ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2022 року
м. Київ
справа №520/11252/19
провадження № К/9901/13503/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів Кравчука В.М., Шарапи В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2020 (колегія суддів у складі головуючого судді П`янової Я.В., суддів Зеленського В.В., Чалого І.С.)
у справі №520/11252/19
за позовом ОСОБА_1
до ІНФОРМАЦІЯ_1, Міністерства оборони України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Міністерства оборони України про відмову ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ), який визнаний інвалідом 2-ої групи внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії, оформлене протоколом засідання Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 22.03.2019 №37, п. 74;
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 повторно подати до Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги військовослужбовцю - ОСОБА_1 , який визнаний інвалідом 2-ої групи внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії з урахуванням висновків суду по даній справі (додаток 13 до Положення, затвердженого наказом МОУ № 530) та належним чином оформлений пакет документів, наданий ним разом з заявою про призначення і виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю від 03.05.2018 у відповідності до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 та Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затверджене наказом Міністерства оборони України від 14.08.2011 № 530;
- зобов`язати Міністерство оборони України після отримання відповідного висновку ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги військовослужбовцю ОСОБА_1 (додаток 13 до Положення, затвердженого наказом МОУ № 530) призначити, нарахувати та здійснити виплату через ІНФОРМАЦІЯ_1 одноразову грошову допомогу військовослужбовцю ОСОБА_1 , який визнаний інвалідом 2-ої групи внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії в розмірі 200-кратиого прожиткового мінімуму, встановленою законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності у відповідності до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України під 25.12.2013 №975 (в редакції станом на 26.07.2016) та Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затверджене наказом Міністерства оборони України від 11.08.2011 №530;
- для забезпечення належного захисту прав позивача у разі необхідності вийти поза межі заявлених позовних вимог.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.12.2019 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.
3. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2020 рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.12.2019 скасовано, прийнято нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано рішення Міністерства оборони України про відмову ОСОБА_1 , який визнаний особою з інвалідністю ІІ групи внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії, оформлене протоколом засідання Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 22.03.2019 №37, п. 74;
- зобов`язано Міністерство оборони України повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням ІІ групи інвалідності внаслідок захворювання, яке пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в районах, де велись бойові дії, відповідно до вимог Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчання (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" та Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2011 № 530, з урахуванням висновків суду.
В іншій частині у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
4. Позивачем подано касаційну скаргу на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2020, в якій він просить змінити мотивувальну частину зазначеного рішення апеляційного суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач проходив військову службу та брав участь у бойових діях на території Демократичної Республіки Афганістан.
6. 09 липня 2013 року ОСОБА_1 вперше встановлено III групу інвалідності внаслідок поранення, контузія, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії зі строком дії до 01.08.2014 (черговий переогляд 09.07.2014), що підтверджується випискою до акту огляду обласною медико-соціальною експертною комісією № 3 Серія 10 ААВ № 631116 від 17.07.2013.
7. З 24 липня 2016 року ОСОБА_1 змінено групу інвалідності та вперше встановлено II групу інвалідності внаслідок поранення, контузії, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії зі строком дії до 01.08.2018 (черговий переогляд 26.07.2018), що підтверджується довідкою до акту огляду обласною медико-соціальною експертною комісією №3 Серія 12 ААА № 106956 від 28 липня 2016 року.
8. Витягом із протоколу № 793 від 04.04.2013 Центральної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України встановлено, що захворювання позивача пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.
9. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.07.2018 по справі №520/4950/18 визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1, яка полягає у не поданні у 15-тиденний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновку щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги військовослужбовцю - ОСОБА_1 , якому встановлено II групу інвалідності, внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії (додаток 13 до Положення, затвердженого Наказом МОУ № 530) у відповідності до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013р. № 975 та Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 № 530. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_1 подати до Міністерства оборони України висновок щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги військовослужбовцю - ОСОБА_1 , якому встановлено II групу інвалідності, внаслідок поранення (контузія) і захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії (додаток 13 до Положення, затвердженого Наказом МОУ № 530) у відповідності до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 та Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затверджене Наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 №530.
10. Комісія Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум прийняла рішення, оформлене протоколом № 37 від 22.03.2019 (пункт 74), яким відмовлено позивачу в призначенні одноразової грошової допомоги з підстав того, що виплата одноразової грошової допомоги позивачу повинна здійснюватися Державною прикордонною службою України, заявнику інвалідність встановлена понад 3-місячний термін, крім того, заявником не надано документу, що свідчить про причини та обставини поранення (травми або каліцтва).
11. Вважаючи зазначене рішення Міністерства оборони України незаконним, позивач звернувся до суду.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що позивачем при зверненні про призначення одноразової грошової допомоги не було надано документів, що свідчать про причини та обставини поранення, а також те, що право на отримання вказаної одноразової грошової допомоги у позивача не виникає через встановлення інвалідності після спливу трьох місяців від дня звільнення зі служби.
13. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов частково, апеляційний суд виснував таке:
- у зв`язку зі зміною групи інвалідності позивача з 24.07.2016 до спірних правовідносин за участю позивача застосовується законодавство, що діяло станом на 24.07.2016. Відповідно до ч. 8 ст. 16-3 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII (далі - Закон №2011-XII) це право позивач міг реалізувати протягом трьох років з його дня виникнення, тобто до 24.07.2019;
- саме на Міністерство оборони України, як на головного розпорядника коштів, покладено обов`язок щодо прийняття рішення про виплату одноразової грошової допомоги, в тому числі особам, які проходили військову службу у Прикордонних військах КДБ СРСР, у разі встановлення їм відповідної групи інвалідності;
- надані позивачем документи на підтвердження причин та обставин поранення (контузії, травми або каліцтва) не містять відомостей про обставини поранення позивача, зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження;
- під час нового розгляду заяви позивача відповідачу слід надати належну правову оцінку наявності запису в військовому квитку позивача про поранення, яке ним отримано під час проходження військової служби в Демократичній республіці Афганістан, та яке в подальшому призвело до встановлення інвалідності, в частині того, чи може такий запис свідчити про достовірні обставини поранення.
14. У своїй касаційній скарзі позивач наголошує, що апеляційний суд дійшов безпідставного висновку про ненадання позивачем документа на підтвердження причин та обставин поранення (контузії, травми або каліцтва), адже в матеріалах справи міститься копія військового квитка з відміткою про поранення та довідка на підтвердження зазначеного факту. Зазначає, що надані ним документи повністю відповідають правовій позиції Верховного Суду, викладеній у справі №822/220/18, щодо того, які документи мають подаватись на підтвердження причин та обставин поранення (контузії, травми або каліцтва).
V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.
16. Позивачем постанова апеляційного суду оскаржується лише в частині мотивів, з яких суд виходив зобов`язуючи Міністерство оборони України повторно розглянути документи позивача, подані для призначення ОГД.
17. Пунктом 11 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 (далі - Порядок № 975) визначено, що військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст, якому виплачується одноразова грошова допомога у разі настання інвалідності чи втрати працездатності без встановлення йому інвалідності, подає уповноваженому органу такі документи: заяву про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності чи часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності; довідку медико-соціальної експертної комісії про встановлення групи інвалідності або відсотка втрати працездатності із зазначенням причинного зв`язку інвалідності чи втрати працездатності.
18. До заяви додаються копії: постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; документа, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою).
19. Фактично спір між сторонами наразі зводиться до того, чи є подані позивачем документами достатніми для розгляду питання про призначення йому ОГД в розумінні норм Порядку №975.
20. Колегія суддів звертає увагу, що доводи заявника касаційної скарги про те, що копія військового квитка з відміткою про поранення та довідка на підтвердження зазначеного факту в повній мірі підтверджують відомості про обставини поранення позивача, зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, дублюють позицію ОСОБА_1 , викладену в позові та в апеляційній скарзі.
21. Оцінюючи наведені в касаційній скарзі доводи, Суд виходить з того, що зазначені аргументи скаржника, наведені в касаційній скарзі, були ретельно перевірені та судом апеляційної інстанції, та їм була надана належна правова оцінка.
22. Так, апеляційний суд слушно послався на позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 10.04.2019 року по справі № 822/220/18, за змістом якої документами, що свідчать про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), зокрема про те, що поранення (контузія, травма, каліцтво) не пов`язане з учиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення, не є наслідком учинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, можуть бути лише достовірні документи про причини і обставини одержання військовослужбовцем такого поранення.
23. Апеляційний суд виснував, що надані позивачем документи на підтвердження причин та обставин поранення (контузії, травми або каліцтва) не містять саме відомостей про обставини поранення позивача, зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження.
24. Також апеляційний суд слушно зазначив, що під час повторного розгляду заяви позивача відповідачу слід надати належну правову оцінку наявності запису в військовому квитку позивача про поранення, яке ним отримано під час проходження військової служби в Демократичній республіці Афганістан, та яке в подальшому призвело до встановлення інвалідності, в частині того, чи може такий запис свідчити про достовірні обставини поранення.
25. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення апеляційним судом норм матеріального або процесуального права, у касаційній скарзі не наведено. Скарга зводиться до переоцінки встановлених у справі обставин.
26. Відповідно до статті 24 КАС України Верховний Суд переглядає судові рішення місцевих та апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.
27. Як зазначено у частині 4 статті 328 КАС України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.
28. Відповідно до частини 1 статті 36 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.
29. До повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.
30. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції.
31. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
32. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 341 350 356 КАС України, Суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2020 у справі №520/11252/19 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя В.М. Шарапа