ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2023 року
м. Київ
справа №380/12325/22
адміністративне провадження № К/990/8781/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стеценка С.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №380/12325/22
за позовом ОСОБА_1
до Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 (головуючий суддя Лунь З.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 (колегія у складі: головуючий судді Кухтея Р.В., суддів Носа С.П., Обрізка І.М.) та на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023 (колегія у складі: головуючий судді Кухтея Р. В., суддів Носа С.П., Обрізка І. М.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, в якому позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльність Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо нарахування та виплати йому щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в меншому розмірі, ніж передбачено статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» №3551-XII від 22.10.1993 (далі - Закон №3551-XII);
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату йому недоплаченої частини разової грошової допомоги до 05 травня як учаснику бойових дій за 2022 рік відповідно до вищевказаної норми Закону №3551-XII, виходячи з розміру 5 мінімальних пенсій віком, з урахуванням раніше виплаченої суми.
2. В обґрунтування позову позивач зазначила, що у 2022 році він отримав одноразову грошову допомогу до 5 травня у розмірі, меншому ніж передбачено ч. 5 ст. 12 Закону №3551-XII. На думку позивача після прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 №3-р/2020 він набув право на допомогу до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч.5 ст.12 Закону №3551-XII.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, у задоволенні позовних вимог було відмовлено.
4. Приймаючи таке рішення, суди виходили з того, що, враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини 2 статті 20 Закону України від 12.05.2015 №389-VІІІ "Про правовий режим воєнного стану", частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань»» (далі також Постанова №540).
5. 01.02.2023 на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення, в якій позивач зазначав, що ним 19.12.2022 було подано клопотання про зупинення апеляційного провадження по справі до набрання законної сили рішенням по справі №640/8186/22 на підставі п.3 ч.1 ст.236 КАС України. Проте, судом таке не було розглянуто у встановленому процесуальним законом порядку.
6. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового рішення по справі №380/12325/22 відмовлено.
7. Приймаючи таке рішення суд апеляційної інстанції зазначив, що перелік підстав для ухвалення додаткового судового рішення, визначений статтею 252 КАС України, є вичерпним, при цьому, доводи заявника не свідчать про існування жодної з них для можливості ухвалення судом додаткового судового рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Не погодившись із рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022, постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 та ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на вказані судові рішення, в якій просив скасувати зазначені рішення, а справу направити на новий розгляд до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
9. В обґрунтування своїх вимог скаржник зазначає, що посилання відповідача та судів на Постанову №540, як на акт, який регулює розмір разової грошової допомоги до 5 травня, є необґрунтованими та безпідставними, оскільки норми підзаконних нормативно-правових актів, чим є в даному випадку Постанова Кабінету Міністрів України № 540, не має вищої юридичної сили над положеннями статті 12 Закону №3551-ХІІ. Щодо оскарження ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023, скаржник зазначив, що апеляційний суд, в порушення ч. 2 ст. 241 КАС України, не розглянув та не ухвалив рішення щодо заявленого клопотання про зупинення провадження у справі.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. Вказана касаційна скарга зареєстрована в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.
11. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Тацій Л.В., Стрелець Т.Г.
12. Ухвалами Верховного Суду від 27.03.2023 та 21.08.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022, постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 та ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023.
13. Ухвалою Верховного Суду від 26.09.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 27.09.2023.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Як встановлено судами попередніх інстанції, позивач відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 від 05.05.2015 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
15. Позивач знаходиться на обліку в Київському міському центрі по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що не оспорюється відповідачем.
16. Позивач звернувся до відповідача із заявою про здійснення нарахування та виплати йому невиплаченої одноразової грошової допомоги до 5 травня, як учаснику бойових дій, за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, на підставі, зокрема, рішення Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27.02.2020.
17. Відповідач надав відповідь, якою повідомив, що згідно із постановою №540 від 07.05.2022 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», розмір разової грошової допомоги учасникам бойових дій становить 1491,00грн.
18. Не погоджуючись з таким висновком відповідача, а також з нарахуванням та виплатою йому щорічної разової грошової допомоги у меншому розмірі, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону №3551-XII, звернувся з даним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
20. Що стосується оскарження позивачем рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, колегія суддів зазначає наступне.
21. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Аналіз цієї норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
23. Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
24. У справі, яка розглядається, ключовим є визначення в умовах воєнного стану, як учаснику бойових дій, розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році.
25. Вирішуючи питання щодо можливості касаційного перегляду за цією касаційною скаргою, Верховний Суд виходить із такого.
26. Подібні правовідносини були предметом розгляду у Верховному Суді.
27. Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:
« 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;
(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;
(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;
(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;
(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:
I групи - десять мінімальних пенсій за віком;
II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;
III групи - сім мінімальних пенсій за віком.
Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, Судова палата виходить із того, що оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.»
28. Суд не вбачає підстав для відступу від цього висновку у справі, що розглядається.
29. Застосовуючи ці висновки до обставин справи, колегія суддів звертає увагу, що Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, здійснюється у розмірі - 1491 гривня.
30. Відповідно до статті 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
31. Тому, оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 12 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовувати Закон № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.
32. Отже, враховуючи зазначене вище, є правові підстави для задоволення позовних вимог та стягнення з відповідача суму недоплаченої разової грошової допомоги як учаснику бойових дій до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.
33. Пунктами 2 та 3 Постанови № 540 передбачено, що виплата грошової допомоги у 2022 році здійснюється, зокрема:
- органами Пенсійного фонду України - особам, які перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом включення у відомості (списки) на виплату пенсій;
- структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад - особам, які не перебувають на обліку в територіальних органах Пенсійного фонду України як особи, яким призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання), станом на 5 травня 2022 р., шляхом перерахування коштів на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби, а особам, які не є військовослужбовцями, поліцейськими, особами начальницького та рядового складу, - на поточні рахунки таких осіб в уповноважених банках.
34. Судами не встановлено, що позивач перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду та враховуючи, що саме Київським міським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат було здійснено позивачу виплату разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному в додатку до Порядку, затвердженому Постановою № 540, Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат є належним відповідачем у цій справі.
35. Відповідно до частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
36. Таким чином, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права при ухваленні рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, а тому Суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги в частині оскарження вказаних судових рішень, а тому рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 та постанова Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 підлягають скасуванню, а позов - задоволенню.
37. Що стосується оскарження позивачем ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023, колегія суддів зазначає наступне.
38. Відповідно до частини першої статті 252 КАС України суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо :
1) щодо однієї із позовних вимог, з приводу якої досліджувалися докази, чи одного з клопотань не ухвалено рішення;
2) суд, вирішивши питання про право, не визначив способу виконання судового рішення;
3) судом не вирішено питання про судові витрати.
39. Частиною другою статті 252 КАС України визначено, що заяву про ухвалення додаткового судового рішення може бути подано до закінчення строку на виконання судового рішення.
40. Частинами третьою статті 252 КАС України визначено, що суд, що ухвалив рішення, ухвалює додаткове судове рішення в тому самому складі протягом десяти днів з дня надходження відповідної заяви. Додаткове судове рішення ухвалюється в тому самому порядку, що й судове рішення.
41. У поданій заяві про ухвалення додаткового судового рішення позивач вказує на те, що підставою для ухвалення додаткового судового рішення є невирішення судом поданого клопотання про зупинення провадження у даній справі.
42. Колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції про те, що перелік підстав для ухвалення додаткового судового рішення, визначений статтею 252 КАС України є вичерпним, при цьому, доводи заявника не свідчать про існування жодної з них для можливості ухвалення судом додаткового судового рішення.
43. Крім того, оцінка поданому позивачем клопотанню про зупинення апеляційного провадження у даній справі до набрання законної сили рішенням по справі №640/8186/22 на підставі п.3 ч.1 ст.236 КАС України, була надана у постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023, у якій колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для його задоволення.
44. Також колегія суддів вважає, що вимога скаржника про зупинення провадження у цій справі до прийняття рішення у справі №380/12625/22 є необґрунтованою та безпідставною та задоволенню не підлягає.
45. За правилами статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
46. Верховний Суд не встановив порушень норм процесуального права при постановленні ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023, а тому касаційна скарга в частині оскарження вказаної ухвали задоволенню не підлягає та підстави для скасування вказаної ухвали - відсутні.
47. Судові витрати у справі відсутні, оскільки позивач є учасником бойових дій.
Керуючись статтями 341 345 351 356 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 31.10.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.01.2023 скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік в меншому розмірі, ніж передбачено статтею 12 Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» №3551-XII від 22.10.1993.
Зобов`язати Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 недоплаченої частини разової грошової допомоги до 5 травня як учаснику бойових дій за 2022 рік відповідно до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту» №3551-XII від 22.10.1993, виходячи з розміру 5 мінімальних пенсій віком, з урахуванням раніше виплаченої суми.
Ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07.03.2023 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
С.Г. Стеценко
Л.В. Тацій
Т.Г. Стрелець ,
Судді Верховного Суду