ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 серпня 2024 року
м. Київ
справа № 380/9868/23
адміністративне провадження № К/990/41041/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Тацій Л.В., Стеценка С.Г.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу № 380/9868/23
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , яка діє як законний представник - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання протиправним та скасування рішення Міністерства оборони України та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства оборони України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року (ухвалене у складі головуючого судді Коморного О.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Кузьмича С.М., суддів: Запотічного І.І., Матковської З.М.)
у с т а н о в и в :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2023 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивачка - 1), ОСОБА_2 , яка діє як законний представник - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , позивач - 2) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства оборони України (далі - МОУ, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_2 , третя особа), у якому просили:
- визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум, від 22 вересня 2022 року № 230 про відмову ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28 лютого 2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова КМУ № 168), як членам сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця ОСОБА_5 , внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини;
- зобов`язати Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у розмірі, передбаченому пунктом 2 Постанови КМУ № 168, як члену сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця, її сина ОСОБА_5 , внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини;
- зобов`язати Міністерство оборони України призначити та виплатити на користь ОСОБА_2 одноразову грошову допомогу, належну ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , у розмірі, передбаченому пунктом 2 Постанови КМУ № 168, як членам сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця, їх батька ОСОБА_5 , внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини.
2. В обґрунтування заявлених вимог позивачі посилаються на те, що вони, як члени сім`ї військовослужбовця ОСОБА_5 , який загинув під час дії воєнного стану, мають право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Постанови КМУ № 168.
Висновки відповідача про наявність у них права на отримання одноразової грошової допомоги у розмірі визначеному Постановою Кабінету Міністрів України № 975 від 25 грудня 2013 року «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві» (далі - Постанова КМУ № 975), а не у розмірі визначеному Постановою КМУ № 168 є помилковими.
Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року, позов задоволено повністю.
Визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум № 230 від 22 вересня 2022 року про відмову ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги, передбаченої п.2 Постанови КМУ № 168, як членам сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця ОСОБА_5 під час виконання обов`язків військової служби.
Зобов`язано Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу у розмірі передбаченому п.2 Постанови КМУ № 168 у рівних частках, як члену сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця ОСОБА_5 під час виконання обов`язків військової служби.
Зобов`язано Міністерство оборони України призначити та виплатити на користь ОСОБА_2 одноразову грошову допомогу, належну ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , у розмірі передбаченому п.2 Постанови КМУ № 168 у рівних частках, як членам сім`ї загиблого 16 квітня 2022 року військовослужбовця ОСОБА_5 під час виконання обов`язків військової служби.
Стягнуто з Міністерства оборони України на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань, судовий збір в сумі 1073,60 гривень.
Стягнуто з Міністерства оборони України на користь ОСОБА_2 за рахунок бюджетних асигнувань, судовий збір в сумі 1073,60 гривень.
4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що починаючи з 24 лютого 2022 року, дня введення в Україні правового режиму воєнного стану, особам, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця виплачується така допомога у розмірі, визначеному пунктом 2 Постанови КМУ № 168, а не у розмірах, визначених підпунктом «а» пункту 1 статті 16-2 Закону № 2011-XII та пунктом 5 Постанови КМУ № 975.
Оскільки молодший сержант ОСОБА_5 загинув під час дії воєнного стану та приймаючи безпосередню участь у бойових діях, позивачі, як члени його сім`ї, мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги відповідно до та у розмірі встановленому Постановою КМУ № 168.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 05 грудня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Міністерства оборони України.
У касаційній скарзі Міністерство оборони України просить скасувати рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року, ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
На обґрунтування касаційної скарги Міністерство оборони України зазначило про непогодження з висновками оскаржуваних судових рішень, вважає, що при винесенні оскаржуваних рішень судами неповно з`ясовано обставини, які мають значення для справи, зроблено висновки, які не відповідають обставинам справи, порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Вважає, що застосуванню до спірних правовідносин підлягає підпункт «а» пункту 1 статті 16-2 Закону № 2011-XII та Постанова КМУ № 975, а не Постанова КМУ № 168, оскільки молодший сержант ОСОБА_5 помер в результаті гострої серцевої недостатності, а не загинув в період дії воєнного стану чи помер внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва).
Зауважує на відсутності висновку Верховного Суду, стосовно питання застосування вказаних норм права у подібних правовідносинах, а саме щодо розміру одноразової грошової допомоги, яка має бути виплачена особам, що мають право на її отримання у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, починаючи з 24 лютого 2022 року.
Зазначає, що з огляду на предмет справи, вона мала розглядатись у порядку загального позовного провадження. Натомість суди помилково розглянули її у порядку спрощеного позовного провадження.
За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 грудня 2023 року визначено склад колегії суддів: Стрелець Т.Г. (головуючий суддя), Тацій Л.В., Стеценко С.Г.
Ухвалою Верховного Суду від 25 грудня 2023 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.
10 січня 2024 року до Верховного Суду від позивачів надійшов відзив на касаційну скаргу. Вважають її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
25 березня 2024 року від Львівського обласного ТЦК надійшли письмові пояснення, якими підтримано доводи та вимоги касаційної скарги.
22 квітня 2024 року від представника ОСОБА_1 надійшли додаткові пояснення по справі.
Верховний Суд ухвалою від 21 серпня 2024 року призначив касаційну скаргу до розгляду у попередньому судовому засіданні на 22 серпня 2024 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянин України, проходив військову службу в лавах Збройних сил України за мобілізацією з 19 березня 2022 року по 16 квітня 2022 року на посаді старшого механіка-водія першого розвідувального відділення першого розвідувального взводу розвідувальної роти Військової частини НОМЕР_1 .
Відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 , виданого відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) від 19 квітня 2022 року, ОСОБА_5 помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , про що 19 квітня 2022 року складено відповідний актовий запис № 2447. Місце смерті: Україна, Миколаївська область, Баштанський район, м. Баштанка.
Згідно акта службового розслідування від 16 травня 2022 року, який проводився з метою встановлення причин та умов, які призвели до загибелі молодшого сержанта ОСОБА_5 , встановлено, що загибель ОСОБА_5 :
настала у результаті гострої серцевої недостатності, під час здійснення військовослужбовцем заходів із забезпечення національної безпеки і оборони України, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, пов`язана з проходженням військової служби;
не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення та не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.
Відповідно до витягу з протоколу засідання 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця від 04 липня 2022 року № 457, захворювання молодшого сержанта ОСОБА_5 «Гостра серцева недостатність. Ішемічна хвороба серця», підтверджене військово-обліковими документами, витягом з поіменного списку безповоротних втрат особового складу в/ч НОМЕР_1 за 2022 рік, витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 02 травня 2022 року № 157, додатком 2 до наказу командира в/ч НОМЕР_1 від 02 травня 2022 року № 157, що згідно лікарського свідоцтва про смерть № 101 від 18 квітня 2022 року, виданого Баштанським міжрайонним відділенням філія № 1 Миколаївського обласного бюро судово-медичної експертизи, та свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 від 19 квітня 2022 року, виданого відділом державної РАЦС у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), послужило причиною смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , - захворювання і причина смерті, так пов`язані із захистом батьківщини.
Згідно із довідкою Військової частини НОМЕР_1 № 6820 від 13 жовтня 2022 року, молодший сержант ОСОБА_5 , який проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 , приймав безпосередню участь у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08 квітня 2022 року по 16 квітня 2022 року.
Військовою частиною НОМЕР_1 видано довідку № 8113 від 02 листопада 2022 року про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до якої, молодший сержант ОСОБА_5 дійсно в період з 08 квітня 2022 року по 16 квітня 2022 року брав участь у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в Баштанському районі Миколаївської області.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , громадянка України, є матір`ю загиблого ОСОБА_5 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 , виданого 27 травня 1991 року.
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , громадянка України, є колишньою дружиною загиблого ОСОБА_5 , в яких від шлюбу є спільні діти - ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_7 та ОСОБА_4 ІНФОРМАЦІЯ_8 , що підтверджується рішенням Личаківського районного суду м. Львова у справі № 463/9118/19 від 20 січня 2020 року та свідоцтвами про народження серії НОМЕР_4 , виданого 08 листопада 2012 року, серії НОМЕР_5 , виданого 04 лютого 2014 року.
02 серпня 2022 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , яка діє в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулися до Львівського обласного ТЦК з заявами про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю 16 квітня 2022 року молодшого сержанта ОСОБА_5 відповідно до Постанови КМУ № 168.
Львівським обласним ТЦК 03 серпня 2022 року на адресу директора Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України скеровано висновок № с/5277 щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги членам сім`ї, батькам або утриманцям військовослужбовця ОСОБА_5 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , під час дії воєнного стану відповідно до п. 2 Постанови КМУ № 168. У висновку зазначено, що на підставі поданих документів керівництво вважає, що члени сім`ї, батьки, утриманці, а саме: син ОСОБА_3 , дочка ОСОБА_4 , мати ОСОБА_1 , батько ОСОБА_6 громадянин рф, проживає там же, не мають права на одержання, рівними частками грошової допомоги. Під час оформлення документів отримано інформацію щодо осіб, які можуть мати право на отримання одноразової грошової допомоги, яку документально не підтверджено, а саме: Виплата належить відповідно до Постанови КМУ № 975 але заявники наполягали на скеруванні документів у відповідності до Постанови КМУ № 168.
Згідно із витягом з протоколу засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 22 вересня 2022 року № 230, розглянувши подані заявниками документи, комісія дійшла висновку про повернення на доопрацювання документів для призначення одноразової грошової допомоги - матері, сину та дочці померлого 16 квітня 2022 року внаслідок захворювання, пов`язаного із захистом Батьківщини, молодшого сержанта ОСОБА_5 .
З огляду на те, що наданий висновок та заяви членів сім`ї померлого щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги членам сім`ї не відповідають формі визначеній наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року № 530 і стосуються виплати одноразової грошової допомоги відповідно до Постанови КМУ № 168, тоді як право на одержання одноразової грошової допомоги має визначатися відповідно до Постанови КМУ № 975.
В листах від 02 листопада 2022 року № с/9691 та № с/9691/1 направлених ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , яка діє в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , повідомлено про прийняття вказаного протокольного рішення від 22 вересня 2022 року № 230 за результатами розгляду поданих документів, яким повернуто на доопрацювання документи для призначення одноразової грошової допомоги та запропоновано звернутися до ІНФОРМАЦІЯ_9 та подати заяви на виплату одноразової грошової допомоги, відповідно до Постанови КМУ № 975.
Вважаючи протиправним рішення комісії Міністерства оборони України оформлене протоколом від 22 вересня 2022 року № 230, позивачі звернулися до суду з цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
7. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Питанням на яке необхідно надати відповідь в межах касаційного перегляду цієї справи є, чи мають позивачі право на отримання одноразової грошової допомоги на підставі Постанови КМУ № 168.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Згідно статті 41 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25 березня 1992 року № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII) виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011-ХІІ).
Відповідно до норм статті 1 Закону № 2011-ХІІ соціальний захист військовослужбовців - діяльність (функція) держави, спрямована на встановлення системи правових і соціальних гарантій, що забезпечують реалізацію конституційних прав і свобод, задоволення матеріальних і духовних потреб військовослужбовців відповідно до особливого виду їх службової діяльності, статусу в суспільстві, підтримання соціальної стабільності у військовому середовищі. Це право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, у старості, а також в інших випадках, передбачених законом.
Згідно із частиною першою статті 16 Закону № 2011-ХІІ одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.
Згідно положень частини другої статті 16 Закону № 2011-ХІІ одноразова грошова допомога призначається і виплачується, зокрема, у разі:
1) загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби;
2) смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби;
Відповідно до змісту частини третьої статті 16 Закону № 2011-ХІІ військовослужбовці вважаються такими, що виконують обов`язки військової служби, за умов, визначених Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу".
Статтею 16-1 Закону № 2011-XII визначено, що у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста.
Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Отже, в розумінні статті 16-1 Закону № 2011-XII право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).
Відповідно до пункту «а» частини першої статті 16-2 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога призначається і виплачується у розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста у випадках, зазначених у підпункті 1 пункту 2 статті 16 цього Закону.
Пунктом 1 статті 16-3 Закону № 2011-XII визначено, що одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.
Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві - резервістами (п.6 статті 16-3 Закону № 2011-XII).
Згідно із п.п. 8, 9 статті 16-3 Закону № 2011-XII особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цим Законом, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України.
8. На виконання вимог Закону № 2011-XII постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 затверджено Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 975 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 975 одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частинами членам сім`ї, батькам та утриманцям загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста.
Якщо одна із зазначених осіб відмовляється від отримання одноразової грошової допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на її отримання.
Заява про відмову від отримання одноразової грошової допомоги повинна бути нотаріально посвідчена в установленому законодавством порядку.
Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
9. Водночас, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IХ, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, постановлено:
ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб;
військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_10 , командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України Про правовий режим воєнного стану заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави;
у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34 38 39 41 - 44 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України Про правовий режим воєнного стану.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022, затвердженим Законом України від 03 березня 2022 року № 2105-IX, постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Згідно з пунктами 2, 4, 5 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 мобілізацію провести на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
Призов військовозобов`язаних, резервістів та залучення транспортних засобів для забезпечення потреб Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, інших військових формувань України здійснити в обсягах, визначених згідно з мобілізаційними планами.
Генеральному штабу Збройних Сил України визначити черговість та обсяги призову військовозобов`язаних, резервістів та транспортних засобів національної економіки в межах загального строку мобілізації.
10. В свою чергу, на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні" та № 69 "Про загальну мобілізацію", статті 9-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та абзаців другого - восьмого пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 28 червня 2023 року № 3161-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань, пов`язаних із проходженням військової служби під час дії воєнного стану" Кабінет Міністрів України 28 лютого 2022 року прийняв Постанову № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».
Відповідно до пункту 2 постанови КМУ № 168 сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 1 500 0000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону №2011-XII, крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (абзац 1 пункту 2).
Згідно із змістом пункту 1 постанови КМУ № 168 установлено на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Абзацами 2 - 4 пункту 2 Постанови №168 передбачено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.
У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.
Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.
11. Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей щодо призначення і виплати одноразової грошової допомоги» від 29 липня 2022 року № 2489-IX (далі - Закон № 2489-IX) статтю16-2 Закону № 2011-XII доповнено частиною 3 такого змісту:
«Розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України».
Відповідно до пункту п. 1 розділу ІІ Прикінцеві положення Закону № 2489-IX, цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім п. 3 розділу I цього Закону, який набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та застосовується з 24 лютого 2022 року.
Отже, норма частини 3 статті 16-2 Закону № 2011-XII, яка передбачає, що розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України, підлягає застосуванню з 24 лютого 2022 року.
З огляду на зміст наведених норм права колегія суддів КАС ВС підсумовує, що після введення в Україні воєнного стану та оголошення загальної мобілізації, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на період дії воєнного стану, для сімей загиблих (померлих) військовослужбовців які брали безпосередню участь у бойових діях або забезпечували здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, Постановою КМУ № 168 передбачена виплата одноразової грошової допомоги у більшому розмірі ніж це було визначено Постановою КМУ № 975.
12. В межах розгляду цієї справи судами встановлено, що ОСОБА_5 з 19 березня 2022 року проходив військову службу за призовом під час мобілізації.
ІНФОРМАЦІЯ_4 ОСОБА_5 помер (загинув) у м. Баштанка, Баштанського району, Миколаївської області.
Відповідно до змісту акта службового розслідування від 16 травня 2022 року, який проводився з метою встановлення причин та умов, які призвели до загибелі, встановлено, що загибель ОСОБА_5 :
- настала у результаті гострої серцевої недостатності, під час здійснення військовослужбовцем заходів із забезпечення національної безпеки і оборони України, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації, пов`язана з проходженням військової служби;
- не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення та не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.
Згідно із витягом з протоколу засідання 16 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця від 04 липня 2022 року № 457, захворювання молодшого сержанта ОСОБА_5 «Гостра серцева недостатність. Ішемічна хвороба серця», підтверджене військово-обліковими документами, витягом з поіменного списку безповоротних втрат особового складу в/ч НОМЕР_1 за 2022 рік, витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 02 травня 2022 року № 157, додатком 2 до наказу командира в/ч НОМЕР_1 від 02 травня 2022 року № 157, що згідно лікарського свідоцтва про смерть № 101 від 18 квітня 2022 року, виданого Баштанським міжрайонним відділенням філія № 1 Миколаївського обласного бюро судово-медичної експертизи, та свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 від 19 квітня 2022 року, виданого відділом державної РАЦС у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), послужило причиною смерті ІНФОРМАЦІЯ_4 , - захворювання та причини смерті, так пов`язані із захистом батьківщини.
Довідкою Військової частини НОМЕР_1 № 6820 від 13 жовтня 2022 року підтверджено, що молодший сержант ОСОБА_5 , який проходив військову службу у Військовій частині НОМЕР_1 , приймав безпосередню участь у бойових діях (забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії) з 08 квітня 2022 року по 16 квітня 2022 року.
Військовою частиною НОМЕР_1 видано довідку № 8113 від 02 листопада 2022 року про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, відповідно до якої, молодший сержант ОСОБА_5 дійсно в період з 08 квітня 2022 року по 16 квітня 2022 року брав участь у заходах необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в Баштанському районі Миколаївської області.
Ураховуючи встановлені обставини, колегія суддів КАС ВС доходить до висновку, що ОСОБА_5 помер безпосередньо під час виконання заходів необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, перебуваючи в Баштанському районі Миколаївської області під час дії воєнного стану. Захворювання молодшого сержанта ОСОБА_5 та причина смерті пов`язані із захистом Батьківщини.
Зазначені обставини спростовують доводи касаційної скарги, що ОСОБА_5 не є загиблим військовослужбовцем або померлим, внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини, а мати та діти загиблого військовослужбовця не мають права на отримання одноразової грошової допомоги у розмірі встановленому Постановою КМУ № 168.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 17 липня 2024 року по справі № 600/548/23-а, при розгляді подібних правовідносин.
13. Колегія суддів КАС ВС зауважує, що за своєю природою одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті) військовослужбовця має компенсаторний характер, спрямована матеріально підтримати, наскільки це можливо, членів сім`ї (батьків, дітей, дружину) та утриманців загиблого військовослужбовця після втрати близької людини (годувальника).
Судами нижчих інстанцій встановлено, що позивачка ОСОБА_1 є матір`ю загиблого військовослужбовця, а ОСОБА_3 та ОСОБА_4 його невнолітніми дітьми.
Тобто, наведені особи є суб`єктами, які відповідно до положень статтею 16-1 Закону № 2011-XII мають право на призначення та отримання вказаної допомоги.
Відповідно до абзацу 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року №3-рп/2003 правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах.
Враховуючи причини настання смерті молодшого сержанта ОСОБА_5 та з огляду на правове регулювання питання отримання одноразової грошової допомоги членами сімей загиблих військовослужбовців після 24 лютого 2022 року, колегія суддів КАС ВС погоджується з висновком судів нижчих інстанції про наявність підстав для отримання ОСОБА_1 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 одноразової грошової допомоги у розмірі визначеному постановою КМУ № 168 та для задоволення позову у повному обсязі.
14. Стосовно доводів скаржника, що суд першої інстанції помилково відніс дану справу до категорії справ незначної складності та розглянув її за правилами спрощеного позовного провадження, колегія суддів КАС ВС зазначає про таке.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 12 травня 2023 року відкрито провадження у цій справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 14 червня 2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про розгляд справи в судовому засіданні, з огляду на його необґрунтованість.
Ухвалами Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 вересня 2023 року відкрито апеляційне провадження за скаргою Міністерства оборони України та з огляду на розгляд справи, судом першої інстанції, у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
За положеннями частини першої - третьої статті 12 КАС України адміністративне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку позовного провадження (загального або спрощеного).
Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.
Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Відповідно до частини другої статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Згідно з частиною третьою статті 257 КАС України при вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
За змістом частини четвертої статті 257 КАС України, яка кореспондується із частиною четвертою статті 12 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, за загальним правилом, будь-яка справа може розглядатися за правилами спрощеного позовного провадження, окрім тих, які обов`язково повинні розглядатися за правилами загального позовного провадження, перелік яких визначено частиною четвертою статті 12, та частиною четвертою статті 257 КАС України.
В межах розгляду цієї справи позивачі оскаржують пункт 1 рішення Міністерства оборони України, оформленого протоколом засідання комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 22 вересня 2022 року № 230, яким незадоволено їх заяви про призначення та виплату одноразової грошової допомоги на підставі Постанови КМУ № 168 та повернуто їх документи на доопрацювання.
Тобто, предметом розгляду цієї справи є оскарження рішення суб`єкта владних повноважень щодо відмови у призначенні та виплаті одноразової грошової допомоги.
Згідно із пунктом 4 частини шостої статті 12 КАС України для цілей цього Кодексу справами незначної складності, зокрема, є справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
З огляду на предмет дослідження цієї справи колегія суддів КАС ВС вважає, що процесуальні дії суду першої інстанції, щодо її призначення до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження, не можуть вважатись порушенням норм КАС України, у зв`язку із чим наведені доводи касаційної скарги у цій частині є необґрунтованими.
15. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на викладене, висновки судів першої та апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
п о с т а н о в и в :
Касаційну скаргу Міністерства оборони України - залишити без задоволення.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 19 липня 2023 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року по справі № 380/9868/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Стрелець Т.Г.
Судді Стеценко С.Г.
Тацій Л.В.