ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2025 року

м. Київ

справа №540/8157/21

адміністративне провадження № К/990/16964/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А., суддів Кравчука В.М., Стародуба О.П.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2022 (суддя Бойко О.Я.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2023 (колегія суддів у складі: судді-доповідача Осіпова Ю.В., суддів Косцової І.П., Скрипченка В.О.) у справі №540/8157/21 за позовом Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

I. ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

1. У грудні 2021 року Релігійна організація «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» (далі - позивач, навчальний заклад) звернулась до суду з позовом до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (далі - відповідач, Національне агентство), в якому просила:

визнати протиправним та скасувати рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлене протоколом від 08.06.2021 №9 (52), з додатком в частині відмови Релігійній організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID у ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр;

зобов`язати Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти внести до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформацію про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр згідно з складеним ГО «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація» Акредитаційним висновком №7 за наслідками проведення акредитаційної експертизи освітньо-професійної програми «Богослов`я» Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут».

2. На обґрунтування позовних вимог позивач послався на протиправність рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлене протоколом від 08.06.2021 №9 (52), оскільки воно прийнято нелегітимним складом відповідача та на підставі експертного висновку, складеного неповноважним складом галузевої експертної ради, що є підставою для його скасування.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

3. Судами попередніх інстанцій установлено, що Релігійна організація «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» у травні 2019 року отримала державну ліцензію на освітню програму «Бакалавр богослов`я», є закладом вищої освіти, внесеним до Реєстру суб`єктів освітньої діяльності.

4. 16.03.2021 Релігійна організація «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» звернулася до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти для акредитації освітньої програми «Бакалавр» 041 «Богослов`я». До заяви позивач додав наступні документи: освітню програму, відомості про самооцінювання освітньої програми, рецензії на відгуки роботодавців.

5. 18.03.2021 відповідач своїм наказом призначив експертну групу для проведення акредитаційної експертизи у віддаленому (дистанційному) режимі за спеціальністю «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» за першим рівнем вищої освіти в Релігійній організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» у персональному складі: Дуда Н.М., доктор філософії з богослов`я (ЗВО Український католицький університет), керівник експертної групи; Нікульчев М.О., доктор богословських наук (Державний ВНЗ Донецький НТУ); Жук А.В. (Івано-Франківська академія Івана Золотоустого), здобувач вищої освіти.

6. Експертна група склала звіт, в якому зробила висновок, що освітня програма Релігійна організація «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» відповідала Критеріям за наступними рівнями відповідності: рівень «F» за критеріями 1 і 2, рівень «Е» за критеріями 3,4,9, рівень «В» за критеріями 5 і 8, критерій 10 не застосовується.

За результатами акредитаційної експертизи відповідач відмовив позивачу в акредитації.

7. 19.05.2021 галузева експертна рада на своєму засіданні (справа №0558/АС-21) зробила висновок про те, що освітня програма відповідає критеріям за тими ж рівнями відповідності, що зазначені в звіті експертної групи, а тому галузева експертна рада рекомендувала відповідачу ухвалити рішення про відмову в акредитації освітньої програми «Богослов`я».

8. Галузева експертна рада Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в галузі знань 04 «Богослов`я» розглядала на засіданні матеріали акредитаційної справи за №0558/АС-21 щодо акредитації освітньої програми позивача у наступному складі: Горяча М.С. - голова (ЗВО Український католицький університет), Христокін Г.В. - заступник голови (Університет державної фіскальної служби України), Шкрібляк М.В. (Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича), Пацан В.О. (Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара), Шепетяк О.М. (Київський університет ім. Бориса Грінченка), Романчук Я.Р. (Київська православна богословська академія), Фенно І.М. (Київський національний університет ім. Тараса Шевченка / Київський центр Українського католицького університету).

9. 08.06.2021 відповідач прийняв рішення про відмову в акредитації освітньої програми.

10. 25.08.2021 позивач звернувся до Євро-Азійської акредитаційної асоціації з проханням надати незалежний висновок щодо акредитації освітньої програми «Богослов`я» за критеріями, визначеними Положенням про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.

11. Для дослідження поставленого питання Громадська організація «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація», як форма юридичного супроводу Євро-Азіатської акредитаційної асоціації євангельських навчальних закладів утворила експертну групу у складі: Хром`яка М.В., кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.14 «Богослов`я»; Зигаленка О.В. , доктора служіння (D.Mm.), керівника відділу акредитації Євро-Азіатської акредитаційної асоціації євангельських навчальних закладів; Дятлика Т.М. , регіонального директора з розвитку вищої богословської освіти в Східній Європі та Центральній Азії, «Overseas Council - United World Mission», голови правління ГО «ЄАТА.

12. 24.11.2021 Громадською організацією «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація» складено Акредитаційний висновок №7 за наслідками проведення акредитаційної експертизи освітньо-професійної програми «Богослов`я» Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут».

13. Акредитаційна експертиза проведена на підставі: освітньо-професійної програми Богослов`я, яка розміщена на офіційному веб-сайті ТХІ (https://tci.org.ua/) та в системі акредитаційної справи Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (https://puhSic.naqa.gov.ua/); відомостей про самооцінювання освітньо-професійної програми, положень, порядків, інструкцій, робочих програм навчальних дисциплін, а також інших документів, що стосуються забезпечення освітнього процесу та розміщені на офіційному веб-сайті ТХІ (https://tci.org.ua/); відео-зустрічей з керівництвом, викладачами, а також студентами ТХІ, огляду матеріально-технічної бази; звіту експертної групи і висновку галузевої експертної ради відповідача, завантажених до системи акредитаційної справи (https://public.naqa.gov.ua/).

14. Загальний висновок Громадської організації «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація» за наслідками проведення акредитації освітньо-професійної програми «Богослов`я» ТХІ: Акредитувати на підставі встановлених рівнів відповідності за кожним критерієм: Критерій 1. Проектування та цілі освітньої програми - рівень «А»; Критерій 2. Структура та зміст освітньої програми - рівень «В»; Критерій 3. Доступ до освітньої програми і визнання результатів навчання - рівень «В»; Критерій 4. Навчання і викладання за освітньою програмою - рівень «В»; Критерій 5. Контрольні заходи, оцінювання здобувачів вищої освіти, академічна доброчесність - рівень «В»; Критерій 6. Людські ресурси - рівень «В»; Критерій 7. Освітнє середовище та матеріальні ресурси - рівень «А»; Критерій 8. Внутрішнє забезпечення якості освітньої програм - рівень «В»; Критерій 9. Прозорість та публічність - рівень «А».

Незалежною акредитаційною установою встановлено, що освітня програма позивача відповідає критеріям на рівні «А» і «В», а тому має бути акредитована.

15. Не погоджуючись із рішенням, оформленим протоколом від 08.06.2021 №9 (52), позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 06.12.2022, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2023, у задоволенні позову відмовив.

17. Відмовляючи у задоволенні позову суди виходили з повноважності складу проведеного засідання Галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти в галузі знань 04 «Богослов`я» та правомірності оспорюваного рішення з тих підстав, що освітня програма відповідного рівня освіти акредитується органом із забезпечення якості освіти, визначеним спеціальним законом, та/або акредитованими громадськими фаховими об`єднаннями або ж іншими акредитованими юридичними особами, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти. Національному агентству надано повноваження щодо проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, а також проведення інституційної акредитації. В Україні визнаються сертифікати про акредитацію освітніх програм, виданих іноземними акредитованими агентствами чи агентствами забезпечення якості вищої освіти, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 №554-р затверджений Перелік іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні, однак у цьому Переліку відсутні Євро-Азійська акредитаційна асоціація, Громадська організація «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація», а тому висновки цієї громадської організації не мають враховуватись під час проведення акредитації.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ЗАПЕРЕЧЕНЬ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

18. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій і передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

19. Як на підставу касаційного оскарження скаржник посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Скаржник вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме, статті 21 Закону України «Про вищу освіту» щодо формування і роботи галузевих експертних рад; пункту 2 розділу VII Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 №977, що рішення Національного агентства може бути оскаржене до суду у встановленому законом порядку.

20. Позивач у касаційній скарзі зазначає, що відповідно до чинного законодавства повноважний склад галузевої експертної ради відповідача формується у складі від 9 до 15 членів, однак галузева експертна рада з галузі знань «Богослов`я» протиправно була сформована у складі 7 осіб. Як наслідок, її експертний висновок також не може вважатися законним.

Склад галузевої експертної ради відповідача був визначений з порушенням процедури конкурсного відбору, оскільки був сформований з порушенням норм чинного законодавства. Під час складання звіту члени експертної групи оцінювали освітню програму Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут», керуючись власними релігійними (конфесійними) принципами і цінностями. На час розгляду питання про акредитацію позивача був відсутній державний стандарт відносно рівня спеціалізації «Богослов`я». Відмінність же у релігійних поглядах та особливостях віросповідання, призвели до непоґрунтованого заниження оцінки по критеріях, оскільки члени експертної групи не врахували особливості світоглядних і богословських цінностей закладу, який акредитували.

21. Скаржник зауважує, що суди, ухвалюючи рішення, послалися на відсутність у суду повноважень втручатися у дискрецію суб`єкта владних повноважень. Однак суди, в порушення вимог пункту 3 частини другої статті 2 КАС України, не перевірили законність і обґрунтованість оспорюваного рішення відповідача.

22. Скаржник, як на підставу касаційного оскарження, покликається на положення пункту 4 частини четвертої статті 328, пункт 1 частини другої статті 353 КАС України і зазначає, що судами не досліджено докази, які мають значення для правильного вирішення справи.

Позивач вважає, що судами безпідставно не врахований експертний висновок Громадської організації «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація», який підтверджує акредитацію позивача та доводить, що судами не досліджено і не надано оцінку доказам у справі, зокрема, звіту експертної групи, мотивованим зауваженням до звіту, експертному висновку Громадської організації «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація», акредитаційному висновку від 24.11.2021 №7.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Розглядаючи вимоги скаржника, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, Верховний Суд в межах касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, виходить з такого.

24. Частина перша статті 53 Конституції України гарантує право кожному на освіту, а частина третя цієї ж норми визначає, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

25. Засади регулювання, зокрема, освіти визначаються виключно законами України (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України), а Кабінет Міністрів України забезпечує, у тому числі, проведення політики у сфері освіти (пункт 3 частини першої статті 116 Конституції України).

26. Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, регулює Закон України від 05.09.2017 №2145-VIII «Про освіту», який також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти (преамбула до Закону).

27. Статус Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти визначено Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 №1556-VII (далі - Закон №1556-VII, у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин).

Статтею 17 цього Закону передбачено, що агентство є постійно діючим колегіальним органом, уповноваженим цим Законом на реалізацію державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти. Агентство є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України.

28. Склад Агентства затверджується Кабінетом Міністрів України. Голова та заступники Голови Агентства призначаються на посади і звільняються з посад Кабінетом Міністрів України за поданням Агентства та працюють на постійній основі (частина перша та третя статті 19 Закону).

29. Відповідно до пункту 8 частини першої статті 12 Закону № 1556-VII управління у сфері вищої освіти у межах своїх повноважень здійснюється, зокрема, Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.

30. Управління у сфері вищої освіти здійснюється, зокрема, Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, яке, відповідно до частини другої статті 17 Закону № 1556-VII, є юридичною особою публічного права, що діє згідно з цим Законом і статутом, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та наділене повноваженнями, визначеними статтею 18 цього Закону.

Згідно з цією нормою Агентство:

1) формує вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти, розробляє положення про акредитацію освітніх програм і подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

2) аналізує якість освітньої діяльності вищих навчальних закладів;

3) проводить ліцензійну експертизу, готує експертний висновок щодо можливості видачі ліцензії на провадження освітньої діяльності;

4) формує за поданням вищих навчальних закладів (наукових установ) пропозиції, у тому числі з метою запровадження міждисциплінарної підготовки, щодо переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на відповідних рівнях вищої освіти, і подає його центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

5) формує єдину базу даних запроваджених вищими навчальними закладами спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти;

6) проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти;

7) формує критерії оцінки якості освітньої діяльності, у тому числі наукових здобутків, вищих навчальних закладів України, за якими можуть визначатися рейтинги вищих навчальних закладів України;

8) розробляє вимоги до рівня наукової кваліфікації осіб, які здобувають наукові ступені, розробляє порядок їх присудження спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ) та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки;

9) розробляє положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад та подає його на затвердження центральному органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, акредитує спеціалізовані вчені ради та контролює їх діяльність;

10) акредитує незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти;

11) здійснює інші повноваження, передбачені законом.

Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про власну діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та направляє зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та вищим навчальним закладам для їх обговорення та належного реагування (частина друга статті 18).

31. Частинами першою та другою статті 20 Закону №1556-VII передбачено, що засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти є правомочним, якщо в ньому беруть участь не менше двох третин його членів. Рішення з усіх питань приймаються більшістю від складу Національного агентства з якості вищої освіти. У разі виникнення у члена Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти конфлікту інтересів він зобов`язаний утриматися від голосування. Члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти виконують покладені на них функції на підставі укладених з ними цивільно-правових договорів. Члени Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти діють на засадах відкритості та прозорості. Інформація про діяльність Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (рішення, протоколи засідань тощо) оприлюднюється на офіційному веб-сайті.

32. Згідно з пунктом 9 Статуту Агентство: формує вимоги до системи забезпечення якості вищої освіти, розробляє положення про акредитацію освітніх програм і подає його МОН для затвердження; аналізує якість освітньої діяльності вищих навчальних закладів; проводить ліцензійну експертизу, готує експертний висновок щодо можливості видачі ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері вищої освіти; формує галузеві експертні ради у складі від дев`яти до 15 членів на строк не більше ніж три роки з числа осіб, які мають науковий ступінь у відповідній галузі знань або досвід фахової роботи в галузі не менш як п`ять років, крім представників органів студентського самоврядування; формує за поданням вищих навчальних закладів (наукових установ) пропозиції, зокрема з метою запровадження міждисциплінарної підготовки, щодо переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на відповідних рівнях вищої освіти, і подає його МОН; погоджує розроблені МОН стандарти освітньої діяльності та стандарти вищої освіти за кожною спеціальністю; формує єдину базу даних запроваджених вищими навчальними закладами спеціалізацій, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти на кожному рівні вищої освіти; приймає рішення про акредитацію чи відмову в акредитації відповідної освітньої програми; формує критерії оцінки якості освітньої діяльності, зокрема наукових здобутків, вищих навчальних закладів, за якими можуть складатися рейтинги вищих навчальних закладів; подає пропозиції щодо надання вищому навчальному закладу статусу національного в порядку та за критеріями, встановленими Кабінетом Міністрів України; встановлює один раз на сім років відповідність діяльності національного вищого навчального закладу критеріям, визначеним Кабінетом Міністрів України, для підтвердження чи позбавлення його такого статусу; вносить Кабінетові Міністрів України подання щодо надання національному вищому навчальному закладу за результатами конкурсного відбору в разі відповідності критеріям, встановленим Кабінетом Міністрів України, статусу дослідницького; встановлює один раз на сім років відповідність діяльності дослідницького вищого навчального закладу критеріям, визначеним Кабінетом Міністрів України, для підтвердження чи позбавлення його такого статусу; розробляє вимоги до рівня наукової кваліфікації осіб, які здобувають наукові ступені; подає МОН для схвалення порядок присудження наукових ступенів спеціалізованими вченими радами вищих навчальних закладів (наукових установ) для внесення в установленому порядку Кабінетові Міністрів України; погоджує розроблений МОН порядок визнання здобутих в іноземних вищих навчальних закладах ступенів вищої освіти та наукових ступенів; розробляє положення про акредитацію спеціалізованих вчених рад та подає його МОН для затвердження, акредитує спеціалізовані вчені ради та контролює їх діяльність; акредитує незалежні установи оцінювання та забезпечення якості вищої освіти; бере участь в установленому законом порядку у формуванні показників державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою за рівнями вищої освіти та спеціальностями з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у фахівцях на ринку праці; щороку готує та оприлюднює доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства, звіт про свою діяльність, формує пропозиції щодо законодавчого забезпечення якості вищої освіти та подає зазначені документи Верховній Раді України, Президентові України, Кабінетові Міністрів України та вищим навчальним закладам для їх обговорення і належного реагування; затверджує порядок висунення кандидатур і обрання членів галузевих експертних рад та положення про них; здійснює інші повноваження, передбачені законом.

33. Аналіз наведених норм чинного на час виникнення спірних відносин законодавства свідчить про те, що функції Агентства як органу управління у сфері вищої освіти мають, зокрема, владний характер (результати здійснення яких мають обов`язковий характер для учасників правовідносин у сфері вищої освіти).

Агентство, вчиняючи на виконання покладених на нього законом повноважень з реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти діяння чи приймаючи рішення (індивідуальні акти), які вимагають погодження чи затвердження та є обов`язковими для учасників правовідносин у сфері вищої освіти, діє як суб`єкт владних повноважень при здійсненні владних управлінських функцій.

34. За змістом положень статті 44 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII), акредитацією освітньої програми вважається оцінювання освітньої програми на предмет її відповідності стандарту освіти, а також спроможності закладу освіти забезпечити досягнення здобувачами освіти передбачених в освітній програмі результатів навчання.

Акредитація освітньої програми є добровільною і проводиться за ініціативою закладу освіти.

35. Пунктом 5 Розділу І Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 №977 (далі - Положення №977) передбачено, що метою акредитації є: встановлення відповідності якості освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою визначеним цим Положенням критеріям; допомога закладам вищої освіти у визначенні сильних і слабких сторін освітньої програми та освітньої діяльності за цією програмою; надання усім заінтересованим сторонам інформації про якість освітньої програми і освітньої діяльності за освітньою програмою; посилення довіри до вищої освіти в Україні; сприяння інтеграції українських закладів вищої освіти до Європейського простору вищої освіти.

У відповідності до пункту 7 цього Розділу, Критерії застосовуються закладом вищої освіти для підготовки відомостей про самооцінювання, а також Національним агентством, його галузевими експертними радами та експертами під час проведення акредитації.

36. Статтею 25 Закону №1556-VII визначено, що заклад вищої освіти, який бажає акредитувати освітню програму, подає до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти письмову заяву та документи, що підтверджують відповідність його освітньої програми та освітньої діяльності за такою програмою вимогам та критеріям, встановленим Положенням про акредитацію.

Протягом трьох місяців з дня подання відповідної заяви Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти за результатами акредитаційної експертизи приймає рішення про акредитацію, умовну (відкладену) акредитацію чи відмову в акредитації відповідної освітньої програми. Рішення щодо акредитації освітньої програми приймається на підставі експертного висновку відповідної галузевої експертної ради і вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

Протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення про акредитацію освітньої програми Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти видає закладу вищої освіти відповідний сертифікат.

37. Згідно з пунктом 6 розділу ІІ Положення №977, упродовж п`яти робочих днів із дня реєстрації заяви про проведення акредитації відповідно до цього Положення призначається склад експертної групи, яка проводить акредитаційну експертизу, визначається строк її роботи, у тому числі дати виїзду експертної групи до відповідного закладу вищої освіти і кінцевий термін подання звіту експертної групи.

Одночасно визначається працівник секретаріату Національного агентства, відповідальний за супроводження акредитаційної експертизи та підготовку методичних рекомендацій для експертів перед їхнім виїздом до закладу вищої освіти.

Експертна група для проведення акредитаційної експертизи освітньої програми формується в складі керівника та двох експертів, у тому числі одного експерта з числа здобувачів вищої освіти. Вимога щодо включення до складу експертної групи експерта з числа здобувачів вищої освіти не розповсюджується на випадки акредитації освітніх програм за галуззю знань 25 «Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону».

У разі одночасної акредитації двох чи більше освітніх програм у межах однієї спеціальності або міждисциплінарних освітніх програм склад експертної групи може бути розширений, але не більше ніж на одного експерта для одної програми.

Наказ про призначення експертної групи надсилається керівнику закладу вищої освіти, програма якого акредитується, а також гаранту відповідної освітньої програми. За обґрунтованою заявою закладу вищої освіти, зокрема, у разі наявності конфлікту інтересів або обставин, які дають підстави для обґрунтованого припущення про упередженість експерта, останній може бути відкликаний зі складу експертної групи з одночасною заміною на іншого експерта.

Акредитаційна експертиза передбачає: 1) вивчення експертною групою відомостей про самооцінювання, доданих до них матеріалів, а також усіх інших матеріалів та інформації, що стосується освітньої програми і діяльності закладу вищої освіти за цією програмою; 2) виїзд експертної групи до закладу вищої освіти з метою уточнення фактів, які вказані у відомостях про самооцінювання, опитування представників заінтересованих сторін про освітню програму та діяльність закладу вищої освіти за цією програмою, формування рекомендацій щодо вдосконалення якості освітньої діяльності за цією програмою; 3) складання звіту про результати акредитаційної експертизи (пункти 7-9 розділу ІІ Положення №977).

38. За приписами пунктів 13, 15, 19 Розділу ІІ Положення №977 за результатами вивчення відомостей про самооцінювання та інформації, зібраної під час виїзду до закладу вищої освіти, експертна група складає обґрунтований звіт про результати акредитаційної експертизи.

Звіт подається керівником експертної групи до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти не пізніше ніж за десять робочих днів після завершення роботи безпосередньо в закладі вищої освіти в електронному вигляді. Секретаріат Національного агентства впродовж двох робочих днів надсилає звіт в електронному вигляді керівнику закладу вищої освіти.

Акредитаційна справа та проект експертного висновку розглядаються на засіданні Галузевої експертної ради, яке ухвалює одне з рішень: 1) про схвалення експертного висновку Галузевої експертної ради і направлення акредитаційної справи на розгляд Національного агентства; 2) про подання агентству обґрунтованої пропозиції щодо призначення повторної акредитаційної експертизи.

39. Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Положення №977 експертний висновок Галузевої експертної ради або ж пропозиція щодо призначення повторної акредитаційної експертизи розглядається на засіданні Національного агентства.

40. Пунктом 2 розділу ІІІ Положення №977 передбачено, що у разі згоди з пропозицією, що міститься в експертному висновку Галузевої експертної ради, Національне агентство ухвалює одне з рішень, передбачених пунктами 3-4 цього розділу.

Рішення про акредитацію освітньої програми ухвалюється за умов, якщо освітня програма відповідає всім критеріям за рівнями «A» або «B».

Якщо відповідність за рівнем «A» встановлено щодо п`яти і більше критеріїв, рішення про акредитацію освітньої програми ухвалюється з визначенням «зразкова».

Рішення про умовну (відкладену) акредитацію ухвалюється, якщо встановлено відповідність за рівнем «Е» щодо одного або двох критеріїв і за жодним із критеріїв не встановлено відповідності за рівнем «F».

41. За правилами пункту 4 розділу ІІІ Положення №977, рішення про відмову в акредитації ухвалюється, якщо принаймні за одним критерієм встановлено відповідність за рівнем «F» або ж встановлено відповідність за рівнем «E» щодо трьох і більше критеріїв.

У разі прийняття рішення про відмову в акредитації заклад вищої освіти може подати документи для акредитації цієї самої освітньої програми відповідно до процедури, викладеної в цьому Положенні, наступного навчального року. У такому разі експертна група зобов`язана підтвердити, що недоліки, виявлені під час попередньої акредитаційної експертизи, усунуто.

42. Таким чином, засідання Національного агентства, до складу якого входять 23 особи відповідно до частини першої статті 19 Закону №1556-VII є завершальною стадією акредитації освітньої програми і саме на підставі рішення відповідача закладам видаються сертифікати про акредитацію.

У разі відмови в акредитації, або прийняття рішення про умовну акредитацію сертифікати про акредитацію не видаються.

43. Як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, склад діючого на час прийняття оскаржуваного у цій справі рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 1063-р.

44. Відповідно до частини першої статті 20 Закону №1556-VII засідання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти є правомочним, якщо в ньому беруть участь не менше двох третин його членів. Рішення з усіх питань приймаються більшістю від складу Національного агентства з якості вищої освіти.

45. За вимогами статті 21 Закону №1556-VII Галузеві експертні ради Національного агентства формуються у складі від 9 до 15 членів на строк не більше ніж три роки з осіб, які мають науковий ступінь у відповідній галузі знань або досвід фахової роботи в галузі не менше п`яти років, крім представників органів студентського самоврядування. До складу галузевих експертних рад можуть входити представники держави, роботодавців, їх організацій та об`єднань, професійних асоціацій, закладів вищої освіти усіх форм власності, наукових установ, Національної академії наук України та національних галузевих академій наук, представників органів студентського самоврядування, міжнародних експертів. Порядок висунення кандидатур і обрання членів галузевих експертних рад та положення про них затверджуються Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Рішення з усіх питань приймаються більшістю від повного складу галузевої експертної ради Національного агентства.

46. Розділом III Положення про Галузеві експертні ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, затвердженого протоколом Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21.05.2019 №5 (далі - Положення про Галузеві ескпертні ради, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено порядок формування і склад Галузевої експертної ради. До складу Галузевої експертної ради у межах кількісного складу, визначеного цим Положенням, можуть входити: науково-педагогічні, наукові працівники закладів вищої освіти, наукових установ, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук; представники органів студентського самоврядування; представники роботодавців, їхніх організацій, об`єднань, професійних асоціацій (пункт 6 Положення).

47. Пунктами 8, 9 Положення про Галузеві експертні ради члени Галузевої експертної ради обираються за результатами конкурсу, який проводиться у порядку, встановленому Національним агентством. Персональний склад Галузевої експертної ради і зміни до нього затверджується рішенням Національного агентства. Строк повноважень Галузевої експертної ради становить 3 роки. Особа, обрана до складу Галузевої експертної ради за результатами проміжного конкурсу, здійснює повноваження до завершення строку повноважень відповідної Галузевої експертної ради. У разі зміни кількісного складу, реорганізації або ліквідації Галузевої експертної ради Національне агентство одночасно приймає рішення про зміну персонального складу відповідних Галузевих експертних рад. При прийнятті відповідного рішення можуть враховуватися результати конкурсу. Персональний склад усіх членів Галузевої експертної ради оприлюднюється на офіційному веб сайті Національного агентства.

48. За вимогами пункту 17 Положення про Галузеві експертні ради, засідання Галузевої експертної ради є повноважним за умови участі в його роботі не менше 2/3 дійсного складу Галузевої експертної ради.

При цьому, Положенням про Галузеві експертні ради визначено поняття дійсний і повний склад Галузевої експертної ради і зазначено, що дійсний - це склад, що обраний на конкурсних умовах, у той час як повним складом вважається затверджений кількісний склад Галузевої експертної ради, зазначений у додатку 1 до Положення про Галузеву експертну раду.

Додатком 1 до цього ж Положення визначено перелік галузевих експертних рад Національного агентства, а також загальний кількісний склад кожної окремо Галузевої експертної ради. Відповідно до зазначеного додатку загальний кількісний склад Галузевої експертної ради з галузі знань 04 «Богослов`я» затверджений у кількості 9 осіб.

49. Однак, відповідно до рішень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 29.08.2019 (протокол №9), від 01.10.2019 (протокол №11), від 29.10.2019 (протокол №12), від 27.11.2019 (протокол №16), від 03.03.2020 (протокол №5), від 07.04.2020 (протокол №7), від 23.07.2020 (протокол №14), від 26.01.2021 (протокол №1) станом на 28.01.2021 затверджений персональний склад галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з галузі знань 04 «Богослов`я» у кількості 7 осіб, що є меншим, ніж передбачено статтею 21 Закону №1556-VII та Положенням про Галузеву експертну раду.

50. Судами установлено, що 08.06.2021 на засіданні Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти були присутніми 7 членів Національного агентства.

51. Однак, встановлені судами обставини не можуть свідчити про повноважний склад галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з галузі знань 04 «Богослов`я», на якому вирішувалось питання акредитації Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут», оскільки відповідно до рішень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затверджений персональний склад галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з галузі знань 04 «Богослов`я» у кількості 7 осіб, що є меншою ніж передбачено вимогами Положення про Галузеву експертну раду.

При цьому положення частини першої статті 20 Закону №1556-VII щодо правомочності засідання Національного агентсва із забезпечення якості вищої освіти, якщо в ньому беруть участь не менше двої третин його членів, не застосовне до визначення правомочності засідані галузевих рад, кількісний склад яких формується згідно з вимогами статті 21 цього ж Закону.

52. Висновки судів попередніх інстанцій про правомочність складу галузевої експертної ради Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з галузі знань 04 «Богослов`я», на якому вирішувалось питання акредитації Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут», є необґрунтованими та такими, що не узгоджуються з положеннями статті 21 Закону №1556-VII та Положенням про Галузеву експертну раду.

53. Суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права під час ухвалення судових рішень, а тому Суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлене протоколом від 08.06.2021 №9 (52), з додатком в частині відмови Релігійній організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID у ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр.

54. Стосовно вимог позивача про зобов`язання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти внести до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформацію про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр згідно з складеним ГО «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація» Акредитаційним висновком №7 за наслідками проведення акредитаційної експертизи освітньо-професійної програми «Богослов`я» Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут», колегія суддів зазначає про таке.

55. Верховний Суд наголошує, що в силу приписів статті 6 Конституції України та статті 2 КАС України адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади. Суд не втручається та не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень, підміняти його і перебирати на себе повноваження, надані йому Конституцією та законами України, оскільки це не відповідає ані принципу розподілу влади в державі, ані завданню та основним засадам адміністративного судочинства.

56. Враховуючи зазначене, а також положення Закону №1556-VII колегія суддів констатує, що внесення до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформацію про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» є дискреційним повноваженням, у зв`язку з чим в контексті правовідносин, що склалися в цій справі та обставин, встановлених під час її розгляду, належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти розглянути питання внесення до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформацію про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» відповідно до вимог Закону №1556-VII та Положенням про Галузеву експертну раду.

57. Колегія суддів наголошує, що вимоги позивача, викладені у позові, щодо внесення до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформацію про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Суд не має втручатися в ці дискреційні повноваження, тому у цій частині позову слід відмовити.

Керуючись статтями 341 345 351 356 359 КАС України, Верховний Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06.12.2022 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 22.02.2023 у справі №540/8157/21 скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою позов Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлене протоколом від 08.06.2021 №9 (52), з додатком в частині відмови Релігійній організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID у ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр.

Зобов`язати Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти розглянути питання щодо внесення до Єдиної державної електронної бази з питань освіти інформації про акредитацію Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут» в акредитації за спеціальністю 041 «Богослов`я» освітньої програми «Богослов`я» (ID ЄДЕБО 35633) за першим рівнем вищої освіти Бакалавр згідно з складеним ГО «Євангельська акредитаційна теологічна асоціація» Акредитаційним висновком №7 за наслідками проведення акредитаційної експертизи освітньо-професійної програми «Богослов`я» Релігійної організації «Вищий духовний навчальний заклад «Таврійський християнський інститут».

В іншій частині позову відмовити.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не оскаржується.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб