ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 квітня 2025 року
м. Київ
справа № 440/9171/22
адміністративне провадження № К/990/29134/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 (суддя Удовіченко С.О.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2023 (судді Спаскін О.А., Присяжнюк О.В., Любич Л.В.)
у справі № 440/9171/22 за позовом Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання протиправним та скасування рішень.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
Акціонерне товариство "Полтаваобленерго" звернулось до суду з позовом про:
- визнання протиправною та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.09.2022 № 1103 "Про накладення штрафу на АТ "Полтаваобленерго" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії";
- визнання протиправним та скасування абзаців першого, другого, третього, четвертого, п`ятого, шостого, сьомого, восьмого та дев`ятого резолютивної частини розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.09.2022 № 54-р "Про усунення порушень АТ "Полтаваобленерго".
Обґрунтовуючи позов, покликалось на те, що АТ "Полтаваобленерго" діяло з дотриманням положень Закону України "Про ринок електричної енергії" та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, зокрема Кодексу комерційного обліку електричної енергії у правовідносинах із заявниками у частині питань, які стали підставою для проведення позапланової виїзної перевірки Регулятором ліцензованої діяльності АТ "Полтаваобленерго". Позивач покликався на те, що у постанові НКРЕКП не наведено жодних обґрунтувань, які б підтверджували допущення АТ "Полтаваобленерго" порушень Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії та інших норм законодавства України у сфері електроенергетики.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що 02.08.2022 НКРЕКП відповідно до пункту 4 частини восьмої статті 19 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" та з урахуванням звернень ПрАТ "Укргідроенерго" винесено постанову № 841 про проведення позапланової невиїзної перевірки АТ "Полтаваобленерго" у частині питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу.
12.08.2022 НКРЕКП за результатами проведення позапланової невиїзної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства та ліцензійних умов з розподілу електричної енергії складено акт № 225, за висновками якого, зокрема, встановлено, що:
"Кременчуцька ГЕС листом від 12.05.2021 року №15-2/579 звернулась до АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" щодо дозволу на зняття пломб з лічильників електричної енергії по приєднанню ПЛ-98 для їх перемонтажу та заміни і запрошенням представників товариства для опломбування встановлених нових лічильників на вказаному приєднанні. Крім того, за інформацією ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО", наданою НКРЕКП листом від 19.07.2022 року № 11-2/2305, після дублювання проходження вказаного листа телефонними дзвінками, працівники Кременчуцької ГЕС самостійно розпломбували лічильники приєднання ПЛ-98 для їх демонтажу і встановлення нових лічильників. Комісія з перевірки зазначає, що 19.05.2021 представники товариства прибули на Кременчуцьку ГЕС та, побачивши демонтовані лічильники, зажадали складання протоколу, в якому було б зафіксовано, факт демонтажу лічильників електричної енергії на ПЛ-98, і передачу опломбованого лічильника представникам товариства для проведення його технічної перевірки, на що отримали відмову та, припинивши роботи, залишили Кременчуцьку ГЕС. При цьому представниками АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" не було складено ні акта технічної перевірки вузлів обліку, ні акта з переліком зауважень.
Крім того, 24.05.2021 працівники товариства знову прибули на Кременчуцьку ГЕС та впродовж половини дня чекали дозволу Регіонального диспетчерського центру щодо переведення живлення лінії ПЛ-98 з обхідного вимикача Ш-2 на свій вимикач. В зв`язку з чим не змогли виконати пломбування лічильників SL 7000, але перевірили правильність їх підключення, справність і їх дані. В кінці робочого дня працівники АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" відбули з Кременчуцької ГЕС. При цьому знову не було складено ні акта технічної перевірки вузла обліку, ні акта з переліком зауважень.
Комісія з перевірки зазначає, що представниками АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" 22.06.2021 було здійснено технічну перевірку вузлів обліку, а також перевірку технічної документації з метою введення в експлуатацію та облік ЗВТ на Кременчуцькій ГЕС.
За результатами проведеної роботи були виявлені наступні зауваження:
1. Вимірювальні трансформатори напруги по стороні 154 кВ мають клас точності 0,5. При цьому, відповідно до вимог п.5.13.1. глави 5.13 розділу V ККО, клас точності має низ 0.2.
2. "Свідоцтво про державну метрологічну атестацію" та "Протокол державної V метрологічної атестації (повірки)" на вимірювальні трансформатори струму (ТС) датовані вереснем 2013 року, а на вимірювальні трансформатори напруги (ТН) - листопадом 2012 : та визначений повірочний інтервал - 48 місяців. На дату проведення робіт ТС та ТН експлуатуються з порушеним терміном повірки.
3. На приєднанні встановлені основний та дублюючий електролічильники, але підключені до струмових кіл одного ТС. Вимірювальні трансформатори струму по стороні 5- кВ мають бути обладнані окремо із окремими вторинними обмотками) для основного та дублюючого лічильників (п.5.12.1. глави 5.12, розділу V ККО):
4. Порушена вимога пункту 5.2.23 глави 5.2 розділу V ККО, відсутня можливість опломбування пристроїв та місць, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл комерційного обліку.
5. Надані протоколи параметризації оформлені неналежним чином: відсутні найменування та код ЄДРПОУ суб`єкта господарювання, фахівці якого виконували роботи з програмування, прізвище та ініціали фахівця, який виконував програмування, дата програмування (п. 5.18.7. глави 5.18 розділу V ККО).
На підставі виявлених зауважень АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" було складено ВИМОГУ від 22.06.2021 для приведення вимірювального комплексу (ВК) у відповідність по вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії (ККО), Правил роздрібного гонку електричної енергії (ПРРЕЕ), правил улаштування електроустановок (ПУЕ), Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", інших нормативних документів та технічних характеристик заводу-виробника засобів обліку (далі - ВИМОГА). При цьому ВИМОГА була підписана лише представниками товариства. В листі АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" від 14.07.2021 №04-36/14161 на адресу ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО", товариство зазначило, що ВИМОГА була складена в двох екземплярах та один екземпляр був наданий уповноваженим представникам Кременчуцької ГЕС.
При цьому, акт технічної перевірки представниками АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" не було складено, що є порушенням вимог пункту 5.2.26. глави 5.2 розділу V ККО (у редакції, яка діяла до 01.12.2021 року), яким визначено, що факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксований в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх пломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої ним особи та підписується ними, один примірник акта технічної перевірки передається замовнику.
Згідно пункту 10.1.4 глави 10.1 розділу X ККО, у разі недосягнення сторонами згоди вирішення зазначених суперечок проводиться Адміністратором комерційного обліку (далі - АКО), Регулятором або в судовому порядку.
Відповідно до пункту 10.2.2. глави 10.1 розділу X ККО, розгляд такої суперечки може бути ініційовано будь-якою зі сторін шляхом відповідного звернення до АКО. У зверненні можуть також міститись вимоги щодо улаштування ЗКО та вузлів обліку, перегляду або виправлення будь-якого результату та значення даних комерційного обліку електричної енергії, проведення повторних обчислень і, за умови виявлення помилок, проведення заміни відповідних даних комерційного обліку електричної енергії.
За участю ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" в якості АКО і представників зацікавлених сторін 22.07.2021 було проведено дистанційну нараду, за результатами якої АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" та ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" було направлено листа від 20.08.2021 року № 01/36687, в якому АКО проаналізувавши отриману інформацію та ситуацію, що склалась на момент розгляду спірного питання, повідомило про необхідні кроки, які мають бути сторонами зроблені, задля вирішення суперечки, а саме:
1. ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО":
- розробити програму модернізації вузлів обліку електричної енергії ТКО 632У72130080320Т (Кременчуцька ГЕС - АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО"), згідно встановлених ККО вимог до ЗВТ та термінів виконання та узгодити її з АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" та з АКО через відповідного оператора системи;
- в установленому порядку організувати та провести повірку вимірювальних трансформаторів струму ІВМ 170 (зав. №№ 1Н8Е8782637, 1Н8Е8782638, 1Н8Е8782639) приєднання ПЛ-150 кВ № 99 та трансформаторів струму ІВМ 170 (зав. №№ 1Н8Е8782649, 1Н8Е8782650, 1Н8Е8782651) приєднання Ш-2, через який живиться ПЛ-150 кВ №98 та трансформаторів напруги СУЕ 170 (зав. №№ 960893, 960894, 960895) 1-ї секції шин 150 кВ та трансформаторів напруги СУЕ 170 (зав. №№ 960896, 960897, 960898) 2-ї секції шин 150 кВ відповідно до вимог Кодексу, які використовуються для комерційного обліку електричної енергії;
- з метою запобігання несанкціонованому втручанню та доступу до елементів або функції настроювання ЗВТ у складі вузла обліку за результатами технічної перевірки на виконання п. 5.16.6. Кодексу, як ВТКО на території (у приміщенні) якої встановлені ЗВТ та інші пристрої вузла обліку підготувати (облаштувати місця для пломбування, згідно з переліком місць, наданим оператором системи. Перелік місць пломбування може бути розширений за обгрунтованою пропозицією однієї зі сторін;
- надати до АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" технічну та проектну документацію на заміну та модернізацію обладнання вузла обліку ПЛ-98 та ПЛ-99 Кременчуцької ГЕС та звернутися до АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" для проведення перевірки схеми обліку та пломбування ЗВТ ПЛ-98 Кременчуцької ГЕС;
- здійснити перевірку наданого АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" порядку розрахунку балансу електроенергії по лініях ПЛ-98 та ПЛ-99 Кременчуцької ГЕС.
2. АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО":
- надати ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" усі первинні дані, звіти. Розрахунки, з конкретними посиланнями на нормативні документи, використані задля розрахунків балансів обсягів виробітку та віддачі електричної енергії в мережі суміжних ліцензіатів філії "Кременчуцька ГЕС" ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" за травень, червень, липень 2021 року по лініях ПЛ-98, ПЛ-99 (ТКО 622У72130080320Т (Кременчуцька ГЕС АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО") з метою їх узгодження. У випадку не досягнення порозуміння (згоди) у питаннях небалансів з ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" надати ці розрахунки АКО задля перевірки, разом з усіма вихідними даними;
- привести у відповідність (оформити/переоформити), в установленому порядку, договірні відносини з ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" згідно діючих на сьогодні вимог чинних нормативних документів, Правил та Кодексів, зокрема узгодити технічну документацію, на підставі якої проводиться визначення обсягів відпуску/відбору електроенергії Кременчуцької ГЕС;
- на виконання функціональної ролі адміністратора точок комерційного обліку (далі - АТКО) у власній області комерційного обліку надати до АКО НЕК "УКРЕНЕРГО" через власний кабінет LIO документацію по ТКО 62ZV72130G80320T, а саме узгоджену між сторонами Заяву на реєстрацію ТКО та відповідні додатки до Заяви;
- за зверненням ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" здійснити перевірку схеми обліку електроенергії лінії ПЛ-98 та виконати пломбування ЗВТ. Про виконання зазначених рішень з наданням копій відповідних документів
Сторонам необхідно повідомити АКО НЕК "УКРЕНЕРГО" в термін до 24.09.2021 на електронну пошту cs.datahub@ua.energy.
Перевіркою встановлено, що після проведеної наради представники АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" 28.07.2021 року прибули на Кременчуцьку ГЕС для проведення технічної перевірки вузлів обліку електроенергії комірок ПЛ-98, пл-99 та Ш-2.
Відповідно до ПРОТОКОЛУ технічної наради з питань технічної перевірки вузлів обліку електричної енергії комірок ПЛ-98, ПЛ-99 та Ш-2 від 28.07.2021 року представниками ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО", Кременчуцької ГЕС, АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО", ТОВ "ТРИОС" було проведено:
1. Візуальну перевірку правильності підключення вимірювальних кіл напруги та ланцюгів струму від трансформаторів напруги та трансформаторів струму до лічильників електричної енергії (вивірка схеми в натурі і перевірка відповідності проекту). Зауваження відсутні.
2. Перевірено величини напруги в шафах трансформаторів напруги ТНЗ/2, 4/2 і на кросі напруги ТН 3/2, 4/2 (з підключенням зразкових приладів). За результатами перевірки було складено Акт вимірювань величини напруги в шафах трансформаторів напруги ТНЗ/2, 4/2 і на кросі напруги ТН 3/2, 4/2, відповідно до якого вторинні кола відповідають нормам вимог Правил улаштування електроустановок.
3. Кременчуцькою ГЕС надано представникам АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" пакет документів в повному обсязі згідно листа товариства від 27.07.2021 № 04-36/15211.
4. Опломбування лічильників ПЛ-98 та переведення ПЛ-98 на свій вимикач з обхідного вимикача Ш-2 не виконано через вимогу представників АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" по опломбуванню клемних шаф трансформаторів напруги ТН 3/2, ТН 4/2.
Також, за результатами проведеної технічної наради було вирішено, що АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" має надати Кременчуцькій ГЕС та ТОВ "ТРИОС" (постачальник послуг комерційного обліку для ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" згідно договору від 07.07.2021 №422Т/2021) погодинні дані по приєднанням ПЛ-98, ПЛ-99 зі сторони АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" для верифікації даних.
За результатами технічної перевірки 28.07.2021, АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" вкотре не було складено Акта технічної перевірки вузлів обліку що є порушенням вимог пункту 5.2.26. глави 5.2 розділу V ККО (у редакції, яка діяла 01.12.2021).
На виконання запропонованих АКО заходів (лист ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО" від 20.08.2021 № 01/36687) Кременчуцькою ГЕС було проведено метрологічну повірку: 09.12.2021 трансформаторів напруги типу СУЕ 170 завод. №№ 960893, 960894, 960895 ТНЗ/2; 10.12.2021 трансформатора напруги типу СУЕ 170 завод. №№ 960896, 960897, 960898 ТН4/2 та трансформаторів струму ПЛ-98 по фазах "В" "С" типу ІВМ 170 завод. №№ 1Н5Е 8782633, 1НЗЕ 8782632. Трансформатор струму по фазі "А" типу ІВМ 170 завод. № 8782713 було повірено 23.08.2019.
За результатами проведеної повірки було видано сертифікати про проведення метрологічної повірки законодавчо регульованих ЗВТ для трансформаторів напруги 150 кВ і струму, копії яких було надано АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" листами Кременчуцької ГЕС від 13.12.2021 № 11/1618 та ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" від 16.12.2021 № 11-2/5369.
У відповідь АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" листом від 24.12.2021 № 04-36/29591 звернуло увагу на відсутність у свідоцтвах повірки трансформаторів напруги типу CVE 170 завод. №№ 960893, 960894, 960895, 960896, 960897, 960898 назви нормативно-правового акту/нормативного документу, що містить вимоги до метрологічних характеристик трансформаторів напруги типу СУЕ 170.
ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" після проведення -метрологічної повірки ТН та ТС листом № 11-2/5369 від 16.12.2021 звернувся до АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО", щодо необхідності проведення опломбування лічильників встановлених на приєднанні Л-98.
Листом від 13.01.2022 № 04-37/877 АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" повідомило ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" та Кременчуцьку ТЕС про намір провести експертну повірку обладнання у третій декаді січня 2022 року та залучити для цього представників АТ "Український Науково - дослідного проектно-конструкторського інституту трансформаторобудування" або ДП "Укрметртестстандарт".
03.02.2022 представники АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" провели позачергову технічну перевірку засобів обліку електричної енергії вище 1000 В ПЛ-98, результати якої були оформлені актом технічної перевірки засобів обліку електричної енергії вище 1000 В від 03.02.2022.
За результатами проведеної перевірки товариством не було здійснено пломбування та прийняття до розрахунків відповідних вузлів обліку, а було складено акт про порушення від 03.02.2022 № 004550, відповідно до якого зафіксовано порушення обліку електричної енергії, а саме: «п.б.5.13 ККО - встановлена похибка засобів комерційного обліку перевищує похибку встановлену заводом виробником» (мовою документа).
Комісія з перевірки зазначає, що відповідно до пункту 5.2.25 глави 5.2 розділу V ККО (у редакції, яка діє з 01.12.2021) передбачено, що уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації та, у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схеми) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу.
Відповідно до пункту 5.2.26 глави 5.2 розділу V ККО (у редакції, яка діє з 01.12.2021) пломбування не проводиться у разі наявності на ЗВТ ознак порушення цілісності пломб заводу-виробника та/або інших ознак стороннього втручання в конструкцію ЗВТ та вузла обліку. При виявленні таких ознак уповноважені представники оператора системи складають акт з переліком зауважень та відповідними їх обґрунтуваннями.
Одночасно в акті технічної перевірки засобів обліку електричної енергії вище 1000 В від 03.02.2022 відсутня інформація, за допомогою яких еталонних засобів вимірювальної техніки та яким чином була визначена дана похибка, а також відсутні відомості про повірку зазначених еталонних засобів вимірювальної техніки, що передбачено законодавством у сфері метрології.
З огляду на зазначене, комісія з перевірки вважає, що акт про порушення від 03.02.2022 №004550 був складений АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" за результатами технічної перевірки, що була проведена без використання спеціальних технічних засобів та здійснення необхідних вимірювань, що є порушенням вимог ККО, а відмова представників товариства у опломбуванні та введенні в облік вузлів комерційного обліку ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" з причин, що не передбачені Кодексом, є необґрунтованою.
Додатково слід зазначити, що пункт 6.5.13. глави 6.5 розділу VI ККО встановлено, що акт про порушення складається відповідно до Правил роздрібного ринку, у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, мережами якого передається/розподіляється електрична енергія споживачу, порушень цього Кодексу або Правил роздрібного ринку, зокрема фактів безоблікового споживання електричної енергії, пошкодження чи зриву пломб, пломбувального матеріалу та/або індикаторів, установлених у місцях, указаних в акті про збереження пломб, або пошкодження відбитків тавр на цих пломбах, пошкодження ЗКО, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), та стосується особливості перевірки вузлів обліку у споживачів.
Таким чином, склавши акт про порушення від 03.02.2022 № 004550 без належних на те підстав, та не здійснивши опломбування та введення в облік вузла обліку ПрАТ "УКРГІДРОЕПЕРГО", АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" порушило вимоги пункту 5.2.25. глави 5.2 розділу V ККО (у редакції, яка діє з 01.12.2021) щодо опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що створило перешкоди відповідному ПІЖО надавати послуги комерційного обліку в цій ТКО за договором із учасником ринку.
Також, за наявними в комісії з перевірки документами, за результатами перевірки ПрАТ "НЕК "УКРЕНЕРГО", в якості АКО, діяльності ТОВ "ТРИОС ГРУП" було встановлено та актом 005/22 від 26.01.2022 зафіксовано, що станом на 26.01.2022 АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО":
1. Всупереч вимогам пунктів 5.16.1.-5.16.3. глави 5.16 розділу V ККО не проведено пломбування ЗВТ на приєднані ПЛ-98 Кременчуцької ТЕС та не введено зазначений ЗВТ в облік відповідно до вимог ККО.
2. Згідно вимог пункту 4.4.4 глави 4.4 розділу IV, пунктів 11.2.1., 11.2.3. глави 11.2 розділу XI Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 N° 310, не узгоджено договірні відносини з ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" по об`єкту Кременчуцької ТЕС, зокрема, не узгоджено додатки до договору, на підставі яких проводиться визначення обсягів відпуску/відбору електроенергії Кременчуцькою ГЕС в мережу АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО", а також АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" як АТКО у власних електричних мережах відповідно до підпункту 3 пункту 2.5.1. та підпункту 7 пункту 2.5.4. глави 2.5 розділу II та пункту 4.5.7. глави 4.5 розділу IV ККО не надано до АКО документи на реєстрацію ТКО 622У72130080320Т, а саме: узгоджену між сторонами заяву на реєстрацію ТКО та відповідні додатки до заяви.
3. Відповідно до вимог пункту 5.16.6. глави 5.16 розділу V ККО не надано на адресу ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" перелік місць для пломбування ВОЕ по приєднанню ПЛ-154 кВ Л-98.
4. АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" на момент складання акту не проведено з ТОВ "ТРИОС ГРУП" обмін погодинними даними для перевірки обсягів небалансів електричної енергії у вузлах обліку, що приєднані до ПЛ-150 кВ Хе 98, № 99: філія "Кременчуцька ГЕС", ПС "Кременчук-місто" 150/35/6 кВ, ПС "Власівка" 150/35/6 кВ, Кременчуцька ТЕЦ".
Також судами попередніх інстанцій встановлено, що постановою відповідача від 06.09.2022 № 1103 за порушення пункту 1 частини третьої статті 46 Закону № 2019-VIII, підпунктів 2.5.5., 5.2.25., 5.2.26. Кодексу комерційного обліку електричної енергії, підпункту 2 пункту 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затв. постановою НКРЕКП від 27.12.2017 року № 1470, на позивача накладено штраф у розмірі 85 000 грн.
Розпорядженням відповідача від 06.09.2022 № 54-р зобов`язано позивача усунути порушення нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, а саме:
Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 року № 311, а саме:
- пункту 2.5.5 глави 2.5 розділу II, яким встановлено, що оператор мережі не має права перешкоджати ППКО надавати послуги комерційного обліку учасникам ринку та споживачам,
- пункту 5.2.25 глави 5.2 розділу V, яким встановлено, що уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації, та у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ, пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схем) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу,
- пункту 5.2.26 глави 5.2 розділу V (у редакції, що діяла до 04.12.2021 року), яким встановлено, що факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксовано в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх опломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої особи та підписується ними. Один примірник акта технічної перевірки передається замовнику, для чого:
у строк до 15.09.2022 року провести пломбування та введення в облік засобів вимірювальної техніки на приєднання ПЛ-98 Кременчуцької ГЕС, про що до 01.10.2022 року повідомити НКРЕКП та Сектор НКРЕКП у Полтавській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів;
у строк до 15.10.2022 року:
- привести схему обліку електричної енергії відповідно до вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, шляхом внесення відповідних змін до паспорта точки розподілу, який є додатком до договору про надання послуг розподілу електричної енергії, що укладений між АТ "Полтаваобленерго" та ПрАТ "Укргідроенерго" (філія "Кременчуцька ГЕС");
- надати до НЕК "Укренерго" оформлені у встановленому порядку документи щодо реєстрації віртуальної точки комерційного обліку 62ZV72130G80320T;
- надати до НЕК "УКРЕНЕРГО" за період травень 2021 року - серпень 2022 року всі необхідні матеріали щодо енерговузла електричних мереж ПЛ-150 кВ № 98, № 99: філія "Кременчуцька ГЕС", ПС "Кременчук-місто" 150/35/6 кВ, ПС "Власівка" 150/35/6 кВ, Кременчуцька ТЕЦ, про що у строк до 01.11.2022 повідомити НКРЕКП та Сектор НКРЕКП у Полтавській області з наданням належним чином завірених копій підтвердних документів.
Позивач, не погоджуючись із постановою НКРЕКП від 06.09.2022 № 1103 "Про накладення штрафу на АТ "Полтаваобленерго" та абзацами першим, другим, третім, четвертим, п`ятим, шостим, сьомим, восьмим та дев`ятим резолютивної частини розпорядження НКРЕКП від 06.09.2022 № 54-р "Про усунення порушень АТ "Полтаваобленерго", звернувся до суду з позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2023, позов Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.09.2022 № 1103 "Про накладення штрафу на АТ "Полтаваобленерго" за недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та порушення Ліцензійних умов з розподілу електричної енергії".
Визнано протиправним та скасовано абзаци перший, другий, третій, четвертий, п`ятий, шостий, сьомий, восьмий та дев`ятий резолютивної частини розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.09.2022 № 54-р "Про усунення порушень АТ "Полтаваобленерго".
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на користь Акціонерного товариства "Полтаваобленерго" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 4962 грн.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що підстав для обміну даними комерційного обліку між АТ "Полтаваобленерго" та ТОВ "Триос групп" не було, оскільки на момент прийняття відповідачем спірної постанови та розпорядження між позивачем та ТОВ "Триос групп" був відсутній договір про інформаційну взаємодію, за умовами якого встановлені обов`язки позивача передавати дані комерційного обліку чи будь які інші дані ТОВ "Триос групп".
Також суди виходили з того, що 19.05.2021 позивачем було встановлено, що Філією Кременчуцька ГЕС ПрАТ "Укргідроенерго" проведено самовільний демонтаж засобу обліку та пломб, що відповідно до положень Кодексу комерційного обліку електричної енергії є підставою для складання акта про порушення, а не акта про технічну перевірку вузла обліку.
Також суди виходили з того, що 24.05.2021, 22.06.2021 та 28.07.2021, представниками позивача було проведено технічну перевірку вузлів обліку Кременчуцької ГЕС, за наслідками яких відповідно до вимог Кодексу комерційного обліку електричної енергії було складено акти технічної перевірки та вимогу про усунення порушень.
Також суди виходили з того, що аналіз наявної технічної документації на трансформатори струму на об`єкті Філії "Кременчуцька ГЕС" ПрАТ "Укргідроенерго" підтверджує, що трансформатор напруги CVE 170 встановлений з вищою похибкою, ніж встановлено заводом виробником, що узгоджується з висновками, зазначеними в акті про порушення №004550 та акті технічної перевірки від 03.02.2022.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ, ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився відповідач, подав касаційну скаргу.
В обґрунтування касаційної скарги покликається на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що 19.05.2021, 24.05.2021, 22.06.2021 та 28.07.2021 під час обстеження позивачем лічильників Кременчуцької ГЕС не було складено актів технічної перевірки, що є грубим порушенням пункту 5.2.26 глави 5.2 розділу V ККО.
Також покликається на те, що 28.07.2021 було проведено нараду за участю представників ПрАТ "Укргідроенерго", Філії "Кременчуцької ГЕС", АТ "Полтаваобленерго" та ТОВ "Триос", за результатами, якої було вирішено АТ "Полтаваобленерго" надати Філії "Кременчуцької ГЕС" та ТОВ "Триос" погодинні дані по приєднанням ПЛ-98, ПЛ-99 зі сторони АТ "Полтаваобленерго" для верифікації даних, однак позивачем не було надано погодинні дані по приєднанням ПЛ-98, ПЛ-99, що є перешкоджанням ТОВ "Триос" надавати послуги комерційного обліку, що є груби порушенням пункту 2.2.5 глави 2.5 розділу II ККО.
Також покликається на те, що акт про порушення від 03.02.2022 № 004550 був складений АТ "ПОЛТАВАОБЛЕНЕРГО" за результатами технічної перевірки, що була проведена без використання спеціальних технічних засобів та здійснення необхідних вимірювань, що є порушенням вимог ККО, а відмова представників товариства у опломбуванні та введенні в облік вузлів комерційного обліку ПрАТ "УКРГІДРОЕНЕРГО" з причин, що не передбачені Кодексом комерційного обліку електричної енергії, є необґрунтованою, що є груби порушенням пункту 5.2.25 глави 5.2 розділу V ККО.
Як на підставу касаційного оскарження, відповідач покликається на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування пункту 2.2.5 глави 2.5. розділу ІІ, пункту 5.2.25 глави 5.2. розділу V, пункту 5.2.26 глави 5.2. розділу V Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №311, та підпункту 2 пункту 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 №1470, у подібних правовідносинах.
Також покликається на те, що суд першої інстанції не вчинив дій щодо офіційного з`ясування всіх обставин та не здійснив всебічну та об`єктивну оцінку наявних доказів.
Просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Позивач у відзиві на касаційну скаргу просив у її задоволенні відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Повноваження НКРЕКП у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, законами України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (Закон № 1540-VIII), "Про ринок електричної енергії" (Закон №2019-VIII) (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої-третьої статті 19 Закону № 1540-VIII Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю. Перевірка проводиться на підставі рішення Регулятора. Для проведення перевірки створюється комісія з перевірки, що складається не менш як із трьох представників центрального апарату та/або територіальних органів Регулятора.
Відповідно до частини п`ятої статті 19 Закону № 1540-VIII за результатами перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується членами комісії з перевірки. Один примірник акта про результати перевірки передається суб`єкту господарювання, діяльність якого перевірялася, або уповноваженій ним особі.
Відповідно до частини 11 статті 19 Закону № 1540-VIII рішення Регулятора про застосування санкцій за порушення ліцензійних умов, законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг може бути прийнято протягом 30 днів з дня виявлення порушення Регулятором.
Відповідно до частини другої статті 22 Закону № 1540-VIII за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Відповідно до частина четвертої статті 22 Закону №1540-VIII) Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання".
Відповідно до частини п`ятої статті 14 Закону №1540-VIII рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями.
Відповідно до частини дев`ятої статті 14 Закону №1540-VIII рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії та відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище врегульовані Законом № 2019-VIII.
Відповідно до частини четвертої статті 6 Закону № 2019-VIII Регулятор має право, зокрема: видавати обов`язкові для виконання учасниками ринку рішення; накладати санкції на учасників ринку (крім споживачів), які порушили свої зобов`язання відповідно до цього Закону та інших актів законодавства.
Відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування ринку електричної енергії, регламентована статтею 77 Закону № 2019-VIII.
Відповідно до частини третьої статті 77 Закону № 2019-VIII у разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: 1) попередження про необхідність усунення порушень; 2) штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.
Щодо порушення пункту 1 частини третьої статті 46 Закону № 2019-VIII, пункту 2.5.5. Кодексу комерційного обліку електричної енергії, підпункту 2 пункту 2.3 Ліцензійних умов.
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 46 Закону № 2019-VIII оператор системи розподілу зобов`язаний дотримуватися ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до підпункту 2 пункту 2.3 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу електричної енергії, затв. постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1470, при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен забезпечувати та здійснювати комерційний облік електричної енергії та обмін даними комерційного обліку відповідно до правил ринку та кодексу комерційного обліку, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Відповідно до пункту 2.5.5. глави 2.5 розділу II Кодексу комерційного обліку електричної енергії (надалі ККОЕЕ, в редакції чинній до 01.12.2021) оператор мережі не має права перешкоджати постачальнику послуг комерційного обліку (ППКО) надавати послуги комерційного обліку учасникам ринку та споживачам.
Відповідно до пункту 4.4.8. ККОЕЕ, якщо ВТКО (сторона, відповідальна за точку комерційного обліку) для окремих точок комерційного обліку на межі області та/або площадки комерційного обліку із суміжними областями та/або площадками комерційного обліку є різні суб`єкти (учасники ринку, споживачі), то ці суміжні суб`єкти (або їх уповноважені ППКО) зобов`язані укласти між собою договори про інформаційний обмін даними комерційного обліку для забезпечення можливості формування даних комерційного обліку та балансу електричної енергії для кожної відповідної області та/або площадки комерційного обліку електричної енергії.
Відповідно до пункту 9.1.2. ККОЕЕ обсяг, формат та порядок обміну (передачі/отримання) даних комерційного обліку визначається регламентами та протоколами інформаційного обміну АКО (адміністратора комерційного обліку), а також укладеними договорами між відповідними сторонами інформаційного обміну. Дані комерційного обліку електричної енергії надаються винятково стороні договору та в обсязі, визначеному його умовами.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що станом на час виникнення спірних правовідносин між позивачем та ТОВ "Триос групп" був відсутній договір про інформаційну взаємодію, за умовами якого були б встановлені обов`язки позивача передавати дані комерційного обліку чи будь які інші дані ТОВ "Триос групп".
Такі обставини відповідачем не спростовано.
З таких обставин, суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку щодо відсутності з боку позивача порушень вимог саме пункту 2.5.5 глави 2.5. II ККОЕЕ та підпункту 2 пункту 2.3 Ліцензійних умов.
Покликання відповідача в цій частині доводів касаційної скарги на наявність підписаного усіма учасниками протоколу наради з питань технічної перевірки вузлів обліку електричної енергії комірок ПЛ-98, ПЛ-99 та Ш-2 від 28.07.2021 є безпідставним, оскільки Ліцензійні умови та положення ККОЕЕ не передбачають обмін зазначеною інформації на підставі протоколів нарад.
Щодо порушення пункту 5.2.26. Кодексу комерційного обліку електричної енергії.
Відповідно до пункту 6.2.3 ККОЕЕ (в редакції чинній до 01.12.2021) перевірка ЗВТ (лічильника електричної енергії) та допоміжного обладнання вузла обліку здійснюється на місцях їх установки у присутності ВТКО (сторона, відповідальна за точку комерційного обліку) та відповідного ППКО (у ролі ОЗКО (оператора засобів комерційного обліку). У разі потреби зняття пломб та індикаторів повідомлення та присутність власника пломб є обов`язковою.
Відповідно до пункту 6.2.4. ККОЕЕ після завершення перевірки сторона, що здійснює перевірку, складає акт технічної перевірки вузла обліку із зазначенням фактичного стану ЗВТ (лічильника електричної енергії) та іншого обладнання вузла обліку, зокрема виявлених недоліків. Цей акт надається за запитом усім заінтересованим сторонам. У разі необхідності здійснюється технічна експертиза ЗВТ (лічильника електричної енергії) та іншого обладнання вузла обліку.
Відповідно до пункту 5.2.26. ККОЕЕ факт проведення технічної перевірки вузла обліку має бути зафіксований в акті технічної перевірки, який повинен, зокрема, містити інформацію про технічні параметри та покази лічильників на момент їх пломбування. Акт технічної перевірки вузла обліку складається у двох примірниках представниками оператора системи у присутності замовника або уповноваженої ним особи та підписується ними. Один примірник акта технічної перевірки передається замовнику.
Під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено що 19.05.2021 на Кременчуцькій ГЕС представниками відповідача було виявлено факт самовільного демонтажу старих та монтажу нових лічильників без складання відповідних протоколів, у зв?язку з чим в цей день технічна перевірка не проводилась, а відтак і акт технічної перевірки вузлів обліку не складався.
Також судами встановлено, що в подальшому, 24.05.2021, 22.06.2021 та 28.07.2021, представниками позивача було проведено технічну перевірку вузлів обліку Кременчуцької ГЕС, за наслідками яких було складено акти технічної перевірки та вимогу про усунення порушень з дотриманням вимог ККОЕЕ.
Відповідачем факт складання та відповідність зазначених актів технічної перевірки вимогам ККОЕЕ не спростовано.
Покликання відповідача в цій частині доводів касаційної скарги на те, що зазначені акти технічної перевірки не були надані на перевірку є безпідставним, оскільки не спростовує встановлених судами факт їх складання і не може свідчити про порушення з боку позивача в цій частині вимог ККОЕЕ.
За таких обставин суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку про відсутність порушення з боку позивача вимог саме пункту 5.2.26 ККОЕЕ.
Щодо порушення пункту 5.2.25. Кодексу комерційного обліку електричної енергії.
Відповідно до пункту 5.2.25. ККОЕЕ (в редакції чинній після 01.12.2021) уповноважені представники оператора системи та ППКО здійснюють технічну перевірку вузла обліку, а також перевірку технічної документації та, у разі відсутності обґрунтованих зауважень, проводять опломбування ЗВТ (лічильника електричної енергії), пристроїв та місць вузла обліку, що унеможливлюють доступ до струмоведучих частин кіл (схеми) комерційного обліку, а також у разі потреби установлюють індикатори зовнішнього впливу.
Відповідно до пункту 5.11.2. ККОЕЕ рівень напруги як характеристика точок комерційного обліку встановлюється відповідно до цього пункту в залежності від величин номінальної напруги Uп в точці вимірювання (у разі застосування вимірювальних трансформаторів - напруги на первинній обмотці або у первинному колі трансформатора струму), до якої належить точка комерційного обліку.
Відповідно до пункту 5.13.1. ККОЕЕ мінімальні вимоги до класу точності та функціональності ЗВТ (лічильників і вимірювальних трансформаторів) у складі вузлів обліку під час проектування нового будівництва, модернізації, реконструкції, технічного переоснащення або капітального ремонту електроустановок, а також при встановленні та заміні ЗВТ, у залежності від рівня напруги та потужності для ТКО, наведено в цьому пункті. Дозволяється використання ЗВТ (лічильника електричної енергії) вищого класу точності та функціональності.
Судами попередніх інстанцій в цій частині встановлено, що під час технічної перевірки 03.02.2022 працівниками АТ "Полтаваобленерго" на підставі аналізу технічної документації на трансформатори струму було виявлено невідповідність похибки засобів комерційного обліку.
Також судами встановлено, що такі порушення представниками позивача було виявлено за наслідками аналізу технічної документації на трансформатори струму, які мали нижчий клас точності ніж передбачено заводом виробником, що спростовує доводи відповідача про відсутність інформації про те, яким чином було визначено невідповідність похибки.
За таких обставин, суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку про відсутність з боку позивача порушень вимог саме пункту 5.2.25. ККОЕЕ (в редакції чинній після 01.12.2021).
Покликання відповідача в цій частині на те, що за наслідками технічної перевірки представниками позивача не було проведено опломбування засобів вимірювальної техніки є безпідставним, оскільки за правилами пункту 5.2.25. ККОЕЕ (в редакції чинній після 01.12.2021) таке опломбування проводиться лише в разі відсутності обґрунтованих зауважень.
Інші доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують і зводяться до додаткової оцінки доказів, що в силу приписів статті 341 КАС України не віднесено до повноважень суду касаційної інстанції.
За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи викладене, касаційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій залишенню без змін.
Керуючись статтями 341 345 349 350 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України,
п о с т а н о в и в:
Касаційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 28.03.2023 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 26.07.2023 у справі № 440/9171/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді:
О.П. Стародуб
А.А. Єзеров
В.М. Кравчук