ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2022 року
м. Київ
справа № 456/1774/17
адміністративне провадження № К/9901/40398/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Коваленко Н.В., Стародуба О.П.
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 13.11.2017 (суддя Шрамко Р.Т.) та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 (колегія у складі суддів Іщук Л.П., Обрізка І.М., Онишкевича Т.В.)
у справі № 456/1774/17
за позовом ОСОБА_1
до Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради
про зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради, в якому просила зобов`язати відповідача здійснити в автоматичному режимі, без звернення одинокої матері, перерахунок одержуваної нею з 2003 року допомоги на дитину ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , для чого, з урахуванням внесених з 01.01.2016 змін до ст.18-3 Закону «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» провести розрахунок нового розміру допомоги та прийняти рішення щодо надання допомоги в новому розмірі, яке оформити протоколом та затвердити підписом начальника Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради або іншої особи, якій надано таке право, датою та печаткою на протоколі.
2. Постановою Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 13.11.2017, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018, у задоволенні позову відмовлено.
3. 19.03.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, у якій позивач просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нову постанову про задоволення позовних вимог.
4. Ухвалою Верховного Суду від 28.03.2018 відкрито касаційне провадження.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в управлінні праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради з 01.03.2003 як одержувач допомоги одинокій матері у гарантованому розмірі (без врахування доходу сім`ї), який підвищено до 30 відсотків прожиткового мінімуму для дітей відповідної вікової категорії на дочку ОСОБА_2 .
6. З урахуванням змін, внесених до Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», з 01.01.2016 виплату допомоги позивачу в мінімальному розмірі припинено.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
7. В обґрунтування позовних вимог позивач посилалася на те, що з січня 2016 року набули чинності зміни до ст.18-3 «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», якими визначається розмір допомоги на дитину одинокій матері з урахуванням доходів. Разом із заявою від 29.01.2003 ОСОБА_3 подала Управлінню комплект документів, необхідний для визначення права на допомогу на дітей одиноким матерям з урахуванням доходів. Однак Управління не провело їй, як одинокій матері, перерахунок допомоги на дитину ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 .
8. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на відсутність правових підстав для проведення з 01.01.2016 в автоматичному режимі без звернення ОСОБА_1 перерахунку одержуваної нею з 2003 року допомоги на дитину.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що оскільки ОСОБА_1 у 2016 році не зверталась до відповідача із заявою та комплектом документів щодо призначення їй допомоги відповідно до п. 35 Порядку призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, то підстав для нарахування та виплати такої допомоги немає.
10. У касаційній скарзі позивач посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права. Вважає, що на виконання п. 7.3 Інструкції щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги (затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України 19.09.2006 № 345), у зв`язку із змінами з 01.01.2016 розміру допомоги на дітей одиноким матерям за нормами ст. 18-3 Закону № 2811-ХІІ та у зв`язку з тим, що нею до заяви від 29.01.2003 додано необхідний комплект документів, Управління може провести з 01.01.2016 перерахунок розміру допомоги в автоматичному режимі без її звернення.
11. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не подав.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
13. Згідно ст. 18-3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» № 2811-XII в редакції від 24.12.2015 № 911-VIII допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матері (батьку) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, професійно-технічних, а також вищих навчальних закладах I-IV рівнів акредитації, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців.
14. Середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (абз. 6 ст. 2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми»).
15. Прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення (абз. 5 ст. 2 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми»).
16. Згідно п. 34 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги на підставі довідки про доходи та декларації про доходи та майновий стан осіб, що звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги. Також цим пунктом визначається перелік осіб, що входять до складу сім`ї особи, що звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям.
17. Види доходів які враховуються до сукупного доходу сімей (одержувачів) соціальної допомоги передбачено в п. 5 цієї Методики.
18. Також відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1181 від 25.12.2015 громадянам, які отримували допомогу на дітей одиноким матерям у 2015 році і період виплати припадає на 2016 рік, виплата допомоги з врахуванням підвищеного розміру продовжується до закінчення періоду виплати допомоги без їх звернення до управління соціального захисту населення. Особам, які отримували допомогу у гарантованому розмірі 30% прожиткового мінімуму (без врахування доходу сім`ї) надано право на отримання зазначеної допомоги з січня 2016 року, за умови звернення до органу соціального захисту населення у період з січня по березень 2016 року.
19. Оскільки позивачка до 01.01.2016 отримувала допомогу в мінімальному розмірі без врахування доходів, а враховуючи зазначені зміни до чинного законодавства допомога одиноким матерям в мінімальному розмірі з 01.01.2016 припинена, то для продовження виплати допомоги позивачці необхідно було звернутись в управління з заявою і декларацією про доходи та майновий стан з січня 2016 року.
20. Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд, зокрема, у постанові від 11.08.2020 у справі № 456/3596/16-а.
21. Крім того, як зазначено відповідачем у відзиві, на виконання постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 04.10.2016 у справі № 876/6440/16 призначено ОСОБА_1 допомогу з 01.01.2016 по 30.04.2016 в розмірі 263,18 грн; з 01.05.2016 по 30.06.2016 в розмірі 339,18 гривень.
22. Однак, постановою Стрийського міськрайонного суду від 27.03.2017 у справі № 456/3544/16-а за позовом ОСОБА_1 до Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради скасовано рішення Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради щодо призначення ОСОБА_1 допомоги одинокій матері на доньку ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 з 01.01.2016 по 30.04.2016 у розмірі 263,18 грн та з 01.05.2016 по 30.06.2016 у розмірі 339,18 грн, оскільки вона не зверталася до Управління праці та соціального захисту населення Стрийської міської ради із заявою та комплектом документів щодо призначення допомоги відповідно до п. 35 Порядку призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми. Вказане рішення набрало законної сили 19.04.2017.
23. Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що допомога на дітей одиноким матерям з врахуванням доходів призначається виключно на підставі особистого звернення до Управління із заявою та відповідним комплектом документів.
24. За таких обставин, рішення судів першої та апеляційної інстанції у цій справі є законними та обґрунтованими і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права та при дотриманні норм процесуального права, в оскаржуваних судових рішеннях повно і всебічно з`ясовані обставини в адміністративній справі з наданням оцінки аргументам учасників справи, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.
25. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341 343 349 350 356 359 КАС України, Суд -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Стрийського міськрайонного суду Львівської області від 13 листопада 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2018 року у справі № 456/1774/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.
Суддя В.М. Кравчук
Суддя Н.В. Коваленко
Суддя О.П. Стародуб