ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2024 року
м. Київ
справа №460/9808/23
адміністративне провадження № К/990/9936/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні адміністративну справу №460/9808/23
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2024 (ухвалену в складі колегії суддів: головуючого судді Онишкевича Т.В., суддів: Сеника Р.П., Судової-Хомюк Н.М.),-
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У квітні 2023 року ОСОБА_1 (далі- ОСОБА_1 , позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі-ГУ ПФУ в Рівненській області), у якому позивач просила:
- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Рівненській області, які полягають у відмові в перерахунку та виплаті пенсії її з 22.07.2021 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 про розмір грошового забезпечення;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Рівненській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 22.07.2021 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 про розмір грошового забезпечення, з урахуванням виплачених сум.
В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначала, що вона перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Рівненській області та отримує пенсію, яку призначено відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". ІНФОРМАЦІЯ_1 виготовлено та надано до ГУ ПФУ в Рівненській області довідку від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 про розмір грошового забезпечення.
Позивач звернулася до ГУ ПФУ в Рівненській області з проханням провести перерахунок розміру пенсії на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, однак, отримала лист відповідача про відмову у здійсненні перерахунку. Вважає відмову відповідача протиправною, оскільки така обмежує його право на належне пенсійне забезпечення передбачене чинним законодавством.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 позов задоволено повністю.
Визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Рівненській області щодо відмови у перерахунку та виплаті призначеної ОСОБА_1 пенсії відповідно до виданої ІНФОРМАЦІЯ_1 довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 та зобов`язано відповідача провести з 01.04.2019 перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії відповідно до вказаної довідки, з врахуванням основних, додаткових видів грошового забезпечення та з врахуванням виплачених раніше сум.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що підставою для перерахунку пенсії позивача є оновлена довідка про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019, встановленого за відповідною (аналогічною) посадою (на день звільнення із служби), згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», оскільки відмова відповідача у перерахунку пенсії ОСОБА_1 є протиправною, тому слід зобов`язати ГУ ПФУ в Рівненській області здійснити такий перерахунок пенсії позивачки з 01.04.2019.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2024 скасовано рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.09.2023, ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.
Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову у задоволенні позову, виходив з того, що підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2622-ХІІ, виникли з 05.03.2019. Однак, виплата пенсії позивачці на підставі Закону № 2622-ХІІ припинена відповідно до її заяви до прийняття Кабінетом Міністрів України Постанови № 103, і перерахунок пенсії ОСОБА_1 не було проведено, тому підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431, що складена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб», немає.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на касаційну скаргу
У березні 2024 року позивач звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій ОСОБА_1 просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2024 та змінити рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 наступним чином:
«Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, які полягають у відмові в перерахунку та виплаті пенсії її з 22.07.2021 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 про розмір грошового забезпечення;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Рівненській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачці з 22.07.2021 на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431 про розмір грошового забезпечення, з урахуванням виплачених сум.».
У скарзі зазначає, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права та допустив порушення норм процесуального права.
В обґрунтування підстав касаційного оскарження судових рішень у цій справі заявник зазначає, що відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статей 43, 51, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 №2262-ХІІ, а саме - щодо виникнення права на перерахунок пенсії за довідкою про грошове забезпечення станом на 05.03.2019 у тих осіб, кому пенсія призначалася після 2018 року (після перерахунку пенсій за постановою КМУ №103 від 21.02.2018).
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Верховного Суду від 01.04.2024 касаційну скаргу залишено без руху, встановлено строк на усунення недоліку касаційної скарги шляхом уточнення підстав касаційного оскарження.
Ухвалою від 15.05.2024 відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Рівненській області.
У період з 01.11.2007 до 30.04.2017 отримувала пенсію за вислугу років, призначену згідно із Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
З 01.05.2017 ОСОБА_1 переведено на пенсію за віком за нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
З 22.07.2021 ОСОБА_1 переведено на пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
ІНФОРМАЦІЯ_1 направлено до ГУ ПФУ в Рівненській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення позивача, що враховується для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019.
ОСОБА_1 звернулася до пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням довідки від 13.02.2022 №12/1/хг14653/431.
У відповідь на вказане звернення позивачки, ГУ ПФУ в Рівненській області листом відмовило у перерахунку та виплаті пенсії по оновленій довідці, мотивуючи тим, що оскільки Кабінетом Міністрів України не прийнято нової постанови, яка б регулювала чи змінювала умови проведення перерахунку пенсій та встановлювала б нові розміри, порядок проведення перерахунку та виплати перерахованих пенсій, як це було визначено Постановою КМУ №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", то у ГУ ПФУ відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії з врахуванням вказаної довідки.
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернулася до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі-Закон № 2262-XII) (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Алгоритм перерахунку передбачено у пунктах 2-3 Порядку № 45. Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).
Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Судами встановлено, що позивач проходила війську службу і була звільнена з військової служби, з 01.11.2007 ОСОБА_1 призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-XII.
З грудня 2016 року ОСОБА_1 пенсійним органом проведений перерахунок пенсії із таких складових грошового забезпечення: посадовий оклад- 565 грн, оклад за військове звання - 35 грн, процентна надбавка за вислугу років (25%)-150 грн, надбавка за особливо важливі завдання 50 % - 375 грн, премія (10%) - 56,50 грн, всього -1181,50 грн. Основний розмір пенсії 58 % з урахуванням мінімального розміру пенсії - 1247,00 грн.
З 01.05.2017 за заявою ОСОБА_1 її переведено на пенсію за віком за Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення». З 22.07.2021 позивачку переведено на пенсію відповідно до Закону № 2262-XII.
Відповідно до протоколу за пенсійною справою від 22.07.2021 позивачу при поновленні раніше призначеної пенсії за вислугою років у відповідності до Закону № 2262-XII, застосоване грошове забезпечення, визначене постановами Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та від 23.04.2012 №355 «Про збільшення розмірів пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», тобто, виходячи із складових грошового забезпечення та їх розмірів, які були визначені станом на грудень 2016 року.
Судами попередніх інстанцій також встановлено, що 13.02.2022 ІНФОРМАЦІЯ_1 складено та направлено відповідачу довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку основного розміру пенсії з 01.04.2019.
Відповідач заперечував можливість проведення перерахунку розміру пенсії позивача на підставі вказаної довідки, покликаючись на те, що Кабінетом Міністрів України не прийнято нової постанови, яка б врегульовувала чи змінювала умови проведення перерахунку пенсій та встановлювала нові розміри, порядок проведення перерахунку та виплати перерахованих пенсій, як це було визначено постановою КМУ №103. Водночас, виплата пенсії ОСОБА_1 за вислугу років була припинена до прийняття постанови Кабінету Міністрів України № 103.
Колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 N 3-1 «Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Порядок № 3-1).
Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.
Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.
Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, є збільшення рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, що може бути реалізовано двома шляхами:
- через централізований механізм повідомлень та інформувань територіального органу Пенсійного фонду України органами влади, у спосіб, визначений пунктами 1-3 Порядку № 45;
- за відповідною заявою пенсіонера та доданими до неї документами.
У постанові від 16.03.2023 у справі № 380/8112/22 Верховний Суд дійшов наступного висновку:
« заява пенсіонера та додані до неї документи, які дають право на подальше підвищення пенсії (довідка про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій), є підставою для перерахунку раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, проте за умови, якщо її видача державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45, обумовлена зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством».
Згідно довідки про грошове забезпечення від 13.02.2022 станом на 01.04.2019 збільшено розміри: посадового окладу за відповідною (прирівняною) посадою «старшого кухара»; оклад за військовим званням «старший солдат»; надбавка за вислугу років; премія та надбавка за особливості проходження служби.
Водночас, як встановлено судами, станом на 01.04.2019 ОСОБА_1 отримувала пенсію за віком відповідно до Закону України ««Про загальнообов`язкове державне пенсійне забезпечення».
Виходячи з викладеного, висновок суду апеляційної інстанції про те, що у відповідача були відсутні підстави для перерахунку розміру її пенсії за Законом № 2262-ХІІ, виплата якої відновлена у липні 2021 року, відповідно до поданої довідки, у якій зазначені складові грошового забезпечення станом на 01.04.2019.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що ОСОБА_1 у межах цієї справи не оскаржує розрахунок розміру її пенсії при поновленні раніше призначеної пенсії за вислугою років у відповідності до Закону № 2262-XII та застосування грошового забезпечення станом на грудень 2016 року, а не погодилась саме із відмовою у проведенні перерахунку розміру пенсії відповідно до довідки від 13.02.2022.
Таким чином, касаційна скарга не містить належних та обґрунтованих доводів, які б спростовували наведені висновки суду апеляційної інстанції. У скарзі також не зазначено інших міркувань, які б не були предметом перевірки судів та щодо яких не наведено мотивів відхилення кожного з аргументів.
Розглядаючи цю справу в касаційному порядку, Верховний Суд також враховує, що згідно з імперативними вимогами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги; на підставі встановлених фактичних обставин справи лише перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права.
Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень.
Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись статтями 341- 343 349 350 355 356 359 375 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2024 у справі № 460/9808/23- залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий Л.В. Тацій
Судді С.Г. Стеценко
Т.Г. Стрелець