ПОСТАНОВА
Іменем України
28 квітня 2020 року
Київ
справа №640/19376/18
адміністративне провадження №К/9901/18002/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,
суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №640/19376/18
за позовом Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації до Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Позняки-8», Житлово-будівельного кооперативу «Дарниця-2», Житлово-будівельного кооперативу «Ізумруд-3» Дарницького району міста Києва, Житлово-будівельного кооперативу «Арсеналець-32» про зобов`язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації на ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року, постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Григоровича П.О., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року, ухвалену в складі: головуючого судді Кузьмишиної О.М., суддів Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.,
УСТАНОВИВ:
І. Обставини справи
1. У листопаді 2018 року Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив «Позняки-8» (далі - відповідач-1), Житлово-будівельного кооперативу «Дарниця-2» (далі - відповідач-2), Житлово-будівельного кооперативу «Ізумруд-3» Дарницького району міста Києва (далі - відповідач-3), Житлово-будівельного кооперативу «Арсеналець-32» (далі - відповідач-4) із вимогами: зобов`язати Житлово-будівельний кооператив «Арсеналець-32» передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №29 та №31 на проспекті Петра Григоренка у м. Києві , а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати житлово-будівельний кооператив «Дарниця-2» передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків № 17, № 19 та №21 на вул . Анни Ахматової у м. Києві , а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати Житлово-будівельний кооператив «Ізумруд-3» Дарницького району міста Києва передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації в особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №23, №23 на вул . Анни Ахматової у м. Києві, а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу; зобов`язати Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив «Позняки-8» передати до Дарницької районної в місті Києві державної адміністраціїв особі відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотеку з реєстрації фізичних осіб житлових будинків №13-Б на вул. Анни Ахматової у м. Києві та №19-А на просп. Петра Григоренка у м. Києві, а саме: адресні картки особи на кожну квартиру будинків і картки реєстрації особи на кожну зареєстровану особу.
2. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07 грудня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене провадження та призначено справу до судового розгляду в судовому засіданні.
3. Через відділ документального обігу та контролю (канцелярію) суду першої інстанції представником Житлово-будівельного кооперативу «Арсеналець-32» подано клопотання про залишення позову без розгляду, яке вмотивовано пропуском позивачем строку звернення до суду.
4. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року, позовну заяву залишено без розгляду.
5. Суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, залишаючи без розгляду адміністративну справу, зазначив, що, звертаючись до суду, позивач посилається на вимоги Закону України від 10 грудня 2015 року №888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг» (далі - Закон №888-VIII), відповідно до пункту 3 «Прикінцеві та перехідні положення» якого, до 04 квітня 2016 року житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек із питань реєстрації фізичних осіб, передають їх виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
6. Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01 лютого 2016 року №48 «Про організаційно-правові заходи, пов`язані з наданням адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб у межах міста Києва, а також надання відомостей із Державного земельного кадастру» районним у місті Києві державним адміністраціям надано повноваження із 04 квітня 2016 року здійснювати реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб.
7. Рішенням Київської міської ради від 03 березня 2016 року №123/123 «Про створення Реєстру територіальної громади міста Києва», яке набрало чинності з 04 квітня 2016 року, зокрема положеннями пункту 4 вирішено районним у місті Києві державним адміністраціям, як органам реєстрації, забезпечити ведення Реєстру територіальної громади міста Києва в порядку, установленому чинним законодавством.
8. Отже, на думку суду першої інстанції, 04 квітня 2016 року є датою, коли позивач дізнався про порушення його права, оскільки з цього часу він виконує повноваження - здійснює реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб, забезпечує ведення Реєстру територіальної громади міста Києва.
9. Ураховуючи те, що про обставини непередачі відповідачами до Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації картотек із питань реєстрації фізичних осіб позивач повинен був дізнатися, починаючи з 04 квітня 2016 року, суд першої інстанції дійшов висновку, що реалізація права на судовий захист у цій справі відбулася поза межами встановленого шестимісячного строку, що є підставою для залишення позову без розгляду.
ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
10. Уважаючи судові рішення судів попередніх інстанцій ухваленими із порушенням вимог процесуального закону, Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація подала касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати і направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
11. На обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначив, що розпорядженням Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 20.01.2017 №29 «Про створення робочої групи з прийому та обробки картотек реєстрації фізичних осіб» було створено відповідну робочу групу.
12. Фактична робота з відпрацювання паперових картотек у Дарницькій районній в місті Києві державній адміністрації розпочалася із здачею першої картотеки реєстрації фізичних осіб, яку було прийнято 14.01.2017 від комунального підприємства з експлуатації і ремонту житлового фонду «Житло-Сервіс», згідно з актом прийняття-передачі картотеки реєстрації фізичних осіб житлового будинку
№15 на вулиці Ялтинська у місті Києві. 13 . На той час картотеки здавалися масово, через їхній великий обсяг неможливо було зробити остаточні висновки про те, хто саме такі не здав, оскільки одночасно йшла робота щодо їхнього прийняття і наповнення бази інформаційного реєстру - Реєстру територіальної громади міста Києва.
14. Водночас скаржник пояснює, що картотека реєстраційного обліку мешканців житлових будинків - це картки у паперовому вигляді, які заповнювалися працівниками житлово-експлуатаційних організацій (паспортистами, діловодами) рукописним текстом у різні періоди часу, тому внесення інформації з однієї такої картки до Реєстру територіальної громади міста Києва займало близько 15 хвилин.
15. Так, лише у грудні 2018 року відділом з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації було завершено внесення до Реєстру територіальної громади міста Києва відомостей про осіб, які містилися в усіх переданих до цього відділу картотеках, згідно з актами прийняття-передачі у 2017-2018 роках (усього опрацьовано близько 315000 карток).
16. 12 квітня 2019 року останню картотеку передано Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «Оберіг на Позняках» до відділу з питань реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб апарату Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації згідно з актом приймання-передачі картотеки житлового будинку
№16 на проспекті М. Бажана у місті Києві. 17 . Скаржник також наголошує, що у період із 01 серпня 2018 року по 14 вересня 2018 року Дарницькою районною в місті Києві державною адміністрацією були направлені на адресу відповідачів листи з проханням передати картотеки реєстрації фізичних осіб. З огляду на це, позивач уважає, що мав підстави для звернення до суду саме з серпня 2018 року, а отже, ним не пропущено строку звернення до суду.
18. Указана касаційна скарга надійшла на адресу Верховного Суду 27 червня 2019 року.
19. За наслідками автоматизованого розподілу судової справи між суддями касаційну скаргу передано на розгляд колегії суддів: судді-доповідачу Радишевській О.Р., суддям Кашпур О.В., Уханенку С.А.
20. Ухвалою Верховного Суду від 05 липня 2019 року відкрито касаційне провадження за скаргою Дарницької районної в місті Києві державної адміністраціїна ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року.
21. Відповідач-4 подав заперечення на касаційну скаргу позивача, в якому наполягає на безпідставності останньої та просить у її задоволенні відмовити і залишити оскаржувані судові рішення без змін.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
22. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
23. Згідно з частиною першою статті 99 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
24. Частиною другою статті 99 КАС України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) встановлено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
25. Відповідно до частин першої і другої статті 122 КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
26. Для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог. Цим Кодексом та іншими законами можуть також встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду суб`єкта владних повноважень.
27. Якщо факт пропуску позивачем строку звернення до адміністративного суду буде встановлено судом після відкриття провадження в адміністративній справі і позивач не заявить про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані ним у заяві, будуть визнані судом неповажними, суд залишає позовну заяву без розгляду (частина третя статті 123 КАС України; у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року).
28. Частиною першою статті 118 Конституції України передбачено, що виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.
29. Згідно з статтею 119 Конституції України місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують: 1) виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; 2) законність і правопорядок; додержання прав і свобод громадян; 3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку; 4) підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів; 5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм; 6) взаємодію з органами місцевого самоврядування; 7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
30. 29 грудня 2015 року набув чинності Закон №888-VIII, яким внесено зміни до Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР), а саме: доповнено статтею 37-1 «Повноваження у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб», відповідно до якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема формування та ведення реєстру територіальної громади відповідно до закону.
31. Також Законом №888-VIII внесено зміни до Закону України від 11 грудня 2015 №1382-IV«Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (далі - Закон №888-VIII), а саме у статті 3 абзац 7 викладено в такій редакції: «Орган реєстрації - виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, сільський голова (у разі якщо відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено), що здійснює реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання особи на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради».
32. Статтею 11 Закону №1382-IV (у редакції Закону №888-VIII) розмежовано повноваження органів реєстрації та державних органів у сфері реєстрації фізичних осіб, з урахуванням яких орган реєстрації здійснює: формування та ведення Реєстру територіальних громад; реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці; передачу інформації та/або внесення у встановленому законом порядку відомостей про реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування до Єдиного державного демографічного реєстру.
33. Отже, із системного аналізу наведених законодавчих приписів убачається, що органам місцевого самоврядування надано повноваження у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб, зокрема, щодо: формування та ведення Реєстру територіальних громад; реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб у межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці; передачі інформації та/або внесення у встановленому законом порядку відомостей про реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування до Єдиного державного демографічного реєстру.
34. Також відповідно до пункту 3 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №888-VIII до 04 квітня 2016 року житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, передають їх відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.
35. До 04 квітня 2016 року центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб, передає відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад картотеки з питань реєстрації фізичних осіб, наявні в його територіальних органах.
36. Передача картотек з питань реєстрації фізичних осіб здійснюється одночасно з передачею у комунальну власність обладнання для зберігання та обробки зазначених картотек, якщо воно перебуває у державній власності.
37. Частиною другою статті 11 Закону України від 15 січня 1999 року №401-XIV «Про столицю України - місто-герой Київ» визначено, що у районах міста Києва діють районні в місті Києві державні адміністрації, які підпорядковуються Київській міській державній адміністрації, а в разі утворення районних у місті Києві рад також є підзвітними і підконтрольними відповідним радам як виконавчі органи таких рад.
38. Розпорядженням Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 01 лютого 2016 року №48 «Про організаційно-правові заходи, пов`язані з наданням адміністративних послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб у межах міста Києва, а також надання відомостей із Державного земельного кадастру» районним у місті Києві державним адміністраціям надано повноваження із 04 квітня 2016 року здійснювати реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб.
39. Рішенням Київської міської ради від 03 березня 2016 року №123/123 «Про створення Реєстру територіальної громади міста Києва», яке набрало чинності з 04 квітня 2016 року, вирішено створити Реєстр територіальної громади міста Києва; районним в місті Києві державним адміністраціям, як органам реєстрації, забезпечити ведення Реєстру територіальної громади міста Києва в порядку, установленому законодавством України.
40. Пунктом 5.1 Положення про інформаційну систему «Реєстр територіальної громади міста Києва», затвердженого рішенням Київської міської ради від 21 вересня 2017 року №40/3047, також передбачено, що організаційні заходи щодо формування, ведення і підтримання в актуальному стані Реєстру територіальної громади міста Києва здійснюються Департаментом із питань реєстрації виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Формування, ведення і підтримання в актуальному стані Реєстр територіальної громади міста Києва здійснюється органами реєстрації районних в місті Києві державних адміністрацій.
VI. Позиція Верховного Суду
41. Судом установлено, що Дарницька районна в місті Києві державна адміністрація з 04 квітня 2016 року реалізує повноваження у сфері реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб, у тому числі, уповноважена здійснювати приймання картотек з питань реєстрації фізичних осіб від житлово-експлуатаційних організацій, інших підприємств, установ та організацій, для формування, ведення і підтримання в актуальному стані Реєстру територіальної громади міста Києва. Законом №888-VIII для організацій, що забезпечували ведення картотек із питань реєстрації фізичних осіб, передбачено обов`язок передачі таких картотек до 04 квітня 2016 року.
42. Водночас Суд зазначає, що початок перебігу строку для звернення до адміністративного суду Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації з позовом до організацій, що забезпечували ведення картотек із питань реєстрації фізичних осіб, у разі невиконання або неналежного виконання ними встановленого законодавством обов`язку щодо передачі цих картотек, не пов`язується з моментом наділення її повноваженнями щодо здійснення реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб і забезпечення ведення Реєстру територіальної громади міста Києва.
43. Суд також уважає за необхідне звернути увагу на важливість забезпечення публічного інтересу у цих адміністративно-правових відносинах, на реалізацію якого суб`єкт владних повноважень здійснює свою діяльність. Відсутність відомостей про осіб у реєстрі територіальної громади міста Києва може створити негативні юридичні наслідки під час реалізації особами своїх прав у сфері реєстрації місця проживання/перебування, отримання адміністративних послуг, вчинення правочинів (заповітів, актів цивільного стану), нарахування соціальних пільг, тобто різного роду правовідносин, у яких необхідні відомості про місце реєстрації проживання/перебування.
44. Отже, суди попередніх інстанцій не урахували наведені Судом обставини та не з`ясували чи встановлювався будь-яким нормативним актом граничний строк для прийняття картотек, у зв`язку з чим дійшли передчасного висновку щодо пропуску позивачем строку звернення до суду.
45. 08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15.01.2020 №460-XI «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України Цивільного процесуального кодексу України Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ» (далі - Закон №460-XI), яким до окремих КАС України (у редакції, чинній з 15 грудня 2017 року) унесені зміни.
46. Водночас пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №460-XI передбачено, що касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
47. Таким чином, розглядаючи цю справу, Суд керується положеннями КАС України, що діяли до набрання чинності змін, унесених Законом №460-IX.
48. Відповідно до частини першої статті 353 КАС України (у редакції, чинній до 08.02.2020) підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
49. Отже, зважаючи на положення статті 353 КАС України (у редакції, чинній до 08.02.2020), касаційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржувані судові рішення - скасуванню із направленням справи для продовження розгляду до суду першої інстанції.
V. Судові витрати
50. Ураховуючи результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
51. Керуючись статтями 3 341 345 349 353 356 359 КАС України, Суд
ПОСТАНОВИВ:
52. Касаційну скаргу Дарницької районної у місті Києві державної адміністрації задовольнити.
53. Ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 березня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 травня 2019 року в цій справі скасувати, а справу направити для продовження розгляду до Окружного адміністративного суду міста Києва.
54. Судові витрати не розподіляються.
55. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач: О.Р. Радишевська
Судді: О.В. Кашпур
С.А. Уханенко