ПОСТАНОВА
Іменем України
02 червня 2022 року
Київ
справа №461/4052/17
адміністративне провадження № К/9901/35991/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Львівської міської ради
на постанову Галицького районного суду міста Львова від 08 серпня 2017 року (головуючий суддя Волоско І.Р.)
та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року (головуючий суддя Гінда О.М., судді Курилець А.Р., Старунський Д.М.)
у справі №№461/4052/17
за позовом Автогаражного кооперативу «Гайовий» (далі - АК «ГАЙОВИЙ»)
до Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій, встановлені судами попередніх інстанцій обставини:
1. Автогаражний кооператив «Гайовий» звернувся до суду з адміністративним позовом до Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради, в якому просив:
- визнати протиправною відмови Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо розгляду та затвердження проекту землеустрою земельної ділянки АК «ГАЙОВИЙ»;
- зобов`язати Львівську міську раду розглянути на сесії ради і вирішити, відповідно до ст. ст. 123 124 134 Земельного кодексу України, питання про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові АК «ГАЙОВИЙ» площею-2800 кв.м., кадастровий № 4610137500:05:003:0259.
2. Постановою Галицького районного суду міста Львова від 08 серпня 2017 року, залишеною без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року, позов задоволено повністю.
2.1. Визнано протиправною відмову Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо розгляду та затвердження проекту землеустрою земельної ділянки АГК "ГАЙОВИЙ" цільове призначення - 12.04, для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові площею - 2800 кв.м., кадастровий № 4610137500:05:003:0259.
2.2. Зобов`язано Львівську міську раду розглянути на сесії ради і вирішити, відповідно до ст.ст. 123 124 134 Земельного кодексу України, питання про затвердження проекту землеустрою земельної ділянки цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові АГК "ГАЙОВИЙ" площею-2800 кв.м., кадастровий № 4610137500:05:003:0259 /тобто, затвердити проект або відмовити/.
3. Під час розгляду справи суди попередніх інстанцій встановили, що:
3.1. 14.03.2002 Львівською міською радою прийнято ухвалу № 1524 «Про погодження АК «ГАЙОВИЙ» місця розташування та надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові», площа земельної ділянки - 2800 кв.м. Ця ухвала у встановленому законом порядку не була скасована, недійсною не визнавалась, термін її дії необмежений.
3.3. 02.11.2006 листом № 2-13632 АГК "ГАЙОВИЙ" було повідомлено, що проект ухвали "Про затвердження АПК "ГАЙОВИЙ" проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном 15 років для будівництва гаражних боксів на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові" був відхилений на засіданні ради 03.11.2005 і цим же листом повідомлено, що АГК "ГАЙОВИЙ" має право повторно ініціювати розгляд даного питання міською радою.
3.4. 02.02.2007 АГК "ГАИОВИИ" повторно подав заяву і проект відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів на вул. Замарстинівській,135-А у м. Львові на розгляд Львівської міської ради, однак, заява і подані документи Львівською міською радою розглянуті не були.
3.5. 22.01.2008 листом № 2-1353/2403 департамент містобудування Львівської міської ради повідомив АГК "ГАЙОВИЙ", що проект ухвали "Про затвердження АГК "ГАЙОВИЙ" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові» 27.12.2007 на засіданні ради був відхилений. Як в першому, так і в другому випадку мотивовані пояснення відмови в наданні в оренду земельної ділянки не були дані.
3.6. 19.02.2008 господарським судом Львівської області було задоволено позов АГК "ГАЙОВИЙ" по справі № 23/1314 А (330), визнано незаконними дії Львівської міської ради щодо відхилення проектів ухвали "Про затвердження АГК «ГАЙОВИЙ" проекту відведення земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові та зобов`язано Львівську міську раду на найближчій з моменту набрання постановою суду законної сили сесії розглянути клопотання АГК "ГАЙОВИЙ" від 02.02.2007 про надання в оренду терміном на 15 років земельної ділянки площею 2 800 кв.м. на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові та прийняти за результатами розгляду клопотання передбачене законом рішення в межах наданих Львівській міській раді щодо цього клопотання повноважень.
3.7. 03.03.2008 на виконання постанови господарського суду Львівської області був виданий виконавчий лист за яким було відкрито виконавче провадження.
3.8. 23.09.2008 листом №17-5461/2403 департамент містобудування Львівської міської ради повідомив АГК "ГАЙОВИЙ", що проект ухвали "Про затвердження АГК "ГАЙОВИЙ" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові» 11.09.2008 на засіданні ради був відхилений. Мотивовані пояснення відмови в наданні в оренду земельної ділянки не дані.
3.9. 24.09.2008 підрозділом примусового виконання рішень відділу державної виконавчої служби головного управління юстиції у Львівській області винесено постанову про припинення виконавчого провадження на підставі листа директора департаменту містобудування Львівської міської ради про відхилення проекту ухвали Львівської міської ради щодо надання АГК "ГАЙОВИЙ" в оренду земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові.
3.10. 17.02.2010 відповідачу повторно був направлений весь необхідний пакет документів, в тому числі й проект договору оренди вищевказаної земельної ділянки.
3.11. 11.03.2010 позивачем було отримано лист начальника управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин, яким було повідомлено, що сесією Львівської міської ради 11.09.2009 відхилено проект ухвали щодо відведення земельної ділянки на вул. Замарстинівській 135-А у м. Львові, про що позивача повідомлено листом від 23.09.2008, однак, мотивація й підстави відмови так і не були наведені.
3.12. 05.12.2011 листом № 2403-2вих.-1625 директор департаменту містобудування Львівської міської ради повідомив що сесією Львівської міської ради 10.11.2011 відхилено проект ухвали "Про затвердження АГК «ГАЙОВИЙ" проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові".
3.13. 02.02.2012 листом № 1103-41 на звернення АГК "ГАЙОВИЙ" надана копія ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011.
3.14. 02.11.2012 Шевченківським районним судом м. Львова по справі №2а/1328/251/12 відмовлено в задоволенні адміністративного позову до Львівської міської ради про визнання незаконною і скасування ухвали Львівської міської ради № 989 від 24.11.2011 "Про відмову АГК "ГАЙОВИЙ" у наданні земельної ділянки на вул. Замарстинівській, 135-А", про визнання незаконною і скасування ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011 в частині включення в межі парку "700-річчя Львова" земельної ділянки площею 2800 кв. м. на вул. Замарстиніській, 135-А ум. Львові та спонукання (зобов`язання) відповідача - Львівської міської ради до виконання обов`язку - розгляду та прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та укладення з АГК "ГАЙОВИЙ" договору оренди земельної ділянки площею 2800 кв.м. терміном на 15 років на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові для будівництва автогаражних боксів.
3.15. 07.11.2013 постановою Львівського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу АГК «ГАЙОВИЙ" задоволено частково, скасовано постанову Шевченківського районного суду м. Львова від 02.11.2012; ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги про визнання незаконною і скасування ухвали Львівської міської ради № 217 від 17.02.2011 залишено без розгляду, а в іншій частині позовних вимог відмовлено з мотивів пропуску строків звернення до суду.
3.16. 11.11.2016 листом №2401-4382 управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради повідомило, що земельна ділянка площею 0.2800 га на вул. Замарстинівській, 135-А, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення відповідно до плану зонування території Шевченківського району розміщена в зоні КС-5 - зона розміщення об`єктів 5-го класу санітарної класифікації (нормативна СЗЗ-50 м), знаходиться поза межами червоних ліній.
3.17. 26.12.2016 на замовлення АГК "ГАЙОВИЙ" КП "КАРТОГРАФ" виготовлено проект землеустрою земельної ділянки для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові. 13.03.2017 експертом державної експертизи надано висновок №100/82-17 про те, що проект землеустрою земельної ділянки 12.04 для розміщення та експлуатації будівель автомобільного транспорту та дорожнього господарства на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові АГК "ГАЙОВИЙ" площею земельної ділянки - 2800 кв.м. відповідає вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
3.18. Державним кадастровим реєстратором АК «ГАЙОВИЙ» 23.03.2017 видано Витяг № НВ-4604833802017 на земельну ділянку на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові кадастровий №4610137500:05:003:0259 категорія землі - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - 12.04 для розміщення та експлуатації будівель та споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
3.19. Листом від 18.04.2017 № 4-2301-350 юридичний департамент повідомив, що АК «ГАЙОВИЙ» не є садівничим чи дачним кооперативом і департамент не вбачає підстав затвердження АК «ГАЙОВИЙ» проекту землеустрою щодо відведення земельної на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові для обслуговування гаражних боксів.
3.20. Управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 28.04.2017 № 2403-2428 повідомило, що право оренди земельної ділянки площею 0.2800 га на вул. Замарстинівській, 135-А кадастровий №4610137500:05:003:0259 може бути реалізоване виключно на конкурентних засадах (земельних торгах) і тому звернення АК «ГАЙОВИЙ» від 14.03.2017 №2-6139/АП-Л-2403 не може бути вирішене.
4. Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив з того, що, оскільки, позивачу ухвалою Львівської міської ради від 14.03.2002 № 1524 погоджено місце розташування об`єкта та надано дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки площею - 2800 кв.м, на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові для будівництва авто-гаражних боксів, то реалізація його права не може бути обмежена проведенням земельних торгів в силу положень абз. 3 ч. 1 Розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги, заперечень (відзиву) на касаційну скаргу:
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права і порушення норм процесуального права, скаржник звернувся з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Галицького районного суду м. Львова від 08.08.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.01.2018 і прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.
5.1. Скаржник зазначає про те, що суди першої та апеляційної інстанцій не врахували усі обставини справи, які мають значення для справи. В обґрунтування доводів касаційної скарги вказано, що судами попередніх інстанцій не врахованого того, що дія ухвали Львівської міської ради № 1524 від 14.03.2002 є обмеженою. Також відповідачем підкреслено, що термін дії положення абз. 3 ч. 1 Розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України обмежено дворічним строком.
6. Позивачем подано заперечення на касаційну скаргу, у яких він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги та залишити в силі оскаржувані судові рішення. Мотивами заперечень проти касаційної скарги позивач зазначає неправомірність дій Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки. Крім того, вказав на .
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
7. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у редакції до 08.02.2020, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
8. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 08.02.2020.
9. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
10. Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіп, селищ, міст належить, серед іншого, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
11. Згідно статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
12. Відповідно до статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про на дання земельної ділянки у користування.
13. Пункт 13 цієї норми передбачає, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
14. Відповідно до частини 1 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
15. Згідно частин 2, 3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
16. Відповідно до частини 2 статті 124 ЗК України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу).
17. З матеріалів справи вбачається, що спірні правовідносини виникли 14.03.2002 з прийняттям ухвали Львівською міською радою.
18. У 2008 році земельне законодавство в частині передачі земельних ділянок комунальної власності зазнало деяких змін.
19. Зокрема, підпунктом 17 пункту 2 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань будівництва» від 16.09.2008 №509-VI (набрав чинності 14.10.2008; далі - Закон №509-VI) було внесено зміни до пункту 1 Перехідних положень Земельного кодексу України.
20. Цим пунктом 1, а саме абзацом 3, передбачено, що у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 1 січня 2008 року передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).
21. Однак дія такої зміни була обмежена в часі і відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень вищезазначеного Закону №509-VI, враховуючи зміни, внесені Законом України від 29.06.2010 №2367-VI, діяла протягом двох років з дня набрання чинності, тобто до з 14.10.2008 по 15.10.2010.
22. Разом з тим, пунктом 3 Прикінцевих положень цього ж Закону від 16.09.2008 №509-VI, встановлено, що прийняті і не виконанні до набрання чинності цим Законом (тобто, до 14.10.2008) рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим законом (тобто, до 14.10.2010), розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку. Передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).
23. Аналіз зазначених положень закону дає підстави для висновку, що при виникненні питання щодо передачі земельних ділянок в оренду за рішеннями про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, прийнятим до 14.10.2008, слід застосовувати пункт 3 Перехідних положень Закону від 16.09.2008 №509-VI. До рішень із зазначених питань, прийнятих після 14.10.2008, цей пункт не застосовується.
24. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, ухвалою №1524 від 14.03.2002 Львівська міська рада погодила місце розташування та надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки в оренду терміном на 15 років для будівництва гаражних боксів на вул. Замарстинівській, 135-А у м. Львові .
25. Отже, рішення від 14.03.2002 було прийнято до 14.10.2008, а відтак, в силу п. 3 Прикінцевих положень Закону від 16.09.2008 №509-VI, було чинним до 14.10.2010. Тобто, оскільки ухвала Львівської міської ради від 14.03.2002 № 1524 станом на 14.10.2010 не була реалізована, тому і втратила чинність.
26. За таких обставин справи та правового регулювання, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкових висновків про наявність підстав для задоволення позову.
27. Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень.
28. Відповідно до частини 1 статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
29. Отже, Верховний Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій із прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», статтями 341 343 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Львівської міської ради - задовольнити.
Постанову Галицького районного суду міста Львова від 08 серпня 2017 року та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30 січня 2018 року- скасувати.
У задоволенні позову Автогаражного кооперативу «Гайовий» до Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя: В.М. Шарапа
Судді: А.А. Єзеров
С.М. Чиркін