ПОСТАНОВА

Іменем України

18 березня 2020 року

Київ

справа №381/5143/16-а

адміністративне провадження №К/9901/17587/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 381/5143/16-а

за позовом ОСОБА_1

до Фастівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області

про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Лень Богдана Валентиновича на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року (колегія у складі: головуючого судді Пилипенко О.Є., суддів: Глущенко Я.Б., Шелест С.Б.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Фастівського міськрайонного суду Київської області з позовом до Фастівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області, в якому просив: - визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у призначенні пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»; - скасувати рішення відповідача від 27.10.2016 № 66; - зобов`язати відповідача призначити пенсію за віком зі зниженням пенсійного віку на 5 років, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він звернувся до Фастівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою від 18.10.2016 про призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на 5 років, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Однак, відповідачем прийнято рішення від 27.10.2016 № 66, яким позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком, оскільки не було надано посвідчення постраждалого внаслідок аварії на ЧАЕС 4 категорії. ОСОБА_1 вказує, що посвідчення постраждалого внаслідок аварії на ЧАЕС було втрачено, проте він надав довідку від Управління соціального захисту населення Фастівської міської ради виконавчого комітету за № 1641 від 28.09.2016 в якому зазначено, що було видане відповідне посвідчення потерпілого від наслідків Чорнобильської катастрофи категорії 4 серії НОМЕР_1 від 03.01.1995.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Фастівський міськрайонний суд Київської області постановою від 02 лютого 2017 року позов ОСОБА_1 задовольнив. Визнав протиправними дії Фастівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Скасував рішення Фастівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області від 27.10.2016 № 66. Зобов`язав Фастівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області призначити пенсію ОСОБА_1 за віком зі зниженням пенсійного віку на 5 років, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що факт проживання позивача в зоні посиленого радіологічного контролю підтверджений належними документами, а втрата відповідного посвідчення і неможливість отримання його дубліката не можуть бути підставою для позбавлення його права на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

5. Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 25 квітня 2017 року скасував постанову Фастівського міськрайонного суду Київської області від 02 лютого 2017 року та прийняв нову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовив.

6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що для призначення позивачу пенсії за віком із застосуванням норм ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» до заяви останньому необхідно було подати: посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідку про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видану органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями), що ОСОБА_1 здійснено не було, а тому колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що відповідач за наслідками розгляду його заяви від 18.10.2016 та доданих до неї документів правомірно відмовив у призначенні пенсії за віком, відповідно до ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 03.06.2017 представник ОСОБА_1 - Лень Богдан Валентинович звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року, в якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову Фастівського міськрайонного суду Київської області від 02 лютого 2017 року.

8. В обґрунтування вимог касаційної скарги, скаржник зазначає про те, що населений пункт у якому проживав позивач з моменту прийняття названого закону втратив правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи. У зв`язку з виключенням обумовленої території проживання позивача із переліку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, позивач позбавлений можливості отримати дублікат посвідчення особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до існуючого порядку.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Вищий адміністративний суд України ухвалою від 17 липня 2017 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою представника ОСОБА_1 - Лень Богдана Валентиновича.

10. 15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів». З цієї дати набула чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

11. Згідно з підпунктом 4 пункту 1 Перехідних положень КАС України, касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

12. На виконання вимог підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень справа була передана до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

13. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13 червня 2019 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Рибачук А.І., Тацій Л.В., справу передано головуючому судді.

14. Ухвалою Верховного Суду від 17.03.2020 справу призначено до касаційного розгляду в порядку письмового провадження з 18.03.2020.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з народження, на момент аварії на ЧАЕС та по теперішній час проживав та проживає у м. Фастові Київської області. На момент аварії на Чорнобильській АЕС, а саме в 1986 році, працював у Фастівському комбінаті громадського харчування мотоциклістом транспортного цеху, про що свідчать записи в трудовій книжці, копія якої наявна в матеріалах справи.

16. 18.10.2016 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах, згідно зі ст. 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

17. Однак, рішенням № 66 від 27.10.2016 Фастівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Київської області відмовило ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком із зменшенням пенсійного віку, у зв`язку з ненаданням посвідчення «Потерпілого від Чорнобильської катастрофи».

18. Вважаючи дії та рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Статтею 46 Конституцій України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

20. Згідно з абзацом 1 статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій.

21. Особи, які постійно проживали або постійно проживають чи постійно працювали або постійно працюють у зоні посиленого радіоекологічного контролю за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у цій зоні не менше 4 років, мають право на зниження пенсійного віку на 2 роки та додатково на 1 рік за 3 роки проживання або роботи, але не більше 5 років.

22. Перелік необхідних документів для призначення пенсії передбачений Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1.

23. Згідно з п.п. «ґ» п. 7 вказаного Порядку, для призначення пенсії за віком до заяви додаються наступні документи, що підтверджують особливий статус особи: посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на цих територіях, видана органами місцевого самоврядування (при призначенні пенсії із застосуванням норм статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи").

24. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач ІНФОРМАЦІЯ_1 , з народження, на момент аварії на ЧАЕС та по теперішній час проживав та проживає в м. Фастові Київської області. На момент аварії на Чорнобильській АЕС, а саме в 1986 році, працював у Фастівському комбінаті громадського харчування мотоциклістом транспортного цеху.

25. Місто Фастів Київської області, у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України № 106 від 23.07.1991 відносилося до зони посиленого радіоекологічного контролю.

26. Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення, суд апеляційної інстанції посилається на те, що у позивача відсутнє посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, в той час як доказів на підтвердження факту такої втрати (публікації в пресі, повідомлення про визнання втраченого посвідчення недійсним тощо), позивачем надано не було, а матеріали справи будь-якої інформації з цього приводу також не містять.

27. Відповідно до частини 4 статті 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (в редакції станом на дату видачі позивачу райдержадміністрацією посвідчення - 13.01.1995), видача посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи провадиться Міністерством у справах захисту населення від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС України, Радою Міністрів Республіки Крим, державними адміністраціями областей, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій. Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

28. Відповідно до Постанови КМ України № 501 від 25 серпня 1992 року (чинної на момент видачі вказаного посвідчення) та Постанови КМ України від 20.01.1997 № 51 "Про порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", видача посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи провадиться державними адміністраціями областей.

29. Проте, Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 № 76-VIII внесено зміни до Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", а саме: ст. 2 виключено зону посиленого радіологічного контролю. Цим же Законом статті 2 (визначення категорії зон радіоактивних забруднених територій) та 23 (Компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" виключено.

30. З наведеного слідує, що населений пункт у якому проживав позивач з моменту прийняття вказаного закону втратив правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

31. У зв`язку з виключенням обумовленої території проживання позивача з переліку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, позивач позбавлений можливості отримати дублікат посвідчення особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до існуючого порядку.

32. Згідно довідки Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Фастівської міської ради № 1641 від 28.09.2016, ОСОБА_1 було видано посвідчення потерпілого від наслідків Чорнобильської катастрофи категорії 4 серії НОМЕР_1 від 13.01.1995.

33. Належність позивача до особи потерпілої від Чорнобильської катастрофи 4 категорії ніким не оспорювалась, а тому позивач має право на користування пільгами, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", зокрема призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій.

34. Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що втрата відповідного посвідчення і неможливість отримання його дубліката не можуть бути підставою для позбавлення позивача права на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку, відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

35. Аналогічна правова позиція викладена також у постановах Верховного Суду від 15 травня 2018 року (справа № 360/869/17, провадження № К/9901/24426/18) та від 24 липня 2018 року (справа № 360/331/17-а, провадження № К/9901/23630/18).

36. З огляду на наведене, встановлені судами обставини дають підстави для висновку, що на час звернення до територіального органу Пенсійного фонду України позивач набув права на призначення пільгової пенсії за віком, відповідно до статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а тому колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

37. За наведених обставин, рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню повністю, а рішення суду першої інстанції необхідно залишити в силі.

38. Відповідно до ч. 1 ст. 352 КАС України, суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

39. З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню із залишенням в силі рішення суду першої інстанції.

Керуючись статтями 345 349 352 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - Лень Богдана Валентиновича задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2017 року скасувати, а постанову Фастівського міськрайонного суду Київської області від 02 лютого 2017 року залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

С.Г. Стеценко

А.І. Рибачук

Л.В. Тацій ,

Судді Верховного Суду