ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2024 року

м. Київ

справа № 380/4165/22

адміністративне провадження № К/990/22171/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Прокопенка О.Б.,

суддів - Соколова В.М., Радишевської О.Р.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія», політичної партії «Українська Галицька Партія», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, - Львівської обласної територіальної виборчої комісії, Львівської обласної ради, про визнання протиправними та скасування рішень, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою адвоката Габай Оксани Павлівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 , на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року (суддя Качур Р.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року (колегія суддів у складі: Глушка І.В., Довгої О.В., Запотічного І.І.),

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія», політичної партії «Українська Галицька Партія», у якій просив:

- визнати протиправним і скасувати рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року;

- визнати протиправним і скасувати рішення Політичної ради політичної партії «Українська Галицька Партія» про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 23 січня 2022 року.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 25 липня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року, клопотання представника відповідачів про закриття провадження в адміністративній справі №380/4165/22 за позовом ОСОБА_1 до Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія», політичної партії «Українська Галицька Партія», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Львівської обласної територіальної виборча комісії, Львівської обласної ради, про визнання протиправними та скасування рішень задоволено частково.

Провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія», політичної партії «Українська Галицька Партія», за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Львівської обласної територіальної виборчої комісії, Львівської обласної ради, про визнання протиправними та скасування рішень в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 від 22 січня 2022 року закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

В іншій частині клопотання представника відповідачів відмовлено.

21 червня 2023 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга адвоката Габай О.П., яка діє в інтересах ОСОБА_1 . Скаржник, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, просить скасувати ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року і направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.

На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про те, що спір у цій справі в частині позовних вимог про визнання протиправним і скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Скаржник наводить доводи про те, що оскаржуване рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» стосується формування органу місцевого самоврядування і питання про відкликання депутатів місцевих рад не відносяться до питань внутрішньої діяльності політичної партії та її місцевих організацій, оскільки вони не стосуються внутрішньої організації, взаємовідносин членів політичної, її підрозділів, статутної відповідальності політичної партії, питань створення політичної партії, затвердження її найменування, програми чи статуту тощо.

Адвокат стверджує, що конференція місцевої організації політичної партії уповноважена на прийняття рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради на підставі положень Закону України від 11 липня 2002 року №93-IV «Про статус депутатів місцевих рад» (далі - Закон № 93-IV), а не на підставі Статуту політичної партії. За такого обґрунтування скаржник наполягає на тому, що позов у частині визнання протиправним та скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» необхідно розглядати за правилами адміністративного судочинства.

У відзиві представник Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» та політичної партії «Українська Галицька Партія» адвокат Качук А.В. просить касаційну скаргу позивача залишити без задоволення, а провадження у справі закрити повністю. Адвокат Качук А.В. наводить доводи про те, що спір не належить розглядати за правилами адміністративної юрисдикції. Зазначає таке: політична партія не є суб`єктом владних повноважень; спір виник поза межами виборчого процесу; рішення Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» не спричиняє відкликання позивача і не порушує його прав та не змінює складу органу місцевого самоврядування.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи № 380/4165/22 між суддями від 21 червня 2023 року визначено склад колегії суддів, а саме: головуючого суддю (суддю-доповідача) Кашпур О.В., суддів: Уханенка С.А., Радишевську О.Р. - для розгляду цієї адміністративної справи.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 26 червня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою адвоката Габай О.П., яка діє в інтересах ОСОБА_1 , на ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року. Витребувано із Львівського окружного адміністративного суду матеріали справи № 380/4165/22.

У зв`язку з тривалою непрацездатністю судді Кашпур О.В., розпорядженням заступника керівника Апарату Верховного Суду - керівником секретаріату Касаційного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року призначений повторний автоматизований розподіл справи.

За наслідками повторного автоматизованого розподілу справу № 380/4165/22 було передано на розгляд колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Прокопенку О.Б. (судді-доповідачу), суддям Соколову В.М. та Радишевській О.Р.

Ухвалою Верховного Суду від 16 лютого 2024 року закінчено підготовку цієї справи до касаційного розгляду та призначено її касаційний розгляд в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів виходить з такого.

У частині першій статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства визначено справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи в публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження (пункт 1); спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (пункт 6); спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб (пункт 10).

Частиною другою статті 19 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів не поширюється на справи: 1) що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; 2) що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; 3) про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; 4) щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

Як убачається з матеріалів справи, предметом спору у справі є, зокрема, рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

Підстави, порядок і наслідки відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регламентовано у розділі V (статті 37-49) Закону № 93-IV.

Так, частиною першою статті 38 Закону № 93-IV передбачено, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою місцевою організацією політичної партії, від якої його обрано депутатом, приймається на зборах (конференції) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом політичної партії. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів присутніх учасників (делегатів) зборів (конференції) (частина дев`ята статті 38 Закону №93-IV).

За приписами частини другої статті 39 Закону №93-IV у триденний строк після дня проведення зборів (конференції) місцевої організації партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, така організація партії повідомляє територіальну виборчу комісію, яка встановила результати відповідних місцевих виборів, про факт проведення зборів (конференції). До повідомлення додається витяг з протоколу зборів (конференції), в якому зазначаються дата, місце проведення зборів (конференції), кількість їх учасників (делегатів), хід обговорення питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, результати голосування, зміст прийнятого рішення.

Голова, а в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення про проведення зборів виборців чи зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата та місцеву раду.

Протокол зборів (конференції), на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, місцевою організацією політичної партії надсилається політичній партії для розгляду питання про відкликання депутата місцевої ради її вищим керівним органом.

Відповідно до частини сьомої статті 41 Закону №93-IV вищий керівний орган політичної партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою чи протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.

На підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п`ятою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (частина дев`ята статті 41 Закону №93-IV).

За наведеного нормативно-правового регулювання суд першої інстанції, з яким погодився й суд апеляційної інстанції, дійшов обґрунтованого висновку, що у процедурі відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою рішення зборів (конференції) місцевої організації політичної партії про внесення відповідної пропозиції має рекомендаційний характер, тоді як остаточне рішення про відкликання депутата або про відмову в задоволенні цієї пропозиції приймає вищий керівний орган політичної партії, що, відповідно, може мати наслідком зміну складу місцевої ради.

У зв`язку з цим суди попередніх інстанцій правильно виходили з того, що оскаржуване рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» безпосередньо не зумовлює відкликання депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, що не дозволяє віднести цей спір до спорів щодо формування складу органів місцевого самоврядування.

Колегія суддів погоджується також з висновками судів, що цей спір не пов`язаний з виборчим процесом та не є спором фізичної особи із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, адже у спірних правовідносинах Львівська обласна організація політичної партії «Українська Галицька Партія» не є суб?єктом владних повноважень, у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, а прийняте нею рішення не є обов`язковим для органів державної влади, органів місцевого самоврядування чи інших осіб.

З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій дійшли мотивованого висновку, що спірні правовідносини в частині визнання протиправним і скасування рішення Конференції Львівської обласної організації політичної партії «Українська Галицька Партія» про внесення пропозиції Львівською обласною організацією політичної партії «Українська Галицька Партія» щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради ОСОБА_1 , стосується внутрішньоорганізаційної діяльності політичної партії і юрисдикція адміністративних судів на нього не поширюється.

Схожий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 27 червня 2023 року у справі № 380/16146/22 та від 28 вересня 2023 року у справі № 420/1276/22.

Таким чином, доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій і не дають підстав уважати, що судові рішення ухвалені з порушенням норм процесуального права.

Керуючись статтями 345 350 355 356 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу Габай Оксани Павлівни, яка діє в інтересах ОСОБА_1 , залишити без задоволення.

2. Ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 17 січня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню.

Суддя-доповідач О.Б. Прокопенко

Судді: В.М. Соколов

О.Р. Радишевська