ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2023 року

м. Київ

справа №640/23993/19

адміністративне провадження № К/9901/27370/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І, Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.07.2020 (суддя Вєкуа Н.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2020 (колегія суддів: Коротких А.Ю., Сорочка Є.О., Чаку Є.В.) у справі №640/23993/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ", Товариства з обмеженою відповідальністю "ФРЕШ ПРОДАКШН Ю ЕЙ", Товариства з обмеженою відповідальністю "Торнадо Фільм" до Ради з державної підтримки кінематографії про визнання протиправними та скасування рішень,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ", Товариство з обмеженою відповідальністю "ФРЕШ ПРОДАКШН Ю ЕЙ", Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРНАДО ФІЛЬМ" звернулись до суду із позовом до Ради з державної підтримки кінематографії, в якому просять суд: визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 №247 в частині, що стосується виключення кінопроекту-переможця "СЕВЕРИН" ТОВ "ДІЯ ФІЛЬМ" Одинадцятого конкурсного відбору; визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 №247 в частині, що стосується виключення кінопроекту-переможця " 13 січня" ТОВ "ФРЕШ ПРОДАКШН Ю ЕЙ" Одинадцятого конкурсного відбору; визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 року №247 в частині, що стосується виключення кінопроекту-переможця "Дике літо в Криму" ТОВ "ТОРНАДО ФІЛЬМ" Одинадцятого конкурсного відбору; визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 року №248 в частині скасування рішення Ради з державної підтримки кінематографії №200 від 04.09.2019.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.07.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2020, в задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, позивач ТОВ «Дія Фільм» подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати, а справу направити до суду першої інстанції на новий розгляд.

В касаційній скарзі вказує, що відповідачем порушено Порядок та критерії проведення творчого конкурсу (пітчингу)», затвердженого Наказом Міністерства культури України 27 грудня 2018 року № 1143, зокрема п. 21 якого містить виключний перелік випадків, коли кінопроект, включений до переліку кінопроектів - переможців конкурсного відбору, може бути виключений з нього. Вказує, що така підстава, як зміна обсягів фінансування відсутня.

Вважає, що суди помилково послались нанедостатність обсягів фінансування державної підтримки кінематографії у 2019 році, що може бути підставою для виключення кінопроектів -переможців Одинадцятого конкурсного відбору (пітчингу) з 101 до 46, серед яких кінопроекти позивачів.

Ухвалою Верховного Суду від 23.12.2020 відкрито касаційне провадження на підставі п. 3 ч. 4 ст. 328 КАС України, оскільки відсутній висновок Верховного Суду щодо спірних правовідносин.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що за результатами оцінювання кінопроектів І етапу Одинадцятого конкурсного відбору за напрямом "Ігрові повнометражні тематичні фільми "Про героїв, які брали участь у захисті України" (для широкої глядацької аудиторії), проект ТОВ "ДІЯ ФІЛЬМ" "Северин" отримав середній бал 5 і за рішенням Ради з державної підтримки кінематографії №81 від 10.07.2019 був допущений до участі у ІІ етапі Одинадцятого конкурсного відбору.

Рішенням Ради з державної підтримки кінематографії №169 від 08.08.2019 проект "Северин" був включений до переліку кінопроектів - переможців Одинадцятого конкурсного відбору.

Рішенням Ради з державної підтримки кінематографії № 169 від 08.08.2019 проект "13 січня" ТОВ "ФРЕШ ПРОДАКШН Ю ЕЙ" було включено до переліку кінопроектів-переможців Одинадцятого конкурсного відбору за напрямом "Ігрові повнометражні тематичні фільми "Про героїв, які брали участь у захисті України".

Рішенням Ради з державної підтримки кінематографії № 169 від 08.08.2019 проект "Дике літо в Криму" ТОВ "Торнадо Фільм" було включено до переліку кінопроектів - переможців Одинадцятого конкурсного відбору.

Рішенням Ради №200 від 04.09.2019 надано державну підтримку ТОВ "ДІЯ ФІЛЬМ" у формі державної субсидії на виробництво фільму "Северин" в обсязі 42 651 000 грн.

Як зазначено у листі Державного агентства з питань кіно від 25.10.2019 року, Законом України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" (Додаток № 3 до Держбюджету на 2019 рік) було визначено обсяг фінансування Державного агентства України з питань кіно за бюджетною програмою 1806030 "Державна підтримка кінематографії" у розмірі 505,3 млн. грн.

Напрями використання даних коштів були затверджені наказом Міністерства культури України № 94 від 08.02.2019 "Про затвердження паспорта бюджетної програми за КПКВК 1806030 на 2019 рік", яким з вищевказаної суми безпосередньо на державну підтримку кінематографії було передбачено суму у розмірі 454,9 млн. грн.

Відповідачем проведено Одинадцятий конкурсний відбір та прийнято Рішення № 169 від 08 серпня 2019 року, яким вирішено надати державну підтримку кінематографії у 2019 році в обсягах, які значно перевищували обсяги передбачених для зазначених цілей Державним бюджетом на 2019 рік та наказом Міністерства культури № 94 від 08.02.2019 року, а саме 1,7 мільярди гривень державної підтримки замість передбачених 454,9 мільйонів гривень.

Враховуючи, що відповідачем було заплановано надання державної підтримки кінематографії понад допустимі бюджетні обсяги коштів, Міністерство культури, молоді та спорту звернулося до Ради з державної підтримки кінематографії з листом від 12.09.2019 № 18-01/03.

В зв`язку із цим, рішенням №247 від 10.10.2019 відповідач відкоригував затверджений рішенням №169 від 08.08.2019 перелік кінопроектів-переможців Одинадцятого конкурсного відбору та рішенням № 248 від 10.01.2019 скасував свої рішення №185, 197-201, 203, внаслідок чого позивачі були виключені з переліку переможців Одинадцятого конкурсного відбору.

Судами встановлено, що рішенням №247 від 10.10.2019 відповідач скоригував кількість переможців з урахуванням результатів оцінювання другого етапу Одинадцятого конкурсного відбору експертною комісією (які мають рекомендаційний характер відповідно до ч. 6 статті 9 Закону України "Про державну підтримку кінематографії"), необхідних обсягів фінансування та ступеню готовності запуску кінопроектів у виробництво.

Підставами для виключення кінопроектів позивачів на підставі Рішення № 247 від 10 жовтня 2019 року стали наступні обставини.

Згідно з додатком "Інформація про раніше отриману державну фінансову підтримку", доданим до заяви про надання державної підтримки, який подавався TOB "ДІЯ ФІЛЬМ" до Одинадцятого конкурсного відбору, позивач в 2018 році вже отримував 100% державну фінансову підтримку від Міністерства Культури України на просвітницький документальний проект, фільм-реконструкцію "Северин Наливайко. Остання битва!". Вказаний проект мав схожий сценарій та концепцію з кінопроектом "Северин", який було подано TOB "ДІЯ ФІЛЬМ" на Одинадцятий конкурсний відбір та на момент проведення конкурсного відбору проект "Северин Наливайко. Остання битва!" ще знаходився у стадії виробництва і не був завершений.

Тому рішеннями Ради з державної підтримки кінематографії від 10 жовтня 2019 року було одночасно виключено кінопроект "Северин" (Рішення № 247) режисера ОСОБА_1 , проте надана державна підтримка іншому кінопроекту цього режисера - "Азарт" з Дванадцятого конкурсного відбору.

Крім того, згідно з додатком "Інформація про раніше отриману державну фінансову підтримку", доданим до заяви про надання державної підтримки , який подавався TOB "Фреш Продакшн Ю Ей" до Одинадцятого конкурсного відбору, ТОВ "ФРЕШ ПРОДАКШН Ю ЕЙ" в 2017-2018 роках також отримував державну фінансову підтримку від Державного агентства з питань кіно на суму понад 30 млн. грн. на повнометражний ігровий фільм "Будинок "Слово", а також від Міністерства культури України на повнометражні документальні кінофільми "Я був народжений не для війни" та "Код предків".

Як зазначено відповідачем на момент подання TOB "Фреш Продакшн Ю Ей" заяви про надання державної підтримки на Одинадцятий конкурсний відбір та момент прийняття Рішення № 247 від 10 жовтня 2019 року виробництво цих кінопроектів все ще не було завершено.

Крім того, згідно з додатком "Орієнтовний календарний план виробництва фільму", доданим до заяви про надання державної підтримки, який подавався TOB "Фреш Продакшн Ю Ей" до Одинадцятого конкурсного відбору, ТОВ "Фреш Продакшн Ю Ей" планував до запуску у виробництво кінопроект "13 січня" лише у вересні 2020 року.

Вказані вище обставини стали підставою для виключення позивачів із переліку переможців, в зв`язку із необхідністю скорочення загальної кількості кінопроектів, а державну підтримку надано дебютантам конкурсного відбору.

Відповідно до додатку "Орієнтовний календарний план виробництва фільму", наданим TOB "Торнадо Фільм" до заяви про надання державної підтримки, який подавався до Одинадцятого конкурсного відбору, TOB "Торнадо Фільм" планувало до запуску у виробництво кінопроекту "Дике літо в Криму" у березні 2020 року. Продюсером вказаного фільму виступав Олег Щербина, який, як було зазначено вище, вже отримав державну підтримку у значних обсягах у 2017-2018 роках на декілька кінопроектів і вказані кінопроекти на момент проведення Одинадцятого конкурсного відбору все ще знаходились на етапі виробництва та потребували завершення.

Не погоджуючись з рішеннями № 247, 248 від 10.10.2019 в частині, що стосується кінопроектів позивачів, останні звернулись до суду із цим позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що рішення № 247 від 10.10.2019 прийнято на підставі, в межах повноважень та з метою приведення прийнятих відповідачем рішень у відповідність до вимог законодавства та витрат бюджетних коштів, які були виділені для цих цілей. Перевагою у відборі користувались ті об`єкти, в яких була можливість розпочати або продовжити виробництво в 2019 році, дебют режисера/продюсера та відсутність попередніх незавершених кінопроектів, які фінансувались за рахунок державного бюджету.

Дослідивши, в межах касаційного оскарження спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Згідно із частиною 1, 2 статті 6 Закону України "Про державну підтримку кінематографії в Україні» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон) державна підтримка кінематографії здійснюється за рахунок коштів, передбачених для зазначених цілей відповідно до цього Закону Бюджетного кодексу України, закону про Державний бюджет України на відповідний рік та інших законодавчих актів. Управління коштами, отриманими для цілей державної підтримки кінематографії, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії, є розпорядником коштів державної підтримки кінематографії та розпоряджається ними виключно на підставі рішень Ради з державної підтримки кінематографії.

В частині 1 ст. 7 Закону визначено форми, в яких здійснюється державна підтримка кінематографії.

Згідно з частиною 3 статті 7 Закону обсяг коштів, що виділяються впродовж кожного бюджетного періоду для фінансування кожної з передбачених частиною першою цієї статті форм державної підтримки, визначається Радою з державної підтримки кінематографії і може бути змінений її рішенням, у межах відповідного бюджетного періоду.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України "Про державну підтримку кінематографії в Україні" з метою ефективного розпоряджання коштами державної підтримки кінематографії у формах, передбачених статтею 7 цього Закону, Кабінетом Міністрів України в установленому ним порядку утворюється Рада з державної підтримки кінематографії (далі - Рада) у складі дев`яти осіб, члени якої призначаються строком на два роки.

У відповідності до ч.6 ст.9 Закону України "Про державну підтримку кінематографії в Україні» Рада за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії, приймає рішення про:

1) утворення експертних комісій (рішення яких мають рекомендаційний характер) із включенням до їх складу професійних творчих працівників, кінознавців, продюсерів, економістів, дистриб`юторів, прокатників фільмів та інших осіб, які не можуть одночасно бути членами Ради. Порядок утворення та роботи експертних комісій, а також умови їх діяльності затверджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері кінематографії;

2) надання державної підтримки кінематографії у формах, передбачених частиною першою статті 7 цього Закону;

3) погодження зміни істотних параметрів фільму у процесі його створення за заявою суб`єкта кінематографії, який отримав державну підтримку (повністю або частково).

Статтею 12 Закону передбачено, що державна підтримка кінематографії не надається суб`єктам кінематографії:

1) які не відповідають критеріям, визначеним статтею 8 цього Закону;

2) якщо такі суб`єкти, їх учасники (акціонери), кінцеві бенефіціарні власники (контролери) або їх посадові особи є резидентами держави-агресора чи мають судимість, не зняту і не погашену в установленому законом порядку;

3) які перебувають у стадії ліквідації, банкрутства чи реорганізації юридичної особи або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

4) які подали недостовірні відомості та документи під час звернення за наданням державної підтримки або звернення із заявою про включення до Державного реєстру виробників, розповсюджувачів і демонстраторів фільмів;

5) які на момент звернення мають податковий борг, що існує більше двох місяців з моменту його утворення;

6) які раніше отримували державну підтримку, надання якої визнано незаконним за рішенням суду або інших компетентних органів;

7) які допустили нецільове використання коштів державної підтримки і самостійно не усунули таке порушення або допустили без об`єктивних причин невиконання, неналежне виконання або порушення умов договору про надання державної підтримки і не усунули такі порушення, що доведено в установленому порядку (про що наявні достовірні відомості);

8) які мають заборгованість з виплати заробітної плати працівникам більш як за один календарний місяць.

Згідно з п. 1 Розділу II Порядку та критеріїв проведення творчого конкурсу (пітчингу), затвердженого Наказом Міністерства культури України 27 грудня 2018 року № 1143, конкурсний відбір проводиться в межах обсягу коштів, визначених Радою на відповідний рік для фінансування кожної з форм державної підтримки, зазначених у пункті 1 розділу І цього Порядку.

Тобто, відповідно до чинного на момент прийняття оспорюваних рішень законодавства, відповідач повинен був проводити щорічні конкурсні відбори кінопроектів та надавати державну підтримку таким кінопроектам виключно в обсягах коштів на відповідний рік. У 2019 році відповідач мав провести два конкурсних відбори в межах коштів, які були передбачені для таких цілей Державним бюджетом на 2019 рік.

Водночас, як встановлено судом, відповідачем проведено Одинадцятий конкурсний відбір та прийнято Рішення № 169 від 08 серпня 2019 року, яким вирішено надати державну підтримку кінематографії у 2019 році в обсягах, які значно перевищували обсяги передбачених для зазначених цілей Державним бюджетом на 2019 рік та наказом Міністерства культури № 94 від 08.02.2019, а саме 1,7 мільярди гривень державної підтримки замість передбачених 454,9 мільйонів гривень.

Згідно п. 21 Порядку кінопроекти, включені до переліку кінопроектів - переможців конкурсного відбору, можуть бути виключені з нього у зв`язку із:

закінченням їх виробництва та виконанням договірних зобов`язань між Держкіно та виробниками фільмів;

письмовою відмовою виробника від подальшої реалізації кінопроекту (за умови відсутності у виробника перед державою фінансових і договірних зобов`язань щодо цього кінопроекту);

неукладенням протягом трьох років договору на виробництво фільму між Держкіно та виробником.

Наказом Міністерства культури України від 27.12.2018 № 1143 також затверджено Порядок прийняття рішення Радою з державної підтримки кінематографії про здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг, необхідних для виробництва (створення) документальних, просвітницьких, анімаційних фільмів, фільмів для дитячої аудиторії (з урахуванням художньої та культурної значущості), фільмів художньої та культурної значущості (авторських фільмів) та фільмів-дебютів, надання державної субсидії на виробництво (створення) фільму (ігрового, анімаційного тощо), телевізійного фільму, телевізійного серіалу (далі Порядок № 1143), який визначає механізм прийняття Радою з державної підтримки кінематографії (далі - Рада) рішення про надання державної підтримки кінематографії (далі - державна підтримка) у формах, визначених пунктами 1-3 частини першої статті 7 Закону України «Про державну підтримку кінематографії в Україні» (п. 1 Порядку).

Згідно п. 26 Порядку рішення Ради про надання державної підтримки приймається по кожному кінопроекту окремо на підставі результатів оцінювання кінопроектів, поданих Держкіно пропозиції щодо обсягів державної підтримки та відповідно до наявних бюджетних коштів.

Пунктом 27 Порядку визначено, що під час прийняття Радою рішення про надання державної підтримки не допускається надання державної підтримки для:

1) більш ніж трьох кінопроектів повнометражних або короткометражних фільмів / телевізійних фільмів / телевізійних серіалів від одного заявника у поточному році;

2) більш ніж одного кінопроекту повнометражного або трьох кінопроектів короткометражних фільмів / телевізійних фільмів / телевізійних серіалів, в якому один і той самий режисер-постановник;

Згідно п. 29 Порядку рішення Ради про надання державної підтримки може бути анульовано автоматично у разі:

підтвердження в установленому законодавством порядку факту корупційного правопорушення членом Ради під час прийняття рішення про надання державної підтримки за умови, що голос даного члена Ради був вирішальним;

звернення суб`єкта кінематографії в електронній формі з відмовою від державної підтримки;

неукладення протягом одного року (для кінопроектів спільного виробництва протягом трьох років) договору на виробництво фільму / телевізійного фільму / телевізійного серіалу між Держкіно та суб`єктом кінематографії.

Колегія суддів звертає увагу, що виключаючи з переліку кінопроектів - переможців Одинадцятого конкурсного відбору фільм «Северин» виробництва ТОВ «Дія Фільм», Рада не навела жодної підстави, передбаченої Порядком в обгрунтування правомірності виключення з переліку переможців кінопроекту позивача, а лише послалась на бюджетні обмеження та відповідні припущення відповідача, які зводяться до того, що перевагою у відборі користувались ті об`єкти, в яких була можливість розпочати або продовжити виробництво в 2019 році, дебют режисера/продюсера та відсутність попередніх незавершених кінопроектів, які фінансувались за рахунок державного бюджету.

Колегія суддів не спростовує висновок судів попередніх інстанцій, що відповідач повинен був проводити щорічні конкурсні відбори кінопроектів та надавати державну підтримку таким кінопроектам виключно в обсягах коштів на відповідний рік, проте позивач затвердив перелік переможців, в тому числі ТОВ «Дія Фільм», чим надав останньому законні очікування щодо державного фінансування. Виправлення допущеної відповідачем помилки повинно відбуватись у легітимний спосіб.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Водночас оскаржувані рішення відповідача № 247 та № 248 від 10.10.2019 не відповідають наведеній нормі, оскільки ухвалені не у спосіб, передбачений законом, а тому підлягають скасуванню у частині, що стосується ТОВ «Дія Фільм», оскільки судові рішення переглядаються в касаційному порядку за касаційною скаргою лише ТОВ «Дія Фільм».

Відповідно до частин першої статті 351 КАС України суд скасовує судове рішення повністю або частково і ухвалює нове рішення у відповідній частині або змінює його, якщо таке судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з неправильним застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права.

Керуючись ст.. 341 345 349 351 355 356 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ" задовольнити частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.07.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.09.2020 скасувати в частині відмови в задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ".

Ухвалити в цій частині нове рішення.

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 №247 в частині, що стосується виключення кінопроекту-переможця "СЕВЕРИН" Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ" Одинадцятого конкурсного відбору.

Визнати протиправним та скасувати рішення Ради з державної підтримки кінематографії від 10.10.2019 №248 в частині скасування рішення Ради з державної підтримки кінематографії №200 від 04.09.2019, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІЯ ФІЛЬМ".

В решті судові рішення залишити без змін.

Постанова суду є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій