ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2023 року

м. Київ

справа №560/3765/18

провадження № К/9901/25906/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресіліент Стара Синява"

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року (головуючий суддя Граб Л.С., судді Іваненко Т.В., Сторчак В.Ю.)

у справі № 560/3765/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресіліент Стара Синява"

до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Старосинявської селищної ради Хмельницької області, Державного реєстратора Старосинявської селищної ради Хмельницької області Куцоконя Віталія Миколайовича

про скасування рішень.

І. РУХ СПРАВИ

1. У листопаді 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресіліент Стара Синява" (далі ТОВ "Ресіліент Стара Синява") звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Старосинявської селищної ради Хмельницької області, Державного реєстратора Старосинявської селищної ради Хмельницької області Куцоконя В.М., в якому просило:

- скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, розташованої за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А, шляхом внесення запису до Поземельної книги відомостей про її скасування;

- скасувати рішення державного реєстратора Куцоконя В.М., індексний номер 41059220 від 14 травня 2018 року 09:12:57;

- скасувати пункти 6, 7, 8, 9, 10, 11 рішення тридцять другої чергової сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради Хмельницької області від 11 травня 2018 року № 10/2018.

2. Позов обґрунтовано тим, що згідно з викопіюванням з карти, щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки вбачається, що така ділянка до її державної реєстрації відносилася до земель господарського двору, тобто земель сільськогосподарського призначення. Позивач вважав, що державна реєстрація проведена з порушенням вимог законодавства, оскільки під час такої реєстрації змінено її цільове призначення без затвердження органом місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її у власність або надання у користування, а також державним кадастровим реєстратором не було скасовано попередню державну реєстрацію у зв`язку із відсутністю зареєстрованого речового права на неї протягом року. Рішення тридцять другої чергової сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради від 11 травня 2018 року № 10/2018 є наслідком неправомірних дій державного реєстратора щодо земельної ділянки, тому, на думку позивача, підлягає скасуванню.

3. Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року закрито провадження у справі № 560/3765/18, що мотивовано тим, що спір, що розглядається, за своєю сутністю не є публічно-правовим і має розглядатися за правилами цивільного судочинства.

4. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2019 року ухвалу Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 травня 2019 року скасовано, справу направлено до Хмельницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду. Колегія суддів вважала, що позивач оскаржує дії відповідача, вчинені під час внесення записів щодо земельної ділянки державним кадастровим реєстратором відділу Держземагенства у Старосинявському районі щодо зміни цільового призначення земельної ділянки, тому цей спір виник з публічно-правових відносин.

5. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2019 року позов задоволено, внаслідок чого: скасовано державну реєстрацію земельної ділянки, площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, розташованої за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А, шляхом внесення запису до Поземельної книги відомостей про її скасування; скасував рішення державного реєстратора Куцоконя В.М., індексний номер 41059220 від 14 травня 2018 року 09:12:57; скасовано пункти 6, 7, 8, 9, 10, 11 рішення тридцять другої чергової сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради Хмельницької області від 11 травня 2018 року № 10/2018.

6. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 26 серпня 2020 року скасував рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2019 року та ухвалив нове судове рішення, яким відмовив ТОВ "Ресіліент Стара Синява" в позові.

7. Не погодившись з таким судовим рішенням, ТОВ "Ресіліент Стара Синява" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції й залишити в силі рішення суду першої інстанції про задоволення позову.

8. Від Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що рішенням шостого скликання Старосинявської селищної ради від 26 травня 2015 року № 8 приватному підприємцю ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування нежитлових приміщень в оренду площею 1,56 га, на території селищної ради за адресою: смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4а . Виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зобов`язано представити на розгляд та затвердження сесії селищної ради.

10. 05 червня 2015 року державним кадастровим реєстратором Романів В.І. зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , площею 1,5156 га, якій присвоєно кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, вид використання земельної ділянки "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі".

11. Згідно з договором купівлі-продажу від 23 лютого 2016 року ТОВ "Ресіліент Стара Синява" придбало у ТОВ "Сатурн Агроком" нерухоме майно: адміністративне приміщення загальною площею 373,0 кв. м, приміщення диспетчерської загальною площею 24,2 кв. м., приміщення туалету загальною площею 16,4 кв. м, приміщення піднавісу загальною площею 381,2 кв. м, приміщення гаражів загальною площею 598.6 кв. м, приміщення майстерні загальною площею 976,1 кв. м., що знаходиться на земельній ділянці, площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А .

12. 10 травня 2018 року Старосинявська селищна рада подала заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документи необхідні для проведення державної реєстрації права власності земельної ділянки, що розташована за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А .

13. 11 травня 2018 року на тридцять другій черговій сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради № 10/2018 прийнято рішення, яким зокрема вирішено:

Пункт 6: укласти договір оренди землі з ТОВ "Ресіліент Стара Синява" на земельну ділянку площею 1,5156 га (кадастровий номер 6824455100:01:015:0285), яка знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А, терміном на 7 років для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

Пункт 7: встановити річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 8 % від її нормативної грошової оцінки;

Пункт 8: доручити селищному голові Здебському В.Е. укласти від імені Старосинявської селищної ради договір оренди землі згідно з даним рішення;

Пункт 9: після здійснення державної реєстрації прав оренди надати ТОВ "Ресіліент Стара Синява" дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський р., смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А, площею 1,5156 га кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 зі зміною цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" (03.07) - землі житлової та громадської забудови" на "для іншого сільськогосподарського призначення (01.13) - землі сільськогосподарського призначення";

Пункт 10: виготовлений проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення представити на розгляд та затвердження сесії селищної ради;

Пункт 11: контроль за виконанням даного рішення покласти на Постійну комісію з питань житлово-комунального господарства, комунальної власності, промисловості, підприємництва, транспорту зв`язку та сфери послуг, з питань містобудування, будівництва, земельних відносин, агропромислового комплексу та охорони навколишнього природного середовища.

14. Рішенням державного реєстратора Куцоконя В.М. від 14 травня 2018 року проведено державну реєстрацію права власності земельної ділянки, що розташована за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 за суб`єктом - Старосинявською селищною радою.

15. Вважаючи, що вищезазначена земельна ділянка зареєстрована з порушенням вимог законодавства, оскільки під час такої реєстрації змінено цільове призначення останньої без затвердження органом місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її у власність або надання в користування, позивач звернувся до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи позов, суд першої інстанції керувався тим, що державна реєстрація земельної ділянки площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 мала бути скасована Державним кадастровим реєстратором, який здійснював таку реєстрацію, оскільки протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника - приватного підприємця ОСОБА_1 , яка не вчинила жодних дій щодо оформлення таких прав на земельну ділянку, а саме - не представила на розгляд та затвердження сесії Старосинявської селищної ради виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не здійснювала дій щодо реєстрації речового права (оренди земельної ділянки).

17. Окружний адміністративний суд вважав, що скасування пунктів 6, 7, 8, 9, 10, 11 рішення тридцять другої чергової сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради від 11 травня 2018 року №10/2018 є похідною вимогою, оскільки вказані пункти у цьому рішенні стосуються сформованої земельної ділянки площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 і таке рішення винесено саме внаслідок державної реєстрації в Державному земельному кадастрі вказаної земельної ділянки, що внаслідок скасування призведе до неможливості виконання вказаного рішення.

18. Суд апеляційної інстанції з такими висновками не погодився і, відмовляючи у позові, керувався тим, що з наявних у справі Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 07 листопада 2018 року 34/0/204-18 та довідки від 08 листопада 2018 року №97-22-0.31-301/174-18 з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, з угіддями щодо земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту Стара Синява за адресою Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , остання призначена для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Вказане також підтверджується технічною документацією по відведенню в натурі земельної ділянки і видачі Державного акту на право постійного користування землею Старосинявській райсільгоспхімії від 1994 року, де, зокрема, зазначено, що земельна ділянка площею 1.52 га відноситься до земель з цільовим призначенням-для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, оскільки на ній знаходяться будівлі (на площі 0,25 га) та господарський двір (площею 1.26 га). Попередньому власнику нерухомого майна, що розташоване на спірній земельній ділянці, земельна ділянка відводилася в оренду за проектом землеустрою з цільовим призначенням "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі", про що також свідчить і Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05 червня 2015 року.

19. Колегія суддів вважала, що позивачем на спростування доводів відповідача ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області не наведено жодного доказу, який би давав суду підстави для висновку про необхідність скасування спірних рішень відповідачів, як таких, що порушують права позивача, як власника будівель, що розташовані на земельній ділянці, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , площею 1,5156 га, якій присвоєно кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, вид використання земельної ділянки "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі".

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

20. Заявник касаційної скарги посилається на те, що суд апеляційної інстанції допустив порушення норм частин 1-3 статті 20, пункту "в" статті 21, пункту "б" частини 2 статті 22 ЗК України, не застосувавши їх до спірних правовідносин.

21. У касаційній скарзі зазначено, що суд апеляційної інстанції під час розгляду цієї справи та ухваленні оскаржуваної постанови не врахував висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 24 квітня 2019 року у справі №826/4542/18 щодо необхідності скасування державної реєстрації земельної ділянки у ДЗК за відсутності впродовж року зареєстрованих речових прав на неї з вини заявника відповідно до норм частини 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

22. Позивач стверджує, що суд апеляційної інстанції здійснив невірну оцінку доказів в частині встановлення цільового призначення спірної земельної ділянки до її державної реєстрації.

23. У відзиві на касаційну скаргу Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Старосинявської селищної ради Хмельницької області підтримує висновки суду апеляційної інстанції, а також зазначає про те, що у договорі купівлі-продажу від 23 лютого 2016 року, на підставі якого позивач придбав у ТОВ «Сатурн Агроком» нерухоме майно, зазначено, що майно знаходиться на земельній ділянці площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, що розташована за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А цільове призначення якої будівництво та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель-землі житлової та громадської забудови (пункт 1.2 Договору).

При цьому, позивач придбавши нерухоме майно у лютому 2016 року, жодних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій це майно знаходиться, не вчиняв.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з такого.

25. Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Частинами першою та другою статті 79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

27. Відповідно до статті 1 Закону України від 07 липня 2011 року №3613-VI "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон №3613-VI) державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

28. За приписами частин 1, 4 та 9 статті 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

29. Статтею 16 Закону № 3613-VI встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

30. Згідно із частиною 10 статті 24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

31. Відповідно до частини третьої статті 5 Закону № 3613-VI Кабінет Міністрів України постановою від 17 жовтня 2012 року № 1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" затвердив Порядок № 1051, який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.

32. Пунктом 114 Порядку № 1051 визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1)поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання; 2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.

33. Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що державна реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі скасовується у разі, коли протягом одного року з дня здійснення такої реєстрації заявником не зареєстровано речове право на відповідну земельну ділянку з його вини.

34. У пункті 107 Порядку № 1051 закріплено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.

35. Пунктом 109 Порядку № 1051 передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою:

1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;

2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;

3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності);

4) замовника технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).

36. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 26 травня 2015 року було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою на спірну земельну ділянку попередньому орендареві земельної ділянки приватному підприємцю ОСОБА_1 05 червня 2015 року державним кадастровим реєстратором зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку та присвоєно кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, вид використання земельної ділянки "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі". На затвердження розроблений ОСОБА_1 проект землеустрою не подавався.

37. 10 травня 2018 року селищна рада подала заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та документи необхідні для проведення державної реєстрації права власності земельної ділянки, що розташована за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул.Заводська, 4/А , кадастровий номер 6824455100:01:015:0285. При цьому, кадастровому реєстратору було надано пакет документів, відповідно до яких цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

38. Суд апеляційної інстанції обґрунтовано спростував доводи позивача про те, що державна реєстрація земельної ділянки мала б здійснюватися тільки за заявою орендаря, мотивуючи це тим, що відповідно до пункту 109 Порядку №1051 державна реєстрація земельної ділянки може здійснюється як за заявою орендаря, так і за заявою власника земельної ділянки.

39. Позивач і суд першої інстанції вважали, що реєстрація у державному земельному кадастрі спірної земельної ділянки підлягає скасуванню через те, що з вини приватного підприємця ОСОБА_1 протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване.

40. Колегія суддів зауважує, що ТОВ "Ресіліент Стара Синява", купивши об`єкти нерухомого майна у лютому 2016 року не зверталося до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про скасування державної реєстрації земельної ділянки, площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 на підставі частини 10 статті 24 Закону №3613-VI і пункту 114 Порядку № 1051.

41. Як вірно зазначив суд апеляційної інстанції, ТОВ "Ресіліент Стара Синява", купивши об`єкти нерухомого майна у лютому 2016 року, жодних дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій це майно знаходиться, не вчиняло. При цьому у пункті 1.2 договору купівлі-продажу від 23 лютого 2016 року, на підставі якого позивач придбав у ТОВ "Сатурн Агроком" нерухоме майно було зазначено, що майно знаходиться на земельній ділянці площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285, що розташована за адресою: Хмельницька область, Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А , цільове призначення якої будівництво та обслуговування будівель торгівлі; категорія земель-землі житлової та громадської забудови.

42. Враховуючи те, що ТОВ "Ресіліент Стара Синява" з моменту придбання об`єктів нерухомого майна у лютому 2016 року і до моменту державної реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку за її власником - Старосинявською селищною радою Хмельницької області у травні 2018 року, не вчиняло жодних дій стосовно оформлення речових прав на земельну ділянку, на якій знаходяться належні позивачеві об`єкти нерухомості, Суд вважає, що державна кадастрова реєстрація земельної ділянки була вже реалізована при державній реєстрації права комунальної власності за селищною радою, тому вже не може бути скасована на підставі частини 10 статті 24 Закону № 3613-VI, пункту 114 Порядку № 1051.

43. Колегія суддів відхиляє посилання позивача на практику Верховного Суду, викладену у постанові від 24 квітня 2019 року у справі №826/4542/18, з огляду на відмінність фактичних обставин. Зокрема, у справі №826/4542/18 товариство оскаржувало дії Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, які полягали у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки, при цьому у судових рішеннях не зазначалося про завершення процедури формування земельної ділянки шляхом державної реєстрації на неї майнових прав та обмежень. Вказане не дозволяє аналогічно застосувати положення законодавства та, відповідно, правову позиції у справі №826/4542/18 до вибору і застосування норм права у справі №560/3765/18.

44. Щодо позовних вимог про скасування пунктів 6, 7, 8, 9, 10, 11 рішення тридцять другої чергової сесії сьомого скликання Старосинявської селищної ради Хмельницької області від 11 травня 2018 року № 10/2018, колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про похідний характер цієї позовної вимоги по відношенню до першої позовної вимоги.

45. Так, Старосинявська селищна рада Хмельницької області при прийнятті оскаржуваного рішення виходила з цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6824455100:01:015:0285, яке було у державному кадастровому реєстрі і яке було зазначено при державній реєстрації речових прав на земельну ділянку.

Дані державного земельного кадастру є офіційними даними щодо земельної ділянки, оскільки за визначенням статті 1 Закону № 3613-VI державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

46. Вказані дані про земельну ділянку, які містилися у витягу з Державного земельного кадастрву були обов`язковими для Старосинявської селищної ради.

При цьому селищна рада не є суб`єктом, який може скасовувати державну кадастрову реєстрацію на підставі частини 10 статті 24 Закону № 3613-VI і пункту 114 Порядку № 1051.

47. Крім того, суд апеляційної інстанції встановив, що відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 07 листопада 2018 року 34/0/204-18 та довідки від 08 листопада 2018 року №97-22-0.31-301/174-18 з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, з угіддями щодо земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту Стара Синява за адресою Хмельницька обл., Старосинявський район, смт.Стара Синява, вул. Заводська, 4/А, остання призначена для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

48. Вказане також підтверджується технічною документацією по відведенню в натурі земельної ділянки і видачі Державного акту на право постійного користування землею Старосинявській райсільгоспхімії від 1994 року, де зокрема зазначено, що земельна ділянка площею 1.52 га відноситься до земель з цільовим призначенням-для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, оскільки на ній знаходяться будівлі (на площі 0,25 га) та господарський двір (площею 1.26 га).

49. Попередньому власнику нерухомого майна, що розташоване на спірній земельній ділянці, земельна ділянка відводилася в оренду за проектом землеустрою з цільовим призначенням "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі", про що також свідчить і Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 05 червня 2015 року.

50. Позивач вважає віднесення спірної земельної ділянки до земель "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі" помилковим саме через те, що більша частина ділянка була під господарським двором, а підпунктом б частини 2 статті 22 ЗК України визначено, що до земель сільськогосподарського призначення належать несільськогосподарські угіддя, зокрема, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо.

51. Зі встановлених судами обставин вбачається, що станом на 1994 рік на спірній земельній ділянці знаходився господарський двір та будівлі, тобто на одній земельній ділянці розташовувалися будівлі, які мали різне функціональне призначення, яке впливало на визначення цільового призначення земельної ділянки під цими будівлями.

52. Як встановлено судами, за договором купівлі-продажу від 23 лютого 2016 року ТОВ "Ресіліент Стара Синява" придбало у ТОВ "Сатурн Агроком" нерухоме майно: адміністративне приміщення загальною площею 373,0 кв. м, приміщення диспетчерської загальною площею 24,2 кв. м., приміщення туалету загальною площею 16,4 кв. м, приміщення піднавісу загальною площею 381,2 кв. м, приміщення гаражів загальною площею 598.6 кв. м, приміщення майстерні загальною площею 976,1 кв. м., що знаходиться на земельній ділянці, площею 1,5156 га, кадастровий номер 6824455100:01:015:0285 за адресою: Хмельницька обл., Старосинявський район, смт. Стара Синява, вул. Заводська, 4/А.

53. У Додатку 4 до Порядку № 1051 передбачено перелік угідь згідно з Класифікацією видів земельних угідь. Код 013 Підгрупа 00 має назву «Землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами» - підгрупа включає землі, зайняті тваринницькими фермами, тракторними станціями, літніми таборами, землі, забудовані іншими будівлями і дворами сільськогосподарського призначення.

54. Позивачем у цій справі не доведено того, що існуюча на момент спірних правовідносин забудова земельної ділянки свідчила про те, що існуючі будівлі є саме сільськогосподарського призначення, що спростовує його доводи про те, що зазначення на викопіюваннях про знаходження на спірній земельній ділянці господарського двору має переважне значення при визначенні цільового призначення земельної ділянки.

55. Інші доводи касаційної скарги в частині визначення цільового призначення земельної ділянки зводяться до переоцінки доказів, наданих судам попередніх інстанцій.

56. Відповідно до статті 24 КАС України Верховний Суд переглядає судові рішення місцевих та апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку як суд касаційної інстанції.

57. Як зазначено у частині 4 статті 328 КАС України, підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального чи порушення норм процесуального права.

58. За приписами частини 1 статті 36 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" Верховний Суд є найвищим судом у системі судоустрою України, який забезпечує сталість та єдність судової практики у порядку та спосіб, визначені процесуальним законом.

59. До повноважень Верховного Суду не входить дослідження доказів, встановлення фактичних обставин справи або їх переоцінка, тобто об`єктом перегляду касаційним судом є виключно питання застосування права.

60. Враховуючи наведене, Суд не встановив порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні постанови судом апеляційної інстанції.

61. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

62. З огляду на викладене, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а постанови суду апеляційної інстанції - без змін.

63. Оскільки Верховний Суд залишає без змін судове рішення апеляційного адміністративного суду, то відповідно до статті 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.

64. На підставі викладеного, керуючись статтями 139 242 341 345 349 350 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресіліент Стара Синява" залишити без задоволення, а постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26 серпня 2020 року у справі № 560/3765/18 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач А.А. Єзеров

Суддя В.М. Кравчук

Суддя О.П. Стародуб