ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 лютого 2024 року
м. Київ
справа № 380/13404/23
адміністративне провадження № К/990/42565/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження справу № 380/13404/23 за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 (суддя Брильовський Р. М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023 (головуючий суддя Гудим Л. Я., судді Гуляк В. В., Ільчишин Н. В.),
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, у якому просив:
- визнати протиправною діяльність ІНФОРМАЦІЯ_1, яка полягає у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області недостовірної довідки про розмір та структуру грошового забезпечення станом на 20.09.2021 з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), але без врахування надбавки за знання іноземної мови 25 % та премії в розмірі 90 %, для перерахунку та виплати пенсії з 1 квітня 2019 року на підставі статей 8, 10, 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ) з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та відповідно до положень статей 22 55 56 58 Конституції України;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області та на адресу позивача нову довідку про структуру та розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, включивши в таку основні (посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням, процентна надбавка за вислугу років, процентна надбавка за особливості проходження служби) та додаткові види грошового забезпечення (процентна надбавка за службу в умовах режимних обмежень 15 %, надбавка за знання іноземної мови 25 % та премія у розмірі 90 %) з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», для перерахунку та виплати пенсії з 01.04.2019 на підставі статей 8, 10, 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області починаючи з 01.04.2019 здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії у розмірі 80 % від сум його грошового забезпечення (враховуючи такі види грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військовим званням, процентна надбавка за вислугу років, а також додаткові види грошового забезпечення, у тому числі надбавка за таємність, надбавка за високі досягнення або виконання особливо важливих робіт, надбавка за знання іноземних мов, премія, на підставі довідки про додаткові види грошового забезпечення для обчислення пенсії від 26.11.2013 № 504, яка знаходиться в пенсійній справі № 1301009959 та на підставі повідомлення про розмір пенсії з 01.10.2017, завіреного підписом заступника начальника управління ПФУ, з урахуванням індексації пенсійних виплат з 01.04.2019, та на підставі документа про складові розрахунку грошового забезпечення для визначення пенсії за вислугу років від 27.11.2013 і по 05.03.2019 (копія з особової справи №ХВ63741, оригінал знаходиться у Львівському ОВК));
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області здійснити перерахунок пенсії з урахуванням індексації та без обмеження максимального розміру відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 7-р(ІІ)/2022 у справі № 3-102/2021 (231/21, 415/21) та з урахуванням усіх виплат, зазначених у документах для нарахування пенсії на час звільнення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2023, залишеною без постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023, повернуто позовну заяву ОСОБА_1 в частині позовних вимог до ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо:
визнання протиправною діяльності ІНФОРМАЦІЯ_1, яка полягає у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області недостовірної довідки про розмір та структуру грошового забезпечення станом на 20.09.2021 року з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), але без врахування надбавки за знання іноземної мови 25 % та премії в розмірі 90 %, для перерахунку та виплати пенсії з 1 квітня 2019 року на підставі статей 8, 10, 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», відповідно до положень статей Конституції України 22, 55, 56, 58;
зобов`язання ІНФОРМАЦІЯ_1 скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області та на адресу позивача нову довідку про структуру та розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року, включивши в таку основні (посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням, процентна надбавка за вислугу років, процентна надбавка за особливості проходження служби) та додаткові види грошового забезпечення.
Підставою для повернення позовної заяви слугував висновок суду першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, про те, що ОСОБА_1 пропустив строк звернення до суду, встановлений частиною другою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), а підстави, які позивач зазначив у заяві про поновлення цього строку, суд визнав неповажними.
Обґрунтовуючи поважність підстав, з яких строк звернення до суду був пропущений, позивач вказував на те, що про невідповідність актуальної довідки про розмір грошового забезпечення вимогам Конституції України та інших законодавчих актів дізнався кілька місяців назад із засобів масової інформації. Позивач доводив, що він не міг передбачити, що державний орган - ІНФОРМАЦІЯ_1, який покликаний захищати права та законні інтереси осіб, звільнених з військової служби, може ці права порушувати. ОСОБА_1 вказав, що ІНФОРМАЦІЯ_1 у відповідь на його звернення повідомив, що вказана довідка (від 20.09.2021 № С/5599) є актуальною на сьогоднішній день, підстави для складення нової довідки про розмір та структуру грошового забезпечення з урахуванням будь-яких додаткових видів грошового забезпечення відсутні.
Оцінюючи такі доводи позивача, суди попередніх інстанцій виходили з того, що при визначенні початку перебігу строку звернення до суду необхідно з`ясувати момент, коли особа фактично дізналася або мала реальну можливість дізнатися про наявність відповідного порушення (рішення, дії, бездіяльності), а не коли вона з`ясувала для себе, що певні рішення, дії чи бездіяльність стосовно неї є порушенням.
Суди зазначили, що у випадку пропуску строку звернення до суду підставами для його поновлення та розгляду справи є лише наявність поважних причин, тобто обставин, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волі особи та пов`язані з дійсними істотними перешкодами та труднощами для своєчасного вчинення відповідних дій та підтвердженні належними доказами.
Суди встановили, що позивачу було відомо ще 20.09.2021 про довідку ІНФОРМАЦІЯ_1 № С/5599 та позивач вчиняв певні процесуальні дії щодо зазначеної довідки, що, за висновком судів, підтверджується рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 09.02.2022 у справі № 380/15687/21.
Урахувавши, що будь-яких інших підстав для поновлення строку звернення до суду позивач не вказав, суд першої інстанції відмовив у задоволенні заяви про поновлення цього строку та повернув позовну заяву ОСОБА_1 .
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У грудні 2023 року позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023, у якій просить скасувати вказані судові рішення, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги, позивач зазначає, що з 05.03.2019 - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-XII, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення.
Посилаючись на норму частини тертої статті 51 Закону № 2262-XII, позивач стверджує, що строкового обмеження стосовно виплати пенсії у визначеному законодавством розмірі за минулий час, яку особа не отримувала у зв`язку з не проведенням перерахунку пенсії у визначеному чинним законодавством розмірі з вини відповідного суб`єкта владних повноважень, немає.
Посилається позивач і на висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 26.01.2021 у справі № 520/11178/2020, відповідно до якого застосування шестимісячного строку звернення до адміністративного суду, встановленого частиною другою статті 122 КАС, матиме наслідком неможливість реалізувати передбачене статтею 51 Закону № 2262-XII права на перерахунок пенсій у зв`язку зі зміною видів грошового забезпечення.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 27.12.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Відповідно до частин першої, другої статті 122 КАС позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Згідно із частиною третьою статті 122 КАС для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Частинами першою, четвертою статті 63 Закону №2262-ХІІ установлено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема, територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, було звільнено зі служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.
Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 2 цього Порядку Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).
Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Відповідно до статті 51 Закону № 2262-ХІІ при настанні обставин, які тягнуть за собою зміну розміру пенсій, призначених військовослужбовцям строкової служби та їх сім`ям, перерахунок цих пенсій провадиться відповідно до строків, встановлених частиною четвертою статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Перерахунок пенсій, призначених особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Застосування строків звернення до суду у спірних правовідносинах було предметом розгляду Верховним Судом у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у справі № 380/1907/23.
За наслідками розгляду зазначеної справи судова палата ухвалила постанову від 12.12.2023, у якій сформулювала такий правовий висновок.
Видача довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії державними органами, зазначеними в пункті 2 Порядку № 45, є одним з етапів реалізації права особи на перерахунок пенсії в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ.
Згідно із частиною третьою статті 51 цього Закону перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно із цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Тому до правовідносин щодо оскарження неправомірних дій чи бездіяльності уповноважених на те суб`єктів владних повноважень щодо видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, та членам їх сімей, не підлягає застосовуванню встановлений частиною другою статті 122 КАС шестимісячний строк звернення до адміністративного суду.
Застосування вказаного строку звернення до адміністративного суду унеможливить реалізацію права, передбаченого статтею 63 Закону № 2262-ХІІ, на перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною видів грошового забезпечення з урахуванням норм частини третьої статті 51 цього Закону щодо перерахунку пенсій із дати виникнення права на нього без обмеження строком у разі не проведення перерахунку з вини державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії.
Колегія суддів, яка здійснює касаційний перегляд цієї справи, не вбачає підстав для відступу від наведеного вище висновку.
Також колегія суддів вважає помилковим застосування судом апеляційної інстанції висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 31.03.2021 у справі № 240/12017/19, оскільки такі є нерелевантними до цієї справи, адже правовідносини у справі № 240/12017/19 виникли щодо соціального захисту громадян, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи, та виплати додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію, тоді як у цій справі правовідносини виникли щодо складання відповідних довідок про розмір грошового забезпечення осіб для перерахунку пенсій на підставі статті 63 Закону № 2262-ХІІ.
Тобто, правовідносини у справах № 240/12017/19 та № 380/13404/23 не є подібними.
Зважаючи на викладене, висновки судів попередніх інстанцій про пропуск позивачем строку звернення до суду не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального та дотриманні норм процесуального права, тому є помилковим.
Частинами першою, четвертою статті 353 КАС передбачено, що підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали судом першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції.
Підсумовуючи викладене, колегія суддів зазначає, що ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023 слід скасувати, а справу - направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
Керуючись статтями 341 345 349 353 356 359 КАС, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 21.06.2023 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023 скасувати.
Справу № 380/13404/23 направити до Львівського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
СуддіЛ.В. Тацій А.Ю. Бучик Т.Г. Стрелець