ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2023 року
м. Київ
справа № 580/4192/22
адміністративне провадження № К/990/1873/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Рибачука А.І.,
суддів: Коваленко Н.В., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції справу №580/4192/22
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2022, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кузьмишиної О.М., суддів Кобаля М.І., Костюк Л.О.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 15.09.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив суд:
визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в частині відмови йому як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи нарахувати та виплатити щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі восьми мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 13 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон № 3551-XII);
зобов`язати ГУ ПФУ нарахувати та виплатити йому як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік в розмірі восьми мінімальних пенсій за віком відповідно до статті 13 Закону № 3551-XII, з урахуванням раніше виплаченої суми.
В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що у 2022 році він отримав грошову допомогу до 05 травня у розмірі, який не відповідає положенням статті 13 Закону № 3551-XII та суперечить рішенню Конституційного Суду України від 27.02.2020 у справі №3-р/2020, чим ГУ ПФУ було порушено його конституційні права на пільги як особи з інвалідністю внаслідок війни.
2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 17.10.2022 задовольнив позовні вимоги:
визнав протиправною бездіяльність ГУ ПФУ щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік відповідно до статті 13 Закону № 3551-XII у редакції Закону України від 25.12.1998 №367-XIV «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі - Закон № 367-XIV) у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком;
зобов`язав ГУ ПФУ нарахувати ОСОБА_1 як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік відповідно до статті 13 Закону № 3551-XII у редакції Закону №367-XIV у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком та виплатити її з урахуванням вже виплачених коштів.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд поставною від 21.12.2022 скасував рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17.10.2022, ухвалив нове рішення - про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. 12.01.2023 ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційної скаргою, у якій посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення ним процесуального права, просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2022 у справі № 580/4192/22 за вищевказаним позовом, з підстави, визначеної пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17.10.2022 - залишити в силі.
5. Верховний Суд ухвалою від 27.02.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 2 частини четвертої статті 328 КАС України, та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 є особою з інвалідністю ІІ групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни, осіб з інвалідністю внаслідок війни.
28.06.2022 ОСОБА_1 звернувся із заявою до відповідача, у якій просив нарахувати та виплатити йому як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік відповідно до статті 13 Закону № 3551-XII у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком.
Листом від 26.07.2022 №3843-3636/Р-02/8-2300/22 ГУ ПФУ повідомило позивача, що щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік виплачено йому у розмірі, визначеному відповідно до норм чинного законодавства, а саме Порядком № 540, оскільки така виплата здійснюється у розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати у повному обсязі щорічної разової грошової допомоги до 05 травня 2022 року, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив із того, що позивач має право на одержання разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, оскільки розмір разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни, визначений Порядком №540 не відповідає розмірам, установленому статтею 13 Закону №3551-ХІІ у редакції Закону №367-XIV, а відтак до спірних правовідносин застосуванню підлягають норми Закону №3551-XII, який має вищу юридичну силу.
8. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив із правомірності дій відповідача при виплаті позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня за 2022 рік, оскільки враховуючи положення статті 64 Конституції України, частини другої статті 20 Закону України від 12.05.2015 № 389-VІІІ «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон № 389-VІІІ), частини сьомої статті 20 та абзацу 3 підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, в умовах дії воєнного стану, виплата щорічної разової грошової допомоги до 5-го травня у 2022 році має здійснюватися у розмірах, визначених в додатку до Порядку № 540.
9. В обґрунтування касаційної скарги позивач вказав на те, що він як особа, якій встановлено інвалідність ІІ групи внаслідок війни, має право на нарахування та виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі восьми мінімальних пенсій за віком, оскільки до спірних відносин не можуть бути застосовані нормативно- правові акти органів державної влади, зокрема Порядку № 540, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ.
Скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22.
10. У відзиві на касаційну скаргу позивача ГУ ПФУ вказує на законність та обґрунтованість постанови суду апеляційної інстанції, у зв`язку із чим просить залишити її без задоволення, а оскаржуване ОСОБА_1 судове рішення - без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
12. У справі, яка розглядається, ключовим є питання визначення в умовах воєнного стану розміру виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році для осіб з інвалідністю, яка настала внаслідок війни.
13. Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду постановою від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновків, викладених в раніше ухваленій постанові Верховного Суду у складі колегії суддів цієї самої палати від 01.12.2022 у справі № 580/2869/22 щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у правовідносинах нарахування та виплатити щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та дійшов висновків щодо їх застосування у подібних правовідносинах у такий спосіб:
(1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;
(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;
(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;
(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи -3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;
(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:
I групи - десять мінімальних пенсій за віком;
II групи - вісім мінімальних пенсій за віком;
III групи - сім мінімальних пенсій за віком.
14. Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, колегія суддів констатує, що при визначенні розміру щорічної допомоги до 5 травня у 2022 році не можуть бути застосовані нормативно-правові акти органів державної влади (Бюджетний кодекс України та постанова № 540), які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені Законом № 3551-ХІІ, оскільки вони є такими, що суперечать статті 17 Основного Закону та спеціальному законодавству, яке регулює забезпечення державою соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України шляхом надання їм пільг і гарантій соціального захисту відповідно до законодавства, які є пріоритетними й мають безумовний характер, а мають бути застосовані саме положення статті 13 Закону № 3551-XII, як спеціального законодавства, яке регулює спірні відносини та ухвалене з метою конкретизації приписів Конституції.
15. При цьому, враховуючи те, що на момент виникнення спірних правовідносин одночасно чинні норми Порядку № 540 та положення статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-XIV, які по різному визначають розміри щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році, та ієрархію нормативно-правових актів, застосуванню підлягають саме положення вказаного Закону № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу.
16. Таким чином, оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон № 3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.
17. З урахуванням наведеного, Верховний Суд приходить до висновку про те, що дії ГУ ПФУ щодо нарахування та виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі меншому, ніж передбачено статтею 13 Закону № 3551-XII, не відповідають критеріям, визначеним статтею 19 Конституції України та статті 2 КАС України.
18. За таких обставин оскаржувана позивачем постанова суду апеляційної інстанції не ґрунтується на правильному правозастосуванні, у зв`язку із чим вона підлягає скасуванню.
19. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
20. Частиною першою статті 352 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
21. З урахуванням наведеного, оскільки суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального права, що призвело до скасування рішення суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню із залишенням в силі рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17.10.2022.
Керуючись статтями 341 345 349 352 355 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2022, а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17.10.2022 у справі №580/4192/22 - залишити в силі.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.
СуддіА.І. Рибачук Н.В. Коваленко А.Ю. Бучик