ПОСТАНОВА

Іменем України

11 лютого 2020 року

м. Київ

справа №522/17873/15-а

провадження №К/9901/10968/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Берназюка Я.О., Желєзного І.В.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 (колегія суддів у складі головуючого судді Потапчука В.О., суддів Жука С.І., Семенюка Г.В.)

у справі №522/17873/15

за позовом ОСОБА_1

до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,

третя особа Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області,

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. Позивач звернувся до суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в якому просив визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 з відмови Головному управлінню Пенсійного фонду України в Одеській області (ГУ ПФУ в Одеській області) у наданні довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії та зобов`язати військову частину НОМЕР_1 надати зазначену довідку.

2. Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 20.05.2016 позов задоволено.

3. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

4. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_1 із посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване судові рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач є пенсіонером Збройних Сил України та знаходиться на пенсійному обліку у ГУ ПФУ в Одеській області

6. Перед звільненням позивач проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 в званні полковника на посаді начальника відділу-заступник начальника розвідки.

7. У 2011 році позивач звернувся із заявою до відповідача, в якій просив повідомити, чи поширюється на нього стаття 21 Закону України "Про розвідувальні органи України", а саме, в частині визначення розміру грошового забезпечення із якого нараховується пенсія в порядку та розмірах встановлених для військовослужбовців розвідувального органу Міністерства оборони України.

8. Листом від 17.05.2011 №222/4/791 відповідач повідомив позивачу про те, що згідно наказу Міністра оборони від 29.06.2010 №04 посада, яку займав позивач перед звільненням, включена до переліку посад та підрозділів військових частин, на колишніх військовослужбовців яких поширюються заходи соціального захисту, що визначені статті 21 Закону України «Про розвідувальні органи України».

9. 21.05.2015, позивач із посиланням на наказ Міністерства оборони України від 13.08.2012 №528 звернувся до ГУ ПФУ в Одеській області із заявою про звернення до ІНФОРМАЦІЯ_1 (ООВК) з вимогою про надання довідки про розмір грошового забезпечення військовослужбовця розвідувального органу Міністерства оборони України відповідної категорії для перерахунку пенсії

10. ГУ ПФУ в Одеській області звернулося до ООВК із проханням надати довідку про розмір грошового забезпечення позивача.

11. Відповідач листом від 10.07.2015 №222/4/832 відмовив ГУ ПФУ в Одеській області у наданні зазначеної довідки про розмір грошового забезпечення позивача тому, що для цього відсутні правові підстави.

12. Листом від 08.07.2015 № 576/0-11 Головне управління пенсійного фонду України в Одеській області повідомило позивача про неможливість перерахунку пенсії у зв`язку з тим, що Одеським обласним військовим комісаріатом Головному управлінню не надана довідка про розмір грошового забезпечення.

13. Вважаючи незаконними зазначені дії ІНФОРМАЦІЯ_1 , позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ.

14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що посада, яку перед звільненням з військової служби займав позивач, прирівняна до відповідної посади військової частини НОМЕР_1 , чим позивачу надані всі права, що належать військовослужбовцям які проходили військову службу безпосередньо у військовій частині НОМЕР_1 . На переконання суду першої інстанції, відмовою у наданні довідки про розмір грошового забезпечення позивача, відповідач порушив право позивача на соціальний захист, що визначений статтею 21 Закону України «Про розвідувальні органи України», так як ця відмова унеможливила здійснення передбаченого статтями 43, 51 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб» перерахунку пенсії позивача у відповідності із грошовим забезпеченням відповідної категорії військовослужбовців розвідувальних органів.

15. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції зазначив, що військова частина НОМЕР_2 , у якій проходив службу позивач не підпорядковується військовій частині НОМЕР_1 . Суд апеляційної інстанції виходив з того, що спірна довідка надається військовою частиною НОМЕР_1 лише особам, звільненим з військової служби з військової частини НОМЕР_1 та підпорядкованих їй військових частин.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

16. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує на аргументах, покладених судом першої інстанції в основу власного судового рішення та зазначених в п. 14 цього судового рішення.

17. Відповідач у запереченнях на касаційну скаргу просив суд рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.

19. Правове регулювання відносин між державою і громадянами України, які перебували на військовій службі, та мають право на пенсію здійснює Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі Закон № 2262-ХІІ).

20. Згідно з частиною 3 статті 43 Закону № 2262-ХІІ, пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення за останньою штатною посадою перед звільненням, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством.

21. Відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

22. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу», яка набрала чинності з 01 січня 2008 року, визначено нові види грошового забезпечення військовослужбовців.

23. Відповідно до пункту 5 постанови №1294 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати: надбавку за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби військовослужбовцям розвідувальних органів, які безпосередньо виконують функції з добування інформації, забезпечують та беруть участь у спеціальних заходах, спрямованих на підтримку національних інтересів у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років; надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів, які безпосередньо займаються виконанням спеціальних завдань із забезпечення державної безпеки, військовослужбовцям Управління державної охорони, які забезпечують державну охорону органів державної влади та посадових осіб України в розмірі до 70 відсотків посадового окладу; надбавку військовослужбовцям підрозділів Служби безпеки, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Служби зовнішньої розвідки та інших розвідувальних органів, особам середнього, старшого та вищого начальницького складу органів внутрішніх справ, які провадять оперативно-розшукову, розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність та інформаційно-аналітичне забезпечення органів державної влади і оперативно-службову діяльність в розмірі до 50 відсотків посадового окладу.

24. Частина 7 статті 21 Закону України «Про розвідувальні органи України» передбачає, що положення, передбачені цією статтею, а саме заходи соціального захисту, грошове забезпечення (оплата праці) співробітників усіх розвідувальних органів України, поширюються також на колишніх співробітників розвідувальних органів України і підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності цим Законом, та які потребують такого захисту в зв`язку з їхньою попередньою діяльністю.

25. На виконання вказаних вимог закону, з метою поширення заходів соціального захисту на колишніх військовослужбовців підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності цим Законом, стосовно включення до складу грошового забезпечення для перерахунку пенсій надбавок, передбачених пунктом 5 постанови Кабміну №1294, наказом Міноборони України від 13.08.2012 № 528 затверджено Перелік відповідних посад військовослужбовців підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності Законом України «Про розвідувальні органи України».

26. Судом першої інстанції встановлено та відповідачем не заперечується, що посада, яку перед звільненням з військової служби займав позивач, прирівняна до відповідної посади військової частини НОМЕР_1 , чим позивачу надані всі права, що належать військовослужбовцям, які проходили військову службу безпосередньо у військовій частині НОМЕР_1 .

27. Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі Порядок №45), відповідно до п.1 якого перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

28. Згідно пунктом 2 Порядку №45 на підставі рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, МНС, Мінтрансзв`язку, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПА, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, Державний департамент з питань виконання покарань (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям; Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та м. Севастополі (далі головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки); головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

29. Відповідно до пункту 3 Порядку №45 на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

30. За приписами пункту 24 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року № 3-1 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за № 135/13402), про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

31. Отже, органи Пенсійного фонду не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсій, а здійснюють її перерахунок та нарахування на підставі отриманих від уповноважених органів документів про види і розмір грошового забезпечення, а розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у відповідних довідках.

32. Пунктом 2 Наказу № 528 передбачений обов`язок командира військової частини НОМЕР_1 у разі виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій надавати інформацію до Департаменту фінансів Міністерства оборони України, військового комісаріату Автономної Республіки Крим, обласних та Київського міського військових комісаріатів про середні розміри надбавок, передбачених пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 N 1294, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсій за відповідними посадами, зазначеними у Переліку відповідних посад військовослужбовців підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності Законом України «Про розвідувальні органи України»

33. Зазначена норма є спеціальною, застосовується для проведення перерахунку пенсій та розповсюджується на осіб, зазначених у Переліку відповідних посад військовослужбовців підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності Законом України «Про розвідувальні органи України.

34. Згідно із пунктом 3 Наказу № 528 директор департаменту фінансів Міністерства оборони України зобов`язаний організувати роботу щодо підготовки довідок про розмір грошового забезпечення з врахуванням середніх розмірів надбавок, передбачених пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 N1294, для перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям підрозділів, на які покладалося здійснення розвідувальної діяльності до набрання чинності Законом України «Про розвідувальні органи України», та надання їх до територіальних органів Пенсійного фонду України.

35. Відповідно до пункту 2.13 Інструкції з організації роботи із соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби та членів їх сімей у Міністерстві оборони України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 31.12.2014 №937, на військову частину НОМЕР_1 покладаються: правильне і своєчасне визначення розміру грошового забезпечення для обчислення і перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби з військової частини НОМЕР_1 та підпорядкованих їй військових частин, та членам їх сімей, а також у разі прибуття на постійне проживання в Україну осіб з числа співробітників розвідувальних органів, звільнених з військової служби, та членів їх сімей з урахуванням положень статті 21 Закону №2331-III; оформлення та подання через обласні військові комісаріати до органів, що призначають пенсії, довідок про розмір грошового забезпечення осіб з числа співробітників розвідувальних органів, звільнених з військової служби, та членів їх сімей.

36. Зважаючи на те, що посада позивача, яку він займав перед звільненням, прирівняна до відповідної посади у військовій частині НОМЕР_1 , то у відповідача наявний обов`язок щодо надання відповідної довідки позивачу для перерахунку пенсії.

37. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 10.10.2019 (справа №522/17864/15-а) від 31.07.2019 (справа №522/17868/15-а) та від 23.12.2019 (справа №522/17840/15-а).

38. Суд не бачить підстав для відступу від цих висновків.

39. За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову.

40. Рішення суду першої інстанції відповідає закону і скасовано судом апеляційної інстанції помилково.

41. Відповідно до статті 352 КАС України Суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

42.З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 345 352 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

2. Постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 05.07.2016 у справі №522/17873/15 скасувати.

3. Постанову Приморського районного суду м. Одеси від 20.05.2016 у справі №522/17873/15 залишити в силі.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідачА.А. Єзеров

СуддяЯ.О. Берназюк

СуддяІ.В. Желєзний