пенсій за віком;

II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;

III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, Судова палата виходить із того, що оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин."

Суд не вбачає підстав для відступу від цього висновку у справі, що розглядається.

12. Враховуючи ці висновки до обставин справи, яка розглядається, колегія суддів дійшла висновку, що разова грошова допомога до 5 травня у 2022 році мала виплачуватись ОСОБА_1 у розмірі, визначеному Законом № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин, а не Порядком № 540

Відповідно до статті 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Водночас, як встановлено судами попередніх інстанцій, виплату належної ОСОБА_1 у 2022 році щорічної разової грошової допомоги здійснено відповідачем в розмірі 1491, 00 грн. Тобто, у меншому ніж передбачено статтею 12 Закону України № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону № 367-ХІV.

Отже, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права при ухваленні судових рішень.

Аналогічна правова позиція за подібних правовідносин викладена в постанові Верховного Суду від 11 вересня 2023 року у справі справа № 420/18338/22.

13. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладене Верховний Суд, дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій із прийняттям нового рішення про задоволення позову.

Враховуючи результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 341 345 349 351 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2023 року у справі № 360/1865/22 - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Луганській області щодо не нарахування та невиплати у повному обсязі ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Луганській області здійснити перерахунок і виплату щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2022 рік ОСОБА_1 у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплаченої суми.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Стрелець Т.Г.

Судді Рибачук А.І.

Бучик А.Ю.